Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:47

Palmera schreef:
Tuurlijk kan iedereen ieder beroep leren en uitoefenen.

Maar is het nou zo erg dat er verschillen zijn? Is het zo erg dat een meisje een pop krijgt en een jongen een auto?

Ik speelde vroeger nooit met poppen! Ik hing in bomen. Ik heb en wil geen kinderen. Ik ben redelijk handig, heb een grote gereedschapskist en red me prima.

Nu werk ik op een finca bij een ietwat vermogende man. Ik doe de vrouwen dingen: schoonmaken, zijn kleding wassen en strijken, de boodschappen etc.
Dan is er onderhoudsman Julio Die zijn deel van het boodschappenlijstje naar me appt. Me vraagt iets schoon te maken wat hij vies gemaakt heeft.
Op mijn beurt laat ik hem een door mij eruit getrokken deurklink weer monteren en een lamp vervangen.

We zouden het allebei best zelf kunnen, wat we aan de ander vragen. Maar waarom? Hij vervangt die lamp vermoedelijk net wat sneller dan ik, en ik sta niet te googelen op de betekenis van de symbolen op de wasetiketten in kleding.

Daar is toch niets mis mee, om die evolutie zo te laten op de werkvloer? :)


Het is niet erg als dit is wat je wil doen. Maar als jij liever deurklinken zou vervangen en dingen vuil zou willen maken ipv schoon, dan zou het vervelend zijn als je dat niet mag doen omdat je een vagina hebt. Dáár zit het probleem ook: het feit dat vrouwen dingen wel willen doen, maar de kans niet krijgen.

boeflover

Berichten: 6047
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:14

Een Vjesta, maar denk je echt dat zon quote werkt? Ik werk zelf als vrouw in de bouw (in een beroep waar wel steeds meer vrouwen komen, maar alsnog je soms wordt vergist door bezoekers met de secretaresse ;) ) maar ervaar zelf niet dat ik wordt achtergesteld of voorgetrokken tov mijn collegas, hooguit dat er iemand sneller zal aanbieden iets zwaars (mee) te tillen. Bij ons heeft iedereen wel gelijke kansen, of je nu Nederlands, Pools, man, vrouw, hoogopgeleid of niet opgeleid bent, er wordt gekeken naar de juiste motivatie en geschiktheid.
Ik zou echt beledigd zijn als ik een promotie zou krijgen “omdat ik vrouw ben en dat goed is voor de quota”, en ze daarvoor een meer geschikte man hebben laten lopen. Andersom overigens net zo hoor!

Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:45

Palmera schreef:
Maar is het nou zo erg dat er verschillen zijn? Is het zo erg dat een meisje een pop krijgt en een jongen een auto?

Ik speelde vroeger nooit met poppen! Ik hing in bomen. Ik heb en wil geen kinderen. Ik ben redelijk handig, heb een grote gereedschapskist en red me prima.

Nu werk ik op een finca bij een ietwat vermogende man. Ik doe de vrouwen dingen: schoonmaken, zijn kleding wassen en strijken, de boodschappen etc.
Dan is er onderhoudsman Julio Die zijn deel van het boodschappenlijstje naar me appt. Me vraagt iets schoon te maken wat hij vies gemaakt heeft.
Op mijn beurt laat ik hem een door mij eruit getrokken deurklink weer monteren en een lamp vervangen.

We zouden het allebei best zelf kunnen, wat we aan de ander vragen. Maar waarom? Hij vervangt die lamp vermoedelijk net wat sneller dan ik, en ik sta niet te googelen op de betekenis van de symbolen op de wasetiketten in kleding.

Daar is toch niets mis mee, om die evolutie zo te laten op de werkvloer? :)

Er is niets mis mee als een meisje een pop krijgt en een jongen een auto. Zolang we het maar net zo normaal vinden dat een meisje een auto krijgt en een jongen een pop. En daar wringt het nu. Al vanaf heel jongs af aan worden kinderen geconfronteerd worden met een bepaald rolmodel/verwachtingspatroon. Als je dat meisje geen auto of technisch lego aanbiedt zal het daarin ook geen vaardigheden ontwikkelen. Idem voor een jongen geen pop aanbieden. Hierdoor worden verschillen in stand gehouden.

En wat jij hier benoemt als "evolutie op de werkvloer" is nou juist een voorbeeld van zo'n ingesleten rolmodel/gedragspatroon.
Gemiddeld (!!) hebben vrouwen een beter ontwikkelde fijne motoriek dan mannen. Een klusje als een lamp of deurklink vervangen zou daarom qua motoriek eerder bij een vrouw passen dan bij een man.
En jij bent ook niet geboren met de kennis van de labels in het wasgoed. Dat heb jij ook moeten leren. Er is geen enkele reden te bedenken waarom een man niet kan leren deze labels te lezen. De enige reden dat hij dat moet Googlen is omdat hij het zelden of nooit hoeft te doen en het hem altijd uit handen wordt genomen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:13

Ik vind dat dit zulk soort discriminatie eigenlijk niet zou mogen.
Bij ons op het werk is er een voorkeur voor vrouwen aan de top. Het resultaat hier van is dat dat hier door meerder keren is gekozen voor een minder geschikte vrouwelijke kandidaat terwijl er zich ook erge geschikte mannelijke kandidaten waren. Het gevolg is dat we nu een afdelingshoofd hebben waren niet veel aan hebben gezien die slecht functioneert.
Ik vind het geen goede zaak zulke discriminatie.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:18

Roodvos schreef:
Er is niets mis mee als een meisje een pop krijgt en een jongen een auto. Zolang we het maar net zo normaal vinden dat een meisje een auto krijgt en een jongen een pop. En daar wringt het nu. Al vanaf heel jongs af aan worden kinderen geconfronteerd worden met een bepaald rolmodel/verwachtingspatroon.

Dit ligt meer bij de ouders. Bij ons thuis speelde we zowel met poppen als auto's. Ook hadden we vroeger in de klas een jonge die graag rokken droeg. Dit vonden wij als kinderen totaal geen probleem.
Maar aan de andere kant zijn we ook opgevoed op niet al te veel waarden te hecten aan wat een ander vind.
Ik denk zelf dat dit ook het meeste belangrijke is dan dat je probeer om de hele wereld te veranderen. Want dat gaat echt niet werken en je hebt altijd mensen die anders denken. Gelukkig ook maar.

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:52

Ja hoor Enzino, En in het onderwijs wordt daar bv ook aangewerkt , men wil graag meer mannen als onderwijzer.
Ik ben voor stimuleren, minder voor afdwingen.
Alhoewel ik daar dubbel insta. Men neemt te makkelijk iemand aan die op jezelf lijkt , dat is heel moeilijk te doorbreken.

Palmera, als jij daar gelukkig mee bent en het werk doet waar je blij van wordt, prima natuurlijk.

Ik heb een management functie in het bedrijfsleven ,en het blijft genant hoe vaak men denkt dat je er voor de koffie bent.
Iedereen denkt ook altijd dat de Tesla van mijn man is en de kleine auto van mij.

Laatste jaren wordt het gelukkig minder, maar zeker toen ik nog erg jong was heb ik daar best moeite mee gehad.
Ik weet nog toen ik halverwege de twintig was mijn toen 4 jarige dochter ( nu 23 en afgestudeerd ) ophaalde van school en de juf tegen me zei : wat grappig om te zien dat het zo goed met haar gaat terwijl ze toch een moeder heeft die altijd werkt .....

Zolang het niet normaal wordt gevonden dat je het werk doet waar je gelukkig van wordt ( en dat geldt voor mannen en vrouwen ) is er nog een heleboel verbetering mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 02:58

Roodvos schreef:
Nou ja, nou net van het huidige onderwijs heb ik geen verstand. (...)

Het onderwijs was natuurlijk gewoon een voorbeeld, ik had net zo goed een andere sector kunnen kiezen waar de huidige verhouding man/vrouw niet rond de 50% ligt:

Afbeelding

Mijn algemene vragen beantwoord je echter niet (laatste keer dat ik het je vraag hoor, als je niet wilt antwoorden dan ga ik het niet een vierde keer vragen):
1. waarom zou een verhouding 50/50 ideaal zijn en zou dit dan voor elke sector moeten?
2. tot in hoeverre en op welke manier moet dat afgedwongen/gestimuleerd worden door de overheid?
En mits je een 50/50 verhouding aanhangt, zou ik er nog aan toevoegen:
3. tot op welk niveau zou dit ideaal zijn? (terwijl de verhouding man/vrouw in de horeca rond de 50% ligt, zal er ongetwijfeld een verschil zijn tussen bediening, schoonmaken, en koken. Moet dit ook allemaal 50/50 of is 50/50 als gehele sector al voldoende?).

En nog een nieuwe erbij:
4. moeten we alleen naar geslacht kijken of ook naar huidskleur, haarkleur, linkshandig/rechtshandig, en nog honderden andere criteria? Waarom moeten we niet meer linkshandige mensen stimuleren het onderwijs in te gaan? Of meer mensen met een brabants accent stimuleren het ontroerend goed in te gaan?


In mijn ideale samenleving is het makkelijk: iedereen heeft gelijke kansen en kiest de baan waar ze een passie voor hebben en het meest geschikt voor zijn. Als het gevolg daarvan is dat de verhouding man/vrouw in sommige sectoren niet rond de 50% ligt dan heb ik daar geen problemen mee.

Roodvos schreef:
Gemiddeld (!!) hebben vrouwen een beter ontwikkelde fijne motoriek dan mannen.

Ho ho, ho ho. Mannen en vrouwen zijn dus niet helemaal gelijk en het zou hieruit dus ook logisch zijn dat vrouwen eerder banen kiezen die een fijne motoriek vereisen omdat ze daar goed in zijn. Daar ga je dan geen 50/50 verhouding krijgen. Moet de overheid daar dan ook ingrijpen? Dit sluit trouwens aan bij veel onderzoeken waar de meest progressieve landen (Scandinavië) nog steeds een scheve verhouding man/vrouw in sectoren als zorg/onderwijs zien ondanks dat het cultureel en sociaal flink anders is dan andere landen. Mogelijk dat vrouwen gewoonweg meer verzorgend zijn, wat vanuit biologisch oogpunt ook geheel logisch zou zijn.

Uit je eerdere post:
Roodvos schreef:
Ik denk dat er nog steeds een flinke onbewuste bias zit in de mensen. Toen ik Chemische Technologie ging studeren aan TU vroeg mijn oma aan mij "kan jij dat wel?". Hmm, ja, waarom zou ik dat niet kunnen?
En je wil niet weten hoe vaak ik nog post / mail krijg voor "de geachte heer", terwijl ik al 15 jaar in deze functie zit.

Je oma vraagt of je dat wel aan kan omdat je een vrouw bent, je moeder weet waarschijnlijk beter dat je hier aanleg voor hebt en maakt zich alleen zorgen of je je daar wel op je plaats zal voelen, je leeftijdsgenoten zijn enthousiast omdat je tegen de stroming in gaat, je kinderen zullen niet beter weten dan dat jij dat kan, en je kleinkinderen zien je hele punt niet eens waarom er een verschil tussen mannen en vrouwen zou zijn. Vijf generaties en het probleem is helemaal opgelost zonder quota's en overheidsingrijpen. (Simplistisch beschreven natuurlijk, maar het verschil tussen jouw opstelling en die van je oma is al dag en nacht).

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:00

Citaat:
1. waarom zou een verhouding 50/50 ideaal zijn en zou dit dan voor elke sector moeten?
2. tot in hoeverre en op welke manier moet dat afgedwongen/gestimuleerd worden door de overheid?
En mits je een 50/50 verhouding aanhangt, zou ik er nog aan toevoegen:
3. tot op welk niveau zou dit ideaal zijn? (terwijl de verhouding man/vrouw in de horeca rond de 50% ligt, zal er ongetwijfeld een verschil zijn tussen bediening, schoonmaken, en koken. Moet dit ook allemaal 50/50 of is 50/50 als gehele sector al voldoende?).

En nog een nieuwe erbij:
4. moeten we alleen naar geslacht kijken of ook naar huidskleur, haarkleur, linkshandig/rechtshandig, en nog honderden andere criteria? Waarom moeten we niet meer linkshandige mensen stimuleren het onderwijs in te gaan? Of meer mensen met een brabants accent stimuleren het ontroerend goed in te gaan?


1 - Er is een verschil tussen star 50/50 willen of streven naar een goede verdeling van verschillende gender en huidskleur. Je ridiculiseert het door linkshandigen mee te nemen. Dat maakt dat ik geneigd ben je reacties te negeren.
Er is discriminatie op de werkvloer en bij het aanname beleid en ook bij het doorgroeien naar hogere functies. Als je daar last van hebt , en gezien het een flinke discussie is , hebben vele mensen daar last van, is het nastreven van minder discriminatie een goed doel.
Als je geen witte, hetero man bent op de werkvloer ben je al snel erg in de minderheid.

Behalve bij banen die als minderwaardig worden gezien of slecht betaald zijn. Schoonmaak bijvoorbeeld, of in de kassen, achter de kassa in de supermarkt.

Dan is er een interessant Kip en ei verhaal : zodra er in een beroep meer vrouwen komen gaat de status en het salaris van betreffend beroep naar beneden.
Huisartsen zo uit mijn hoofd is daar een voorbeeld van. Sinds er meer vrouwen huisarts zijn, is het salaris lager geworden.

Mijn sector is ook behoorlijk genant met maar 10% vrouwen en dan rekenen we HR mee . Werk voor een Duits bedrijf en ik ben eigenlijk altijd de enige vrouw in een hogere functie , op 1 andere niet Duitse dame na.
En we hebben het hier over een heel groot bedrijf.


Al ik DE oplossing had , dat poste ik niet op Bokt maar was ik die al aan het uitvoeren. Het is nogal complex en de oplossing is niet makkelijk.
overal 50/50 verplichten gaat ook tot vreemde situaties leiden ( zoals in Parijs) , maar niets doen is ook geen optie ( tenminste niet voor mij en anderen die dit betreft wat toch als snel 50% van de bevolking is)