Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Samen verder na aanslag op je leven?

 
Profiel   

Amber_anne schreef
DiantaM schreef
Tja.. verbaast me niets. Het is niet voor niets zo moeilijk om de spiraal van huiselijk geweld te doorbreken.


Er staat toch niks in het artikel van huiselijk geweld?

Mensen blijven bij elkaar ondanks dat de partner verschrikkelijke dingen doet. Waarom geen idee.

Dit valt inderdaad onder de noemer huiselijk geweld ;) . Het gaat namelijk om de afhankelijkheidsrelatie tussen pleger en slachtoffer. Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw definitie hiervan?[/quote]

Als dit een eenmalige actie is die bijvoorbeeld voortkomt uit een psychose dan zie ik niet dat er een spiraal doorbroken hoeft te worden. Ook niet dat er een afhankelijkheidsrelatie is.

Waarom zou er iets mis moeten zijn met deze vrouw. Ze kan toch oprecht inzien dat haar man ziek is en besluiten daar samen doorheen te willen. Kijk naar het verhaal van Renee
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 09:05 



 
Profiel   

Bizar ja... Heftig.
Toch zie je ook bij bijv. seksueel misbruik dat de dader in het verhaal vaak de rol van veilig figuur/steunfiguur vervult. Misschien speelt dat hier ook wel mee. Of is ze in zo'n mate afhankelijk van hem, dat ze het roer niet om durft te gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 09:12 



 
Profiel   

Renee1991 schreef
Bizar ja... Heftig.
Toch zie je ook bij bijv. seksueel misbruik dat de dader in het verhaal vaak de rol van veilig figuur/steunfiguur vervult. Misschien speelt dat hier ook wel mee. Of is ze in zo'n mate afhankelijk van hem, dat ze het roer niet om durft te gooien.

Dat is toch meer een gevalletje Stockholmsyndroom?

Ik vraag me oprecht af hoe iemand zichzelf (en haar kinderen!) nog veilig kan laten voelen na zo'n gebeurtenis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 09:13 



 
Profiel   

Er zit veel overlap tussen, maar er zit ook wel wat verschil in. Stockholmsyndroom ontstaat meestal tijdens het incident. Dus het kan goed voorkomen dat de dader en het slachtoffer pas met elkaar in aanraking komen wanneer de gebeurtenis plaatsvindt.

Waar ik op doel is dat dader en slachtoffer bijv. al jaren een relatie met elkaar hebben, en er gaandeweg iets is geknakt (om het maar even zo te noemen) waardoor de dader dit gedrag gaat vertonen. Dan heeft het slachtoffer vaak gedachten als 'het goede komt wel weer terug', 'het is in de basis geen slechte man', 'we hebben ook fijne momenten gehad', om het geweld te bagatelliseren.

Leg ik het zo een beetje duidelijk uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 09:17 



 
Profiel   

Begrijp dat ergens wel, bijvoorbeeld in een psychose. Kan iemand niks aan doen.
Maar toch begrijp ik niet dat je dan verder kan. Je basis gevoel aan veiligheid is dan toch aangetast?
Het is geen klap ofzo he, het waren 44! Messteken.
Zeker als je kinderen hebt, dat risico durf je dan toch nooit meer aan lijkt me?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 09:27 



 
Profiel   

_San87_ schreef
_Reneee schreef
Ik heb ooit een gastcollege gehad van een man die zijn vrouw tot drie keer toe had geprobeerd te vermoorden. Hij had een affaire, kreeg een psychose en toen zijn minnares zei dat zijn vrouw ‘eigenlijk weg moest’ besloot hij dat ze dood moest. Hij probeerde haar te vergiftigen en reed met zijn auto en haar op de passagiersstoel tegen een boom.

Hij zat dus in een psychose en kreeg TBS. TBS uitgezeten, weer de oude en hij en zijn vrouw zijn nog bij elkaar.

Ook hier staat iets over een psychische stoornis. Stel dat hij weer herstelt, waarom niet? Ik zou zelf denk ik ook klaar zijn maar ik vind het wel heel stoer als iemand er wel doorheen kijkt.

Ik zou denk ik niet over de breuk in het vertrouwen heen kunnen stappen. Het was dan wel een psychose, hij kan heel goed weer een terugval krijgen. Ik zou altijd in een soort angst leven, denk ik. Dus nee. Mij niet gezien :=.


Nou en behalve dat hij haar bijna vermoord, ging hij ook nog vreemd... ik zou het niet kunnen. De basis voor je vertrouwen is dan wel heel erg dun

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 12:55 



 
Profiel   

Prrrr schreef
Ik heb zo'n slachtoffer begeleid. En ik snap wel dat het kan. Je leest niet de relatie van deze mensen in de krant, alleen dat ene moment dat het gruwelijk mis ging. Je leest nog een klein stukje van het traject dat daarna geweest is, dat ze niet blijmoedig heeft gezegd dat het allemaal niks uitmaakt... Liefde is bijzonder.

Voor mezelf zou ik denk ik niet verder kunnen. Ik geloof niet dat ik me ooit nog veilig zou voelen, dat ik me altijd af zou blijven vragen wanneer het weer mis zou gaan.


Ik heb ook dames begeleidt die te maken hebben gehad met huiselijk geweld. En het is een heel bijzonder iets, sommige dames haal je voor de dood weg zoals ze dat bij ons zeiden, maar ze gingen gewoon weer terug. Ook al hadden ze een glup van 20 cm over hun hoofd lopen, ze gingen terug.
Relatieverslaving is iets wat je niet kunt snappen als je er zelf niet mee te maken hebt gehad. Een andere vrouw vertelde ook dat ze na 9 maanden nog steeds heel graag naar hem terug wilde, ook al wist ze dat het slecht met haar zou aflopen. Die innerlijke strijd was heel heftig, maar gelukkig heeft zij het niet gedaan.

Ik dacht ook nog, stel dat dit een exces is. Stel dat die man normaal een hele 'normale' vent is maar door een psychose bijvoorbeeld is doorgedraaid, dan zou het wellicht ook anders zijn. Als hij daarvoor wordt behandeld en je weet wat mogelijke stressoren zijn, dan kun je daar wellicht nog mee leven. Of ik het zou kunnen, ik weet het echt niet. Maar ik weet zeker dat je dat alleen pas kunt zeggen als je dit soort dingen zelf meemaakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen