Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 19:47

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5299076/obesitasmedicijn-saxenda-basispakket-helpt-afvallen-ook-gezonde

Het obesitasmedicijn Saxenda zit sinds 1 april in het basispakket. Voor mensen die kampen met overgewicht kan het een uitkomst zijn. Toch is het medicijn niet voor iedereen beschikbaar: in totaal komen 650 mensen hiervoor in aanmerking, terwijl ruim de helft van de bevolking last heeft van overgewicht. "Eigenlijk vallen er nu best veel mensen buiten de boot."

Saxenda is een injectie die je in je been of buik kunt spuiten. Mensen met een BMI boven de 40, of boven de 35 in combinatie met klachten zoals hart- en vaatziekten, komen ervoor in aanmerking.

Het medicijn is bedoeld als aanvulling op een gezonde levensstijl zodat je meer gewicht kan verliezen. Naast het middel moeten mensen ook een leefstijlinterventie ondergaan. Daarbij wordt met zorgprofessionals gewerkt aan een gezondere levensstijl en het verliezen van gewicht.

Obesitas en overgewicht
Officieel heb je obesitas als je BMI 30 of hoger is. Dat geldt voor 14 procent van de Nederlanders. Overgewicht begint bij een BMI van 25. Daar is sprake van bij 50 procent van de Nederlandse bevolking.

Laura Sjouw is een van de 650 mensen die in aanmerking komt voor Saxenda. Ze gebruikt het middel al sinds vorige zomer. "Toen woog ik nog 112 kilo. Nu ben ik ruim 22 kilo lichter. Ik voel me energieker, fitter en kan weer op pad met mijn kinderen. Eerst was ik daar veel te moe voor", vertelt Laura aan EditieNL.

Om te voorkomen dat je een van deze aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes of artrose kan krijgen door de obesitas moet je dus in feite eerst een van deze aandoeningen hebben wil je voor dit medicijn in aanmerking kunnen komen.

En door dit medicijn voor te schrijven aan obesitas patiënten ben je in dit geval een stuk goedkoper uit met de 2600 euro die het per jaar kost dan aan totale kosten.

Zelf heb ik last van obesitas. Ik rijd geen paard meer en zie op dit moment geen oplossing meer. Ik word best verdrietig van het feit dat veel mensen met obesitas niet in aanmerking kunnen komen voor deze medicatie omdat zij in feite nog gezond genoeg zijn terwijl obesitas geen gezond iets is...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:49

Ik ken iemand die dit gebruikt al, ben heel benieuwd of het helpt.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:53

Ik vind dit soort pillen altijd een beetje eng want negen van de tien keer werkt het op de hypofyse.
Ben benieuwd wat de bijwerkingen hiervan zijn want vroeger had je bv
Ponderal, die had mijn moeder toen en die blèèf schoonmaken, bleek ook later niet zo gezond te zijn.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:54

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 20:11

chanicha schreef:
Ik vind dit soort pillen altijd een beetje eng want negen van de tien keer werkt het op de hypofyse.
Ben benieuwd wat de bijwerkingen hiervan zijn want vroeger had je bv
Ponderal, die had mijn moeder toen en die blèèf schoonmaken, bleek ook later niet zo gezond te zijn.

Het zijn geen pillen maar het zijn injecties. In deze injecties zit ook een stofje wat je een verzadigd gevoel geeft.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:20

Ik heb even opgezocht wat één injectie kost... Daar schrok ik echt wel van!

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:26

Maar wat dan ná de injecties?
Ik zou er goed over nadenken want je spuit nogal wat in je lijf.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 20:27

Zertab schreef:
Ik heb even opgezocht wat één injectie kost... Daar schrok ik echt wel van!

Maar wat zijn de daadwerkelijke kosten wanneer iemand tgv obesitas in het ziekenhuis terecht komt wegens de klachten die hij of zij heeft waaraan hij of zij moet voldoen om het middel vergoed te krijgen?
En er moet binnen een aantal maanden resultaat zijn, anders moet het middel gestopt worden

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:28

Zo... vijftig euries per dag... :=

Dat je ermee moet stoppen als het toch geen effect heeft lijkt dat me eigenlijk logisch.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:28

Is een maagbandje dan geen optie?

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 20:29

chanicha schreef:
Maar wat dan ná de injecties?
Ik zou er goed over nadenken want je spuit nogal wat in je lijf.

Het gaat in samenwerking met de gecombineerde leefstijl. En ik denk dat je ook echt wanneer je 30 kilo bent afgevallen je niet meer zo snel wilt aankomen.
Laatst bijgewerkt door purny op 02-04-22 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:29

BMI is zo verschrikkelijk onbetrouwbaar, iemand kan al gauw een hoog BMI hebben terwijl ze gewoon fit zijn maar goed bespierd.

Het is nogal wat dat aan de hand daarvan bepaald word wie behandeld mag worden en wie niet.

Paar jaar geleden was ik dit met een BMI van 33 dus obesitas
Afbeelding

En wat gebeurd er na de behandeling? Blijven deze mensen begeleid worden? Of is het dan een korte navolging en verder zie maar dat je je aan de nieuwe levensstijl houd.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 20:31

chanicha schreef:
Is een maagbandje dan geen optie?

binnen zeven jaar is in 44 procent van de gevallen een heroperatie nodig.

Dus dat is geen optie.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:32

Waarom wordt hun probleem mijn probleem eigenlijk
De zorg is vreselijk duur in Nederland …..en zo met deze opties en een te dikke bevolking wordt het niet goedkoper

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:33

purny schreef:
Zertab schreef:
Ik heb even opgezocht wat één injectie kost... Daar schrok ik echt wel van!

Maar wat zijn de daadwerkelijke kosten wanneer iemand tgv obesitas in het ziekenhuis terecht komt wegens de klachten die hij of zij heeft waaraan hij of zij moet voldoen om het middel vergoed te krijgen?
En er moet binnen een aantal maanden resultaat zijn, anders moet het middel gestopt worden


Ik vind dit moeilijk. In mijn eigen omgeving ken ik wat mensen met obesitas. En zij zijn 0,0 gemotiveerd om af te vallen en doen er niets aan. En eentje komt zeker in aanmerking voor dit medicijn. En dat vind ik dan weer niet eerlijk.

Kijk als je er alles op eigen houtje aan gedaan, of als je bijvoorbeeld een bepaalde aandoening hebt waardoor afvallen moeilijker gaat, dan vind ik dat je in aanmerking moet komen voor dit medicijn. En dan zou ik ook het BMI stuk wat losser laten, om inderdaad ook op de preventie kant te zitten.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:34

Ik denk dat ze voorlopig nog even heel voorzichtig willen zijn. Immers de het risico-baten afweging voor mensen met licht overgewicht niet eenvoudig.

Dit zijn overigens mogenlijke bijwerkingen:
Misselijkheid,
diarree,
constipatie,
overgeven ,
lage bloedsuikerspiegel (hypoglykemie),
verminderde eetlust ,
Hoofdpijn,
duizeligheid,
vermoeidheid,
buikpijn of maagklachten,
indigestie ,
Opgeblazen gevoel,
gas,
urineweginfectie,
droge mond,
smaakveranderingen,
gastro-oesofageale refluxziekte (GERD),
oprispingen,
reacties of roodheid op de injectieplaats,
gebrek aan energie of zwakte ,
buikgriep,
angst of slapeloosheid.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:36

tita schreef:
Waarom wordt hun probleem mijn probleem eigenlijk
De zorg is vreselijk duur in Nederland …..en zo met deze opties en een te dikke bevolking wordt het niet goedkoper


Hier kunnen we wat mee tita deze opmerking!

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 20:45

tita schreef:
Waarom wordt hun probleem mijn probleem eigenlijk
De zorg is vreselijk duur in Nederland …..en zo met deze opties en een te dikke bevolking wordt het niet goedkoper

Jij denkt dat veel mensen met overgewicht en obesitas dit aan zichzelf te danken hebben?
Niet af kunnen vallen heeft niets met niet willen te maken er zijn ook mensen die het gewoon niet lukt.

Waarom moet ik betalen voor IVF omdat mensen perse een kind willen?
Waarom moet ik betalen voor mensen die willen stoppen met roken maar dit niet zelf kunnen?
Waarom moet ik voor de GGZ betalen terwijl ik er zelf geen gebruik van hoef te maken?

Bovendien vind ik je opmerking best kwetsend, niet iedereen kan makkelijk afvallen. En soms heb je gewoon een stukje hulp nodig.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 20:46

Sizzle schreef:
Ik denk dat ze voorlopig nog even heel voorzichtig willen zijn. Immers de het risico-baten afweging voor mensen met licht overgewicht niet eenvoudig.

Dit zijn overigens mogenlijke bijwerkingen:
Misselijkheid,
diarree,
constipatie,
overgeven ,
lage bloedsuikerspiegel (hypoglykemie),
verminderde eetlust ,
Hoofdpijn,
duizeligheid,
vermoeidheid,
buikpijn of maagklachten,
indigestie ,
Opgeblazen gevoel,
gas,
urineweginfectie,
droge mond,
smaakveranderingen,
gastro-oesofageale refluxziekte (GERD),
oprispingen,
reacties of roodheid op de injectieplaats,
gebrek aan energie of zwakte ,
buikgriep,
angst of slapeloosheid.



Een BMI van over de 35 is niet licht overgewicht. Dat valt onder de groep obesitas

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:48

Dat wel, maar obesitas zelf daar heb je geen medische klachten van. Het is een risicofactor bij andere ziekten. En dan moet je goed kijken of het middel niet erger is dan de kwaal.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:48

Ik bedoel dus te zeggen dat ik heel goed snap dat ze het eerst bij de groep gebruiken die het meeste gevaar lopen.

Edit: wat Prrr zegt inderdaad

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 20:50

Prrrr schreef:
Dat wel, maar obesitas zelf daar heb je geen medische klachten van. Het is een risicofactor bij andere ziekten. En dan moet je goed kijken of het middel niet erger is dan de kwaal.

Maar om dit te voorkomen moet je dus eerst een van deze ziektes krijgen. En dat is een beetje krom

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:53

Nee dat is niet krom, dat is zeer waarschijnlijk een overwogen risico calculatie totdat er meer bekend is over de veiligheid en de effectiviteit.
Als die mensen over een jaar weer terug bij hetzelfde gewicht zijn dan heeft alleen maar geld gekost en voor bijwerkingen gezorgt maar niets opgeleverd.

Ga er maar vanuit dat er nog onderzoeken lopen. Dit is namelijk een goudmijntje dus dat willen de bedrijven graag voor het brede publiek verkopen.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:49

Prrrr schreef:
Dat wel, maar obesitas zelf daar heb je geen medische klachten van. Het is een risicofactor bij andere ziekten. En dan moet je goed kijken of het middel niet erger is dan de kwaal.


Dat is ook zeker zo... Wie weet wat er over een x aantal jaren voor nare bijwerkingen uitkomen.

Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:05

Ik vind dit zelf (als persoon met overgewicht/obesitas (BMI 30-35)) ook wel een lastige discussie. Ook mij lukt het niet om af te vallen, ik val steeds weer terug in mijn oude patroon. Natuurlijk zijn er mensen die écht niets kunnen doen aan hun overgewicht, maar ik denk dat het overgrote deel gewoon teveel (ongezond) eet en te weinig beweegt.

Ook ik heb zitten denken aan een maagbandje, maar ik wil eigenlijk niet laten 'snijden' in een gezond lichaam. Datzelfde heb ik met deze medicatie. Ik snap heel goed dat dit een heel mooie oplossing kan zijn, maar ondanks dat afvallen mij zelf ook niet lukt, vind ik toch dat je zelf je eet- en leefgewoonten moet gaan aanpassen om af te vallen en dit niet met medicatie gaan doen.

Het is beter om te investeren in een coach/psycholoog/diëtist, dan in medicatie.

Ergens is bij mij dus ook de motivatie nog niet groot genoeg om echt hulp bij het afvallen te zoeken (en ben ik te gierig, vind ik dat ik het zelf moet kunnen)