Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Stemmen jullie op dezelfde partij

We stemmen (meestal) op dezelfde partij
165 (37%)
We stemmen (meestal) op verschillende partijen, maar wel in dezelfde hoek
186 (41%)
We stemmen op verschillende partijen met een tegengestelde mening
80 (18%)
Anders
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 444


Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 19:06

Geen inhoudelijk politiek topic, maar ik vroeg me af in hoeverre jullie met je partners op één lijn zitten qua politieke voorkeur en hoe gaan jullie er thuis mee om?

Wordt de politiek besproken bij jullie thuis en hoe gaat het er dan aan toe.
Ben wel benieuwd of er ook partners zijn die echt heel anders stemmen (bijv. PVV-Denk) en of het dan nog gezellig is rond verkiezingstijd :D

Amber_anne

Berichten: 6904
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:08

Wij zitten wel altijd in dezelfde hoek. Voor de gemeente raad heb ik bijvoorbeeld vorige keer voor hem gestemd en dan zegt die ook dat ik mag kiezen. We bespreken het thuis ook uitgebreid wat we gaan stemmen en ik zou hem ook gerust in mijn naam een stem naar keuze uit laten brengen

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:10

Wij zitten ook in dezelfde hoek, soms dezelfde partij.

Ik weet niet of ik een relatie met iemand zou kunnen hebben die totaal anders stemt (extreem rechts). Dan heeft die persoon toch andere waarden en normen dan ik, dat zou ik niet willen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:10

Wij zijn allebei zwevende kiezers en stemmen meestal allebei anders, maar wel in dezelfde hoek (als in alles behalve gelovige partijen en extreem-rechts).
Ik weet ook niet of ik zou kunnen samenwonen met iemand die fvd zou stemmen, dat zou waarschijnlijk regelmatig ruzie geven :=

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 21:41

Hier ook in dezelfde hoek, lijkt me lastig om met iemand te zijn die echt heel andere ideeen heeft (met name dan de hele rechtse of conservatieve hoek).

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:44

We hebben wel dezelfde normen en waarden en zullen nooit op partijen stemmen die daar tegenin gaan maar zitten wel in verschillende hoeken. Nooit enig punt geweest.

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:45

Wij stemmen allebei op dezelfde partij. Weet niet of ik door één deur zou kunnen met iemand die totaal anders zou stemmen..

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:50

Het lijkt mij wel moeilijk wanneer mijn partner bvb compleet zou draaien en fvd zou gaan stemmen. Dat gebeurt hier zeker niet maar er zullen toch veel paren zijn die hier mee te maken krijgen. Lijkt me heel moeilijk.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:50

Wij bespreken het samen, of doen stemwijzer etc samen. Dit keer gaan we denk ik een kleine partij steunen. Kan me in de partij waar ik altijd op stemde nu niet echt vinden. Maar wil zeker onze stemmen niet verloren laten gaan. Iemand die echt anders zou stemmen, ligt aan de reden waarom of ik er mee om zou kunnen gaan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:52

Ja we stemmen meestal ongeveer hetzelfde. Vaak zelfde partij of een partij die redelijk in de buurt zit qua politieke stroming.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:58

We stemmen gerust verschillend. Dat maakt me ook helemaal niet uit, het zet juist aan tot nadenken. We komen overeen in partijen waar we onder geen beding op zouden stemmen en dat is voor mij het belangrijkste. :)

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:47

We zijn het tot nu toe nog nergens eens over geworden, dus ook niet hierover :+

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:50

Mijn vader stemt niet en mijn moeder stemt wel, vind ik ook al een best verschil := Ik heb geen relatie, maar het zou van de standpunten afhangen of het me uitmaakt als een toekomstig partner verschillend stemt.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:51

Mijn man en ik staan haaks op elkaar qua visie.
Mijn man heeft het daarnaast graag over de politiek, ik niet, mij boeit het totaal niet.
Echt een goede match zo :')

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:25

Mijn man is in de loop der jaren mijn kant op gekomen. Voorheen was de kloof groter en was dat best een ding. Ik zou geen relatie kunnen hebben met iemand die op de FvD, PVV etc stemt.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 23:59

Palmera schreef:
We zijn het tot nu toe nog nergens eens over geworden, dus ook niet hierover :+

Klinkt alsof jullie in ieder geval iets hebben om over te praten :)

Ik vind het soms wel jammer dat mijn partner niet zo fanatiek is. Dan hou ik een vlammend betoog en zegt hij ‘ ja, ik denk dat je wel gelijk hebt’ -O-

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:01

Mijn man stemt links en ik stem rechts. Politieke discussies wagen we ons dus ook vaak niet aan :+

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:04

Leuk topic! Hier andere partij, maar wel dezelfde hoek.

Mijn vader stemt bijv. wel echt anders. Blij dat ik niet meer thuis woon. Ach snap hem wel hoor, maar begrijp hem niet. :+
Laatst bijgewerkt door Swah op 04-03-21 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:07

Goof schreef:
Mijn man en ik staan haaks op elkaar qua visie.
Mijn man heeft het daarnaast graag over de politiek, ik niet, mij boeit het totaal niet.
Echt een goede match zo :')


Dit is bij ons precies zo. Met name in deze tijd botst dat nog weleens.
In het begin hadden we afgesproken 'agree to disagree' en vermijdden we het onderwerp maar gewoon. Er werd gewoon niet meer over gesproken maar al gauw merkten we dat dit zo mogelijk alleen maar voor meer spanning zorgde want er zat na verloop van tijd een flinke olifant in de kamer. En aangezien wij allebei niet bepaald op ons mondje zijn gevallen en beiden niet terugdeinzen voor een lekkere discussie, hebben we besproken dat het soms echt geen kwaad kan om gewoon eens naar mekaars mening en visie te luisteren zonder daar per sé iets mee te willen.
Natuurlijk botst het in de praktijk ook nog weleens, met name als 1 van ons iets deelt waar de ander heel duidelijk iets van vindt maar hier worden we steeds handiger in zonder elkaar af te vallen of de indruk te wekken dat de mening of het gevoel van één van ons minder waard is.
Puntje bij paaltje staan we allebei hetzelfde in het leven en hebben we dezelfde idealen. Ook op relationeel gebied en met het oog op de toekomst, mochten gezinsuitbreiding ons gegund zijn. En dat is het belangrijkste. Uiteindelijk weten we hier altijd weer op uit te komen.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:12

Inmiddels zijn we wel allebei hetzelfde maar we hebben een andere achtergrond. 6 jaar geleden botste dat nog wel maar nu zijn we een samengesmolten ANWB stelletje.

Al heeft hij mij een keer op de lokale christelijke partij laten stemmen omdat hij mijn sarcasme niet snapte.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 02:32

Wij denken er hetzelfde over. Ik zou ook echt niet samen kunnen zijn met een man die links stemt. Daar word ik niet warm van :')

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 05:46

Wij hebben allebei een hele andere mening.
Mijn man stemt rechts en ik links.

In het begin vond hij het lastig om mij zijn volbracht stem te laten uitbrengen :D :D maar ik heb daar nooit misbruik van gemaakt. :) Wel mee gepest natuurlijk O:)
"Als je me niet vertrouwt, dan moet je zelf gaan stemmen O:) O:)

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 06:10

Hij is rechtser dan ik ben een dit jaar helemaal.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 07:24

Mijn man en ik stemmen helemaal aan de andere kant van elkaar haha.. ik heb na al die jaren ook geleerd het er niet meer over te hebben. We zijn allebei koppig dus agree to disagree dan maar haha! Anders wordt het er niet gezelliger op en ik vind het het zeker niet waard om ruzie over te krijgen haha..

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:35

Fanatiek geloof en extreem rechts lijken mij dingen waar je het binnen je relatie wel enigzins over eens moet zijn om het gezellig te hebben. Dat zit zo verweven in allerlei dagelijkse dingen dat ik er een relatie op zal laten klappen. Of eigenlijk al niet aan zou beginnen. Dus wij stemmen in dezelfde hoek en meestal ook wel dezelfde partij.