Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 12:54

Bailey waar moet die grond vandaan komen om eendjes te laten zwemmen en varkens te laten wroeten?
Maar ondertussen wel extra huizen bouwen, zonneweides aanleggen enz.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 12:55

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
Nertsen hadden nergens ter wereld zulke grote kooien als hier en nergens een speeltje.
Nu zitten ze idd in de Oostblok. Kleiner. Wie is er dan beter van geworden?


Dan kun je er als land nog wel een ethisch standpunt daarover innemen. Iemand moet toch voorloper zijn in rechten voor onderdrukten, of dat nou vrouwen/dieren/kinderen/tot slaaf gemaakten etc. zijn.

Uit een onafhankelijk onderzoek kwam dat het welzijn juist hoog was...

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:55

Loretta schreef:
Het grootste probleem zal altijd blijven. Dat Nederland met zijn bevolkingsdichtheid nooit en dan ook nooit een fatsoenlijk natuurland zal worden. Nederland wordt nooit en ten nimmer een soort van Canada, Alaska of Kenia. Je blijft hier altijd problemen houden zoals stikstof, verkeer en andere factoren die oernatuur op de overgebleven postzegeltjes onmogelijk maken.



Klopt, dus het is al helemaal bizar om zóveel land weg te gooien voor export. En oernatuur, daar heeft niemand het over, want dat is hier nou eenmaal niet. Maar goed, dat is natuurlijk een andere discussie en wordt hier teveel offtopic vrees ik.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:55

DuoPenotti schreef:
Bailey waar moet die grond vandaan komen om eendjes te laten zwemmen en varkens te laten wroeten?
Maar ondertussen wel extra huizen bouwen, zonneweides aanleggen enz.



Wat dacht je van minder dieren?

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:56

Ik ben inderdaad bang dat deze wet mij gaat raken baileymix, niet omdat ik denk dat mijn dieren het niet goed genoeg hebben (dat ik nu 2 dwergkonijnen op 3m2 heb zitten is voor mij ongebruikelijk krap, de 9 cavia's ernaast zitten op 9m2), maar omdat het zo compleet niet ingevuld is en veel ruimte geeft voor extremisme. Wat worden er als eisen gesteld? Mijn hokken zijn 50cm hoog, hoog genoeg voor binkies van dwergkonijnen, maar niet hoog genoeg voor binkies van havanna's. Gaan ze de wetgeving van konijnen zo aanpassen dat er 1 hoogte voor alle konijnen geldt (en dat is wel waarschijnlijk) en zullen deze hokken daarop aangepast moeten worden, betekent dit voor mij waarschijnlijk dat ik de konijnen weg moet doen, zonder dat het de konijnen echte winst zou opleveren.

Mijn paarden doen het beter op 12/7 buiten dan 24/7 buiten, het heeft ook hun voorkeur. De shetten kan je dit het beste aan zien, omdat zij geen voer krijgen wanneer ze op stal gaan, het voermoment hebben we zelfs aan moeten passen (ze krijgen het nu tussen de middag) omdat ze het voer buiten kregen voordat ze naar stal gingen, maar ze dit lieten liggen om maar naar binnen te mogen naar hun netje graszaadhooi, waarvan ze vaak ook nog een restje hebben hangen in hun pp. Wordt er in de wetgeving besloten dat ze 24/7 buiten gehouden moeten worden, gaat dit dus ten koste van hun welzijn. En dan gaan we er nog vanuit dat 2 paarden bij elkaar voldoende gaat zijn, maar anders moeten we ze alle vier samen gaan zetten terwijl de kleintjes en de groterts verschillende behoeftes hebben en dit lastig te scheiden is en geen dierwelzijnswinst oplevert.

Is een halve hectare per koe te weinig baileymix? Want dat is gebruikelijk bij vleesvee, toch alsnog met gewonden door de hoorns.

@amyjamess: het gaat om principe om alle gehouden dieren, zowel huisdieren als productiedieren als de grijze gebieden daar tussenin.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 02-06-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:56

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
Jij je zin. We zullen vanaf morgen alle honden en katten vrij laten zodat ze in de natuur hun eigen kostje bij elkaar kunnen scharrelen. Denk dat niemand vrolijk worst van het resultaat. Maar ach, de dieren zijn tenminste bevrijd en daar gaat het toch om.



En dat is totaal niet wat er staat hè. Waarom vind je het nodig om zo te chargeren wat er gezegd wordt? Om je eigen gedrag goed te praten?

Het gaat om echt het minimale: namelijk dat dieren IN HUN HUISVESTING natuurlijk gedrag kunnen gaan vertonen. Niet meer dan normaal en niet meer dan redelijk. Hoe kan je daar in godsnaam zo op tegen zijn? Wat jij (en anderen) er nu allemaal bij haalt is behoorlijke stemmingmakerij.


Ik zou er niet tegen geweeest zijn wanneer deze wet duidelijk gekaderd was. Wel tegen een wetgeving die het meeste weg heeft van een Blanco cheque die belangengroepjes nog meer mogelijkheden geeft om tot het oneindige te procederen.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 12:58

Sinds 1995 zijn er al minder dieren en die trend zet door.

Maar daar is enorm! Veel grond voor nodig.
Kijk ook de paarden houderij.
Waar morten die paarden blijven als dat in 2023 al geregeld moet zijn.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:58

DuoPenotti schreef:
Uit een onafhankelijk onderzoek kwam dat het welzijn juist hoog was...



Heb je voor mij een linkje? Ik ben benieuwd welk onderzoek je bedoelt.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:59

Linksom of rechtsom gaan de dieren er op achteruit. Of er wordt leuk creatief geschreven en er veranderd niks, of de wet is enkel op papier in orde of alles gaat inderdaad naar het buitenland. En als het uit het buitenland komt, heeft importeisen stellen weinig nut. Of je krijgt gewoon geen aanbieders of de boel wordt bedrogen en de aanpassingen bestaan alleen op papier, promo-stal opzet.
Hele systeem is inderdaad rot, maar dit soort wetten, zeker ook omdat ze vrijwel oncontroleerbaar zijn, brengen eigenlijk geen verbetering voor de dieren. Wil je iets veranderen, focus dan op waar het wel te controleren valt en wat haalbaar is, dan is naleving mogelijk en verbeterd er ook werkelijk iets.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:00

Zal ik straks op de pc voor je zoeken.
Maar kwam uit dat ze het beter hadden dan andere dieren.

En ja ik denk, maar dat word nooit onderzocht dan veel huisdieren.
Dus ja ik ben voorstander van regels.
Maar niet zoals het nu gebracht word.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:02

Mizora schreef:
Ik ben inderdaad bang dat deze wet mij gaat raken baileymix, niet omdat ik denk dat mijn dieren het niet goed genoeg hebben (dat ik nu 2 dwergkonijnen op 3m2 heb zitten is voor mij ongebruikelijk krap, de 9 cavia's ernaast zitten op 9m2), maar omdat het zo compleet niet ingevuld is en veel ruimte geeft voor extremisme. Wat worden er als eisen gesteld? Mijn hokken zijn 50cm hoog, hoog genoeg voor binkies van dwergkonijnen, maar niet hoog genoeg voor binkies van havanna's. Gaan ze de wetgeving van konijnen zo aanpassen dat er 1 hoogte voor alle konijnen geldt (en dat is wel waarschijnlijk) en zullen deze hokken daarop aangepast moeten worden, betekent dit voor mij waarschijnlijk dat ik de konijnen weg moet doen, zonder dat het de konijnen echte winst zou opleveren.

Mijn paarden doen het beter op 12/7 buiten dan 24/7 buiten, het heeft ook hun voorkeur. De shetten kan je dit het beste aan zien, omdat zij geen voer krijgen wanneer ze op stal gaan, het voermoment hebben we zelfs aan moeten passen (ze krijgen het nu tussen de middag) omdat ze het voer buiten kregen voordat ze naar stal gingen, maar ze dit lieten liggen om maar naar binnen te mogen naar hun netje graszaadhooi, waarvan ze vaak ook nog een restje hebben hangen in hun pp. Wordt er in de wetgeving besloten dat ze 24/7 buiten gehouden moeten worden, gaat dit dus ten koste van hun welzijn. En dan gaan we er nog vanuit dat 2 paarden bij elkaar voldoende gaat zijn, maar anders moeten we ze alle vier samen gaan zetten terwijl de kleintjes en de groterts verschillende behoeftes hebben en dit lastig te scheiden is en geen dierwelzijnswinst oplevert.

Is een halve hectare per koe te weinig baileymix? Want dat is gebruikelijk bij vleesvee, toch alsnog met gewonden door de hoorns.

@amyjamess: het gaat om principe om alle gehouden dieren, zowel huisdieren als productiedieren als de grijze gebieden daar tussenin.



En ik heb mijn paard nu nog 24/7 buiten staan. Maar op het moment dat dat niet meer kan vanwege roedels wolven dan zal het toch 12/7 gaan worden. Als dat dan weer onmogelijk wordt gemaakt door allerlei belangengroepjes die zeggen dat ik mijn paard ook snachts maar als wolvenvoer moet aanbieden dan wordt het een bijzondere spagaat.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:03

En ik wil graag 24/7 buiten, maar mijn paard met pollen allergie weer niet.
Wat nu?

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:03

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
Bailey waar moet die grond vandaan komen om eendjes te laten zwemmen en varkens te laten wroeten?
Maar ondertussen wel extra huizen bouwen, zonneweides aanleggen enz.



Wat dacht je van minder dieren?


Dat is natuurlijk een mooi nobel streven. maar op het moment dat de vraag naar bijvoorbeeld vlees het aanbod overstijgt, gaan leveranciers (Supermarkten etc.) op zoek naar andere manieren om aan het aanbod te kunnen voldoen. Dit houdt dus in, dat als het niet uit eigen land komt, het uit andere landen komt, waar ze dierenwelzijn niet/amper kennen.
Zelfde geldt voor runderen etc.

Dus helaas is het niet helemaal zwart/wit.

Maar ik denk dat bepaalde regels wel al een hoop dierenleed kunnen voorkomen/verminderen.

Lastige situatie, maar ik ben wel blij dat er in ieder geval steeds meer over nagedacht wordt. Nu nog een systeem bedenken wat ook haalbaar is en niet zorgt voor leed op een andere plek.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:03

Ik zei bij de opkomst van de PvdD al dat men er rekening mee moest houden dat het merendeel van de paarden de frikandellen in gaat tzt :')
Ik ben heel benieuwd wat onder natuurlijk gedrag gaat vallen.. er is bijv al veel protest tegen politiepaarden (en soms terecht) maar ook de koetspaarden.. Als die niet meer mogen, dan volgen wedstrijden (wat ik ook kan begrijpen) en daarna het rijden an sich.. en why not?

Overigens ben ik heel benieuwd wat PvdD tegen import gaat doen.. Als 1 landje tegen de rest van de wereld (en alles wat daar dan nog bij samen komt).
Als vlees dan alleen nog in NL geproduceerd mag worden (als er dan nog vlees gegeten mag worden, of leer verwerkt mag worden etc) dan is dat inderdaad alleen voor de rich and famous denk ik? Want dan wordt vee schaars vermoed ik?

Veel van de huisdieren mogen van mij prima verboden worden.. Ben wel benieuwd of je dan mensen gaat krijgen die stiekem een cavia houden ofzo :')


Edit: geen frikandellen natuurlijk, want consumptievlees.. Maar desctructie dan. En een soort uitsterfbeleid, beginnend met fokverbod, zoiets..
Laatst bijgewerkt door Cer op 02-06-21 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:04

Hele terechte wet lijkt me. Heb me altijd al afgevraagd waarom mensen een konijn/cavia/hamster in een hok stoppen of überhaupt dieren in huis nemen.
Of een vis in een kom 8)7
Of een paard nemen als er geen weiland beschikbaar is, en dan moet je niet zeuren want in de randstad is dat nu eenmaal niet.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:05

DuoPenotti schreef:
En ik wil graag 24/7 buiten, maar mijn paard met pollen allergie weer niet.
Wat nu?


Dat is afwachten hoe dat in de toekomst uit gaat pakken. Probleem met deze wet is vooral dat die zo ruim geinterperteerd kan worden.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:05

Een regel die van mij zou mogen is dat er geen levend slachtvee de grens over mag.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:08

Mizora schreef:
Ik ben inderdaad bang dat deze wet mij gaat raken baileymix, niet omdat ik denk dat mijn dieren het niet goed genoeg hebben (dat ik nu 2 dwergkonijnen op 3m2 heb zitten is voor mij ongebruikelijk krap, de 9 cavia's ernaast zitten op 9m2), maar omdat het zo compleet niet ingevuld is en veel ruimte geeft voor extremisme. Wat worden er als eisen gesteld? Mijn hokken zijn 50cm hoog, hoog genoeg voor binkies van dwergkonijnen, maar niet hoog genoeg voor binkies van havanna's. Gaan ze de wetgeving van konijnen zo aanpassen dat er 1 hoogte voor alle konijnen geldt (en dat is wel waarschijnlijk) en zullen deze hokken daarop aangepast moeten worden, betekent dit voor mij waarschijnlijk dat ik de konijnen weg moet doen, zonder dat het de konijnen echte winst zou opleveren.

Mijn paarden doen het beter op 12/7 buiten dan 24/7 buiten, het heeft ook hun voorkeur. De shetten kan je dit het beste aan zien, omdat zij geen voer krijgen wanneer ze op stal gaan, het voermoment hebben we zelfs aan moeten passen (ze krijgen het nu tussen de middag) omdat ze het voer buiten kregen voordat ze naar stal gingen, maar ze dit lieten liggen om maar naar binnen te mogen naar hun netje graszaadhooi, waarvan ze vaak ook nog een restje hebben hangen in hun pp. Wordt er in de wetgeving besloten dat ze 24/7 buiten gehouden moeten worden, gaat dit dus ten koste van hun welzijn. En dan gaan we er nog vanuit dat 2 paarden bij elkaar voldoende gaat zijn, maar anders moeten we ze alle vier samen gaan zetten terwijl de kleintjes en de groterts verschillende behoeftes hebben en dit lastig te scheiden is en geen dierwelzijnswinst oplevert.

Is een halve hectare per koe te weinig baileymix? Want dat is gebruikelijk bij vleesvee, toch alsnog met gewonden door de hoorns.


Sorry, ik had je reactie even gemist.

Ik denk dat je je - in jouw geval - onterecht zorgen maakt. Want het zijn geen extremisten (al wil Bokt en co het graag anders voordoen) en zo zal de wet niet ingevuld worden. Ik ben het overigens met je eens dat dit beter vooraf strakkere kaders had kunnen krijgen hoor!

Het zal gaan over kleine wijzigingen als konijnen moeten kunnen graven (dus moeten minstens een zandbakje van X grootte hebben), eenden moeten minstens X liter zwemwater hebben, groepsdieren met minstens één soortgenoot. Bij paarden is nu nog niet eens vastgelegd dat ze minstens één uur vrij moeten kunnen bewegen, dus iets als 24/7 buiten wordt verplicht is écht niet aan de orde.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:10

Dat denk jij Bailey.
Maar dat weten we niet.
Als er nu nuance geweest was zal ik niet eens dit topic geopend hebben. Maar er is geen enkele richtlijn te vinden.
En dan ook nog eens 2023?!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:10

DuoPenotti schreef:
Zal ik straks op de pc voor je zoeken.
Maar kwam uit dat ze het beter hadden dan andere dieren.

En ja ik denk, maar dat word nooit onderzocht dan veel huisdieren.
Dus ja ik ben voorstander van regels.
Maar niet zoals het nu gebracht word.



Bedankt! Ik denk dat ik dan wel weet welk onderzoek je bedoelt: ik las dat onderzoek zeker niet als hoog welzijn, maar als 'hoger welzijn dan' (vleeskuikens?). Voor mij (en velen met mij, blijkbaar) is dat geen juiste manier om dierwelzijn te meten, slecht tegenover nóg slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:15

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
Bailey waar moet die grond vandaan komen om eendjes te laten zwemmen en varkens te laten wroeten?
Maar ondertussen wel extra huizen bouwen, zonneweides aanleggen enz.



Wat dacht je van minder dieren?


En dan lekker vlees uit andere landen importeren waar het welzijn vele malen minder is omdat Nederlanders toch goedkoop vlees willen hebben :')

Logisch..

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:16

DuoPenotti schreef:
Dat denk jij Bailey.
Maar dat weten we niet.
Als er nu nuance geweest was zal ik niet eens dit topic geopend hebben. Maar er is geen enkele richtlijn te vinden.
En dan ook nog eens 2023?!


Dit dus inderdaad. Zolang eerst het verplicht wordt en daarna pas ingevuld wordt wat, weet je niet waar de grens getrokken wordt en staat voor nu juist alles open. En het moet over 1.6 jaar geregeld zijn. Ze hebben 10 jaar de tijd gehad om de periode na het melkquotum goed te regelen en dat is niet eens gelukt met een hoop boerenleed en vervroegd dieren ruimen tot gevolg. En dan zou dit in 1.5 jaar tijd dichtgetimmerd moeten zijn? Nee, dit geeft juist alle ruimte om extremisten zich goed te kunnen laten uitleven.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:16

Cer schreef:
Ik zei bij de opkomst van de PvdD al dat men er rekening mee moest houden dat het merendeel van de paarden de frikandellen in gaat tzt :')
Ik ben heel benieuwd wat onder natuurlijk gedrag gaat vallen.. er is bijv al veel protest tegen politiepaarden (en soms terecht) maar ook de koetspaarden.. Als die niet meer mogen, dan volgen wedstrijden (wat ik ook kan begrijpen) en daarna het rijden an sich.. en why not?

Overigens ben ik heel benieuwd wat PvdD tegen import gaat doen.. Als 1 landje tegen de rest van de wereld (en alles wat daar dan nog bij samen komt).
Als vlees dan alleen nog in NL geproduceerd mag worden (als er dan nog vlees gegeten mag worden, of leer verwerkt mag worden etc) dan is dat inderdaad alleen voor de rich and famous denk ik? Want dan wordt vee schaars vermoed ik?

Veel van de huisdieren mogen van mij prima verboden worden.. Ben wel benieuwd of je dan mensen gaat krijgen die stiekem een cavia houden ofzo :')


Edit: geen frikandellen natuurlijk, want consumptievlees.. Maar desctructie dan. En een soort uitsterfbeleid, beginnend met fokverbod, zoiets..



Er sterft veel meer uit met dit beleid. De weidevogels zijn straks ook geschiedenis. Dus geniet er nog maar van zolang het kan. De laatste weidevogels gaan ten onder aan predatie. Daar mag je niks aan doen van de PVDD want dat is de natuur. En uiteraard krijgen boeren hier volledig de schuld van. Voor een groot deel klopt dat ook wel. Maar nu is er grote nood onder de weidevogel populaties en nu niks doen vanwege bizarre ideologien is gewoon niet uit te leggen aan iemand met een beetje gezond verstand. Bedankt alvast PVDD voor het mee helpen uitsterven van een heleboel soorten.

En voordat het nu weer gaat over wat de boeren allemaal gedaan hebben. Dan zeg ik klopt. De boeren zijn zeker ook geen lieverdjes. Maar jullie die zeggen voor dieren op te komen maar ondertussen complete soorten proberen te laten verdwijnen zijn vele malen erger.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:16

Relaxed schreef:
En dan lekker vlees uit andere landen importeren waar het welzijn vele malen minder is omdat Nederlanders toch goedkoop vlees willen hebben :')

Logisch..



Het ging hier puur om de grond hè. Nederland exporteert vooral, dus wat je zegt is geen geldig argument. Waarom zou het vlees voor alle andere landen van Nederlandse zeer beperkte grond moeten komen.

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:17

Baileymix ik ben het met al je posts eens, niet alleen in dit topic maar ook in andere topics over dierenwelzijn en hoe er wordt gedacht over het houden van dieren.

Ik ben heel benieuwd wat iedereen anders voor oplossingen ziet. Alles maar laten zoals het is is geen optie