(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 09:47

Op meerdere plekken in de wereld zijn er 'acties' tegen vrouwengeweld n.a.v. wat er met Sarah Everard is gebeurd. Iets wat nog niet zo lang geleden ook in onze buurt heeft plaatsgevonden met Anne. Af en toe druppelen er nieuwsberichten binnen in de media dat een kwart tot de helft van de vrouwen in Nederland te maken heeft (gehad) met seksueel geweld of seksuele intimidatie. In India worden jaarlijks duizenden vrouwen verkracht, verminkt en zelfs vermoord. In sommige landen hebben vrouwen minder (bestaans) recht dan mannen.

Maar een groot, blijvend ophef zoals blm of klimaatprotesten blijft uit. Metoo ging meer over het machtsmisbruik in de media, individuele verhalen sneeuwden onder.

Hoe komt het toch dat, ondanks dit de helft van de wereldpopulatie aangaat, dit niet meer aandacht krijgt? Dat hier niet meer ophef over wordt gemaakt? Hebben wij vrouwen ons erin berust dat het is zoals het is? Dat je nog steeds maar een blokje om gaat als er shady figuren op je pad komen? Ik zie mijzelf niet als feminist maar ik vind dit echt best gek. En ik ben benieuwd hoe anderen hier in staan.

Vinden vrouwen en mannen, wereldwijd, dit echt de normaal?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:51

Ik vind dit ook heel erg. Het is zeker niet normaal maar gebeurt wel.Je moet altijd op je hoede zijn als vrouw.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:51

Zoals je zelf al aangeeft is er juist nu veel ophef over. Op Instagram gaat een post rond in de stories.

Maar hoe dit probleem op te lossen? Lastig.
Vooral niet wegkijken en je omgeving aanspreken als zij vrouwonvriendelijk zich uitlaten. Ook als ze het als grapje bedoelen.
Gaat trouwens niet alleen om vrouwen die zich niet veilig voelen. Ook mannen worden seksueel geïntimideerd.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:52

Met me too is er toch wel veel aandacht voor gekomen. Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind dat het zo vaak voor komt. Ik heb alleen niet het idee dat er niks mee wordt gedaan. Maar het lastige is vooral hoe stop je het? Kan zoiets wat vaak achter gesloten deuren plaats vindt worden gestopt door het onder de aandacht te brengen? Ik hoop het, of dat meer vrouwen er voor uit durven komen dat hun wat is overkomen.
Ik weet niet hoe de regels zijn in sommige landen maar ik weet wel dat er in sommige landen echt een groot machts verschil is ook tussen mannen en vrouwen, daar zou misschien wel wat aan gedaan kunnen worden.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:00

Ik denk dat het ook komt doordat vrouwen vaak worden grootgebracht met het 'meisjes plagen kusjes vragen', 'boys will be boys' etc. Het is 'algemeen geaccepteerd' dat vrouwen ge-catcalled worden. We staan er eigenlijk allemaal massaal niet bij stil hoe ongemakkelijk we ons daarbij voelen. En dan is het gedrag op straat nog maar het topje van de ijsberg.

Zo nu en dan zijn er van die protest-vlagen. Maar daarna lijkt het weer terug te vallen in het oude patroon. 'Loop je in een jurkje tot boven die knie? Dan vraag je er toch om?'

Als vrouw moet je áltijd alert zijn. Ik ken verschillende mannen die inmiddels dochters hebben en liever een zoon zouden hebben omdat 'ze weten hoe mannen kunnen doen tegen vrouwen.' -O- Da's niet oke.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:07

Goh, ik vind vrouwen de laatste tijd juist veel meer piepen om niets!

Er worden artiesten kapot gemaakt op grond van op dat moment onbewezen aantijgingen veelal van jaren terug, sommigen blijven onbewezen en flauwe grapjes mogen niet meer.

Ik ben tegen geweld. Ongeacht welk soort geweld en ongeacht tegen wie. Geweld moet zwaar bestraft worden. Maar na 20 jaar gillen dat piet je aangerand heeft vind ik not done en noem ik verbaal geweld.
En flauwe grapjes, ach, lach er toch om, niet alles is een aanval, en als er wat meer gelachen word ziet de wereld er wat mooier uit.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:10

De straffen zouden hoger moeten zijn. Het is bijna de pijn en moeite niet waard om aangifte te doen als je wat overkomen is.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:11

Summerdreams schreef:
De straffen zouden hoger moeten zijn. Het is bijna de pijn en moeite niet waard om aangifte te doen als je wat overkomen is.

Dit sowieso. Bij bewezen mogen de straffen veel forser zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:12

Winged schreef:
Ik denk dat het ook komt doordat vrouwen vaak worden grootgebracht met het 'meisjes plagen kusjes vragen', 'boys will be boys' etc. Het is 'algemeen geaccepteerd' dat vrouwen ge-catcalled worden. We staan er eigenlijk allemaal massaal niet bij stil hoe ongemakkelijk we ons daarbij voelen. En dan is het gedrag op straat nog maar het topje van de ijsberg.

Zo nu en dan zijn er van die protest-vlagen. Maar daarna lijkt het weer terug te vallen in het oude patroon. 'Loop je in een jurkje tot boven die knie? Dan vraag je er toch om?'

Als vrouw moet je áltijd alert zijn. Ik ken verschillende mannen die inmiddels dochters hebben en liever een zoon zouden hebben omdat 'ze weten hoe mannen kunnen doen tegen vrouwen.' -O- Da's niet oke.

Dit is een hele goede post, helemaal mee eens.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:15

Palmera schreef:
Maar na 20 jaar gillen dat piet je aangerand heeft vind ik not done en noem ik verbaal geweld.


Wait, jouw mening is dat je na een aantal jaar van schaamte, angst en weet ik het wat je niet meer mag vertellen wat je is aangedaan?
Heb je enig idee waarom die vrouwen niet meteen durven te vertellen wat ze is overkomen?
En waarom vind je dat vrouwen na een tijd eigenlijk moeten zwijgen hierover dan?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:18

Palmera schreef:
Goh, ik vind vrouwen de laatste tijd juist veel meer piepen om niets!

Er worden artiesten kapot gemaakt op grond van op dat moment onbewezen aantijgingen veelal van jaren terug, sommigen blijven onbewezen en flauwe grapjes mogen niet meer.

Ik ben tegen geweld. Ongeacht welk soort geweld en ongeacht tegen wie. Geweld moet zwaar bestraft worden. Maar na 20 jaar gillen dat piet je aangerand heeft vind ik not done en noem ik verbaal geweld.
En flauwe grapjes, ach, lach er toch om, niet alles is een aanval, en als er wat meer gelachen word ziet de wereld er wat mooier uit.



Ik denk dat veel vrouwen er niet voor uitkomen en niets zeggen om dit soort reacties. Djiezzzzz, “piepen om niets”....? Gadverdamme!

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:19

Ik denk dat er minder protesten enzo misschien zijn omdat er minder gemakkelijk een oplossing voor bedacht kan worden? Er is ook minder duidelijk een punt waarop het mis gaat imo. Klimaat bijvoorbeeld kan je op heel veel vlakken wat aan doen. Van thuis iets minder vlees eten en bewust omgaan met duurzaamheid van producten tot grote bedrijven aanspreken duurzamer te produceren. Ik zou zo 1, 2, 3 hier geen oplossingen voor kunnen bedenken, want waardoor gaat het precies mis?

Uiteraard is bewustwording een ding en ook dat je als omstander oplet, mensen aanspreekt etc, maar hoe vaak zie je iets op straat gebeuren als je langs rijdt en pas na zoveel stappen / meters realiseer je je wat je net hebt gezien / gehoord en denk je: uhm, ja, wat moet ik nu doen? Het is zo ad hoc dat je dan iets ziet gebeuren, en mensen vinden het dan toch makkelijker om gewoon maar niks te doen. Niet dat dat het rechtvaardigt, maar het is heel anders dan met klimaat waar je rustig aan thuis kleine veranderingen weloverwogen kunt doorvoeren.

Overigens, Palmera, je zult ongetwijfeld om een reden zo scherp erin gaan, maar ik hoop dat je wel begrijpt dat dingen hard moeten schommelen om een equilibrium te vinden. Het is nodig nu dat dingen ECHT niet meer kunnen, om straks gewoon meer de middenmoot (een grapje maken bijvoorbeeld) te vinden. Verder snap ik dat je het kunt bagataliseren, wellicht omdat je het zelf minder hebt meegemaakt of omdat je er zelf minder schade van ondervindt. Maar juist een reactie als die van jou, maakt dat vrouwen die er al schaamte of schuldgevoel over voelen, er geen vrede mee kunnen krijgen. Het kan dat iemand na 20 jaar zich eindelijk durft uit te spreken. Wat voor last ervaar jij daarvan?

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:22

De verhalen die nu uit Engeland komen gaan niet over wat er 20 jaar geleden gebeurd is, het gaat om nu, om vrouwen die allerlei voorzorgsmaatregelen nemen en nog steeds bang zijn om over straat te gaan.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:24

Palmera schreef:
Goh, ik vind vrouwen de laatste tijd juist veel meer piepen om niets!

Er worden artiesten kapot gemaakt op grond van op dat moment onbewezen aantijgingen veelal van jaren terug, sommigen blijven onbewezen en flauwe grapjes mogen niet meer.

Ik ben tegen geweld. Ongeacht welk soort geweld en ongeacht tegen wie. Geweld moet zwaar bestraft worden. Maar na 20 jaar gillen dat piet je aangerand heeft vind ik not done en noem ik verbaal geweld.
En flauwe grapjes, ach, lach er toch om, niet alles is een aanval, en als er wat meer gelachen word ziet de wereld er wat mooier uit.


Pff... Dit is dus exact de reden dat mensen zwijgen. Flauwe grapjes mogen niet meer en je moet je mond maar houden als je klaar bent om te spreken.
Al is het 45 jaar geleden gebeurd, dat maakt het niet minder ernstig. Waarom zou "verbaal geweld" opwegen tegen aanranding? Waarom een man beschermen die niet met zijn poten van iemand kan af blijven? Wat heeft die man tegengehouden om zelf de conversatie aan te gaan en excuses aan te bieden voor het helingsproces van de "gillende" vrouw
De normalisering van vrouwen die lastiggevallen wordt trekt in een lijn door naar jonge meisjes. Dan zijn het ook flauwe grapjes zeker?
Ik heb nog nooit de behoefte gehad "mopjes" te maken over de fysiek van een man of iemand na te roepen of te fluiten, waarom is dit voor mannen dan wel oke?
Laatst bijgewerkt door Caaatje op 15-03-21 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:25

Palmera schreef:
Maar na 20 jaar gillen dat piet je aangerand heeft vind ik not done en noem ik verbaal geweld.


Heb je je dan nooit geschaamd voor iets of zo machteloos gevoeld dat je je dit gewoon niet kan voorstellen? Ik kan dit op geen enkele manier begrijpen. Zou je ook zo reageren als een vriendin van je met zo'n verhaal naar je toe komt? ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:28

Winged schreef:
Ik denk dat het ook komt doordat vrouwen vaak worden grootgebracht met het 'meisjes plagen kusjes vragen', 'boys will be boys' etc. Het is 'algemeen geaccepteerd' dat vrouwen ge-catcalled worden. We staan er eigenlijk allemaal massaal niet bij stil hoe ongemakkelijk we ons daarbij voelen. En dan is het gedrag op straat nog maar het topje van de ijsberg.

Zo nu en dan zijn er van die protest-vlagen. Maar daarna lijkt het weer terug te vallen in het oude patroon. 'Loop je in een jurkje tot boven die knie? Dan vraag je er toch om?'

Als vrouw moet je áltijd alert zijn. Ik ken verschillende mannen die inmiddels dochters hebben en liever een zoon zouden hebben omdat 'ze weten hoe mannen kunnen doen tegen vrouwen.' -O- Da's niet oke.
Wat betreft dat laatste las ik van de week ook een heel rake post ergens op social media. Het had iets van de strekking dat als jij als man haatmail etc. naar een vrouw stuurt, je je moet realiseren dat jouw dochters ook dat soort berichten ontvangen van mannen.

En waarom dit ogenschijnlijk niet zo aanslaat als BLM, in reactie op de OP: vergeet niet dat je een heel erg gefilterd beeld krijgt van de media. Als morgen in de VS honderdduizenden vrouwen de straat op zouden gaan in protest, reken maar dat dat ook hier gebeurt, want de media springt daar bovenop en wat de VS doet, doet Nederland het liefst ook (al dan niet onterecht). Dergelijke protesten in "niet-Westerse" landen (bij gebrek aan een beter woord) krijgen hier nauwelijks aandacht, terwijl ze er zeker wel zijn, maar dat zijn niet "onze culturele broeders en zusters," dus niet interessant genoeg om veel aandacht aan te besteden in het nieuws.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:29

Mannen hebben nu eenmaal testosteron en zijn gemiddeld vaker gewelddadig dan vrouwen.
Al die gelijkheidspropaganda gaat voorbij aan het feit dat we nu eenmaal verschillend zijn in de basis, hormonaal gezien. Daarom zijn er ook aparte klassementen voor mannen en vrouwen bij sport (okee, paardensport uitgezonderd) Mannen zijn fysiek sterker en sneller dan vrouwen.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:30

Zolang er vrouwen zijn die andere vrouwen ervan betichten te piepen, geen recht van spreken meer hebben na een bepaalde tijd, zal dit probleem blijven bestaan helaas. Hoe denigrerend kun je praten over andere vrouwen.... nou lees de post van Palmers maar en daar heb je je antwoord.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:31

elnienjo schreef:
Mannen hebben nu eenmaal testosteron en zijn gemiddeld vaker gewelddadig dan vrouwen.
Al die gelijkheidspropaganda gaat voorbij aan het feit dat we nu eenmaal verschillend zijn in de basis, hormonaal gezien. Daarom zijn er ook aparte klassementen voor mannen en vrouwen bij sport (okee, paardensport uitgezonderd) Mannen zijn fysiek sterker en sneller dan vrouwen.



“Dank je” voor deze intelligente toevoeging, want dat praat inderdaad goed dat mannen vrouwen seksueel, op wat voor manier dan ook, intimideren. Dank je voor de duidelijkheid.... helder....

En weer een vrouw die dit typt....
Laatst bijgewerkt door dems75 op 15-03-21 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:31

Palmera schreef:
Goh, ik vind vrouwen de laatste tijd juist veel meer piepen om niets!

Er worden artiesten kapot gemaakt op grond van op dat moment onbewezen aantijgingen veelal van jaren terug, sommigen blijven onbewezen en flauwe grapjes mogen niet meer.

Ik ben tegen geweld. Ongeacht welk soort geweld en ongeacht tegen wie. Geweld moet zwaar bestraft worden. Maar na 20 jaar gillen dat piet je aangerand heeft vind ik not done en noem ik verbaal geweld.
En flauwe grapjes, ach, lach er toch om, niet alles is een aanval, en als er wat meer gelachen word ziet de wereld er wat mooier uit.


Dus iemand die is aangerand en hier nooit eerder voor uit heeft durven te komen, heeft volgens jou na 20 jaar geen recht van spreken meer? Of bedoel je je post anders? :)

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:34

Ik vind flauwe grapjes ook niet nodig. Collega's die een opmerking maken als je een jurkje aanhebt of mannen die op social media een ongepaste opmerking plaatsen omdat je een rokje aanhebt. Ik ben geen lustobject, zie dat ook niet als compliment. Als ik wil horen dat ik sexy ben, ga ik wel naar m'n man.

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:36

elnienjo schreef:
Mannen hebben nu eenmaal testosteron en zijn gemiddeld vaker gewelddadig dan vrouwen.
Al die gelijkheidspropaganda gaat voorbij aan het feit dat we nu eenmaal verschillend zijn in de basis, hormonaal gezien. Daarom zijn er ook aparte klassementen voor mannen en vrouwen bij sport (okee, paardensport uitgezonderd) Mannen zijn fysiek sterker en sneller dan vrouwen.

Maar dat is geen reden dat iemand een onbekende op straat aanspreekt op een manier de als bedreigend wordt ervaren. Juist omdat mannen gemiddeld sterker zijn is er de angst dat na woorden er soms fysiek geweld volgt.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:37

Het feit alleen al dat er een meisje in België is verkracht, dit is gefilmd, op sociale media gezet, daders waren bekend en zijn vrijgesproken... Daar trek je je haren toch van uit, wat voor boodschap geef je dan aan vrouwen...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:38

dems75 schreef:
elnienjo schreef:
Mannen hebben nu eenmaal testosteron en zijn gemiddeld vaker gewelddadig dan vrouwen.
Al die gelijkheidspropaganda gaat voorbij aan het feit dat we nu eenmaal verschillend zijn in de basis, hormonaal gezien. Daarom zijn er ook aparte klassementen voor mannen en vrouwen bij sport (okee, paardensport uitgezonderd) Mannen zijn fysiek sterker en sneller dan vrouwen.



“Dank je” voor deze intelligente toevoeging, want dat praat inderdaad goed dat mannen vrouwen seksueel, op wat voor manier dan ook, intimideren. Dank je voor de duidelijkheid.... helder....

En weer een vrouw die dit typt....

Ik geloof in biologie, niet in die genderneutrale benadering van tegenwoordig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:40

dems75 schreef:
Zolang er vrouwen zijn die andere vrouwen ervan betichten te piepen, geen recht van spreken meer hebben na een bepaalde tijd, zal dit probleem blijven bestaan helaas. Hoe denigrerend kun je praten over andere vrouwen.... nou lees de post van Palmers maar en daar heb je je antwoord.

Dus dat..

Ik zie van deze bokker meer van dat soort reacties en ik begrijp ze echt niet. :\

het probleem met protesten rond dit soort onderwerpen is dat ze altijd in het belachelijke getrokken worden. Ook Me too werd al snel belachelijk gemaakt. Waarom? Tsja. :) een deel van de bevolking zit een machtspositie, al eeuwen lang, al ongeveer zo lang de mens bestaat, en dat zit er bijna genetisch in geweven. :) Vriiwel alle mannen (Een paar uitzonderingen daar gelaten waarschijnlijk) geven heus wel om individuele vrouwen. Zussen, moeders, vriendinnen. En toch kunnen ze zich als kl**tzakken gedragen tegen "onbekende" vrouwen.En dan zijn acties als me too een ultieme kans om toch te laten zien dat de macht nog steeds bij hun ligt.

We zijn al flink wat jaren bezig met emancipatie en gelijkwaardig behandeld worden en dat wordt nog steeds belachelijk gemaakt door een vrij groot deel van de mannelijke bevolking. :) Waarom zou dit dan anders gaan?

Mannen hebben testosteron, vrouwen hebben oestrogeen en progestoron. Vrouwen moeten hun hormonen en bijkomende gevolgen maar onder controle houden want anders zijn het k*twijven maar mannen mogen zich als holbewoners gedragen omdat ze sterker en sneller zijn en testosteron hebben? :?

Mannen kunnen geen kinderen baren. Zijn ze daarmee hun bestaansrecht ineens kwijt gezien ze daarvoor toch echt afhankelijk zijn van die vrouw die ze kennelijk niet fatsoenlijk kunnen behandelen?