Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 156 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Slachttax

 
Profiel   

Bij afmelden van een paard kun je kiezen uit dood, slacht of export. Dus I&R kent wel het verschil.
Ik lees ook nog steeds nergens dat de slachtaks dus ook zou gaan over dood.
Het gaat die partij er echt om om te zorgen dat dieren niet gegeten worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:25 



 

afvoer: het vertrek van een levend dier van de UBN-locatie

onttrekking: afvoer of export;

RVO kent echter, afvoer, export en sterfte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:32 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Bij afmelden van een paard kun je kiezen uit dood, slacht of export. Dus I&R kent wel het verschil.
Ik lees ook nog steeds nergens dat de slachtaks dus ook zou gaan over dood.
Het gaat die partij er echt om om te zorgen dat dieren niet gegeten worden.

Thuisslacht is doodmelding in I&R. Opgegeten of niet kan je daar niet aangeven. Dood is dus betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:33 



 
Profiel   

Thuisslacht staat bij mij niet gelijk aan dood.
Thuisslacht word dat überhaupt nog wel gedaan?

dood is paard dood vinden in de wei/stal of euthanasie.
Zo zie ik het en lees het in hn voorstel ook niet anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:35 



 

neetoch schreef
citaat:
"De belasting wordt geheven van de UBN-houder die het dier onttrekt."
(niet bij verplaatsing naar andere UBN locatie)

Dit staat er toch in de OP Mindim: Ik lees dat als zijnde als je geen andere UBN locatie aanmeld die slachttax om de hoek komt kijken, of ze nou dood of levend het erf verlaten bij afmelden van die UBN locatie.


Dat is in deze het slachthuis, die onttrekt het dier, die betalen ook de belasting volgens de initiatiefwet van de PvdD.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:40 



 

tamary schreef
DuoPenotti schreef
Bij afmelden van een paard kun je kiezen uit dood, slacht of export. Dus I&R kent wel het verschil.
Ik lees ook nog steeds nergens dat de slachtaks dus ook zou gaan over dood.
Het gaat die partij er echt om om te zorgen dat dieren niet gegeten worden.

Thuisslacht is doodmelding in I&R. Opgegeten of niet kan je daar niet aangeven. Dood is dus betalen.


En euthanasie wordt niet gemeld door de rendac aan rvo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:41 



 
Profiel   

Nee rendac meld niks (zouden ze wel willen), maar bij I&R moet de eigenaar wel het dier afmelden bij van het erf af ook dood is dan doodmelding (en daar valt dus alle oorzaken dood het erf af onder, I&R maakt daar geen onderscheidt in).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:44 



 

tamary schreef
Nee rendac meld niks (zouden ze wel willen), maar bij I&R moet de eigenaar wel het dier afmelden bij van het erf af ook dood is dan doodmelding (en daar valt dus alle oorzaken dood het erf af onder, I&R maakt daar geen onderscheidt in).


Bovenstaande zegt dus niets over de slachttax.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:49 



 
Profiel   

tamary schreef
Nee rendac meld niks (zouden ze wel willen), maar bij I&R moet de eigenaar wel het dier afmelden bij van het erf af ook dood is dan doodmelding (en daar valt dus alle oorzaken dood het erf af onder, I&R maakt daar geen onderscheidt in).

Hoe kom je daar bij?

Bij afmelden van een paard kun je kiezen uit dood, slacht of export. Dus I&R kent wel het verschil.
Ik vind dat grote verschillen, dood of slacht.
Dood is er hier 1 van het erf gegaan, maar geslacht was hij toch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 14:50 



 

Blijf het apart vinden dat je voor gehouden herten nog niets hoeft te registreren, ze worden ook gehouden voor het vlees. Ik vraag me echter af of ze wel worden afgevoerd naar een slachthuis, denk het niet trouwens en dat de registratie daarom ook niet hoeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 15:21 



 
Profiel   

thuisslachten mag inderdaad niet.
Dat kan alleen als er sprake is van een noodslachting. Dierenarts schiet het dier en dier wordt vervolgens naar het slachthuis gebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 15:50 



 
Profiel   

Mindim schreef
tamary schreef
Nee rendac meld niks (zouden ze wel willen), maar bij I&R moet de eigenaar wel het dier afmelden bij van het erf af ook dood is dan doodmelding (en daar valt dus alle oorzaken dood het erf af onder, I&R maakt daar geen onderscheidt in).


Bovenstaande zegt dus niets over de slachttax.

Aangezien er in het voorstel ook gesproken wordt van slachttax bij dood op het erf zoals bv thuisslacht en de I&R bij dood op het erf enkel een doodmelding kent, valt ook dood aangetroffen of euthanasie dan onder de slachttax.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 19:32 



 
Profiel   

Mindim schreef
superpony schreef
Volgens mij is dat nog vrij vaag. En ik ken hier een aantal mensen die hier vlakbij laten schieten ipv thuis inslapen bijv.

Ik dacht dat dat niet meer mocht?


Zover ik weet mag een slager nog steeds op eigen lokatie schieten en gebeurt dat ook. Of iig kort geleden nog wel.
Wij hebben er nooit voor gekozen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 19:38 



 

superpony schreef
Zover ik weet mag een slager nog steeds op eigen lokatie schieten en gebeurt dat ook. Of iig kort geleden nog wel.
Wij hebben er nooit voor gekozen

Ik dacht het niet, vanwege het verbloeden. Wel op locatie bij de slager aan huis. Vlees voor consumptie van groot vee mag niet buiten het slachthuis. Kippen en schapen en geiten onder strenge regels wel.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-21 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 19:46 



 
Profiel   

Dus als ik geld wil besparen moet ik hier drie oude paarden laten afmaken omdat dat me over een half jaar 1500 euro gaat kosten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 19:57 



 
Profiel   

Mindim schreef
superpony schreef
Zover ik weet mag een slager nog steeds op eigen lokatie schieten en gebeurt dat ook. Of iig kort geleden nog wel.
Wij hebben er nooit voor gekozen

Ik dacht het niet, vanwege het verbloeden. Wel op locatie bij de slager aan huis. Vlees voor consumptie van groot vee mag niet buiten het slachthuis. Kippen en schapen en geiten onder strenge regels wel.


Dat zeg ik, op eigen lokatie mag ie gewoon schieten. Niet thuis, maar dat is al een tijd niet meer zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 20:05 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dus als ik geld wil besparen moet ik hier drie oude paarden laten afmaken omdat dat me over een half jaar 1500 euro gaat kosten....


Zo las ik het ook.

Ik denk wel 10x na voor we dus ooit nog een paard terug/over nemen ook.

Ik denk dat heel wat paarden onder de grond gaan verdwijnen hier en daar. Dit soort regels met die kosten, gaan alleen ellende veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 20:06 



 
Profiel   

Ja kraan huren is goedkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 20:06 



 

tamary schreef
Aangezien er in het voorstel ook gesproken wordt van slachttax bij dood op het erf zoals bv thuisslacht en de I&R bij dood op het erf enkel een doodmelding kent, valt ook dood aangetroffen of euthanasie dan onder de slachttax.


Thuisslacht voor consumptie van bijvoorbeeld een paard mag niet buiten het slachthuis.
Zelf doden en slachten voor eigen consumptie
Het zelf doden en slachten van een paard of pony voor de consumptie van het vlees is niet toegestaan buiten een erkend slachthuis.

Noodslachting
Is een dier na een ongeval gewond geraakt, maar is het nog wel geschikt voor humane consumptie? Is het om welzijnsredenen niet mogelijk het dier levend naar een slachthuis te vervoeren? Schakel dan een dierenarts in om het dier te keuren en ter plekke te laten doden voor een noodslachting.

Bron: NVWA

Misschien bij geiten, schapen en kippen of kalkoenen, maar niet het geval bij paarden. Dus je situatie komt niet voor. De dieren dienen 2 uur na het doden op transport te gaan naar het slachthuis.

Een andere mogelijkheid is dat de verschuldigde belasting wordt berekend aan de hand van het aantal dieren dat wordt geslacht, ongeacht hun gewicht. Ook hier bestaan dezelfde twee mogelijkheden, namelijk dat de slachterijen worden belast naar het aantal dieren dat wordt geslacht, dan wel dat verschillende tarieven gelden voor verschillende dieren.
Voorgesteld wordt om van de Slachttaks een aangiftebelasting te maken. De slachterijen zijn dan zelf verantwoordelijk voor het berekenen van de verschuldigde belasting en zullen deze belasting uit eigen beweging moeten afdragen.

Bron: PvdD

De slachterijen betalen de belasting. Dus ik denk dat de slachttax enkel voor dieren geldt die ter consumptie worden aangeboden. En niet voor een ziek paard wat moet worden geeuthanaseerd en vervolgens naar destructie gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 20:08 



 

superpony schreef
Arabesk schreef
Dus als ik geld wil besparen moet ik hier drie oude paarden laten afmaken omdat dat me over een half jaar 1500 euro gaat kosten....


Zo las ik het ook.

Ik denk wel 10x na voor we dus ooit nog een paard terug/over nemen ook.

Ik denk dat heel wat paarden onder de grond gaan verdwijnen hier en daar. Dit soort regels met die kosten, gaan alleen ellende veroorzaken.


De wet is er helemaal nog niet door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 20:10 



 
Profiel   

Mindim schreef
De wet is er helemaal nog niet door.


Nee, maar mijn paarden vallen ook nog niet allemaal om............

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 20:11 



 
Profiel   

Mocht deze wet wel aangenomen worden dan is dat ook meteen het einde van de weinige paardenslagers die hun werk nog uitvoeren. Daarnaast vind ik het zonde van al het goede vlees (voor zowel humane als dierlijke consumptie) wat verloren gaat aan destructie want met deze prijzen laat ik een paard nog liever euthanaseren..

Edit: ik ken welgeteld 0 mensen die specifiek paarden fokken en houden met als einddoel slacht. Slacht komt aan het einde, zodat het vlees niet verloren gaat (hoe ga je anders Fifi en Cato voeren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 21:13 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dus als ik geld wil besparen moet ik hier drie oude paarden laten afmaken omdat dat me over een half jaar 1500 euro gaat kosten....


Zou moeten ingaan per 1-1-2023.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 21:36 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Dus als ik geld wil besparen moet ik hier drie oude paarden laten afmaken omdat dat me over een half jaar 1500 euro gaat kosten....


Bedank alle bokkers maar die PVDD stemmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 21:53 



 
Profiel   

Mindim schreef
tamary schreef
Aangezien er in het voorstel ook gesproken wordt van slachttax bij dood op het erf zoals bv thuisslacht en de I&R bij dood op het erf enkel een doodmelding kent, valt ook dood aangetroffen of euthanasie dan onder de slachttax.


Thuisslacht voor consumptie van bijvoorbeeld een paard mag niet buiten het slachthuis.
Zelf doden en slachten voor eigen consumptie
Het zelf doden en slachten van een paard of pony voor de consumptie van het vlees is niet toegestaan buiten een erkend slachthuis.

Noodslachting
Is een dier na een ongeval gewond geraakt, maar is het nog wel geschikt voor humane consumptie? Is het om welzijnsredenen niet mogelijk het dier levend naar een slachthuis te vervoeren? Schakel dan een dierenarts in om het dier te keuren en ter plekke te laten doden voor een noodslachting.

Bron: NVWA

Misschien bij geiten, schapen en kippen of kalkoenen, maar niet het geval bij paarden. Dus je situatie komt niet voor. De dieren dienen 2 uur na het doden op transport te gaan naar het slachthuis.

Een andere mogelijkheid is dat de verschuldigde belasting wordt berekend aan de hand van het aantal dieren dat wordt geslacht, ongeacht hun gewicht. Ook hier bestaan dezelfde twee mogelijkheden, namelijk dat de slachterijen worden belast naar het aantal dieren dat wordt geslacht, dan wel dat verschillende tarieven gelden voor verschillende dieren.
Voorgesteld wordt om van de Slachttaks een aangiftebelasting te maken. De slachterijen zijn dan zelf verantwoordelijk voor het berekenen van de verschuldigde belasting en zullen deze belasting uit eigen beweging moeten afdragen.

Bron: PvdD

De slachterijen betalen de belasting. Dus ik denk dat de slachttax enkel voor dieren geldt die ter consumptie worden aangeboden. En niet voor een ziek paard wat moet worden geeuthanaseerd en vervolgens naar destructie gaat.


Ik HOOP dat je gelijk krijgt.
Ik ben BANG dat het gewoon alle paardeneigenaren gaat treffen (en hobby geiten/schapenhouders enz)
De wet is door de PvDD inderdaad ontworpen omdat ze tegen elke vorm van veeproductie zijn.
De insteek is dat "de vervuiler" moet betalen.

Of je een paard (of ander dier) nu opeet of laat inslapen, die vervuiling die een hobbypaard heeft veroorzaakt is even groot als wanneer het dier alleen voor de slacht gefokt is.
(sterker nog: ons hobbypaard wordt waarschijnlijk een stuk ouder dus zal meer jaren vervuilend zijn dan een jong geslacht paard)

PvDD is primair tegen de vleesindustrie. Maar zoals de ontwerp wet er nu voor ligt, KAN die gewoon voor alle dieren gelden.

Als de hobbydieren niet nadrukkelijk worden uitgesloten, dan gaat deze wet gewoon voor alle dieren gelden.

Natuurlijk hoop ik ook dat het echt alleen maar de slachtdieren betreft.
(nou ja, eigenlijk ook niet, want volgens mij wordt dit de nekslag voor elke veehouder)

Dus:

Als dit niet duidelijk in die wet wordt opgenomen, dan geldt die wet straks voor alle dieren gelden.

Omdat de wet enorm veel geld moet gaan opleveren, kan ik me heel goed voorstellen dat die wet zal worden aangenomen. (De geldkraan staat al meer dan een jaar wijd open, dat moeten ze ergens gaan terughalen)

Conclusie:

Er zal actie ondernomen moeten worden (door de hippische sector en hobbyhouders van diverse andere soorten hobby vee enz) zodat er een DUIDELIJKE ontheffing/uitsluiting moet komen in die wet voor onze hobbydieren.


Daarom heb ik dit topic geopend, vanwege dit grijze gebied dat wel eens heel zwart voor ons kan uitpakken.

Als enkel individu heb ik niet veel invloed, laat staan dat ik ervaring heb met landelijke politiek.
Via dit topic hoop ik zodoende iets aan te zwengelen.
Als er niets gedaan wordt, dan sluipt zo'n wetje er gewoon zo door.


Spoiler:
Ik heb (samen met andere buurtbewoners) ooit op gemeentelijk niveau een bouwplan tegen kunnen houden;
Op 1 klein partijtje na was er in beginsel geen enkele partij tegen.
Levert woningen op, en vooral: veel geld via de OZB.
Dus als niemand tegen is, dan is het dus een goed plan (?) en doen ze het.
Het bouwplan was dan doorgegaan.
Door de actie van de buurt switchten vrijwel alle partijen van standpunt.
(vlak ook voor gemeenteraadsverkiezingen)
Zodoende is het bouwplan definitief van tafel verdwenen.

Zo zie ik het voorstel ook voor de slachttaks.
Als niemand protesteert, kan deze wet enorm veel geld gaan opleveren.
Dat alleen zou al een goede reden zijn dat de wet zo wordt aangenomen.
Door protest zou die wet aangepast kunnen worden of zelfs verworpen worden.
Struisvogelpolitiek en denken dat het ons niet betreft is daarom niet slim.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-21 22:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 156 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen