Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wordt een recreatiepaard geboren of gemaakt?

1. Geboren, het ligt aan zijn karakter of hij geschikt is als recreatiepaard
47 (63%)
2. Geboren, zijn goede kwaliteiten als sportpaard en zijn loopvermogen maken hem minder geschikt
3 (4%)
3. Gemaakt, een goed sportpaard dat sober en in groepshuisvesting gehouden wordt kan geschikt zijn
14 (18%)
4. Gemaakt, door zijn ervaring en oudere leeftijd wordt een sportpaard toch geschikt als recreatiepaard
10 (13%)

Totaal aantal stemmen: 74


Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:58

Mijn recreatiepaard is echt niet geschikt voor iedereen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:10

Matheno schreef:
Hm, naar mijn inzien moet een "recreatiepaard" vaak harder werken dan een "sportpaard". Urenlange bosritten door heuvelende landschappen, dan weer eens een pittige dressuur of springles. Een recreatiepaard is deels zo geboren, want super allround en getalenteerd op meerdere gebieden, én zo getraind want groot respect en vertrouwen in de ruiter.
Maar dit is net zo'n stereotype beeld als het idee dat elk sportpaard elke dag alleen maar gedrild wordt in de bak in één en dezelfde discipline. Feit is gewoon dat er geen duidelijke definitie is van wat een recreatiepaard is en wat niet. Niet iedere recreatieruiter wil ook urenlang buitenrijden en niet iedere sportruiter rijdt alleen maar in de bak. Zelfs als ik wel fanatiek wedstrijden zou willen rijden, zou ik geen wezenlijk andere dingen doen, ik zou alleen hogere eisen stellen aan de prestaties van het dier in de discipline waarin ik uitkom.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:21

Mkango; ff nav dat je me quotete !
Ja zekers, deel je mening :j (niet ras - sport - recreatie what ever gebonden dus).,

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:19

Elisa2 schreef:
Mkango schreef:
Ik heb idd ook problemen met het beeld dat geschetst wordt (niet alleen in het artikel, maar ook meer algemeen op Bokt) dat je of een fanatieke wedstrijdruiter bent die per se een flashy bewegende, dure KWPN’er wil, of een dummy die nog net weet hoe ze moet sturen, maar verder vooral aan een los teugeltje door de bossen stapt. Ik ben een vrij fanatieke dressuurruiter (nu even niet :+ ), maar echt no way dat je mij ooit in de wedstrijdring zult zien en ik hoef dus ook niet de nieuwe Totilas te hebben.

Ik denk ook niet dat de boscrossruiter icm warmbloeden het probleem is: voor hen zijn er zat andere rassen op de markt en dat is simpelweg niet waar het KWPN en aanverwante stamboeken zich op richten. We zeggen ook niet dat het fjordenstamboek zich moet gaan toeleggen op het fokken van paarden met GP-potentie, dus waarom verwachten we dat omgekeerd van het KWPN wel? Ik denk dat het probleem hem eerder zit in de ambitieuze amateur die niet altijd een paard kan vinden dat de potentie heeft voor hun wedstrijddoelen, maar waarmee ze ook na drie weken vakantie kunnen opstappen en wegrijden voor een relaxte buitenrit. En dat komt niet bij “hoog in het bloed staan” vandaan, dat is iets wat de warmbloedstamboeken zelf hebben veroorzaakt, al dan niet in combinatie met het management van de betreffende paarden. Het gemiddelde GP (met name) dressuurpaard zou in de eerste de beste lantaarnpaal klimmen als ze zouden worden blootgesteld aan wat koerspaarden, polopony’s (vaak ook volbloeden), westernpaarden en showpaarden voor hun kiezen krijgen.

Mwah ligt echt aan het karakter van het individuele warmbloed paard, kwpn is ook geen ras maar een type fokkerij.
En ook Toto wordt hiervoor genoemd, laat dat nu net een ontzettend koele kikker zijn en die hengsten krijgen ook nogal wat voor hun kiezen.

Voor de rest mee eens, uiteraard zijn er verschillen in karakter en ras waar een arabier qua temperament vaak heet kan zijn kan deze juist "cool" op de omgeving reageren. Mijn vader had een fjord die zo sensibel was dat deze ook niet geschikt was als recreatie paard. :+
Het was ook niet per se kritiek op de warmbloedstamboeken an sich, maar puur op het eeuwige "hoog in het bloed staan" geneuzel als excuus voor warmbloedpaarden die van ieder scheef grassprietje op tilt slaan. Natuurlijk doen ze dat lang niet allemaal en zien ze ook genoeg van de wereld, maar als je een relatief stille dressuurring vergelijkt met het kabaal en de drukte die je bij sommige andere takken hoort, moet je wel concluderen dat "hoog in het bloed staan" niet de oorzaak is van warmbloeden de er slecht mee om kunnen gaan. :P Dat was meer mijn insteek.


Ik snap de insteek wel en ben het er deels mee eens, het is ook zo dat dressuur gefokte paarden ook op de lichtste hulpen de zwaarste oefeningen moeten kunnen uitvoeren. Daar is ook een bepaalde "scherpte" voor nodig die "tegen" kan werken voor recreatief gebruik. Sommige van die dieren krijg je echt niet zo mak zoals de meeste mensen een recreatie paard graag willen hebben.

Overigens als je veel hengstenshows ziet dan zie je ook al verschil in karakter en hoe de paarden omgaan met publiek en muziek, sommige jonge hengsten moeten er aan wennen en geven er als ze ouder zijn weinig meer om. Andere hengsten blijven tot op hogere leeftijd niet geschikt om prijsuitreikingen of shows mee te rijden. Het is echt zo individueel vind ik.

Het meest ideale is een redelijk cool paard die heet te maken is ohz en eventuele spanning weer makkelijk afvloeit denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:22

Elisa2 schreef:
Ik snap de insteek wel en ben het er deels mee eens, het is ook zo dat dressuur gefokte paarden ook op de lichtste hulpen de zwaarste oefeningen moeten kunnen uitvoeren. Daar is ook een bepaalde "scherpte" voor nodig die "tegen" kan werken voor recreatief gebruik. Sommige van die dieren krijg je echt niet zo mak zoals de meeste mensen een recreatie paard graag willen hebben.

Overigens als je veel hengstenshows ziet dan zie je ook al verschil in karakter en hoe de paarden omgaan met publiek en muziek, sommige jonge hengsten moeten er aan wennen en geven er als ze ouder zijn weinig meer om. Andere hengsten blijven tot op hogere leeftijd niet geschikt om prijsuitreikingen of shows mee te rijden. Het is echt zo individueel vind ik.

Het meest ideale is een redelijk cool paard die heet te maken is ohz en eventuele spanning weer makkelijk afvloeit denk ik.
Eens. :j Dat laatste is voor elke tak van (top)sport denk ik het meest wenselijk: dieren die aangaan wanneer het moet en alles geven op het scherpst van de snede, maar daarna bij wijze van spreken door je 3-jarige neefje naar de wei gebracht kunnen worden. Die paarden verspillen immers niet nodeloos energie.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:26

Ja echt ideaal, van mij zou daar best meer op gefokt mogen worden. Een goed karakter, kritische selectie op gezondheid en hardheid en een functionele bouw. Dat zijn de paarden waar je het meest aan hebt in alle diciplines denk ik.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 20:06

fransje23 schreef:
Volgens mij verkopen/ verkochte beide geïnterviewde handelsstallen regelmatig dravers aan recreanten.
Een draver is een op en top gefokt sportpaard, dus schijnbaar kan niet wel. :j


Je hebt nuchtere en hete dravers.
Helaas hebben we de laatste tijd geen dravers meer, zo heel af en toe nog eens....

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:00

StalDoorstap schreef:
fransje23 schreef:
Volgens mij verkopen/ verkochte beide geïnterviewde handelsstallen regelmatig dravers aan recreanten.
Een draver is een op en top gefokt sportpaard, dus schijnbaar kan niet wel. :j


Je hebt nuchtere en hete dravers.
Helaas hebben we de laatste tijd geen dravers meer, zo heel af en toe nog eens....


Nuchter of heet een draver blijft een paard wat puur op prestatie is gefokt, het ultieme sportpaard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:07

StalDoorstap schreef:
fransje23 schreef:
Volgens mij verkopen/ verkochte beide geïnterviewde handelsstallen regelmatig dravers aan recreanten.
Een draver is een op en top gefokt sportpaard, dus schijnbaar kan niet wel. :j


Je hebt nuchtere en hete dravers.
Helaas hebben we de laatste tijd geen dravers meer, zo heel af en toe nog eens....
Ik zou zeggen: bezoek de site van Arqana Trot. :+

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:34

Ik kan eigenlijk niet kiezen tussen een van de opties.

Sowieso is mijn vraag dan: wanneer is een paard een sportpaard en wanneer een recreatiepaard?

Ik heb een arabier gehad die ik recreatief reed, had veel temperament en had waarschijnlijk een goed sportpaard geweest.

Mijn draver heeft jarenlang op de baan gelopen, tot ie bij mij kwam om recreatief gereden te worden.

Geboren of gemaakt, een beetje van beiden denk ik. Ook afhankelijk van wie er mee omgaat.
Sommige topsportpaarden kunnen met dd juiste ruiter prima naar buiten.
Sommige paarden die gefokt worden s recreatiepaard, blijken veel te heet te zijn onder de meeste ruiters.

En wat zoekt een sport- of recreatieruiter? Ik zou voor beide takken een paard zoeken dat lekker voorwaarts, maar goed controleerbaar is.

Ik denk dat een karakter zeker meespeelt en dat je sommige eigenschappen meekrijgt vanuit de ouders. Maar ik denk ook dat je met de juiste training en geschikte ruiter een paard grotendeels kunt vormen :)

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 17:44

Je hebt nuchtere en hete dravers.
Helaas hebben we de laatste tijd geen dravers meer, zo heel af en toe nog eens....[/quote]Ik zou zeggen: bezoek de site van Arqana Trot. :+[/quote]

Ga ik doen, dank je wel

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 17:47

Je hebt nuchtere en hete dravers.
Helaas hebben we de laatste tijd geen dravers meer, zo heel af en toe nog eens....[/quote]

Nuchter of heet een draver blijft een paard wat puur op prestatie is gefokt, het ultieme sportpaard![/quote]

Over een draver als sportpaard:
Mijn ervaring is dat het lastig is met sommige dravers om ze te laten keuren. De korte harde volte lukt niet goed en ze biljarderen. Ook worden ze door dierenartsen vaak als atactisch bestempeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:07

StalDoorstap schreef:
Ga ik doen, dank je wel

No worries! Je kunt daar bij sommige veilingen voor een habbekrats koerspaarden kopen (dravers en volbloeden) waar niets aan mankeert, behalve dat ze niet goed genoeg zijn, dus ik denk voor jullie wel interessant om in de gaten te houden. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-21 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:24

Ik heb meerdere Engelse volbloeds gereden na hun carriere als renpaard en dat waren prima bos-crosspaarden die verrassend bomproof bleken en ook makkelijk terug te nemen waren na een rengalopje.

Mijn eigen paard was 75% volbloed en naast 'n goeie springer ook een fijn recreatiepaard. Maar het hangt denk af van je definitie van recreatiepaard. Ik hield wel van wat pit.