(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:40

Saskia9 schreef:
MCE schreef:
wordt er op scholen geen aandacht aan gegeven!!!

een vak:
normen een waarden b.v.,
etiketten/omgangsvormen : hoe gedragen we ons ten opzichte van elkaar, in het land waarin wij wonen

zowel voor de dames als voor de heren, we zijn nu eenmaal nog altijd niet gelijk (machtsverhoudingen b.v) en heel divers qua culturele achtergronden,


Nou ik kreeg vanochtend een mail van de leerkracht van mijn zoon. Wel speciaal onderwijs. Er stond in dat het deze week de week van de lentekriebels is, en ze sexualiteit gaan behandelen. Maar ook stond er in dat ze ook in zullen gaan op het gebied van weerbaarheid etc. Heel erg goed dus!



Super dat ze dit doen. Ook dat ze op weerbaarheid ingaan.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:41

MCE schreef:
wordt er op scholen geen aandacht aan gegeven!!!

een vak:
normen een waarden b.v.,
etiketten/omgangsvormen : hoe gedragen we ons ten opzichte van elkaar, in het land waarin wij wonen

zowel voor de dames als voor de heren, we zijn nu eenmaal nog altijd niet gelijk (machtsverhoudingen b.v) en heel divers qua culturele achtergronden,



Stoppen hoor. Ik werk op school en over een tijdje zijn ALLE opvoedkundige taken zeker voor de leerkracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:42

hoe groot is de diversiteit op deze scholen lijkt, me erg lastig als je een grote diversiteit hebt en het thuis misschien niet altijd ondersteunt wordt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:42

VuurVleugels schreef:
Dank allen, die stellen dat na een aantal jaar je gewoon je mond moet houden als je geen bewijs hebt. Dank allen, die stellen dat vrouwen er gewoon niet om moeten vragen als ze zich op een bepaalde tijd op een bepaalde plek begeven.

Dank dat ik nu rust in mezelf kan vinden, na jaren en jaren, want ik mag er blijkbaar niks meer over zeggen. Dank dat ik niks meer mag zeggen over de aanrandingen die ik een heel schooljaar lang op de basisschool heb meegemaakt toen ik 9 was, door twee klasgenootjes en een leraar die wegkeek. Dank dat ik niks meer mag zeggen over de verkrachtingen die ik een half jaar lang wekelijks meemaakte toen ik 15 was door mijn toen-vriendje, die vond dat ik hem zijn 'recht op seks' ontnam door nog niet ontmaagd te willen worden. Dank dat ik niks meer mag zeggen over de man die mij op mijn 23'e drie maanden lang in de ban had, en vertelde dat ik gewoon stil moest blijven liggen als hij zijn ding wilde doen. Dank dat ik niks meer mag zeggen over de man die in datzelfde jaar een hand in mijn broek stak, nadat we in een groepje grapjes maakten over 'vergelijkend waren onderzoek' en hij vond dat ik gewoon mijn mond moest houden want hij wilde mijn doos vergelijken met eerdere waren. Dank dat ik niks mag zeggen over hoe de term 'vergelijkend waren onderzoek' voor mij altijd beangstigend zal blijven. Dank dat ik niks mag zeggen over hoe die term mij voor altijd zal herinneren aan hoe hard ik ook altijd schreeuwde dat ik de volgende die mij verkeerd aan zou raken in het ziekenhuis zou slaan, dat je puntje bij paaltje toch verstijft en prooi bent. Dank dat ik niks mag zeggen over het gevoel van een ongewenst lichaamsdeel in mijn lichaamsdeel. Dank dat ik niks zeggen over de nachtmerries die ik afgelopen nacht heb gehad omdat ik gisteravond een scène van een groepsverkrachting onverwacht voorbij zag komen in een televisieserie.

Dank, dat ik hier niks over mag zeggen. Dat ruimt weer lekker op in mijn hoofd. Want als ik er niks over mag zeggen, verdwijnt het vast vanzelf.

Nee, juist goed dat je spreekt. En respect dat je het doet.
En ik hoop dat je mensen om je heen hebt waar je wel mee kan praten.

Verder met verbazing gelezen.. bewijst maar weer hoe hard deze discussie nodig is.

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:43

Sunnda schreef:
Wat ik erger vind is dat op mijn werk (mannenwereld) veel mannen zijn met thuis een gezin, maar op werk als mannen onder elkaar de hele dag doen alsof vrouwen puur voor de lust zijn. Dan zijn ze net weer jongetjes van 14..ohh kijk borsten..

Dit gedrag tussen mannen is echt walgelijk, net als dat je echt toegejuicht wordt door je vrienden als je een meisje/vrouw bij de borsten/billen grijpt. Mannen houden het zo in stand dat er gevonden wordt dat dit normaal gedrag is.

Dat je als vrouw eigenlijk 3 keer na moet denken voor je naar buiten gaat is niet oké. Dat je achterom kijkt om te zien of er niemand achter je aan loopt. Je in je zak je sleutels in je hand hebt. Vrouwen in grote steden die niet zonder peperspray de straat op durven. We zijn het normaal gaan vinden, maar dat is het niet en de oplossing hiervoor ligt niet bij de vrouwen. De enige die hun gedrag aan moeten passen zijn de mannen.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:45

VuurVleugels schreef:
Dank allen, die stellen dat na een aantal jaar je gewoon je mond moet houden als je geen bewijs hebt. Dank allen, die stellen dat vrouwen er gewoon niet om moeten vragen als ze zich op een bepaalde tijd op een bepaalde plek begeven.

Dank dat ik nu rust in mezelf kan vinden, na jaren en jaren, want ik mag er blijkbaar niks meer over zeggen. Dank dat ik niks meer mag zeggen over de aanrandingen die ik een heel schooljaar lang op de basisschool heb meegemaakt toen ik 9 was, door twee klasgenootjes en een leraar die wegkeek. Dank dat ik niks meer mag zeggen over de verkrachtingen die ik een half jaar lang wekelijks meemaakte toen ik 15 was door mijn toen-vriendje, die vond dat ik hem zijn 'recht op seks' ontnam door nog niet ontmaagd te willen worden. Dank dat ik niks meer mag zeggen over de man die mij op mijn 23'e drie maanden lang in de ban had, en vertelde dat ik gewoon stil moest blijven liggen als hij zijn ding wilde doen. Dank dat ik niks meer mag zeggen over de man die in datzelfde jaar een hand in mijn broek stak, nadat we in een groepje grapjes maakten over 'vergelijkend waren onderzoek' en hij vond dat ik gewoon mijn mond moest houden want hij wilde mijn doos vergelijken met eerdere waren. Dank dat ik niks mag zeggen over hoe de term 'vergelijkend waren onderzoek' voor mij altijd beangstigend zal blijven. Dank dat ik niks mag zeggen over hoe die term mij voor altijd zal herinneren aan hoe hard ik ook altijd schreeuwde dat ik de volgende die mij verkeerd aan zou raken in het ziekenhuis zou slaan, dat je puntje bij paaltje toch verstijft en prooi bent. Dank dat ik niks mag zeggen over het gevoel van een ongewenst lichaamsdeel in mijn lichaamsdeel. Dank dat ik niks zeggen over de nachtmerries die ik afgelopen nacht heb gehad omdat ik gisteravond een scène van een groepsverkrachting onverwacht voorbij zag komen in een televisieserie.

Dank, dat ik hier niks over mag zeggen. Dat ruimt weer lekker op in mijn hoofd. Want als ik er niks over mag zeggen, verdwijnt het vast vanzelf.

Jeetje wat heftig, weet niet goed wat hier op te zeggen alleen: Blijf dit als je blieft herhalen, tenzij je dat zelf niet trekt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:46

MCE schreef:
hoe groot is de diversiteit op deze scholen lijkt, me erg lastig als je een grote diversiteit hebt en het thuis misschien niet altijd ondersteunt wordt
Diversiteit heeft hier niets mee te maken. Geboren en getogen Nederlanders van alle rangen, standen en sociaaleconomische klassen maken zich hier net zo schuldig aan. Het probleem zit hem niet in scholen, het probleem zit hem in mensen die elkaar niet aanspreken op hun gedrag, maar elkaar de hand boven het hoofd houden of zelfs aanmoedigen als er grensoverschrijdend gedrag vertoond wordt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:50

MCE schreef:
hoe groot is de diversiteit op deze scholen lijkt, me erg lastig als je een grote diversiteit hebt en het thuis misschien niet altijd ondersteunt wordt

Daarom zou onderwijs ook neutraal en westers georienteerd moeten zijn.

En misschien zou het goed zijn als er veel meer sportclubs krav maga lessen vooral voor jonge meiden/vrouwen zouden geven. Als je weet dat je jezelf kunt verdedigen straal je veel meer zelfvertrouwen uit en word je minder snel als makkelijke prooi gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:53

elnienjo schreef:
MCE schreef:
hoe groot is de diversiteit op deze scholen lijkt, me erg lastig als je een grote diversiteit hebt en het thuis misschien niet altijd ondersteunt wordt

Daarom zou onderwijs ook neutraal en westers georienteerd moeten zijn.

En misschien zou het goed zijn als er veel meer sportclubs krav maga lessen vooral voor jonge meiden/vrouwen zouden geven. Als je weet dat je jezelf kunt verdedigen straal je veel meer zelfvertrouwen uit en word je minder snel als makkelijke prooi gezien.
Zegt degene die eerst nog stelt dat het nou eenmaal de mannelijke natuur is om vrouwen seksueel geweld aan te doen... In dat geval blijf ik liever ver weg van "westerse" idealen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:53

Ook ik heb helaas genoeg verhalen dat ik lastig werd gevallen door mannen. Aanraken, naroepen, schelden... heel naar en je voelt je er gewoon onveilig door. Dat moet zeker bespreekbaar worden. Begin al op de basisschool met grenzen leren aangeven én respecteren. Mannen moeten elkaar ook onderling aanspreken op dit gedrag. Als vrouw ben je al snel een frigide, zure trut. Laat mannen elkaar maar op hun nummer zetten, dat i.p.v. stoer het gedrag is om je voor te schamen.

Maaarrrr, dit soort uitspraken vind ik ook gevaarlijk:
Niniane schreef:
Waar rook is, is vuur...

Want er zitten ook onder vrouwen rotte appels die onschuldige mannen aan de schandpaal nagelen. En dat is net zo slecht. Maar eigenlijk moet je deze dingen niet tegen elkaar zetten. Want geen van beiden is ooit oké. Het ene maakt het andere niet toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:53

dems75 schreef:
MCE schreef:
wordt er op scholen geen aandacht aan gegeven!!!

een vak:
normen een waarden b.v.,
etiketten/omgangsvormen : hoe gedragen we ons ten opzichte van elkaar, in het land waarin wij wonen

zowel voor de dames als voor de heren, we zijn nu eenmaal nog altijd niet gelijk (machtsverhoudingen b.v) en heel divers qua culturele achtergronden,



Stoppen hoor. Ik werk op school en over een tijdje zijn ALLE opvoedkundige taken zeker voor de leerkracht.


dat lijkt me niet wenselijk, maar als het ergens kan beginnen...........

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:54

elnienjo schreef:
MCE schreef:
hoe groot is de diversiteit op deze scholen lijkt, me erg lastig als je een grote diversiteit hebt en het thuis misschien niet altijd ondersteunt wordt

Daarom zou onderwijs ook neutraal en westers georienteerd moeten zijn.

En misschien zou het goed zijn als er veel meer sportclubs krav maga lessen vooral voor jonge meiden/vrouwen zouden geven. Als je weet dat je jezelf kunt verdedigen straal je veel meer zelfvertrouwen uit en word je minder snel als makkelijke prooi gezien.

Nope, niet per se. Ik heb gekickbokst en straal echt een hoop zelfvertrouwen uit, maar toch ben ook ik aangerand. Nu heeft de aanrander inkwestie dat wel bekocht met een zeer hoofd en lichaam, doordat ik mijn naaldhak op hem kapot sloeg en gilde als een keukenmeid. Maar toch.

Het is handig omdat je weet hoe je je kunt verdedigen, maar dat is niet hetzelfde als je in een noodsituatie nog weten wat je moet doen, als je al wat kan doen.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:56

Sunnda schreef:
Wat ik erger vind is dat op mijn werk (mannenwereld) veel mannen zijn met thuis een gezin, maar op werk als mannen onder elkaar de hele dag doen alsof vrouwen puur voor de lust zijn. Dan zijn ze net weer jongetjes van 14..ohh kijk borsten..

Ik werk al heel lang ( 20 jaar) in een echte mannenwereld, maar 20 jaar geleden kregen de heren al een officiele waarschuwing als ze vrouwen na vloten. Nu is het nog steeds echt not done. Zoals er vroeger in de bouwkeet de gehele playboy op de muur was te vinden is dat nu niet meer denkbaar.

We zijn er nog lang niet, maar het gros van de mannen vind het echt niet normaal om een vrouw na te fluiten of zomaar te betasten.

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:57

elnienjo schreef:
En misschien zou het goed zijn als er veel meer sportclubs krav maga lessen vooral voor jonge meiden/vrouwen zouden geven. Als je weet dat je jezelf kunt verdedigen straal je veel meer zelfvertrouwen uit en word je minder snel als makkelijke prooi gezien.

Ook hier weer, waarom zou een vrouw iets moeten doen om te voorkomen dat ze aangerand worden?

Mannen moeten vrouwen met respect behandelen en aanranden, fluiten, sissen of opmerkingen maken hoort daar niet bij.

BigOne
Berichten: 38320
Geregistreerd: 03-08-09

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:01

En vrouwen moeten mannen ook met respect behandelen en niet in elke man een aanrander of verkrachter zien. Ik vind ook dat er een grote taak is weggelegd voor de opvoeders en laten we wel wezen , in een aantal culturen is een vrouw die haar haar al niet bedekt een prutsmuts. En kun je die ook zo behandelen, daarvoor moet in de wereld geen plaats zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:02

elnienjo schreef:
MCE schreef:
hoe groot is de diversiteit op deze scholen lijkt, me erg lastig als je een grote diversiteit hebt en het thuis misschien niet altijd ondersteunt wordt

Daarom zou onderwijs ook neutraal en westers georienteerd moeten zijn.

En misschien zou het goed zijn als er veel meer sportclubs krav maga lessen vooral voor jonge meiden/vrouwen zouden geven. Als je weet dat je jezelf kunt verdedigen straal je veel meer zelfvertrouwen uit en word je minder snel als makkelijke prooi gezien.



kan me voorstellen dat omgangsvormen - van het land waarin we wonen - een beter uitgangspunt zijn
neemt niet weg dat sport ook kan verbroederen en ook daar omgangsvormen aanwezig moeten zijn

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:03

Ik schrik echt van de opmerkingen dat het aan testosteron ligt dat mannen agressief gedrag vertonen naar vrouwen. Ik zit nu zo'n anderhalf jaar aan de testosteron en er veranderen echt wel wat dingen, maar je bent niet ineens een ongeleid projectiel. Het is echt een cultureel en structureel probleem dat mannen vaker ongewenst gedrag vertonen en dat begint al vanaf de kleuterschool. Ik vind het niet per se een 'alle mannen zijn slecht' situatie, maar het is wel belangrijk dat iedereen het probleem herkent en er iets aan wil veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:04

MCE schreef:
kan me voorstellen dat omgangsvormen - van het land waarin we wonen - een beter uitgangspunt zijn
neemt niet weg dat sport ook kan verbroederen en ook daar omgangsvormen aanwezig moeten zijn
De omgangsvormen van de gemiddelde Nederlander zijn ook niet om over naar huis te schrijven, maar dat terzijde.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:04

Wat veelal de boodschap ook is nav geroep/gefluit/gesis op straat is dat je het maar als compliment moet opvatten. :n Negeren en doorlopen, dat je je er ongemakkelijk bij voelt is jouw fout, het feit dat je er loopt maakt dat mannen mogen roepen en sissen wat ze willen. En reageer je niet dan ben je tevens een arrogante k-h0er.

In de kroeg bij je kont gepakt worden is uiteraard ook een ‘grapje’ en als je boos wordt mag je door de hele groep worden uitgelachen en ben je een zuur wijf dat nergens tegen kan.

En dat wordt in stand gehouden doordat we elkaar piepers en aanstellers noemen. Of elkaar beschuldigen in een slachtofferrol te zitten. Waar we júist geen slachtoffer willen zijn. Ook niet van zogenaamd onschuldige straatintimidatie of ‘grapjes’ die in onze persoonlijke ruimte gemaakt moeten worden.

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:08

elnienjo schreef:
MCE schreef:
hoe groot is de diversiteit op deze scholen lijkt, me erg lastig als je een grote diversiteit hebt en het thuis misschien niet altijd ondersteunt wordt

Daarom zou onderwijs ook neutraal en westers georienteerd moeten zijn.

En misschien zou het goed zijn als er veel meer sportclubs krav maga lessen vooral voor jonge meiden/vrouwen zouden geven. Als je weet dat je jezelf kunt verdedigen straal je veel meer zelfvertrouwen uit en word je minder snel als makkelijke prooi gezien.

Neutraal en westers georienteerd is natuurlijk een contradictio in terminis.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:10

anjali schreef:
[
Neutraal en westers georienteerd is natuurlijk een contradictio in terminis.

Volgens de in het westen geldende normen en waarden, zo je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:14

omgangsvormen kunnen universeel zijn, toch!!
dan nemen we de regels van het land waarin we wonen als uitgangspunt,
en daar kun je niet vroeg genoeg me beginnen denk ik
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-21 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:14

elnienjo schreef:
anjali schreef:
[
Neutraal en westers georienteerd is natuurlijk een contradictio in terminis.

Volgens de in het westen geldende normen en waarden, zo je wil.


Oh ja want in het westen zijn we allemaal zo enorm geciviliseerd natuurlijk. Ik weet niet of je mijn verhaal gelezen hebt, maar alle mensen uit dat verhaal kwamen vanuit honderd procent kaaskoppen achtergrond (om het maar even héél duidelijk en totaal onnodig racistisch te stellen). Zó makkelijk om de 'andere culturen' kaart te spelen altijd! -:(-

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:15

Maar als je naar je omgeving kijkt, ken je dan echt zoveel mannen die dit gedrag vertonen? Ik ken ze amper, en degene die het doen worden per direct teruggefloten door andere mannen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33823
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:16

Nee ik ken dat soort mannen niet. Maar ik ken ook niet heel veel mannen. Doe een vrouwenstudie, werk met bijna alleen maar vrouwen, vrienden zijn vrouw (1 is man en gay).

Maar mijn vriend vindt vrouwen nafluiten echt heel ongepast en naar. Idem voor zijn vrienden.