Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:09

Deze week is Signi zoekhonden meerdere keren in het nieuws geweest. Zo zijn o.a. door vrijwilligers van deze stichting de laatste resten van Ichelle gevonden:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210228_93123885

Vorig jaar kregen de oprichters van Signi een koninklijke onderscheiding.

Zelf heb ik meegeholpen bij meerdere zoekacties en zo hebben we de melkwagen waarop Willeke Drost vermoedelijk vervoerd is gevonden, een auto teruggevonden die gebruikt was bij een ramkraak, en in april vorig jaar heb ik mijn eerste menselijke vondst gedaan onder water. Dit was op een plek waarvan politie zei dat het niet kon. De honden gaven duidelijk aan dat hier onder water iets van 'geur' aanwezig was en de sidescan sonar gaf een 'object' onder water aan. Ik was hier de eerste duiker ter plaatse en binnen 30 seconden had ik de auto geidentificeerd en vervolgens ook een lichaam in de auto gevonden.
Dit bleek inderdaad om de gezochte persoon te gaan.
Ook heb ik met meerdere duikers in Leeuwarden gezocht naar Remon Bruinsma.
Meerdere van deze zoekacties werden gewoon ondersteund door politie of Rijkswaterstaat (waren er zelf bij aanwezig, of we doken zelfs vanaf een boot van Rijkswaterstaat).

Voor ons duikers is een paar jaar terug een middag door politie georganiseerd over 'forensisch onderzoek'. Ook is bekend dat als je een lichaam vindt dat je het niet mag verplaatsen omdat elk waterlijk eerst als misdrijf behandeld wordt. Zo was ik dus op papier ook even heel kort 'verdachte' omdat ik dat lichaam gevonden had (er was direct aangegeven dat het niet zo was, maar zo moeten ze het behandelen). :+ Zo moet het juridisch dus. Dit is allemaal bekend en indien nodig is er voor de duikers ook gewoon 'slachtofferhulp', zoals dat ook voor iedereen er is.
Met wisselende samenstelling helpen we dus met zoeken en het is geheel vrijwillig, we rijden op eigen kosten naar locaties, kunnen we niet of willen we niet, er is geen enkele dwang.

En toen kwamen er ineens boetes binnen de vrijwillige duikers voor Signi 'arbeid onder water' zouden verrichten.

Op 28 februari is Signi in een uitzending van RTL Boulevard geweest.

En op hun facebook pagina staat nu dit:
WETTELIJKE BELEMMERING FUNCTIONEREN
SIGNI Zoekhonden.
Signi zoekt steun in de wet.
Stichting SIGNI Zoekhonden is een succesvol burgerinitiatief dat de afgelopen 16 jaar meer
dan 400 vermissingen heeft weten op te lossen door slim samen te werken met talloze ter
zake kundige vrijwilligers. In 2020 werden beide oprichters benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. De non-profit stichting acteert op verzoek van achterblijvers, voor wie de onwetendheid over het lot van hun familielid onmenselijk veel leed veroorzaakt. Echter,
activiteiten van SIGNI liggen nu gedwongen stil, vanwege een ernstig beperkende
interpretatie van wet- en regelgeving door de overheid, inclusief forse opgelegde boetes.
Inzetten van SIGNI betreffen in de regel complexe cold case vermissingen waar de politie niet actief op rechercheert omdat zij kampen met een tekort aan mankracht en budget of de kans zeer klein achten dat er na zoveel jaar nog resultaat geboekt kan worden. Vaak gaat het om watergerelateerde vermissingen waarvoor vrijwillige duikers onmisbaar zijn.
Echter, de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid meent dat nagenoeg elke
duik, anders dan naar visjes kijken, onder duikarbeid valt en daarom alleen door
beroepduikers uitgevoerd kan worden. Daarmee stelt hij dat goed opgeleide en ervaren duikvrijwilligers het Arbeidsomstandighedenbesluit overtreden. Hij legt een boete van bijna vijfduizend euro op aan de ANBI-erkende stichting en daarmee legt hij tevens een bom onder toekomstige inzetten van SIGNI en tal van andere watergerelateerde goede doelen.
Vele duikers zetten zich regelmatig in voor allerlei sociaalmaatschappelijke doelen, zoals:
opruimen van vijvers, verwijderen van netten, biologische tellingen, plaatsen van
wilgenrekjes voor sepia-eitjes, hulp bij lokale wateractiviteiten en dus ook het duiken naar
vermissingen. Volgens de staatssecretaris valt dit allemaal onder professionele duikarbeid.
Zelfs als een burger een bevriende duiker zou vragen een in het water gevallen sleutel op te
duiken. Resultaat is dat de activiteiten van SIGNI hiermee stil komen te liggen, ondanks
zestien jaar succesvolle inzet op een gebied waar de overheid zelf tekort schiet.
Nabestaanden van door SIGNI opgeloste vermissingen reageren geschokt dat SIGNI haar activiteiten nu noodgedwongen moet staken. Zij schrijven: "SIGNI is een waardevolle aanvulling op de hulpdiensten." "Onze zoon, broer en vriend zou nog steeds vermist zijn
zonder de gemotiveerde inzet van de vrijwilligers van SIGNI." "Het 'niet-weten' is een
verschrikkelijke positie voor familie en vrienden." "Bij wie kunnen nabestaanden dan nog terecht, als dit vangnet achter de officiële instanties verdwijnt?"
Op Rijksoverheid.nl valt te lezen dat het kabinet ruimte wil voor initiatieven van burgers en
verenigingen in de samenleving en dat de overheid de "Doe-Democratie" actief ondersteunt:
"Bijvoorbeeld door knellende regels weg te nemen waar dat mogelijk is." SIGNI vraagt de
politiek daad bij woord te voegen en de barrières weg te nemen die het schijnbaar
onmogelijk maken om nu, en in de toekomst, families bij te staan in de donkerste dagen van hun bestaan.
"Meer informatie en details in RTL Boulevard, vanaf 18.35 uur vanavond door Peter R de Vries"

Dit gaat over de uitzending van 28 februari.

Op https://www.zoekhonden.com kom je op hun eigen website.

En Facebook:https://www.facebook.com/zoekhonden

Het is toch belachelijk dat in een tijd waarin burgerinitiatief omarmd dient te worden juist zoiets niet meer mag?
Er worden jaarlijks door de vrijwilligers meerdere mensen teruggevonden, veelal nadat politie of brandweer het zoeken reeds gestaakt heeft.
Moet dit dus stoppen?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:14

Sjemig wat een regeltjes neukerij weer...

Ik zou zeggen, start een petitie en ik teken met liefde!

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:16

Het klinkt zo op het eerste gezicht als iets dat waardevol genoeg is om een oplossing voor te zoeken, maar inderdaad wel als het in samenwerking met de politie / nabestaanden gaat en mensen niet teveel op eigen houtje (met goede bedoelingen) zaken gaan verstoren :)

Het lijkt me dat de politie zich er dan ook wel hard voor zal maken om dit probleem op te laten lossen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:17

Gewoon uitermate groot geneuzel. Daarnaast de beroepsduikers zijn er al eigenlijk te weinig van. Die paar mensen moeten dan ook nog dit gaan doen. Mensen duiken vrijwillig, signi en de duikers doen goed werk ook nog. Als ze er zo tegenaan kijken, is hondje uitlaten van iemand anders dan ook ieta dat alleen door hondenuitlaat service gedaan kan worden, de band plakken van de fiets van de buurmeisje mag alleen door de fietsenmaker gebeuren en schoonmaken bij je moeder alleen door een profesioneel bedrijf?

Gewoon gezeur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:21

Als ik één goed doel steun, dan is het Signi wel. Wat doen zij geweldig goed werk.
Hier moet toch wel iets op te vinden zijn?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:29

Kom maar door met die petitie! Ik vind het belachelijk dat zo'n succesvol burgerinitiatief, wat voor veel nabestaanden een einde heeft weten te maken aan de meest verschrikkelijke onzekerheid die je kan indenken, nu door de bureaucratie aan banden wordt gelegd.

Eens, er moeten regels zijn, maar ik heb nog nooit gehoord dat Signi de politie gepasseerd heeft in welk onderzoek dan ook.

Loretta
Berichten: 8720
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:36

Weer een schoolvoorbeeld van doorgeslagen regelzucht en overijverige ambtenaren.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 14:50

pmarena schreef:
Het klinkt zo op het eerste gezicht als iets dat waardevol genoeg is om een oplossing voor te zoeken, maar inderdaad wel als het in samenwerking met de politie / nabestaanden gaat en mensen niet teveel op eigen houtje (met goede bedoelingen) zaken gaan verstoren :)

Het lijkt me dat de politie zich er dan ook wel hard voor zal maken om dit probleem op te laten lossen?

Allereerst, er is te weinig mankracht bij politie of brandweer. Dus ze kunnen niet alles oplossen. Bij een zeer recente zaak wordt er wel gezocht, maar ook maar binnen de grenzen. Als iemand dan niet gevonden wordt, dan kan de familie naar Signi gaan. Er wordt dan gekeken of Signi wat kan betekenen. Er wordt eerst met honden en eventueel sonar gezocht en als er duikinzet nodig is, wordt de toestemming geregeld. Je mag immers ook niet overal zomaar duiken of komen. Er is dus GEEN SPRAKE van verstoren.
Ook pakt Signi wel cold cases op. Vaak ook op verzoek van de familie.

Daarnaast: Er wordt wel degelijk overleg gevoerd met politie, rws of de brandweer. De zoekacties zijn veelal daar gewoon bekend en soms ondersteunen ze ons ook. Ik heb meerdere keren zelf op een schip van rws gestaan.
Dus er is zeker sprake van samenwerking. Wij mogen in principe alleen zoeken, zeker niet bergen.
Bij de zoekactie naar Remon Bruinsma was er zo 1 agent aanwezig, en 4 duikers en nog een paar mensen op de kant om te helpen. Zo hoefde niet een heel team van de politie te zoeken.

Hier lagen we in het water van Leeuwarden. Mijn auto stond gewoon langs de kade geparkeerd waar ik normaal niet met een auto mag komen. Dit was dus allemaal geregeld.
Afbeelding

Dit was bij 'Onder de Kelders', een restaurant:
Afbeelding

Hier zit ik op een schip van Rijkswaterstaat, klaar om te water te gaan:

Afbeelding
En hier liggen we in het water.
Afbeelding

Het rode bootje is van Signi (ze hebben ook nog een ander bootje), dus je ziet er is zeker sprake van samenwerking.
Afbeelding

En hier een voorbeeld van hoe ze met honden zoeken, een hond zit klaar om te springen.
Afbeelding

Daar waar ik dus een persoon vond is ook alleen maar gevonden. Niets is verstoord of aangeraakt.
Dat gaat om deze zaak: https://nos.nl/artikel/2331848-lichaam- ... urger.html
We waren hier met 2 duikers, maar ik was als eerste klaar met omkleden, ben naar de plek van het autowrak gezwommen en toevallig zat het kenteken er nog op (meestal gaan deze los door de klap op het water), dus het was direct duidelijk dat het de gezochte auto was. Bij de bestuurderskant was de auto verwrongen en het raam er uit en kon ik een broek en een jas zien die gevuld was. Het was onbekend met welke kleding hij vertrokken was, soms is dat ook een aanwijzing. Maar hier was de kleding gezwollen en kon ik tegen het dak iets waarnemen in de vorm van een hoofd. Je verstoort verder niets, en nadat je denkt er is wat wordt het direct overgedragen aan de politie. Voor mij was de gevulde broek wat ik kon voelen duidelijk dat het om een lichaam ging. Met de tweede duiker dit nog bevestigd. Meer is er niet gedaan.
Maar zonder Signi was er hier niet gezocht.

De duikers doen dit dus allemaal vrijwillig en we krijgen zelfs geen reiskostenvergoeding. Ook worden veelal eigen materialen gebruikt.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 14:54

Cayenne schreef:
Als ik één goed doel steun, dan is het Signi wel. Wat doen zij geweldig goed werk.
Hier moet toch wel iets op te vinden zijn?

Op dit moment heeft RTL Boulevard er aandacht aan besteed en op Facebook wordt het bericht van Signi ook gedeeld en gedeeld. Het is dus duidelijk dat de publieke opinie vindt dat het werk door moet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:00

pmarena schreef:
Het klinkt zo op het eerste gezicht als iets dat waardevol genoeg is om een oplossing voor te zoeken, maar inderdaad wel als het in samenwerking met de politie / nabestaanden gaat en mensen niet teveel op eigen houtje (met goede bedoelingen) zaken gaan verstoren :)

Het lijkt me dat de politie zich er dan ook wel hard voor zal maken om dit probleem op te laten lossen?
Maar dan kun je toch juist beter een organisatie als Signi hebben, in plaats van Jan en alleman met een duikfles die het "onder de radar" doen? Zo weet je in elk geval zeker dat er deskundigen bij betrokken zijn die de juiste kanalen hebben om hun vrijwilligers te trainen en te kunnen ondersteunen bij eventuele nazorg.

Nederland op z'n smalst weer... :x
En germie, ik vind je echt een topper dat je dit doet!

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:27

Ja precies :j

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:44

Ik begrijp wat je bedoelt en ben het ook met je eens, maar denk wel dat je op moet passen met welke 'insider' informatie je allemaal deelt, politie is daar niet altijd blij mee.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:21

Summerdreams schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt en ben het ook met je eens, maar denk wel dat je op moet passen met welke 'insider' informatie je allemaal deelt, politie is daar niet altijd blij mee.

Er wordt niets gedeeld wat niet online al te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:26

germie schreef:
Summerdreams schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt en ben het ook met je eens, maar denk wel dat je op moet passen met welke 'insider' informatie je allemaal deelt, politie is daar niet altijd blij mee.

Er wordt niets gedeeld wat niet online al te vinden is.

Bovendien kun je nog steeds beter een organisatie hebben die dit op een deskundige manier in goede banen leidt (en dus ook weet welke informatie ze wel en niet mogen verstrekken) dan dat een nabestaande zelf iemand gaat zoeken en misschien wel teveel prijsgeeft. En ook voor de veiligheid van de duikers ter plekke lijkt het me alleen maar wenselijk dat zo'n organisatie er is.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:57

Je kunt het zoeken niet alleen doen. Ja, je kunt misschien wel solo onder water zitten, maar als er wat mis is, dan moet er toch hulp op de kant zijn. Ook bij het te water gaan is er soms hulp nodig of het weer uit het water komen.
Daarnaast verloopt het contact met nabestaanden niet via de duikers, maar via de 2 mensen die de honden bezitten. Dus jan en alleman heeft zeker niet overal contact mee.

Als wij in vaarwater gaan zoeken is dus toestemming van RWS nodig. En ja, voor een zoekactie is soms de scheepvaart tijdelijk stilgelegd. Je kunt niet zomaar gaan duiken als je het risico loopt dat er vrachtschepen over je heen varen. Dat is ronduit gevaarlijk.

De duikers zelf zijn in principe ervaren duikers, en iedereen moet eerst een proefduik doen om te kijken of ze het aankunnen.
Hoewel ik zelf puur hobbymatig duik heb ik alle papieren op instructeursgebied voor sportduiken, trimix, rebreather, grotduiken, en ik mag zelfs instructeurs opleiden. Het niveau in de pool varieert van sportduiker met veel ervaring tot ervaren technische duikers tot instructeurs. Afhankelijk van de locatie kan iedereen gevraagd worden te helpen tot alleen specifieke duikers.
Om het zoeken in 0 zicht naar een hoger niveau te helpen zou ik in het najaar een training geven aan de duikers m.b.t. lijnen en zoeken, maar dat is niet doorgegaan wegens corona.
Dus er is op deze manier ook nog sprake van bijhouden van skills. En het is zeker een keer goed voor een duiker om een keer gecontroleerd verstrikt te raken onder water en met een geblindeerd masker je weer te bevrijden.

Als duiker moet je je realiseren dat je in slecht zicht zoekt. En dat de kans op verstrikking aanwezig is. Daarom is er ook altijd een oppervlakte coordinator. Niet elke duiker is geschikt om te duiken onder zulke omstandigheden. DAar wordt dus wel naar gekeken bij de selectie.

In de pool met vrijwilligers zitten behalve duikers dus ook gewoon mensen van allerlei afkomst die helpen. Soms als schipper, soms als coordinator, soms met sonar, soms mensen die helpen met de training van de honden, enz. En iedereen doet dit echt geheel vrijwillig. Nee zeggen kan ook altijd.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:02

Super mooi als je zo samen goed werk kan doen +:)+

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 12:33

pmarena schreef:
Super mooi als je zo samen goed werk kan doen +:)+

Bedankt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:54

Goh, blij dat je dit deelt. Het schoolvoorbeeld van regeltjespolitiek Nederland :\.

Vanavond maar eens Boulevard kijken. Echt bizar dit.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 13:01

_San87_ schreef:
Goh, blij dat je dit deelt. Het schoolvoorbeeld van regeltjespolitiek Nederland :.

Vanavond maar eens Boulevard kijken. Echt bizar dit.

Het eerste stuk is zondagavond al geweest. Ik weet niet of er vanavond nog wat voor komt. Maar dat van de openingspost was van 28 februari. Is vast nog wel terug te zien.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:05

Heel bizar dat ze in oktober nog een koninklijke onderscheiding kregen voor hun werk en nu ineens zo aan banden worden gelegd. Als er een petitie komt dan teken ik hem ook graag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:07

germie schreef:
_San87_ schreef:
Goh, blij dat je dit deelt. Het schoolvoorbeeld van regeltjespolitiek Nederland :.

Vanavond maar eens Boulevard kijken. Echt bizar dit.

Het eerste stuk is zondagavond al geweest. Ik weet niet of er vanavond nog wat voor komt. Maar dat van de openingspost was van 28 februari. Is vast nog wel terug te zien.

Oh goed dat je t zegt, ik dacht dat t topic van vandaag was. Ga eens terugzoeken, dan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 16:06

De eerste kamervragen zijn gesteld.

Mirjam79

Berichten: 1700
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Signi zoekhonden mag niet verder met vrijwilige duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:30

Fijn dat het de kamer bereikt heeft!
Jullie doen heel erg belangrijk werk en dat heeft ook de waardering nodig die jullie verdienen!