[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335


IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:53

Sorry, Bokt heeft een limiet van 25 opties, ik kon dus niet alle 37 partijen toevoegen.


N.a.v. het [NM] Algemeen politiek discussietopic en [NM] Stemmen leek het me wel interessant om te kijken wat de politieke voorkeur van Bokt is. Voel je vrij om je stemkeuze te delen. Of niet natuurlijk!
Ook is aan deze OP een overzicht van stemwijzers toegevoegd. Ook link ik naar een overzicht van alle deelnemende partijen deze verkiezingen.

Welke stemwijzer gebruik jij het liefst?
Voor wie of welke partij ga jij deze verkiezingen?
Welke partij wordt bij jou aangeraden n.a.v. de kieswijzers?
Nog voorkeuren voor kandidaten binnen een partij/lijst?


Brand los!

Een overzicht van een aantal kieswijzers:

Voor thematische kieswijzers, klik hier


Handige links:
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 04-03-21 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 12:15

Ik ben zelf heel erg nog aan het twijfelen tussen VVD en GroenLinks, dus ik ga vanavond al deze stemwijzers nog eens af en eens goed kijken wat ik het belangrijkste vind :j.
Ik ga sowieso op een vrouw stemmen, kreeg van Margareta deze link door om hier 'slim' op te stemmen: https://stemopeenvrouw.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:20

Wat grappig, ik dacht dat ik de enige BIJ1-stemmer was op Bokt maar blijkbaar al 3 :))

Ik vind de ongemakkelijke kieswijzer overigens echt een hele goeie :j Vraagstukken die in de gangbare stemwijzers gewoon niet aan bod komen maar wel heel veel zeggen over de standpunten die er (imo) toe doen.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:22

IMANDRA schreef:
Ik ben zelf heel erg nog aan het twijfelen tussen VVD en GroenLinks, dus ik ga vanavond al deze stemwijzers nog eens af en eens goed kijken wat ik het belangrijkste vind :j.
Ik ga sowieso op een vrouw stemmen, kreeg van Margareta deze link door om hier 'slim' op te stemmen: https://stemopeenvrouw.com/

Jaren geleden is er eens een actie geweest: Vrouwen kiezen vrouwen.Maar dat maakt mij persoonlijk helemaal niets uit. Het gaat mij om de ideeen. Nou zal ik wel op een vrouw stemmen omdat in mijn partij meest vrouwen zitten. Maar niet omdat die persoon vrouw is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:26

IMANDRA schreef:
Ik ben zelf heel erg nog aan het twijfelen tussen VVD en GroenLinks, dus ik ga vanavond al deze stemwijzers nog eens af en eens goed kijken wat ik het belangrijkste vind :j.
Ik ga sowieso op een vrouw stemmen, kreeg van Margareta deze link door om hier 'slim' op te stemmen: https://stemopeenvrouw.com/

VVD en GroenLinks? Dat is een bijzondere twijfel. Wil je toelichten? :D

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 12:35

brokjes schreef:
IMANDRA schreef:
Ik ben zelf heel erg nog aan het twijfelen tussen VVD en GroenLinks, dus ik ga vanavond al deze stemwijzers nog eens af en eens goed kijken wat ik het belangrijkste vind :j.
Ik ga sowieso op een vrouw stemmen, kreeg van Margareta deze link door om hier 'slim' op te stemmen: https://stemopeenvrouw.com/

VVD en GroenLinks? Dat is een bijzondere twijfel. Wil je toelichten? :D


Haha ja he!
Ligt denk ik voornamelijk aan klimaat. VVD vind ik zelf goed qua economie (en zeker als de faillissementen en ontslagen gaan komen door een economische crisis na afloop van Corona denk ik dat VVD daarbij goed kan helpen) maar GroenLinks doet het weer veel beter op klimaat, wat ik ook belangrijk vind. Bij de stemwijzers die ik heb gedaan (nog niet allemaal gedaan, dus wie weet :))) komen VVD en GL ook met evenveel % bovenaan te staan. Liefste zou ik ook een coalitie met die twee zien. Dus ik dénk dat ik dit keer naar GL neig omdat VVD waarschijnlijk toch ook wel weer groot wordt en GL mijn stem dus 'beter kan gebruiken'. Maar, GL heeft ook weer niet uitgesproken dat ze het zien zitten om in een coalitie met VVD te gaan zitten (en hebben het juist over een 'pact' met andere linkse partijen), dus pff...

@Anjali: Ja ik vind het belangrijk dat vrouwen ook vertegenwoordigd worden. Het is nu nog best een mannenwereldje, en als ik daar een steentje bij kan dragen dan doe ik dat graag!

BopjeJarig
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:40

Ik ben nog een zwevende kiezer en krijg verschillende partijen bovenaan bij verschillende kieswijzers. Oeps!
Dat wordt nog goed inlezen dus.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:53

Ik stem deze verkiezingen volledig voor het klimaat. Alle partijen die daar weinig aandacht aan besteden, steken wat mij betreft echt hun kop in het zand en doen aan kortetermijndenken. Andere standpunten van de partij waar ik op ga stemmen sluiten ook goed aan overigens.
'Toevallig' ook veel vrouwen in de partij, dus ik stem ook op een vrouw denk ik ;-)
Toch leuk: bij de Ongemakkelijke kieswijzer eindigt deze partij ook bovenaan bij mij.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:02

Ik ben er nog niet uit, wel in de progressieve hoek.

De longlist bestaat voorlopig uit PvdA, GL, D66, Volt en ik laat me daarnaast nog verrassen door andere partijen die eventueel uit een kieswijzer komen bovendrijven. Ik ben niet goed op de hoogte van al die nieuwe, kleine partijen.

Wie worden het gegarandeerd niet: Forum, Wilders, SP, SGP, 50plus, Lijst Henk Krol, Code Oranje, Ja21 komen nu spontaan in me op.

Fijn die verschillende kieswijzers bij elkaar. Leuk om te doen. Spannend ook :D

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:39

Diane_ schreef:
Ik stem deze verkiezingen volledig voor het klimaat. Alle partijen die daar weinig aandacht aan besteden, steken wat mij betreft echt hun kop in het zand en doen aan kortetermijndenken.


Dit is inderdaad waarom klimaat voor mij ook leidend is! Als daar niet snel wat aan gedaan wordt, voel je dat straks in de hele maatschappij. Ik ben bang dat er dan juist nog minder geld overblijft om in de zorg, onderwijs, defensie etc. te steken. Klimaatbeleid is voor de toekomst van de hele maatschappij van belang imo.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:14

Ik heb de ongemakkelijke kieswijzer ook nog eens gedaan en kom ook dan uit op D66. Ik ben niet getrouwd met de partij, maar deze staat vaak wel bovenaan in mijn stemwijzers!

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:41

Ik ben van mening dat we eens kritisch naar de oorzaak van corona moeten kijken en anders met de wereld om moeten gaan, dus ik stem Partij voor de Dieren. Ook vanwege hun privacystandpunten, heb weinig zin in een controlerende politiestaat.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:35

Ik ben lid van de PvdD en heb zojuist een heel pak informatie gekregen over wat de idealen zijn. Voor degenen die zich daar zorgen over maakten,er staat helemaal niets bij over het "dwarszitten"van de paardensport.Die wordt zelfs helemaal niet genoemd. Wel de bioindustrie.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:53

anjali schreef:
Ik ben lid van de PvdD en heb zojuist een heel pak informatie gekregen over wat de idealen zijn. Voor degenen die zich daar zorgen over maakten,er staat helemaal niets bij over het "dwarszitten"van de paardensport.Die wordt zelfs helemaal niet genoemd. Wel de bioindustrie.

Grappig: wel op hun site onder standpunten: paardrijden.
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... aardrijden

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:55

Brainless schreef:
anjali schreef:
Ik ben lid van de PvdD en heb zojuist een heel pak informatie gekregen over wat de idealen zijn. Voor degenen die zich daar zorgen over maakten,er staat helemaal niets bij over het "dwarszitten"van de paardensport.Die wordt zelfs helemaal niet genoemd. Wel de bioindustrie.

Grappig: wel op hun site onder standpunten: paardrijden.
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... aardrijden

In hun actuele "plan B" staan 22 punten en niets over de paardensport.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:59

Maar de afgelopen jaren hebben ze zich best wel negatief uitgelaten over de paardensport.
Zodra er wat gebeurde waren hun gelijk degene die zeiden: zie nu wel.. stoppen ermee.
Dat ze het nu niet in hun actieve programma hebben staan zegt niet dat ze dus ineens voor de paardensport zijn.

mysa

Berichten: 10479
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:05

Wel vervelend dat ze hun programma niet door laten rekenen.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:05

Ik kreeg net een reclame van "Partij tegen de Burger" : Meer megastallen,minder Yvon Jaspers.Is dat een misplaatste grap,of een werkelijk bestaande partij??

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:09

Is van Speld.. dus satire.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:14

Doubtless schreef:
Ik heb de ongemakkelijke kieswijzer ook nog eens gedaan en kom ook dan uit op D66. Ik ben niet getrouwd met de partij, maar deze staat vaak wel bovenaan in mijn stemwijzers!

Die stemwijzer is niet compleet. PVV en nog 3 partijen zijn niet meegenomen.

Bij mij kwam bij deze Code Oranje bovenaan.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:21

Ik twijfel tussen PvdD en Bij1. Ik vind klimaat & mensenrechten/gelijkheid heel belangrijk. Dat zit wel goed bij deze twee partijen. Ik zou voor bij1 gaan als het gaat om representativiteit, want dat vind ik superbelangrijk. Maar als ik naar hun plannen kijk, is het gewoon niet realistisch qua financiën. Ik ben het ook niet eens met alles wat zij vinden. Daarnaast vind ik het fijn om te kijken naar stemgedrag en daar kan ik me heel goed vinden bij de PvdD.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:22

Ik vind het erg lastig deze verkiezingen! GroenLinks, D66 en Volt staan bovenaan mijn lijstjes, waar ik me overigens helemaal in kan vinden. Het wordt een van die 3, maar welke weet ik nog niet. Ff mezelf er verder in verdiepen. Oh en ik stem ook altijd strategisch op een vrouw!

Beckie

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:22

Ik vind juist de partijen die nu zo op het klimaat hameren niet overlopen van langetermijn oplossingen en eigenlijk vind ik die best wel activistisch (zelfs radicaal) overkomen.

Europa wordt nu bijv. volgezet met windmolens en zonnepanelen terwijl dat volgens mij geen oplossing is voor het energievraagstuk op de lange termijn. Want wat als er geen wind is en de zon niet schijnt...., de energievraag is op die momenten niet opeens minder. Waarom nu zo gehaast dat allemaal plaatsen? Voorkomen we daarmee echt dat de zeespiegel niet meer stijgt? Of worden sommige partijen die aan de klimaattafels zitten misschien ook wel economisch gedreven door alle subsidies en fondsen die door de overheid verstrekt worden?

Waarom de landen/gebieden niet helpen die binnenkort last gaan krijgen van de zeespiegelstijging door daar te helpen met het bouwen van bijv. dijken? En ondertussen verder wetenschappelijk onderzoek doen en werken aan echte langetermijnoplossingen. En minder inspelen op het sentiment.

Neemt niet weg dat ik vind dat we best een beetje zuiniger aan kunnen doen met onze energie en grondstoffen en meer kunnen doen voor mens, dier en natuur.

Ik ben er zelf dus nog niet overuit waarop ik ga stemmen :7
Laatst bijgewerkt door Beckie op 04-03-21 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:25


Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:29

anjali schreef:
Ik kreeg net een reclame van "Partij tegen de Burger" : Meer megastallen,minder Yvon Jaspers.Is dat een misplaatste grap,of een werkelijk bestaande partij??


Toch altijd mensen die hierin geloven :')

Iedere verkiezingen maakt de speld filmpjes van de partij tegen de burger.