[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335


Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:08

Bij mij komt 50 plus, SP en VVD omhoog.
Het word SP voor mij.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:23

Ik heb de eerste stemwijzer in de lijst gebruikt en kom uit op BBB. :+
Daar had ik nou nog nooit van gehoord. :')

Daar net onder staat Lijst30.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 15:28

Boras schreef:
Ik zie trouwens dat NIDA in de pol NDIA wordt genoemd, misschien hebben ze daarom nog geen enkele stem :)


Woops, typo! Misschien kan een mod het even aanpassen :)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:15

Zoals het nu lijkt ga ik deze verkiezingen op VOLT stemmen.

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:51

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit omdat ik nog niet alle partijprogramma's heb doorgenomen van partijen waarvan ik ze wil doornemen, maar zoals het er nu naar uit ziet ga ik dit jaar D66 stemmen.

Froukje_J

Berichten: 2213
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:54

Bij mij kwam Code oranje uit de stemwijzer ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord :=

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:40

Code Oranje, dat is de partij van die oud-wethouder van Den Haag Richard de Mos naar wie een gerechtelijk onderzoek loopt, omdat het Openbaar Ministerie hem verdenkt van deelname aan criminele organisaties, schending van het ambtsgeheim, meineed en corruptie.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:44

Boras schreef:
Code Oranje, dat is de partij van die oud-wethouder van Den Haag Richard de Mos naar wie een gerechtelijk onderzoek loopt, omdat het Openbaar Ministerie hem verdenkt van deelname aan criminele organisaties, schending van het ambtsgeheim, meineed en corruptie.


En in die situatie mag je een partij oprichten en als je genoeg stemmen hebt premier worden :?

Dat is wel met recht code oranje dan :=

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:54

VVD. Al jaren overigens.
Imo is het moeten invullen van een stemwijzer een teken dat je, je stembiljet moet verscheuren.
Partijen gaan zo veel verder dan de 30 vragen die de daar krijgt, daarnaast tellen ook de lijsttrekkers en hun karakter mee.
Het grootste gedeelte van Nederland verdiept zich niet in politiek maar stemt vooral in hun eigen straatje nav een tv spotje ipv te kijken naar het landsbelang en de economie, natuur en mensenrechten op grotere schaal.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:14

verootjoo schreef:
Boras schreef:
Code Oranje, dat is de partij van die oud-wethouder van Den Haag Richard de Mos naar wie een gerechtelijk onderzoek loopt, omdat het Openbaar Ministerie hem verdenkt van deelname aan criminele organisaties, schending van het ambtsgeheim, meineed en corruptie.


En in die situatie mag je een partij oprichten en als je genoeg stemmen hebt premier worden :?

Dat is wel met recht code oranje dan :=


Een partij oprichten mag. De screening van kandidaat-kamerleden is een zaak van de partij zelf. Wordt geloof ik veel vaker niet dan wel gedaan.

De AIVD moet terughoudend zijn in het screenen en mag alleen mensen screenen die staatsgevaarlijk kunnen zijn. Kamerleden vallen daar niet onder. Ministers en de premier worden wel gescreend. En hun secretaresses ook. :)

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:55

Wildgirl schreef:
VVD. Al jaren overigens.
Imo is het moeten invullen van een stemwijzer een teken dat je, je stembiljet moet verscheuren.
Partijen gaan zo veel verder dan de 30 vragen die de daar krijgt, daarnaast tellen ook de lijsttrekkers en hun karakter mee.
Het grootste gedeelte van Nederland verdiept zich niet in politiek maar stemt vooral in hun eigen straatje nav een tv spotje ipv te kijken naar het landsbelang en de economie, natuur en mensenrechten op grotere schaal.


Ha ik zou het iets minder extreem verwoorden maar in de essentie eens! Vandaar mijn eerdere post over kijken naar de grondslagen van partijen. Die 30 vragen zijn leuk maar de actualiteit haalt je altijd in in de komende vier jaar. Stemwijzers zijn imo ook meer bedoelt als handvat voor verder onderzoek, en niet om te kopiëren in het stemhok.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:00

Boras schreef:
verootjoo schreef:

En in die situatie mag je een partij oprichten en als je genoeg stemmen hebt premier worden :?

Dat is wel met recht code oranje dan :=


Een partij oprichten mag. De screening van kandidaat-kamerleden is een zaak van de partij zelf. Wordt geloof ik veel vaker niet dan wel gedaan.

De AIVD moet terughoudend zijn in het screenen en mag alleen mensen screenen die staatsgevaarlijk kunnen zijn. Kamerleden vallen daar niet onder. Ministers en de premier worden wel gescreend. En hun secretaresses ook. :)


Gek eigenlijk.... als je bij defensie solliciteert wordt je hele familie gescreend maar als je het land wilt besturen niet.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:30

Grappig, de stemwijzer gaf exact aan op welke partij ik gestemd heb (ik woon in Frankrijk en mijn stem is per brief reeds onderweg).
Dus dat klopt dan toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 01:15

Ik stem niet meer sinds ik geen ingezetene ben van Nederland. Ik vind het namelijk nogal idioot dat ik bij wijze van spreken 50 jaar buiten Nederland kan wonen en nog wel stemrecht heb in Nederland, maar niet in het land waar ik daadwerkelijk woon. :o Wat mij betreft zou stemrecht om residency moeten gaan en niet om staatsburgerschap.

Zou ik wel stemmen, dan was het D66 geworden of mogelijk Bij1 vanuit een meer strategisch oogpunt.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 01:29

Nederland gaat over ons pensioen bv. Dus alleen daarom al blijven wij stemmen. Maar Nl betaalt ook de ziekte kosten die wij hier maken. Én als ik het niet meer helder heb in mijn hoofd, zal ik naar Nl moeten gaan en zorg krijgen maar dan moeten de kinderen dit regelen.
Dus wat er in de zorg gebeurt gaat mij ook aan.
In Frankrijk mag ik nooit stemmen, dus milieuzaken kan ik alleen via de EU en NL beleid mee beïnvloeden.
Dus genoeg redenen om te blijven stemmen. En dan heb ik het nog niet over wat beleid voor de kinderen en kleinkinderen zal betekenen. Dus ook belangrijk om te stemmen vanwege hun belangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 01:41

pien_2010 schreef:
Nederland gaat over ons pensioen bv. Dus alleen daarom al blijven wij stemmen. Maar Nl betaalt ook de ziekte kosten die wij hier maken. Én als ik het niet meer helder heb in mijn hoofd, zal ik naar Nl moeten gaan en zorg krijgen maar dan moeten de kinderen dit regelen.
Dus wat er in de zorg gebeurt gaat mij ook aan.
In Frankrijk mag ik nooit stemmen, dus milieuzaken kan ik alleen via de EU en NL beleid mee beïnvloeden.
Dus genoeg redenen om te blijven stemmen. En dan heb ik het nog niet over wat beleid voor de kinderen en kleinkinderen zal betekenen. Dus ook belangrijk om te stemmen vanwege hun belangen.
Afgezien van milieuzaken hebben al die dingen geen betrekking op mij, dus voor mij geen reden om wel te stemmen. Maar ik snap jouw beweegredenen en ik vind ook niets van mensen die wel besluiten vanuit het buitenland stemmen - daarin is iedereen (gelukkig) vrij. :D Maar in mijn situatie is het een beetje gek, want ik heb niets opgebouwd in Nederland, en ben ook niet voornemens om dat wel te gaan doen, dus ik zou dan stemmen op iemand die mij op papier vertegenwoordigt, maar dat de facto niet doet, want ik heb er 0 baat bij.

Anoniem

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 04:34

Ik stem ook niet meer sinds ik uit Nederland vertrokken ben. Hoogstens dat ik zo nu en dan wat nieuws uit Nederland te horen krijg, maar ik heb geen enkel gevoel meer met wat er daadwerkelijk speelt. Ik vind dat een bevolking zeggenschap moet hebben op het beleid dat hun leven bepaald en aangezien het op mij nauwelijks invloed heeft wat er in NL gebeurt stem ik niet meer.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:04

Ik zit hier echt met verbazing dat er zoveel mensen kiezen voor Rutte..
Die idioot moet er uit en snel!

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:11

VVD nog steeds. Net als TS kom ik altijd daarop uit en daarna GL vanwege de milieu punten. Maar om weer uit deze crisis te komen vertrouw ik nog steeds op de VVD en zal ik zelf goed bijdragen aan een beter klimaat en dierenwelzijn.

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:14

Wildgirl schreef:
VVD. Al jaren overigens.
Imo is het moeten invullen van een stemwijzer een teken dat je, je stembiljet moet verscheuren.
Partijen gaan zo veel verder dan de 30 vragen die de daar krijgt, daarnaast tellen ook de lijsttrekkers en hun karakter mee.
Het grootste gedeelte van Nederland verdiept zich niet in politiek maar stemt vooral in hun eigen straatje nav een tv spotje ipv te kijken naar het landsbelang en de economie, natuur en mensenrechten op grotere schaal.

Waar zou je dan volgens jou moeten beginnen met oriënteren? Er zijn zoveel partijen, ik ga niet de tijd besteden aan alle websites bekijken, zien hoe ze zich op social media profileren, wat hun verkiezingsprogramma’s inhouden etc. Als ik dan ergens wil beginnen, dan doe ik dat toch echt met meerdere stemwijzers (aandachtig!) invullen om te zien welke partijen vaker bovenaan uitkomen, antwoorden vergelijken met motivatie van partijen waarom ze ook dat antwoord geven. Vervolgens ga ik van die partijen verder kijken op hun website, verkiezingsprogramma’s, specifieke personen.

Als je als jong persoon die voor eerst stemt, of als volwassene die niet standaard op zelfde wilt stemmen maar elke verkiezing opnieuw bekijkt wat je beste vindt, zal je toch ergens je keuze op moeten baseren.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:22

Indi_Vito schreef:
Ik zit hier echt met verbazing dat er zoveel mensen kiezen voor Rutte..
Die idioot moet er uit en snel!


Kan je dat onderbouwen? Ik verbaas me eerder over het aantal stemmen voor FvD en PVV. Natuurlijk zegt dit niks maar toch. Jammer dat de coronacrisis toch zo zwaar meewegen voor veel mensen.

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:34

Bij1 kwam uit de ongemakkelijke kieswijzer met 75% als winnaar uit de bus. En bij de klassieke stemwijzer ook. Daarnaast GL en PvdD. Nog even goed erin verdiepen. Lastig hoor. Bij die van Arjen Lubach kreeg ik PvdA :))

Ben trouwens ook blij dat PVV en FvD op de laatste plekken stonden bij mij. Bij elke stemwijzer die ik heb ingevuld. Nóóit van mijn leven dat ik een stem uitbreng op een van die twee partijen.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:39

Ik vind het ongelofelijk dat er zoveel mensen nog steeds op de VVD stemmen.

Zoveel ministers met schandalen / leugens die zijn opgestapt en maar verdedigd bleven worden. Vergeet de enorme toeslagenaffaire niet. Het topje van de ijsberg wat naar buiten was gekomen. Het BEWUST mensen als fraudeur behandelen zonder eerlijke kans. Dus schuldig tot je het tegendeel bewijst ipv andersom.
Ze hebben er mede voor gezorgd dat de zorg juist geprivatiseerd en uitgekleed is.

Aan armoedebestrijding in Nederland doen ze niets, sterker nog onder hun beleid is de armoede in Nederland gigantisch gestegen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:49

Ik stem ook al jaren niet meer in NL omdat ik inderdaad niet zie wat NL heeft aan mijn inmiddels mogenlijk niet meer realistische inzicht. Maar deze keer heb ik een uitzondering gemaakt. Er zijn nu toch een aantal onderwerpen die ik belangrijk vind en als ik niet stem dan zeg ik in feite dat ik de VVD wel prima vind en dat vind ik niet.
Ik ben uit de EU dus ik krijg of geef verder niets van of aan NL, hooguit een zwaar gekorte, practisch niet leefbare AOV als ik ooit terug zou komen maar dat is de moeite niet echt.
Ik baal inderdaad dat ik na 12 jaar nog altijd niet lokaal mag stemmen.

Castilja

Berichten: 2509
Geregistreerd: 21-08-18

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:52

Ik ga dit jaar voor VOLT.