Vulkaanuitbarsting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:42


Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:44

Goed om te horen dat Palmera en haar honden veilig zijn! Ik moest de afgelopen dagen veel aan haar denken.
Ik duim keihard dat haar huis blijft staan.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:55

blensink schreef:
Hier is alles weg en ik geloof gehoord te hebben dat er voorlopig ook niets gedaan kan worden op deze grond.


Op Hawaii is hier vergelijkbare ervaring mee.
Makkelijk 10 jaar voor een lavastroom helemaal afgekoeld is.
50 jaar voor er weer wát op groeit.
70 voor heesters er groeien.
Maak er maar een eeuw van voor het weer wat voorsteld.
Voor het door erosie vrúchtbare grond is gaat er nog meer tijd overheen. De afgekoelde lavastroom is nl nog lang geen ´grond´.

Anoniem

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:58

Dus de bereikbaarheid op het eiland gaat een drama worden, nieuwe wegen leg je er dus niet ff opnieuw overheen :n Hele infrastructuur moet je omleggen/aanpassen..

Sanet

Berichten: 7941
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 15:00

Relaxed schreef:
Dus de bereikbaarheid op het eiland gaat een drama worden, nieuwe wegen leg je er dus niet ff opnieuw overheen :n Hele infrastructuur moet je omleggen/aanpassen..


Soort van een voordeel dat het een eiland is dan? Dan kun je in ieder geval met je bootje naar de andere kant?
Wat een drama dit joh….

Ik ben toch wel weer blij dat ik in Nederland woon.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:04

Sanet schreef:
Ik ben toch wel weer blij dat ik in Nederland woon.

Nou he! Vind het wel heel indrukwekkend altijd, dat natuurgeweld, maar ben maar wat blij dat we hier geen vulkanen, tornado's, bosbranden en whatsoever hebben! Het zal je je huis maar kosten ;(

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:35

Mloes schreef:
Sanet schreef:
Ik ben toch wel weer blij dat ik in Nederland woon.

Nou he! Vind het wel heel indrukwekkend altijd, dat natuurgeweld, maar ben maar wat blij dat we hier geen vulkanen, tornado's, bosbranden en whatsoever hebben! Het zal je je huis maar kosten ;(


Geen vulkanen, maar die tornado's en bosbranden kunnen hier ook komen.. Nederland heeft overigens wel een slapende vulkaan voor de kust van Friesland maar daar hoeven we ons eigenlijk geen zorgen over te maken. en Duitsland heeft een slapende supervulkaan waarvan ze wel ooit een uitbarsting verwachten, deze ligt op ca 120km van Nederland. Verder heeft Duitsland nog meerdere kleine vulkanen waar we ons ook niet echt zorgen over hoeven te maken.

Echt vreselijk, ik wist niet dat het zo lang duurde voordat de lava helemaal afgekoeld is. Wat een nachtmerrie voor die mensen daar..

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 17:02

Texas02 schreef:
Mloes schreef:
Nou he! Vind het wel heel indrukwekkend altijd, dat natuurgeweld, maar ben maar wat blij dat we hier geen vulkanen, tornado's, bosbranden en whatsoever hebben! Het zal je je huis maar kosten ;(


Geen vulkanen, maar die tornado's en bosbranden kunnen hier ook komen..


Ja ok, maar is wel een íets andere orde van grootte dan we in andere delen van de wereld zien natuurlijk :Y) tenminste, voor zover ik het me kan heugen hebben we in NL nog niet te maken gehad met bosbranden waardoor mensen haard en huis moeten achterlaten tijdens evacuaties. Zelfde voor tornado's.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 17:41

Op basis van de frequentie van grote tornado's in Nederland in onze historie durf ik wel m'n hand er voor in het vuur te steken dat wij er daar nog wel één of twee van meemaken in ons leventje. Maar goed, dat is nog een zaak voor later pas. Nu zijn de pruttelende vulkanen vooral aan de orde.

Overigens gaan er rond deze vulkaan allemaal spannende verhalen nu rond, want soms smullen we van hel en verdoemis. Ik deel deze dus eventjes voor mensen die even een nuchterdere blik op die theorie willen:

Afbeelding

En hier nog een blog gerelateerd aan het angstzaaien rondom deze vulkaan: https://blogs.agu.org/landslideblog/201 ... s-tsunami/

Hopelijk is er niet te veel schade en sterkte aan alle betrokken. :knuffel:

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:24

Grappig weetje betreft tornado is NL
Citaat:
In Nederland en België komen ook af en toe tornado's voor. Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland naar schatting 35 tornado's per jaar voorkomen.[2] Per eenheid van oppervlakte is dit 8,4 tornado's per 10.000 km² of 21,8 tornado's per 10.000 vierkante mijl. Ter vergelijking: in Florida, de staat met de hoogste tornadodichtheid van Amerika, komen 3,6 tornado's per 10.000 km²[3] voor of per 10.000 vierkante mijl 9,4 tornado's. Er is echter één groot verschil. Vaak zijn het zwakke tornado's, die meestal windhozen genoemd worden. Dit geldt overigens ook voor Florida, dat niet in Tornado Alley ligt (in dat geval is het Oklahoma met 8,2 tornado's per 10.000 vierkante mijl)

Alleen zijn ze hier minder krachtig, hooguit een F2/F3 ipv een F5

Bosbranden ja hebben we ook, maar veel minder heftig idd dan elders.

Van de vulkanen hier in NL ook eens opgezocht. Interessant om te lezen. Die ene is ook echt pas vorig jaar ontdekt.

Maar de natuur kan soms echt natuurgeweld geven. Soms mooi om te zien, alleen wat het verwoest niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 20:54

Ik hoop van harte dat Palmera's huis gespaard blijft! Hoofdzaak natuurlijk dat zijzelf en haar dieren in veiligheid zijn.
De huidige uitbarsting hier pruttelt vrolijk. verder, in een pulsend ritme. Het enige wat hier op termijn (weken/maanden) bedreigd zou kunnen worden is de autoweg ten zuiden van de vulkaan, en zélfs als die onder de lava verdwijnt is dat nauwelijks een probleem.
Wat voor ons "interessant" zou kunnen worden is de significante rijzing van de bodem in de Askja caldera die momenteel gemeten wordt. Kan variëren van met een sisser aflopen (de lava stolt ondergronds) tot een grote eruptie. Die vulkaan is vrij ver van de bewoonde wereld, maar veel dichter bj ons dan de actieve in het zuiden. Het gevaar zit hem daar niet in de lavastroom, maar de eventuele asregen.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 22:28

Kuggur schreef:
Eindelijk na weken van speculatie naar aanleiding van veel aardbevingen is het nu duidelijk, het waren inderdaad voorbodes van de vulkaanuitbarsting die een half uur geleden begonnen is.
Zuidzijde van het schiereiland waar Reykjavík op ligt. Maar vér van de bebouwde kom, ziet er (voorlopig) niet naar uit dat het grote problemen zal geven. Een lava eruptie, geen explosies of as.
Ik kijk nu naar de live beelden, erg indrukwekkend.


Die aardbevingen hebben jullie die nog steeds want op La Palma zijn er nog steeds aardig veel.
Wel handig om te weten want wij hebben net twee jaar geleden een huis gekocht op 4 kilometer van een hoop ik (heel erg slapende vulkaan) := .
En nu ik die beelden (van huizen die zomaar verdwijnen onder de lavastroom en die arme mensen die aan het rennen zijn om dieren en hun persoonlijke en hele inboedel aan het redden zijn) van La Palma zie moet ik me er toch maar eens goed in gaan verdiepen.
Eigenlijk kijk ik altijd wel op de site van de laatste aardbevingen: http://www.ign.es/web/resources/sismolo ... /prox.html

Hiraeth, inderdaad er is heel veel fakenieuws helaas.

Huertecilla, ongelooflijk he dat het zoveel jaar nodig heeft om af te koelen, maar ook wel normaal omdat het meters hoog is.

Ondertussen heeft de vulkaan op La Palma 10 kraters.

Arme mensen daar, verschrikkelijk |( |( |(

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 02:51

Ik ben op whatsapp even geatendeert op het enorme medeleven hier. Dank allemaal, ieder woord van steun helpt iets. :*

Verleden week dinsdag werd il om 7 uur wakker geschud door een aarsbeving van 3.9. De dagen erna ging het van kwaad tot erger en op vrijdag was het weer stil.

Op zaterdagavond ben ik gebeld om zondag te gidsen. Zondagochtend werd ik wakker van de glazen in het afdruiprek die bijna non-stop tegen elkaar tikten.

Vrienden gebeld, uitgelegt dat ik de hele dag weg zou zijn en gevraagt bij nood mijn honden op te halen.

Enfin, aan de wandel met toeristen aan de andere kant van het eiland, nergens last van. Tot mijn collega brult dat de vulkaan was uitgebarsten, hij had whatsapp gekregen. Wij kregen niks mee op die afstand. Hysterisch mijn vrienden gebeld. Geen bereik. Nog meer hysterie.
Mijn collega attendeerde me op eem rots waarop bereik wél doorkomt. De rots beklommen en nog voor ik kon bellen kreeg ik verlossende apps: 1 foto van 3 honden in een auto. En een filmpje waarop de vulkaan losbarst boven mijn huis. Veilig.

Mijn honden zijn door hun meegenomen naar hun huis aan de kust.

En nu: de situatie is kritiek. Maandagochtend leek mijn huis door de lava gegrepen te zijn. In de midsag belde een collega die met een extreme verrekijker ern berg beklommrn had dat mijn huis er nog stond.
Gisteravond liep er een lavastroom naar mijn huis. Die is gestopt! Het lijkt alsof er een beschermengel rondwaard.

Maar: de omgeving is zwart. Het leed is onbeschrijfelijk. Het is een ware hel. Niks schattig vulkaantje zoals die van 50 jaar geleden.

Ik en de honden zijn gezond en we hebben onderdak. Er staan meerdere onderdak opties open en vrienden die 1 oktober hopelijk komen en hun vakantiehuis toch moesten omboeken hebben dat omgeboekt in een woning waar huisdieren zijn toegestaan en met een extra slaapksmer om bij nood mij en de honden 3 weken onderdak te verlenen.

Geen benul wanneer en of ik naar huis kan. De vulkaan moet eerst stabiliseren. Er zijn 9 openingen, het geluid is hels.
Als de lava de zee bereikt en de wind verkeerd staat kunnen giftige gassen ontstaan. De late hondenronde net kwamik bijna zwart van terug.Het is heel erg eng.

Duim, mediteer en bid voor mijn part dat dit ophoud. Levens worden verwoest door een 12 meter hoge lavamuur. Het is onbeschrijfelijk. |(

Nogmaals dank voor alle steun en duim voor ons

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 04:06

Wat een verhaal, Palmera.. Wat moet dit ontzettend eng zijn om mee te maken. Gelukkig zijn jij en je honden veilig, maar wat moet dit een vreselijk gevoel zijn. Ik hoop echt dat dit ophoudt. Heel veel sterkte gewenst voor jou en iedereen daar :(:)

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 06:38

Wow!
Gelukkig zijn jij en de honden veilig, Palmera
Maar begrijp ik nu uit je verhaal dat je ook niet meer in je huis bent geweest om nog zaken te kunnen redden? Prut zeg. Heel veel sterkte, geluk en succes gewenst. Y;(

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:16

Goed te lezen dat jij en de honden veilig zijn, nu ben ik heel hard voor je aan het duimen dat je huis gespaard blijft en dat de eruptie snel stopt.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:49

Och jeetje wat heftig Palmera. Je schoot ook door mijn hoofd toen ik erover las. Ik duim echt voor jullie daar dat dit snel stopt en jullie allemaal veilig blijven. Sterkte gewenst!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:04

Wat een verhaal :(:) gelukkig zijn jullie veilig! Heel veel sterkte, hopelijk gaat het goed met je huis!

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:18

Palmera wat een verhaal! Doodeng..
Veel sterkte voor jou en iedereen die het nodig heeft.

pien_2010

Berichten: 43241
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:21

Wat heel erg heftig. Sterkte voor iedereen daar.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:30

Blij om wat van je te horen en dat je veilig en gezond bent. Wat een heftige belevenis. Ik hoop dat het gauw voorbij is.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:36

Oh wat vreselijk heftig.
Toch "blij" te horen dat je veilig bent Palmera.
Wat een verschrikkelijk natuurgeweld.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:40

Wat fijn dat je gereageerd hebt maar wat een ellende daar zeg!
Wat zal je geschrokken zijn!
Heel veel sterkte voor iedereen!

Anoniem

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:48

Dikke knuffel, Palmera! :knuffel: Gelukkig zijn jij en je honden veilig, maar dit zijn geen grappige dingen om mee te maken.

Ik moet, ook nav de post van Huertecilla, ineens denken aan Montserrat. Daar is sinds de uitbarsting in 1995 het zuiden van het eiland helemaal niet meer begaanbaar. Ook schepen mogen niet in de buurt komen van dat gebied, want de vulkaan is nog steeds actief en er is een risico op lavastromen onderwater. Hopelijk blijft dit lot La Palma bespaard.

juval

Berichten: 13202
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:50

Palmera, heel veel sterkte!! wat een verschrikkelijke ervaring lijkt me. Fijn dat je voor jezelf en je honden onderdak hebt! we duimen met je mee!! :(:)