Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 11:41

Citaat:
Ik heb echt niks tegen boeren en ken er meerdere. Maar ik vind wel dat veel boeren zich naar opstellen continu in de discussies. Agressief, in de slachtofferrol etc.

Dit is naar mijn idee een logisch gevolge van jaren en jaren juist maar braaf alles slikken en nu de maat vol is.
Ze krijgen zoveel bagger over zich heen, waar de helft nog niet eens van waar is, maar door teveel mensen als zoete koek geslikt word.
Ik zou op een gegeven moment ook zo aardig niet meer zijn.
En slachtoffer zijn ze gewoon van onze debiele regering.
Vandaag dit, morgen dat, maar kost wel elke keer de boer veel geld, niet de staat, niet de burger, nee deze hardwerkende mensen. En vervolgens weer bagger over zich heen te krijgen....

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:49

Cer schreef:
Ach ik merk het in mijn omgeving ook... de mensen die het meest anti-vlees/anti-boer zijn zijn de mensen die het minst met 'hun poten in de modder hebben gestaan'.. (ik zeg hiermee niks over anderen, maar over mijn omgeving). De dames die vroeger in hun coorporate leven de hele wereld overvlogen, alles hebben gedaan wat ze leuk vonden en toen zij er klaar mee waren geswitched zijn naar ... mindfullnes, meditatie, hallucogenen en vega .. ondertussen een groot huis met betonnen voor-/achtertuin (want IEUW onderhoudt en beestjes) en klagen dat de boom van de buren zon tegenhoudt.. (dit geldt niet voor allemaal, maar voor een aantal die ik ken). Over paarden zeggen ze "oh dat stinkt wel".. echt.. werkelijk..


Nou, dat zie ik totaal niet.

Ik zie wel dat mensen inderdaad omslaan van luxe leven, reizen etc naar vegan en alles groen etc. Slaan inderdaad soms door. Maar zijn niet vies van modder, beestjes en plantjes.

En nu gaan gemeentes meewerken, maar vroeger moest een tuin er ook netjes uit zien. Mijn ouders huurden tijdelijk een woning met een zwaar verwaarloosde voor en achter tuin. Al snel een brief dat het netjes moest voor het aangezicht van de buurt.

Toen ik jonger was hadden we nieuwbouw gekocht en buren 5 huizen verder lieten de tuin natuurlijk vol groeien met een leuk pad erdoor etc. De rest betegelde met een haag, soms een stukje gras.
Het commentaar op die tuin, terwijl wij als kinderen die tuin juist mooi vonden en het meeste bij die mensen stonden. Als kind wekte dat je meeste interesse.

Nu tot 2jr terug 8jr op de Veluwe gewoond en als je daar kijkt..........Mensen willen op de Veluwe wonen maar gooien allemaal hun tuin vol stenen. Prima, je eigen tuin.
Hele stukken veluwe moeten wijken voor extra paden voor mtb, campings willen meer grond etc etc etc. Ja, sorry, als natuur liefhebber vind ik dat wel erg. Dat wil niet zeggen dat ik daarin door sla.

Hoe de gemeente het gemeente groen onderhoud, is ook niet de meest groen vriendelijke manier, maar ja......het moet netjes. Of althans, wat we gewend zijn geraakt wat netjes is.

En nu heb ik een paar honderd bomen terug geplant op onze pp. Er stond een groot stuk groen met alleen maar giftige zooi. Heel mooi, vol groen, dus toch zonde, maar de dieren gaan voor.
En we zien hier heel veel ontstaan qua flora en fauna.

We wonen in klein boeren gebied en buitenaf wonen is een bewuste keuze en dan mag je gewoon niet klagen over trekkers, geur etc. Ik stoor me er ook op geen enkele manier aan. Toch hoor ik ook weleens negatieve geluiden. Ik heb dan ook zoiets van; ga op een flatje zitten ergens.......

Hier verdwijnt landbouw voor zonnepanelen en echt niemand vindt dat leuk. Meerendeel ziet echt liever de boeren het land bewerken dan de zonnepanelen. Maar ook veel mensen zouden weer wat meer koeien in de wei willen zien. Die denken niet aan waarom dat wel of niet kan, ze missen dat beeld gewoon.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:57

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ik heb echt niks tegen boeren en ken er meerdere. Maar ik vind wel dat veel boeren zich naar opstellen continu in de discussies. Agressief, in de slachtofferrol etc.

Dit is naar mijn idee een logisch gevolge van jaren en jaren juist maar braaf alles slikken en nu de maat vol is.
Ze krijgen zoveel bagger over zich heen, waar de helft nog niet eens van waar is, maar door teveel mensen als zoete koek geslikt word.
Ik zou op een gegeven moment ook zo aardig niet meer zijn.
En slachtoffer zijn ze gewoon van onze debiele regering.
Vandaag dit, morgen dat, maar kost wel elke keer de boer veel geld, niet de staat, niet de burger, nee deze hardwerkende mensen. En vervolgens weer bagger over zich heen te krijgen....


Nee, dat snap ik. Maar wil je begrip, denk ik dat dit niet helpt.

Net als met het voor en tegen corona. Mensen worden zo agressief en de boodschap komt niet meer aan.
Ten eerste durft iedereen op internet van alles te roepen. Vroeger las men de krant, keek naar het nieuws en had een discussie met de buren of op het werk. Maar nu roept iedereen maar van alles en wordt het steeds heftiger.

Beeldmateriaal heeft ook een groter bereik en gaat sneller dan vroeger.

Ik denk niet dat je iets bereikt met veel schreeuwen en een groep achtet je krijgt die volgt. Dan krijg je voor-en tegenstanders. Je wil iedereen bereiken.
Dat lukt natuurlijk nooit, maar zoals nu wordt een groep mensen die stomme groene genoemd en krijgen zomaar een stempel als ze kritisch zijn. Lekker makkelijk. Stoer iets roepen, een groep mensen vindt dat geweldig en zo heb je 2 kampen.

Maar ook bij die zgn groene zijn mensen die blind volgen en niet goed geinformeerd zijn. Die lezen stukken, men deelt artikelen en krijgt niet altijd de juiste info.
Laat zo een groep verzamelen, nodig ze uit, ga echt de discussie op een fatsoenlijke manier aan en laat ze zien hoe het in de echte werkelijkheid is.

Maar als boeren zaken over welzijn wegwuiven valt gewoon bij veel dierenliefhebbers niet goed en dan kom je er nooit samen uit.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:59

Daarom benadrukte ik ook 'in mijn omgeving'.. misschien scheelt het dat mijn omgeving de rand van een grote stad is..
Ik vind betonnen tuinen ook vreselijk.. Overigens, deze gemeente is pro boom, die mag je ook niet zomaar uit je eigen tuin halen. Helaas hier ook een verhuurder (niet van mijn huis) die meent dat bomen teveel onderhoudt vergen (en dus illegaal een boom verwijderd heeft)...
Ook de erfscheiding is hier gelukkig korter (boom op 0.5m van de erfgrens hebben de buren niets over te zeggen, ipv de standaard 2m) Als je bomen niet leuk vindt, moet je hier niet huren, denk ik dan maar :+ ga dan idd in een flatje zitten met een betonnen balkon ofzo..

Van de VVE mogen officieel geen bloembakken op het balkon.. (maar daar wordt gelukkig niet echt heel nauw naar gekeken)

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:01

Ach, ik vind dat je gerust mag klagen hoor. Je kan toch ook prima gewoon rekening met elkaar houden :)

Ik heb er alle begrip voor dat hier achter het huis soms midden in de nacht de boer met spruiten ofzo bezig is. Rot zat voor die mannen dat het zulk nachtwerk is :(:) Zal je ons uiteraard niet over horen hoor.

Maar ik kan er heus wel van balen als er water opgepompt moet worden ofzo, dat dat irritante ding dan aan onze kant herrie staat te maken de hele nacht terwijl het niet zo'n hele grote moeite lijkt om die slang een stuk verder van ons slaapkamerraam in dezelfde sloot te leggen :=

En natuurlijk is het irritant als je bijna je nek breekt van de bagger op de straat, die dan zo opzij geschoven wordt dat er 1 dikke prak precies naast je auto ligt := Dit huis staat hier ook al zeker 100 jaar, was er eerder dan die tractors :')

Wel heel lief trouwens dat er een keer een meneer aan de deur stond met een netje spruiten met daarin 10 euro, die kwam even sorry zeggen dat hij de hele auto onder de modder gespetterd had en we hem maar even door de wasstraat moesten rijden op zijn kosten. Nou die spetters vielen reuze mee (auto's zijn hier in de polder toch niet toonbaar te houden := ) maar dat is wel super aardig! Wij stonden echt verbaasd te kijken.

Beter dan zo'n een ander moet niet zeuren houding toch :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-06-21 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 12:02

Ik denk ook niet dat het helpt.
Maar jaren alles maar slikken hielp ook niet.
Ze doen het bij een bepaalde groep fout, ook al zouden ze netjes uitleg geven, die staan daar niet voor open.
Nadeel is wel dat die groep heel goed is in schreeuwen, daar ook de tijd voor hebben.
En zo lijkt het dat het een erg grote groep is, maar dat is niet zo.

Bij de boerenprotesten zag je dat ook, wat was het ook alweer, 80% die achter de protesten stonden?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:03

pmarena schreef:
Je werd niet vergeleken met Nazi's. Niemand heeft gezegd "boeren zijn net als nazi's".
Dat was jouw interpretatie. Je koos er zelf voor om de opmerking dat een onderdeeltje van het 1 wel deed denken aan een onderdeeltje van het ander, uit te smeren tot alsof het over een geheel ging. Maar dat was niet wat de bewuste bokker zei en ook niet wat ze bedoelde. Heeft ze zelfs nog proberen uit te leggen....

En vervolgens ga je er zelf over door en gebruik je het woord ook.
Zo erg vind je het blijkbaar dus toch niet als je zelf ook je punt er mee gaat proberen te maken...dan ben je net zo erg.

Maarja het zal wel aan mij liggen.


pmarena schreef:
Iemand heeft op zich toch best een punt, als die zegt dat het gevoelsmatig tot een ding terugbrengen van een dier waardoor er zo mee gesold wordt, doet denken aan wat de Nazi's deden -> het behandelen als dingen zonder gevoel, zonder rechten.


_Mir schreef:
Ja, precies. Als je beelden bekijkt van Auschwitz dat is precies hoe dieren vandaag de dag worden be(mis)handeld in de vee-industrie. Walgelijk dus.


pmarena schreef:
Zo zwaar ervaren mensen het nu eenmaal, dat ze zo'n zware vergelijking erbij halen. Niet leuk om te horen, snap ik.


Eh sorry, maar hier is toch weinig Chinees bij? Hier staat imo letterlijk dat wij op een Nazi-achtige manier onze dieren behandelen? Want wij halen het kalf meteen weg bij de moeder, onze koeien krijgen wel eens uierontsteking of melkziekte omdat ze een gigantische, onnatuurlijke hoeveelheid melk produceren, wij houden onze koeien in een systeem waardoor we genoodzaakt zijn de kalfjes te onthoornen, onze koeien gaan naar het slachthuis (en dus op transport) als ze meer geld kosten dan ze opleveren.

Maar goed, ik vind het heel fijn om te horen dat ik dergelijke berichten totaal verkeerd heb geïnterpreteerd en dat ik dus volgens jullie niet op een Nazi-achtige manier met mijn dieren omga. Het was alleen bepaald niet de boodschap die ik eruit haalde. My bad, excuses.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:06

Wanneer je iemand, maar lang genoeg aanvalt en dan valt ie terug aan, en worden daar dan weer op aangevallen;-) Is op zich wel geinig. Wanneer meer bokkers zouden discussiëren in een vorm waar ze niet spreken over men of heleboel en het valt mij altijd op dat die groep dit. Wij mensen zijn gewoon mensen en we zijn niet ons beroep.

Dierenliefhebbers dat zou ik breder willen zien, en meer levensgenieters met respect voor elk leven.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:16

Cer schreef:
Daarom benadrukte ik ook 'in mijn omgeving'.. misschien scheelt het dat mijn omgeving de rand van een grote stad is..
Ik vind betonnen tuinen ook vreselijk.. Overigens, deze gemeente is pro boom, die mag je ook niet zomaar uit je eigen tuin halen. Helaas hier ook een verhuurder (niet van mijn huis) die meent dat bomen teveel onderhoudt vergen (en dus illegaal een boom verwijderd heeft)...
Ook de erfscheiding is hier gelukkig korter (boom op 0.5m van de erfgrens hebben de buren niets over te zeggen, ipv de standaard 2m) Als je bomen niet leuk vindt, moet je hier niet huren, denk ik dan maar :+ ga dan idd in een flatje zitten met een betonnen balkon ofzo..

Van de VVE mogen officieel geen bloembakken op het balkon.. (maar daar wordt gelukkig niet echt heel nauw naar gekeken)


Ben ik met je eens.

Wij huurden een plek voor de paarden. Die mensen hebben vlakbij groen een huisje gekocht, dus mooie plek zou je denken. Ze hadden meer dan ruimte zat, maar konden niet zo goed autorijden en hadden ook bedacht dat 2 hele grote eiken hun zonlicht belemmerde. Nou, geloof me, dat was echt niet zo..........
Toch mochten die gekapt worden, mits ze er bomen voor terug plaatsten. Nou, je kan het al raden. Niemand komt kijken of dat ook gebeurt.
Er waren veel plekken geweest waar je kan wonen met minder groen, maar nee, die gezonde, hele oude eiken moesten weg.

Een camping mocht een heel stuk kappen, ook als ze jonge bomen terug plaatsten..Maar er is geen lege ruimte, dus die moeten dan ergens tussen gepropt. Bos wordt er niet meer groter van.

Waar campings het toen ook zwaar hadden, leeg stonden, failliet gingen, gaat een ander uitbreiden ten koste van natuurgebied met veel wild. Waar dat al overal onderbroken wordt door de vele paden, parkeerplaatsen etc. Ja, sorry, dat vind ik dan kwalijk.


DuoPenotti schreef:
Ik denk ook niet dat het helpt.
Maar jaren alles maar slikken hielp ook niet.
Ze doen het bij een bepaalde groep fout, ook al zouden ze netjes uitleg geven, die staan daar niet voor open.
Nadeel is wel dat die groep heel goed is in schreeuwen, daar ook de tijd voor hebben.
En zo lijkt het dat het een erg grote groep is, maar dat is niet zo.

Bij de boerenprotesten zag je dat ook, wat was het ook alweer, 80% die achter de protesten stonden?


Dat was in het begin, maar later ook niet meer.

En die 80% is inderdaad maar net wie je het vraagt.

Ik zou de boeren hier missen en vind de trekkers door de straat prima. Heb er ook weinig overlast van verder. Zorg alleen dat mn dieren niet aan de voorkant kunnen komen.

Ik zie echt liever onze gehele regering vertrekken dan de boeren........Laat dat duidelijk zijn. Naar hoor graag dat zij ook echt het dierenwelzijn op nr 1 hebben en niet het leed goedpraten.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:25

Zowel de natuur als dat boeren een goede boterham kunnen verdienen zijn heel belangrijk. Het lijkt wel of dat als je voor het ene opkomt dat men gelijk denkt of je tegen het andere bent. Dat is heel erg jammer. Maar het is waar dat de retoriek van veel natuurclubs ook niet meewerkt.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:28

Zucht. Jij wil het zo lezen. Niemand heeft het over jou persoonlijk of over àlle bedrijven. Het zou leuk zijn als mensen niet dingen invullen.

Zoals ik al zei tegen de poster van het Nazi stukje:


pmarena schreef:
Eigenlijk maakt het volgens mij niet uit hoe je het zegt, gewoon puur het woord "nazi", ook al heb je het slechts over de kleur van een uniform dat je als vergelijking aanhaalt, schiet in het verkeerde keelgat ben ik bang.....


Ofwel, als iemand tegen jou zegt "goh de kleur van jouw broek doet me denken aan die van het Nazi-uniform dat ik in het museum zag" dan zegt die toch ook niet dat jij een Nazi bent :=

Het punt dat de Bokker wilde maken, dat je wel ziet dat dieren gevoelsmatig tot een ding teruggebracht worden ipv. een levend wezen, dat ZIE je toch ook hier en daar gebeuren? Als het niet zo was dan was er geen probleem.

"In de veesector worden er dieren slecht behandeld" is gewoon een feit. Dat ouders kinderen mishandelen en kinderen van hun bejaarde ouders stelen is ook een feit. Dat wil nog niet zeggen dat àlle ouders en kinderen dit doen :=

Maargoed ik ben er wel klaar mee, sowieso met dat rotwoord waar het om gaat, maar ook met dat hele negatieve gedoe.

Ik sluit me aan bij Superpony haar laatste post.
De boeren met dieren hier in de omgeving waar ik wel eens kom, zijn gewoon prima mensen en ik heb helemaal niks tegen de boeren. Over het algemeen hard werkende mensen die met ene boel regeltjes te maken hebben, en dat zou anders moeten kunnen. De mensen hier in het topic zijn waarschijnlijk ook gewoon prima volk +:)+

Maar juist dat vrij agressieve toontje hier in het topic geeft mij nu een vervelende smaak in de mond.
Dat een algemeen voornemen om dierenwelzijn te verbeteren op zó veel weerstand stuit en bij voorbaat al zorgt voor het schuim rond de mond en het allemaal maar belachelijk vinden terwijl niet eens duidelijk is wat nu precies de bedoeling wordt.

Ik zit hier verdorie aan te geven dat ik het vooral sneu vind dat vogeltjes in piepkleine hokjes worden gehouden, dat kippen als dingen in kratten worden gesmeten en verwerkt, dat van mij die megastallen niet hoeven, en dan word ik afgeblaft alsof ik zeg dat elke veeboer een klöötzak is.

Als je op die toon de gemiddelde Nederlander achter je probeert te krijgen dan gaat dat niet lukken ben ik bang.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:31

het is toch een stukje frasering.. Nu staat er "in de veesector worden er dieren slecht behandeld" en dat ontkent volgens mij niemand?
Als je echter zegt "in de veesector worden DE dieren slecht behandeld" zeg je wezenlijk wat anders :j En ik kan me voorstellen dat mensen daar over vallen..

En er staan ook niet-aggresieve posts tussen, dus 'het vrij aggresieve toontje hier in dit topic' is voor sommige posts waar, maar voor sommige posts ook niet.. denk ik?

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:34


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:35

Tiepfoudt schreef:
Ja, ik heb getwijfeld of ik de Nazi-vergelijking er weer bij moest halen.
Jammer, heel jammer dat je het desondanks niet kon laten. Zo verlaag je je tot het niveau van degene die jij zegt te bestrijden. En ook nog eens bewust en weloverwogen, 'want hullie.... ' Echt zwak vind ik dat.
Hou gewoon het woord nazi uit de discussie, zo moeilijk is het niet.
Overigens is in dit topic deze vergelijking letterlijk 1x langs gekomen (en daarna door diverse anderen besproken).

Terug naar de inhoud, het gaat er toch om dat we met zijn allen een manier vinden om onze agrarische sector zo in te richten dat deze toekomstbestendig is. Zowel wat betreft duurzaamheid, dierenwelzijn en bestaanszekerheid voor de boeren. Dat daarin soms pijnlijke keuzes gemaakt zullen moeten worden is een feit, anders verandert er niets. De pijn zal verdeeld moeten worden over overheid, belastingbetaler, consument, voedingsindustrie en de agrarische sector zelf, op een zo eerlijk mogelijke manier.
Wil je daar uitkomen, dan vraagt dat van alle betrokken partijen een constructieve houding en de bereidheid om compromissen te sluiten.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:40

prima, terug naar de inhoud... dus de Wet dierenwelzijn... dit gaat niet alleen over de agrarische sector. Laten we het dus niet alleen daarop toespitsen maar ook paarden en huisdieren betrekken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:42

Uiteraard.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 12:45

juval schreef:
prima, terug naar de inhoud... dus de Wet dierenwelzijn... dit gaat niet alleen over de agrarische sector. Laten we het dus niet alleen daarop toespitsen maar ook paarden en huisdieren betrekken.

:j

Voor huisdieren lijken ze de keutel al aardig ingetrokken te hebben.
Maar vallen paarden daar dan ook onder?

Van mij mag deze wet nog steeds in zijn geheel van tafel. Hoe kun je nu stemmen, voor of tegen zijn zonder dat er iets concreets in staat?

Graag zou ik zien dat er uitvoerbare plannen op tafel komen, waar dan op gestemd kan worden.
En juist voor huisdieren en paarden omdat daar napa noppes regels zijn.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:51

Jis_ schreef:
Popstra schreef:
Maar als je dit dan weer leest is het toch echt wel slecht gesteld met de mentaliteit van mensen die ,zogenaamd, van dieren houden...

Hoe kun je??

https://www.parool.nl/amsterdam/amsterd ... ~bae3234b/

Het ging ook om kleine huisdieren toch!? Denk dat ik dit erger vind dan een paard wat maar 4 uur/dag buiten komt maar wel alle liefde en goede verzorging geniet!


Diep triest en zo voorspelbaar zijn mensen. Maar vind je dit echt erger dan een paard dat zijn leven lang 20 uur van de 24 opgesloten staat?
een paard 20 uur per dag opsluiten is mijn ding ook niet en zie dat liever ook anders bij elke stal/pension/manege...

Maar een hond gewoon weg brengen omdat het je toch niet past vind ik niet kunnen nee. Een paard heeft veelal nog dezelfde buurtjes om zich heen die 20 uur die het binnen staat. Dat is zijn vorm van een kudde ( ja klinkt triest) en is zijn vertrouwde omgeving.
Wij zijn dat voor onze hond. Ons huis ook.
Een hond hecht natuurlijk enorm aan zijn baas ( ook al is die baas een klootzak) daar waar een paard het wel best vind bij iedereen die hem voert.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:57

Het vergelijken waar welke dieren het slechter hebben, zorgt toch niet voor een verandering. Eigenlijk zou eerder de opmerking moeten zijn: Wat triest dat mensen tot verandering moeten worden gedwongen met een wet.

Maar ik snap ook niet waarom de focus ligt op schuldigen aanwijzen. Sta je niet achter een bepaalde manier van de omgang met dieren, dan koop daarvan ook niets. Je kunt je makkelijk informeren waar restaurants hun vlees vandaan halen.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:00

speerpunt van de pvdd is bijvoorbeeld dat zij tegen het kunstmatig insemineren zijn. Dat zou voor de paardenhouderij grote gevolgen kunnen hebben als ze dit in de wet kunnen laten vastleggen.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:04

DuoPenotti schreef:
Voor huisdieren lijken ze de keutel al aardig ingetrokken te hebben.
Maar vallen paarden daar dan ook onder?



Wat er in de tweede kamer gezegd is maakt nog niet dat de wet daardoor aangepast is.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:05

Askja schreef:
Jammer, heel jammer dat je het desondanks niet kon laten. Zo verlaag je je tot het niveau van degene die jij zegt te bestrijden. En ook nog eens bewust en weloverwogen, 'want hullie.... ' Echt zwak vind ik dat.
Hou gewoon het woord nazi uit de discussie, zo moeilijk is het niet.
Overigens is in dit topic deze vergelijking letterlijk 1x langs gekomen (en daarna door diverse anderen besproken).


Eens, ik vind het ook heel zwak van mij. Net zoals dat ik het zwak vind dat er (door anderen!) eerst een hele nare vergelijking wordt gemaakt en men vervolgens terugkrabbelt dat de boeren hier in dit topic zich niet aangesproken moeten voelen. Terwijl wij zo gangbaar als verrek zijn, met alle gevolgen voor onze dieren (benoemd in mijn vorige post) van dien. Maar hé, voel je niet aangesproken en doe niet zo allergisch. Houd dan ook gewoon je rug recht en zeg waar je het op vind staan, óf maak gewoon de vergelijking niet.

Askja schreef:
Terug naar de inhoud, het gaat er toch om dat we met zijn allen een manier vinden om onze agrarische sector zo in te richten dat deze toekomstbestendig is. Zowel wat betreft duurzaamheid, dierenwelzijn en bestaanszekerheid voor de boeren. Dat daarin soms pijnlijke keuzes gemaakt zullen moeten worden is een feit, anders verandert er niets. De pijn zal verdeeld moeten worden over overheid, belastingbetaler, consument, voedingsindustrie en de agrarische sector zelf, op een zo eerlijk mogelijke manier.
Wil je daar uitkomen, dan vraagt dat van alle betrokken partijen een constructieve houding en de bereidheid om compromissen te sluiten.


Helemaal eens. Echter een wet indienen die zegt dat vanaf 2023 dieren niet meer aangepast mogen worden aan het systeem getuigt nu niet bepaald van een constructieve houding maar van een onstilbare honger om de gangbare veehouderij in zijn geheel te stoppen. Ik snap wel dat ze het staarten couperen/onthoornen willen verbieden, want het zal leiden tot heel veel meer gewonden in onze stallen en we weten allemaal wie er staan te trappelen om daar foto's en filmpjes van te maken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:22

Dinopino schreef:
Friday for future waar ze hier voor protesteren, had het toch duidelijk over de opwarming van de aarde.


En daar staat klimaatverandering ook voor dus ik snap niet precies waar je heen wil.
Tevens heeft klimaatverandering toch op zich niets met de welzijnswet te maken?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:40

Er zitten overal haken en ogen aan. Men wil al heel lang dat in het recht de dieren niet meer als ding worden gezien, zodat de straffen op mishandeling bijv hoger kunnen.

Maar als wat moet je ze wel gaan zien? Als je ze hetzelfde recht geeft als de mens, wordt een dier doden dus moord en dat kan gewoon niet.
Handel in dieren zou dan ook een groot probleem worden.

Er moet dus echt wel iets komen waardoor welzijn bovenaan komt en er gehandhaafd kan worden met duidelijke regels en ook echte straffen.

We moeten zaken niet teveel met elkaar vergelijken. Een stalbrand waar veel dieren in 1x omkomen is echt vreselijk. Voor iedereen.
Maar 1 dier dat mishandeld wordt, slecht gehouden, vermoord of wat dan ook, vind ik echt net zo erg. Een dier weet niet dat hij er maar 1 is. Die voelt en ervaart die pijn en dat is gewoon vreselijk.

Als we duidelijke regels en wetten hebben, zou het al veel makkelijker zijn. Dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is en kan je de keus maken om wel of niet dieren te houden, met welk dier dan ook.

Als je dan naar de paardensport kijkt, hoeft de sport niet te stoppen, maar het zou heel goed kunnen dat de sport verandert. Dat je anders gaat beoordelen en op een andere manier punten gaat scoren. En een systeem met strafpunten bij hinder en ongemak bij het paard.

Links of rechts kan je er alleen niet omheen dat we allemaal tegen het financiele deel gaan aanlopen. Bij warmte sport en transport stil leggen, gaat gevolgen hebben bijvoorbeeld.
Meer dieren buiten, gaat gevolgen hebben. Maar over 10jr kijken we achterom en vinden we wat we nu normaal vinden echt al minder normaal. Zo snel gaat dat.

Toen ik onbeperkt hooi wilde, vond iedereen het onzin. In de sport steigerde iedereen. En nu is het toch al meer standaard. Niet per se onbeperkt, maar we meerdere porties en het juiste gewicht per dag per paard.
De mensen die het meest tegen waren, staan nu vooraan om die boodschap te verkondigen..........

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:43

Superpony, hetzelfde effect als bij ex-rokers :D

Heel eerlijk twijfel ik steeds vaker of paardrijden eigenlijk wel OK is en hoe veel je dan van het paard mag verwachten. Immers is het hedendaagse paard ook gefokt op will to please en gaat zonder morren vaak makkelijk over zijn grenzen.
Het slepen met paarden naar internationale wedstrijden kan ik ook steeds minder waarderen.