Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:45

Sizzle je haalde het zelf uit mijn tekst. Dus je zegt nu eigenlijk dat je je zelf niet begrijpt. En juist onder het mom van die opwarming van de aarde, of klimaatverandering als excuus worden de boeren afgerekend. De wet gaat over meerdere dieren, maar het is logisch dat deze wet voor sommige boeren voelt als weer een steek in hun rug.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:50

Dinopino schreef:
Wanneer je weet( uit orginele bron) dat de media niets negatiefs over vluchtelingen mag plaatsen,dan zou het ook wel duidelijk moeten zijn, dat door berichten in de media de mening van de mensen wordt gevormd. Je kijkt naar tele visie. De vraag is dan toch wiens visie. Weet je de functie van CO2 of dat wat je via de media krijgt. Eerst hadden we een aardeopwarming. De conferentie in Davos werd afgelast,omdat het toch wel lastig is midden in de sneeuw over klimaatopwarming te praten. Nu heet het dus klimawandel. Wanneer ik fotos van vroeger zie op een bepaalde datum, dan heb ik nu exacte hetzelfde weer. Het imago van de boer wordt systematisch kapot gemaakt. En de boeren hebben enkel maar keuzes, groter te worden of te stoppen.

Je ontkent gewoon de opwarming?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:53

Ow, ja. ik ben ex roker. Ik wist ook niet dat ik zo enorm stonk toen ik rookte, hahaha

Eigenlijk is op een dier gaan zitten ook echt heel raar. En ik ben een echte ruiter, wordt chagerijnig als ik niet rij. Maar je kan al bewuster worden.
Van jongs af aan had ik wel al een grens, maar moest ook leren en nog steeds. Dus die grenzen zijn wel verlegd want je leert steeds meer.

Ik snap dan ook niet dat mensen niet zien wat ze dieren, paarden, levende wezens met gevoel en emoties aandoen voor hun eigen plezier.
Je mag best plezier en lol hebben met je paarden, maar dat zodra het presteren wordt, alles wordt goedgepraat, kan ik echt niet bij.

In plaats mensen gaan werken aan een betere manier van paarden houden en trainen, gaan ze er met gestrekt been in, want stel je voor dat ze iets niet meer mogen. Ook al zien ze om zich heen ook paarden gebroken worden.
Terwijl het sowieso gaat veranderen, want dat gebeurt altijd.

Kijk naar andere sporten, daar wordt ook altijd door ontwikkelt. Bij zwemmen kunnen ze met computers alles meten. Bij paarden, met gevoel dus, hebben we nu een teugeldruk meter die maar moeizaam opkomt om gebruikt te worden.

We beschilderen paarden en laten die in beweging zien. Maar dan is het bereik ook nog beperkt.

En ja, in andere sporten wil de jeugd ook wat de bekende topsporters hebben. En iedereen wil bij Ajax of Oranje, dus dat kinderen Anky willen worden is niet gek.
Maar qua ontwikkelingen en vooruitgang staan we stil of gaan echt de verkeerde kant op, waar we gewoon meer weten en kunnen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:53

Sizzle schreef:
Superpony, hetzelfde effect als bij ex-rokers :D

Heel eerlijk twijfel ik steeds vaker of paardrijden eigenlijk wel OK is en hoe veel je dan van het paard mag verwachten. Immers is het hedendaagse paard ook gefokt op will to please en gaat zonder morren vaak makkelijk over zijn grenzen.
Het slepen met paarden naar internationale wedstrijden kan ik ook steeds minder waarderen.


Herkenbaar :j

Echter als ik dan denk aan hondensport bijvoorbeeld...en hoe geweldig die dieren dat vinden.... dan denk ik ook wel weer: er zijn ook paarden die het echt leuk vinden om lekker aan de hobbel te gaan :j

Alhoewel ik dan gevoelsmatig wel weer zoiets heb van wat heeft een paard er aan met al dat gesleep over de hele wereld, dat gehuppel tussen die hekjes... over enorm hoge hindernissen heen moeten....

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:59

Tiepfoudt schreef:
Ja, ik heb getwijfeld of ik de Nazi-vergelijking er weer bij moest halen. Toch vond ik deze tweet van Bromet zó triest, dat ik het wel deed. Namelijk om een punt te maken. Wij werden hier in dit topic vergeleken met Nazi's. Daarop wordt (imo logischerwijs) fel op gereageerd, maar die reacties werden als 'allergisch' en 'jammer' bestempeld. Oké prima, een beetje meer ruggengraat kweken dus. Maar, blijkbaar gaat het hier om eenrichtingsverkeer. Wij moeten ons gedwee laten vergelijken met 1 van de ergste mensensoorten die de wereld ooit gekend heeft en toch eigenlijk wel toegeven dat de manier waarop wij met onze dieren omgaan wel wat weg heeft van de manier waarop de Nazi's joden (en zigeuners, gehandicapten, etc.) behandelden. Tegelijkertijd wordt van ons verwacht wel met fluwelen handschoenen de discussie te voeren. Wist ik veel :+

pmarena schreef:
Tiepfoudt: de algehele nare toon van je post ontneemt me überhaupt de zin om er energie in te steken eerlijk gezegd...


Dat snap ik heel goed. Ik had ook weinig zin om inhoudelijk in te gaan op de posts waarin wij werden vergeleken met Nazi's of waarin werd aangegeven dat de vergelijking wel begrepen werd. En dat was nu precies de bedoeling van mijn te provocerende post, om te laten zien hóe polariseren werkt. Deze politici ontnemen mij de zin om met milieu/klimaatorganisaties te praten/denken/brainstormen over hoe wij ons bedrijf verder kunnen verduurzamen. Omdat ze mij het gevoel geven dat wat binnen onze (financiële) mogelijkheden ligt nooit, maar dan ook echt nooit, genoeg voor hen zal zijn. Het is pas genoeg als wij in onze stal 10 gehoornde koeien met kalf aan de voet hebben die 24/7 naar buiten kunnen om hun kostje bij elkaar te scharrelen in een kruidenrijke bloemenweide. Lijkt me best leuk hoor, daar niet van. Maar voordat het zover is, zijn wij failliet :')

“Jullie” werden niet met Nazis vergeleken.
(Maar ik ga het niet nog een keer herhalen. Dat haalt blijkbaar niks uit)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:59

Persoonlijk denk ik dat we het teveel vermenselijken. We denken dat hij er plezier in heeft. Mijn hoefsmid zit ook bij een stroming van o.a. paarden niet meer rijden. En ik met een paar vriendinnen rijden al een tijd onze eigen paarden niet meer. De haflinger is het daar niet zo mee eens en heeft daarom een bijrijdster. Denk dat zowel honden en paarden, er exemplaren hebt tussen zitten, die je met stoppen geen plezier zou doen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:04

Dan is zelfs nog de vraag: mist het paard het rijden of mist het afwisseling. Want laten we eerlijk zijn, zelfs als ze buiten staan zijn 99% van de paddocks en weilanden gewoon een oersaai stukje niets waar geen enkele uitdaging is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:05

pmarena schreef:
Sizzle schreef:
Superpony, hetzelfde effect als bij ex-rokers :D

Heel eerlijk twijfel ik steeds vaker of paardrijden eigenlijk wel OK is en hoe veel je dan van het paard mag verwachten. Immers is het hedendaagse paard ook gefokt op will to please en gaat zonder morren vaak makkelijk over zijn grenzen.
Het slepen met paarden naar internationale wedstrijden kan ik ook steeds minder waarderen.


Herkenbaar :j

Echter als ik dan denk aan hondensport bijvoorbeeld...en hoe geweldig die dieren dat vinden.... dan denk ik ook wel weer: er zijn ook paarden die het echt leuk vinden om lekker aan de hobbel te gaan :j

Alhoewel ik dan gevoelsmatig wel weer zoiets heb van wat heeft een paard er aan met al dat gesleep over de hele wereld, dat gehuppel tussen die hekjes... over enorm hoge hindernissen heen moeten....


Natuurlijk mag je sporten en leuke dingen doen. Maar het kan wel zo zijn dat we dat op een andere manier gaan doen en anders gaan beoordelen.

Onze shet kwam stil te staan toen zoonlief te lang werd. Ging aan de hand mee en ging de knop aan, maar verder vond ik hem wat mwa.....Voor de sulky gezet en va dag 1 als ervaren pony gelopen, wild enthousiast, altijd koppie erop.

Echt weleens commentaar gekregen als je als volwassene op een sulky zit achter een shet, maar ik ben een watje dat nog afstapt bij zware grond bijv en verder was het gas gas gas vaak. Hij leeft nog en wil nog steeds graag mee aan de hand.

Mijn ruin kwam stil te staan door blessure en werd echt vervelend. Ondanks 24/7 buiten, zag ik dat hij enorm gewend was aan mijn ritme en gewoontes en nu sloeg ik hem over. Dat duurde wel maanden dat ik merkte dat hij wat miste.

Maar dan is het aan ons om daar iets mee te doen.

Sport kan ook beter, mooier en we kunnen nieuwe dingen toevoegen. Bij springen is het nu vooral hoger en sneller. ik vind het soms tegen het gevaarlijke met iets teveel risico's aan.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:06

Sizzle schreef:
Dan is zelfs nog de vraag: mist het paard het rijden of mist het afwisseling. Want laten we eerlijk zijn, zelfs als ze buiten staan zijn 99% van de paddocks en weilanden gewoon een oersaai stukje niets waar geen enkele uitdaging is.

Dit misschien inderdaad :j

Buiten dat, wedstrijdsport.. ik vraag me af of "we" dat nog moeten willen...
Voor de hoeveelheid hondensporters die goed met hun dier omgaan, zijn er ook weer een aantal die er een 'potje' van maken...
Een keurmerk op hoe je dieren moet houden en hoe je ermee omgaat is denk ik alleen zo eenvoudig nog niet.. ?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:10

Welke topruiter zei dat ook al weer een tijd terug dat als je echt van je paard houdt je geen topsport gaat rijden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:10

Dinopino schreef:
Persoonlijk denk ik dat we het teveel vermenselijken. We denken dat hij er plezier in heeft. Mijn hoefsmid zit ook bij een stroming van o.a. paarden niet meer rijden. En ik met een paar vriendinnen rijden al een tijd onze eigen paarden niet meer. De haflinger is het daar niet zo mee eens en heeft daarom een bijrijdster. Denk dat zowel honden en paarden, er exemplaren hebt tussen zitten, die je met stoppen geen plezier zou doen.


Dat eerste kom je niet onderuit, omdat ze door ons gefokt worden, opgevoed en gehouden en getraind. Dat heeft gevolgen. En zoals ik weleens zeg; wij denken dat we de paarden kennen, maar zij kennen ons beter.
We moeten vooral niet vergeten wat hun instinct doet en wat regelmaat doet bijv. Onze paarden krijgen elke dag om half7 eten. In het weekend geeft mijn merrie ons tot half 9 en dan gaat ze staan hinniken, ondanks 24/7 buiten, overal eten en haar vaste kudde.


Sizzle schreef:
Dan is zelfs nog de vraag: mist het paard het rijden of mist het afwisseling. Want laten we eerlijk zijn, zelfs als ze buiten staan zijn 99% van de paddocks en weilanden gewoon een oersaai stukje niets waar geen enkele uitdaging is.


Ik heb ze op een pp en ze vinden de afwisseling echt wel leuk, lopen lekker rond etc.
maar zodra wij een deur bewegen, staan ze wel in de buurt.

Ik moet ze echt extra beweging geven, want vooral de merries moeten soms hun ei kwijt en doen ze niet vaak of snel uit zichzelf. Met mooi weer lopen ze genoeg rond, maar bij slecht weer schuilen ze meer en dan knallen ze echt uit elkaar.

Maar kijk ik naar de buur paarden 24/7 op de wei, vervelen die zich toch echt meer. Die staan de hele tijd over het draad naar onze paarden te kijken. Die van ons doen gewoon hun ding.

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:11

pmarena schreef:
Sizzle schreef:
Superpony, hetzelfde effect als bij ex-rokers :D

Heel eerlijk twijfel ik steeds vaker of paardrijden eigenlijk wel OK is en hoe veel je dan van het paard mag verwachten. Immers is het hedendaagse paard ook gefokt op will to please en gaat zonder morren vaak makkelijk over zijn grenzen.
Het slepen met paarden naar internationale wedstrijden kan ik ook steeds minder waarderen.


Herkenbaar :j

Echter als ik dan denk aan hondensport bijvoorbeeld...en hoe geweldig die dieren dat vinden.... dan denk ik ook wel weer: er zijn ook paarden die het echt leuk vinden om lekker aan de hobbel te gaan :j

Alhoewel ik dan gevoelsmatig wel weer zoiets heb van wat heeft een paard er aan met al dat gesleep over de hele wereld, dat gehuppel tussen die hekjes... over enorm hoge hindernissen heen moeten....
maar hebben die paarden het dan zo vreselijk slecht? Zijn en zien ze er nou zo vreselijk ongelukkig uit?
Ter voorbeeld;
Ik sleep mijn paarden ook overal naar toe. Afgelopen weekend nog. 1 springt gewoon serieus de wagen op zo enthousiast. En dan zijn ze er nog nooit onder harde dwang op gezet!
Zijn op de show locatie rustig en tevreden. Vinden alle aandacht heerlijk en Willen graag voor je werken.

Dan kan er wel weer geroepen worden dat ik het zou goed praten en blablabla maar ik zie bij mijn eigen paarden toch echt geen raar of abnormaal gedrag omdat ze wellicht niet blij zijn of pijn zouden ervaren. En geloof me, daar ben ik ook niet blind voor als dat wel het geval zou zijn.

Staan nu overigens na hun ochtend training weer lekker op hun wei.

Ik denk dat men ook eens op moet houden met het constant benoemen hoe slecht sportpaarden het allemaal wel niet hebben door ervaringen van ,vroeger, Ook daar is veel veranderd en ontwikkeld.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:11

Cer schreef:
Sizzle schreef:
Dan is zelfs nog de vraag: mist het paard het rijden of mist het afwisseling. Want laten we eerlijk zijn, zelfs als ze buiten staan zijn 99% van de paddocks en weilanden gewoon een oersaai stukje niets waar geen enkele uitdaging is.

Dit misschien inderdaad :j

Buiten dat, wedstrijdsport.. ik vraag me af of "we" dat nog moeten willen...
Voor de hoeveelheid hondensporters die goed met hun dier omgaan, zijn er ook weer een aantal die er een 'potje' van maken...
Een keurmerk op hoe je dieren moet houden en hoe je ermee omgaat is denk ik alleen zo eenvoudig nog niet.. ?


Maar je kan de proeven en hindernissen wel aanpassen. En ook hoe de jury punten gaat uitdelen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:11

Is ook zo Sizzle :j

In veel gevallen als je merkt dat een paard wat wil gaan doen, zal het de behoefte aan afwisseling zijn.
Maar je hebt toch ook de dieren zoals superpony omschrijft, die gewoon echt opleven als ze ook daadwerkelijk aan het werk mogen.

Nu hoeft dat natuurlijk niet per-sé aan de andere kant van de wereld onder invloed van veel geld, maar sporten met dieren helemaal verbieden vind ik ook weer niet nodig. (niet dat iemand dat zegt hoor :) )

Alleen ja, hoe bepaal je precies bvb. in wedstrijdverband, of een dier het leuk vindt.

Rena van mij staat al jaren op pensioen, zal nu tegen de 30 zijn.
Die geeft er echt niks om, die vindt het wel prima om zo lekker in (bijna) alle vrijheid haar dagen te slijten.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:14

Paarden in het wild vervelen zich ook te pletter:-) Op vaste tijden voeren doe ik nooit. Door op bepaalde tijden te voeren kan het zijn dat het ene paard wel in het ritme zit van eten maar een ander weer niet. Daarom onbeperkt.

En toch is het amper te bevatten dat paarden het leuk vinden met ons op buitenrit of wat anders ook te gaan. Eerstens gaan ze weg van de kudde, en dan wanneer dat niet wil heeft het paard een probleem. Terwijl het paard gewoon natuurlijk reageert. Maar buitenrijden of wedstrijden heeft voor veel paarden ook te maken met stress van transport,niet passend zadel en hoefijzers die zeer doen. En toch gaan ze mee.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 11-06-21 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 14:17

Als iK kijk naar mijn Sjimpie vroeger die vond wedstrijden ook echt leuk :j
En ik had het idee de andere die ik reed dat ook wel grappig vonden.
Nu reed ik natuurlijk geen topsport dus paarden werden niet overvraagt en stonden de rest van de week weer lekker in de wei (en heb ook best wel dure gereden en die stonden ook in de wei)

Het rijden zelf is ook afwisseling, aandacht, beloond worden.
Nu heb ik altijd wel proberen te rijden met de aandacht op belonen. En gelukkig de meeste met mij.


Onze hond mag eindelijk weer naar cursus.
Onze vorige maakte we daar niet blij mee.
Deze rent zelf naar de autodeur.
Hij vind die opdrachtjes doen echt leuk. Maar ook daar weer training voor de leuk, zit 0 dwang achter.
Dus veel aandacht en snoepjes :P
Dat er dan van die debielen zijn die honden kapot maken met stroom... ja... dat zijn gelukkig ook niet de meerderheid.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-06-21 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:17

Popstra schreef:
maar hebben die paarden het dan zo vreselijk slecht? Zijn en zien ze er nou zo vreselijk ongelukkig uit?
Ter voorbeeld;
Ik sleep mijn paarden ook overal naar toe. Afgelopen weekend nog. 1 springt gewoon serieus de wagen op zo enthousiast. En dan zijn ze er nog nooit onder harde dwang op gezet!
Zijn op de show locatie rustig en tevreden. Vinden alle aandacht heerlijk en Willen graag voor je werken.

Dan kan er wel weer geroepen worden dat ik het zou goed praten en blablabla maar ik zie bij mijn eigen paarden toch echt geen raar of abnormaal gedrag omdat ze wellicht niet blij zijn of pijn zouden ervaren. En geloof me, daar ben ik ook niet blind voor als dat wel het geval zou zijn.

Staan nu overigens na hun ochtend training weer lekker op hun wei.

Ik denk dat men ook eens op moet houden met het constant benoemen hoe slecht sportpaarden het allemaal wel niet hebben door ervaringen van ,vroeger, Ook daar is veel veranderd en ontwikkeld.


Maar waar het dus goed gaat, hoeven die mensen zich niet aangesproken te voelen.

Als de goede ruiters netjes trainen, rijden en hun paard goed managen hebben die er ook geen moeite mee als er regels komen voor welzijn of iets verandert op wedstrijden.

Mijn ervaringen zijn helaas niet van vroeger, maar heel actueel. En dan heb ik het over alle takken van de sport.

Het is ook in welke wereld je je begeeft, wat je zelf als normaal ziet en wat je niet mee krijgt.

Ik ken zat mensen die weten dat er veel mis is in de sport, maar daar gewoon hun ogen voor sluiten. Die weten net als ik al vele jaren dat het zo is, maar willen zelf lol hebben en sluiten het af.

En binnen de sport zijn er ook genoeg mensen die het vooral van elkaar niet willen zien. Ook dit bij elke tak van de sport.

De mensen die het goed doen en altijd beter willen en ontwikkelen, zijn ook niet de groep waar je je zorgen om moet maken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:19

Dinopino schreef:
Paarden in het wild vervelen zich ook te pletter:-) Op vaste tijden voeren doe ik nooit. Door op bepaalde tijden te voeren kan het zijn dat het ene paard wel in het ritme zit van eten maar een ander weer niet. Daarom onbeperkt.

En toch is het amper te bevatten dat paarden het leuk vinden met ons op buitenrit of wat anders ook te gaan. Eerstens gaan ze weg van de kudde, en dan wanneer dat niet wil heeft het paard een probleem. Terwijl het paard gewoon natuurlijk reageert. Maar buitenrijden of wedstrijden heeft voor veel paarden ook te maken met stress van transport,niet passend zadel en hoefijzers die zeer doen. En toch gaan ze mee.


Hier ook onbeperkt op meerdere plekken, maar we voeren wel bij. Vanwege werktijden is dat 's ochtends vroeg en 's avonds wisselend.

Maar ook nieuw hooi is altijd interessanter dan wat er nog aanwezig is.

Het gekke is dat als iemand die ontwikkelt en het beste wil, dat je altijd bezig bent. Ik zie echt altijd en elke dag wel verbeteringen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:22

DuoPenotti schreef:
Als iK kijk naar mijn Sjimpie vroeger die vond wedstrijden ook echt leuk :j
En ik had het idee de andere die ik reed dat ook wel grappig vonden.
Nu reed ik natuurlijk geen topsport dus paarden werden niet overvraagt en stonden de rest van de week weer lekker in de wei (en heb ook best wel dure gereden en die stonden ook in de wei)

Het rijden zelf is ook afwisseling, aandacht, beloond worden.
Nu heb ik altijd wel proberen te rijden met de aandacht op belonen. En gelukkig de meeste met mij.


Onze hond mag eindelijk weer naar cursus.
Onze vorige maakte we daar niet blij mee.
Deze rent zelf naar de autodeur.
Hij vind die opdrachtjes doen echt leuk. Maar ook daar weer training voor de leuk, zit 0 dwang achter.
Dus veel aandacht en snoepjes :P
Dat er dan van die debielen zijn die honden kapot maken met stroom... ja... dat zijn gelukkig ook niet de meerderheid.


Het vervelende is dat er dan weer naar buiten komt over wantoestanden over politie honden training en veel in de doofpot moet, want o wee......

En met trainen, moet je het treffen. Heb met mn BC getraind en dan kom je wisselende dingen tegen. Je mag het niet zeggen, maar lijkt ook vaak te passen bij rassen keuze.
Toen we een nieuwe pup hadden en voor sociale naar puppen cursus gingen, was daar een vrij dominante groep mensen. Aangepaste auto's, bepaalde rassen, allemaal zelfde outfit en vooral stoer doen en stoer praten...........
Net als wat je in de paarden wereld ziet. Mensen willen ergens bij horen en aansluiten lukt alleen met aanpassen naar die groep.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:22

Popstra schreef:
pmarena schreef:


Herkenbaar :j

Echter als ik dan denk aan hondensport bijvoorbeeld...en hoe geweldig die dieren dat vinden.... dan denk ik ook wel weer: er zijn ook paarden die het echt leuk vinden om lekker aan de hobbel te gaan :j

Alhoewel ik dan gevoelsmatig wel weer zoiets heb van wat heeft een paard er aan met al dat gesleep over de hele wereld, dat gehuppel tussen die hekjes... over enorm hoge hindernissen heen moeten....
maar hebben die paarden het dan zo vreselijk slecht? Zijn en zien ze er nou zo vreselijk ongelukkig uit?
Ter voorbeeld;
Ik sleep mijn paarden ook overal naar toe. Afgelopen weekend nog. 1 springt gewoon serieus de wagen op zo enthousiast. En dan zijn ze er nog nooit onder harde dwang op gezet!
Zijn op de show locatie rustig en tevreden. Vinden alle aandacht heerlijk en Willen graag voor je werken.

Dan kan er wel weer geroepen worden dat ik het zou goed praten en blablabla maar ik zie bij mijn eigen paarden toch echt geen raar of abnormaal gedrag omdat ze wellicht niet blij zijn of pijn zouden ervaren. En geloof me, daar ben ik ook niet blind voor als dat wel het geval zou zijn.

Staan nu overigens na hun ochtend training weer lekker op hun wei.

Ik denk dat men ook eens op moet houden met het constant benoemen hoe slecht sportpaarden het allemaal wel niet hebben door ervaringen van ,vroeger, Ook daar is veel veranderd en ontwikkeld.


Daarom zeg ik ook - zie het dikgedrukte in de quote :)

Maar net als Rena van mij, dat is altijd al een "aan mijn lijf geen polonaise" paardje geweest dat het best geinig vond om op stap te gaan, maar nu ze al jaren met pensioen staat geeft ze geen enkele indruk dat ze iets mist :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:42

Ja bij ons staat nu een zwemvijver op het program:-)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:51

Ik vind het sporten met paarden (meestal!) niet echt een probleem.. maar als je een springer van bijna 2 meter ziet komen, dan zal dat dier het best leuk vinden, maar moet je dat willen? En er is een verschil tussen sport en topsport/wedstrijden.. voor wedstrijden gaan sommige mensen vaak toch een stapje verder misschien?
En ook hier kan je het denk ook niet altijd op jezelf betrekken? Een welzijnswet moet er denk voor zorgen dat de paardjes(dieren) die niet bij jou staan, het ook goed hebben? en.. wat is dan goed?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:00

Wanneer dieren gebruikt worden voor een wedstrijdsport, onafhankelijk wat er te winnen valt, heb ik mensen gezien die een waas kregen. Winnen was voor hen belangrijker dan het welzijn voor hun dieren op dat moment.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:17

Popstra schreef:
maar hebben die paarden het dan zo vreselijk slecht? Zijn en zien ze er nou zo vreselijk ongelukkig uit?
Ter voorbeeld;
Ik sleep mijn paarden ook overal naar toe. Afgelopen weekend nog. 1 springt gewoon serieus de wagen op zo enthousiast. En dan zijn ze er nog nooit onder harde dwang op gezet!
Zijn op de show locatie rustig en tevreden. Vinden alle aandacht heerlijk en Willen graag voor je werken.

Dan kan er wel weer geroepen worden dat ik het zou goed praten en blablabla maar ik zie bij mijn eigen paarden toch echt geen raar of abnormaal gedrag omdat ze wellicht niet blij zijn of pijn zouden ervaren. En geloof me, daar ben ik ook niet blind voor als dat wel het geval zou zijn.

Staan nu overigens na hun ochtend training weer lekker op hun wei.

Ik denk dat men ook eens op moet houden met het constant benoemen hoe slecht sportpaarden het allemaal wel niet hebben door ervaringen van ,vroeger, Ook daar is veel veranderd en ontwikkeld.

Dat ben ik op zich met je eens.
Maar ik denk niet dat ieder paard het echt leuk vindt, de drukte en hectiek van de sport. Het reizen, de ambiance van een wedstrijdterrein.
Ik ken echt wel voorbeelden van paarden die dat slecht trekken, of die er gewoon niets aan vinden. Maar wel op wedstrijd gaan, omdat ze zoveel kwaliteit hebben. Dat vind ik persoonlijk heel erg sneu.
Verder heb ik sowieso zelf ook wel steeds meer moeite met het fenomeen topsport met paarden, niet omdat het per se paardonvriendelijk zou zijn, maar omdat je wel snel op een grens zit. Zowel fysiek als mentaal. Tegelijkertijd rijd ik zelf ook af en toe wedstrijden, omdat ik het leuk vind en gelukkig heb ik een paard wat het ook leuk vindt, of althans, er positief onder is. Ik probeer gewoon steeds weer de afweging te maken voor mezelf of ik het kan verantwoorden. Lastig, en misschien ook wel een beetje dubbel ergens.
In het algemeem zou er wat mij betreft best een stuk bewuster nagedacht mogen worden over de randvoorwaarden van (top)sport met paarden Niet alleen door organisaties, juist ook door de individuele ruiters.

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:24

Cer schreef:
Ik vind het sporten met paarden (meestal!) niet echt een probleem.. maar als je een springer van bijna 2 meter ziet komen, dan zal dat dier het best leuk vinden, maar moet je dat willen? En er is een verschil tussen sport en topsport/wedstrijden.. voor wedstrijden gaan sommige mensen vaak toch een stapje verder misschien?
En ook hier kan je het denk ook niet altijd op jezelf betrekken? Een welzijnswet moet er denk voor zorgen dat de paardjes(dieren) die niet bij jou staan, het ook goed hebben? en.. wat is dan goed?
van mij mogen die hindernissen ook wel lager en niet zo ingewikkeld. Geld ook voor Eventing.
Draf en rensport wellicht de tijden dat ze over een parcour doen wat ruimer!? De paardjes wat minder jong laten starten.
Dressuur wat meer ,ontspannen,
De standaard van het uitvoeren van de manouvres in mijn sport (Reining) ook wat minder extreem hard. En 3 jarige Futuritys eindigen...

Wat is er verder nog?