Gamestop

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:01

Een hele gevaarlijke ontwikkeling.

Hedgefondsen speculeren inderdaad op een daling in dit geval. Het probleem is dat ze ook geld/aandelen lenen van bv pensioenfondsen en andere investeerders. Wanneer de hedgefondsen niet kunnen terugleveren moeten ze betalen. Kunnen ze dat niet dan zijn oa de brokers de volgende die moeten leveren/betalen. Kunnen die dat niet etc etc. Dan schuift het probleem door. Uiteindelijk zijn de verliezen voor de gewone man.

Het lijkt een leuk grapje en dat is het natuurlijk ook maar je kan het hele systeem laten omrollen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:44

robert45 schreef:
Een hele gevaarlijke ontwikkeling.

Hedgefondsen speculeren inderdaad op een daling in dit geval. Het probleem is dat ze ook geld/aandelen lenen van bv pensioenfondsen en andere investeerders. Wanneer de hedgefondsen niet kunnen terugleveren moeten ze betalen. Kunnen ze dat niet dan zijn oa de brokers de volgende die moeten leveren/betalen. Kunnen die dat niet etc etc. Dan schuift het probleem door. Uiteindelijk zijn de verliezen voor de gewone man.

Het lijkt een leuk grapje en dat is het natuurlijk ook maar je kan het hele systeem laten omrollen.


Ik vraag mij af in hoeverre de miljardairs toelaten dat dit gebeurt. Als je nu al ziet dat Robinhood (geen passende naam trowuens) de handel voor kleine beleggers al heeft stil gelegd dan kun je je af vragen hoe lang het duurt dat dit praktisch onmogelijk gemaakt gaat worden.

Feit is wel dat er heel wat mensen zijn die het systeem wat graag laten omrollen.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:58

tita schreef:
Jongens

Ook gewone brokers kun je met geleend geld beleggen
Kan me voorstellen als je ziet dat een bepaald aandeel flink winst maakt dat je dan Ff 10000€ extra leent en einde dag terug betaald

Dus beleggen met geleend geld is normaal en doen heel veel jongeren want met je gespaard geld beleggen duurt gewoon te lang om je te begeven in de fire generatie

Ik beleg niet met geleend geld maar kan bv via mijn broker 50000€ extra beleggen

Wat GameStop is, is wel normaal met beleggen doen legio mensen alleen haalt nu de tv
Kijk naar de film wolf of Wallstreet


Eh, wat er nu gebeurt is niet normaal. Gamestop is voor meer dan 100% geshort, dat is de hele reden waarom het aandeel nu zo gruwelijk veel geld waard is, het heeft niks met het bedrijf zelf te maken.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:14

Badeendje schreef:
Eh, wat er nu gebeurt is niet normaal. Gamestop is voor meer dan 100% geshort, dat is de hele reden waarom het aandeel nu zo gruwelijk veel geld waard is, het heeft niks met het bedrijf zelf te maken.


Is dat niet gewoon wat hedgefunds constant doen. en waardoor bedrijven failliet gaan en het personeel op straat komt te staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 17:32

Loretta schreef:
Badeendje schreef:
Eh, wat er nu gebeurt is niet normaal. Gamestop is voor meer dan 100% geshort, dat is de hele reden waarom het aandeel nu zo gruwelijk veel geld waard is, het heeft niks met het bedrijf zelf te maken.


Is dat niet gewoon wat hedgefunds constant doen. en waardoor bedrijven failliet gaan en het personeel op straat komt te staan.

Ja. En daarom is een groepje Reddit'ers een tegenactie begonnen en verslaat hedgefunds in hun eigen spelletje :). Na een tweet van Elon Musk ging t helemaal los.

Ik denk dat heel veel brokers momenteel leven op coke :=.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 17:39

robert45 schreef:
Een hele gevaarlijke ontwikkeling.

Hedgefondsen speculeren inderdaad op een daling in dit geval. Het probleem is dat ze ook geld/aandelen lenen van bv pensioenfondsen en andere investeerders. Wanneer de hedgefondsen niet kunnen terugleveren moeten ze betalen. Kunnen ze dat niet dan zijn oa de brokers de volgende die moeten leveren/betalen. Kunnen die dat niet etc etc. Dan schuift het probleem door. Uiteindelijk zijn de verliezen voor de gewone man.

Het lijkt een leuk grapje en dat is het natuurlijk ook maar je kan het hele systeem laten omrollen.

In principe mogen pensioenfondsen alleen investeren in long term, dus niet met hedge funds in zee gaan, als ik het goed heb begrepen. En als ze dat al doen, zal dat met een heel klein percentage zijn.

Vooralsnog zijn de verliezen voor de hedgefunds. De eerste rechtszaken zijn ook al aangekondigd, hoorde ik.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:52

_San87_ schreef:
Vooralsnog zijn de verliezen voor de hedgefunds. De eerste rechtszaken zijn ook al aangekondigd, hoorde ik.


Waar gaan die rechtszaken over als ik vragen mag?

Anoniem

Re: Gamestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:56

Ik heb het zijdelings gevolgd, maar dat komt grotendeels omdat ik dus ook op Reddit zit en lid ben van de subreddit die dit heeft gedaan (ik heb niet meegedaan overigens) waardoor mijn voorpagina er standaard vol mee stond.
Ik vind het een prachtig koekje van eigen deeg. Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 17:58

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Vooralsnog zijn de verliezen voor de hedgefunds. De eerste rechtszaken zijn ook al aangekondigd, hoorde ik.


Waar gaan die rechtszaken over als ik vragen mag?

Tegen de brokers (Robinhood) die als reactie op Gamestop de markt op slot hebben gezet, waardoor er alleen nog maar verkocht kan/mag worden, maar niet meer gekocht. Dat is verboden. En ook de reden dat de aandelen Gamestop allemaal gehold worden, als in, niet verkocht.

Mocht dat aangezet zijn door bijvoorbeeld Melvin Capital, dan wordt het nog interessant.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:23

_San87_ schreef:
robert45 schreef:
Een hele gevaarlijke ontwikkeling.

Hedgefondsen speculeren inderdaad op een daling in dit geval. Het probleem is dat ze ook geld/aandelen lenen van bv pensioenfondsen en andere investeerders. Wanneer de hedgefondsen niet kunnen terugleveren moeten ze betalen. Kunnen ze dat niet dan zijn oa de brokers de volgende die moeten leveren/betalen. Kunnen die dat niet etc etc. Dan schuift het probleem door. Uiteindelijk zijn de verliezen voor de gewone man.

Het lijkt een leuk grapje en dat is het natuurlijk ook maar je kan het hele systeem laten omrollen.

In principe mogen pensioenfondsen alleen investeren in long term, dus niet met hedge funds in zee gaan, als ik het goed heb begrepen. En als ze dat al doen, zal dat met een heel klein percentage zijn.

Vooralsnog zijn de verliezen voor de hedgefunds. De eerste rechtszaken zijn ook al aangekondigd, hoorde ik.



De aandelen die ze shorten worden geleend. Die geleende aandelen zijn onder andere van pensioenfondsen of andere grote financiële instellingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 18:31

robert45 schreef:
_San87_ schreef:

In principe mogen pensioenfondsen alleen investeren in long term, dus niet met hedge funds in zee gaan, als ik het goed heb begrepen. En als ze dat al doen, zal dat met een heel klein percentage zijn.

Vooralsnog zijn de verliezen voor de hedgefunds. De eerste rechtszaken zijn ook al aangekondigd, hoorde ik.



De aandelen die ze shorten worden geleend. Die geleende aandelen zijn onder andere van pensioenfondsen of andere grote financiële instellingen.

Commerciele Europese pensioenfondsen mogen niet lenen aan hedgefondsen. Hedgefondsen kunnen niet short gaan op pensioenfondsen. Hoe dat in Amerika zit weet ik niet.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Gamestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:31

Ik zit er volop in met aandelen, en m’n vriend, m’n broer en z’n vrouw en 3 van zijn vrienden ook. Afgelopen vrijdag was echt rete spannend voor closing, heb in tijden niet zoveel lol gehad :D we gaan zien wat er gebeurt de komende dagen.

Heb vrijdag de hele dag level 2 data gevolgd en zelfs met de beperkingen van Robin Hood zag je hun impact nog heel goed in de aankopen.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:07

Pantykous schreef:
Ik zit er volop in met aandelen, en m’n vriend, m’n broer en z’n vrouw en 3 van zijn vrienden ook. Afgelopen vrijdag was echt rete spannend voor closing, heb in tijden niet zoveel lol gehad :D we gaan zien wat er gebeurt de komende dagen.

Heb vrijdag de hele dag level 2 data gevolgd en zelfs met de beperkingen van Robin Hood zag je hun impact nog heel goed in de aankopen.


Ik hoop voor je dat je laag ingestapt bent. Zou er voor deze koers niet graag meer inzitten. De komende dagen gaan mensen hun winst nemen omdat mensen zenuwachtig worden. De brokers hebben alleen de laatkant open staan.

Zou zonde zijn als je veel winst misloopt.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:11

robert45 schreef:
Pantykous schreef:
Ik zit er volop in met aandelen, en m’n vriend, m’n broer en z’n vrouw en 3 van zijn vrienden ook. Afgelopen vrijdag was echt rete spannend voor closing, heb in tijden niet zoveel lol gehad :D we gaan zien wat er gebeurt de komende dagen.

Heb vrijdag de hele dag level 2 data gevolgd en zelfs met de beperkingen van Robin Hood zag je hun impact nog heel goed in de aankopen.


Ik hoop voor je dat je laag ingestapt bent. Zou er voor deze koers niet graag meer inzitten. De komende dagen gaan mensen hun winst nemen omdat mensen zenuwachtig worden. De brokers hebben alleen de laatkant open staan.

Zou zonde zijn als je veel winst misloopt.


Ik kan niet echt zeggen dat ik een zenuwachtige vibe waarneem op socials. Maar ben idd laag ingestapt dus no sweat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 06:36

robert45 schreef:
Pantykous schreef:
Ik zit er volop in met aandelen, en m’n vriend, m’n broer en z’n vrouw en 3 van zijn vrienden ook. Afgelopen vrijdag was echt rete spannend voor closing, heb in tijden niet zoveel lol gehad :D we gaan zien wat er gebeurt de komende dagen.

Heb vrijdag de hele dag level 2 data gevolgd en zelfs met de beperkingen van Robin Hood zag je hun impact nog heel goed in de aankopen.


Ik hoop voor je dat je laag ingestapt bent. Zou er voor deze koers niet graag meer inzitten. De komende dagen gaan mensen hun winst nemen omdat mensen zenuwachtig worden. De brokers hebben alleen de laatkant open staan.

Zou zonde zijn als je veel winst misloopt.

Het gaat het grote deel niet om de winst. Het gaat om het principe en het sentiment dat Gamestop oproept.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 08:20

_San87_ schreef:
Het gaat het grote deel niet om de winst. Het gaat om het principe en het sentiment dat Gamestop oproept.


Precies dit, en in de US waar het overgrote deel zit leeft dit heel sterk. Mensen zijn echt boos en het gevoel van David tegen goliath leeft heel sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 08:47

Volgens Laura Unger (voormalig SEC Chairman onder Bush) is de short-squeeze vergelijkbaar met de bestorming van de Capitol op 6 januari en Jimmy Kimmel heeft al aangegeven dat "Russian bots" er onderdeel van zijn. Ook Elizabeth Warren wil dat de SEC snel onderzoek doet naar de Reddit gebruikers. Het lijkt me duidelijk: dit is een binnenlands terroristisch plan, met buitenlandse inmenging, om de Amerikaanse economie onderuit te halen. Waar eerst Trump en zijn supporters het probleem waren, zijn nu GameStop aandeelhouder het probleem. Ik zou maar oppassen om niet met een handje Gamestop aandelen te zitten wanneer de FBI/CIA binnen komt vallen om je als terrorist te behandelen.

(en natuurlijk heeft dit alles niets te maken met dat Wall Street 74 miljoen dollar "geïnvesteerd" heeft om Biden de verkiezingen te laten winnen).

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Gamestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:30

Haha, ja mooi altijd hoe ze het weten te draaien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:38

Pantykous schreef:
Haha, ja mooi altijd hoe ze het weten te draaien :D

Mooie framing idd. :') Maar goed, als het establishment er ergens hoofdzakelijk voor de rijken is, is het in de VS (en de UK).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 10:03

enzino schreef:
Volgens Laura Unger (voormalig SEC Chairman onder Bush) is de short-squeeze vergelijkbaar met de bestorming van de Capitol op 6 januari en Jimmy Kimmel heeft al aangegeven dat "Russian bots" er onderdeel van zijn. Ook Elizabeth Warren wil dat de SEC snel onderzoek doet naar de Reddit gebruikers. Het lijkt me duidelijk: dit is een binnenlands terroristisch plan, met buitenlandse inmenging, om de Amerikaanse economie onderuit te halen. Waar eerst Trump en zijn supporters het probleem waren, zijn nu GameStop aandeelhouder het probleem. Ik zou maar oppassen om niet met een handje Gamestop aandelen te zitten wanneer de FBI/CIA binnen komt vallen om je als terrorist te behandelen.

(en natuurlijk heeft dit alles niets te maken met dat Wall Street 74 miljoen dollar "geïnvesteerd" heeft om Biden de verkiezingen te laten winnen).

Oh dat is wel heel creatief :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 10:13

Mkango schreef:
Pantykous schreef:
Haha, ja mooi altijd hoe ze het weten te draaien :D

Mooie framing idd. :') Maar goed, als het establishment er ergens hoofdzakelijk voor de rijken is, is het in de VS (en de UK).

Het kan idd niet zo zijn dat het klootjesvolk het gegraai en gemanipuleer van de hedgefunds zat zijn. Onmogelijk.

:)).

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:35

_San87_ schreef:
enzino schreef:
Volgens Laura Unger (voormalig SEC Chairman onder Bush) is de short-squeeze vergelijkbaar met de bestorming van de Capitol op 6 januari en Jimmy Kimmel heeft al aangegeven dat "Russian bots" er onderdeel van zijn. Ook Elizabeth Warren wil dat de SEC snel onderzoek doet naar de Reddit gebruikers. Het lijkt me duidelijk: dit is een binnenlands terroristisch plan, met buitenlandse inmenging, om de Amerikaanse economie onderuit te halen. Waar eerst Trump en zijn supporters het probleem waren, zijn nu GameStop aandeelhouder het probleem. Ik zou maar oppassen om niet met een handje Gamestop aandelen te zitten wanneer de FBI/CIA binnen komt vallen om je als terrorist te behandelen.

(en natuurlijk heeft dit alles niets te maken met dat Wall Street 74 miljoen dollar "geïnvesteerd" heeft om Biden de verkiezingen te laten winnen).

Oh dat is wel heel creatief :D.


Maar ook wel heel eng. Wanneer mensen die niets illegaals doen opeens als terrorist worden aangemerkt omdat het de miljardairs njet bevalt dan is dat toch wel zorgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:52

Loretta schreef:
Maar ook wel heel eng. Wanneer mensen die niets illegaals doen opeens als terrorist worden aangemerkt omdat het de miljardairs njet bevalt dan is dat toch wel zorgelijk.

Net zo eng als dat de FBI, bewust met behulp van vervalst bewijs, de vorige president van de USA onderzocht heeft om iets te vinden zodat ze hem af konden zetten (Russia-hoax). En vervolgens de media die 3+ jaar lang dat probeert uit te melken om zijn kredietwaardigheid te vernietigen (o.a. CNN's Rachel Maddow). Of veel mensen die naar Trump zijn toespraak zijn geweest en nu opeens op een no-fly list staan (ondanks dat ze op geen enkele manier in de buurt van het Capitol zijn geweest). En de oproepen in de media om absoluut niemand uit de vorige regering aan te nemen in geen enkele positie, of een boekdeal te geven, of je krijgt iedereen over je heen.

Maar toen was het allemaal okay, want Trump was slecht. En nu zijn de goede mensen aan de macht, inclusief Janet Yellen die Secretary of the Treasury is onder Biden, en die de afgelopen jaren $810,000 speaking fees heeft gehad van .... Citadel (het hedgefonds die net Melvin Capital een bail-out heeft gegeven en de Citadel die nauwe banden heeft met Robinhood) voor een paar dagen werk. Je zou het bijna een "swamp" gaan noemen daar in Washington. :D

Afbeelding


En nee, het gaat niet om Trump. Maar het gaat er wel om op welke manieren ze hebben geprobeerd Trump weg te krijgen en toen was daar weinig commentaar op. En nu passen ze dezelfde tactieken weer toe omdat een van hun vriendjes in de problemen zit, maar daar is nu opeens ophef over. Het mooie is wel dat er nu eindelijk sprake is van "unity": zowel Republikeinen als Democrats (de voters dan natuurlijk, niet de mensen aan de macht) zijn kwaad en hopen dat de pijn zal verergeren.


Edit: speculaties zijn er al dat Doge Coin een afleidingsmanoeuvre is om speculanten weg te lokken van GameStop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:05

Mogelijk, om maar wat te speculeren, zal de SEC een strafrechtelijk onderzoek starten naar markt manipulatie (pump & dump), wat aanleiding zou kunnen zijn voor Reddit om de betreffende pagina stil te leggen en FB en Twitter volgen dit voorbeeld (mag, want het zijn private bedrijven). De koers begint te dalen, de hedgefondsen sluiten hun posities en de dag daarna ( heel toevallig) komt de SEC naar buiten dat alles boven water was en de ban op het bespreken van GameStop opgeheven mag worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 12:37

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Oh dat is wel heel creatief :D.


Maar ook wel heel eng. Wanneer mensen die niets illegaals doen opeens als terrorist worden aangemerkt omdat het de miljardairs njet bevalt dan is dat toch wel zorgelijk.

Dat is zeker eng. We gaan zien hoe het zich vanmiddag ontwikkelt.