Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 16 [ 395 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stemmen

 
Profiel   

Ik weet dat er een algemeen discussie topic is over politiek, maar zo vlak voor de verkiezingen wilde ik gericht daarop een topic openen.

Normaal stem ik altijd, maar eigenlijk is er geen enkele partij waar ik echt achter sta. Nu het debat gevolgd en de interviews.

Ik doe ook altijd de stemwijzer, maar kom er dan ook niet helemaal uit nog.

En wat zijn er veel nieuwe/kleinere partijen.

Is iedereen er al uit waarop hij/zij gaat stemmen? En doe je al jaren hetzelfde of kijk je per keer naar de situatie en wat de partijen te vertellen hebben? Kijk je ook naar de nieuwe/kleine partijen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 17:37 



 
Profiel   

Poeh nee het is voor het eerst dat ik ook niet weet wat ik moet doen. Ik twijfel meestal tussen 2 of 3 partijen en dan maak ik in het hokje mijn keuze maar nu weet ik het echt niet. Ik ga even naar stemwijzer.

Ik ben ook heel benieuwd omdat we nu de echte verdeeldheid in NL gaan zien, juist omdat de politiek zichtbaarder is dan ooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 17:39 



 
Profiel   

Er zijn veel (te veel imo) partijen waaruit je kan kiezen deze verkiezingen. Ik kwam er ook niet helemaal uit, dus ik heb toen voor mezelf op een rijtje gezet wat ik het belangrijkst vind. In mijn geval zijn dit klimaat en onderwijs. Op basis daarvan heb ik gekeken welke partij het beste aansloot bij mijn wensen (D66 of GroenLinks).

Misschien dat je op deze manier er wat beter uitkomt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 17:43 



 
Profiel   

Ik heb de stemwijzer gedaan, maar dan ben je een beetje afhankelijk van hun vraagstelling. Uiteindelijk gaat het daar wel om, maar ik kan overal wel in het midden blijven, omdat ik soms enige nuance wel belangrijk vind.

Daarna gekeken hoe een aantal partijen stemmen en dan zie ik gelijkenis, maar op een paar punten die voor mij belangrijk zijn, dat ze net anders stemmen.

Ga je dan wat partijen verder, krijg je steeds minder overeenkomsten.

Ik vraag me altijd af of op een kleine partij stemmen nut heeft, maar aan de andere kant is het misschien wel een slechte instelling om zo te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 17:57 



 
Profiel   

Ik heb het dit jaar andersom gedaan. Bij de toeslagenaffaire heb ik drie kamerleden gezien die ik heel graag weer terug in de kamer wil hebben, en ik heb op basis van de programma's van hun partijen dan bedacht op wie van de drie ik ga stemmen. Want bij de stemwijzers heb ik min of meer gelijke keuze uit vijf partijen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 17:58 



 
Profiel   

Nou ik ben terug van de stemwijzer en mijn top 3 is Splinter, PvdD en JONG. Aangezien ik eerder op PvdD gestemd heb, en zij de meeste kans krijgen om wat groter te worden, stem ik PvdD.

Daarnaast ben ik al jaaaren vegetariër en zeer grote dierenvriend dus past het ook wel bij me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 17:59 



 
Profiel   

Ik vind het ook best lastig. Ik heb nooit een vaste partij gehad waar ik op stemde, en er is ook geen partij waarvan ik echt álle standpunten goed vind. Maar ik kijk naar de punten die ik het belangrijkst vind, op het moment is dat klimaat en dierenwelzijn. En dan kom ik uit bij D66, GroenLinks of PvDD. Ik denk dat het uiteindelijk D66 wordt. Nooit eerder op gestemd, maar ik vind hun standpunten goed, en ik vind hun 'alle toeslagen afschaffen en werk moet lonen' idee wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:01 



 
Profiel   

Ik zwabber heen en weer. Een paar punten zijn voor mij echt belangrijk aow leeftijd, minima beleid, bouwen in het groen, energie en klimaat kwestie, vliegveld en snelweg ontwikkeldrang, hoe is hun standpunt over covid en hoe grote bedrijven worden aangepakt. Geen enkele partij bied alles. Vijf partijen komen in de buurt maar drie hebben een paar punten waar ik absoluut niet achter kan staan. Blijven er twee over. En nog geen idee welke het gaat worden van die twee

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:05 



 
Profiel   

Ik heb ook niet maar enkele standpunten die ik belangrijk vind. Alles is imo belangrijk en ook zeker een standpunt van een partij.

Maar lees wel dingen in partij programma's die gewoon onwerkelijk zijn. Ik heb echt bijna elke partij gelezen en dan lees je zulke specifieke dingen. Het moet wel haalbaar blijven.

PVdD vind ik politiek gezien gewoon niet sterk en ze vallen me vies tegen. Dan zou ik ondanks dat ik dieren en milieu belangrijk vind, niet zo snel op zo een partij stemmen.

En nu rond de verkiezingen praten ze allemaal wel mooi in de interviews. Zag gister Sylvana bij Jinek en vond haar bijna echt sympathiek. Waar ze normaal een beetje teveel doorslaat naar mijn idee.

Misschien is klein stemmen wel goed en hebben de grote partijen nu wel hun kansen en beste tijd gehad. Ik zou wat frisse wind niet erg vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:15 



 
Profiel   

Ik stem het liefst op één van de grotere partijen, welke weet ik nog niet.
Zelf zou ik nooit op een kleine nieuwe partij stemmen of een partij die nooit meer dan 1 of 2 zetels haalt.
Ik stem liever op een partij die ook daadwerkelijk wat in te brengen heeft.
Alleen nog wel even uitzoeken welke dat wordt.
De verleiding is ook groot om op een persoon te stemmen, bv VVD gaan stemmen omdat Rutte zo goed is.
Maar ook niet onbelangrijk is te weten waar een partij voor staat, vooral onderwerpen die je zelf belangrijk vindt.
Ik moet er ook nog even over buigen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:22 



 
Profiel   

Ik stem niet. Dat vinden veel mensen een schande. Maar dat heb ik nooit zo goed begrepen. Er wint namelijk nooit maar 1 partij middels 'de meeste stemmen gelden'. Er is altijd een coalitie en die liggen elkaars 'gouden bergen' altijd dwars of ze sluiten andere grote partijen uit om mee te regeren. Dus die gouden bergen die ze beloven zijn echt b*llsh*t.
Als stemmen echt iets zou veranderen dan zouden ze het wel verbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:25 



 

Ik stem BIJ1, zal een van de weinigen zijn op Bokt denk ik, als ik zo om me heen kijk. Vorige verkiezingen heb ik wel een ondersteuningsverklaring aangeleverd, maar uiteindelijk niet gestemd omdat ik me te veel liet beinvloeden door het idee dat GroenLinks wel eens heel groot zou kunnen worden. Daar heb ik achteraf wel spijt van gehad want ik vind GL in de kamer nogal slappe hap en ik vind Jesse Klaver ook niet de messias.

Wat betreft Sylvana Simons: ik weet dat heel veel mensen haar te fel vinden, en ik denk dat dat voor een groot deel voortkomt uit het feit dat ze dingen zegt die mensen niet willen horen. Ik vind dat de dingen die ze zegt waar zijn, en dus vind ik het juist prettig dat het een keer wat feller gaat dan de gemiddelde NL politicus (al vind ik ook dat ze onnodig hard wordt afgestraft op 'fel zijn' omdat ze een zwarte vrouw is). Ik kan me voorstellen dat als je je totaal niet kan vinden in de dingen die zij zegt of ze zelf niet zo ervaart je anders naar haar kan kijken.

Edit: Overigens snap ik het gevoel dat mensen op een grotere partij willen stemmen wel. Je wil natuurlijk het liefst dat jouw stem in de coalitie terechtkomt. Maar persoonlijk denk ik dat ik veel te teleurgesteld zou raken door het niet kunnen nakomen van verkiezingsbeloftes (want zo werkt een coalitie nou eenmaal) en geef ik mijn stem dus liever aan een kleine partij, die dankzij mijn stem misschien met 1 of 2 zetels in de kamer kan komen en daarmee moties en perspectieven in kan brengen die er anders niet zouden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:27 



 
Profiel   

interessant, ik kom dit even volgen, moet eerlijk zeggen dat ik nooit gestemd heb (ben ook pas 23 overigens) omdat ze veel dingen uiteindelijk toch niet waar maken en mijn interesse ligt ook niet bij de politiek. Echter nu met de coronacrisis en de manier waarop het kabinet dat nu (demissionair) zit handelt, komt het natuurlijk wel een stuk meer ter sprake en besef ik pas hoe graag ik dingen anders zou zien in Nederland, terwijl ik daar voorheen nooit zo bij stil gestaan heb.
Ik heb zojuist gebruik gemaakt van de stemwijzer, maar dan kom ik voor wel 20 partijen tussen de 45 en 60% uit, ik ben het met heel veel partijen dus eigenlik maar "half" eens. Toch best wel lastig om dan te gaan bepalen welke zaken een hoofdrol spelen.
Betwijfel of het echt nut heeft om te stemmen om heel eerlijk te zijn, maar puur omdat ik absoluut niet wil dat het kabinet dat er nu zit blijft zitten, heb ik wel het idee dat het goed is om in ieder geval aan te geven dat het naar mijn inziens anders moet. Niet stemmen helpt immers ook niet, dus beter iets dan niets proberen.
Wie weet kom ik hier nog wel tot nieuwe inzichten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:35 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik stem niet. Dat vinden veel mensen een schande. Maar dat heb ik nooit zo goed begrepen. Er wint namelijk nooit maar 1 partij middels 'de meeste stemmen gelden'. Er is altijd een coalitie en die liggen elkaars 'gouden bergen' altijd dwars of ze sluiten andere grote partijen uit om mee te regeren. Dus die gouden bergen die ze beloven zijn echt b*llsh*t.
Als stemmen echt iets zou veranderen dan zouden ze het wel verbieden.


Het is geen schande, je bent vrij om te doen wat je wil.
Het is natuurlijk wel jammer dat je je stem verloren laat gaan en je niks toe te voegen hebt.

Wat wil je dan wel?
Een soort van dictatuur, zodat je zeker weet dat maar één partij/persoon het voor het zeggen heeft?
Zou je wel gaan stemmen als er 2 partijen zouden zijn, en degene die wint heeft alles voor het zeggen en de ander heeft pech en moet daar maar in meegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:45 



 
Profiel   

Alle vragen uit de stemwijzer waren micromanagement, is heb eigenlijk nergens een serieus lange termijn plan gezien over zinvolle investeringen, lange termijn schulden plan, stimulatie van kennis etc.
Allemaal suffe details, wat kan mij het schelen of iemand een body cam draagt, dat is pietepeuterig detail van iets wat hopelijk een veel groter project is (juiste opleiding en subsidies voor politie).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:50 



 
Profiel   

Zeker altijd stemmen! En verloren stem is zo zonde. Het argument "het gaat toch niet helpen" is onzin, vooral als je bedenkt dat vele duizenden dit waarschijnlijk bedenken. Het vallen en groeien van partijen is te danken aan elke individuele stem, die samen heel krachtig kunnen zijn.
Denk ook niet dat het bijvoorbeeld geen zin heeft om op een kleine partij te stemmen (ik ken dit gevoel, dat had ik eerst). Elke partij heeft ergens moeten beginnen. Neem bijvoorbeeld PvdD, die in 10 jaar tijd meer dan verdubbeld is in zetels.

Mijn stem gaat trouwens ook naar PvdD. Ik begin in te zien hoe nodig het is dat het klimaat eindelijk eens écht gehoord wordt. De vorige keer stemde in GroenLinks, maar PvdD spreekt me inmiddels meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 18:52 



 
Profiel   

Ik lees mee, ik weet het echt nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 19:05 



 
Profiel   

Lynnepinny schreef
Zeker altijd stemmen! En verloren stem is zo zonde. Het argument "het gaat toch niet helpen" is onzin, vooral als je bedenkt dat vele duizenden dit waarschijnlijk bedenken. Het vallen en groeien van partijen is te danken aan elke individuele stem, die samen heel krachtig kunnen zijn.
Denk ook niet dat het bijvoorbeeld geen zin heeft om op een kleine partij te stemmen (ik ken dit gevoel, dat had ik eerst). Elke partij heeft ergens moeten beginnen. Neem bijvoorbeeld PvdD, die in 10 jaar tijd meer dan verdubbeld is in zetels.

Mijn stem gaat trouwens ook naar PvdD. Ik begin in te zien hoe nodig het is dat het klimaat eindelijk eens écht gehoord wordt. De vorige keer stemde in GroenLinks, maar PvdD spreekt me inmiddels meer aan.


Waarom is dat onzin?
En waarom is het erg dat minder mensen dan gaan stemmen?
Ik hoor vaak dat je stem uit brengen iets heel krachtigs is maar zo ervaar ik het niet. Het kost veel tijd om je erin te verdiepen en dan moet je ook nog naar een plek om je stem uit te brengen. Als iemand wel graag wil stemmen dan gaat ie zichh wel verdiepen in de materie en dan krijg je dus een serieuze stem. Iemand die erover nadenkt.

Heel eerlijk gezegd ben ik absoluut niet van mening dat het uitmaakt waar ik op stem of de bezuinigingen in de zorg worden terugbedraait bijvoorbeeld. Welke partij er ook de grootste is, dat komt er gewoon niet door. Idem voor meer geld voor onderwijs en defensie. Het gaat nu vooral over het land weer open gooien... Roept ook elke partij...
Het is heel veel roeptoeteren maar er komt nooit ietd van terecht omdat er een coalitie komt en je met veel meer partijen te maken hebt dan de grootste. Het klinkt heel simpel: de grootste heeft de meeste zetels en dus veto recht maar zo werkt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 19:11 



 
Profiel   

Ik twijfel ook nog heel erg. Ik was tot voor kort lid van een politieke partij en was ook echt helemaal van plan daar voor te stemmen, maar door recente ontwikkelingen heb ik mijn lidmaatschap opgezegd en ben ik ook niet van plan dit partij nog te steunen.

Er blijven voor mij twee partijen over waar ik op zou willen stemmen, één heeft meer mijn voorkeur maar wordt waarschijnlijk héél klein, als ze al in de Kamer komen. Toch hebben ze voor mij allebei ook wel keerpunten. Ik voel me in ieder geval niet echt volledig vertegenwoordigd, wat ik ook stem.


Laatst bijgewerkt door Eva_de_Beer op 02-03-21 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 19:16 



 
Profiel   

Alle grote partijen spreken mij allemaal niet aan. Ik zit me nu dus meer in te lezen over de wat 'bekendere' kleine partijen die in opkomst zijn. Volt of BIJ1 spreken mij nu het meeste aan, dus ik wil me wat meer in hun standpunten gaan verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 19:17 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik stem niet. Dat vinden veel mensen een schande. Maar dat heb ik nooit zo goed begrepen. Er wint namelijk nooit maar 1 partij middels 'de meeste stemmen gelden'. Er is altijd een coalitie en die liggen elkaars 'gouden bergen' altijd dwars of ze sluiten andere grote partijen uit om mee te regeren. Dus die gouden bergen die ze beloven zijn echt b*llsh*t.
Als stemmen echt iets zou veranderen dan zouden ze het wel verbieden.


Een schande niet per se, zonde wel, maar bij niet stemmen verwacht ik dan ook geen protest bij de keuzes die in de politiek gemaakt worden. Stemmen verandert wel degelijk iets, je ziet duidelijk de keuzes in de politiek veranderen wanneer de gekozen partijen veranderen. Niet altijd ten goede in mijn ogen, maar dan hebben stemmers toch de keuze gemaakt deze stem te laten horen. Het is gelukkig in Nederland niet zo dat één partij volledig regeert, dat maakt grote verkiezingsbeloftes vaak lastig zijn om volledig waar te maken, maar aan de andere kant zorgt het er ook voor dat de politiek wel verschuift naar de door het volk meest gekozen kant, maar er geen 180 graden ommekeer komt iedere keer wanneer er een andere partij als winnaar uit de bus komt. Dat dit niet werkt zie je in de VS. Er wordt in het land ontzettend veel schade aangericht doordat iedere paar jaar een grote hoeveelheid regelingen teruggedraait worden en er ontzettend aan tegenpartij pesten gedaan wordt.

-------------

Ik stem dit jaar VVD. Ik ben het tot nu toe behoorlijk eens met de covid19-maatregelen en hoewel ik het lang niet altijd eens ben met wat de vvd kiest, denk ik wel dat we economisch zo voorbereid waren op een crisis als deze door de keuzes die in het verleden gemaakt zijn. Hoewel er inderdaad de afgelopen jaar gesnoeid is in de zorg, bestaat dit nog altijd uit een kwart (26%) van alle overheidsuitgaven (directe kosten, naast alle potjes die er omgeleid alsnog heen gaan).

Eerder stemde ik tot nu toe (nu 10 jaar) op D66, maar de laatste 1.5-2 jaar vind ik ze erg anti-agrariër worden en hebben ze op dat vlak meer dan eens de plank misgeslagen en daarbij behoorlijk wat schade aangericht, die naderhand als misser erkend werd, maar geen excuses en geen compensatie. Daar kan ik niet achter staan.

PvdD stem ik nooit op omdat ik ze te vaak dingen heb zien willen bewerkstelligen die als praatje diervriendelijk klinken, maar in de praktijk juist voor meer leed zorgt. De OVP is daar een zeer simpel voorbeeld van, maar er zijn er flink meer. Ook denk ik dat ze vaak de realiteit uit het oog verliezen, waardoor hun oplossing simpelweg niet haalbaar is en ook niet te verkleinen is tot haalbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 19:22 



 
Profiel   

Ik ga dit jaar op de Piratenpartij stemmen.. dit jaar kon ik me niet vinden in de grote partijen en werd ik dus min of meer gedwongen om verder te kijken.. ik heb de piratenpartij nooit eerder echt goed bekeken.. tot dit jaar.. en toen kwam ik erachter dat het een partij is waar ik echt achter kan staan én waarvan ik vind dat ze iets te vertellen hebben in de kamer wat gehoord zou moeten worden door de anderen.. dus ik stem dit jaar op de piratenpartij..

Ik hoop dat er met mij nog veel meer mensen op ze gaan stemmen omdat ik oprecht hoop dat ze in de tweede kamer gaan komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 19:27 



 
Profiel   

Ik weet eigenlijk vooral wat ik niet wil stemmen ik wil geen vvd stemmen want ik vind Rutte nog steeds te veel ikke ikke ikke en rijk wordt rijker. Ik wil ook absoluut niet stemmen op partij van de dieren. Ik ben het niet eens met hoe zijn fokkerij neerzetten en wat hun standpunt is mbt raskatten en honden. Maar wat dan wel >;)

Ik heb echt geen flauw idee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 19:46 



 
Profiel   

Citaat
Waarom is dat onzin?
En waarom is het erg dat minder mensen dan gaan stemmen?

Bijvoorbeeld omdat democratie een groot goed is en er hard is getreden voor het feit dat ik als vrouw en kleindochter van arme luyden mag stemmen.
Citaat
Ik hoor vaak dat je stem uit brengen iets heel krachtigs is maar zo ervaar ik het niet.


Ik voel weinig speciaals als ik een hokje rood kleur...
Citaat
Het kost veel tijd om je erin te verdiepen en dan moet je ook nog naar een plek om je stem uit te brengen. Als iemand wel graag wil stemmen dan gaat ie zichh wel verdiepen in de materie en dan krijg je dus een serieuze stem. Iemand die erover nadenkt.

Stemmen kan bij wijze van spreken om de hoek.
En je mag ook blanco stemmen.

Maar ik hou wel van 'zelfbestuur', dwz dat we zelf bepalen hoe en wat.
Citaat
Heel eerlijk gezegd ben ik absoluut niet van mening dat het uitmaakt waar ik op stem of de bezuinigingen in de zorg worden terugbedraait bijvoorbeeld. Welke partij er ook de grootste is, dat komt er gewoon niet door. Idem voor meer geld voor onderwijs en defensie.



De hemel komt niet op aarde, nee.

Voorbij de dagdromerij: er zit heus verschil tussen de SP en de VVD.

Citaat
er komt nooit ietd van terecht omdat er een coalitie komt en je met veel meer partijen te maken hebt dan de grootste. Het klinkt heel simpel: de grootste heeft de meeste zetels en dus veto recht maar zo werkt het niet.

Recht van veto...???

Natuurlijk kan een persoon of partij 'veto' roepen - en tja, wat er daarna gebeurt is afwachten.

Nederlandse politiek is idd koehandel en coalitie, maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets verandert. (Ja, al die kabinetten Rutte leken op elkaar, dat wel. |(.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 19:48 



 
Profiel   

Prrrr schreef
Ik heb het dit jaar andersom gedaan. Bij de toeslagenaffaire heb ik drie kamerleden gezien die ik heel graag weer terug in de kamer wil hebben, en ik heb op basis van de programma's van hun partijen dan bedacht op wie van de drie ik ga stemmen. Want bij de stemwijzers heb ik min of meer gelijke keuze uit vijf partijen...

Ik baseer mijn stem ook op degene die bij de toeslagenaffaire eruit is gesprongen. Deze persoon heeft het gewoon verdiend
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 22:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 16 [ 395 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen