Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 39 van de 40 [ 998 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

 
Profiel   

[VN] [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 15:25 



 
Profiel   

paardensport/hondensport... natuurlijk gedrag wat nodig is. Maar we hebben toch zelf al heel lang onze dieren zo gefokt dat ze juist goed zijn in de 'sport' die wij met ze willen bedrijven. De dieren van nu zijn gemaakt, tuurlijk zit er nog wel instinct in, maar ze zijn zover doorgefokt en gedomesticeerd dat ik denk dat ze er niet gelukkiger van worden als er opeens niets meer mee gedaan mag worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-21 17:29 



 
Profiel   

Ok.
Vind je het dan prima dat we daarmee doorgaan? Dieren fokken met een speciale bedoeling?
Dus bijvoorbeeld een uiterlijk dat gewenst is maar waardoor ze niet normaal kunnen ademhalen of natuurlijk geboren worden?
Of voor een sport of als beest dat een product moet leveren, als in voedsel?
Dat neigt volgens mij naar 'ze weten niet beter' maar ook dan vermoed ik dat ze t niet leuk vinden ook.
Maar vind jij dat ok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 10:09 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
Ok.
Vind je het dan prima dat we daarmee doorgaan? Dieren fokken met een speciale bedoeling?
Dus bijvoorbeeld een uiterlijk dat gewenst is maar waardoor ze niet normaal kunnen ademhalen of natuurlijk geboren worden?
Of voor een sport of als beest dat een product moet leveren, als in voedsel?
Dat neigt volgens mij naar 'ze weten niet beter' maar ook dan vermoed ik dat ze t niet leuk vinden ook.
Maar vind jij dat ok?

Je eerste vraag was een prima vraag, maar vervolgens vul je het op een hele nare manier in, waardoor je niet met goed fatsoen "ja" kan zeggen.

Dieren zijn al jaren gefokt met een speciale bedoeling. Kijk naar de border collie die uitstekend kan helpen met schapen en dat ook geweldig leuk vindt (als ik ze zo bezig zie) of de husky die niet te houden is voor een slee. Ook trekpaarden kun je toentertijd beter een beetje sterk fokken voor het werk.

De voorbeelden die jij erbij haalt, dieren fokken voor uiterlijk en onnatuurlijk doorfokken van huisdieren, zijn veel recenter. Dat veroordeel ik ook en er wordt ook al tegenop getreden gelukkig. Maar van oudsher zijn veel dieren gefokt voor een bepaald doel, kijk maar eens naar alle hondenrassen.

Maar ook in de veehouderij zie je nu dat koeien idiote producties moeten leveren. Tot de tweede wereldoorlog was dat nog niet zo. Daarna moest het land zo snel mogelijk opgebouwd worden en is de bio industrie begonnen. Maar dat is nog redelijk recent en komen ze ook weer op terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 10:18 



 
Profiel   

zolang ze medisch/ethisch gezien goed in elkaar zitten, dus op een gezonde manier kunnen leven en voortplanten, denk ik inderdaad niet dat onze sportpaarden of melkkoeien ongelukkig zijn met hoe ze gefokt zijn.
Dus nee, ik vind het niet erg om te fokken met een bepaalde bedoeling, zeker als het om productiedieren gaat. Dan is het toch juist efficiënter en dus ook beter voor het milieu als de opbrengst per dier hoog is.
vroeger had je misschien 100 koeien nodig voor een productie waar er nu nog maar 50 voor nodig zijn. Dat vind ik wel een vooruitgang. Zolang er ook maar naar de gezondheid en welzijn wordt gekeken.

fokken puur op uiterlijk zoals de kortsnuitige honden en katten vind ik dan weer niet de bedoeling. Of bewust doorfokken met rassen waar veel erfelijke gebreken in voorkomen.

Ook bij paarden komt er al meer bewustzijn, de extreme 'dish' bij arabieren en welshjes wordt volgens mij ook wel minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 10:24 



 

Bij vleeskoeien zijn ze alweer op terug aan het fokken, dat ze weer op een natuurlijke manier geboren kunnen worden. Geld niet voor elk vleesras geloof ik.

Door druk van de maatschappij, dat dan weer wel. Terwijl ik zelf iets heb van, dat moet je sowieso niet willen. Keizersnede zou alleen in pure noodzaak toegepast moeten worden. Zou niet de standaardnorm moeten zijn.

Net als bij varkens dat ze door de jaren heen een extra rib en tepels hebben gefokt. Ik vind dat er wel grenzen moeten zijn. Waarom steeds meer verlangen van een dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 11:13 



 
Profiel   

juval schreef
paardensport/hondensport... natuurlijk gedrag wat nodig is. Maar we hebben toch zelf al heel lang onze dieren zo gefokt dat ze juist goed zijn in de 'sport' die wij met ze willen bedrijven. De dieren van nu zijn gemaakt, tuurlijk zit er nog wel instinct in, maar ze zijn zover doorgefokt en gedomesticeerd dat ik denk dat ze er niet gelukkiger van worden als er opeens niets meer mee gedaan mag worden.


Als ik een wedstrijdpaard zou willen maken van die van mij dan maak ik hem ongelukkig. Die is helemaal in zijn element in zijn kudde op een PP.

Hoever kan je gaan met een paard wil het nog oké oud worden? Het paard, ook als is het nog zo atletisch, vaak 2 meter hoog laten springen dan kun je er rekening mee houden dat het niet oud mag worden. Maar dat lijkt in die wereld totaal niet belangrijk, winnen is dat wel. Ik vind dat moeilijk om aan te zien.

Het gaat mij in ieder geval niet om helemaal niks meer doen maar je afvragen wat wij vaak eisen van paarden en wat dat mentaal en fysiek met ze doet is niet verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 15:54 



 
Profiel   

Hoezo zou een paard wat 2M springt niet oud kunnen worden?

Jouw paardje op zijn PP kan morgen ook wel zn been breken of een hartklap krijgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 16:24 



 
Profiel   

Popstra schreef
Hoezo zou een paard wat 2M springt niet oud kunnen worden?

Jouw paardje op zijn PP kan morgen ook wel zn been breken of een hartklap krijgen...


Je vraagt een paard iets te doen wat heel veel impact heeft op zijn lijf. Het is een risico wat je neemt voor je paard. En ik daarom zeg dat je er rekening mee kunt houden dat je paard dat vaak 2 meter springt problemen gaat krijgen. Als dat gebeurd en het paard is niet bruikbaar meer, wat gebeurd er dan mee?

Je recreatiepaard alleen op zondag 2 uur laten rennen op een bosrit is ook vragen om problemen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 16:43 



 

Zou je van een dierenactivist niet verwachten :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 18:43 



 
Profiel   

Maranta schreef
Zou je van een dierenactivist niet verwachten :+
[ [url=m/zcaHiZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als een ander dan ook maar iets fout doet. Zoals een paard 1 seconde te hard aan het bit trekken. Even te hard aan een hondenriem trekken dan word je geframed als een hele grote boze dierenbeul. Maar zelf gaan ze naar een demonstratie voor dierenrechten en laten honden in een snikhete auto achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 20:04 



 
Profiel   

Zo'n stomme actie met de hond verbaasd me niets.
Dat soort volk kan alleen naar andere kijken niet naar wat ze zelf uitspoken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 20:06 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Zo'n stomme actie met de hond verbaasd me niets.
Dat soort volk kan alleen naar andere kijken niet naar wat ze zelf uitspoken.


Ik vraag me weleens af of deze mensen vroeger als kinderen nu altijd bij de pestkoppen behoorden. Altijd met de smartphone in de aanslag klaar om iemand aan de digitale schandpaal te nagelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 20:11 



 
Profiel   

Er was ook een vrouw bij die blijkbaar denkt dat ze in haar vorige leven een varken was. Ze verteld zo in geuren en kleuren hoe haar moeder tussen ijzeren stangen lag. En over de amoniakdampen in de stal.

https://youtu.be/k1miLFN7L1k

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 20:53 



 
Profiel   

@Loretta, zulke aannames doen en mensen even extra te koop zetten is anders ook wel pestgedrag te noemen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:32 



 
Profiel   

Nog 2 boeiende nieuwsberichten:

Voedselprijzen honderden euro's omhoog:
https://www.nu.nl/economie/6139009/voed ... onnee.html

Animal Rights wilde een wake houden bij een boerenbedrijf getroffen door een stalbrand, Farmers Defence Force hield een tegen demonstratie

https://www.ed.nl/de-peel/farmers-defen ... ~ab231e56/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 07:07 



 
Profiel   

Lynnepinny schreef
@Loretta, zulke aannames doen en mensen even extra te koop zetten is anders ook wel pestgedrag te noemen :=

Nou sorry maar iemand die gaat beweren een varken te zijn geweest kun je ook niet echt serieus nemen _O-
Ook die past wel voor mijn gevoel precies in het plaatje in wat voor mensen dat zijn.
Maar die krijgen wel te veel aandacht hier.

FDF vond ik in deze geniaal.
Weg blijven bij die boer.
Staken prima maar niet bij die boer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:00 



 
Profiel   

ruitje schreef
Nog 2 boeiende nieuwsberichten:

Voedselprijzen honderden euro's omhoog:
https://www.nu.nl/economie/6139009/voed ... onnee.html

/


Het zal mij benieuwen of daar iets van bij de boeren terecht komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 08:25 



 
Profiel   

juval schreef
ruitje schreef
Nog 2 boeiende nieuwsberichten:

Voedselprijzen honderden euro's omhoog:
https://www.nu.nl/economie/6139009/voed ... onnee.html

/


Het zal mij benieuwen of daar iets van bij de boeren terecht komt



Dat verwacht ik niet hoor. Die blijven zitten met het probleem dat de afnemers veel meer macht hebben in het bepalen van prijzen dan zij zelf, dat slikken of stikken zal blijven tenzij er opeens enorme tekorten aan voedsel komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 09:10 



 
Profiel   

juval schreef
paardensport/hondensport... natuurlijk gedrag wat nodig is. Maar we hebben toch zelf al heel lang onze dieren zo gefokt dat ze juist goed zijn in de 'sport' die wij met ze willen bedrijven. De dieren van nu zijn gemaakt, tuurlijk zit er nog wel instinct in, maar ze zijn zover doorgefokt en gedomesticeerd dat ik denk dat ze er niet gelukkiger van worden als er opeens niets meer mee gedaan mag worden.


Je kan fokken op bouw en bewegingen, maar een paard blijft wel echt een paard.

Van jongs af aan zijn ze afhankelijk van de mens, dus wat wij ermee doen is wat zij aanleren en wennen. Paarden die veel op stal staan hebben hun beweging van training of molen gewoon ook nodig.

Mijn inmiddels overleden ruin was een handjevol toen ik hem kocht. Toen hij door een blessure stil kwam te staan veranderde mijn ritme en gewoonte en was hij wat opdringerig en klierig. Dat bgreep ik volkomen en heb wat dingen aangepast, oa dus 24/7 buiten gezet en andere dingen gaan doen die wel konden.

Toen ik echt al lange tijd bijna niks of weinig met hem deed en hij lekker mocht rondlopen, kwam zijn oude gedrag juist ietsje meer terug. Bleef een wereld pony, lief etc. Maar zag toch wel dingen terugkomen, ondanks de vele jaren samen. (uiteindelijk 19jr samen geweest )

Mijn oude merrie van 28 is echt best pittig en ging nog veel mee, maar je ziet haar ouder worden en zelf meer vrede krijgen met het ouder worden. Loopt nog veel en goed, maar paarden veranderen zelf ook door de jaren heen.

En mensen onderschatten paarden. Onze shet kwijnde echt weg na jaren gereden te zijn en toen vanwege lengte kind, niks meer doen. Ja, als handpony door het bos crossen. Maar eenmaal voor de sulky weer een hele enthousiaste vrolijke pony.

Je moet het ook maar zien wat nodig is. Die van ons lopen 24/7 op onze track. Als het nat is of slecht weer, moeten ze echt extra beweging hebben, anders gaan ze klieren. Als ze niet veel schuilen en lekker rondlopen, scharrelen etc, zijn ze heel relaxt. Maar ook dus erg veel in beweging en an het afwisselen.

Dat zie je ook terug bij bijv honden. Ik had mn Border Collie op een appartement, maar ze ging overal mee naartoe, kreeg beweging en training en was in huis super relaxt.
Heb nu 2 hondjes die vrij rondlopen, maar na 1 of 2 dagen geen beweging echt de woonkamer als speeltent gebruiken. Waar ze normaal alleen maar slapen in huis.

Teveel mensen hebben een dier voor als het hun uitkomt. Honden zien ze als ze thuis zijn of ermee wandelen, maar niet als ze werken.
Paarden in pension, zien de meeste eigenaren alleen als ze die uit stal trekken en er wat mee doen. Ze dien die andere 20-22 uren niet en kennen maar een deel van hun dieren.

Veel pensionstallen hebben hun beleid en daar moeten dieren en eigenaren zich op aanpassen. Veel zijn het er ooit bij gaan doen of voor de leuk, maar missen echt behoorlijk wat kennis en ervaring. Ruimte, mogelijkheden en geld gaan boven kennis en ervaring.

Daarom oordelen mensen ook op wat ze zien op tv of op social media. Ze lopen niet dagelijks op boerderijen rond.

Het is wel zo, en dat zei ik eerder; Dat het vreselijk is als er een grote stalbrand is. Dan lees je de commentaren en gaat het veel mensen aan het hart.
Maar als je dan vervolgens vooral de weerstand leest om het welzijn te willen of kunnen verbeteren en info maar deels naar buiten komt, zoals wat de politieke inbreng is bij dat soort problemen, lijken de boeren ook de boosdoeners die het niks kan schelen.

Het gaat niet altijd om feiten, maar ook om hoe dingen overkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 13:33 



 
Profiel   

Leo schreef
Lindor92 schreef
Kalveren niet onthoornen, daar krijg je alleen maar ongelukken van.


Als ze niet de ruimte krijgen wel. Ligt het dan aan het onthoornen of de manier van houden?


Bij ruzie kunnen hoorns enorme schade maken. Ook in een groot weiland.
En veel gevaarlijker voor de boer

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 02:48 



 
Profiel   

superpony schreef
Het is wel zo, en dat zei ik eerder; Dat het vreselijk is als er een grote stalbrand is. Dan lees je de commentaren en gaat het veel mensen aan het hart.
Maar als je dan vervolgens vooral de weerstand leest om het welzijn te willen of kunnen verbeteren en info maar deels naar buiten komt, zoals wat de politieke inbreng is bij dat soort problemen, lijken de boeren ook de boosdoeners die het niks kan schelen.

Het gaat niet altijd om feiten, maar ook om hoe dingen overkomen.


Zonder aanvallend over te willen komen vind ik dit toch wel opvallend. Jij leest blijkbaar na een stalbrand vooral weerstand vanuit agrariërs, terwijl ik vooral lees over 'rotboeren, criminelen die veroordeeld zouden moeten worden, concentratiekampen' en zelfs de suggestie dat boeren dit zelf aansteken. Ondertussen kan ieder weldenkend mens wel nagaan dat een stalbrand de boer in kwestie emotioneel keihard raakt. Dat heeft weinig te maken met 'hoe dingen overkomen', maar des te meer met aannames doen die het beste in het straatje passen van iemand die tegen de (intensieve) veehouderij is.

Overigens zit tussen willen en kunnen nog altijd een wereld van verschil. In dit geval is het de consument die het verschil zou kunnen maken, maar dit voor het overgrote deel niet doet. Want nogmaals, als er een markt (van serieus formaat) voor superduur geproduceerd voedsel zou bestaan, dan wordt daar gewoon voor geproduceerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 19:51 



 
Profiel   

Tiepfoudt schreef
superpony schreef
Het is wel zo, en dat zei ik eerder; Dat het vreselijk is als er een grote stalbrand is. Dan lees je de commentaren en gaat het veel mensen aan het hart.
Maar als je dan vervolgens vooral de weerstand leest om het welzijn te willen of kunnen verbeteren en info maar deels naar buiten komt, zoals wat de politieke inbreng is bij dat soort problemen, lijken de boeren ook de boosdoeners die het niks kan schelen.

Het gaat niet altijd om feiten, maar ook om hoe dingen overkomen.


Zonder aanvallend over te willen komen vind ik dit toch wel opvallend. Jij leest blijkbaar na een stalbrand vooral weerstand vanuit agrariërs, terwijl ik vooral lees over 'rotboeren, criminelen die veroordeeld zouden moeten worden, concentratiekampen' en zelfs de suggestie dat boeren dit zelf aansteken. Ondertussen kan ieder weldenkend mens wel nagaan dat een stalbrand de boer in kwestie emotioneel keihard raakt. Dat heeft weinig te maken met 'hoe dingen overkomen', maar des te meer met aannames doen die het beste in het straatje passen van iemand die tegen de (intensieve) veehouderij is.

Overigens zit tussen willen en kunnen nog altijd een wereld van verschil. In dit geval is het de consument die het verschil zou kunnen maken, maar dit voor het overgrote deel niet doet. Want nogmaals, als er een markt (van serieus formaat) voor superduur geproduceerd voedsel zou bestaan, dan wordt daar gewoon voor geproduceerd :)


Dan lees je niet goed wat ik schreef.

Ik zei al ergens eerder ook dat de boeren het zelf vreselijk vinden en zij het hardst geraakt worden.

Het is zo dat boeren wel agressief reageren op alles wat wordt geschreven en gedeeld ten behoeve van welzijn. dat zijn die groene, linkse, stadsmensen, weten niks van boeren etc etc.
Dat is wat de buregr leest.

Daarom zei ik ook; Dat is waar de mensen dan op reageren. Niet op achterliggende info hoe het voor de boeren is, wat er voor hun financieel en politiek gezien speelt etc.

Het komt dus voor de burger over alsof het boeren niks kan schelen. Alsof alles op gebied van milieu en dierenwelzijn onzin is. Maar dat is ook hun manier van schrijven, reageren en dingen delen.

De mensen met een kat of hond op schoot, spreken die boeren niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 23:47 



 
Profiel   

Ik denk ook dat het gewoonweg niet realistisch is om te verwachten dat het leeuwendeel van de consumenten of de producenten uit zichzelf de duurdere vlees markt zal betreden, zeg maar.

De gemiddelde producent wil gewoon zekerheid dat hij zijn spullen goed kwijtraakt.
En de gemiddelde consument gaat gewoon naar de supermarkt en kiest uit het aanbod dat daar ligt.

Ik denk dat er best nog veel mensen zijn die heus wel wat meer uit willen geven voor een meer diervriendelijk / milieuvriendelijk product. Maar dan moet dat op zijn minst wel overal duidelijk naast het "standaard" product liggen en dat is lang niet altijd het geval.

Als Pietje tosti's wil maken en naar de supermarkt gaat voor ham.... dan ligt daar 99 van de 100 keer alleen standaard ham, dus dan neemt Pietje die maar mee. Terwijl hij misschien best 2 euro meer had willen betalen voor "blije" ham.

Het beste zou het zijn om het dan toch maar weer van overheidswege uit te regelen.
Zodat alléén nog maar het betere spul in de schappen komt te liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 06:10 



 
Profiel   

superpony schreef
Dan lees je niet goed wat ik schreef.


Of je schreef niet precies wat je eigenlijk wilde zeggen ;)

superpony schreef
Ik zei al ergens eerder ook dat de boeren het zelf vreselijk vinden en zij het hardst geraakt worden.

Het is zo dat boeren wel agressief reageren op alles wat wordt geschreven en gedeeld ten behoeve van welzijn. dat zijn die groene, linkse, stadsmensen, weten niks van boeren etc etc.
Dat is wat de buregr leest.

Daarom zei ik ook; Dat is waar de mensen dan op reageren. Niet op achterliggende info hoe het voor de boeren is, wat er voor hun financieel en politiek gezien speelt etc.

Het komt dus voor de burger over alsof het boeren niks kan schelen. Alsof alles op gebied van milieu en dierenwelzijn onzin is. Maar dat is ook hun manier van schrijven, reageren en dingen delen.

De mensen met een kat of hond op schoot, spreken die boeren niet.


Hmm, volgens mij is dit een gevalletje kip of het ei waarbij jij doet voorkomen alsof de boeren beginnen met agressief te reageren. Terwijl er net zo goed vanuit de 'linkse stadsmensen' agressieve berichten worden gepend. De agressie van sommige boeren kunnen dan net zo goed een reactie daarop zijn, toch? Net zoals de 'linkse stadsmensen' reageren op de agressie van boeren.

Gelukkig ben ik er wel van overtuigd dat de echte tokkies met de allergrootste mond maar een klein groepje zijn, maar omdat zij het hardste schreeuwen lijkt soms het tegendeel waar te zijn. Nog nooit heeft iemand mij in mijn gezicht 'rotboerin' genoemd, maar op het internet lees ik het dagelijks.

pmarena schreef
Ik denk ook dat het gewoonweg niet realistisch is om te verwachten dat het leeuwendeel van de consumenten of de producenten uit zichzelf de duurdere vlees markt zal betreden, zeg maar.

De gemiddelde producent wil gewoon zekerheid dat hij zijn spullen goed kwijtraakt.
En de gemiddelde consument gaat gewoon naar de supermarkt en kiest uit het aanbod dat daar ligt.

Ik denk dat er best nog veel mensen zijn die heus wel wat meer uit willen geven voor een meer diervriendelijk / milieuvriendelijk product. Maar dan moet dat op zijn minst wel overal duidelijk naast het "standaard" product liggen en dat is lang niet altijd het geval.

Als Pietje tosti's wil maken en naar de supermarkt gaat voor ham.... dan ligt daar 99 van de 100 keer alleen standaard ham, dus dan neemt Pietje die maar mee. Terwijl hij misschien best 2 euro meer had willen betalen voor "blije" ham.

Het beste zou het zijn om het dan toch maar weer van overheidswege uit te regelen.
Zodat alléén nog maar het betere spul in de schappen komt te liggen.


Het is echt niet zo heel moeilijk om aan een blije ham te komen. In de supermarkten ligt biologisch vlees voor het oprapen. Maar dan moet je het wel écht willen, en niet soms een biologische hamlap in de kar gooien omdat je het toevallig zag liggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 10:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 39 van de 40 [ 998 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen