Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

CZ-5B/2021-035B

 
Profiel   

Een Chinese satelliet is na de lancering op hol geslagen en komt ongewild terug richting aarde. Ze weten niet precies waar dit gaat gebeuren maar wel dat het tussen 1:00 (8 mei) UTC en 19:00 (9 mei) UTC is. Dit is tussen 3 uur (8 mei) en 21:00 (9 mei) Nederlandse tijd. Zet een helm op als je rond die tijd naar buiten gaat :P .

Nu mijn probleem:
Dat ding is te volgen op https://orbit.ing-now.com/satellite/48275/2021-035b/cz-5b/

Het vliegt blijkbaar bijna 30,000 km/h. Het lijkt een rare beweging te maken, maar als je de lijn op een ronde aarde overtrekt vliegt het wel in een rechte lijn om de aarde.
De omtrek van de aarde is afgerond 40,000 km. Waarom kan ik dat ding elke 15 seconden een rondje om de aarde zien maken, in plaats van (bijna) 1 rondje in 1 uur tijd? Waar wordt die snelheid die wordt genoemd aan gemeten?
En op welke hoogte zou een terugkerend object last krijgen van de wrijving van de dampkring? Is dat pas op 1 km hoogte of al veel eerder?


Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 06-05-21 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:23 



 
Profiel   

Omdat je geen real time ziet, maar versnelling? Dat klokje erboven loopt ook niet echt in seconden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:26 



 
Profiel   

Maar is versnelling niet een andere eenheid, km/h2 (kwadraat dus)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:29 



 
Profiel   

Je vragen zouden denk ik geschikter zijn op een forum over ruimtevaart etc...

Maar ik zit nu wel al een paar minuten geboeid naar een stipje dat om de aarde heen cirkelt te kijken. Wat gaat dat ding snel _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:30 



 
Profiel   

Het filmpje wat je op die website ziet, is een voorspelling van de beweging. Als je naar de tijd kijkt, gaat het per minuut, en dan klopt het ook dat hij ongeveer in een uur weer rond is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:32 



 
Profiel   

@Winged. Ja dat denk ik ook, maar het is leuker om dit te vragen aan mensen die hier net zoveel vanaf weten als ik.
Blijkbaar is er een aantal jaar geleden ook iets terug op aarde gestort en in de Ivoorkust op gebouwen neergekomen. Ik heb dat nieuws niet meegekregen, dus nu ga ik het in de gaten houden.
@ Britt_xxx, ik begrijp het, het is een fast forward prediction video, terwijl ik dacht dat het een real life tracker ding moest voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:34 



 
Profiel   

Ik weet dat alleen maar omdat ik die fout dus ook maakte in het begin. Ik dacht al jeetje wat gaat dat ding snel. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:41 



 
Profiel   

Er zijn ook geïnteresseerden hier op bokt :)
Ik ben technisch wiskundige en dit soort dingen zijn heel spannend, juist ook om te berekenen waar het terecht gaat komen.
De ongecontroleerdheid is heel eng, en dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:42 



 
Profiel   

In het land der blinden ben jij nu eenoogexpert, lies_sparkle. Ik zie een andere website waar het ding wel live te volgen is (https://www.n2yo.com/satellite/?s=48275).
Dan is alleen nog de vraag vanaf wanneer we een felgele streep kunnen gaan verwachten. Enig idee lies_sparkle?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:15 



 
Profiel   

Wanneer het valt is 1 ding, ik maak mij vooral zorgen over 'waar' het gaat vallen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:21 



 
Profiel   

Er spelen een paar dingen mee natuurlijk.
Ten eerste draait de satelliet rondjes om de aarde op enige hoogte. Dat betekent dat de afstand die het ding moet afleggen voor 1 rondje (veel) groter is dan de omtrek van de aarde.

Ten tweede is de aarde niet perfect rond maar afgeplat aan de polen. Dit heeft invloed op de omtrek. Maar dit verschil zal, gok ik, in het niet vallen ten opzichte van de andere afstanden/afmetingen.

Ten derde is de aarde natuurlijk geen stilstaand object. Terwijl dat ding om de aarde beweegt, draait de aarde ook door. Als de bewegingsrichting van de satelliet tegen de bewegingsrichting van de aarde in is, zal het minder tijd kosten om een rondje om de aarde te draaien. Draait de aarde in dezelfde richting als de satelliet dan duurt het langer. In deze situatie zou je in theorie het zo kunnen sturen dat beide bewegen, maar de satelliet toch op dezelfde plek boven de aarde blijft hangen.

Goed, tot zover mijn "boeren-natuurkunde-verstand" bijdrage. Verder heb ik hier echt 0,0 kaas van gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:27 



 
Profiel   

Zunzuncito schreef
In het land der blinden ben jij nu eenoogexpert, lies_sparkle. Ik zie een andere website waar het ding wel live te volgen is (https://www.n2yo.com/satellite/?s=48275).
Dan is alleen nog de vraag vanaf wanneer we een felgele streep kunnen gaan verwachten. Enig idee lies_sparkle?


Het is heel lastig te zeggen. Omdat hij zo ongecontroleerd beweegt, hoeft een kleinste verandering van de omstandigheden maar te gebeuren of hij valt helemaal uit zijn ‘trajectory’ ofwel waar hij heen gaat bewegen. Je ziet wat voor snelheid dat ding momenteel heeft en hoe het kan verschillen.

Pas in de laatste uren kunnen we een beetje een accurate positie en tijd bepalen.. Het is nu kijken en wachten tot hij de dampkring in komt ‘vallen’ en dan kun je redelijk inschatten waar wat heen gaat vallen (afhankelijk van hoe hij opbreekt zegmaar)


Mi_Amore schreef
Wanneer het valt is 1 ding, ik maak mij vooral zorgen over 'waar' het gaat vallen...


Dit snap ik wel, even een geruststelling:
Allereerst in de huidige trajectory komt hij voor een heel groot deel over zee, immers de aarde bestaat voor een heel groot deel ook uit water. Dikke kans dat het puin daar in landt. Daarnaast kunnen ze tegen het einde aan redelijk voorspellen waar het gaat landen en dus mensen waarschuwen. Tot slot richt het vaak ‘enkel’ wat schade aan huizen aan. Dat is natuurlijk ook heel naar maar je hoeft niet een grootte van een vliegtuig oid op je dak te verwachten. De raket zal helemaal opbreken tijdens de val

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:32 



 
Profiel   

Roodvos schreef
In deze situatie zou je in theorie het zo kunnen sturen dat beide bewegen, maar de satelliet toch op dezelfde plek boven de aarde blijft hangen.

Goed, tot zover mijn "boeren-natuurkunde-verstand" bijdrage. Verder heb ik hier echt 0,0 kaas van gegeten.


In de praktijk heet dat 'geo-stationaire satelliet' :+ Die dingen bestaan dus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:57 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Ten eerste draait de satelliet rondjes om de aarde op enige hoogte. Dat betekent dat de afstand die het ding moet afleggen voor 1 rondje (veel) groter is dan de omtrek van de aarde.

Op het moment is de hoogte 200 km. Vergeleken met de diameter van de aarde 12.714 - 12.756 km is dat een schijntje. Stel je de aarde voor als een bal kamerhoog (2,5 meter), dan scheert de satelliet op 4 cm boven je bal.

De atmosfeer houdt op bij 100 km boven de aarde. Dat is dus maar 2 cm bij die bal die je hele kamer vult. Tekeningen van de atmosfeer die je meestal ziet zijn volkomen uit proportie getrokken, de luchtlaag om de aarde is echt maar flinterdun. Vandaar ook dat we het voor elkaar krijgen die zo erom te vervuilen.

De geostationaire satellieten die Ibbel noemt zitten wel in een hele hoge baan, 35.785 km boven zeeniveau (bron)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 13:16 



 
Profiel   

Het is geen "op hol geslagen satelliet "( :+ ).
Het zijn de resten van een grote draag raket die een ruimtestation in een baan om de aarde heeft gebracht.
Het is niet eens een blunder, gewoon een bizar gevaarlijke manier van werken ( niet de eerste keer dat ze zulke rommel van dergelijke grootte bewust terug naar aarde laten vallen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 13:58 



 
Profiel   

Ik vraag me echt af wanneer die chinezen eens tot orde worden geroepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:26 



 
Profiel   

Palmera schreef
Ik vraag me echt af wanneer die chinezen eens tot orde worden geroepen.


Niet.
Want dan draaien ze de oliekranen dicht.

Dit is pure macht.


Ben benieuwd waar dat ding gaat landen hoor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:32 



 
Profiel   

Nonsens, China importeert (VEEL) meer olie dan het zelf produceert.
Opvallend veel onzin in dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 15:43 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Het is geen "op hol geslagen satelliet "( :+ ).
Het zijn de resten van een grote draag raket die een ruimtestation in een baan om de aarde heeft gebracht.
Het is niet eens een blunder, gewoon een bizar gevaarlijke manier van werken ( niet de eerste keer dat ze zulke rommel van dergelijke grootte bewust terug naar aarde laten vallen).


Ja het is echt bizar dat dit nog 'mag'...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 16:45 



 
Profiel   

Jolliegirl schreef
Palmera schreef
Ik vraag me echt af wanneer die chinezen eens tot orde worden geroepen.


Niet.
Want dan draaien ze de oliekranen dicht.

Dit is pure macht.


Ben benieuwd waar dat ding gaat landen hoor..


Huh, olie in China?
Lies_sparkle schreef
Mi_Amore schreef
Wanneer het valt is 1 ding, ik maak mij vooral zorgen over 'waar' het gaat vallen...


Dit snap ik wel, even een geruststelling:
Allereerst in de huidige trajectory komt hij voor een heel groot deel over zee, immers de aarde bestaat voor een heel groot deel ook uit water. Dikke kans dat het puin daar in landt. Daarnaast kunnen ze tegen het einde aan redelijk voorspellen waar het gaat landen en dus mensen waarschuwen. Tot slot richt het vaak ‘enkel’ wat schade aan huizen aan. Dat is natuurlijk ook heel naar maar je hoeft niet een grootte van een vliegtuig oid op je dak te verwachten. De raket zal helemaal opbreken tijdens de val


Dit stelt mij wel gerust :D Ik was dus echt bang dat dat ding op mijn huis land, maar die kans is dus uitermate klein begrijp ik nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 22:02 



 
Profiel   

Ja, er is zoveel oppervlak anders dan jouw huis dat geraakt kan worden...
Bovendien lijken ze de breedtegraad enigszins in te kunnen schatten voor nu en ligt Nederland (nog) niet in die range.
Daarnaast is het ‘alleen’ de raketkern, dus enkel waarmee is gelanceerd, zo door de lucht te razen.
Tot slot; we hebben nog een dampkring boven ons hoofd :)
De meeste delen van de kern zullen dan wel verbanden. De vraag is wat overblijft. Wat dus kon weer heel erg afhankelijk is van waar het de dampkring binnen komt.

Dus maak je niet te druk hierom, we worden niet in 1 x helemaal weg geblazen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 23:18 



 
Profiel   

Hahaha ik heb mij idd vergist in het land :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 11:40 



 
Profiel   

Het wordt steeds krapper qua tijd. Nu wordt er 00:24 UTC voorspeld; 22:24 NL tijd zondag (+/- 6 uur :P),
Er kleurt wat rood in de lijn boven Spanje, Italië, Griekenland, Turkije (EU SST), maar ik snap die lijnen sowieso niet. Het lijkt of het niet duidelijk is welke lijn er morgen wordt gevolgd. Dat ding is wel enorm gezakt in de afgelopen dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 12:48 



 
Profiel   

Ik las net op het AD dat de raket waarschijnlijk ergens op Nieuw Zeeland neer zal komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 16:46 



 
Profiel   

De raket doet ongeveer 90 min om een rondje aarde

https://twitter.com/Marco_Langbroek/sta ... 08644?s=20

Ook wel interessant
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen