Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bambi
Berichten: 624
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:32

Wat hier ook wordt gezegd, thuiswerken is niet hetzelfde als op kantoor 8 uur maken. Volgens mij is het KPN die dat ook zo goed inziet. Zij hebben aan het begin van de eerste lockdown gezegd dat hun medewerkers thuis dus 'maar' 6 uren hoeven te werken en wat blijkt: iedereen is nog even productief.

*tijdens de zware lockdown hebben ze zelf aangegeven dat alle medewerkers met kinderen onder de 12 jaar slechts 4 uurtjes hoefde te werken omdat het niet te combineren viel.

Ik ben nu dus vooral heel benieuwd naar de ziekmeldingen/verloop want met een werkgever die zo goed meewerkt denk ik dat dit vele malen lager is dan bij organisaties die onrealistische verwachtingen hebben....

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:52

Dilan93 schreef:
Zelf werk in kunnen delen is wel heel fijn :j

Maar snap dat dit bij mijn werk niet kan. Klantenservice moet op openingstijden beschikbaar zijn.

En ben idd blij dat ik werk heb. De keuze is voor mij niet zo ruim. Iets met 'had ik maar een vak moeten leren' :=

Ik vind 'had ik maar een vak moeten leren' altijd zo'n ** zin :(:) Alsof je nu voor je leven getekend bent. Dus ik moest even reageren met dat ik dat zeker niet vindt :D Je doet nu werkervaring op, en dat is het belangrijkst. Kop op :D

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:23

Kookaburra schreef:
Dilan93 schreef:
Zelf werk in kunnen delen is wel heel fijn :j

Maar snap dat dit bij mijn werk niet kan. Klantenservice moet op openingstijden beschikbaar zijn.

En ben idd blij dat ik werk heb. De keuze is voor mij niet zo ruim. Iets met 'had ik maar een vak moeten leren' :=

Ik vind 'had ik maar een vak moeten leren' altijd zo'n ** zin :(:) Alsof je nu voor je leven getekend bent. Dus ik moest even reageren met dat ik dat zeker niet vindt :D Je doet nu werkervaring op, en dat is het belangrijkst. Kop op :D

Voor het leven getekend is een groot woord. Maar soms voelt het wel zo, na de zoveelste afwijzing omdat ik geen mbo4 of hbo diploma heb.

Snap ook wel dat het momenteel een luxe is dat ik uberhaupt werk heb. Maar ik weet dat ik veel meer kan. Alleen door omstandigheden nooit verder gestudeerd op hbo niveau toen ik havo afgerond had. Enkel mbo niveau 3 afgerond en daar kom je niet heel ver mee.

Maargoed, dat is een offtopic discussie ;)

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:29

Nikass schreef:
Karin schreef:
Ik zou niet kunnen werken als er voortdurend iemand op mijn vingers kijkt en ik elke minuut tussen 9 en 5 moet verantwoorden, maar ik begrijp ook dat je soms weinig keus hebt en al lang blij mag zijn dat je werk hebt.


Hier sluit ik me bij aan :j

Mijn man moet ook "elke minuut" verantwoorden.
Ze willen weten hoelang er aan een bepaald probleem/project is gewerkt, zowel in actieve uren (het werken aan het project zelf) als inactieve uren (bv vergaderingen/overleg).
Dus als hij een telefoontje van een collega krijgt klikt hij op "telefonisch overleg" , bij pauze op "afwezig" en weer daarna weer op "project X" .
Dat is in de ICT eigenlijk heel normaal, ze willen de uren kunnen declareren bij de goede werkzaamheden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:32

Karin schreef:
Overigens moeten uren bij ons wel bijgehouden worden, maar dat gaat per project per week. Op welk moment je aan die projecten werkt zal mijn werkgever uiteindelijk een zorg zijn. Iedereen heeft op papier vaste werkdagen, maar het belangrijkste is dat je goed werkt levert, je deadlines haalt en er bent als er overleg is.

Dit schreef ik over hoe dat bij mijn werkgever gaat. Ook wij moeten alles per kwartier bijhouden op het betreffende project, en per week moet dat uitkomen op je aantal contracturen. Ook bij ons moet elke maand alles netjes gefactureerd worden aan opdrachtgevers.

Met 'elke minuut moeten verantwoorden' bedoel ik het voortdurend meekijken of ik wel aan het werk ben. Gelukkig is dat bij ons niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:39

Ik maak op een dag thuis weleens minder uren, maar ben in die uren wel veel productiever. Als ik meer uren maak, hoor ik de baas ook niet klagen. We zitten in een pandemie hoor.

Overigens moet ik wel uren bijhouden, zodat de factuur naar de klant kan. Dus deels zit daar wel wat controle in. Maar op een slechte dag schrijf ik gerust alles op algemeen met de melding 'slechte dag'. Dan ben ik voor collega's gewoon telefonisch bereikbaar, maar lig ik mentaal even uitgeschakeld op de bank. Mijn baas snapt dat gelukkig, zo niet zou ik op zoek gaan naar een andere baan.

Ik ken inderdaad wel de bedrijven waar ze met software checken of je actief bent (maar dus niet hoe productief) Een kennis heeft gewoon z'n muis ergens op gemonteerd dat zo nu en dan beweegt, probleem opgelost _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 10:48

Brainless schreef:
Mijn man moet ook "elke minuut" verantwoorden.
Ze willen weten hoelang er aan een bepaald probleem/project is gewerkt, zowel in actieve uren (het werken aan het project zelf) als inactieve uren (bv vergaderingen/overleg).
Dus als hij een telefoontje van een collega krijgt klikt hij op "telefonisch overleg" , bij pauze op "afwezig" en weer daarna weer op "project X" .
Dat is in de ICT eigenlijk heel normaal, ze willen de uren kunnen declareren bij de goede werkzaamheden.


Pfoe, dat lijkt me heel vermoeiend om op die manier te moeten werken.
Maar daar zullen ze dan wel aan gewend zijn als het in die sector normaal is.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Thuiswerkers in de gaten gehouden door werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:00

Mijn werkgever is er gelukkig in januari 2020 al achter gekomen wat een belasting het werken op kantoor qua tijd eigenlijk is. Wij hebben toen de afspraak gemaakt dat kantoorpersoneel nog maar 1 dag per week op kantoor hoefde te zijn. Toen hier de pandemie echt uitbrak is die dag meteen geschrapt.

Daarna is hij zelfs zo ver gegaan om alle internetbundels op onze werkmobieltjes zodanig te verhogen dat we deze ook als wifipunt kunnen gebruiken. Wat voor mij in de praktijk betekent dat ik af en toe met mijn vriend mee kan op zakenreis en vanuit de auto kan werken. Win-win situatie, eigenlijk. Ik hoef geen vrije dag op te nemen en mijn werkgever kan rekenen op zijn werknemers. Daarnaast kan het hem eigenlijk vrij weinig schelen wanneer en waar wij onze uren maken, als we maar zorgen dat ons werk gewoon gedaan wordt.

Het komt er vaak op neer dat ik onder "werktijd" een boodschapje doe of zoals straks lekker even in de tuin wat ga doen. Dan maak ik morgen wel een uurtje extra achter m'n laptop of ik pak volgende week ergens een uur meer.

Ik moet zeggen dat ik het heel erg fijn vind. Het gegeven vertrouwen maakt dat ik het niet wil beschamen en in het afgelopen jaar zijn de resultaten van het bedrijf alleen maar beter geworden.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:06

EvaC schreef:
Mijn werkgever is er gelukkig in januari 2020 al achter gekomen wat een belasting het werken op kantoor qua tijd eigenlijk is. Wij hebben toen de afspraak gemaakt dat kantoorpersoneel nog maar 1 dag per week op kantoor hoefde te zijn. Toen hier de pandemie echt uitbrak is die dag meteen geschrapt.

Daarna is hij zelfs zo ver gegaan om alle internetbundels op onze werkmobieltjes zodanig te verhogen dat we deze ook als wifipunt kunnen gebruiken. Wat voor mij in de praktijk betekent dat ik af en toe met mijn vriend mee kan op zakenreis en vanuit de auto kan werken. Win-win situatie, eigenlijk. Ik hoef geen vrije dag op te nemen en mijn werkgever kan rekenen op zijn werknemers. Daarnaast kan het hem eigenlijk vrij weinig schelen wanneer en waar wij onze uren maken, als we maar zorgen dat ons werk gewoon gedaan wordt.

Het komt er vaak op neer dat ik onder "werktijd" een boodschapje doe of zoals straks lekker even in de tuin wat ga doen. Dan maak ik morgen wel een uurtje extra achter m'n laptop of ik pak volgende week ergens een uur meer.

Ik moet zeggen dat ik het heel erg fijn vind. Het gegeven vertrouwen maakt dat ik het niet wil beschamen en in het afgelopen jaar zijn de resultaten van het bedrijf alleen maar beter geworden.

Mag ik bij jouw baas komen werken :))

Maar idd heel fijn dat jullie dit vertrouwen krijgen. Denk dat in zulke gevallen mensen er ook geen misbruik van maken, juist omdat ze zoveek vrijheid en vertrouwen krijgen :j

Alhoewel, ik heb ook binnen een bedrijf gewerkt waar de touwtjes daadwerkelijk heel erg kort gehouden moesten worden omdat mensen er wel misbruik van maakten. Maar dat was ook in een magazijn, waar het echt om de productie ging. Dus dat was sowieso al vrij streng

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:10

Dilan93 schreef:
Kookaburra schreef:

Ik vind 'had ik maar een vak moeten leren' altijd zo'n ** zin :(:) Alsof je nu voor je leven getekend bent. Dus ik moest even reageren met dat ik dat zeker niet vindt :D Je doet nu werkervaring op, en dat is het belangrijkst. Kop op :D

Voor het leven getekend is een groot woord. Maar soms voelt het wel zo, na de zoveelste afwijzing omdat ik geen mbo4 of hbo diploma heb.

Snap ook wel dat het momenteel een luxe is dat ik uberhaupt werk heb. Maar ik weet dat ik veel meer kan. Alleen door omstandigheden nooit verder gestudeerd op hbo niveau toen ik havo afgerond had. Enkel mbo niveau 3 afgerond en daar kom je niet heel ver mee.

Maargoed, dat is een offtopic discussie ;)

Hier door omstandigheden ook nooit verder gegaan na de havo, zelfs geen mbo gedaan. Ben uiteindelijk op een IT-servicedesk beland en daar in de loop der jaren doorgegroeid naar een seniorfunctie en inmiddels naar een andere afdeling binnen hetzelfde bedrijf gegaan. Leuke baan met bovenmodaal inkomen. Het kan wel, maar je hebt er een beetje geluk bij nodig en een werkgever waarbij je de ruimte hebt om te groeien. :j

Hier word ik niet echt in de gaten gehouden. Werk grotendeels thuis (ga één keer in de paar weken naar kantoor) en gebruik dan m'n eigen PC, dus tooltjes hebben ze niet. Er wordt wel naar output gekeken, maar ik doe ook zaken die buiten onze werksystemen heen gaan dus de output die men in rapportages ziet is niet compleet. Ook ben ik een soort van vliegende keep en werk ik dus in tickets van anderen, net waar een extra handje nodig is. Wat tijden betreft zijn ze hier ook niet zo moeilijk, kan zelf bepalen hoe laat ik begin en als ik een dag wat langer bezig ben (maandag bijna negen uur gemaakt) dan kan ik dat op een andere dag compenseren als ik wil. Meestal laat ik het erbij, tenzij het vaker in een week voorkomt of het echt teveel uren zou worden.

Toen ik nog op de servicedesk zat was het wel strakker, deels omdat je bezetting op orde moet hebben (dus een rooster met vaste tijden, vaste pauzetijden, etc) en deels omdat de gemiddelde collega daar wat minder zelfstandigheid aan kan. De meeste hadden wat meer aansturing en controle nodig, ook omdat het verloop er groter is enzo.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:11

Brainless schreef:
Mijn man moet ook "elke minuut" verantwoorden.
Ze willen weten hoelang er aan een bepaald probleem/project is gewerkt, zowel in actieve uren (het werken aan het project zelf) als inactieve uren (bv vergaderingen/overleg).
Dus als hij een telefoontje van een collega krijgt klikt hij op "telefonisch overleg" , bij pauze op "afwezig" en weer daarna weer op "project X" .
Dat is in de ICT eigenlijk heel normaal, ze willen de uren kunnen declareren bij de goede werkzaamheden.


Ik ben ook werkzaam in de ICT maar ken dit niet hoor. Gelukkig niet. Uren declareren ken ik wel maar niet op deze manier. Lijkt me niets.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:19

Sommige mensen kunnen niet met de verantwoording om gaan, dus die hebben dat denk ik wel als stok achter de deur nodig. In mijn bedrijf kunnen de mensen niet thuis werken, 1 van onze chauffeurs liep ook op alle mogelijke manieren de kantjes er van af, ik zag op een gegeven moment 1 van mijn auto's onderweg op een P staan, dacht o die houd pauze, echter 1.5 uur later stond hij er nog. Toch maar even gestopt er naar toe gegaan, hij had geen zin om naar het bedrijf te komen want dan moest hij of de auto wassen of andere minder leuke klusjes doen, hier is de mentaliteit dat we allemaal de minder leuke klussen verdelen en gewoon doen. Dus parkeerde hij de auto liever ergens en ging slapen onder werktijd. Had al vaker dingen met hem gehad, meer dan 10 uur per week privé bellen op de werktelefoon, op de dagen dat hij veel belde ook nog eens overuren schrijven, dat soort fratsen. Mensen met die mentaliteit kan je niet vrij laten en vertrouwen.
Het jammere is wel dat de mensen die je dat wel kunt toevertrouwen ook korter gaat houden dan nodig is.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:34

Century schreef:
Brainless schreef:
Mijn man moet ook "elke minuut" verantwoorden.
Ze willen weten hoelang er aan een bepaald probleem/project is gewerkt, zowel in actieve uren (het werken aan het project zelf) als inactieve uren (bv vergaderingen/overleg).
Dus als hij een telefoontje van een collega krijgt klikt hij op "telefonisch overleg" , bij pauze op "afwezig" en weer daarna weer op "project X" .
Dat is in de ICT eigenlijk heel normaal, ze willen de uren kunnen declareren bij de goede werkzaamheden.


Ik ben ook werkzaam in de ICT maar ken dit niet hoor. Gelukkig niet. Uren declareren ken ik wel maar niet op deze manier. Lijkt me niets.


Hier ook zoiets. Aan het einde van de week vul ik in welke uren ik heb gewerkt voor projecten of algemeen en dat is afgerond op hele uren.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:58

Century schreef:
Brainless schreef:
Mijn man moet ook "elke minuut" verantwoorden.
Ze willen weten hoelang er aan een bepaald probleem/project is gewerkt, zowel in actieve uren (het werken aan het project zelf) als inactieve uren (bv vergaderingen/overleg).
Dus als hij een telefoontje van een collega krijgt klikt hij op "telefonisch overleg" , bij pauze op "afwezig" en weer daarna weer op "project X" .
Dat is in de ICT eigenlijk heel normaal, ze willen de uren kunnen declareren bij de goede werkzaamheden.


Ik ben ook werkzaam in de ICT maar ken dit niet hoor. Gelukkig niet. Uren declareren ken ik wel maar niet op deze manier. Lijkt me niets.

Normaal deed manlief het ook niet zo, maar eens per week alles doorgeven.
Maar hij heeft zoveel dingen door elkaar lopen, dat hij aan het eind van de dag echt niet meer weet hoeveel tijd iets heeft gekost, laat staan eind van de week.
Door dit te gebruiken is hij erachter gekomen dat overleg veel meer tijd kost dan dat hij altijd opschreef.
Nu kan hij direct (laten) zien hoeveel van zijn tijd naar oa overleg/telefoontjes gaat en dat hij daardoor minder tijd heeft voor sommige projecten.