Slachttax

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:31

Loretta schreef:
Arabesk schreef:
Dus als ik geld wil besparen moet ik hier drie oude paarden laten afmaken omdat dat me over een half jaar 1500 euro gaat kosten....


Bedank alle bokkers maar die PVDD stemmen.


Niks constructiefs te melden Loretta?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:41

hoefnageltje schreef:
Ik HOOP dat je gelijk krijgt.
Ik ben BANG dat het gewoon alle paardeneigenaren gaat treffen (en hobby geiten/schapenhouders enz)
De wet is door de PvDD inderdaad ontworpen omdat ze tegen elke vorm van veeproductie zijn.
De insteek is dat "de vervuiler" moet betalen.

Of je een paard (of ander dier) nu opeet of laat inslapen, die vervuiling die een hobbypaard heeft veroorzaakt is even groot als wanneer het dier alleen voor de slacht gefokt is.
(sterker nog: ons hobbypaard wordt waarschijnlijk een stuk ouder dus zal meer jaren vervuilend zijn dan een jong geslacht paard)

PvDD is primair tegen de vleesindustrie. Maar zoals de ontwerp wet er nu voor ligt, KAN die gewoon voor alle dieren gelden.

Als de hobbydieren niet nadrukkelijk worden uitgesloten, dan gaat deze wet gewoon voor alle dieren gelden.

Natuurlijk hoop ik ook dat het echt alleen maar de slachtdieren betreft.
(nou ja, eigenlijk ook niet, want volgens mij wordt dit de nekslag voor elke veehouder)

Dus:

Als dit niet duidelijk in die wet wordt opgenomen, dan geldt die wet straks voor alle dieren gelden.

Omdat de wet enorm veel geld moet gaan opleveren, kan ik me heel goed voorstellen dat die wet zal worden aangenomen. (De geldkraan staat al meer dan een jaar wijd open, dat moeten ze ergens gaan terughalen)

Conclusie:

Er zal actie ondernomen moeten worden (door de hippische sector en hobbyhouders van diverse andere soorten hobby vee enz) zodat er een DUIDELIJKE ontheffing/uitsluiting moet komen in die wet voor onze hobbydieren.


Daarom heb ik dit topic geopend, vanwege dit grijze gebied dat wel eens heel zwart voor ons kan uitpakken.

Als enkel individu heb ik niet veel invloed, laat staan dat ik ervaring heb met landelijke politiek.
Via dit topic hoop ik zodoende iets aan te zwengelen.
Als er niets gedaan wordt, dan sluipt zo'n wetje er gewoon zo door.


Spoiler:
Ik heb (samen met andere buurtbewoners) ooit op gemeentelijk niveau een bouwplan tegen kunnen houden;
Op 1 klein partijtje na was er in beginsel geen enkele partij tegen.
Levert woningen op, en vooral: veel geld via de OZB.
Dus als niemand tegen is, dan is het dus een goed plan (?) en doen ze het.
Het bouwplan was dan doorgegaan.
Door de actie van de buurt switchten vrijwel alle partijen van standpunt.
(vlak ook voor gemeenteraadsverkiezingen)
Zodoende is het bouwplan definitief van tafel verdwenen.

Zo zie ik het voorstel ook voor de slachttaks.
Als niemand protesteert, kan deze wet enorm veel geld gaan opleveren.
Dat alleen zou al een goede reden zijn dat de wet zo wordt aangenomen.
Door protest zou die wet aangepast kunnen worden of zelfs verworpen worden.
Struisvogelpolitiek en denken dat het ons niet betreft is daarom niet slim.



Ik doe niet aan struisvogelpolitiek.

Ja, het treft mensen met hobbydieren, die de dieren laten slachten voor consumptie (lees vleesindustrie). Tenminste ik denk dat het slachthuis de kosten gaat door berekenen. Het wetsontwerp geeft namelijk aan dat het slachthuis met de slachttaks wordt belast.

Er staat heel duidelijk dat het gaat over dieren die bij het slachthuis worden aangeboden of dat nu gaat om een hobbyboer die wat stiertjes houdt of wat varkentjes, een paard die de consumptie in gaat of een professionele veehouder.

Er wordt nergens gerept dat ingeslapen dieren, die naar de rendac gaan worden belast.

Het enige wat ik in het wetsontwerp lees, is dat het slachthuis wordt belast.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 00:40

Wij lezen het wetsontwerp dus kennelijk anders.
Nogmaals, ik hoop gewoon dat je gelijk hebt.

Nergens staat dat het slachthuis wordt belast.
Er wordt steeds gesproken over de UBN houder.
En ik interpreteer daar niet het slachthuis mee (ik denk dat we er daardoor er verschillend naar kijken, ik heb geen verstand van UBN registratie)
Er is al een paar keer het punt aangehaald dat het ook geld voor dood op het erf, ongeacht de oorzaak.

Ik heb dit topic niet geopend om een welles-nietes discussie te houden,
er komen bij de uitvoering van deze wet (zoals die er nu voor ligt) gewoon wat puntjes om de hoek kijken die niet handig zijn of onduidelijk.

Neem bijvoorbeeld de export:
hoe kunnen ze nu verschil maken tussen een paard dat geëxporteerd wordt direct naar de slacht, of dat het paard in het buitenland pas na 1 jaar wordt geslacht bijvoorbeeld?
Het paard is hier geproduceerd, heeft hier vervuild, producent wordt belast.
Ook een top sportpaard kan worden opgegeten tenslotte.

Of voor pensionhouders:
Als straks na verhuizing van een pensionklant een paard "verdwijnt", heeft de pensionhouder een probleem.
Als pensionhouder geen nieuwe UBN kan melden, dan is het dier dus "onttrokken" aan de veestapel en is de taks van toepassing.
Als de pensionhouder het paard niet afmeld, heeft die een probleem bij een controle.
Dan ontbreekt er ineens een paard.

De hele UBN registratie voor paarden die nu wordt opgezet, is omdat paarden gewoon als consumptiedier worden aangezien voor de wet. Een paard KAN worden opgegeten.
Dat wij ons dier niet voor consumptie houden, daar heeft de wet geen boodschap aan.

Ik ben pas gerust als er duidelijk te lezen is dat hobbydieren worden uitgesloten.

Ik hoop maar dat ik dit hele wetsvoorstel helemaal verkeerd begrepen heb.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:41

Weet eigenlijk iemand wanneer ze hier voor gaan stemmen in de kamer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:58

Citaat:
Nergens staat dat het slachthuis wordt belast.
Er wordt steeds gesproken over de UBN houder.
En ik interpreteer daar niet het slachthuis mee (ik denk dat we er daardoor er verschillend naar kijken, ik heb geen verstand van UBN registratie)


https://www.partijvoordedieren.nl/initi ... van-dieren

Onder hoofdstuk: een slachttaks

Citaat:
Er is al een paar keer het punt aangehaald dat het ook geld voor dood op het erf, ongeacht de oorzaak.


Waar staat dat dan, dat kan ik niet vinden.


Citaat:
Neem bijvoorbeeld de export:
hoe kunnen ze nu verschil maken tussen een paard dat geëxporteerd wordt direct naar de slacht, of dat het paard in het buitenland pas na 1 jaar wordt geslacht bijvoorbeeld?
Het paard is hier geproduceerd, heeft hier vervuild, producent wordt belast.
Ook een top sportpaard kan worden opgegeten tenslotte.

Je kan een paard afmelden bij het RVO voor export, dood of slacht. In de laatste optie, maakt ook het slachthuis nog een slachtmelding bekend en wordt het paspoort door het slachthuis naar uitgevende instantie terug gestuurd.
Wat in het buitenland met de dieren gebeurd heeft nederland geen grip op.


Citaat:
Of voor pensionhouders:
Als straks na verhuizing van een pensionklant een paard "verdwijnt", heeft de pensionhouder een probleem.
Als pensionhouder geen nieuwe UBN kan melden, dan is het dier dus "onttrokken" aan de veestapel en is de taks van toepassing.
Als de pensionhouder het paard niet afmeld, heeft die een probleem bij een controle.
Dan ontbreekt er ineens een paard.


Hmm hoe ze dat op gaan lossen weet ik niet. Het paard zou dan in de anonimiteit moeten verdwijnen, want ook een eventuele nieuwe stalling zal het paard weer aan moeten melden. Anders stalt men illegaal paarden. Zolang er ook geen paspoort terug komt van het slachthuis of bij de douane, kan men er misschien vanuit gaan dat er sprake is van een misdrijf door de eigenaar van het paard? Maar dat is een dingetje wat wel uitgewerkt zou moeten worden idd.

Citaat:
De hele UBN registratie voor paarden die nu wordt opgezet, is omdat paarden gewoon als consumptiedier worden aangezien voor de wet. Een paard KAN worden opgegeten.
Dat wij ons dier niet voor consumptie houden, daar heeft de wet geen boodschap aan.

Ik ben pas gerust als er duidelijk te lezen is dat hobbydieren worden uitgesloten.


Hobbydieren hebben al jaren een UBN registratie. Alles wat met een oormerk loopt is geregistreerd bij de RVO. Zowel productie als hobbydieren, herten uitgezonderd.
UBN nummer hebben velen ook al, tenminste ik moet voor de Rendac altijd een UBN nummer geven.

Ik denk zolang je hobbydier niet wordt geslacht, je je niet zoveel zorgen hoeft te maken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:03

Maar dan kom je toch een beetje in het systeem bij auto's terecht;

Overschrijf bewijs bij aankoop.
En dan komt het probleem, waar iedereen bang voor is; Belasting. Dan zou het bij verhuizing van paard net zoals met auto's als je zelf verhuisd moeten gaan. Lastiger, maar wordt een extra taak voor de stalhouders en waarschijnlijk de bel dienst.

En dan zie ik slachttax als een soort verwijderingsbijdrage. Maar aan wie betaal je die? Als je als particulier verkoopt, is dan niet altijd officieel.
dan zou het al vanaf de fokker betaald moeten worden bij registratie van een veulen.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:14

Het lijken zo idd wel 2 compleet verschillende verhalen. Die juristen pagina heeft het juist wel over van UBN nr. houder incasseren namelijk en nu ik dit zo gelezen heb, komt dit bij de PVDD helemaal niet naar boven...

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:36

Slachthuizen sturen bij mijn weten geen paspoorten terug naar stamboeken. En een melding daar naartoe wordt ook niet gedaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:41

Maar zoals bij quarters; Die worden na 25 jaar automatisch dood verklaard door AQHA als je niet meldt dat ze nog leven. Ik heb dus een dode quarter van 28 staan.

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:44

superpony schreef:
Maar zoals bij quarters; Die worden na 25 jaar automatisch dood verklaard door AQHA als je niet meldt dat ze nog leven. Ik heb dus een dode quarter van 28 staan.


:')
eigenlijk moet ik hier wel om lachen :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:48

DuoPenotti schreef:
superpony schreef:
Maar zoals bij quarters; Die worden na 25 jaar automatisch dood verklaard door AQHA als je niet meldt dat ze nog leven. Ik heb dus een dode quarter van 28 staan.


:')
eigenlijk moet ik hier wel om lachen :D


:+ :D :o

Nog erger; ik heb een 7 en 10jr niet dood gemeld en die leven dus nog }> }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:08

Kinke schreef:
Slachthuizen sturen bij mijn weten geen paspoorten terug naar stamboeken. En een melding daar naartoe wordt ook niet gedaan.


Misschien nu nog niet, maar moet dat straks wel, tenminste de NVWA aldaar moet dat doen.

Van de website van het RVO:

Bij slacht
Als u uw paard laat slachten, dan moet het paspoort met uw paard mee naar het slachthuis. Op het slachthuis controleert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) het paspoort en maken zij het ongeldig. Zij sturen het paspoort via RVO terug naar de ppi. In de Nederlandse centrale database staat dan dat uw paard is geslacht. Stuur ook het Voedsel Keten Informatie (VKI) formulier met het paard mee naar het slachthuis. Neem voor meer informatie over dit formulier contact op met de Sectorraad Paarden.

De afvoer van het paard naar het slachthuis meldt u ook in het I&R-systeem. Meer hierover leest u op de pagina Paarden melden.


Melding door het slachthuis
Een slachtmelding wordt alleen door het slachthuis geplaatst. Deze melding moet binnen 7 kalenderdagen na de slacht zijn gedaan. U meldt alleen de afvoer naar het slachthuis. Dit doet u met een afvoermelding op mijn.rvo.nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:11

superpony schreef:
Nog erger; ik heb een 7 en 10jr niet dood gemeld en die leven dus nog }> }>


Ik heb mijn merrie ook nooit gechipt, ze is vorig jaar ingeslapen op jarige leeftijd. Ze had ook geen paspoort of chip. Ze staat geregistreerd bij het KWPN, maar heb haar niet afgemeld aldaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:23

Mindim schreef:
superpony schreef:
Nog erger; ik heb een 7 en 10jr niet dood gemeld en die leven dus nog }> }>


Ik heb mijn merrie ook nooit gechipt, ze is vorig jaar ingeslapen op jarige leeftijd. Ze had ook geen paspoort of chip. Ze staat geregistreerd bij het KWPN, maar heb haar niet afgemeld aldaar.


Ze waren wel gechipt hoor. Maar AQHA en gewoon niet doorgegeven aan stamboek dat ze overleden zijn.

Waar AQHA dus je paard zelf dood verklaard op 25jr leeftijd als je niet meldt dat ze nog leven.

Ging even om de grap; Heb er eentje van 28 levend staan die officieel dood is en dus levende van 7 en 10 die dood zijn. Maar dat is dus een stamboek regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:08

Ik heb de PvdD maar een aangeschreven van hoe en wat. Dit is het antwoord:

Er is nog geen wetsvoorstel voor de "slachttax", maar deze zal absoluut niet bedoeld zijn om belasting te heffen op een geëuthanaseerd paard. Die situatie is al verdrietig genoeg.
Alleen als een dier geslacht wordt (door een paardenslager) en het voor consumptie bestemd is, dan zal er belasting geheven worden.


Kunnen we allemaal weer rustig slapen :D

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:11

Dank je wel voor de info :j

Inderdaad, dan is de rekening van de DA en het individueel ophalen wel alweer genoeg aan kosten.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:30

Haha thanks mindim, slaap er idd wat geruster op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:43

Dat zeggen ze nu. Over een paar jaar kan alles zomaar anders zijn. Nu ook met het registreren, denk ik dat er voorlopig nog wel een en ander zal veranderen op gebied van paarden houden.

Maar we wachten het af. Wie dan leeft, die dan zorgt zeggen we altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:54

superpony schreef:
Dat zeggen ze nu. Over een paar jaar kan alles zomaar anders zijn. Nu ook met het registreren, denk ik dat er voorlopig nog wel een en ander zal veranderen op gebied van paarden houden.

Maar we wachten het af. Wie dan leeft, die dan zorgt zeggen we altijd.

Precies, beetje positief blijven ;)

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:55

SuperPony
Niet op de PvdD stemmen kan al helpen :)

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:22

hoezo kunnen we dan rustig slapen? Alsof het een misdaad is om je paard naar de slager te brengen.
Te belachelijk voor woorden

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:40

Kinke schreef:
hoezo kunnen we dan rustig slapen? Alsof het een misdaad is om je paard naar de slager te brengen.
Te belachelijk voor woorden


inderdaad.
Als dit doorgaat zal dit een nekslag zijn voor veel (hobby)veehouders :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:43

Kinke schreef:
hoezo kunnen we dan rustig slapen? Alsof het een misdaad is om je paard naar de slager te brengen.
Te belachelijk voor woorden


Dan heb je me verkeerd begrepen, sommige mensen zijn bang dat ze ook slachttax moeten betalen wanneer het paard thuis geeuthanaseerd wordt. Daar zal je dus geen slachttax over hoeven te betalen.

Dus misschien gewoon eerst even lezen, ipv gelijk op die manier binnen te komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-21 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:43

Mindim schreef:
Ik heb de PvdD maar een aangeschreven van hoe en wat. Dit is het antwoord:

Er is nog geen wetsvoorstel voor de "slachttax", maar deze zal absoluut niet bedoeld zijn om belasting te heffen op een geëuthanaseerd paard. Die situatie is al verdrietig genoeg.
Alleen als een dier geslacht wordt (door een paardenslager) en het voor consumptie bestemd is, dan zal er belasting geheven worden.


Kunnen we allemaal weer rustig slapen :D


Daar slaap ik nog steeds niet gerust op. Ik ben namelijk blij met de mogelijkheid van slacht.
Bijvoorbeeld mijn huidige pony: jonkie, nu paar maanden in de lappenmand. Gelukkig knapt ze op (klopt, hard af), maar had ook anders kunnen lopen. Hoe lang ga je door met dokteren? Waneer zegt de dierenarts dat euthanasie eerlijk is? Wanneer het al lijden is? Zeker bij een jonkie trekken we allemaal minder snel de stekker eruit dan bij een ouder dier.
Ik heb dus al onderzocht naar het hoe/ wat/ waar voor slacht, al hoop ik de beste man nooit meer rond deze pony te hoeven spreken.

Anderzijds: stel dat mijn financiele situatie veranderd, en ik geen pony meer kan houden. Stel dat ze niet meer 100% belast kan worden, mischien 60%...ik zou haar nooit weg doen als projectpaard/ coachpaard/ weidepaard/... Liever een wat korter en goed leven, dan langer en toch in de handel verwijnen, overvraagd worden enz. Kies ik uit belang van de pony voor slacht, krijg ik ook die trap na. -O- (niet dat ik het daarom zou laten, belang van de pony staat altijd voorop)

Dit is dus precies waarom ik geen PvvD stem: ik vind ze veel doorslaan. (en dan hebben we het idd nog niet over de veehouderij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:44

Juut schreef:
Mindim schreef:
Ik heb de PvdD maar een aangeschreven van hoe en wat. Dit is het antwoord:

Er is nog geen wetsvoorstel voor de "slachttax", maar deze zal absoluut niet bedoeld zijn om belasting te heffen op een geëuthanaseerd paard. Die situatie is al verdrietig genoeg.
Alleen als een dier geslacht wordt (door een paardenslager) en het voor consumptie bestemd is, dan zal er belasting geheven worden.


Kunnen we allemaal weer rustig slapen :D


Daar slaap ik nog steeds niet gerust op. Ik ben namelijk blij met de mogelijkheid van slacht.
Bijvoorbeeld mijn huidige pony: jonkie, nu paar maanden in de lappenmand. Gelukkig knapt ze op (klopt, hard af), maar had ook anders kunnen lopen. Hoe lang ga je door met dokteren? Waneer zegt de dierenarts dat euthanasie eerlijk is? Wanneer het al lijden is? Zeker bij een jonkie trekken we allemaal minder snel de stekker eruit dan bij een ouder dier.
Ik heb dus al onderzocht naar het hoe/ wat/ waar voor slacht, al hoop ik de beste man nooit meer rond deze pony te hoeven spreken.

Anderzijds: stel dat mijn financiele situatie veranderd, en ik geen pony meer kan houden. Stel dat ze niet meer 100% belast kan worden, mischien 60%...ik zou haar nooit weg doen als projectpaard/ coachpaard/ weidepaard/... Liever een wat korter en goed leven, dan langer en toch in de handel verwijnen, overvraagd worden enz. Kies ik uit belang van de pony voor slacht, krijg ik ook die trap na. -O- (niet dat ik het daarom zou laten, belang van de pony staat altijd voorop)

Dit is dus precies waarom ik geen PvvD stem: ik vind ze veel doorslaan. (en dan hebben we het idd nog niet over de veehouderij)


Zie post hierboven.
Misschien dan slacht en dan destructie, is paard niet voor consumptie, dus geen slachttax.

Oh en links of rechtsom, veel partijen willen krimp van de veestapel.