(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:54

Ja precies, erg fijne honden zijn het. Achter het huis bij mijn ouders zit een bungalowpark. Daar wonen allemaal gastarbeiders uit een ander land. Jaren terug zat daar een lichting bij die veel drank/drugs gebruikte en mensen lastig viel. Dat is gelukkig nu niet meer zo, dat is aangepakt vanuit het bureau waar ze voor werken geloof ik. Dat zijn waren vrijgezelle mannen die nog wel eens ons (meiden) uitscholden voor "prutsmuts" (dat woord kan ik inmiddels verstaan) of ons achternaliepen / rijden. Hond blijft wel op de oprit als je dat zegt maar het blijft toch leuk als ze dan even flink aanslaat. Zeker als je in de avond door het bos loopt in het donker en mannen je dan gaan achtervolgen. Is toch een stuk prettiger.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:59

Fijn dat er honden zijn, maar je zou ze als vrouw of meisje niet nodig moeten hebben. Onze golden retriever moest altijd mee als ik als kind Wilde wandelen in de ardenne. Ik was tussen de 10-18 jaar tijdens die jaren en met Jasper liep ik uren en uren door die afgelegen bossen en kwam nooit iemand tegen. Met hond had ik alle vrijheid, zonder mocht ik niet ver weg (en terecht!).
Maar het zou niet nodig moeten zijn.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 14:06

Benzz schreef:
Mars schreef:
Nee echt niet, nog nooit.
En zou ik t zien zeg ik er wat van, want ongewenst iemand aanraken is nooit okee. Ik weet niet m et wat voor clubjes vrouwen jij optrekt maar mijn vriendinnen en ik met een drankje op grijpen niet zomaar mannen en vallen ze ook niet lastig.


Je hoeft niet met iemand op te trekken om te zien dat ze dat doen. Als je in de gemiddelde kroeg rondkijkt zie je het aan de lopende band. Vrouwen zijn net zo erg met een slokkie op..........zo niet erger.


In mijn ervaring dus niet. Tuurlijk zijn er ook grijpgrage vrouwen, dat ontken ik absoluut niet! Zelfs zelf mee te maken gehad (weer op een hand te tellen). En daarnaast 3 keer dames gehad die vol in mijn voorgevel grepen omdat ze dachten dat we 'silicone sisters' waren. Die van mij zijn puur natuur maar blijkbaar, met wat meer dan een slokje op, is dat ook een ding.

Ik ben echter nog nooit door een vrouw in een soort houdgreep genomen. In een hoekje vastgezet en betast. Vrienden van mij (Wederom op 1 hand te tellen) hebben wel eens een hand lager op hun kont gehad dan logisch of een klap op de kont.

Vrouwen zijn niet heilig, mannen zijn niet per definitie in deze discussie slecht. Feit blijft dat vrouwen vaker te maken hebben met seksueel misbruik of intimidatie. Maakt het minder rot voor mannen die hier te maken mee hebben? Nee. Het is alleen niet iets wat hen in zulke grote getallen treft. Het maakt niet uit welke huidskleur, religie, lichaamstype je hebt, als vrouw krijg je er meer dan gemiddeld mee te maken.

Weer even het voorbeeld uit India, ieder kwartier wordt er een vrouw verkracht. Denk dat dat cijfer voor mannen een heel stuk lager ligt. En voordat mensen zeggen; ja maar dat is in India! Maakt dat het dan minder erg?
Laatst bijgewerkt door Rytir op 16-03-21 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:09

MarlindeRooz schreef:
Wat vinden jullie de grens? Ik fietste net namelijk langs een pand in steigers en die mannen gingen vanachter dat doek wat er omheen zit naar mij schreeuwen. Nu hoorde ik niet zo goed (want oortjes) maar hoorde iets van “hallo” en nog wat. Maar is dit acceptabel of niet? Ik vind het zelf heel irritant want ik heb überhaupt geen behoefte aan sociaal contact op dit moment. Maar is het oké en is het alleen kwalijk als mannen “vieze” dingen schreeuwen?


Persoonlijk vind ik dat inderdaad over de grens. Waarom vanaf een bouwsteiger aandacht trekken? Dat doe je toch ook niet als je in de supermarkt staat? En ik betwijfel ook ten zeerste of ze dat zouden doen als ik in jouw plaats daar langs fietste, net zoals ik betwijfel of ze het zouden doen als hun moeder er langs kwam fietsen.

Lolletje is leuk, maar dat is klaar wanneer je daar anderen mee lastig valt. En mensen als object behandelen (zoals ik dat nafluiten 'want vrouw' wel zie) is lastig vallen. Ook als je daar verder geen kwade bedoelingen mee hebt, doe het gewoon lekker niet. Ga fluiten naar de kalender in de bouwkeet ofzo.

oji

Berichten: 4261
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:10

Ayasha schreef:
Oji: maar die mannen hebben toch ook een vrouw? Mogelijk een dochter of een vriendin? Zijn ze dan echt zo suf dat ze niet snappen dat het voor de vrouw niet aangenaam is?
Mijn man heeft jaren in de bouw gewerkt (recent van job veranderd omwille van rugproblemen.) en die sprak zijn collega's er toch echt op aan als ze een vrouw echt lastig vielen. Onderling onnozel en stoer doen geen probleem. Maar niet fluiten en naroepen. Op dat punt val je nl. iemand lastig.

Maar ik denk dat je onderschat dat er ook gewoon heel veel vrouwen zijn die hier allemaal niet zo zwaar aan tillen.
Persoonlijk heb ik nooit zoveel problemen gehad met het nafluiten bij een bouwplaatst. Ik werk zelf in de ICT en zeker toen ik programmeur was zat ik vaak in teams met alleen maar mannen. Dan waren de dubbelzinnige grappen gedurende de dag vaak niet van de lucht en ik nam daar geen aanstoot aan. Niet omdat ik dacht, als ik er iets van zeg dan ben ik de prutsmuts, maar gewoon omdat ik daar oprecht ook de humor van in kon zien en ze regelmatig ook gewoon van repliek diende. Maar ik weet zeker dat die mannen, als ik me ergens in een bepaalde situtatie ongemakkelijk had gevoeld, dat ze voor me door het vuur gingen.

En iedereen heeft hierin zijn eigen grenzen. Ik kan ook lachen om dubbelzinnige whatsappjes die ik soms krijg. Ik til er allemaal niet zo zwaar aan, zie het absoluut niet als bedreigend, ik zie het ook niet als denigrerend naar vrouwen of kwetsend. Ik zie de man/vrouw relaties allemaal gewoon wat luchtiger. Wat ik al eerder zei, hanengedrag is niet uniek voor de menselijke soort, is zo natuurlijk als maar kan zijn en ik denk dat ik een veel leuker leven heb door daar gewoon in mee te gaan. En laten we heel eerlijk zijn, we hebben er als vrouw ook regelmatig gewoon voordeel van dat een man een vrouw anders behandeld als een man. Ik denk dat er weinig vrouwen het leuk vinden als mannen ze als mannen zou gaan behandelen en gewoon een boer en een scheet in hun bijzijn laat. Want ook dat is mannenhumor.

Maar ik heb bv wel moeite met sissen, maar dat is ook gewoon omdat ik die cultuur niet begrijp. Dat voelt voor mij dan wel weer bedreigend. Maar bv een opdringerige Italiaan in Rome vind ik dan weer reuze vermakelijk en kan ik me totaal niet aan ergeren. Maar dat is ook wat het zo moeilijk maakt. Het is zo voor interpretatie vatbaar. Wat ik hier af en toe lees van hoe vrouwen zich ergeren aan bepaald mannengedrag/cultuur, zou ik het dus juist heel jammer vinden als dat helemaal uit de cultuur zou verdwijnen. Ik vind het bepaald jammer dat de wereld tussen mannen en vrouwen steeds meer op eieren lopen wordt. En laat duidelijk zijn...ik bedoel daar absoluut geen aanranding, of geweld (lichamelijk of psychisch) mee, maar wel gewoon een beetje luchtigheid en dubbelzinnigheid, beetje dollen, flirten, hofmakerij en aandachttrekkerij vind ik dus juist wel leuk intermenselijk contact.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:14

:j ik zou elke vrouw die zich onveilig voelt op straat en zich wil verdiepen in hoe je om gaat met het ras een herder of kruising met herder aanraden. :j

Ik heb hier eens een klacht gedaan over een postbode. Postbode in kwestie was daar pissig over en besloot bij het volgende pakketje me eens goed de waarheid te vertellen. En niet bepaalt op een aangename toon. Nu zit Arras altijd in mijn buurt, dat doen herders nu eenmaal. Ze zijn nooit ver van je vandaan. (Terwijl ik dit typ ligt hij onder mijn bureau bv.) Nog voor ik kon vragen of hij die toon niet wilde aan slaan hoorde ik (en de postbode) van schuin achter me een zacht gegrom komen. :') Postbode herinnerde zich weer wat voor hond er bij ons zit (als hij buiten loopt zien ze hem aan de poort.) en ineens kon ie wel op een beleefde manier het gesprek aan gaan.

Dan denk ik "waarom begon je niet op deze manier?" en "Zou je bij mijn man ook deze toon aan geslagen hebben?"

Ze zijn bovendien ook razend intelligent. Mijn vorige herder was een teefje en ik ging met haar eigenlijk bijna dagelijks trainen in het bos dat aan het eind van onze straat lag. (woonde toen nog in een ander dorp.). Ik ging altijd rond hetzelfde uur en altijd naar dezelfde plek dus zelfde route. :) Op weg naar daar kwam een man me tegemoet maar goed, het is een bos, daar zijn nu eenmaal wandelaars. Ik maakte er eigenlijk niets van maar zodra hij in een straal van tien meter kwam begon Myra zacht te grommen en zette ze haar haren overeind. Myra was 3 en eigenlijk getraind als bewakingshond. Niet omdat ik haar daarvoor perse wilde gebruiken maar omdat ik die training gewoon heel boeiend vind. :) Ik werkte als ik het bos in ging op gehoorzaamheid omdat onze tuin niet groot genoeg was voor de oefeningen op afstand te doen. De "frequente wandelaars" kende ons ook in die zin dat ik daar dus puur op gehoorzaamheid trainde. Zit, lig, af, staan op afstand en onderbreken (dus naar je toe komen vanop afstand maar bv halfweg moeten gaan zitten, liggen of stilstaan op commando. Een oefening die op die hondenschool aangeleerd werd met als uitleg "in geval van nood is het handig wanneer je van op afstand de hond kan doen stoppen/doen gaan zitten/liggen om te voorkomen dat ie zichzelf in gevaar brengt op weg naar jou toe.)

Zodra Myra begon te grommen en duidelijk waarschuwde werd ik ook alert natuurlijk. Ik kende en vertrouwde mijn hond. Ik weet dat ze niet zomaar gromde.. De man in kwestie had haar nog niet gehoord (het was echt zo'n "in de keel grom" dat je eigenlijk alleen hoort als je dicht bij ze staat. Ik denk nog steeds dat honden die grom meer doen om hun baas te waarschuwen dan om af te schrikken.)
Hij benaderde mij tot Myra de hardere grom-blaf-grom deed. (de echte "f*ck off communicatie" dus.) waarop hij in zijn hoofd even snel als ik de rekensom maakte en het hazepad besloot te nemen. En dan ook echt het hazepad. Niet gewoon normaal weg wandelen maar hij peerde 'm echt. Ik vraag me nog steeds af wat er gebeurt zou zijn als Myra niet gereageerd zou hebben of als ik haar überhaupt niet bij gehad zou hebben. Myra was mijn eerste herder-kruising en de liefde voor het ras is nooit meer weggegaan. :+: Ik voel me eigenlijk nooit onveilig als ik Arras langs me heb lopen. (Myra is inmiddels helaas overleden.)

Oji: Ik heb met lassers en herbestraters gewerkt. We waren met 2 vrouwen op 150 mannen over geheel Vlaanderen. Ze mochten grappen zoveel ze wilde maar wel met respect. Dat is echt zo moeilijk niet. :) Na twee keer wisten de heren ook precies hoe ver ze mochten gaan met me en ik weet dat ze voor me door het vuur gingen. (toen ik ziek werd ontving ik via mijn Chef ook kaartjes van de lassers waarmee ik hoofdzakelijk telefonisch contact had. :D ) maar dat gaf ze nog geen vrijbrief om niet respectvol te zijn.
Mannenhumor doen ze maar lekker onder elkaar. Ze waren met genoeg. :)
En ja, flirters had ik ook aan telefoon. Maar ook flirten kan respectvol. Dat bewezen de heren vaak zat. :))
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-03-21 14:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:15

oji schreef:
Maar ik denk dat je onderschat dat er ook gewoon heel veel vrouwen zijn die hier allemaal niet zo zwaar aan tillen.
Persoonlijk heb ik nooit zoveel problemen gehad met het nafluiten bij een bouwplaatst. Ik werk zelf in de ICT en zeker toen ik programmeur was zat ik vaak in teams met alleen maar mannen. Dan waren de dubbelzinnige grappen gedurende de dag vaak niet van de lucht en ik nam daar geen aanstoot aan. Niet omdat ik dacht, als ik er iets van zeg dan ben ik de prutsmuts, maar gewoon omdat ik daar oprecht ook de humor van in kon zien en ze regelmatig ook gewoon van repliek diende. Maar ik weet zeker dat die mannen, als ik me ergens in een bepaalde situtatie ongemakkelijk had gevoeld, dat ze voor me door het vuur gingen.

En iedereen heeft hierin zijn eigen grenzen. Ik kan ook lachen om dubbelzinnige whatsappjes die ik soms krijg. Ik til er allemaal niet zo zwaar aan, zie het absoluut niet als bedreigend, ik zie het ook niet als denigrerend naar vrouwen of kwetsend. Ik zie de man/vrouw relaties allemaal gewoon wat luchtiger. Wat ik al eerder zei, hanengedrag is niet uniek voor de menselijke soort, is zo natuurlijk als maar kan zijn en ik denk dat ik een veel leuker leven heb door daar gewoon in mee te gaan. En laten we heel eerlijk zijn, we hebben er als vrouw ook regelmatig gewoon voordeel van dat een man een vrouw anders behandeld als een man. Ik denk dat er weinig vrouwen het leuk vinden als mannen ze als mannen zou gaan behandelen en gewoon een boer en een scheet in hun bijzijn laat. Want ook dat is mannenhumor.

Maar ik heb bv wel moeite met sissen, maar dat is ook gewoon omdat ik die cultuur niet begrijp. Dat voelt voor mij dan wel weer bedreigend. Maar bv een opdringerige Italiaan in Rome vind ik dan weer reuze vermakelijk en kan ik me totaal niet aan ergeren. Maar dat is ook wat het zo moeilijk maakt. Het is zo voor interpretatie vatbaar. Wat ik hier af en toe lees van hoe vrouwen zich ergeren aan bepaald mannengedrag/cultuur, zou ik het dus juist heel jammer vinden als dat helemaal uit de cultuur zou verdwijnen. Ik vind het bepaald jammer dat de wereld tussen mannen en vrouwen steeds meer op eieren lopen wordt. En laat duidelijk zijn...ik bedoel daar absoluut geen aanranding, of geweld (lichamelijk of psychisch) mee, maar wel gewoon een beetje luchtigheid en dubbelzinnigheid, beetje dollen, flirten, hofmakerij en aandachttrekkerij vind ik dus juist wel leuk intermenselijk contact.


Je omschrijft het beter dan ik. Ben het hier zo mee eens.

Vooral dat steeds meer op eieren lopen.

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:15

Gaan we nu van het onderwerp Sexueel geweld naar welk soort hondenras je moet nemen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:17

Het kan maar helpen. _O- Een chihuahua gaat je niet zo veel helpen als een herder in elk geval. :))

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:20

Is wel het enige ras dat mij ooit echt goed gebeten heeft. _O-

Maar het op eieren lopen herken ik ook wel. Helemaal met de huidige "woke" cultuur. Op het gebied van gender bijvoorbeeld, voornaamwoorden liggen heel gevoelig terwijl als je dat verkeerd doet dat niet altijd met opzet of nare bedoeling is. En dan wordt er vaak gereageerd alsof je mensen bewust wil dwarszitten. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat mannen zich bijna niet meer durven uit te spreken tegenover vrouwen. Net als dat vrouwen zich niet bedreigd zouden moeten voelen door mannen. Maar helaas leven we niet in de ideale wereld. Dus het zou fijn zijn als mannen zich realiseren hoe ze over kunnen komen alleen maar "omdat ze man zijn". Door bijvoorbeeld niet te dicht achter iemand te lopen of niet te fluiten/roepen als er een knappe vrouw langsloopt.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:32

Ik probeerde dat ook al aan te halen eerder, in relatie tot discriminatie en op eieren lopen. Nu heb je dus inderdaad hetzelfde met gender en op eieren lopen...

Ik heb geen enkel probleem met sexueel getinte grappen, mits ik het kan hebben van de persoon die het maakt. Ik vind een verschil zitten tussen een grapje van een collega of een ongepaste opmerking.. en dat verschil is er gewoon.

Maar het topic gaat ook over seksueel geweld, daadwerkelijk betasten, of erger nog, wegsleuren en misbruiken of erger.. En omdat díe dreiging er is, is een voorloper daarvan (eerst nageroepen worden) bedreigend... dat denk ik. Althans, zo ervaar ik het.
Iemand die mij in het schemer (want in het donker loop ik amper alleen buiten) naroept, kan daarna wellicht wat anders doen.... Dat is wat mij dan beangstigt...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:41

Maar zou er een manier zijn om die dreiging te verminderen zonder dat mannen in het nadeel geduwd worden en nog amper kunnen bewegen?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:43

Nou ja, dan zullen de cijfers van (sexueel) geweld tegen vrouwen omlaag moeten?
En er zal iets meer gedaan moeten worden met bijv. een melding van een aanranding in een trein, zoals iemand eerder beschreef.
En 'we' zullen een gezamelijke bewustwording moeten krijgen, zoals dat met discriminatie nu ook langzaam gebeurt... zoiets?

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:55

Ayasha schreef:
Maar zou er een manier zijn om die dreiging te verminderen zonder dat mannen in het nadeel geduwd worden en nog amper kunnen bewegen?

Ik vind het eigenlijk wel raar om zo te denken. Want blijkbaar mogen we niet vragen dat mannen zich aanpassen, want dat is een nadeel. Maar tegelijkertijd passen bijna alle vrouwen zich al aan en en zijn ze al in een nadeel. Stel je alleen voor dat mannen iets vergelijkbaars moeten doen..

En ik wil niet zeggen dat het terecht is dat mannen zich moeten aanpassen. Terecht zou zijn als de aanpassing van vrouwen niet meer nodig is. Maar zolang dat niet het geval is, mag ook best wel wat van de mannen gevraagd worden naar mijn mening.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:08

Dan verplaats je het probleem gewoon in mijn mening. :)
Het is evenmin fair dat mannen eigenlijk soort van moeten accepteren dat vrouwen hen zien als aanranders/verkrachters en zich in allerlei bochten moeten wringen om te bewijzen dat ze als individu, niet van plan zijn je te verkrachten. :)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:09

Ik ben ook van nature niet iemand die discrimineert, maar ik moet me toch ook in allerlei bochten wringen en opletten wat ik doe / zeg om niet disriminerend over te komen? Dat is een soort bewustwoording van wat je doet/zegt etc...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:13

Ayasha schreef:
Dan verplaats je het probleem gewoon in mijn mening. :)
Het is evenmin fair dat mannen eigenlijk soort van moeten accepteren dat vrouwen hen zien als aanranders/verkrachters en zich in allerlei bochten moeten wringen om te bewijzen dat ze als individu, niet van plan zijn je te verkrachten. :)

Het gaat niet om het moeten accepteren dat vrouwen hen zien als aanranders/verkrachters, maar door hebben/door leren hebben dat bepaalde gedragingen bedreigend over kunnen komen en daarop inspelen, denk ik.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:16

Goh, dat gevoel heb ik eigenlijk nooit zo, dat ik me in bochten moet wringen om niet te discrimineren. :=
Ik zou het normaal vinden als mannen stoppen met lastig vallen (zoals nafluiten, uitschelden enz) gezien dat gewoon iets is dat je niet doet. Vrouwen niet met mannen, mannen niet met vrouwen. Vrouwen niet met vrouwen en mannen niet met mannen. Behandel elkaar gewoon fatsoenlijk.

Maar verwachten dat een man bv gaat oversteken als hij toevallig achter je wandelt vind ik dan weer iets verder gaan dan "opletten met wat je zegt".

Wat San zegt is dan weer een stuk realistischer/aangenamer denk ik. Een stukje "bewustwording" zoals bv ailil hier ook probeert te verkrijgen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:24

Dat is niet wat ik bedoel Ayasha..
het is hetzelfde als 'bewustwoording van gedragingen'.. en dat kan bijv zijn 'niet vlak achter iemand gaan lopen'.. want dat vind ik sowieso irritant of het nou een man of een vrouw is, maar een meter in iemands nek gaan lopen is gewoon irritant (buiten dat het nu niet eens meer mag, gelukkig :+ )

Ik lees hier ergens dat fluiten iets is 'wat ze zich niet bewust zijn'... dus dan is het toch bewustwoording om niet meer te fluiten? Of klinkt dat zo anders?

En wat iemand onder 'bepaalde' gedragingen verstaat is nogal ruim natuurlijk. De ene vind dat niet meer fluiten, de andere vind dat de straat over steken...Dus wat daar dan precies realistisch aan is snap ik niet helemaal :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:31

Ik denk dat het niet realistisch is om te verwachten dat mannen de straat gaan oversteken als ze toevallig dezelfde richting uit gaan. :) Als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik dan iig denken "dus niet."
Maar niet fluiten is dan weer geen grote aanpassing... Dat is meer wat ik bedoel met realistischer. :)

Ik heb er overigens ook een hekel aan als mensen dicht bij me komen staan. :') De enige waarvan ik dat kan hebben is mijn man. Zijn we op feestjes (en kom ik er niet onderuit want vaak ga ik niet eens omdat ik niet van die drukte houd.) dan staat mijn man meestal "achter" mij. Ik ben klein dus hij kijkt gewoon boven me uit en op die manier is hij een prima buffer tussen mij en de rest van de wereld. :') (veelal staan we dan aan zo'n staantafel ofzo)

Ik herinner me dat we op een team uitje waren maar met onze gehele afdeling. Dus mijn collega en ik (de enige twee vrouwen) werden soort van omringt door ons eigen team van mannen (de heren die we dus goed kenden.) waardoor de onbekende heren eigenlijk simpelweg niet te dicht konden komen. Ik vond dat een hele lieve actie van ons eigen team. :)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:37

Nou ja ik heb wel eens ergens gelezen, in het kader van discriminatie / racisme dat het heel ongepast is om, ik noem even wat, aan een lang donker iemand te vragen 'oh, speel je basketbal?' omdat dat stigmatiserend zou zijn (of aan een aziatisch iemand iets over computers, of aan duitsers iets over bier (oh nee, dat laatste kan wel geloof ik)..
Die vraag is op zich geheel onschuldig.. veel onschuldiger dan fluiten of iemand naroepen. Maar toch moeten mensen zich bewust worden dat die vraag niet gepast is.
Ik ben ontzettend nieuwsgierig, ik praat graag met mensen en ik vraag van alles, voor mij is dat dus wel iets waar ik op moet letten. Iets waarvan ik geen idee heb dat het racistisch over kan komen, kan wel zo opgevat worden. Sterker nog, dat ís dan racistisch, dus moet ik op mn vraagstelling letten.

Dan vind ik het veel makkelijker voor mannen om simpelweg te kappen met fluiten, roepen, zwaaien, en erger nog, aanzitten en verder.... Dit lijken mij namelijk dingen die echt niet eens per ongeluk kunnen gaan... :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:43

Maar je komt ook prima te weten wat ie doet als je vraagt "Heb je hobby's/doe je een sport?"
Ik ben ook nieuwsgierig ondanks dat ik niet perse graag met mensen praat, maar als het dan toch moet, dan kom ik ook graag dingen te weten. :') Maar ik heb nog nooit aan iemand gevraagd of ie een specifieke sport doet eigenlijk. :')

Met je laatste stuk ben ik het dan weer wel eens maar ergens vind ik dat ook gewoon fatsoensnormen eigenlijk... :) Nu weet ik helaas dat niet iedereen dat vindt. Ik heb nu ervaringen met piercings en tattoo's maar er zullen vast meer van dat soort zaken zijn. Maar mijn piercings en tattoo's zijn vaak een magneet en kennelijk een vrijbrief voor mensen om aan me te zitten of zelfs aan mijn kleding te gaan trekken. >;)
En dan zijn ze vaak nog oprecht verbaast als ik ze weg duw of vraag of ze dat gedrag nu echt normaal vinden. "jamaar ik wilde alleen maar kijken/voelen."
Ja, prima, dat snap ik. Maar even toestemming vragen of zeg maar beginnen met "hoi" is toch niet zo veel gevraagd?
En dát zijn dan weer typische vrouwen-dingen. Dat heb ik nog maar één keer meegemaakt met een man en ik vermoed dat die dat niet meer zo snel gaat doen. :o Toen schrok ik nl. van mijn eigen reactie maar niet harder dan hij geloof ik. :o
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-03-21 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:44

linoleum schreef:
Ayasha schreef:
Maar zou er een manier zijn om die dreiging te verminderen zonder dat mannen in het nadeel geduwd worden en nog amper kunnen bewegen?

Ik vind het eigenlijk wel raar om zo te denken. Want blijkbaar mogen we niet vragen dat mannen zich aanpassen, want dat is een nadeel. Maar tegelijkertijd passen bijna alle vrouwen zich al aan en en zijn ze al in een nadeel. Stel je alleen voor dat mannen iets vergelijkbaars moeten doen..

En ik wil niet zeggen dat het terecht is dat mannen zich moeten aanpassen. Terecht zou zijn als de aanpassing van vrouwen niet meer nodig is. Maar zolang dat niet het geval is, mag ook best wel wat van de mannen gevraagd worden naar mijn mening.


Je haalt me de woorden uit de mond, met name je 1ste zin.

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:24

MarlindeRooz schreef:
Is wel het enige ras dat mij ooit echt goed gebeten heeft. _O-

Maar het op eieren lopen herken ik ook wel. Helemaal met de huidige "woke" cultuur. Op het gebied van gender bijvoorbeeld, voornaamwoorden liggen heel gevoelig terwijl als je dat verkeerd doet dat niet altijd met opzet of nare bedoeling is. En dan wordt er vaak gereageerd alsof je mensen bewust wil dwarszitten. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat mannen zich bijna niet meer durven uit te spreken tegenover vrouwen. Net als dat vrouwen zich niet bedreigd zouden moeten voelen door mannen. Maar helaas leven we niet in de ideale wereld. Dus het zou fijn zijn als mannen zich realiseren hoe ze over kunnen komen alleen maar "omdat ze man zijn". Door bijvoorbeeld niet te dicht achter iemand te lopen of niet te fluiten/roepen als er een knappe vrouw langsloopt.


Eens, maar ook door je als vrouw zijnde niet alles te zwaar te nemen.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:42

Toch lijkt t me niet zo lastig voor mannen. Gedraag je naar vrouwen zoals je zou willen dat anderen zich gedragen richting je eigen zusje/moeder/nichtje.