Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:17

Cer schreef:
Ik zei bij de opkomst van de PvdD al dat men er rekening mee moest houden dat het merendeel van de paarden de frikandellen in gaat tzt :')
Ik ben heel benieuwd wat onder natuurlijk gedrag gaat vallen.. er is bijv al veel protest tegen politiepaarden (en soms terecht) maar ook de koetspaarden.. Als die niet meer mogen, dan volgen wedstrijden (wat ik ook kan begrijpen) en daarna het rijden an sich.. en why not?

Overigens ben ik heel benieuwd wat PvdD tegen import gaat doen.. Als 1 landje tegen de rest van de wereld (en alles wat daar dan nog bij samen komt).
Als vlees dan alleen nog in NL geproduceerd mag worden (als er dan nog vlees gegeten mag worden, of leer verwerkt mag worden etc) dan is dat inderdaad alleen voor de rich and famous denk ik? Want dan wordt vee schaars vermoed ik?

Veel van de huisdieren mogen van mij prima verboden worden.. Ben wel benieuwd of je dan mensen gaat krijgen die stiekem een cavia houden ofzo :')


Edit: geen frikandellen natuurlijk, want consumptievlees.. Maar desctructie dan. En een soort uitsterfbeleid, beginnend met fokverbod, zoiets..


Nederlands vee is al schaars, ik denk dat 90% wat in de supermarkt ligt niet van Nederlandse afkomst is....
De meeste Nederlanders willen niet betalen voor iets wat gewoon fatsoenlijk opgegroeid en gevoerd is, of weten niet beter.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:18

Loretta schreef:
Er sterft veel meer uit met dit beleid. De weidevogels zijn straks ook geschiedenis. Dus geniet er nog maar van zolang het kan. De laatste weidevogels gaan ten onder aan predatie. Daar mag je niks aan doen van de PVDD want dat is de natuur. En uiteraard krijgen boeren hier volledig de schuld van. Voor een groot deel klopt dat ook wel. Maar nu is er grote nood onder de weidevogel populaties en nu niks doen vanwege bizarre ideologien is gewoon niet uit te leggen aan iemand met een beetje gezond verstand. Bedankt alvast PVDD voor het mee helpen uitsterven van een heleboel soorten.

En voordat het nu weer gaat over wat de boeren allemaal gedaan hebben. Dan zeg ik klopt. De boeren zijn zeker ook geen lieverdjes. Maar jullie die zeggen voor dieren op te komen maar ondertussen complete soorten proberen te laten verdwijnen zijn vele malen erger.



Hoe dúrf je dit te zeggen zeg, je weet echt van toeten noch blazen. Dit soort stemmingmakerij is echt om woedend van te worden. Wolven die alle paarden opvreten, uitstervende weidevogels, alle huisdieren los... wat een extremisme.

Jorex

Berichten: 10003
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:19

verootjoo schreef:
Hele terechte wet lijkt me. Heb me altijd al afgevraagd waarom mensen een konijn/cavia/hamster in een hok stoppen of überhaupt dieren in huis nemen.
Of een vis in een kom 8)7
Of een paard nemen als er geen weiland beschikbaar is, en dan moet je niet zeuren want in de randstad is dat nu eenmaal niet.

Nou ik denk dat de kat heel blij gaat zijn als ik mijn hamster door het huis laat lopen en de hamster niet hoor. Mijn hamster is heel blij met zijn kooi, zelfs zo blij dat ie zijn territorium tegen mij meent te moeten verdedigen. Ondankbaar kreng, ik geef hem eten en water en hij meent mij te moeten bijten. :')
Maar nee, ik kijk vele malen liever naar hoe hij lekker aan zijn knaagstok aan het knagen is dan dat ie moet rennen voor zijn leven, omdat de kat hem achterna zit.
Overigens, onze kat loopt niet los buiten, lijkt me een beetje sneu als we haar van het balkon moeten gooien zodat ze lekker los kan lopen, doen we haar ook geen plezier mee.

En inderdaad pak eerst die supermarkten eens aan zodat ons goede vlees niet wordt geëxporteerd en we vlees importeren vanuit het buitenland. Ik wil best wat meer betalen voor mijn vlees als het dan van Nederlandse bodem af komt.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 02-06-21 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:19

Nee was niet in vergelijking met kuikens.
Wel met kippen en varkens.
Maar ging ook over gedrag, het niet hoeven verplaatsen naar een slachterij, heel veel werd er meegenomen.
Is 20 jaar oud ondertussen?
In die tijd werd dan ook besloten door de overheid dat een verbod niet kon.
Omdat een jaar later terug te draaien zonder duidelijke reden.

En de vraag naar bont is er. Dus geen nerts geholpen.
Met vlees idem. Nergens zoveel welzijn dan in Nederland. Hier om zeep helpen is juist meer dierenleed.

Wil je de dieren helpen is het niet de Nederlandse boeren laten stoppen.
Maar de koper bewust maken.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:19

Loretta schreef:
Er sterft veel meer uit met dit beleid. De weidevogels zijn straks ook geschiedenis. Dus geniet er nog maar van zolang het kan. De laatste weidevogels gaan ten onder aan predatie. Daar mag je niks aan doen van de PVDD want dat is de natuur. En uiteraard krijgen boeren hier volledig de schuld van. Voor een groot deel klopt dat ook wel. Maar nu is er grote nood onder de weidevogel populaties en nu niks doen vanwege bizarre ideologien is gewoon niet uit te leggen aan iemand met een beetje gezond verstand. Bedankt alvast PVDD voor het mee helpen uitsterven van een heleboel soorten.

En voordat het nu weer gaat over wat de boeren allemaal gedaan hebben. Dan zeg ik klopt. De boeren zijn zeker ook geen lieverdjes. Maar jullie die zeggen voor dieren op te komen maar ondertussen complete soorten proberen te laten verdwijnen zijn vele malen erger.

Zal wel 50/50 worden, boeren/klimaatverandering. Mix van kop van jut en excuus truus.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:21

BaileyMix schreef:
Het zal gaan over kleine wijzigingen als konijnen moeten kunnen graven (dus moeten minstens een zandbakje van X grootte hebben), eenden moeten minstens X liter zwemwater hebben, groepsdieren met minstens één soortgenoot. Bij paarden is nu nog niet eens vastgelegd dat ze minstens één uur vrij moeten kunnen bewegen, dus iets als 24/7 buiten wordt verplicht is écht niet aan de orde.


En dat zijn nu weer exact die hele redelijke dingen waar niemand tegen kan zijn maar die alleen maar kan toejuichen. Probleem is echter dat juist door het ontbreken van duidelijke kaders beruchte belangengroepjes zoals dier en recht een goudmijn aan onderwerpen erbij krijgt om over te procederen.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:22

Stikstof on het zuiden komt voor 50% uit het buitenland. Heb ik eerder een link van geplaatst. Maar dat onderzoek staat niet groot in het AD.NL
Zie je ook niet terug bij PvdD.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:23

DuoPenotti schreef:
Nee was niet in vergelijking met kuikens.
Wel met kippen en varkens.
Maar ging ook over gedrag, het niet hoeven verplaatsen naar een slachterij, heel veel werd er meegenomen.
Is 20 jaar oud ondertussen?
In die tijd werd dan ook besloten door de overheid dat een verbod niet kon.
Omdat een jaar later terug te draaien zonder duidelijke reden.

En de vraag naar bont is er. Dus geen nerts geholpen.
Met vlees idem. Nergens zoveel welzijn dan in Nederland. Hier om zeep helpen is juist meer dierenleed.

Wil je de dieren helpen is het niet de Nederlandse boeren laten stoppen.
Maar de koper bewust maken.



Oké, dan ben ik benieuwd naar het onderzoek straks :)

Tja, dat koper bewust maken... Dat proberen ze écht al heel erg lang. Maar mensen zijn niet bereid tot enige concessie. Dus in een ideale wereld, ja. Dat iedereen dierwelzijn belangrijk gaat vinden en actief minder vlees gaat eten en meer gaat betalen voor hun product. Maar dat gebeurt gewoon niet, dus wat dan? Dan moet je toch met wetten komen, linksom of rechtsom. Wat zie jij als oplossing om de koper bewust te maken?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:23

Er zullen toch echt hele specifieke regels beschreven moeten gaan worden, anders kan je ook niet gaan handhaven.

Het beste is dat er ook een overgangs periode is met dit soort dingen. Zoals met paarden in stands en huisdieren in winkels. Je kan niet alle dieren "opruimen". Er moet tijd en gelegenheid gegeven worden om dingen aan te passen.

Dat er dan minder dieren gehouden kunnen worden is een logisch gevolg misschien.

De goede lijden altijd onder de kwaden. En gek genoeg voelen de goede zich altijd meer aangesproken.

Als je het al netjes doet, hoef je je niet zo snel druk te maken. Maar voor heel veel dieren gaat dit natuurlijk wel een vooruitgang zijn. mensen die al bewust bezig zijn, houden hun konijn al niet in een kooi. Het gaat juist ook om het te makkelijk aanschaffen, het aanbod van kleine kooien normaal vinden. etc etc.

Het is ook niet zo dat dit niet al vele jaren besproken wordt.

En ergens moeten we ook terug naar minder huisdieren. Hoe rot ook, krijgen we echt te weinig ruimte. Er komen grote zonneparken die veel land in beslag nemen. Buiten de ruimte, missen we dan ook het hooi oogsten.
Er worden huizen bijgebouwd en doorgaans moeten er bij nieuwbouw zoveel mogelijk huizen op zo min mogelijk grond. Dan heb je weer wegen, scholen en winkels nodig voor die extra wijken.

Als er duidelijke regels zijn qua houden, denken mensen misschien/hopelijk ook beter na voor de aanschaf van dieren. Kan ik een dier in huis/de tuin hebben? Heb ik voldoende geld voor de zorgen? Heb ik genoeg tijd?

In eerste instantie denk ik dat je met dergelijke wetten vooral kan gaan handhaven waar het mis gaat en ook de straffen hoger kunnen gaan worden.

Voor vee, wordt het een ander verhaal, maar ook daar is al jaren veel besproken en wil men graag een stuk welzijn zien.
Met het veebedrijf aanpakken, heb je maar een deel van het probleem. Je moet de mensen ook bewuster maken, zodat ze begrijpen waar vlees, kip en zuivel vandaan komt en wat realistische prijzen zijn als je welzijn voorop wilt zien. Ik denk dat heel veel boeren al veel hebben moeten investeren en moe worden van de steeds nieuwe regels incl de kosten om aan te passen. Ze willen wel, maar het moet wel kunnen EN wat opleveren.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:26

Loretta schreef:
En dat zijn nu weer exact die hele redelijke dingen waar niemand tegen kan zijn maar die alleen maar kan toejuichen. Probleem is echter dat juist door het ontbreken van duidelijke kaders beruchte belangengroepjes zoals dier en recht een goudmijn aan onderwerpen erbij krijgt om over te procederen.



Ik denk juist andersom; dat extremistische en beruchte belangengroepjes het aangrijpen om te doen alsof de overheid hoogstpersoonlijk puppy's uit de armen van je huilende kleuter komt trekken en ze een nekschot geeft.
En daarin ben ik met je eens: om het soort vreemde geruchten, verhalen en angsten die nu overal circuleren te voorkomen had het beter eerst duidelijk gekaderd kunnen worden.

Maar Schouten gaat het gewoon rustig onderzoeken, en die neemt het niet zo nauw met het dierwelzijn. Dus wat er uiteindelijk specifiek in die wetten komt, is echt minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:26

Maar superpony in NL kennen ze het niet echt om zoiets soepel en geleidelijk te doen, kijk naar het afschaffen van de melkquota, dat ging ook helemaal mis. Wat nou overgang, nee we kijken hoeveel koeien je x jaar geleden had en zoveel moet je er nu ook hebben.. Boeren die de helft hebben kunnen afvoeren omdat ze intussen flink hadden aangekocht.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:26

Ik zou graag zien dat er 0% BTW komt op het Nederlandse product. Groente en vlees.
Want dat is al bewuster vlees dan de troep uit het buitenland.
Maar daar zul jij vast anders over denken.

Boeren stoppen hier overigens al massaal omdat er geen opvolgers meer zijn.
Welzijn is hier al hoger dan elders.
Waarom dan zo schoppen?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:26

Sky_As schreef:
Nederlands vee is al schaars, ik denk dat 90% wat in de supermarkt ligt niet van Nederlandse afkomst is....
De meeste Nederlanders willen niet betalen voor iets wat gewoon fatsoenlijk opgegroeid en gevoerd is, of weten niet beter.

Dan is een import verbod prima toch :j wat er niet is kunnen ze niet kopen..

Met veel huisdieren heb ik persoonlijk best wel moeite..
maar, gaat deze wet dan ook om huisdieren?
Want een (huis)dier is juridisch toch nog steeds een ding? En daar mag iemand mee doen wat ze willen, tot op zekere hoogte, dacht ik?
Als je op 6hoog twee huskys wilt houden, dan mag dat, dacht ik. Dat heb ik altijd al een tikje vreemderig gevonden..

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:27

Het is alleen niet een kwestie van dierenhouders die e.a. moeten aanpassen.
Zolang dierenhouders geen vergunningen krijgen voor bijv. overkappingen op weides t.b.v. schuilen tegen regen/wind/hitte of bij het diervriendelijk ontwerpen van een nieuwe stal de welstandcommissie op hun dak krijgen die alles anders wil waardoor het diervriendelijke concept (in deze casus uitloopstallen) nog maar voor een klein deel van de stallen mogelijk is i.p.v. voor alle stallen - ga je er ook niet komen.

Soms is de wil er wel bij de houders/a.s. houders maar worden die juist door de overheid tegengewerkt.
Dat probleem speelt hier in Nederland/Europa helaas ook.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:27

tamary schreef:
Loretta schreef:
Er sterft veel meer uit met dit beleid. De weidevogels zijn straks ook geschiedenis. Dus geniet er nog maar van zolang het kan. De laatste weidevogels gaan ten onder aan predatie. Daar mag je niks aan doen van de PVDD want dat is de natuur. En uiteraard krijgen boeren hier volledig de schuld van. Voor een groot deel klopt dat ook wel. Maar nu is er grote nood onder de weidevogel populaties en nu niks doen vanwege bizarre ideologien is gewoon niet uit te leggen aan iemand met een beetje gezond verstand. Bedankt alvast PVDD voor het mee helpen uitsterven van een heleboel soorten.

En voordat het nu weer gaat over wat de boeren allemaal gedaan hebben. Dan zeg ik klopt. De boeren zijn zeker ook geen lieverdjes. Maar jullie die zeggen voor dieren op te komen maar ondertussen complete soorten proberen te laten verdwijnen zijn vele malen erger.

Zal wel 50/50 worden, boeren/klimaatverandering. Mix van kop van jut en excuus truus.


Alleen de situatie waar we nu in zitten op dit moment is het niet de tijd om dan maar een hoop kwetsbare soorten aan hun lot over te laten. Zoals de weidevogels die het zo moeilijk hebben dat predatie een serieuze bedreiging vormt voor het voortbestaan. Dan kun je wel blijven wijzen naar wat de boeren vooral in het verleden fout gedaan hebben maar beter is het om te acceperen dat er nu actie nodig is. Maar dat vinden ze moeilijk bij de PVDD

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:30

Nederland produceert veel voor de export en er ligt wel degelijk ook veel Nederlands vlees in de winkels. Ruim drie kwart van het rundvlees en kippenvlees wordt geëxporteerd, en bijna de helft van het varkensvlees. Samen met de import zouden we dan uitkomen op de helft van het aantal dieren (nog los van het feit dat we gedeeltes van het dier exporteren. Dus veel poten en weinig borstfilet). Dat levert bij lange na niet genoeg ruimte op om alle dieren voldoende buitenruimte te geven.

Schouten heeft al heel wat missers gemaakt, dus dat stelt me verre van gerust. Slordigheden die mensen nog dier ten goede zijn gekomen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:30

Relaxed schreef:
Maar superpony in NL kennen ze het niet echt om zoiets soepel en geleidelijk te doen, kijk naar het afschaffen van de melkquota, dat ging ook helemaal mis. Wat nou overgang, nee we kijken hoeveel koeien je x jaar geleden had en zoveel moet je er nu ook hebben.. Boeren die de helft hebben kunnen afvoeren omdat ze intussen flink hadden aangekocht.


Ja, absoluut. Dat zijn echt grote problemen.

Daarom haalde ik als voorbeeld de paarden in stands aan. Daar was een overgans periode voor.


DuoPenotti schreef:
Ik zou graag zien dat er 0% BTW komt op het Nederlandse product. Groente en vlees.
Want dat is al bewuster vlees dan de troep uit het buitenland.
Maar daar zul jij vast anders over denken.

Boeren stoppen hier overigens al massaal omdat er geen opvolgers meer zijn.
Welzijn is hier al hoger dan elders.
Waarom dan zo schoppen?


Ja, we moeten weer trots zijn op onze boeren en onze eigen producten. We kunnen hier best veel, maar de vele regels verzieken een hoop.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:30

Relaxed schreef:
Maar superpony in NL kennen ze het niet echt om zoiets soepel en geleidelijk te doen, kijk naar het afschaffen van de melkquota, dat ging ook helemaal mis. Wat nou overgang, nee we kijken hoeveel koeien je x jaar geleden had en zoveel moet je er nu ook hebben.. Boeren die de helft hebben kunnen afvoeren omdat ze intussen flink hadden aangekocht.



Maar dat kwam ook niet uit de lucht vallen hè... Het was al ruim van tevoren bekend dat dat niet klopte en mis zou gaan (overigens net zoals de PAS). Dezelfde mensen die dat er toch per se door wilden hebben stonden later (en nu) te klagen.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:32

BaileyMix schreef:
Ik denk dat als je dit al een probleem vindt, je morele kompas echt compleet kapot is. Het is hier echt heel erg basisbehoefte en basisrechten van levende wezens dat wordt verdedigd. Als je daar zó over gaat steigeren en koste wat kost wanpraktijken blijft verdedigen, ben jij dus wat er mis is in de wereld.


Amen!!!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:33

Loretta schreef:
Alleen de situatie waar we nu in zitten op dit moment is het niet de tijd om dan maar een hoop kwetsbare soorten aan hun lot over te laten. Zoals de weidevogels die het zo moeilijk hebben dat predatie een serieuze bedreiging vormt voor het voortbestaan. Dan kun je wel blijven wijzen naar wat de boeren vooral in het verleden fout gedaan hebben maar beter is het om te acceperen dat er nu actie nodig is. Maar dat vinden ze moeilijk bij de PVDD



Hoe kom je hier toch steeds bij? Echt totaal niet waar dit. Het grootste probleem is nog steeds te weinig leefgebied voor weidevogels, en dat ligt inderdaad grotendeels bij intensieve veehouderij. Hoe kom jij erbij dat predatie dan opeens hét grote probleem is voor weidevogels en dat dát dan aangepakt moet worden? Het is gewoon een excuus om vossen te kunnen schieten, want gebaseerd op gedegen onderzoek is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:33

BaileyMix schreef:
Relaxed schreef:
Maar superpony in NL kennen ze het niet echt om zoiets soepel en geleidelijk te doen, kijk naar het afschaffen van de melkquota, dat ging ook helemaal mis. Wat nou overgang, nee we kijken hoeveel koeien je x jaar geleden had en zoveel moet je er nu ook hebben.. Boeren die de helft hebben kunnen afvoeren omdat ze intussen flink hadden aangekocht.



Maar dat kwam ook niet uit de lucht vallen hè... Het was al ruim van tevoren bekend dat dat niet klopte en mis zou gaan (overigens net zoals de PAS). Dezelfde mensen die dat er toch per se door wilden hebben stonden later (en nu) te klagen.


Wat bedoel nu precies? Het afschaffen van de melkquota? Dat was langer bekend, maar de gevolgen daarvan toch niet?

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:33

Maar nu gaat het alleen over veeteelt.
Hoe zien ze het voor zich om voor 2023 alle paarden minimaal 4 uur buiten te hebben op een stuk waar ze ook kunnen rennen? Dus geen 10 x 10?

Ik heb al eerder in andere topics gezegd dit uit te smeren over jaren.
Maar 2023. Ben benieuwd.

Kan hier denk ik een hele dure pension stal op gaan zetten :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:35

zippora schreef:
Het is alleen niet een kwestie van dierenhouders die e.a. moeten aanpassen.
Zolang dierenhouders geen vergunningen krijgen voor bijv. overkappingen op weides t.b.v. schuilen tegen regen/wind/hitte of bij het diervriendelijk ontwerpen van een nieuwe stal de welstandcommissie op hun dak krijgen die alles anders wil waardoor het diervriendelijke concept (in deze casus uitloopstallen) nog maar voor een klein deel van de stallen mogelijk is i.p.v. voor alle stallen - ga je er ook niet komen.

Soms is de wil er wel bij de houders/a.s. houders maar worden die juist door de overheid tegengewerkt.
Dat probleem speelt hier in Nederland/Europa helaas ook.


Inclusief bestemmings wijzigingen. Gemeentes laten liever een boerderij als krot staan, omdat niemand het kan kopen, dan dat ze meewerken aan veranderen van bestemming.

Wil je een bouwval (deels) slopen en opbouwen, verbeteren en of vernieuwen loop je overal tegenaan, waar ze zelf wel nieuw uit de grond willen stampen.

Daar tegenover geven ze wel toestemming om ha's vol te leggen met panelen, waar die ook op daken kunnen bijvoorbeeld.
Vergeten ze wel even dat je grond nodig hebt voor ons en het eten van dieren.

Of probeer wat bomen neer te zetten op agrarische grond........Het komt wel, maar zeer langzaam.

En ik snap heel goed dat de EU ook een rol speelt en je niet alles los kan laten, want dan wordt het een rommeltje. Maar alles recht toe, recht aan, heeft ook nog niet echt geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:36

DuoPenotti schreef:
Maar nu gaat het alleen over veeteelt.
Hoe zien ze het voor zich om voor 2023 alle paarden minimaal 4 uur buiten te hebben op een stuk waar ze ook kunnen rennen? Dus geen 10 x 10?

Ik heb al eerder in andere topics gezegd dit uit te smeren over jaren.
Maar 2023. Ben benieuwd.

Kan hier denk ik een hele dure pension stal op gaan zetten :D


Pensionstallen mogen van mij best op de schop, laat ze maar goed kijken naar de verhouding land tov het aantal paarden. Laatst ook weer een topic over een paard dat maar weinig buiten kon en diegene had geen andere mogelijkheden in de buurt.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:36

DuoPenotti schreef:
Boeren stoppen hier overigens al massaal omdat er geen opvolgers meer zijn.
Welzijn is hier al hoger dan elders.
Waarom dan zo schoppen?



Ik zou niet weten waar het vandaan komt. Het lijkt wel of het gewoon een soort van diepgewortelde haatnis tegen alles wat boer is. Ook als een boer iets goeds doet voor de natuur mag het niet meer benoemd worden. Ik pas daar voor. Want zo zwart wit is het allemaal niet.