Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

BOOS aflevering over homo's verbannen en dat mag volgens...

 
Profiel   

de grondwet.

Even uitgebreider. Dominee Kort heeft een brief gestuurd naar de gemeente van Capelle a/d IJssel, waarin hij vraagt om homo's te kunnen verbannen. BOOS heeft hiernaar gekeken hoe het zit met de grondwet, en blijkbaar mag een dominee zo'n uitspraak doen. Gedupeerde Leon heeft zelfs aangifte gedaan maar hij kreeg geen gelijk omdat deze uitspraak dus wordt beschermd door de grondwet. Het is een bizarre aflevering.

Ik vind wat er gebeurt in deze aflevering zelfs schokkend, zoals Leon wordt bedreigd.



Hebben jullie dit gezien? Ik schrok er wel van hoor! Maar het is me niet onbekend dat kerken dit soort uitspraken doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 13:21 



 
Profiel   

Zieke man....
En hij is niet de enige. Ik denk dat we alert moeten blijven op hersenspoeling binnen dergelijke instituten.
Alle kerken op de Veluwe bleven ook maar open en bleken een enorme bron van Corona besmettingen. Dit handelen buiten de wet en/of landelijke restricties vind ik niet meer van deze tijd....

Kerken waar dergelijke haat wordt gepredikt zouden geen ruimte moeten krijgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 13:24 



 
Profiel   

Ik vind het heel erg om te zeggen, maar het verbaast me nauwelijks... Een jaar geleden is geprobeerd om de "homoseksualiteit-genezing" in Nederland te verbieden, welke sommige kerken dus schijnbaar nog steeds aanbieden. En dat is verworpen. Het mag allemaal nog steeds... Heel erg triest.
Leef en laat leven, denk ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 13:34 



 
Profiel   

marley93 schreef
Ik vind het heel erg om te zeggen, maar het verbaast me nauwelijks... Een jaar geleden is geprobeerd om de "homoseksualiteit-genezing" in Nederland te verbieden, welke sommige kerken dus schijnbaar nog steeds aanbieden. En dat is verworpen. Het mag allemaal nog steeds... Heel erg triest.
Leef en laat leven, denk ik dan.


Mensen zijn vanaf dat ze kind zijn opgevoed met dergelijke ideeën. Ze geloven erin dat ze geroepen zijn andere mensen ook te moeten 'redden'.

Dit is wel heel eng... lijkt op die Marlboro baptist Church... met spandoeken 'Jesus hates fags'....
Goede docu van Louis Theroux... je haar gaat er van overeind staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 13:38 



 
Profiel   

De kerk is erg goed in "het is de schuld van ... " vingerwijzingen, want stel je voor dat je echt zelf verantwoordelijk bent voor wat je doet (immers Jezus stierf voor jouw zonden). Reli-brein |o Eigen versie van de werkelijkheid opdringen aan de samenleving, hoe vaak die versie al bewezen is niet te kloppen. Met een moslim achtergrond is de conclusie in de war ipv door religie gedreven, maar religie en werkelijkheid lopen ongeacht het heilige boek uit de pas met de realiteit met gevaarlijke gevolgen. Verdrietige zaak, aangezien de meeste mensen slechts op zoek zijn naar een leidraad om een goed mens te zijn. Religie legt daar beperkingen aan op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 14:03 



 
Profiel   

Hier iemand die zelf reformatorisch christen is.

Allereerst; de Bijbel leert ons om iedereen lief te hebben.
Ik denk dat dat er echt overduidelijk instaat en dat er geen andere uitleg mogelijk is.
Dus: het gedrag van deze mannen die Leon bedreigen is echt absoluut niet de manier waarop we met elkaar om horen te gaan.
Ik ken zelf ook geen christenen die daar achter zouden staan.

Wat de brief van de Kort betreft heb ik wel een kleine kanttekening.
Of althans, sommige woorden die hij gebruikt (zoals het 'uitbannen' ) zijn eigenlijk een soort reformatorisch jargon. Ik denk niet dat de man letterlijk verbannen bedoelt.
Verder heb ik de brief niet gelezen, maar ik kan me de strekking ervan heel goed voorstellen en ook heel goed voorstellen hoe pijnlijk dat moet zijn voor homoseksuelen.

Ik vraag me af in hoeverre een gesprek met deze dominee zijn mening gaat veranderen.
De meeste mensen binnen de kerken, en zeker in de echte 'Biblebelt' zitten echt wel vast in een eigen bubbel, waardoor ze ook niet geprikkeld worden een eigen mening te vormen, of überhaupt een andere mening aan te horen.
Naar mijn idee zijn de jongeren binnen de reformatorische wereld degenen die steeds meer daadwerkelijk iedereen gaan accepteren. Ik denk dat uiteindelijk daar verandering vandaan moet komen.


Ik heb het zelf ook een heel lastig iets gevonden, ik ben ook opgegroeid met het idee dat een relatie hebben met iemand met hetzelfde geslacht niet kan/mag, maar ondertussen heb ik ook vrienden die zelf homo zijn.
Ik kwam echter tot het besluit dat hen laten vallen nog veel verder in strijd is met wat de Bijbel ons leert.

Kort samengevat: kan in het met deze dominee eens zijn? Als ik de geluidsfragmenten in de intro hoor zeg ik volmondig Nee.

Ik vind dat Leon het echt keurig aanpakt, heel veel lof voor hem. Tim zelf zegt aan het eind nog wel "dit gaat natuurlijk niet over alle christenen", maar bijvoorbeeld bij zijn uitleg van artikel 6 vond ik hem wel weer denigrerend doen en generaliseren over allen godsdienst in Nederland.
Dat vond ik wel jammer.
Ik hoop dat er in elk geval genoeg Nederlanders snappen dat deze dominee echt niet voor alle christenen, en ook niet voor alle reformatorische christenen spreekt.

Hopelijk heb ik mijn gedachten zo enigszins leesbaar verwoord, vragen mag altijd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 14:10 



 
Profiel   

Simpelweg is de uitleg mogelijk dat leviticus zijnde gedragscode priesterklasse (die immers voor alles aan voedsel, kleding en onderdak afhankelijk was van de volgelingen) niet van toepassing is op de congregatie. En als bedoeling had machtsmisbruik en chantage te voorkomen. Hele probleem opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 14:13 



 
Profiel   

Dat het wettelijk zo is... Zuur.
Maar dat er daadwerkelijk mensen zijn die door hun achtergrond denken dat homo's gevaarlijk of whatever zijn. Dat vind ik nog veel heftiger -O- En dan heb ik het niet over de overtuiging 'dat het niet hoort', want dat is naar mijn mening van een hele andere strekking dan dat men denkt dat een homo gevaarlijk is.

Wat mij betreft mag op basis daarvan de grondwet wel worden verandert. Maar waar trek je dan de grens. In dit geval is hij mij duidelijk, maar wanneer wordt deze grens te vaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 14:17 



 
Profiel   

Ik vind het belachelijk dat iemand zon machtspositie heeft. Gewoon bah cherry picking is het

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 14:25 



 
Profiel   

Walgelijk dit. Die uitzonderings positie van godsdienst mag wel eens afgelopen zijn. Kan toch niet dat je op basis van godsdienst haat mag zaaien

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 15:24 



 
Profiel   

Wow.
Voor mij eigelijk alleen maar een bevestiging dat er voor geen enkele vorm van geloofsprediking nog een plaats zou moeten/mogen zijn in de samenleving. Zowat elke vorm van geloof die wij hier kennen bevat een harde kern die alleen maar haat zaait, bij het ene geloof uitgebreider dan bij het andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 15:55 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Wow.
Voor mij eigelijk alleen maar een bevestiging dat er voor geen enkele vorm van geloofsprediking nog een plaats zou moeten/mogen zijn in de samenleving. Zowat elke vorm van geloof die wij hier kennen bevat een harde kern die alleen maar haat zaait, bij het ene geloof uitgebreider dan bij het andere.


Geloof kan een bijzonder positieve bijdrage leveren aan het leven van mensen.
Ook richting geven, steun en verbinding.
Ik ben zelf geen praktiserend gelovige, maar zie de positieve kant ervan zeker.

Maar je ziet wel echt heel erg veel ernstige uitwassen van het geloof. Overal waar gelovige mensen zich verzamelen en iemand zijn interpretatie van het geloof predikt kan het snel uit de hand lopen.
Er zijn meer doden gevallen uit naam van het geloof dan welke ziekte dan ook....

Het werkt helaas 'wij' en 'zij' enorm in de hand.

Zoals het in de bijbel staat wordt het niet gepredikt.... bange kinderen in hun bedjes bibberend voor de hel, kledingvoorschriften, iedereen afwijzen niet geen onderdeel is van geloofsgemeenschap, anti-homo, etc... het is vaak zo donker, duister, grimmig en werkt enge dingen in de hand.

Laat iedereen dan maar boeddhist worden.... stuk relaxter ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 16:04 



 
Profiel   

Vooropgesteld vind ik het echt niet meer van deze tijd, maar goed, die man is ook al redelijk op leeftijd. Toch is het voor Leon wel echt een hele slechte droom waar hij in is beland, verschrikkelijk.
Wat me nog wel het meest tegen de borst stoot, is dat deze dominee wel mensen achter zich wil hebben voor deze boodschap en hiervoor ook lobby't, maar het gesprek aangaan met één, solo jongen is al te moeilijk. Wat ben je dan voor zwakke broeder. Bizar filmpje om te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 16:17 



 
Profiel   

Ik vind het bizar deze uitspraken, totaal niet meer van deze tijd. Ik vraag me ook echt af hoeveel van zijn volgers het daadwerkelijk met hem eens zijn betreft deze uitspraken en hoeveel het ook te ver vinden gaan maar 'gevangen' zitten in dat wereldje. Heel laf ook dat een normaal gesprek aangaan op welke manier dan ook al te veel gevraagd is voor de dominee.

Heel veel respect ook voor Leon <3 Enorm dapper dat hij hier voor uitkomt in zo'n bedreigende omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 16:20 



 
Profiel   

er is wel een verschil tussen geloof en geloof misbruiken om een ander doel te bereiken
laatste is waar het vaak mis gaat, en wat je in de stereotypische culten ook ziet.

Probleem met verbieden is dat een grens leggen erg lastig is om dat in een wet vorm te geven.
Bij een botsing van fundamentele rechten moet een afweging per geval worden gemaakt.
Wellicht dat de staat de rechters daarin iets meer kunnen bijsturen.
Is echter wel gevaarlijk om meningsuiting/religie in te perken.
Religie is voor veel mensen heel belangrijk en als je echt in x gelooft dan moet daar (tot zekere hoogte) ook ruimte voor zijn. Ook als je een mening hebt die niet door veel gedeeld wordt. In hoeverre je daarop mag handelen is een andere vraag. Dat jij in jouw super strenge kerk van een bepaalde stroming bepaalde mensen niet wil hebben, specifiek vanwege geloofsovertuigingen en gezien die kerk heel belangrijk is voor jou geloof, is anders dan bepaalde mensen pro actief uit alle kerken zetten, is anders dan voor bepaalde mensen geen taart willen bakken.

Zelf over dit zou je eerder zoiets hebben van; doe eens rustig
Tegelijkertijd is dit wel iets waar iemand enórm veel waarde aan hecht (niet dat dat een goede reden is om iets wel/niet te doen, maar is wel een factor juist omdat religie iets emotioneels is)

sidenote; grondwet is leuk maar gezien Europees en internationaal recht directe werking heeft, is daarnaar kijken vaak wel handig (zie bijvoorbeeld EVRM)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 16:39 



 
Profiel   

Jeetje, ik vond dit toch wel echt even heavy om te kijken. Wel een heel goed punt weer opnieuw aangekaart. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 17:34 



 
Profiel   

Heel bizar dit. Echt afgrijselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 17:39 



 
Profiel   

Tja, de grondwet is gewoon heel erg 'dom'.
Je mag niet discrimineren, je hebt vrijheid van geloof, en je hebt vrijheid van meningsuiting - in 3 verschillende artikelen in de grondwet.

Die gaan dus gewoon niet samen want als je niet mag discrimineren op homofilie zegt de gelovige: hoho, ik heb vrijheid van geloof én van meningsuiting. En van mijn geloof mag moet ik homo's verketteren én ik mag dat hardop zeggen.

En daar sta je dan met je goede gedrag en de grondwet in je hand.

Wilders claimt ook altijd z'n vrijheid van meningsuiting terwijl hij discrimineert bij het leven en daar komt-ie ook iedere keer mee weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 17:45 



 
Profiel   

Ik vind deze man nog wel erger dan Wilders eigenlijk. Naast de homohaat ook nog eens enorm racistisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 17:56 



 
Profiel   

Zijn er hier ook mensen die gehoor geven aan de oproep om een brief te sturen naar meneer Kort? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor. :) Zelf twijfel ik nog een beetje; ik kan me namelijk zo voorstellen dat het bij die man een beetje water naar zee dragen is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 17:59 



 
Profiel   

Zijn gedachten verander je helaas toch niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 18:02 



 
Profiel   

Nee precies, dat idee heb ik dus ook. Het gaat er natuurlijk om dat hij stopt het zo uit te dragen, maar zelfs in het bereiken van dat doel heb ik een hard hoofd. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 18:03 



 
Profiel   

Geloof op zich iets niets mis mee, extremisten wel en daar schaar ik zo’n man ook onder.
Ik heb ontzettend te doen met al die mensen die zich terwille van het geloof en vooral hun omgeving in een keurslijf vastzitten en er niet voor kiezen om zichzelf te zijn. Daar word je toch doodongelukkig van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 18:04 



 
Profiel   

Ik vond het wel jammer dat de focus van de aflevering om het confronteren van de kerkfiguren ging. Het was natuurlijk wel spectaculaire televisie, maar ik zou ook vooral boos zijn op het OM. Waarom word deze man niet gewoon vervolgd? Nu word er een beetje gedaan of religieuze maar boven de wet staan en je er niets aan kan doen, maar dat veranderd toch alleen als mensen daadwerkelijk voor de rechter worden gedaagd? Waarom was er niet eens een woordvoerder van het OM in beeld om deze beslissing te verdedigen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 18:12 



 
Profiel   

Nou ja, Leon wilde graag meneer Kort spreken, maar kreeg hem zelf maar niet te pakken. Dat was volgens mij zijn doel: om die vent te spreken te krijgen. Dus daar ging de aflevering over.
En ze hebben toch wel genuanceerd dat niet heel het dorp, en niet alle Christenen zo zijn als meneer Kort. Ten minste, ik vond dat ze dat wel netjes hebben gedaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 18:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen