Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Stemmen jullie op dezelfde partij

We stemmen (meestal) op dezelfde partij
165 (37%)
We stemmen (meestal) op verschillende partijen, maar wel in dezelfde hoek
186 (41%)
We stemmen op verschillende partijen met een tegengestelde mening
80 (18%)
Anders
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 444


Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:42

Dreamybol schreef:
Fanatiek geloof en extreem rechts lijken mij dingen waar je het binnen je relatie wel enigzins over eens moet zijn om het gezellig te hebben. Dat zit zo verweven in allerlei dagelijkse dingen dat ik er een relatie op zal laten klappen. Of eigenlijk al niet aan zou beginnen. Dus wij stemmen in dezelfde hoek en meestal ook wel dezelfde partij.


Hetzelfde geldt toch voor extreem links?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:50

Jolien87 schreef:
Dreamybol schreef:
Fanatiek geloof en extreem rechts lijken mij dingen waar je het binnen je relatie wel enigzins over eens moet zijn om het gezellig te hebben. Dat zit zo verweven in allerlei dagelijkse dingen dat ik er een relatie op zal laten klappen. Of eigenlijk al niet aan zou beginnen. Dus wij stemmen in dezelfde hoek en meestal ook wel dezelfde partij.


Hetzelfde geldt toch voor extreem links?


Oh ja, die hoort er natuurlijk ook bij.

Edit, eigenlijk alle extremen. Al dacht ik het ooit wel uit te kunnen houden met iemand die echt niets met beesten had en dat ook niet kon of wilde begrijpen en nu is dat geen oorzaak vd breuk geweest, daarna wel besloten dat ook nooit meer te willen in een relatie. :+

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:54

Wij stemmen in de zelfde richting.
Ik zou m’n koffers pakken als hij ineens fvd aanhanger zou worden, haha.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:05

Hij stemt rechts, ik stem links van het midden (welke partij weet ik nog niet). Zolang die maar geen PVV, SGP of FvD stemt vind ik het prima :+.
We hebben regelmatig discussies, en niet alleen over politiek. We denken gewoon anders over heel veel dingen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:10

Wij denken er wel hetzelfde over, alleen de kieswijzer niet :D
We hebben hem beiden gedaan en daar kwam echt totaal iets anders uit. Bij mij links of links van het midden (D66, PvdA) en bij hem FvD. Maar daar weigert hij gelukkig op te stemmen en neigt ook meer links dan rechts. Wij zullen dus ongeveer hetzelfde stemmen, waarbij we vooral twijfelen tussen personen. Waarbij ik Lilianne Ploumen dus 3x niks vind en liever op Omtzigt zou stemmen, maar ja, CDA heeft dan weer niet mijn voorkeur.
Maar dat is eigenlijk het enige gesprek dat we er over hebben en dat kun je niet eens een discussie noemen.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:55

Wij hebben nog niet gestemd sinds we elkaar kennen dus dat was wel grappig om te merken hoe verschillend we zijn qua politieke voorkeur. Over het algemeen zitten we qua gedachtegang heel erg op 1 lijn, maar met politiek blijkbaar niet :'). Hij stemt rechts, ik centrum-links.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:18

Mijn man en ik zitten redelijk in dezelfde hoek. De een is niet perse linkser of rechtser dan de ander, maar ik ben wel toch wel meer progressief dan mijn man. Wat hem trouwens niet conservatief maakt.

Het kan voorkomen dat we op dezelfde partij stemmen (wel op andere personen) wanneer we strategisch stemmen in een poging om bijvoorbeeld bepaalde krachten te helpen beteugelen. Stemmen we enkel vanuit onze eigen ratio en gevoel, dan stemmen we meestal op verschillende partijen, Wel met dezelfde waarden en normen als basis, daardoor geen echte discussies. Wel gesprekken.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:26

Ik zou echt. niet. samen kunnen wonen/leven met iemand met een drastisch andere politieke voorkeur.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:32

Geryon schreef:
Wij denken er hetzelfde over. Ik zou ook echt niet samen kunnen zijn met een man die links stemt. Daar word ik niet warm van :')


Herken ik helemaal. Ik ben behoorlijk politiek betrokken en zou het me echt niet voor kunnen stellen dat mijn vriend links zou stemmen, dan passen we qua denkwijze echt niet bij elkaar. Hetzelfde met een partij met geloofsachtergrond.

Vind het wel opvallend dat hier extreemrechts vaak genoemd wordt, maar extreemlinks is net zo erg imo. Sowieso is vervallen in alleen links en rechts makkelijker voor de discussie maar natuurlijk totaal niet alomvattend.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:49

Mijn vriend gaat voor rechts ik ga voor links. Wat ik precies ga stemmen ben ik nog niet uit. Het heeft nooit problemen opgeleverd maar wel hele mooie gesprekken. Ik vind het ook prima dat hij voor rechts gaat en kan me daar ook echt niet aan storen.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:25

November108 schreef:
Vind het wel opvallend dat hier extreemrechts vaak genoemd wordt, maar extreemlinks is net zo erg imo. Sowieso is vervallen in alleen links en rechts makkelijker voor de discussie maar natuurlijk totaal niet alomvattend.


Ben het helemaal met je eens dat extreem nooit goed en wenselijk is, niet over links en niet over rechts of wat dan ook.

Ik denk dat extreem rechts veel vaker aan de orde komt, omdat vooral dat gedachtengoed nu openlijk en veelvuldig boven komt drijven. Dat maakt veel mensen, links en rechts van het midden, ongerust omdat het even leek dat het een belangrijke machtspositie kon verwerven. Dat gevaar lijkt weer even geweken.

Extreem links lijkt in Nederland niet zo goed georganiseerd, prominent aanwezig en een mogelijke machtsfactor te zijn zoals extreem rechts dat wel is. Veel mensen zien extreem links als een minder groot probleem. Ik ook. Waarmee ik niet wil beweren dat het niet bestaat of dat mensen er geen last van hebben.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:34

Ik denk dat wij het letterlijk nog nooit over politiek hebben gehad. Ik stem niet, mijn vriend mag (nog) niet stemmen (immigrant) dus echt geen idee.. _O- We denken wel over vrijwel alles hetzelfde dus het zal vast in de buurt liggen. :))

Anoniem

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:44

Ik stem zo ver naar links als zou kunnen, en ik denk ook niet dat ik een partner zou kunnen hebben met een hele afwijkende politieke mening. Het is dus ook wel iets waar ik serieus naar vraag als ik iemand leer kennen en iets waar ik op afknap. Mijn politieke voorkeur komt vanuit een ideologisch beeld van hoe we met mensen om zouden moeten gaan, en voor mij persoonlijk sluit een rechtse politieke voorkeur daar totaal niet op aan. Dat zegt voor mij genoeg over fundamentele verschillen in onze levensopvatting, en ik zou een partner dan dus ook laten lopen.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:46

Wij hebben het hier thuis ook over; nog nooit zoveel twijfel gehad als dit jaar. Maar wij gaan nu voor de steun van een specifieke beroepsgroep en hopen daarmee een zetel voor deze partij in de kamer te krijgen.

Maar eigenlijk alles in het extreme (zowel links als rechts) zijn geen optie; ook al hebben ze echt wel goede punten over en weer. Ik schaar overigens extreem links als de klimaatactivisten, minder aanwezig/geweldigdadig maar hun ideeën zijn minsten zo extreem.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:59

Politiek vind ik mateloos interessant en mijn vriend ook, we stemmen gelukkig redelijk in dezelfde hoek waar hij iets rechtser georiënteerd is en ik iets linkser, maar beide progressief. Mijn vriend heeft geschiedenis gestudeerd en bekijkt de dingen graag vanuit die achtergrond, ik houd me low key bezig met feminisme en dat levert gelukkig hele fijne gesprekken op.
Hij heeft in het begin van onze relatie me ooit wijsgemaakt dat hij op FVD ging stemmen en toen heb ik oprecht getwijfeld om de date af te zeggen. Het begon als grapje maar deed me wel realiseren dat ik dat persoonlijk niet zou kunnen, samenleven met iemand wiens politieke voorkeur zo ver van mijn belevingswereld af staat.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:20

Ik ben zeer links, mijn vriend is nog links genoeg om mee te kunnen leven :Y) Vorige (Belgische) verkiezingen hebben we op dezelfde partij gestemd, maar ik denk niet dat dat zo blijft. Ideologie en hoe de partijen in de praktijk zijn zit natuurlijk nog een groot verschil op, dus ik snap dat je niet per se op de partij stemt die qua etiket het meest bij jou zou passen. Ik heb wel een aantal veto's waar ik echt niet zou willen dat mijn vriend of familie op zou stemmen.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:50

Captain schreef:
Ik denk dat wij het letterlijk nog nooit over politiek hebben gehad. Ik stem niet, mijn vriend mag (nog) niet stemmen (immigrant) dus echt geen idee.. _O- We denken wel over vrijwel alles hetzelfde dus het zal vast in de buurt liggen. :))


Mag ik vragen waarom je niet stemt? Ben gewoon benieuwd hoor, geen gekkigheid :))

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:54

Interessante vraag, wij hebben nog niet 'samen gestemd' :))
Ik denk dat we er wel redelijk hetzelfde in staan, maar op bepaalde punten kun je wel anders tegen dingen aan kijken.

Ik ga zeker het gesprek eens aan met vriendlief!

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:59

Judass schreef:
Captain schreef:
Ik denk dat wij het letterlijk nog nooit over politiek hebben gehad. Ik stem niet, mijn vriend mag (nog) niet stemmen (immigrant) dus echt geen idee.. _O- We denken wel over vrijwel alles hetzelfde dus het zal vast in de buurt liggen. :))


Mag ik vragen waarom je niet stemt? Ben gewoon benieuwd hoor, geen gekkigheid :))


Ik ben van mening dat het weinig uitmaakt, en daarnaast heb ik geen motivatie of uberhaupt tijd om me er eens in te gaan lezen. Wie staat waar voor etc. Want met alleen een stemwijzer invullen ben je er ook nog niet.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 02:18

Ik stem over het algemeen PvdA of SP. Mijn man heeft de vorige keren VVD gestemd dus ja best behoorlijk verschil haha.

Ik stem dit jaar denk ik SP, mijn man is er nog niet over uit maar het wordt iig geen VVD. Ik denk dat hij bij het CDA of de BBB uit komt.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 02:19

Captain schreef:
Judass schreef:

Mag ik vragen waarom je niet stemt? Ben gewoon benieuwd hoor, geen gekkigheid :))


Ik ben van mening dat het weinig uitmaakt, en daarnaast heb ik geen motivatie of uberhaupt tijd om me er eens in te gaan lezen. Wie staat waar voor etc. Want met alleen een stemwijzer invullen ben je er ook nog niet.


Hoezo weinig uit maakt? Als je stemt maakt het wel degelijk wat uit.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:34

Wij stemmen altijd wel dezelfde hoek (rechts). Niet perse dezelfde partij. Ik zou niet met iemand kunnen leven die heel links denkt en dan ook stemt, D66, GL, PvvD en al helemaal niet partijen als Denk.

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:48

Mijn partner en ik denken er hetzelfde over en stemmen ook hetzelfde. Vier jaar geleden al SP en dit jaar weer.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:54

D66 is niet 'heel links' hoor.
Hier stemmen we heel verschillend. En dat vind ik lastig inderdaad. We hebben daarom besloten het niet meer over politiek te hebben.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:09

Ik respecteer ieders mening. Wat mij irriteert is een vriend of naaste die niet wil vertellen waar hij\zij op stemt. Die zijn er best veel,voor sommigen is het een soort taboe. Qua relaties,ik ben niet getrouwd .Wel deel ik veel met een vriendin . We praten heel vaak over politiek en zij stemt SGP terwijl ik PvdD stem.Het is juist leuk en leerzaam om er samen over te discussieren.