Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:29

Ja en dat is dus precies het probleem: dat je het ècht moet willen :)*

Daar bereik je het grootste deel van de bevolking niet mee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:56

Linkset stadsmensen, tokkies......Hoezo oordelen?

En al zijn er zoveel linkse stadsmensen en tokkies.....die leven dus ook in Nederland en die hebben blijkbaar ook een mening en hun gevoelens en emoties. Als die linkse stadsmensen in een stad wonen, daar hard werken en hun boodschappen doen, mogen zij ook wat vinden over waar hun eten vandaan komt.

En wie zegt dat een stadsmens niks weet? Zich niet verdiept? Nooit op een boerderij is gaan kijken en praten?

Het is zo makkelijk; wij boeren weten alles en die stadsmensen weten niks....Dat is nou precies het hele probleem in de communicatie.

Hier zou de lucht schoner zijn. Prima, geloof ik. Maar hier hebben veel meer mensen schijt aan de uitlaatgassen, verbranden etc, waar stadsmensen overal regels voor hebben en aan banden gelegd worden.
Als mensen in de stad een pup kopen, wordt er wat van gezegd. Ze moeten er moeite voor doen om te wandelen, iedereen ziet gelijk als je er slecht voor bent.
Moet je kijken hoe honden op een erf er soms bij lopen. Ja, die zijn gelukkiger............zegt men, denkt men.

Elke keer dat wij zij, terwijl er aan beide kanten fouten zijn en mensen met ervaring en verstand en zonder......

Feit is gewoon dat er veel dierenleed is en veel mensen daar wel vanaf willen. Heel veel boeren reageren dus idd vrij agressief met; onzin, ze weten niks etc. Dan krijg je inderdaad dat mensen een hekel krijgen aan boeren en die over 1 kam scheren.

Dat de politiek een hele belangrijke rol speelt, snappen weinig mensen inderdaad. Maar er zijn weinig politici die voor beide kanten echt waardevol zijn.
PVDD slaat door, maar BBB is ook nog niet echt een geweldige vertegenwoordiging voor de boeren.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:05

Tiepfoudt schreef:
Hmm, volgens mij is dit een gevalletje kip of het ei waarbij jij doet voorkomen alsof de boeren beginnen met agressief te reageren. Terwijl er net zo goed vanuit de 'linkse stadsmensen' agressieve berichten worden gepend. De agressie van sommige boeren kunnen dan net zo goed een reactie daarop zijn, toch? Net zoals de 'linkse stadsmensen' reageren op de agressie van boeren.

Gelukkig ben ik er wel van overtuigd dat de echte tokkies met de allergrootste mond maar een klein groepje zijn, maar omdat zij het hardste schreeuwen lijkt soms het tegendeel waar te zijn. Nog nooit heeft iemand mij in mijn gezicht 'rotboerin' genoemd, maar op het internet lees ik het dagelijks.


Het probleem van het internet is dat alleen de hardste schreeuwers opvallen. Dat geldt overigens voor beide kanten. Ee meer genuanceerdere geluiden raken daarbij ondergesneeuwd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:32

superpony schreef:
Linkset stadsmensen, tokkies......Hoezo oordelen?

En al zijn er zoveel linkse stadsmensen en tokkies.....die leven dus ook in Nederland en die hebben blijkbaar ook een mening en hun gevoelens en emoties. Als die linkse stadsmensen in een stad wonen, daar hard werken en hun boodschappen doen, mogen zij ook wat vinden over waar hun eten vandaan komt.

En wie zegt dat een stadsmens niks weet? Zich niet verdiept? Nooit op een boerderij is gaan kijken en praten?

Het is zo makkelijk; wij boeren weten alles en die stadsmensen weten niks....Dat is nou precies het hele probleem in de communicatie.

Hier zou de lucht schoner zijn. Prima, geloof ik. Maar hier hebben veel meer mensen schijt aan de uitlaatgassen, verbranden etc, waar stadsmensen overal regels voor hebben en aan banden gelegd worden.
Als mensen in de stad een pup kopen, wordt er wat van gezegd. Ze moeten er moeite voor doen om te wandelen, iedereen ziet gelijk als je er slecht voor bent.
Moet je kijken hoe honden op een erf er soms bij lopen. Ja, die zijn gelukkiger............zegt men, denkt men.

Elke keer dat wij zij, terwijl er aan beide kanten fouten zijn en mensen met ervaring en verstand en zonder......

Feit is gewoon dat er veel dierenleed is en veel mensen daar wel vanaf willen. Heel veel boeren reageren dus idd vrij agressief met; onzin, ze weten niks etc. Dan krijg je inderdaad dat mensen een hekel krijgen aan boeren en die over 1 kam scheren.

Dat de politiek een hele belangrijke rol speelt, snappen weinig mensen inderdaad. Maar er zijn weinig politici die voor beide kanten echt waardevol zijn.
PVDD slaat door, maar BBB is ook nog niet echt een geweldige vertegenwoordiging voor de boeren.

Goede post. Ik kan me daar wel in vinden. Wel is het zo dat beide uitersten die zich in het openbaar debat in deze discussie mengen, zich schuldig maken aan simplificaties, en de bal uitsluitend bij de tegenpartij neerleggen.

Het gaat erom dat de gehele voedselproductieketen grondig gereorganiseerd moet worden om tot een diervriendelijker en duurzamer productiemodel te komen. Dat vergt een hoop geld en inspanning, een langetermijnvisie, een constructieve houding bij alle partijen, en last but not least, erkenning van het feit dat de huidige gang van zaken niet houdbaar is, om verschillende redenen.

Ik zou persoonlijk beginnen met de consument. Die moet aangemoedigd cq. met lichte dwang aangezet worden om wél te kiezen voor biologische producten. Bijvoorbeeld door een flink lagere btw op dergelijke producten te heffen. En niet te volstaan met allerlei vrijblijvende kreten en keurmerken op verpakkingen, zoals nu het geval is.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:45

De consument kan op zijn balkonnetje ook genoeg aanplanten, zodat ie zich zelf van groente kan voorzien. Er zijn er genoeg die dat allang doen. Wil je vlees eten dan kan je gezamelijk een koe of kip kopen, voor de eieren en vlees. Dat hoeft dan niet uit de bio-industrie te komen. Een boer kan zijn grond voor mensen beschikbaar stellen om zelf hun eten te verbouwen. En het leuke is je hoeft nergens op te wachten. Je kan gelijk beginnen. En je kan gewoon naar een boer toe stappen of met een groep mensen. Je kunt op plekken waar nu bestrating is, in steden of dorpen, deze gebruiken voor bloemen en fruitbomen en groente aanbouwen. Het ideale zou zijn dat gewoon elke inwoner van Nederland de mogelijkheid krijgt van een stukje grond. Wanneer er geen afzet meer is voor de voedselindustrie, zal die vanzelf verdwijnen, maar je kiest er zelf voor om er gebruik van te maken.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 14:46


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:08

Wanneer je het niet zelf uitprobeert. Ik heb het verhaaltje niet gehoord. Hoef ik ook niet. Heb hier genoeg voorbeelden hoe je je eigen eten op het balkon kan aanbouwen. Hoe je voor niets uit zaden elk jaar weer opnieuw plantjes kunt kweken. Ik weet dus niet wat ze in het filmpje zegt.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:11

Tja, als je na gaat dat sommige kinderen geeneens weten waar de melk vandaan komt..
En als je die voorlichting dan geeft zal het wss ook wel helpen men zich er bewust van word er voor die melk productie kalfjes geboren moeten worden, direct bij moeders weg genomen en deze weer door naar de slacht gaan..

Zo klinkt het doodnormale glaasje melk ook niet heel onschuldig meer

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:12

superpony schreef:
Linkset stadsmensen, tokkies......Hoezo oordelen?

En al zijn er zoveel linkse stadsmensen en tokkies.....die leven dus ook in Nederland en die hebben blijkbaar ook een mening en hun gevoelens en emoties. Als die linkse stadsmensen in een stad wonen, daar hard werken en hun boodschappen doen, mogen zij ook wat vinden over waar hun eten vandaan komt.


Hé wat grappig. Je haalde de termen linksen en stadsmensen zelf als eerste erbij, maar als ik ze vervolgens meeneem in mijn reactie zitten ze opeens vol oordelen? Overigens zette ik 'linkse stadsmensen' bewust tussen haakjes, om aan te geven dat ik het ietwat ironisch bedoelde.

Wellicht stelt het je gerust dat ik met tokkies óók de agressieve boerenbrigade op internet bedoelde?

superpony schreef:
En wie zegt dat een stadsmens niks weet? Zich niet verdiept? Nooit op een boerderij is gaan kijken en praten?


Ik niet... tot op zekere hoogte ;) De mensen die suggereren dat een boer zelf zijn stallen in brand steekt, ja sorry, maar die hebben écht geen benul nee en imo zelf goed van het padje af geraakt.

superpony schreef:
Het is zo makkelijk; wij boeren weten alles en die stadsmensen weten niks....Dat is nou precies het hele probleem in de communicatie.


Zolang je alles en iedereen over 1 kam blijft scheren komen we natuurlijk nooit ergens. Er zijn zóveel boeren die hun staldeuren open zetten zodat iedereen kan komen kijken en/of op facebook/twitter/ed met foto's en filmpjes laten zien wat zij doen en waarom zij het doen.

superpony schreef:
Hier zou de lucht schoner zijn. Prima, geloof ik. Maar hier hebben veel meer mensen schijt aan de uitlaatgassen, verbranden etc, waar stadsmensen overal regels voor hebben en aan banden gelegd worden.
Als mensen in de stad een pup kopen, wordt er wat van gezegd. Ze moeten er moeite voor doen om te wandelen, iedereen ziet gelijk als je er slecht voor bent.
Moet je kijken hoe honden op een erf er soms bij lopen. Ja, die zijn gelukkiger............zegt men, denkt men.

Elke keer dat wij zij, terwijl er aan beide kanten fouten zijn en mensen met ervaring en verstand en zonder......

Feit is gewoon dat er veel dierenleed is en veel mensen daar wel vanaf willen. Heel veel boeren reageren dus idd vrij agressief met; onzin, ze weten niks etc. Dan krijg je inderdaad dat mensen een hekel krijgen aan boeren en die over 1 kam scheren.


Zullen we het er dan maar over eens zijn dat het over 1 kam scheren door beide partijen wordt gedaan en dat het elkaar in stand houdt?

superpony schreef:
Dat de politiek een hele belangrijke rol speelt, snappen weinig mensen inderdaad. Maar er zijn weinig politici die voor beide kanten echt waardevol zijn.
PVDD slaat door, maar BBB is ook nog niet echt een geweldige vertegenwoordiging voor de boeren.


Dat ligt eraan wat je verstaat onder een geweldige vertegenwoordiging. Met 1 zetel bereik je weinig/niets, eerlijk is eerlijk. Voorlopig vind ik de manier waarop Van der Plas het bloed onder Bromet haar nagels vandaan haalt een feestje om naar te kijken :D En, volgens de laatste peiling van Maurice de Hond staat BBB op 5 zetels. Als dat werkelijkheid wordt, dan kunnen ze langzaam toch echt wel wat gaan bereiken. Maar goed, voor het zover is, ben ik heel blij met het weerwoord op de polarisatie door Bromet/De Groot/Ouwehand/en co.

Askja schreef:
Het gaat erom dat de gehele voedselproductieketen grondig gereorganiseerd moet worden om tot een diervriendelijker en duurzamer productiemodel te komen. Dat vergt een hoop geld en inspanning, een langetermijnvisie, een constructieve houding bij alle partijen, en last but not least, [/b]erkenning van het feit dat de huidige gang van zaken niet houdbaar is, om verschillende redenen.[/b]

Ik zou persoonlijk beginnen met de consument. Die moet aangemoedigd cq. met lichte dwang aangezet worden om wél te kiezen voor biologische producten. Bijvoorbeeld door een flink lagere btw op dergelijke producten te heffen. En niet te volstaan met allerlei vrijblijvende kreten en keurmerken op verpakkingen, zoals nu het geval is.


Het begon veelbelovend met 'een constructieve houding bij alle partijen', maar het eindigt in de populaire oneliner dat 'de huidige gang van zaken onhoudbaar is'. Jammer. In feite vraag je om een constructieve houding van alle partijen, behalve die van jezelf waarbij *doet voorzichtige aanname* biologisch per definitie duurzamer is dan gangbaar. Terwijl daarover de meningen nogal uiteenlopen, om verschillende redenen.

Ik vind dat weinig constructief.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:29

Tiepvoudt, en dat vind ik dus weer weinig constructief, want dat komt neer op zo veel mogelijk alles bij het oude willen houden. Biologisch is kennelijk een vies woord ofzo? Iets met geitenwollen sokken, milieudefensie en links activisme? Leg maar eens uit waarom biologisch niet per definitie duurzamer is - naar mijn idee is dat namelijk juist wat er met biologisch in dit geval bedoeld wordt. En kom dan svp niet weer aan met soja en palmolie, maar graag met voorbeelden van minder duurzame binnenlandse biologische voedselproductie, afgezet tegen de binnenlandse intensieve veehouderij. Dan vergelijk je geen appels met peren.

Die megastallen die om de haverklap affikken, tuurlijk zijn die een gevolg van de uit de hand gelopen schaalvergroting. Erg sneu voor de betreffende boeren, absoluut, en de hel voor de betreffende dieren. Maar dat laatste mag blijkbaar niet benadrukt worden, het leed van de boeren staat voorop.

Ergens moet er toch een intrinsieke drijfveer zijn om het anders te willen doen. In de zin van: zelf actie ondernemen als boer, in plaats van afwachten tot het systeem verandert. Die drijfveer mis ik soms wel, om eerlijk te zijn. In die zin dat sommige boeren en/of lobbyisten namens de agrarische sector in dit soort kwesties wel erg snel in de slachtofferrol kruipen. Want ja, het systeem, de regels, de bank, de voedingsindustrie, de buitenlandse concurrentie, de overheid.
Hoezeer je als boer ook in het keurslijf van het bestaande productiesysteem vastzit, er is ook nog zoiets als vrije keuze en zelfstandig ondernemerschap. En dan gaat het erom waar je prioriteit ligt: vooral bij het veiligstellen van je eigen inkomen, of bij het aanpassen van je stallen zodat ze (brand)veiliger zijn, en je dieren minder risico lopen op een horrordood.
En, in het uiterste geval, stoppen en iets anders gaan doen. Ook een mogelijkheid.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:31

Dinopino schreef:
Wanneer je het niet zelf uitprobeert. Ik heb het verhaaltje niet gehoord. Hoef ik ook niet. Heb hier genoeg voorbeelden hoe je je eigen eten op het balkon kan aanbouwen. Hoe je voor niets uit zaden elk jaar weer opnieuw plantjes kunt kweken. Ik weet dus niet wat ze in het filmpje zegt.

het is wel aan te raden het filmpje even te bekijken.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:34

askja, voor biologische teelt is veel meer grond nodig dan bij gangbaar om dezelfde opbrengst te krijgen, veel minder efficient, en daarom minder duurzaam.

Jij ziet misschien niet, (of wil niet zien) hoeveel boeren al bezig zijn met verduurzaming en investeren in duurzamere productiemethoden. Dat gebeurt echt, op alle vlakken in de agrarische sector. De wil is er echt wel.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:42

juval schreef:
askja, voor biologische teelt is veel meer grond nodig dan bij gangbaar om dezelfde opbrengst te krijgen, veel minder efficient, en daarom minder duurzaam.

En dus put je de grond uit, omdat dat op korte termijn efficiënt is. Maar je moet efficient niet verwarren met duurzaam. Duurzaam zegt namelijk ook iets over de lange termijn.
Ik ben wel benieuwd naar de onderzoeken die uitwijzen dat de gangbare methoden ook op de lange termijn duurzaam blijken. Want heel eerlijk gezegd denk ik dat gangbaar vooral efficient is op de korte termijn.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:50

Askja schreef:
Tiepvoudt, en dat vind ik dus weer weinig constructief, want dat komt neer op zo veel mogelijk alles bij het oude willen houden. Biologisch is kennelijk een vies woord ofzo? Iets met geitenwollen sokken, milieudefensie en links activisme? Leg maar eens uit waarom biologisch niet per definitie duurzamer is - naar mijn idee is dat namelijk juist wat er met biologisch in dit geval bedoeld wordt. En kom dan svp niet weer aan met soja en palmolie, maar graag met voorbeelden van minder duurzame binnenlandse biologische voedselproductie, afgezet tegen de binnenlandse intensieve veehouderij. Dan vergelijk je geen appels met peren.


Waar precies haalde ik soja en palmolie aan in een discussie over gangbare en biologische landbouw?

Biologisch scoort op de duurzaamheidsmeter op veel punten beter dan gangbaar, maar toch minstens op één (imo heel belangrijk) punt beduidend slechter. Zoals juval al zegt, het is minder efficiënt en gebruikt dus meer grond. Er is meer landbouwgrond nodig om de wereldbevolking te voeden en dus blijft er (nog) minder ruimte over voor natuur. Dit in combinatie met een enorme en groeiende wereldbevolking, denk ik dat de natuur er onder aan de streep niet mee geholpen is als we over de hele wereld overgaan op biologische landbouw.

Askja schreef:
Die megastallen die om de haverklap affikken, tuurlijk zijn die een gevolg van de uit de hand gelopen schaalvergroting. Erg sneu voor de betreffende boeren, absoluut, en de hel voor de betreffende dieren. Maar dat laatste mag blijkbaar niet benadrukt worden, het leed van de boeren staat voorop.


Eh wow, voordat ik hierop in ga: waarop baseer je de vetgedrukte uitspraak precies?

Askja schreef:
Ergens moet er toch een intrinsieke drijfveer zijn om het anders te willen doen. In de zin van: zelf actie ondernemen als boer, in plaats van afwachten tot het systeem verandert. Die drijfveer mis ik soms wel, om eerlijk te zijn. In die zin dat sommige boeren en/of lobbyisten namens de agrarische sector in dit soort kwesties wel erg snel in de slachtofferrol kruipen. Want ja, het systeem, de regels, de bank, de voedingsindustrie, de buitenlandse concurrentie, de overheid.
Hoezeer je als boer ook in het keurslijf van het bestaande productiesysteem vastzit, er is ook nog zoiets als vrije keuze en zelfstandig ondernemerschap. En dan gaat het erom waar je prioriteit ligt: vooral bij het veiligstellen van je eigen inkomen, of bij het aanpassen van je stallen zodat ze (brand)veiliger zijn, en je dieren minder risico lopen op een horrordood.
En, in het uiterste geval, stoppen en iets anders gaan doen. Ook een mogelijkheid.


Sorry, maar stoppen is voor ons geen optie. Onder andere omdat wij vinden dat wij op een duurzame manier melk produceren. Dat jij het niet duurzaam vindt, wil niet zeggen dat het ook niet duurzaam is.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:35

Heb de video gezien en is wel duidelijk dat die nog heel wat aan huiswerk mag doen. Oorlogen door hongersnood en ga maar door. Immigranten die met hun telefoontjes en per vliegtuig in Duitsland in dure hotels leven. En alleen hun paspoort hoeven te verliezen. En hoe kan het dat we, wanneer we zo veel voedsel produceren, dat er nog hongersnood is. Dat moeten ze toch na al die jaren wel eens opgelost hebben. Veel dingen die gewoon normaal zijn aan te tonen dat ze niet kloppen. Dit is niet tegen boeren of dat die er niet mogen zijn. Maar ik vraag me weleens af, wanneer je de boer zou vragen, wanneer je kleinschaliger ook genoeg zou hebben om te leven zou je dat dan doen?

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:07

Dinopino schreef:
Heb de video gezien en is wel duidelijk dat die nog heel wat aan huiswerk mag doen. Oorlogen door hongersnood en ga maar door. Immigranten die met hun telefoontjes en per vliegtuig in Duitsland in dure hotels leven. En alleen hun paspoort hoeven te verliezen. En hoe kan het dat we, wanneer we zo veel voedsel produceren, dat er nog hongersnood is. Dat moeten ze toch na al die jaren wel eens opgelost hebben. Veel dingen die gewoon normaal zijn aan te tonen dat ze niet kloppen. Dit is niet tegen boeren of dat die er niet mogen zijn. Maar ik vraag me weleens af, wanneer je de boer zou vragen, wanneer je kleinschaliger ook genoeg zou hebben om te leven zou je dat dan doen?


kleinschaliger zou dus betekenen méér boeren om dezelfde productie te halen. Dat is niet gewenst want dat betekent méér landgebruik en daarom minder natuur/woningen.

Als wij onze veestapel zouden halveren zoals een aantal partijen graag willen, dan gaan we failliet (zoals een aantal partijen graag willen).

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:16

Waarom zou meer landgebruik bij kleinschaliger minder natuur betekenen? Hier vliegt, kruipt en zoemt van alles rond van libelles tot zwaluwen tot hazelwormen. Juist kleinere percelen geven meer ruimte aan van die verloren hoekjes en boomsingels als afscheiding waar van alles in kan leven. Natuur is niet enkel groot wild en roofdieren, maar juist het kleine spul wat zorgt dat de grotere soorten te eten hebben en van alles bestoven wordt (en opgeruimd/afgebroken).
Variatie en dus meer soorten geeft meer veerkracht en dus beter bestand tegen veranderende weerpatronen, plagen, etc. zonder inspanning van de mens.
Ze kunnen zeker samengaan, maar dan zal het verdienmodel en de verdeling verkoopprijs consument anders moeten. En daarmee het hele economische model dat er aan vast hangt.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:18

Misschien toch meer lokaal produceren en consumeren. Tussenhandel er tussenuit snijden.

Anoniem

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:19

Wij zijn al kleinschalig. Maar als je ziet hoeveel insecten en vogels etc bij op de weilanden leven. Word je gewoon vrolijk van <3

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:55

Dinopino schreef:
Heb de video gezien en is wel duidelijk dat die nog heel wat aan huiswerk mag doen. Oorlogen door hongersnood en ga maar door. Immigranten die met hun telefoontjes en per vliegtuig in Duitsland in dure hotels leven. En alleen hun paspoort hoeven te verliezen. En hoe kan het dat we, wanneer we zo veel voedsel produceren, dat er nog hongersnood is. Dat moeten ze toch na al die jaren wel eens opgelost hebben. Veel dingen die gewoon normaal zijn aan te tonen dat ze niet kloppen. Dit is niet tegen boeren of dat die er niet mogen zijn. Maar ik vraag me weleens af, wanneer je de boer zou vragen, wanneer je kleinschaliger ook genoeg zou hebben om te leven zou je dat dan doen?


als je het verband tussen oorlog en hongersnood en migratie niet begrijpt zou je misschien zelf wat meer huiswerk moeten gaan doen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:14

tamary schreef:
Waarom zou meer landgebruik bij kleinschaliger minder natuur betekenen? Hier vliegt, kruipt en zoemt van alles rond van libelles tot zwaluwen tot hazelwormen. Juist kleinere percelen geven meer ruimte aan van die verloren hoekjes en boomsingels als afscheiding waar van alles in kan leven. Natuur is niet enkel groot wild en roofdieren, maar juist het kleine spul wat zorgt dat de grotere soorten te eten hebben en van alles bestoven wordt (en opgeruimd/afgebroken).
Variatie en dus meer soorten geeft meer veerkracht en dus beter bestand tegen veranderende weerpatronen, plagen, etc. zonder inspanning van de mens.
Ze kunnen zeker samengaan, maar dan zal het verdienmodel en de verdeling verkoopprijs consument anders moeten. En daarmee het hele economische model dat er aan vast hangt.


Even heel simpel gezegd: een biologische uienteler wordt nog steeds betaald voor zijn uien en niet voor het onkruid dat er tussen wil groeien.

Omdat ik hier al eens eerder een bericht over heb gepost, quote ik deze even:

Citaat:
Onderstaand onderzoek (Nature, 2014) zegt namelijk dat de biodiversiteit gemiddeld genomen 10,5% hoger is op biologische akkers dan op niet-biologische akkers. Dat vind ik niet heel veel beter, uitgaande van van onze akkers die (volgens sommigen/velen) een monocultuur zijn en zelfs geregeld 'doodgespoten' worden. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat onze akkers 'zo dood als een pier zijn'. Dan is 10% meer soorten op een biologisch akker niet bijzonder veel beter. Ik denk zelfs dat het in de verste verte niet in de buurt komt bij de biodiversiteit die er in échte natuur hoort te zijn.

Daar komt dan nog eens bij dat de opbrengsten per hectare gemiddeld 30-35% lager zijn in de biologische landbouw tov intensieve landbouw (WUR). Om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren heb je dus een derde méér grond nodig, terwijl op die grond de biodiversiteit slechts één tiende beter is dan op een niet-biologische akker. Volgens mij gaat dan de totale biodiversiteit eerder achteruit dan vooruit.

Concreet denk ik dat biologische landbouw zeker meer op natuur lijkt dan gangbare landbouw, maar bij lange na niet in de buurt komt van echte natuur. Daarom denk ik dat het beter is voor de aarde om die extra grond die nodig zou zijn voor biologische landbouw juist échte natuur te laten blijven/zijn/worden, waar de biodiversiteit echt kan floreren. En recreatie? Laten wij mensen vooral niet de natuur nog meer verstoren dan we al doen.

https://www.nature.com/articles/ncomms5151#ref25

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:37

pmarena schreef:
Je kan natuurlijk altijd een tuin cat-proof maken. Desnoods met een net over de tuin.

De oplossingen die er zijn zijn niet per-sé mooi, of goedkoop, maar er is altijd iets mogelijk :)


Dat is niet zo. Onze tuin echt niet. Alles wat technisch mogelijk is mag door plaatselijke wetgeving niet. -O-

Onze katten zijn daardoor nu binnenkatten. Geen idee hoe dat valt onder deze nieuwe wetgeving.


Dat een konijn nu meer uitloop hoort te krijgen vindt ik wel heel goed.

Ben wel benieuwd of een volière dan nog wel mag. Wel veel meer ruimte maar in feite nog steeds een kooi.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:33

NatasjavE schreef:
pmarena schreef:
Je kan natuurlijk altijd een tuin cat-proof maken. Desnoods met een net over de tuin.

De oplossingen die er zijn zijn niet per-sé mooi, of goedkoop, maar er is altijd iets mogelijk :)


Dat is niet zo. Onze tuin echt niet. Alles wat technisch mogelijk is mag door plaatselijke wetgeving niet. -O-

Onze katten zijn daardoor nu binnenkatten. Geen idee hoe dat valt onder deze nieuwe wetgeving.


Dat een konijn nu meer uitloop hoort te krijgen vindt ik wel heel goed.

Ben wel benieuwd of een volière dan nog wel mag. Wel veel meer ruimte maar in feite nog steeds een kooi.


Zolang vogels, minimaal 2 voor vogels die niet graag alleen zitten, hun vleugels kunnen gebruiken ben ik al blij.

Ik heb niet eerder gehoord dat je een tuin niet catproof mag maken. Ik heb er niet eens naar gevraagd bij de gemeente, maar goed een heel net over je tuin, zou ik zelf niet willen ook, is ook wel anders dan alleen stroken van 70 cm. Dat mag ook niet?