Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:42

Sunnda schreef:
Ik snap gewoon de naieviteit niet van mensen.
Kijk wat er nu al gebeurd, de ene na de andere rechtszaak over stikstof. Kost klauwen met geld en levert vooral niets op, want je kunt simpelweg niet stellen dat mensen voortaan maar dakloos worden omdat er geen huizen komen en dat we de hele economie om zeep draaien ten behoeve van een paar ego's.

De wet dieren zal niet anders zijn. De grotere bedrijven (die niets hebben met dierenwelzijn) wijken direct uit naar oost-bloklanden waardoor je helemaal geen zicht meer hebt op welzijn. De gewone burger eordt weer gepakt en de staat kost het weer tonnen aan rechtzaken die door allehande clubjes worden aangespannen. Oftewel: niemand blij.

Behalve natuurlijk degene die procederen.


Dus wat vind jij dat we moeten doen? Niks?

Laat al die dieren maar creperen hier want anders dan gaat het naar het Oostblok....

We zijn toch ook ooit gestopt met legbatterij kippen? Die boeren waren ook niet blij, kost te veel geld etc etc

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:49

Sunnda schreef:
Ik snap gewoon de naieviteit niet van mensen.
Kijk wat er nu al gebeurd, de ene na de andere rechtszaak over stikstof. Kost klauwen met geld en levert vooral niets op, want je kunt simpelweg niet stellen dat mensen voortaan maar dakloos worden omdat er geen huizen komen en dat we de hele economie om zeep draaien ten behoeve van een paar ego's.

De wet dieren zal niet anders zijn. De grotere bedrijven (die niets hebben met dierenwelzijn) wijken direct uit naar oost-bloklanden waardoor je helemaal geen zicht meer hebt op welzijn. De gewone burger eordt weer gepakt en de staat kost het weer tonnen aan rechtzaken die door allehande clubjes worden aangespannen. Oftewel: niemand blij.

Behalve natuurlijk degene die procederen.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Heel mooi gezegd. Dat is hier precies wat er gaande is. Deze wet is als een Blanco cheque. Hij moet nog ingevuld worden. Maar ga er maar van uit dat dat niet naar de zin zal zijn. En hoppa, de rechtszaken kunnen beginnen. Stikstofcrisis 2.0 is in de maak. Nog niemand kan voorspellen waar het over zal gaan of wat de gevolgen zullen zijn. Maar dat dit veel verder zal reiken dan de intensieve veehouderij is wel duidelijk.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:49

Een goed begin deze wet. Als men slim is dan eerst algemene en gemakkelijk te controleren zaken. Voorbeelden, varkens aan een ligband is hier bij een biologische varkenshouderij dat ze op een paar vierkante meter op beton kunnen lopen. Dit is dan een goed begin zodat ze over tzt in de wei scharrelen en tzt niet meer voor menselijke consumptie geslacht mogen worden. Dagelijks zie ik op 3 tot 4 meter van de openbare weg kistkalveren, wit afdakje met hekjes. Daar lopen veel mensen langs als ze verderop het terrein van de boer naar de ijskoeling gaan. En iedereen lijkt dit normaal te vinden anders stond dat kalfje niet op die plek. Staat daar bewust als aandachttrekker. Een kistkalf om meer witgekleurd vlees te krijgen. Bewustwording zou mooi zijn.

pmarena

Berichten: 48194
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:58

Popstra schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat het ook even niet alleen om die mensen gaat, maar om de dieren die er de dupe van zijn.

Klopt, maar Het word vaak wel vergeten dat er hele gezinnen van moeten leven. Het hun levenswerk is wat ze 7 dagen in de week jaar rond doen.


Tja ik vind die gezinnen toch minder belangrijk dan die dieren die daar weg liggen te kwijnen. Die gezinnen kunnen ook op een andere manier aan inkomsten komen. De dieren hebben geen enkele keuze :(:)

Ik snap dat je er vanalles over kan zeggen verder, maar dat is imo toch een kwestie van recht proberen te praten wat krom is.

Hier vlakbij zit een nertsenfarm. Dat was ook ach en wee die mensen hebben het zo zwaar.
Hallo! En die arme diertjes dan die zij in die kalote-kooitjes stoppen en vergassen :?

Nu ze echt gedwongen werden te stoppen, kunnen ze ineens wel iets anders doen. Wordt een grote caravanstalling geloof ik.

Ja ik snap dat het elders op de wereld dan overgenomen wordt die productie, als de vraag naar het product blijft. Maar dat kan geen reden zijn om dan maar mee te doen aan dit soort dierenkwelling. Dat vraagt weer om andere, aanvullende maatregelen.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:04

horsiegek schreef:
Er staat toch nergens dat ze niet meer in een hok of kooi mogen zitten? Dit staat er wel:

"Die nieuwe wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren, regelt dat dieren vanaf 1 januari 2023 geen pijn of ongemak meer mogen hebben als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden."

"Volgens de nieuwe wet moeten dieren natuurlijk gedrag kunnen vertonen: hokken, stallen en kooitjes moeten daarop worden aangepast."

Tot zover geen moeilijkheden voor goede huisdiereigenaren lijkt mij.
Lastiger wordt het voor de intensieve veehouderij:

"De wetswijziging zorgt ervoor dat ‘het houden van dieren in een bepaald houderijsysteem’ - zoals stallen - géén ‘redelijk doel’ meer mag zijn om dieren pijn te mogen doen."

Maar wél een heel goed statement imo. Lijkt mij een hele mooie stap in de goede richting. Ja, het zal heel moeilijk worden en er zal meer betaald moeten worden door de consument voor een dierlijk product. En daarbij moeten we dan als consument ook alert zijn op waar het product vandaan komt, want dat goedkopere kippetje/varkentje/paardje kan dan zomaar uit een land komen waar de regels niet zo streng zijn. Maar goed, als je de wereld wilt verbeteren begin je bij jezelf. Toch?

Scheelt weer typen! :) Helemaal eens.

paars

Berichten: 5589
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:19


Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:32

tuurlijk pmarena, die ex-nertsenhouder kan bestaan van een caravanstalling....
Amber_anne, waar denk je dat die kooien zijn gebleven? In het oostblok, waar die eieren geproduceerd worden die we hier en over de hele wereld allemaal vreten via koekjes etc.etc.etc.
Nico12, kistkalveren bestaan al sinds 2004 niet meer in Nederland, geen onzin verkondigen aub.

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:33

Nico12 schreef:
Een goed begin deze wet. Als men slim is dan eerst algemene en gemakkelijk te controleren zaken. Voorbeelden, varkens aan een ligband is hier bij een biologische varkenshouderij dat ze op een paar vierkante meter op beton kunnen lopen. Dit is dan een goed begin zodat ze over tzt in de wei scharrelen en tzt niet meer voor menselijke consumptie geslacht mogen worden. Dagelijks zie ik op 3 tot 4 meter van de openbare weg kistkalveren, wit afdakje met hekjes. Daar lopen veel mensen langs als ze verderop het terrein van de boer naar de ijskoeling gaan. En iedereen lijkt dit normaal te vinden anders stond dat kalfje niet op die plek. Staat daar bewust als aandachttrekker. Een kistkalf om meer witgekleurd vlees te krijgen. Bewustwording zou mooi zijn.


Stap 1 is om te weten dat het geen kistkalveren betreft, want kistkalveren zijn al zo'n 20 jaar verboden (sinds 1998, met uitloop van 6 jaar voor de hokken die al bestonden). Wat daar staan zijn jonge (waarschijnlijk stier)kalfjes tot 2 weken oud, wanneer ze oud genoeg zijn om opgehaald te worden. Ze mogen tot maximaal 8 weken oud individueel gehuisvest worden, daarna moeten ze in groepen, ook in de kalverhouderij (officieel eerst op minimaal 1.5m2 per kalf en uiteindelijk op 1.8m2, vaak direct al op 1.8m2 en veel hokken zijn zo gebouwd dat ze of zo groot zijn (10 dieren minimaal) dat wanneer de wetgeving naar 2.0m2 toe gaat, ze met een dier minder gehuisvest kunnen worden, of zijn de hokken sowieso al ingesteld op 2.0m2 per kalf.

Kistkalveren werden vaak maar op 1m2 gehouden tot slachtleeftijd (individueel uiteraard).

Huidig blank kalfsvlees is ook al lang niet meer zo blank als vroeger, er wordt ook meerdere malen op ijzergehalte getest en de boetes bij te lage waardes (zelfs nog boven bloedarmoede) zijn niet mals. Daarnaast wordt er steeds meer Rose kalveren gehouden. Deze hebben een nog veel hoger ijzergehalte.

Varkens aan de ligband is in Nederland ook al lang niet toegestaan meer. In kraamhokken mogen ze nog wel vastliggen, maar zie je ook al een verschuiving naar steeds korter (als in vaak minder dan een week). in de biologische houderij waar dit niet mag zie je veel meer biggen geplet worden de eerste dagen. Tijdens de dracht (en tot de eerste dracht) lopen de zeugen in grote groepsverblijven (beperkt ruimte per dier, maar met veel dieren per hok toch voldoende ruimte).

Ik zeg overigens niet dat ik geen veranderingen wil, maar vind het wel belangrijk dat de informatie klopt. Ik ben zelf aan het overstappen naar eigen vlees.

Je praatje is wel trouwens wel typisch vegan. Oude kreten van stal halen die al lang niet meer van toepassing zijn.

@pmarena: de dieren in de nertsenhouderij bleken het bij onderzoek naar welzijn vergelijkbaar goed te hebben als melkvee, dat is beter dan vleesvarkens/vleeskuikens. Bont is net zo'n luxeproduct als leer en vlees. Ik vind het dus inderdaad hypocriet dat ze het veld hebben moeten ruimen, zeker omdat toen het bekend werd er net juist een flinke welzijnsstap gemaakt was om dit te voorkomen (in overleg met de overheid!) En het precies zo gedaan werd dat de overheid niets van deze investeringen, die dus onder valse voorwendselen gemaakt waren, hoefde te vergoeden. Dit gecombineerd met het feit dat de dieren het in Nederland veel beter hadden dan in (grotendeels) de rest van de wereld, maakt het wel heel krom.

En ja, natuurlijk hebben ze er wat anders van gemaakt. Maar dat een timmerman ook kan schoonmaken, betekent niet dat het niet banketstaaf is dat hij zijn vak niet meer kan beoefenen om wetgeving gebaseerd op onderbuikgevoelens, want daar hebben we het over bij het verbod op de nertsenhouderij.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:35


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:37

Het wordt wel weer akelig duidelijk dat hier ook een hoop mensen zitten die niet van dieren houden, maar het gewoon leuk vinden om ze te houden.

Dieren hebben is geen recht hè. Je kan ook eens naar je eigen gedrag kijken en concluderen dat je inderdaad misschien fout zat en zit, als je zó bang bent dat deze wet jou gaat raken. Want het enige dat deze wet doet, is het leven draaglijker maken voor miljoenen levende wezens.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:39

Kinke schreef:
tuurlijk pmarena, die ex-nertsenhouder kan bestaan van een caravanstalling....
Amber_anne, waar denk je dat die kooien zijn gebleven? In het oostblok, waar die eieren geproduceerd worden die we hier en over de hele wereld allemaal vreten via koekjes etc.etc.etc.
Nico12, kistkalveren bestaan al sinds 2004 niet meer in Nederland, geen onzin verkondigen aub.



Gut, en wie is er tégen al die handelsverdragen? Volgens mij toch ook de PvdD. Dus als dat je zo aan het hart gaat, zou je dit alleen maar driedubbel moeten toejuichen. Of zit er misschien toch iets anders achter je houding?

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:39

Kinke schreef:
Amber_anne, waar denk je dat die kooien zijn gebleven? In het oostblok, waar die eieren geproduceerd worden die we hier en over de hele wereld allemaal vreten via koekjes etc.etc.etc.


Precies. Maar dan zien we het hier niet meer, en wat je niet ziet is er niet 8)7

DuoPenotti

Berichten: 29734
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 12:41

BaileyMix schreef:
Het wordt wel weer akelig duidelijk dat hier ook een hoop mensen zitten die niet van dieren houden, maar het gewoon leuk vinden om ze te houden.

Dieren hebben is geen recht hè. Je kan ook eens naar je eigen gedrag kijken en concluderen dat je inderdaad misschien fout zat en zit, als je zó bang bent dat deze wet jou gaat raken. Want het enige dat deze wet doet, is het leven draaglijker maken voor miljoenen levende wezens.

Of deze wet mij gaat raken of jou gaat raken weet je niet. Want er staat een heleboel maar ook weer niks.

Ik denk dat mijn dieren het hier prima hebben.
Maar als de wet ineens voorschrijft dat ik dagelijks moet wandelen met mijn honden, want in de stad moet dat ook. Schiet toch ineens tekort terwijl ze hier over 32.000 m2 struinen uren per dag.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:42

BaileyMix schreef:
Ik denk dat als je dit al een probleem vindt, je morele kompas echt compleet kapot is. Het is hier echt heel erg basisbehoefte en basisrechten van levende wezens dat wordt verdedigd. Als je daar zó over gaat steigeren en koste wat kost wanpraktijken blijft verdedigen, ben jij dus wat er mis is in de wereld.


_/-\o_

purny

Berichten: 27523
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:42


Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:45

BaileyMix schreef:
Gut, en wie is er tégen al die handelsverdragen? Volgens mij toch ook de PvdD. Dus als dat je zo aan het hart gaat, zou je dit alleen maar driedubbel moeten toejuichen. Of zit er misschien toch iets anders achter je houding?


Vertel eens, wat zou daar dan achter zitten volgens jou?
Overigens hebben onze koeien gewoon hoorns en lopen 6 maanden per jaar met hun kalveren in de wei.
En daar wordt regelmatig geknokt. Recent nog 1 koe gehad die in haar wang was geraakt, fikse wond. Misschien was de wei niet groot genoeg :+

Ik doe een voorspelling mbt deze wet, die wordt aangepast zodat huisdieren buiten schot blijven en het vernietigen van de veehouderij in Nederland wordt verder opgeschroefd.

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:46

Amber_anne schreef:
Het verkopen van dieren in een dierenwinkel moet al helemaal gestopt worden. Daar begint het al dat mensen denken dat de kleine verblijven oke zijn


Helemaal mee eens. Ik heb ruim 6 jaar gewerkt in een dierenspeciaalzaak. Mensen komen aanzetten met een hamsterkooi van 40 cm waar ze een konijn in willen proppen. Als ik daar nee op zeg, gaan ze naar de eerste beste andere winkel waren ze wel iets meekrijgen zonder gezeik. Ik probeerde altijd impulsieve inkopen te voorkomen, maar eerlijk? Mensen willen vaak zelf niet luisteren als je verteld hoeveel ruimte een konijn nodig heeft, dat het een maatje moet hebben etc. Liefst allemaal zo goedkoop mogelijk en zo min mogelijk ruimte in beslag nemen, vaak voor de kids...

Ook moet ik erbij zeggen, dat de inkoop het assortiment regelde qua kooien voor vogels, hamsters en de rest. Zijn onwetende mensen... Op een gegeven moment verkochten wij alleen maar kleine verblijven, hoe wil je een goed advies geven voor een hamster als je alleen traliekooien van max. 50 cm verkoopt :+

Blij dat ik daar weg ben :)

Ook dat katten naar buiten moeten.... En dan, vogeltjes worden allemaal opgegeten en katten aangereden? Of dan moet ik mijn tuin afzetten, maar dan is het toch weer een kooi :+

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:46

Geen idee als het antwoord al is gegeven maar ik vraag me dan toch af of de nieuwe regels voor de paardenhouderij geld?
Paarden vallen toch wettelijk gezien onder huisdieren?
Of valt de paardenhouderij nu net buiten de boot?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:47

Sunnda schreef:
Ik snap gewoon de naieviteit niet van mensen.
Kijk wat er nu al gebeurd, de ene na de andere rechtszaak over stikstof. Kost klauwen met geld en levert vooral niets op, want je kunt simpelweg niet stellen dat mensen voortaan maar dakloos worden omdat er geen huizen komen en dat we de hele economie om zeep draaien ten behoeve van een paar ego's.

De wet dieren zal niet anders zijn. De grotere bedrijven (die niets hebben met dierenwelzijn) wijken direct uit naar oost-bloklanden waardoor je helemaal geen zicht meer hebt op welzijn. De gewone burger eordt weer gepakt en de staat kost het weer tonnen aan rechtzaken die door allehande clubjes worden aangespannen. Oftewel: niemand blij.

Behalve natuurlijk degene die procederen.



Dit slaat ook echt als een tang op een varken. Stikstof draait om ego... Dan heb je het denk ik niet zo goed begrepen. Of je wil het niet begrijpen, dat kan ook.

En is 'Maar in andere landen doen ze het wel' een goede reden denk je om welzijn niet te verbeteren?

In plaats van dat je zegt "Goed idee, dan moet ook de import van vlees aan banden worden gelegd" (zoals de PvdD óók probeert erdoor te krijgen) zeg je "ik wil dat het welzijn van dieren hier net zo slecht blijft als in andere landen". En dat is denk ik héél veelzeggend.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:48

BaileyMix schreef:
Het wordt wel weer akelig duidelijk dat hier ook een hoop mensen zitten die niet van dieren houden, maar het gewoon leuk vinden om ze te houden.

Dieren hebben is geen recht hè. Je kan ook eens naar je eigen gedrag kijken en concluderen dat je inderdaad misschien fout zat en zit, als je zó bang bent dat deze wet jou gaat raken. Want het enige dat deze wet doet, is het leven draaglijker maken voor miljoenen levende wezens.


Jij je zin. We zullen vanaf morgen alle honden en katten vrij laten zodat ze in de natuur hun eigen kostje bij elkaar kunnen scharrelen. Denk dat niemand vrolijk worst van het resultaat. Maar ach, de dieren zijn tenminste bevrijd en daar gaat het toch om.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:50

Kinke schreef:
BaileyMix schreef:
Gut, en wie is er tégen al die handelsverdragen? Volgens mij toch ook de PvdD. Dus als dat je zo aan het hart gaat, zou je dit alleen maar driedubbel moeten toejuichen. Of zit er misschien toch iets anders achter je houding?


Vertel eens, wat zou daar dan achter zitten volgens jou?
Overigens hebben onze koeien gewoon hoorns en lopen 6 maanden per jaar met hun kalveren in de wei.
En daar wordt regelmatig geknokt. Recent nog 1 koe gehad die in haar wang was geraakt, fikse wond. Misschien was de wei niet groot genoeg :+

Ik doe een voorspelling mbt deze wet, die wordt aangepast zodat huisdieren buiten schot blijven en het vernietigen van de veehouderij in Nederland wordt verder opgeschroefd.



Geen idee, ik vraag het je. Want als het je om dierwelzijn gaat en je niet wil dat er massaal vanuit het oostblok wordt geïmporteerd zou je juist achter de plannen van deze partij moeten staan, in plaats van dat je er tegenin gaat. Dus dan ben ik benieuwd waar dan die houding vandaan komt.

DuoPenotti

Berichten: 29734
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 12:52

Nertsen hadden nergens ter wereld zulke grote kooien als hier en nergens een speeltje.
Nu zitten ze idd in de Oostblok. Kleiner. Wie is er dan beter van geworden?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:52

Loretta schreef:
Jij je zin. We zullen vanaf morgen alle honden en katten vrij laten zodat ze in de natuur hun eigen kostje bij elkaar kunnen scharrelen. Denk dat niemand vrolijk worst van het resultaat. Maar ach, de dieren zijn tenminste bevrijd en daar gaat het toch om.



En dat is totaal niet wat er staat hè. Waarom vind je het nodig om zo te chargeren wat er gezegd wordt? Om je eigen gedrag goed te praten?

Het gaat om echt het minimale: namelijk dat dieren IN HUN HUISVESTING natuurlijk gedrag kunnen gaan vertonen. Niet meer dan normaal en niet meer dan redelijk. Hoe kan je daar in godsnaam zo op tegen zijn? Wat jij (en anderen) er nu allemaal bij haalt is behoorlijke stemmingmakerij.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:53

BaileyMix schreef:
Dit slaat ook echt als een tang op een varken. Stikstof draait om ego... Dan heb je het denk ik niet zo goed begrepen. Of je wil het niet begrijpen, dat kan ook.

En is 'Maar in andere landen doen ze het wel' een goede reden denk je om welzijn niet te verbeteren?

In plaats van dat je zegt "Goed idee, dan moet ook de import van vlees aan banden worden gelegd" (zoals de PvdD óók probeert erdoor te krijgen) zeg je "ik wil dat het welzijn van dieren hier net zo slecht blijft als in andere landen". En dat is denk ik héél veelzeggend.



Het grootste probleem zal altijd blijven. Dat Nederland met zijn bevolkingsdichtheid nooit en dan ook nooit een fatsoenlijk natuurland zal worden. Nederland wordt nooit en ten nimmer een soort van Canada, Alaska of Kenia. Je blijft hier altijd problemen houden zoals stikstof, verkeer en andere factoren die oernatuur op de overgebleven postzegeltjes onmogelijk maken.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:54

DuoPenotti schreef:
Nertsen hadden nergens ter wereld zulke grote kooien als hier en nergens een speeltje.
Nu zitten ze idd in de Oostblok. Kleiner. Wie is er dan beter van geworden?


Dan kun je er als land nog wel een ethisch standpunt daarover innemen. Iemand moet toch voorloper zijn in rechten voor onderdrukten, of dat nou vrouwen/dieren/kinderen/tot slaaf gemaakten etc. zijn.