Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meisje van 9 met pepperspray bespoten in vs

 
Profiel   

@Lughnassadh: Het meisje was een bedreiging voor zichzelf en haar moeder zie de post van Brainless. Dus wel boeiend en zeker een dreiging
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:44 



 

secricible schreef
precies dit was ook mijn gedachte n.a.v. wat [naam] zei. Laten we alsjeblieft niet een 9jarig geboeid meisje op de achterbank van een politiewagen dat niet achterover wil zitten vergelijken met een psychiatrische patiënt met een wapen die een ernstig gevaar vormt voor zichzelf en de samenleving en daaruit concluderen dat we "in NL hetzelfde probleem hebben". Gewoon nee, echt niet oke.

Waarmee ik niet ontken dat er misschien voor die psychiatrische patiënten ook betere opties beschikbaar zijn, maar dat is echt iets heel anders...

Ik heb ook zeker niet gezegd dat de situatie vergelijkbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:44 



 
Profiel   

Precies Sec.
Er zouden best dingen anders kunnen, maar we moeten niet op deze manier een vergelijk maken.

En ook een crisisteam kan niet altijd alles fijn oplossen hoor.
Sommige mensen zijn zo van het padje af dat geen woord meer binnendringt.
En hebben ze dan geen wapen is met 5 man er op gaan zitten en overmeesteren al een hele klus.
Maar hebben ze wel een wapen, zullen agenten toch wat moeten doen. Ook al zou er een crisisteam aanwezig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:46 



 
Profiel   

Gut, één van die agenten zegt op een gegeven moment dat ze zich als een klein kind gedraagt.
Maar dat is ze toch ook?

Ze werd volgens het nieuws idd ingerekend ivm dat ze haar moeder en zichzelf iets aan wilde doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:46 



 
Profiel   

Emmaa_ schreef
Tsja, hier in Nederland hebben we hetzelfde probleem toch? Er is niemand om met verwarde mensen aan de gang te gaan dus we bellen de politie maar, met alle gevolgen van dien. Dat kan je het individu niet kwalijk nemen, maar in Nederland worden ze ook doodgeschoten.

Echt walgelijk om zo'n kind dat geboeid op de achterbank zit met pepperspray te bespuiten. Ik vraag me oprecht af of die agenten dat uit verweer deden of dat er een misogynistisch/racistisch motief achter zit.


Emmaa_ schreef
Ik heb ook zeker niet gezegd dat de situatie vergelijkbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:47 



 

Haha ja, dat was een reactie op jouw reactie, niet op de openingspost. Maar goed excuses als daar onduidelijkheid over is ontstaan. Ik ben kritisch op de Nederlandse politie maar realiseer me als geen ander dat de situatie in de VS totaal niet te vergelijken is met die in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:48 



 
Profiel   

Emmaa_ schreef
Er worden in Nederland vrij regelmatig mensen doodgeschoten door de politie die verward gedrag vertonen. Vaak is dat in combinatie met dreiging van agressie.

Vrij regelmatig?
De afgelopen jaren werden er 2-4 mensen per jaar doodgeschoten door de politie.
Waarvan ruim de helft een ernstig delict heeft gepleegd.
Dat is vervelend genoeg natuurlijk, maar dat vind ik niet "vrij regelmatig".

Ter vergelijking: 125 mensen werden vermoord in 2019

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:53 



 
Profiel   

Er mist overigens nog wel een klein detail in de omschrijving. Het ging om een zwart meisje van 9. En om een politie met een geschiedenis van raciaal geweld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 13:57 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Er mist overigens nog wel een klein detail in de omschrijving. Het ging om een zwart meisje van 9. En om een politie met een geschiedenis van raciaal geweld.


Dat het om een zwart meisje ging had ik helaas al kunnen raden. Was ze blank geweest was dit topic er hoogstwaarschijnlijk niet geweest. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:01 



 
Profiel   

Ik vind haar niet zwart eruit zien hoor of ik moet het verkeerd hebben gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:10 



 
Profiel   

Ze is wel degelijk zwart :j Ik zag het uiteindelijk aan haar handjes (maar had het helaas al verwacht n.a.v. de titel...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:15 



 
Profiel   

purny schreef
@Lughnassadh: Het meisje was een bedreiging voor zichzelf en haar moeder zie de post van Brainless. Dus wel boeiend en zeker een dreiging

Oh ok. Dan snap ik dat wel alleen de pepperspray had dan niet nodig geweest aangezien ze al geboeid in de auto zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:24 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
Shadow0 schreef
Er mist overigens nog wel een klein detail in de omschrijving. Het ging om een zwart meisje van 9. En om een politie met een geschiedenis van raciaal geweld.


Dat het om een zwart meisje ging had ik helaas al kunnen raden. Was ze blank geweest was dit topic er hoogstwaarschijnlijk niet geweest. -O-

Nee denk je dat? Dat niemand het dan erg had gevonden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:25 



 
Profiel   

Urbiezira schreef
Ze is wel degelijk zwart :j Ik zag het uiteindelijk aan haar handjes (maar had het helaas al verwacht n.a.v. de titel...)

Dan had ik het niet goed gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:25 



 
Profiel   

Ik bleef een beetje hangen dat de ouders de politie gebeld hebben omdat zij hun 9-jarige kind niet aankonden... hoe dan? Of las ik dat verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:30 



 
Profiel   

Oh nee he waarom moet er nu weer de kleur kaart getrokken worden? Het is vreselijk wat dit meisje mee heeft gemaakt of ze nu zwart, wit, groen, paars of blauw is.
Daarbij geloof ik niet dat er ook maar één agent denkt ‘vandaag ga ik eens zoveel mogelijk zwarte personen verwonden/doodschieten/dwars zitten’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:31 



 
Profiel   

Jessix schreef
Zoolgangster schreef
Dat het om een zwart meisje ging had ik helaas al kunnen raden. Was ze blank geweest was dit topic er hoogstwaarschijnlijk niet geweest. -O-

Nee denk je dat? Dat niemand het dan erg had gevonden?

Net zo goed erg gevonden, maar dan was dit niet gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:32 



 
Profiel   

Ik weet niet wat er aan vooraf gegaan is en waarom ze niet luisterd.. Blijkbaar moet dat meisje wat doen want anders 'zal er pepperspray gespoten worden"... wat er dan is weet ik niet, dat kan ik niet horen maar dat meisje blijft nogal stoicijns zitten...

Ik snap niet waarom de ouders politie nodig hadden... Ze ziet er wel vrij groot uit, maar je kan je eigen kind van 9 toch wel aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:38 



 
Profiel   

Mars schreef
Oh nee he waarom moet er nu weer de kleur kaart getrokken worden? Het is vreselijk wat dit meisje mee heeft gemaakt of ze nu zwart, wit, groen, paars of blauw is.
Daarbij geloof ik niet dat er ook maar één agent denkt ‘vandaag ga ik eens zoveel mogelijk zwarte personen verwonden/doodschieten/dwars zitten’.


'De kleurkaart.' Huh?

Wat betreft het tweede, jawel, er zijn wel degelijk agenten waarvan is bewezen dat ze onderling opschepten over het opzettelijk pakken van zoveel mogelijk zwarte mensen in bepaalde contexten.
Maar niet per se hier.

Wat hier vooral meespeelt is dat de politie zwarte mensen zo standaard als crimineel en gewelddadig ziet en zo weinig zien als medemensen vanuit compassie dat ze zelfs bij kinderen heel snel in geweldsmodus zitten. Dat heeft al vaak genoeg geleid tot het neerschieten van kinderen (die bv een speelgoedwapen hadden, of iets wat met enige onduidelijkheid gezien zou kunnen worden als wapen) - en het gebeurt vrijwel alleen bij kinderen van kleur omdat men bij witte kinderen een kind eerst en vooral als kind ziet, en bij niet-witte kinderen eerst en vooral de potentie tot geweld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:39 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Mars schreef
Oh nee he waarom moet er nu weer de kleur kaart getrokken worden? Het is vreselijk wat dit meisje mee heeft gemaakt of ze nu zwart, wit, groen, paars of blauw is.
Daarbij geloof ik niet dat er ook maar één agent denkt ‘vandaag ga ik eens zoveel mogelijk zwarte personen verwonden/doodschieten/dwars zitten’.


Wat hier vooral meespeelt is dat de politie zwarte mensen zo standaard als crimineel en gewelddadig ziet en zo weinig zien als medemensen vanuit compassie dat ze zelfs bij kinderen heel snel in geweldsmodus zitten. Dat heeft al vaak genoeg geleid tot het neerschieten van kinderen (die bv een speelgoedwapen hadden, of iets wat met enige onduidelijkheid gezien zou kunnen worden als wapen) - en het gebeurt vrijwel alleen bij kinderen van kleur omdat men bij witte kinderen een kind eerst en vooral als kind ziet, en bij niet-witte kinderen eerst en vooral de potentie tot geweld.


Exact dit. En natuurlijk is het vreselijk erg wat hier is gebeurd los van de kleur van het meisje maar denken dat kleur in dit soort zaken niet op enige manier relevant is, is imo erg naief en schadelijk.
Ik vind het schokkend, kind hulpeloos in de boeien en maar losgaan met die spray. Totaal ongeschikt als agent, moeten imo nooit meer terug dat werk in :n Dit is gewoon niet goed te praten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:43 



 
Profiel   

Cer schreef
Ik snap niet waarom de ouders politie nodig hadden... Ze ziet er wel vrij groot uit, maar je kan je eigen kind van 9 toch wel aan?

Ik heb wel eens een kind van 7 (was geestelijk beperkt) zo uit zijn dak zien gaan dat niemand daar wat mee kon.
Ze zijn dan echt sterker dan je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:44 



 
Profiel   

Ik ben het eens dat pepperspray op een kind overdreven is, maaaaaarrrrrr "helemaal los gaan" is ook wel een beetje een bold statement, vind je niet??

Maar de agenten zijn geschorst toch? Dat is volgens mij al heel wat ... nu eens kijken wat er uit het onderzoek komt en wat de vervolgstappen zijn.. daar schortte het ook nogal eens aan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:46 



 
Profiel   

Ik ook een jongetje, zal ook een jaar of 10 zijn geweest.
Op een parkeerplaats. Wat er aan de hand was weet ik niet, maar die was zo overstuur en wilde ook een auto niet in.
Mensen vertelde dat het al zeker 20 minuten aan de gang was. Ik vroeg toen heeft er niemand de politie gebeld, maar nee dat was niet zo.
Ik heb dat toen wel gedaan.
Dadelijk staan ze dat kind te ontvoeren en iedereen kijkt er naar...
Echt zoals die te keer ging, was echt hélemaal buiten zinnen.
Politie was er ook heel snel, namen zo'n melding erg hoog op.


Brainless schreef
Cer schreef
Ik snap niet waarom de ouders politie nodig hadden... Ze ziet er wel vrij groot uit, maar je kan je eigen kind van 9 toch wel aan?

Ik heb wel eens een kind van 7 (was geestelijk beperkt) zo uit zijn dak zien gaan dat niemand daar wat mee kon.
Ze zijn dan echt sterker dan je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:48 



 
Profiel   

Mars schreef
Oh nee he waarom moet er nu weer de kleur kaart getrokken worden? Het is vreselijk wat dit meisje mee heeft gemaakt of ze nu zwart, wit, groen, paars of blauw is.
Daarbij geloof ik niet dat er ook maar één agent denkt ‘vandaag ga ik eens zoveel mogelijk zwarte personen verwonden/doodschieten/dwars zitten’.



Was dat maar zo Mars, dat het zo werkte. De realiteit is dat het veel kleiner en onbewuster is dan dat. Het is een onbewust proces wat plaatsvindt. Ik weet er niet de hoed en de rand van, maar je kan je voorstellen dat als er in een gemeenschap een onbewuste tendens is dat donkere mensen meer problemen opleveren en onbetrouwbaarder zijn dan blanken mensen en sneller agressief worden, je al met een andere mindset zo’n melding in gaat. Het gevolg is dat het ook sneller escaleert.

Een voorbeeld op een totaal ander vlak zie je bijvoorbeeld in de geboortezorg. Het is bekend dat donkere mensen (sorry, ik weet niet wat de juiste term is tegenwoordig, of “donker” nog mag) vocaler zijn en daarmee met meer geluid pijn laten merken.
Het onbewuste gevolg daarvan is dat blanke artsen sneller het idee hebben dat een donkere vrouw zich aanstelt en daardoor klachten minder serieus nemen.
Het is dus niet dat een dokter denkt “oh, heb je weer een donker persoon, dat maakt me niet uit als die half dood bloed”. Er zit een veel subtieler, kleiner en onbewuster probleem onder dat je veel moeilijker kan opvangen.

Edit: shadow typt sneller dan ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:48 



 
Profiel   

Jessix schreef
purny schreef
@Lughnassadh: Het meisje was een bedreiging voor zichzelf en haar moeder zie de post van Brainless. Dus wel boeiend en zeker een dreiging

Oh ok. Dan snap ik dat wel alleen de pepperspray had dan niet nodig geweest aangezien ze al geboeid in de auto zat.

Hier ging het mij dus om Purny. Het meisje heeft in het filmpje geen mes, geweer of ander wapen vast. Dus is ze op dat momenten geen bedreiging voor de agenten in kwestie. Dit is gewoon excessief geweld. Waarom men de politie gebeld heeft is voor mij alleen relevant in de hulp die dit meisje en haar ouders zouden moeten krijgen voor het feit dat het meisje volgens het bericht o.a. haar moeder bedreigde.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 14:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen