[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335


ruitje

Berichten: 12382
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:52

VVD plaatst zichzelf in een lastige positie door al zoveel rechtste partijen uit te sluiten, als je VVD stemt weet je bijna zeker dat ze over links moeten om te regeren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:53

ruitje schreef:
VVD plaatst zichzelf in een lastige positie door al zoveel rechtste partijen uit te sluiten, als je VVD stemt weet je bijna zeker dat ze over links moeten om te regeren.

Precies. Als je nu VVD stemt stem je in feite PvdA/GL/D66.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:08

Tegelijkertijd weet je ook dat ze niet met racistische partijen in zee gaan.

Nu is VVD rechts, maar D66 is niet echt links, meer midden, ook CDA is centraal en CU (even opgezocht) ook. Het enige wat je dus weet is dat ze niet zeer rechts gaan.

Overigens heeft PVV in het verleden bewezen een onbetrouwbare coalitie-partner te zijn, dus dat ze daar niet nogmaals in zee mee willen vind ik sowieso begrijpelijk en FvD is zo instabiel dat de kans dat je daar op kan bouwen ook zeer klein is.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:15

Maar wat blijft er dan anders over voor de VVD op rechts (qua partijen met serieuze aantallen)? PVV is op immigratie na (even kort door de bocht ik ken niet hun hele programma zo uit mijn hoofd) zeker niet rechts te noemen of qua standpunten vergelijkbaar met de VVD, Forum vind ik met name qua oplossingen die ze hebben voor standpunten ridicuul en niet aansluitend bij de VVD en dan is het ook wel op. Als VVD'er weet je helaas dat er concessies 'op links' gedaan moeten worden voor een meerderheid, al zou ik echt diep teleurgesteld zijn als dat met GroenLinks zou zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:16

Mizora schreef:
Tegelijkertijd weet je ook dat ze niet met racistische partijen in zee gaan.

Nu is VVD rechts, maar D66 is niet echt links, meer midden, ook CDA is centraal en CU (even opgezocht) ook. Het enige wat je dus weet is dat ze niet zeer rechts gaan.

Overigens heeft PVV in het verleden bewezen een onbetrouwbare coalitie-partner te zijn, dus dat ze daar niet nogmaals in zee mee willen vind ik sowieso begrijpelijk en FvD is zo instabiel dat de kans dat je daar op kan bouwen ook zeer klein is.

GL en D66 hebben onrealistische geldverkwistende (en landschapsverpestende) klimaatplannen. Als VVD zich bij hen schaart ben je als burger zwaar de klos.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:27

elnienjo schreef:
Mizora schreef:
Tegelijkertijd weet je ook dat ze niet met racistische partijen in zee gaan.

Nu is VVD rechts, maar D66 is niet echt links, meer midden, ook CDA is centraal en CU (even opgezocht) ook. Het enige wat je dus weet is dat ze niet zeer rechts gaan.

Overigens heeft PVV in het verleden bewezen een onbetrouwbare coalitie-partner te zijn, dus dat ze daar niet nogmaals in zee mee willen vind ik sowieso begrijpelijk en FvD is zo instabiel dat de kans dat je daar op kan bouwen ook zeer klein is.

GL en D66 hebben onrealistische geldverkwistende (en landschapsverpestende) klimaatplannen. Als VVD zich bij hen schaart ben je als burger zwaar de klos.


Daar verschillen de meningen over. Dit jaar stem ik geen D66 (het wordt VVD), maar dat heeft voornamelijk te maken met hun gedrag naar boeren de afgelopen jaren en niet met hun klimaatplannen. In mijn ogen is het inzetten op klimaatontlastende maatregelen van belang is, en het hebben van deze plannen maakt hen niet per definitie links (want daar ging het om).

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 18:00

elnienjo schreef:
Mizora schreef:
Tegelijkertijd weet je ook dat ze niet met racistische partijen in zee gaan.

Nu is VVD rechts, maar D66 is niet echt links, meer midden, ook CDA is centraal en CU (even opgezocht) ook. Het enige wat je dus weet is dat ze niet zeer rechts gaan.

Overigens heeft PVV in het verleden bewezen een onbetrouwbare coalitie-partner te zijn, dus dat ze daar niet nogmaals in zee mee willen vind ik sowieso begrijpelijk en FvD is zo instabiel dat de kans dat je daar op kan bouwen ook zeer klein is.

GL en D66 hebben onrealistische geldverkwistende (en landschapsverpestende) klimaatplannen. Als VVD zich bij hen schaart ben je als burger zwaar de klos.


Of wordt dat onrealistische wat meer gemitigeerd waardoor er wel focus kan op klimaat zonder het in het extreme te trekken :)*.
Ze moeten bij een coalitie immers beiden wat inleveren.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:02

Wij gaan voor het eerst vvd af en gaan bbb stemmen.

Soepblik
Berichten: 1168
Geregistreerd: 26-01-21

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:07

Ik stem Volt. :j Voorheen altijd GroenLinks, maar ik zie persoonlijk in hun stellingen, uitspraken, uitvoeringen en programma té veel tegenstellingen en teveel onbeargumenteerde keuzes. Volt heeft naar mijn mening al het goede van GroenLinks, en al het "slechte" wél goed op orde.

Ik heb nog overwogen dat het wellicht wéér zo'n kleine partij is, maar als je naar de afgelopen 10 jaar kijkt waarin zoveel mensen altijd veilig op hetzelfde hebben gestemd, dan is er gewoon erg weinig veranderd en is er zelfs veel slechter geworden. Volt vind ik vernieuwend, meer aansluiten op mijn generatie, en zou ik graag in de kamer zien.

ruitje

Berichten: 12382
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:10

Ik vind het woord racistisch lastig.

Kan het wat Baudet zegt?
Nee.

Kan wat lijstduwers CU of leden SGP hebben ondertekend betreft homo's?
Nee

Kan het wat Tjeerd de Groot zegt over boeren?
Nee


Ik denk dat ik helaas van veel partijen voorbeelden van discriminatie kan noemen. Ik vind het dan soms lastig te bepalen wat 'erger' is. Ik vond bijvoorbeeld te uitspraken van Baudet echt schokkend, maar waarom vind ik dat dan zoveel schokkender? Ik weet dat niet goed van mezelf. Als ik bijv. De afgelopen aflevering van Boos zie denk ik: Wow, dat raakte mij voorheen wat minder, waarom dan?


En waarom sluiten we een partij met extreme denkbeelden naar rechts dan wel uit, maar naar links niet?

Ik vind dat boeiend, worden de PVV en de FvD dan uitgesloten vanwege hun denkbeelden en waarom is dat bijv. Bij Denk, PvD of de partij van Sylvana Simons niet ( of is dat al wel gezegd? Want dan heb ik dat gemist :o )

En zou de VVD dat expres doen, zodat je als twijfelaar denkt: ik stem maar niet op FvD of PVV want die komen toch niet in een coalitie?

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:14

Bij kleine niet zittende partijen vind ik het ook lastig. Immers is een prachtig aansprekend plan maken niet het moeilijke deel, het moet ook nog uit te voeren zijn.
Dat is iets wat bij SP in het verleden nogal eens mis ging op het gebied van onderwijs en onderzoek. Fantastische plannen maar 0 uitvoering.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:19

Sizzle schreef:
Bij kleine niet zittende partijen vind ik het ook lastig. Immers is een prachtig aansprekend plan maken niet het moeilijke deel, het moet ook nog uit te voeren zijn.
Dat is iets wat bij SP in het verleden nogal eens mis ging op het gebied van onderwijs en onderzoek. Fantastische plannen maar 0 uitvoering.

Als je geen kans krijgt ( omdat er niet genoeg mensen op je partij stemmen) dan kun je ook niet uitvoeren.
Echter als je niks probeert als partij krijg je sowieso geen stemmen.

Kleinere partijen hebben nu juist wel een kans met de verdeeldheid die er nu heerst.

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:22

elnienjo schreef:
Mizora schreef:
Tegelijkertijd weet je ook dat ze niet met racistische partijen in zee gaan.

Nu is VVD rechts, maar D66 is niet echt links, meer midden, ook CDA is centraal en CU (even opgezocht) ook. Het enige wat je dus weet is dat ze niet zeer rechts gaan.

Overigens heeft PVV in het verleden bewezen een onbetrouwbare coalitie-partner te zijn, dus dat ze daar niet nogmaals in zee mee willen vind ik sowieso begrijpelijk en FvD is zo instabiel dat de kans dat je daar op kan bouwen ook zeer klein is.

GL en D66 hebben onrealistische geldverkwistende (en landschapsverpestende) klimaatplannen. Als VVD zich bij hen schaart ben je als burger zwaar de klos.


D66 hoort anders wel bij de schaarse partijen wiens plannen zijn doorberekend en solide bevonden. Onder andere Pvv en fvd lieten hun plannen niet doorberekenen.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:23

Ineke, ik geef gewoon aan dat ik daar in het verleden wel eens teleurgesteld in was, veel geblaat, weinig wol.
Uiteraard kun je niets waarmaken zonder kansen, maar ik denk dat je ook alert moet zijn op programma‘s die te mooi klinken om waar te zijn.

Toen wad ik wellicht ook nog jong en naief en dacht jaaaaa investeren in kennis. Zulke dingen neem ik nu met een bus zout.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:36

Natuurlijk ben je dan teleurgesteld, logisch ook...
Ik ben wel heel blij dat in Nederland nooit maar 1 partij het voor het zeggen heeft.
Natuurlijk is het regelmatig lastig om dan water bij de wijn te moeten doen maar ik denk dat dat wel een betere manier van regeren is.

Ik hoop op een linkser kabinet deze keer. Niet te links, maar wel socialer als de huidige regering.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:38

ruitje schreef:
Ik vind het woord racistisch lastig.

Kan het wat Baudet zegt?
Nee.

Kan wat lijstduwers CU of leden SGP hebben ondertekend betreft homo's?
Nee

Kan het wat Tjeerd de Groot zegt over boeren?
Nee


Ik denk dat ik helaas van veel partijen voorbeelden van discriminatie kan noemen. Ik vind het dan soms lastig te bepalen wat 'erger' is. Ik vond bijvoorbeeld te uitspraken van Baudet echt schokkend, maar waarom vind ik dat dan zoveel schokkender? Ik weet dat niet goed van mezelf. Als ik bijv. De afgelopen aflevering van Boos zie denk ik: Wow, dat raakte mij voorheen wat minder, waarom dan?


En waarom sluiten we een partij met extreme denkbeelden naar rechts dan wel uit, maar naar links niet?

Ik vind dat boeiend, worden de PVV en de FvD dan uitgesloten vanwege hun denkbeelden en waarom is dat bijv. Bij Denk, PvD of de partij van Sylvana Simons niet ( of is dat al wel gezegd? Want dan heb ik dat gemist :o )

En zou de VVD dat expres doen, zodat je als twijfelaar denkt: ik stem maar niet op FvD of PVV want die komen toch niet in een coalitie?


Mee eens. Ik vind BIJ1 ook een extremistische partij en vind Sylvana Simons op sommige gebieden net zo erg als meneer Baudet.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:41

Ik zit nu in referendum land nummer 1, daar wordt zo ongeveer iedere maand voor details gestemt. Helaas willen ze die stem van mij niet.
Vandaag is toevallig net een Burka verbod er doorgekomen, het e-ID afgewezen en een handelsverdrag met Indonesie doorgekomen.
Dat stemmen op specifieke doelen heeft wel wat vind ik.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:43

Sizzle schreef:
Ik zit nu in referendum land nummer 1, daar wordt zo ongeveer iedere maand voor details gestemt. Helaas willen ze die stem van mij niet.
Vandaag is toevallig net een Burka verbod er doorgekomen, het e-ID afgewezen en een handelsverdrag met Indonesie doorgekomen.
Dat stemmen op specifieke doelen heeft wel wat vind ik.

Dat zou ik graag hier in Nederland ook zien. Dan heb je volgens mij meer 't gevoel dat jouw stem echt telt.

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:09

Zat ik net te lezen. Probleem met referenda vind ik dat lang niet iedereen goed over de onderwerpen heeft nagedacht of er kennis over heeft opgedaan. Het is zo makkelijk om, niet gehinderd door enige kennis, te zeggen dat je ergens voor of tegen bent. Bovendien heb ik de indruk dat de uitslag heel vaak bijna fifty- fifty is. Dan wordt er dus een wet aangenomen waar bijna de helft van de bevolking het niet mee eens is. Net als Brexit eigenlijk.

Edit: las dat er maar liefst 30 mensen in Zwitserland een boerka dragen. _/-\o_

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 19:28

mysa schreef:
Zat ik net te lezen. Probleem met referenda vind ik dat lang niet iedereen goed over de onderwerpen heeft nagedacht of er kennis over heeft opgedaan. Het is zo makkelijk om, niet gehinderd door enige kennis, te zeggen dat je ergens voor of tegen bent. Bovendien heb ik de indruk dat de uitslag heel vaak bijna fifty- fifty is. Dan wordt er dus een wet aangenomen waar bijna de helft van de bevolking het niet mee eens is. Net als Brexit eigenlijk.

Edit: las dat er maar liefst 30 mensen in Zwitserland een boerka dragen. _/-\o_


Precies, daarom vind ik referenda ook helemaal niks. Te veel mensen zonder kennis (inhoudelijk of van de gevolgen) die toch willen bepalen wat er gebeurd.

Berdien

Berichten: 64566
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:31

Ik stem nu heel bewust op een kleine, nieuwe partij. Maar wél een partij met bewezen ervaring en ook resultaten. Zo heeft lijsttrekker Femke Merel van Kooten ervaring vanuit GL, en is zij de drijvende kracht geweest achter de zorgbonus. Dat geeft voor mij aan dat het niet alleen veel geblaat is, maar dat er ook wel wol van te maken is :))

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:33

mysa schreef:
Zat ik net te lezen. Probleem met referenda vind ik dat lang niet iedereen goed over de onderwerpen heeft nagedacht of er kennis over heeft opgedaan. Het is zo makkelijk om, niet gehinderd door enige kennis, te zeggen dat je ergens voor of tegen bent. Bovendien heb ik de indruk dat de uitslag heel vaak bijna fifty- fifty is. Dan wordt er dus een wet aangenomen waar bijna de helft van de bevolking het niet mee eens is. Net als Brexit eigenlijk.

Edit: las dat er maar liefst 30 mensen in Zwitserland een boerka dragen. _/-\o_

Het voorkomt in elk geval een aanzuigende werking dus ik vind dat positief.

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:56

Elnienjo, ik snap je echt niet. Het aandeel migranten uit Afrika en het Midden-Oosten is relatief echt klein ten opzichte van Europeanen, Aziaten en Amerikanen. Die 'aanzuigende' werking valt dus enorm mee.

54 procent komt uit Europa, 16% uit Azië, 11% zijn terugkerende Nederlanders, 11% komt uit Amerika, 7% uit Afrika/midden-oosten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:59

mysa schreef:
Elnienjo, ik snap je echt niet. Het aandeel migranten uit Afrika en het Midden-Oosten is relatief echt klein ten opzichte van Europeanen, Aziaten en Amerikanen. Die 'aanzuigende' werking valt dus enorm mee.

54 procent komt uit Europa, 16% uit Azië, 11% zijn terugkerende Nederlanders, 11% komt uit Amerika, 7% uit Afrika/midden-oosten.

Als 7% zich zodanig profileert in de maatschappij dat het aanvoelt alsof het 70% is dan is elk afremmend middel dringend nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:02

elnienjo schreef:
mysa schreef:
Elnienjo, ik snap je echt niet. Het aandeel migranten uit Afrika en het Midden-Oosten is relatief echt klein ten opzichte van Europeanen, Aziaten en Amerikanen. Die 'aanzuigende' werking valt dus enorm mee.

54 procent komt uit Europa, 16% uit Azië, 11% zijn terugkerende Nederlanders, 11% komt uit Amerika, 7% uit Afrika/midden-oosten.

Als 7% zich zodanig profileert in de maatschappij dat het aanvoelt alsof het 70% is dan is elk afremmend middel dringend nodig.
Je kunt je ook afvragen waardoor het komt. Framing doet een hoop. Iedereen klaagt bijvoorbeeld altijd over Turken en Marokkanen die geen Nederlands spreken (of Nederlands met een accent), maar niemand zegt ooit iets over anglofone immigranten en expats die ook weigeren een woord Nederlands te spreken.