Vulkaanuitbarsting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paars

Berichten: 5563
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:17

Ik vraag me af…die lava…die komt uit het binnenste van de aarde vandaan. Spuit eruit en stroomt nu naar zee. Het is inmiddels een behoorlijke hoeveelheid. Hoe wordt dat gat in de diepte weer gevuld…of zakt er ergens straks iets in?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:24

Danielleeee_ schreef:
Gaat op dat deel van het eiland het normale, veilige leven gewoon door? Wat een contrast zou dat zijn met het door lava geteisterde gebied.

Het door lava geteisterde gebied kom je nu gewoon niet in.
De rest gaat door, ja we moeten wel. Het is al erg genoeg dat wéér de toeristen wegblijven. Maar het leven moet wel doorgaan, en dat beseft men zich gelukkig wel goed.
Wél is de algehele stemming veel bedrukter dan normaal.


paars schreef:
Ik vraag me af…die lava…die komt uit het binnenste van de aarde vandaan. Spuit eruit en stroomt nu naar zee. Het is inmiddels een behoorlijke hoeveelheid. Hoe wordt dat gat in de diepte weer gevuld…of zakt er ergens straks iets in?

Doorgaans storten vulkanen en hun tunnels gewoon in zodra de druk eraf is.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:25

Aardkorst bestaat uit tectonische platen (zeg maar semi losse stukken) die wrijven langs elkaar, duwen elkaar omhoog, naar beneden of een combi daarvan. Er wordt altijd wel ergens een stuk aardkorst richting binnenste van de aarde gedrukt waar het door de hitte smelt. Eenmaal (semi) vloeibaar zoekt dat de weg van de minste weerstand (dus vullen zulke plekken weer op met materiaal van er omheen en zo door tot de plek waar het aangevuld wordt).
Gehele process is stuk complexer en met allemaal specifieke termen die ik zo niet weet, maar ja simplistisch gezegd doet de aarde continue aan het recyclen van zijn eigen aardkorst.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:49

Als alles bedaard en afgekoeld is, kunnen er dan weer vrij snel wegen en huizen hersteld/gebouwd worden of blijft zo’n gebied heel lang onbewoonbaar?

Texas02

Berichten: 4607
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:01

8nnemiek schreef:
Als alles bedaard en afgekoeld is, kunnen er dan weer vrij snel wegen en huizen hersteld/gebouwd worden of blijft zo’n gebied heel lang onbewoonbaar?


Eerder in dit topic waren er mensen die zeiden dat het heel lang duurt voor de lava afgekoeld is, tientallen jaren zelfs voor er weer gebouwd worden kan zoals ik begreep :(

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:37

Ik weet niet precies hoe of waar het kantelpunt zit maar vulkanisch land is ook juist erg vruchtbaar (gauw gegoogled)

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:22

Het is vooral de vulkanische as die vruchtbaar is. Maar de lava die nu stroomt dat duurt echt heel erg lang voordat dat voldoende geërodeerd is.
In 1971 is de Teneguia, helemaal op de zuidpunt van het eiland, uitgebarsten. Ik ben daar een aantal jaren later geweest en toen was de grond daar op veel plaatsen nog zo heet dat je schoenzolen smolten als je te lang stil stond.
Overigens kan je op Google Maps/Earth nog een oude lava stroom zien die ietsje ten zuiden van de huidige uitbarsting loopt. De Coladas de San Juan. Dat is van een uitbarsting in 1949 als ik het goed heb. Je kunt zien dat daar nog steeds vrijwel geen plantengroei zichtbaar op is. Het eerste wat gaat groeien op de afgekoelde lava zijn korstmossen. Daarna komen er wat planten als varens, grassen en laag struikgewas. Maar voordat er landbouw op plaats kan vinden ben je echt wel eeuwen verder.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:49

Volgens mij was er een nieuwe uitbarsting geweest net.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:10

8nnemiek schreef:
Als alles bedaard en afgekoeld is, kunnen er dan weer vrij snel wegen en huizen hersteld/gebouwd worden of blijft zo’n gebied heel lang onbewoonbaar?


Huertecilla schreef:
blensink schreef:
Hier is alles weg en ik geloof gehoord te hebben dat er voorlopig ook niets gedaan kan worden op deze grond.


Op Hawaii is hier vergelijkbare ervaring mee.
Makkelijk 10 jaar voor een lavastroom helemaal afgekoeld is.
50 jaar voor er weer wát op groeit.
70 voor heesters er groeien.
Maak er maar een eeuw van voor het weer wat voorstelt.
Voor het door erosie vruchtbare grond is gaat er nog meer tijd overheen. De afgekoelde lavastroom is nl nog lang geen ´grond´.


Even teruggezocht in het topic.

Het is echt verschrikkelijk wat er gebeurt maar ik vind het wel erg interessant allemaal.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:51


kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:56

Vreselijk!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:59

Wat afgrijselijk zeg die beelden. ;(

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 10:06

Ik ben ooit in de jaren '80 op El Teide op geweest. Herinner mij een park met zwarte vulkanische grond wat behalve de dennenbomen(?) erg kaal was. Nu is het wat minder "kaal" maar toch. Geeft wel aan hoelang de gevolgen van een uitbarsting doorlopen(1909).

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:01

Natuurlijk heb ik ook gedoneerd! Ik wens je heel veel sterkte toe, alles verliezen lijkt me vreselijk…

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:08

Een cementfabriek is in de as gelegd waardoor 3000 mensen in lockdown zitten lees ik net.
Kwam ook nog dit artikel met fimpje tegen.
https://www.hln.be/buitenland/lavabroks ... ~a0d3a9b3/

Palmera ik hoop dat jullie nog steeds veilig zijn en het nog allemaal een beetje trekken.
Hang in there !

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:31

Jeetje wat een muur van lava
Palmera hopelijk zijn jullie nog steeds veilig!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:36

Ik vraag me af, stijgt het zeewater temperatuur niet enorm niet waar de lava in zee komt?

DuoPenotti

Berichten: 29499
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:05

Palmera schreef:
Dr vriend die doneeractie geregelt heeft appt mij vanmiddag:
"Die familie Bokt, hoe groot is die wel niet?" :')

Jullie zijn fantastisch, dank jullie wrl :*

Hihi, ik geloof dat hij dat vandaag helemaal af vraagt of niet?

Maar de kleine beetjes hulp is je gegund :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 18:22

The_Cat schreef:
Ik vraag me af, stijgt het zeewater temperatuur niet enorm niet waar de lava in zee komt?

Nee. Uiteraard lokaal een beetje, maar er is simpel weg teveel zeewater voor een significante temperatuursstijging.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:20

Die cementfabriek was maandag al onder de lava gelopen.
Inmiddels word er nog meer geëvaccueerd, die lava gaat echt alle kanten op behalve de goede

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:22

Is het nog leefbaar daar of moet zo langzaam aan het hele eiland leeg? Geen idee hoeveel % al verwoest is?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:33

Nee joh! Het is nog hardstikke leefbaar. Het betreft zo'n 8%. En niet eens allemaal verwoest he, ook gebieden die slechts geëvaccueerd zijn omdat ze tijdelijk afgesloten zijn.

Het drama zit hem in het feit dat het zo'n druk bevolkt gebied is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:36

Oh gelukkig ik dacht dat veel meer al weg was. Hopelijk komt dat kreng snel tot rust

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:33

Ik vroeg me af, al er verschillende stromen uit gaan komen bij de zee, is er dan nog wel verbinding weer mogelijk straks via die kant, of wordt de vulkaan een soort middelpunt waar je altijd omheen moet rijden?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:04

De hoofdverbinding van oost naar west gaat door de tunnel ongeveer midden op het eiland. Alles wat ten noorden van de lavastroom zit is nog via die weg te bereiken. Echter alles wat ten zuiden van de lavastroom zit is momenteel alleen bereikbaar via de weg die ronde de zuidpunt loopt. Een enorme omweg dus.