Vulkaanuitbarsting

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:04

Sneu maar ook al had het er nog gestaan, je kon er toch niet komen. Nu niet en misschien wel nooit meer.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:18


Texas02

Berichten: 4737
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:21

Sorry, ik lees hem nu pas. Ik had deze livestream: https://www.youtube.com/watch?v=Un3MmZy ... nel=afarTV

Ik snap niet waarom mensen zichzelf zo in de problemen moeten brengen (en daarmee vaak anderen die ze moeten helpen). Over lava lopen of andere gevaarlijke dingen.. Op vakantie in Oostenrijk horen we wel van mensen die zo nodig de koeien moeten aaien die dus kunnen aanvallen (en daar staan overal borden voor om te waarschuwen), of ergens wandelen/klimmen waar het niet hoort.. Maar op lava lopen is weer een nieuw level van dom als je het mij vraagt..

marrlinde
Berichten: 4279
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:25

Is de lavastroom ook ergens te zien? Ik vind enkel de vulkaan zelf in beeld.

Hoe snel kan zo'n stroom eigenlijk gaan? Ik had altijd een enorme snelheid van vloeibaar spul in mijn hoofd na lessen over Pompeii op de basisschool, maar deze hoeveelheid dikke traag stromende brok strookt daar niet zo mee :=

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:30

Volgens mij heb ik gelezen dat in het begin van de uitbarsting de stroomsnelheid 700 meter per uur was en nu 4 meter per uur?

LoveGlove

Berichten: 7923
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:32

Texas02 schreef:
Sorry, ik lees hem nu pas. Ik had deze livestream: https://www.youtube.com/watch?v=Un3MmZy ... nel=afarTV

Ik snap niet waarom mensen zichzelf zo in de problemen moeten brengen (en daarmee vaak anderen die ze moeten helpen). Over lava lopen of andere gevaarlijke dingen.. Op vakantie in Oostenrijk horen we wel van mensen die zo nodig de koeien moeten aaien die dus kunnen aanvallen (en daar staan overal borden voor om te waarschuwen), of ergens wandelen/klimmen waar het niet hoort.. Maar op lava lopen is weer een nieuw level van dom als je het mij vraagt..

Ik heb zo’n dom gedrag van dichtbij gezien. Ik en mijn vriend wonen vrij dicht bij de Maas. Dus toen her water zo ontzettend hoog stond stonden alle dorpen om ons een onder water. Ons dorp was een van de enige die bijna geen beschadigingen had vanwege het feit dat we wat hoger liggen en de Maas niet recht door ons dorp heen komt. Wij konden ook echt 2 dagen nergens komen. Ik weet nog dat ik toen van zangles 2,5 uur erover moest doen om naar huis te rijde wat normaal een half uur is vanwege het water. Dat was dus vanaf die ochtend dat ik was gegaan enorm gestegen.

Maar dan heb je natuurlijk ramptoeristen. En er zaten er werkelijk waar tussen die het niet vinden kunnen dat de hulpploegen hun geen bakje koffie aanbieden. Sorry wat? Die mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd dan een paar ramptoeristen een bakje koffie aanbieden. Beter blijf je thuis en geef je die mensen ruimte om hun werk te doen. Je hebt zelf vast een tv of telefoon waar je ook naar de overstromende Maas kan kijken.

Dus ja, mensen kunnen echt dom zijn en zich dan ook nog verantwoorden om zoiets te verwachten. Ik vind het knap dat er geen ramptoeristen in de Maas zijn beland joh. Daar had ik eerlijk gezegd mee gelachen. Dan moet je maar gewoon thuis blijven :')

Dus eerlijk gezegd denk ik hetzelfde over mensen die het slim lijken om over dat lava heen te lopen. Je weet dat dat spul je gaat doden. Hoe stom kun je zijn?

Texas02

Berichten: 4737
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:39

Alleen wel vreselijk voor de nabestaanden van de mensen die zo dom waren, in welke situatie dan ook..

De livestream die ik net gedeeld heb verandert nog wel eens, soms laten ze de vulkaan zien, soms de lavastroom. Het lijkt nu haast rustiger dan gisteren..

Edit: nu is de stroom er weer op en hij stroomt toch wel weer snel..

c_alsemgeest

Berichten: 20721
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:53

marrlinde schreef:
Is de lavastroom ook ergens te zien? Ik vind enkel de vulkaan zelf in beeld.

Hoe snel kan zo'n stroom eigenlijk gaan? Ik had altijd een enorme snelheid van vloeibaar spul in mijn hoofd na lessen over Pompeii op de basisschool, maar deze hoeveelheid dikke traag stromende brok strookt daar niet zo mee :=


Inwoners van pompeii ginge dood door het hete gas en daarna een dikke laag as er over.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 00:14

De lavastroom heeft de zee bereikt nu...

Texas02

Berichten: 4737
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 01:14

En nu? Betekent dit automatisch giftige dampen? Of kan het ook goed gaan?

Texas02

Berichten: 4737
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 03:56

In IJsland is nu ook weer meer activiteit, met risico van een uitbarsting bij Mt. Keilir?

moonsparkle
Berichten: 21788
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 06:48

Komt die reactie alleen als lava vanaf land de zee raakt? Ik dacht dat ik van Hawaii vaak beelden zag waarbij lava onder het het eiland vandaan lava stroom had gelijk het water in maar nooit gelezen dat dat voor gifwolken zorgde. Of ik heb het verkeerd onthouden.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:31

600 huizen verwoest, ongelooflijk.

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:54

Ook in ďe toekomst verwachr ik een enorm kapitaal verlies voor het eiland gezien het toeristische karakter, want ik verwacht dat veel huisjes die er niet meer zijn, ook 2 de vakantie huisjes zijn, en zoals die Denen, die gaan dat echt niet weer beginnen. Veel mensen zijn met retraite en veel , zo niet alles kwijt. Als het je 1ste huis is, dan is het nog een klap erger maar dan begin je wel vanaf nul weer opnieuw. Weinig keuze. Maar veel vakantie huisjes, zo verwacht ik zullen niet elders opnieuw opgebouwd worden. Heel erg dit voor alle betrokkenen.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:00

marrlinde schreef:
Is de lavastroom ook ergens te zien? Ik vind enkel de vulkaan zelf in beeld.

Hoe snel kan zo'n stroom eigenlijk gaan? Ik had altijd een enorme snelheid van vloeibaar spul in mijn hoofd na lessen over Pompeii op de basisschool, maar deze hoeveelheid dikke traag stromende brok strookt daar niet zo mee :=


Ik zag net dit filmpje over de lavastroom die in zee terecht komt
https://www.nu.nl/289342/video/indrukwe ... roomt.html

Ik hoop zo dat Palmera, haar hondjes en vrienden in veiligheid zijn en dat ze aan de andere kant van het eiland zitten.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:48

moonsparkle schreef:
Komt die reactie alleen als lava vanaf land de zee raakt? Ik dacht dat ik van Hawaii vaak beelden zag waarbij lava onder het het eiland vandaan lava stroom had gelijk het water in maar nooit gelezen dat dat voor gifwolken zorgde. Of ik heb het verkeerd onthouden.

Water dekt flink wat af. Er is dus een flink verschil tussen contact met oppervlaktewater zoals hier en een contact via een diepere waterlaag waar het water er boven als beschermende/absorberende "deken" werkt.
Latere kernproeven waren ook onder water/ondergronds daarom en als er in bv Nederland een oude WOII bom gevonden wordt, dan wordt die ook onder een dikke laag zand of onder water op zee tot ontploffing gebracht. Het biedt bescherming tegen giftige gassen (en rondslingerende projectielen als stukken bom).

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:48

Pandora2 schreef:
marrlinde schreef:
Is de lavastroom ook ergens te zien? Ik vind enkel de vulkaan zelf in beeld.

Hoe snel kan zo'n stroom eigenlijk gaan? Ik had altijd een enorme snelheid van vloeibaar spul in mijn hoofd na lessen over Pompeii op de basisschool, maar deze hoeveelheid dikke traag stromende brok strookt daar niet zo mee :=


Ik zag net dit filmpje over de lavastroom die in zee terecht komt
https://www.nu.nl/289342/video/indrukwe ... roomt.html

Ik hoop zo dat Palmera, haar hondjes en vrienden in veiligheid zijn en dat ze aan de andere kant van het eiland zitten.


Onvoorstelbaar…. Geen woorden voor!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:49

Hoeveel gevaar lopen de mensen nu die nog op het eiland zijn? Is het nog wel leefbaar daar? En waar moet iedereen heen die wel weg moet? Zomaar woonruimte toveren is er ook niet bij. :(:)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:06

karuna schreef:
Hoeveel gevaar lopen de mensen nu die nog op het eiland zijn? Is het nog wel leefbaar daar? En waar moet iedereen heen die wel weg moet? Zomaar woonruimte toveren is er ook niet bij. :(:)

Zover ik heb gehoord (van Palmera) is maar een gedeelte overspoeld door lava. Veel vakantiehuizen zullen gebruikt gaan worden voor de locals. En dan r zal inderdaad een woningtekort komen. Wel heeft de overheid de opvang goed geregeld en zijn er geen mensen dakloos, daar is opvang voor.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18684
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:08


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:32

Hopen dat de gassen niet de verkeerde kant op gaan drijven. Dan moeten zoveel mensen hals over kop weg.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18684
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:49

Het blijft maar door gaan en het blijft maar door gaan. Meters hoge lava golven. BIzar om te zien. Sterkte Palmera. Gewoon nomaals, omdat ik steeds aan je denk :knuffel:

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:15

moonsparkle schreef:
Komt die reactie alleen als lava vanaf land de zee raakt? Ik dacht dat ik van Hawaii vaak beelden zag waarbij lava onder het het eiland vandaan lava stroom had gelijk het water in maar nooit gelezen dat dat voor gifwolken zorgde. Of ik heb het verkeerd onthouden.


Doordat de lava meer dan 1000 graden is en het zoute water rondom 23 graden, geeft het een chemische reactie en komen er gassen vrij.
Tot op heden als je niet te dichtbij bent en omdat de wind de goede kant opblaast is er geen gevaar voor de bewoners.

De bewoners van dichtbij gelegen dorpen mogen hun huis niet uit en moeten ramen en deuren gesloten houden.
Hopelijk verblijft Palmera op een grotere afstand.

Ondertussen zijn er meer dan 800 huizen verwoest, ook een hoop bedrijven zijn de dupe van de uitbraak van de vulkaan.
Verschrikkelijk.......


De lava die in zee is gestroomd heeft nu een halve kilometer breed en 50 meter hoog, La palma wint terrein van de zee en zo word het eiland groter.

De eerste gewonde hebben we ook een vulkanoloog is gewond geraakt door proeven te nemen. Hopelijk niets ernstigs en is hij snel beter.

Machie

Berichten: 16024
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:59


Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:19

Dat ziet er (gelukkig voor de mensen daar) een stuk minder heftig uit dan die op La Palma…

Ik heb gisteren even naar de livestream zitten kijken, maar ik vond het allemaal zó onheilspellend… heb hem gauw weer uitgezet :j