Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:26

Cayenne schreef:
Shae schreef:
Aan de ene kant gaat het best ver, maar aan de andere kant... Het is werk, je krijgt geld, als je gewoon je werk doet is er niks aan de hand? Of denk ik te simpel?


Dat denk ik aan de ene kant ook. Maar ik vind het ook heel ver gaan om je werknemers te controleren terwijl ze dat misschien zelf niet eens weten.
Ik heb zelf ook jaren thuis gewerkt en in mijn beleving heb je vooral jezelf ermee wanneer je te weinig werk verzet.

Ik zag laatst een filmpje waarbij iemand de muis van zijn pc had vast gemaakt aan een heen-en-weer bewegende ventilator, zodat het net leek alsof er continu muisbeweging was.
Dat vond ik dan wel weer creatief :')


Even een knuppel erin gooien om het vanaf een ander punt te bekijken (los van mijn mening):
Maar je werkgever doet toch constant die checks? Neem aan dat diegene, voor Corona, ook periodielijke checks deed om te kijken hoe en of jij je werk doet? Al dan niet face to face toen. Er was altijd al enige vorm van controle, zij zijn immers verantwoordelijk voor een aantal werknemers en moeten dat kunnen verantwoorden. Daar heeft men toen ook geen toestemming voor gegeven.

Als je ondermaats presteert mag daar best naar gekeken worden.

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:28

Wij loggen in een VPN in, dus dat zou gecontroleerd worden. Verder werken wij ook de hele dag met Microsoft Teams, dus als iemand langere tijd op afwezig staat, valt dat snel op. Bovendien hebben we druk werk, dus als we niks doen, valt dat ook al snel op. Werk moet toch af.

Geen idee of wij gecontroleerd worden, ik kan me er niet druk om maken eigenlijk. Controleer me maar, heb niks te verbergen. Ik snap het vanuit de werkgever wel, en zou het ook irritant vinden als ik een collega heb die er met de pet naar gooit en niks doet. Dat iemand een keer een off-day heeft en wat minder doet, helemaal prima. Maar gewoon niks doen is gewoon geen optie. Je krijgt betaald vanuit je werkgever, dan mag die ook verwachten dat je het uitvoert.

Ze zijn bij ons met thuiswerken sowieso wel een stuk flexibeler geworden. Thuiswerken was bij ons nooit de norm, gewoon altijd naar kantoor. Nu zijn er ook collega's die bijvoorbeeld overdag even vrij nemen, en dan 's avonds nog werken. Is ook prima, wordt niet moeilijk over gedaan. Uiteindelijk gaat het erom dat je je uren maakt.

Wij gaan nu overigens weer een stuk meer naar kantoor.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:29

Ik snap het ook wel hoor, ik kan me heel goed voorstellen dat het thuis zo veel afleiding is dat er zat werknemers zijn die de helft van de tijd met andere dingen bezig zijn.
Al is zo'n inactiviteitsscanner wel makkelijk te omzeilen.. Mijn vader deed vroeger wel eens zijn ventilator die heen en weer beweegt met een ijzerdraadje aan de muis vast binden als hij klaar was met zijn werk :+

Zo'n controle werkt niet bij elk beroep; mijn vriend moet vaak schetsen maken en berekeningen doen die hij het liefst op papier doet, en dan is ie ook vaak een tijd 'afwezig' op de computer. Dat maakt controle toch lastig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 10:30

Muurp: Wat betreft mijn situatie als toenmalige thuiswerker, werkte ik eigenlijk altijd heel zelfstandig en stak er regelmatig (veel) meer uren in als dat er werd verwacht. En ik werkte ook op mijn eigen laptop omdat die veel meer voldeed. Dus op die manier controleren was eigenlijk nooit sprake van. Maar er was altijd heel veel vertrouwen en grote mate van zelfstandigheid, en dus nooit problemen op dat vlak.
Daarom dat ik me zo slecht kan voorstellen dat iemand zo gecontroleerd wordt en dat ook niet als probleem ziet, en ben ik ook benieuwd naar andere zienswijze.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:32

Ik sta er ook zeker niet van te kijken. Vorig jaar werden de parttimers naar huis gestuurd omdat ze alleen fulltimers wilden hebben om zo min mogelijk verloop te hebben. Ik werk aan een chauffeursbalie, dus kán weinig thuis doen. Na 2 weken werd ik weer naar kantoor gehaald omdat ik thuis "te weinig" deed. Sowieso werden er al veel te snel weer veel te veel mensen naar kantoor gehaald. Maar blijkbaar vinden ze het in de gaten houden van werknemers belangrijker dan de veiligheid qua ruimte en besmettingen. Achja, als zij daar blij van worden, dan doen ze maar lekker. Zo lang ze maar niet verwachten dat ik de camera aan zet :).

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:33

Het lijkt me effectiever om te controleren of het werk (goed) wordt gedaan dan of mensen echt aan het werk zijn op precieze tijden.

Ik word niet gecontroleerd, buiten dat ik uren moet schrijven op waar ik mee bezig ben. Ons team werkt zelfstandig, mijn formele manager spreek ik weinig. Ik zou het vervelend vinden als mijn werk zou controleren of ik op tijd X wel achter mijn computer zit. Ik vind het fijn dat ik wat kan schuiven als dat uitkomt, zolang ik communiceer met collega's en het uitkomt met het werk. Dat komt mijn productiviteit alleen maar ten goede. :)
Laatst bijgewerkt door Mews op 09-04-21 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:34

Cayenne schreef:
Muurp: Wat betreft mijn situatie als toenmalige thuiswerker, werkte ik eigenlijk altijd heel zelfstandig en stak er regelmatig (veel) meer uren in als dat er werd verwacht. En ik werkte ook op mijn eigen laptop omdat die veel meer voldeed. Dus op die manier controleren was eigenlijk nooit sprake van. Maar er was altijd heel veel vertrouwen en grote mate van zelfstandigheid, en dus nooit problemen op dat vlak.
Daarom dat ik me zo slecht kan voorstellen dat iemand zo gecontroleerd wordt en dat ook niet als probleem ziet, en ben ik ook benieuwd naar andere zienswijze.


Zit dat niet ook gedeeltelijk in de bedrijfscultuur?
Ik kan me voorstellen dat grotere (topdown) bedrijven hier anders mee omgaan dan kleinere, vaak gemoedelijke bedrijven. :)

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:35

Yv_ schreef:
Zo lang ze maar niet verwachten dat ik de camera aan zet :).

Gewoon uit interesse: waarom niet? Ik snap dit nooit zo goed. Bij ons is dit geen ding eigenlijk, iedereen doet dit gewoon altijd. In een fysieke meeting zie je elkaar toch ook?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:37

Westhof schreef:
Yv_ schreef:
Zo lang ze maar niet verwachten dat ik de camera aan zet :).

Gewoon uit interesse: waarom niet? Ik snap dit nooit zo goed. Bij ons is dit geen ding eigenlijk, iedereen doet dit gewoon altijd. In een fysieke meeting zie je elkaar toch ook?


Bij ons is het bijna een verplichting. :)
Om een hele simpele reden; je bent veel meer betrokken op het moment dat iedereen je kan zien.

Maar ben wel benieuwd waarom jij er zo instaat.

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:44

Muurp schreef:
Bij ons is het bijna een verplichting. :)
Om een hele simpele reden; je bent veel meer betrokken op het moment dat iedereen je kan zien.

Maar ben wel benieuwd waarom jij er zo instaat.

Precies. Ik vind videobellen al minder fijn dan face-to-face met iemand praten, en als je iemand dan helemaal niet ziet, mis je toch een hoop non-verbale communicatie. Juist omdat wij altijd met camera aan bellen, valt het op als iemand dat niet doet. Dan is het toch al snel: 'waarom staat je camera uit?'. Dan is het al snel "verdacht" haha.

En ik heb ook gewoon leuke collega's, dus het is altijd leuk om ze te zien :) Toch een stukje bonding op het moment dat je niet bij elkaar bent.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:11

hier geen controle.
Ik ben de enige van mijn team die thuiswerkt. Ik ga maar 1 dag per week naar kantoor. Wij hebben " vaste werktijden" en smorgens roep je goeiemorgen op teams. Overleg per mail/teams/telefoon en je antwoord gewoon op je mails. En ja, soms ben ik even de was aan het ophangen en heel even niet bereikbaar.
Mijn collega's staan soms ook ergens te kletsen en zijn dan niet bereikbaar.

en heel eerlijk, ik vind thuis werken echt ideaal.
Als het druk is kan ik veel meer werk verzetten dan op kantoor, en als het rustig is dan kan ik de rustige momenten goed benutten door nog ff iets in huis te doen. De was, stofzuigen, ff de vaatwasser uitruimen etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 11:17

Ik had bij mijn werkgever een 36 urige werkweek maar in de praktijk waren dat veel meer uren en ook 's avonds en in het weekeinde. In de journalistieke wereld werken vaste uren soms gewoon niet.
Daarom ging ik 's ochtends vaak ook 2 uurtjes naar de sportschool. Dat kon gewoon, want die uren compenseerde ik later weer.

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:24

Bij ons is iedereen de hele dag door actief op Skype, dus als je daar een tijdje niet op reageert (zonder te melden waarom), dan valt het wel op. Bovendien is er bij ons altijd iemand die aan het eind van de dag een 'eindronde' doet om te kijken of al het werk gedaan is. Hoe je verder overdag je tijd indeelt mag je eigenlijk zelf weten, zolang je werk maar af komt, klanten niet onnodig hoeven te wachten en je teamgenoten zich niet uit de naad hoeven te werken omdat jij in de tuin ligt te zonnen :D

Edit: wij werken ook met een syteem waarvan de IT-beheerder kan zien of, hoe laat, en hoe lang je ingelogd bent. Maar die controleert daar verder niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:28

Ik vraag me af wanneer ze het definiëren als "controle". Ik werk in de IT en ik kan dus van het bedrijf waar ik voor werk bij iedereen heel makkelijk zien wat ze open hebben staan. Of ik dat doe? Nee. :') Maar de mogelijkheid is er dus zeker wel.
In callcenters is het trouwens altijd zo dat je in de gaten gehouden wordt, in mijn studententijd dat werk gedaan en je werd daar letterlijk al op je vingers getikt als je een minuutje langer nodig had om een call af te ronden. Dat is niet iets wat komt door corona.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:08

Wij loggen in op een werkomgeving. Maar ik heb ook vrij zichtbaar werk. Dus als ik niks doe, dan is dat ook zichtbaar voor alles en iedereen. En daarnaast stuur ik ook wel eens een mail in de avonduren. Het gaat er om dat het werk af is.. :)

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:16

Ik log ook in op een werkomgeving, maar wij worden (voor zover ik weet) niet gecontroleerd. Gelukkig maar, want ik vul mijn uren vrij in. Als ik tussen de middag naar de paarden wil, en mijn werk laat dat toe, dan doe ik dat. En dan werk ik in de middag/avond wat langer door.
Ik heb laatst op vrijdagochtend het paard van een stalgenootje verhuisd. Die uren heb ik op de woensdag erna (woensdag is mijn vrije dag) ingehaald. Wij worden daar heel vrij in gelaten. Als je je uren maar werkt en wanneer je dat doet, moet je zelf weten. Tenzij er overleggen zijn, dan moet je natuurlijk gewoon aanwezig zijn.
Ik vind dat een hele prettige manier van werken, maar je moet er inderdaad wel mee om kunnen gaan.

Daarnaast ben ik thuis ook productiever dan op kantoor. Minder afleiding, dus je kunt meer doen in kortere tijd. Dit maakt ook wel dat ik dagen heb dat ik minder uren maak dan volgens contract, maar wel meer werk heb verzet dan dat ik dat op kantoor zou doen. Maar daar ben ik heel open over en mijn directeur vindt ook: zolang het werk maar af is, dat is het belangrijkste. En ergens ander haal je die uren waarschijnlijk wel weer in als het drukker is.
En de andere kant op: als er een keer een gesprek met ouders is dat alleen 's avonds kan, dan maak ik daar ook geen punt van.
Het is geven en nemen, twee kanten op. Ik ben blij dat dat vertrouwen er bij ons in ieder geval is. Ik heb niets te verbergen, maar elke keer uit moeten leggen als ik tussen de middag even ga wandelen of naar de paarden ga, terwijl ik die uren later dan gewoon weer inhaal, lijkt me toch wel vermoeiend.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:21

In mijn team zit er geen enkele controle op. Mijn manager heeft de volste vertrouwen dat we de verantwoordelijkheid nemen voor ons werk. Ik heb ook een mobiele functie waarbij ik delen van de dag offline ben. Mijn manager gaat me dan echt niet bellen wat ik aan het doen ben. Als ik 's ochtends niet voor 10u online ben en ze ziet niks in mijn agenda dan zal ze uit bezorgdheid wel bellen of alles oké is, maar absoluut niet uit wantrouwen. Wij mogen ook flexibel werken. Als ik tussen de middag wil gaan wielrennen moedigt ze dat alleen maar aan. Dan werk ik 's avonds wat langer door. Ik voel echt absoluut geen controle op mijn werkuitvoering :)

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:33

Volgens mij is dit weer een storm in een glas water.
De controle betrof met name de call center medewerkers. Die stonden sowieso onder activiteit controle, of het nu thuis was op op locatie. De manager van call centra heeft een dashboard waarbij er gewoon gemonitord wordt wat de bezetting, de activiteit en de beschikbaarheid op de lijnen is, en of de service levels gehaald worden. Bij call centers is het ook zo dat precies is afgesproken wie op welk moment inactief mag zijn voor een korte pauze, zodat de bezetting op de lijnen altijd geborgd is. Niets nieuws onder de zon dus. Ook niet anders nu er thuisgewerkt wordt, hooguit dat er misschien iets extra's geïnstalleerd moet worden om datzelfde dashboard voor de manager mogelijk te maken vanaf de thuiswerkplek.

Verder wordt er ook, of het nu thuis is of op locatie, bij grote bedrijven, overheid, banken etc continue gemonitord wat er over het bedrijfsnetwerk gaat en wat de activiteit van de verschillende laptops/pc's is. Er wordt echt niet continue gekeken wat doet Pietje, maar alles wordt wel gelogd en alles wat Pietje gedaan heeft is terug te halen als dat nodig is. Als er rare patronen of activiteiten zijn, gaan er belletjes af. In het geval dat dan fraude oid aan de hand is, kunnen ze op detail nakijken wat die persoon gedaan heeft. Dat was al zo, dat is niet anders nu er thuisgewerkt wordt en is zelfs bij bepaalde instellingen zoals banken een wettelijke eis dat die acties terug te halen zijn. Alleen nu haalt het het nieuws alsof er gecontroleerd wordt op thuiswerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:09

Mews schreef:
Het lijkt me effectiever om te controleren of het werk (goed) wordt gedaan dan of mensen echt aan het werk zijn op precieze tijden.


Dit. Als iemand minder uren maakt en dus minder werk oplevert (of mindere kwaliteit werk) dan valt dat je als werkgever toch sowieso op? En dan ga je het gesprek aan.
Dat lijkt me veel beter voor de arbeidsverhoudingen dan iemands uren gaan tracken.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:11

Geen idee of wij in de gaten gehouden worden, lijkt mij niet heel moeilijk te controleren adhv logging.

En mij maakt het niet uit of ze controleren, ik geef ze zeker geen ongelijk dat ze dit (steekproefsgewijs of anders) doen. Geen probleem hoor, ik heb niets te verbergen. Mijn laptop voor mijn werk is uitsluitend voor mijn werk, doe er geen privé zaken mee oid.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:26

Hier geen controle op deze manier. Ik heb wel soort van vaste werktijden en meld me regelmatig in teams om laten weten welke zake ik oppak. Als een collega zich niet meld, dan maak ik me na een uur wel zorgen. In de zin van 'hij/zij is er toch wel/er zou toch niet aan de hand zijn'.
Verder registreren we al ons werk wel op een bepaalde manier, dus als een collega helemaal niets zou doen, zou dat wel opvallen.

Ik ben zelf leidinggevende en loop er eerder tegen aan dat mensen te veel doen of naast hun taken thuis als opvoeder/leraar/mantelzorger etc. ook nog proberen altijd 200% te geven voor het werk. Dat werkt alleen niet. Vrijwel iedereen wordt wel geraakt door de crisis, dan is het ook logisch dat je op je werk ook niet altijd 100% bent. Normaal is dat veel makkelijker aan te geven als je elkaar veel irl ziet, maar achter een scherm is dat lastiger.

Maar ik vraag me wel af om wat voor werkgevers het hier gaat. Ik heb ook wel eens ergens gewerkt waarbij ook veel werd geregistreerd: na hoeveel seconden neem je de telefoon op, hoeveel gaat naar de voicemail, hoe snel worden mails beantwoord etc. Neem aan dat die werkgever dat nu ook controleert bij de mensen thuis.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:36

@Muurp en Westhof:
Omdat het voor de vragen waarvoor ze me bellen absoluut niet nodig is. Dat kan ook prima even in een telefoontje of zelfs apje. Voor vergaderingen of dingen achter de computer maak ik uiteraard wel gebruik van de camera op de laptop, maar facetimetelefoontjes via mijn eigen mobiel niet.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:39

Lijkt mij prima. Bij sommige mensen vraag je je op kantoor al af wat ze de hele dag uitspoken. Laat staan als ze vanuit huis kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:57

Verbaast mij niks, mijn werkgever staat thuiswerken niet eens toe, ondanks dat we recent toch een aantal besmettingen hadden.. Nog steeds moesten we naar kantoor komen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:03

Mews schreef:
Het lijkt me effectiever om te controleren of het werk (goed) wordt gedaan dan of mensen echt aan het werk zijn op precieze tijden.

Ik word niet gecontroleerd, buiten dat ik uren moet schrijven op waar ik mee bezig ben. Ons team werkt zelfstandig, mijn formele manager spreek ik weinig. Ik zou het vervelend vinden als mijn werk zou controleren of ik op tijd X wel achter mijn computer zit. Ik vind het fijn dat ik wat kan schuiven als dat uitkomt, zolang ik communiceer met collega's en het uitkomt met het werk. Dat komt mijn productiviteit alleen maar ten goede. :)


Hmm. Als je als werkgever iemand betaald om van 9-12 en 13-17u te werken, dat is het toch gewoon de bedoeling dat er tijdens die uren gewerkt wordt?

Als de manager oké is met glijdende uren, en je gewoon x aantal uur per dag moet werken, maakt dat idd niet uit. Maar bij diegenen die op een vast uur moet starten, vind ik het niet meer dan normaal dat er dan ook echt op dat uur gestart wordt, en niet later, toevallig omdat je van thuis uit werkt.