Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 09:42

Ik las net onderstaand bericht op NU.nl.
Uit onderzoek is gebleven dat 13% van de thuiswerkers door een werkgever in de gaten wordt gehouden of ze wel echt aan het werk zijn.
Ik vind dat eigenlijk best heftig (en ook veel :oo ). Is er zo weinig vertrouwen tussen werkgever en werknemer dat ze dit mogelijk vinden?
Dan zit er qua werkrelatie wel iets scheef, lijkt mij?
Ik ben benieuwd of er hier ook thuiswerkers zijn die op een bepaalde manier gecontroleerd worden, en wat vinden jullie van dit bericht?
Is het terecht omdat anders misschien de kantjes er vanaf worden gelopen, of moet een werkgever zijn werknemer in dat opzicht altijd vertrouwen?
Ik ben benieuwd naar jullie mening! :)


Citaat:
13 procent van de thuiswerkers wordt via bedrijfssoftware gecontroleerd of ze wel of niet aan het werk zijn, blijkt uit een rondvraag van CNV. Volgens de vakbond gaat dat over "ruim een half miljoen mensen". Als het nodig is, zal CNV juridische stappen ondernemen.
Sinds de start van de coronacrisis meer dan een jaar geleden werkt zowat iedereen thuis om de verspreiding van de pandemie terug te dringen. Werkgevers verliezen daardoor deels de controle op hun personeel en lijken het moeilijk vinden om dat uit handen te geven.

Uit onderzoek van de vakbond CNV bij twaalfhonderd thuiswerkers blijkt namelijk dat 13 procent van hen in de gaten zou worden gehouden met controlesoftware. "En waarschijnlijk ligt het echte getal nog veel hoger omdat niet iedereen zijn bedrijfssoftware goed kent", zegt voorzitter Piet Fortuin.
CNV ziet de monitoring vooral in de callcenterbranche, maar benadrukt dat het in alle sectoren gebeurt.

Monitoring van werknemers is niet verboden, maar er moet wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Zo moet de werkgever er een legitieme reden voor hebben die de belangen en rechten van het personeel, zoals hun privacy, overstijgt. Ook moet het personeel steeds op de hoogte gebracht worden.
Heimelijke controle mag ook, maar enkel als er een ernstig vermoeden van fraude of iets dergelijks is. Als leden een klacht indienen bij CNV, gaat de organisatie praten met werkgevers en indien nodig zullen er juridische stappen ondernomen worden, klinkt het.
Uit het CNV-onderzoek blijkt verder dat 60 procent van de thuiswerkers zich eenzamer voelt dan een jaar geleden en dat 40 procent oogklachten heeft door lang te werken met een beeldscherm. De vakbond raadt mensen aan om genoeg naar buiten te gaan zodat ze niet de hele dag naar een scherm zitten te kijken.

Bron: https://www.nu.nl/tech/6126693/thuiswer ... tware.html

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:43

Toen ik thuiswerkte bij mijn vorige werkgever werd ik regelmatig via Skype bericht en in de gaten gehouden of ik nog wel online en actief was.
Mijn huidige werkgever vertrouwt zijn personeel ook slecht dus wij werken met zijn allen op kantoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 09:48

Zonnebloem92 schreef:
Toen ik thuiswerkte bij mijn vorige werkgever werd ik regelmatig via Skype bericht en in de gaten gehouden of ik nog wel online en actief was.
Mijn huidige werkgever vertrouwt zijn personeel ook slecht dus wij werken met zijn allen op kantoor.


Dat lijkt me heel lastig werken? Hoe voel je je daar dan bij?
Want ik denk dat ik het heel vervelend zou vinden dat ik steeds gecontroleerd zou worden.
Echt zo'n "Big Brother is Watching You" idee :=

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:49

Ik snap dit wel... Er zijn echt veel mensen met 0 discipline die nu thuis zitten en vanalles doen behalve werken. Vertrouwen is leuk, maar sommige mensen zijn gewoon echt niet geschikt om thuis te werken en die moeten dat nu dus wel, die hebben de controle nodig.

De manier waarop vind ik discutabel, maar de rede snap ik dus wel. Helemaal open en eerlijk vertellen dat je iemand controleert is ook niet meteen de oplossing... er zijn ook zat medewerkers die dan weer programmatjes installeren die activiteit 'faken', dus medewerkers zijn ook echt niet heilig :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:50

Zonnebloem92 schreef:
Toen ik thuiswerkte bij mijn vorige werkgever werd ik regelmatig via Skype bericht en in de gaten gehouden of ik nog wel online en actief was.
Mijn huidige werkgever vertrouwt zijn personeel ook slecht dus wij werken met zijn allen op kantoor.

Is er bij jullie geen pandemie?

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je moet kunnen bewijzen dat je genoeg uren maakt / werk levert. Maar het moet niet voelen alsof je een kleuter bent.

Maar helaas zijn niet alle mensen zo integer dat ze gewoon hun werk ook thuis doen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:51

Tja mij verbaasd het niet zo zeer. Mijn werkgever heeft ook wat geinstalleerd op mijn pc wat mij in de gaten houd. Al is dit volgens mijn werkgever meer een beveiligingskwestie. Uhu sure. Maar ander zijds,ik kom regelmatig toch malware tegen op de laptops van medewerkers en steeds vaker.

Ik zelf ben deel van de IT helpdesk dus ik zie het wel een beetje van beide kanten. Maar anderzijds zijn er ook werkgevers die echt te ver gaan in de privacy aantasten. Ex collega had voor een andere werkgever de complete history uitdraaien geleverd aan de managers van werknemers. En dat gaat mij veelste ver. Dan maar blocks erop en dat je alleen op websites mag komen die goedkeuringen hebben.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:56

Tja, ik zit er een beetje dubbel in...

Volgens mij gaat het hier over wederzijds vertrouwen.
Aan de ene kant zou de werkgever zijn of haar werknemers moeten vertrouwen dat zij hun werk doen, als dit niet zo is dan zou er vanuit de werkgever openheid moeten zijn over dat zij (in beperkte mate!) in de gaten gehouden worden. Maar dat mag zéker niet te ver gaan...

Aan de andere kant is het soms ook roeien met de riemen die je hebt... Er zijn genoeg werknemers die dagelijks struggelen met de balans tussen werk en bijv. jongere kinderen die thuis zitten of andere dingen die het lastig maken om echt constant bezig te kunnen zijn met het werk. Ik zou als werkgever ook een bepaalde openheid en verantwoordelijkheid verwachten vanuit de werknemer zodat je kunt zoeken naar een werkende oplossing.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:59

Fortitude schreef:
De manier waarop vind ik discutabel, maar de rede snap ik dus wel. Helemaal open en eerlijk vertellen dat je iemand controleert is ook niet meteen de oplossing... er zijn ook zat medewerkers die dan weer programmatjes installeren die activiteit 'faken', dus medewerkers zijn ook echt niet heilig :')


Als je zo ver gaat als medewerker moet je je zeker afvragen of je dan wel het juiste werk hebt gekozen... :o

En waarom zou openheid hierover geven niet de oplossing zijn? Transparantie lijkt me juist goed, zo breng je ook een bepaalde verantwoordelijkheid terug naar de werknemer. Ze wéten immers dan dat er kan worden gecontroleerd.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:03

Ik werk eigenlijk altijd wanneer mijn bazen vrij hebben. Ik heb dan vaak ook de verantwoordelijkheid dat alles gaat zoals het moet. Ze hebben ook een camera hangen waar ze vaak op kijken vanaf thuis. Dat doen ze alleen maar om te kijken hoe druk het is. :+

Heb nog nooit gehoord dat ik te weinig doe of dat ik door moet werken. Maar vond het aan het begin niet fijn dat die er hing. :P

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:04

Lastig.
Ik was altijd heel goed van vertrouwen, en ging er vanuit dat iedereen netjes thuis werkt en daar z'n uren maakt/items oplevert.

Maar na wat akkefietjes met o.a inhuur, die wel uren declareerden, maar die niet werkten, is dat vertrouwen toch wel wat weg. En ben ik toch wel wat controles gaan invoeren. Niet dat we nu op laptops mee aan het kijken zijn, maar ik krijg nu wel regelmatig uitdraaien van activiteit in de systemen waarin ik verwacht dat men werkt.
Super jammer dat dat nodig is, maar niet iedereen is even integer. |(

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:07

Tja, het mes snijdt aan twee kanten. Of het netjes is nee, maar ja ik kan het wel begrijpen. Wij hebben in het begin 3 weken thuis gewerkt (nu weer volledig op kantoor), en 1 collega bleek inderdaad helemaal niks uit te voeren (naar aanleiding van ons vermoeden is zijn mailbox en telefoon gecontroleerd. 2 mailtjes gingen eruit op een dag en 3 klanten gesproken (die hem belden). Man is onderhand ontslagen. Dus nee, of het netjes is is een tweede. Maar snappen doe ik het wel. Je wordt namelijk wel betaald om te werken ;)

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:12

Ik vind het heel dubbel. Ik zit in het onderwijs, dus als je dan je lessen niet geeft online valt dat wel op. Al zijn er ook collega's geweest die weigerden online te komen en leerlingen alleen een opdracht mee gaven. In de eerste periode vorig jaar kon ik dat wel begrijpen (heb ik dat ook gedaan) omdat het allemaal zo ontzettend anders was, maar nu zijn er nog steeds mensen die dat doen. Af en toe, oké... maar op je gat in een hutje op de hei zitten en weigeren les te geven is toch een tweede..

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:14

Ik werk op telefonisch klantcontact (overheid), dus het is bij ons vanzelfsprekend. Als ik geen telefoontjes aanneem, dan komt dat automatisch terug in ons systeem, net als wanneer ik bijvoorbeeld te lang op pauze blijf. Dit omdat wij geplande pauzes hebben om bezetting te kunnen garanderen, en deze pauzes en alle andere activiteiten dus ook worden vastgelegd in een systeem. Maar dat was op kantoor ook al zo. Dus bij ons, en veel andere telefonische klantcontact functies kan je er niet omheen, en vind ik het dus ook niet raar.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:14

Ik begrijp het wel hoor.

Moest ik een werkgever zijn, zou ik ook wel een vorm van controle willen, je hebt nu eenmaal mensen die van de situatie profiteren en de kantjes er aflopen zonder die controle.

Ik ben zelf aldoor moeten blijven werken, en kan dit niet van thuis uit - ik ben huishoudhulp :+
Ik heb klanten die niet thuis zijn als ik daar ben (het laatste jaar is iedereen thuis, maar in normale tijden heb ik klanten waar ik de sleutels van ontvang en gewoon mijn ding doe) die camera's hebben hangen. Niet eens perse om de huishoudhulp te controleren, gewoon ter beveiliging - maar eerlijk, als ik een hhh zou hebben, en camera's, zou ik gerust af en toe durven meekijken. Ik ben zelf absoluut geen baardtrekker, maar weet dat die er in mijn sector wel overvloedig zijn - ik zou het dus snappen en helemaal niet erg vinden als een klant eens zou checken of ik niet op de bank hang :+

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:14

Vanochtend op radio 2 was er een werkgever die vertelde dat ze alleen een check deed wanneer de resultaten tegenvielen. Dus als een medewerker niet goed scoorde, ging ze kijken naar de activiteit en dan zou ze het gesprek aangaan. Dat vind ik wel een goede insteek & daar zou ik minder moeite mee hebben. Maar het idee dat je manager elke dag kijkt hoeveel clicks/toetsaanslagen/actieve schermtijd je hebt, daar krijg ik echt jeuk van.

ik denk overigens dat het niet realistisch is om te verwachten dat men 40 uur per week actief achter de laptop zit. Dat deed je op kantoor ook niet. Als die verwachtingen bijgesteld worden én het blijft relevant of je resultaten goed zijn, dan zou ik er dus minder moeite mee hebben. Maar dan moet je je werkgever dus ook wel vertrouwen dat ze je er niet uitschoppen/je uren willen verminderen als je resultaten wel goed zijn, maar je daar in de praktijk maar 32 actieve uren voor nodig hebt.

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:16

Dido2316 schreef:
Ik vind het heel dubbel. Ik zit in het onderwijs, dus als je dan je lessen niet geeft online valt dat wel op. Al zijn er ook collega's geweest die weigerden online te komen en leerlingen alleen een opdracht mee gaven. In de eerste periode vorig jaar kon ik dat wel begrijpen (heb ik dat ook gedaan) omdat het allemaal zo ontzettend anders was, maar nu zijn er nog steeds mensen die dat doen. Af en toe, oké... maar op je gat in een hutje op de hei zitten en weigeren les te geven is toch een tweede..


Typisch, ik vind dat dus onbegrijpelijk. Dat je weigert online te komen, omdat het allemaal zo ontzettend anders was. Een commercieel bedrijf was daar anders mee omgegaan verwacht en hoop ik.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:17

Aan de ene kant gaat het best ver, maar aan de andere kant... Het is werk, je krijgt geld, als je gewoon je werk doet is er niks aan de hand? Of denk ik te simpel?

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:18

Cayenne schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Toen ik thuiswerkte bij mijn vorige werkgever werd ik regelmatig via Skype bericht en in de gaten gehouden of ik nog wel online en actief was.
Mijn huidige werkgever vertrouwt zijn personeel ook slecht dus wij werken met zijn allen op kantoor.


Dat lijkt me heel lastig werken? Hoe voel je je daar dan bij?
Want ik denk dat ik het heel vervelend zou vinden dat ik steeds gecontroleerd zou worden.
Echt zo'n "Big Brother is Watching You" idee :=

Ja erg vervelend hoor.
Ik lunchte daarom vaak gewoon achter mijn laptop zodat ik geen gedoe kreeg over inactief zijn.
Daarbij begon ik vaak wat eerder en/of ging later door en werd niet opgehouden voor een kletspraat met collega's waardoor ik eigenlijk productiever was dan op kantoor.
Gelukkig hadden ze dat uiteindelijk zelf ook door, waardoor ze bij dat bedrijf ook open stonden voor thuiswerken na corona.

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:18

Doubtless schreef:
Dido2316 schreef:
Ik vind het heel dubbel. Ik zit in het onderwijs, dus als je dan je lessen niet geeft online valt dat wel op. Al zijn er ook collega's geweest die weigerden online te komen en leerlingen alleen een opdracht mee gaven. In de eerste periode vorig jaar kon ik dat wel begrijpen (heb ik dat ook gedaan) omdat het allemaal zo ontzettend anders was, maar nu zijn er nog steeds mensen die dat doen. Af en toe, oké... maar op je gat in een hutje op de hei zitten en weigeren les te geven is toch een tweede..


Typisch, ik vind dat dus onbegrijpelijk. Dat je weigert online te komen, omdat het allemaal zo ontzettend anders was. Een commercieel bedrijf was daar anders mee omgegaan verwacht en hoop ik.


Ik ben overigens wel altijd online geweest, maar mijn lessen waren in het begin ook meer: hier heb je een opdracht en ga maar maken. In april werden dat al steeds meer echt lessen en nu is de kwaliteit van de online lessen gewoon degelijk te noemen. Maar ook nu zijn er collega's die niet online komen

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:20

Ik moet al mijn gewerkte uren op een klant verantwoorden. We werken met budgetten en normering dus als ik de hele dag zit te lanterfanten valt dat zowiezo wel op.

Aan de andere kant kun je ook niet 8 uur aan 1 stuk naar je scherm kijken.
Even het nieuws checken ofzo als je thuis werkt is dezelfde afleiding/onderbreking als het praatje bij de koffieautomaat vindt ik.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:21

Onze werkgever geeft veel vertrouwen, ook voor de corona-maatregelen was dat al zo. Nu krijgen we ook regelmatig te horen dat er begrip is voor de moeilijke combinatie van thuiswerken en bv kleine kinderen en dat door de omstandigheden ze niet dezelfde productiviteit verwachten. Vind dat een hele menselijke houding en één van de redenen dat ik er zo graag werk. Kanttekening: het is een NGO dus alle mensen die er werken zijn uit zichzelf al erg gepassioneerd/geëngageerd, en werken eerder wat teveel dan te weinig.

Heb ook enkele maanden voor een stad gewerkt en die waren erg van het controleren: prikklok, onverwacht telefoneren om te zien dat je wel aan je bureau zat, alles tot op de seconde moeten registreren... ik werd er gek van. Zou van veel controle dus wel onrustig worden en ben blij dat onze werkgever op basis van vertrouwen werkt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 10:22

Shae schreef:
Aan de ene kant gaat het best ver, maar aan de andere kant... Het is werk, je krijgt geld, als je gewoon je werk doet is er niks aan de hand? Of denk ik te simpel?


Dat denk ik aan de ene kant ook. Maar ik vind het ook heel ver gaan om je werknemers te controleren terwijl ze dat misschien zelf niet eens weten.
Ik heb zelf ook jaren thuis gewerkt en in mijn beleving heb je vooral jezelf ermee wanneer je te weinig werk verzet.

Ik zag laatst een filmpje waarbij iemand de muis van zijn pc had vast gemaakt aan een heen-en-weer bewegende ventilator, zodat het net leek alsof er continu muisbeweging was.
Dat vond ik dan wel weer creatief :')

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:23

manonutjuh schreef:
Ik moet al mijn gewerkte uren op een klant verantwoorden. We werken met budgetten en normering dus als ik de hele dag zit te lanterfanten valt dat zowiezo wel op.

Aan de andere kant kun je ook niet 8 uur aan 1 stuk naar je scherm kijken.
Even het nieuws checken ofzo als je thuis werkt is dezelfde afleiding/onderbreking als het praatje bij de koffieautomaat vindt ik.


Maar dat moet ook gewoon kunnen :j Ik merk dat ik zelfs meer werk gedaan krijg thuis dan op kantoor.. :+
Maar het moet in verhouding zijn.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:24

Muurp schreef:
manonutjuh schreef:
Ik moet al mijn gewerkte uren op een klant verantwoorden. We werken met budgetten en normering dus als ik de hele dag zit te lanterfanten valt dat zowiezo wel op.

Aan de andere kant kun je ook niet 8 uur aan 1 stuk naar je scherm kijken.
Even het nieuws checken ofzo als je thuis werkt is dezelfde afleiding/onderbreking als het praatje bij de koffieautomaat vindt ik.


Maar dat moet ook gewoon kunnen :j Ik merk dat ik zelfs meer werk gedaan krijg thuis dan op kantoor.. :+
Maar het moet in verhouding zijn.


Inderdaad!

Ik ben thuis ook veel productiever.
Kan me op kantoor niet zo goed afsluiten voor alle omgevingsgeluiden.

Ik merk het verschil echt wel, ben duidelijk vermoeider na een dag kantoor dan na een dag thuis.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:25

Doubtless schreef:
Vanochtend op radio 2 was er een werkgever die vertelde dat ze alleen een check deed wanneer de resultaten tegenvielen. Dus als een medewerker niet goed scoorde, ging ze kijken naar de activiteit en dan zou ze het gesprek aangaan. Dat vind ik wel een goede insteek & daar zou ik minder moeite mee hebben. Maar het idee dat je manager elke dag kijkt hoeveel clicks/toetsaanslagen/actieve schermtijd je hebt, daar krijg ik echt jeuk van.

ik denk overigens dat het niet realistisch is om te verwachten dat men 40 uur per week actief achter de laptop zit. Dat deed je op kantoor ook niet. Als die verwachtingen bijgesteld worden én het blijft relevant of je resultaten goed zijn, dan zou ik er dus minder moeite mee hebben. Maar dan moet je je werkgever dus ook wel vertrouwen dat ze je er niet uitschoppen/je uren willen verminderen als je resultaten wel goed zijn, maar je daar in de praktijk maar 32 actieve uren voor nodig hebt.

Hier ben ik het heel erg mee eens, als ik mijn werk gewoon doe lijkt het me sowieso niet zo relevant hoe actief ik ben gedurende de dag. Mijn werk is ook heel erg alles of niets, dus ik heb dagen dat ik zonder echte pauzes van 8 tot 8 werk om mijn deadlines te halen maar ook dagen waarop het niet zo druk is en ik dus minder productief ben. Op kantoor neem ik op zo'n dag ook wel eens een langere pauze, klets ik wat langer met collega's of lees ik tussendoor even het nieuws of zo, dus dat doe ik thuis ook (of even stofzuigen of de afwas doen :D )

Dat zal wel heel erg aan je werk liggen, bij een call center oid kan ik het nog wel begrijpen. Maar veel werk draait toch gewoon om (meetbare) output?