Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:13

Leo schreef:
Ik denk echt dat de soep niet zo heet gegeten wordt en dat er nog een hoop werk ligt in nuancering en richtlijnen :)
Ik vind het echt goed dat er steeds meer aandacht komt voor welzijn maar verwacht dat in de praktijk de stapjes kleiner zullen zijn dan ze geschetst worden. Sociale dieren niet meer alleen mogen houden, richtlijnen voor de leefomgeving, hartstikke top! Natuurlijk gedrag mogelijk stellen, onmisbaar! Liever gister dan vandaag. Maar ik verwacht niet dat alles dan maar alleen nog maar los moet lopen. Dat is simpelweg niet haalbaar of überhaupt realistisch in Nederland :+

Voor iedere dierengroep, zowel particulier als bedrijfsmatig, moeten richtlijnen geschreven worden hoe de wet ingevuld moet worden en dat is wel echt een serieuze klus. In de paardenwereld zijn die richtlijnen tot nu toe ook echt minimaal verbeterd, op het trieste af. Iedere stap is er een maar het is nog veel te weinig.
Maar het is ook tijd dat die richtlijnen eens goed worden neergezet. Bij veel dieren is het gewoon dieptriest gesteld.

Helemaal mee eens.

Wat er nu geroepen wordt door bepaalde Kamerleden, niet geheel toevallig afkomstig uit de agrarische hoek, is stemmingmakerij in de trant van: 'straks mag je je hond ook niet meer aanlijnen en kan ie de kat van de buren opvreten, is dat wat we willen'. Terwijl de betreffende wet daar helemaal niet over gaat. Die wet is m.i. hard nodig om het dierwelzijn van vee en huisdieren in het algemeen, en in de intensieve veehouderij in het bijzonder, te verbeteren. Daar is nu eenmaal, helaas, een stok achter de deur voor nodig, want als er commerciële belangen mee gemoeid zijn, gaan die in de praktijk doorgaans vóór het dierwelzijn, en betreffende sectoren hebben inmiddels wel aangetoond e.e.a. niet vrijwillig te verbeteren.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:15

Loretta schreef:
Je kan al wel voelen aankomen waar dit heen gaat. Wat er in 2023 op tafel ligt dat is deze veganisten iet naar de zin. En vervolgens worden er weer ellenlange rechtszaken gevoerd over elke punt en komma.

Nederland begint zo langzamerhand echt een ongelooflijk misselijk landje te worden.
Stel je niet zo aan.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:17

rien10 schreef:
Amber_anne schreef:
Ik zie hier eigenlijk niks mis mee, het niet uiten van natuurlijk gedrag zorgt voor ontzettend veel stress en dus leed voor dieren

En ja elke keer als ik een vogel of konijn zie in een hokje dan zal ik een melding maken. Ik hoop dat dit ook geldt voor vissen in veel te kleine aquaria

Als je gaat eten bij een vriendin, flappie in zijn hok ziet, dan bel jij 114?


Als eerste ben ik geen vrienden met mensen die hun konijn eenzaam in een veel te klein hok houden, dan liggen onze idealen mijlenver uit elkaar. Dus ja als iemand dat heeft dan ga ik eerst zelf uitleggen dat dat onacceptabel is en als mensen niet bereid zijn dat aan te passen dan bel ik idd 144

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:17

mpc_rijder schreef:
Iemand er al over nagedacht dat dit dus niet alleen geldt voor huisdieren en veehouderij, maar ook de paardenhouderij? 'Zoveel mogelijk natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen' betekent voor paarden niet individueel in een stal zetten van 3x3, lijkt mij. Stevige uitdaging om dat voor 2023 geregeld te hebben.


Nou mijn paard staat al heel lang 24/7 buiten. Waar ik me meer zorgen over maak is hoe lang dat nog mogelijk is door de komst van de wolf. Dan wordt het toch wel een hele rare situatie. Aan de ene kant heb je de plicht je paard ruimte te geven voor zijn haar natuurlijk gedrag. Aan de andere kant moet je jouw paard beschermen tegen roofdieren.

Leo

Berichten: 50162
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:18

Loretta schreef:
Leo schreef:
Je kunt op zijn minst het gesprek aangaan. Niet alles hoeft meteen met grof geschut, daar bereik je geen andere manier van denken en inzicht mee.


Er valt niks meer te bespreken met iemand die zijn zin al heeft doordat het in de wet verankerd is.


Opnieuw: wauw. :)
Ik vraag me oprecht af van welke "kant" het gesprek niet mogelijk is. Degene met het eenzame konijn in een kooitje of degene die voorstander is van natuurlijk gedrag stimuleren voor ieder dier.


Ik geloof oprecht dat veel mensen niet beter weten, mede omdat dieren zo makkelijk te verkrijgen zijn, evenals de slechte hokken, kommen en kooien in ieder tuincentrum. Ik hoop echt dat door het gesprek aan te gaan, mensen meer inzicht en meer wil krijgen om het welzijn van hun dieren te verbeteren. Dat mensen verder kijken dan "hij heeft eten en drinken, een schoon bed en ziet er goed uit. Oh en hij mag er elke dag eventjes uit. Hij is heel gelukkig". Met of zonder wet.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:19

rien10 schreef:
Amber_anne schreef:
Ik zie hier eigenlijk niks mis mee, het niet uiten van natuurlijk gedrag zorgt voor ontzettend veel stress en dus leed voor dieren

En ja elke keer als ik een vogel of konijn zie in een hokje dan zal ik een melding maken. Ik hoop dat dit ook geldt voor vissen in veel te kleine aquaria

Als je gaat eten bij een vriendin, flappie in zijn hok ziet, dan bel jij 114?


144 ;)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:23

Leo schreef:
]

Opnieuw: wauw. :)
Ik vraag me oprecht af van welke "kant" het gesprek niet mogelijk is. Degene met het eenzame konijn in een kooitje of degene die voorstander is van natuurlijk gedrag stimuleren voor ieder dier.


Ik geloof oprecht dat veel mensen niet beter weten, mede omdat dieren zo makkelijk te verkrijgen zijn, evenals de slechte hokken, kommen en kooien in ieder tuincentrum. Ik hoop echt dat door het gesprek aan te gaan, mensen meer inzicht en meer wil krijgen om het welzijn van hun dieren te verbeteren. Dat mensen verder kijken dan "hij heeft eten en drinken, een schoon bed en ziet er goed uit. Oh en hij mag er elke dag eventjes uit. Hij is heel gelukkig". Met of zonder wet.


Ga nu maar eerst eens kijken wat er straks in de invulling van de wet staat voor 2023. Daarna kunnen dierenrechtenorganisaties tot in lengte van dagen rechtszaken gaan voeren over elk klein detail. Dat is wat er staat te gebeuren. Niks gesprekken. Maar rechtszaak op rechtszaak op nog eens rechtszaak.

En dat gaat dan niet meer over konijnen in een hok.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 02-06-21 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mpc_rijder

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:23

Loretta schreef:
mpc_rijder schreef:
Iemand er al over nagedacht dat dit dus niet alleen geldt voor huisdieren en veehouderij, maar ook de paardenhouderij? 'Zoveel mogelijk natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen' betekent voor paarden niet individueel in een stal zetten van 3x3, lijkt mij. Stevige uitdaging om dat voor 2023 geregeld te hebben.


Nou mijn paard staat al heel lang 24/7 buiten. Waar ik me meer zorgen over maak is hoe lang dat nog mogelijk is door de komst van de wolf. Dan wordt het toch wel een hele rare situatie. Aan de ene kant heb je de plicht je paard ruimte te geven voor zijn haar natuurlijk gedrag. Aan de andere kant moet je jouw paard beschermen tegen roofdieren.


De mijne staat ook 24/7 buiten in de groep, en fijn dat jouw paard dat ook mag :) Maar ik bedoelde meer de paardensector als sector in zijn geheel, want lang niet alle paarden mogen/ kunnen dat momenteel natuurlijk.

En inderdaad, met die wolf ernaast wordt de discussie nog ingewikkelder ;)
Laatst bijgewerkt door mpc_rijder op 02-06-21 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:24

Loretta schreef:
Ga nu maar eerst eens kijken wat er straks in de invulling van de wet staat voor 2023. Daarna kunnen dierenrechtenorganisaties tot in lengte van dagen rechtszaken gaan voeren over elk klein detail. Dat is wat er staat te gebeuren. Niks gesprekken. Maar rechtszaak op rechtszaak op nog eens rechtszaak.


Voorbarige conclusie trek je hier. Waaruit maak je op dat dit gaat uitlopen op rechtzaken?

Leo

Berichten: 50162
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:24

Loretta schreef:
Leo schreef:
]

Opnieuw: wauw. :)
Ik vraag me oprecht af van welke "kant" het gesprek niet mogelijk is. Degene met het eenzame konijn in een kooitje of degene die voorstander is van natuurlijk gedrag stimuleren voor ieder dier.


Ik geloof oprecht dat veel mensen niet beter weten, mede omdat dieren zo makkelijk te verkrijgen zijn, evenals de slechte hokken, kommen en kooien in ieder tuincentrum. Ik hoop echt dat door het gesprek aan te gaan, mensen meer inzicht en meer wil krijgen om het welzijn van hun dieren te verbeteren. Dat mensen verder kijken dan "hij heeft eten en drinken, een schoon bed en ziet er goed uit. Oh en hij mag er elke dag eventjes uit. Hij is heel gelukkig". Met of zonder wet.


Ga nu maar eerst eens kijken wat er straks in de invulling van de wet staat voor 2023. Daarna kunnen dierenrechtenorganisaties tot in lengte van dagen rechtszaken gaan voeren over elk klein detail. Dat is wat er staat te gebeuren. Niks gesprekken. Maar rechtszaak op rechtszaak op nog eens rechtszaak.

En dat gaat dan niet meer over konijnen in een hok.


Nee ik hoop dat dat over alle dieren gaat. :)

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:25

Het is weer een beetje zoiets als de positieflijst wat nergens op sloeg. Wel een waterbuffel op je balkon maar geen russische dwerghamster.

Ik ben een groot voorstander voor het feit dat dieren zoals konijnen gestimuleerd moeten worden op meer ruimte, mogelijkheid tot kunnen graven (já dat is er), soortgenootje en dergelijke. Datzelfde geldt voor de kanariepiet die uit volle borst in een rond kooitje zit te zingen; ooit gedacht wáárom die zo zingt? Waarom men alleen een mannetjes kanarie wilt hebben?
Jaren geleden heb ik HamsterScaping de wereld in gebracht waarbij we dit dus al voor hamsters doen. Groot formaat verblijf die voldoet aan natuurlijke behoeften van het dier. Is het perfect; vast niet, maar het is wel een grote stap in de juiste richting. Daarnaast is het ongedwongen toch door de hele wereld gegaan.

Toch ben ik wel heel benieuwd hoe ze het gaan zien. Waar ik bang voor ben is dat het één niet meer goed genoeg is. Bijvoorbeeld de mensen die hun konijnen nu al netjes houden; dat er toch iets naar voren blijkt te komen wat niet goed genoeg is en dus dat ook die mensen worden afgerekend.

Katten lopen overal al los met alle gevolgen van dien. Is dat iets wat we moeten willen? Wat betreft de honden; hoe gaan ze dat doen? Sommige honden zijn zo verpest dat het vragen om ellende is om daar 'natuurlijk gedrag' voor z'n neus te gooien. En dan inderdaad .. hoe te handhaven.

Belangrijker lijkt mij vooral ook om de bron aan te pakken. Winkelpersoneel goed informeren en een ieder die dieren verkoopt. Ik werkte in zo'n mooie winkel waar we dus wel ons stinkende best deden voor, helaas is die overgenomen en de grote bezem is er door heen gegaan. Het is nu een Action voor dieren-eigenaren. Men verkoopt weer pakjes boter in plaats van dieren.

Ik vind het interessant maar ik weet niet of ik er echt wakker van kan gaan liggen hoe dit zich gaat ontwikkelen als ik naar de positieflijst kijk. Eén ding weet ik wel; hiervoor heb ik niet op PVD gestemd :Y)
Laatst bijgewerkt door xDenies op 02-06-21 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:26

Nou op basis van het stukje tekst uit de link lijkt het mij juist een zeer goede ontwikkeling dit +:)+

Klinkt alsof er daadwerkelijk dingen zullen moeten gaan veranderen voor de dieren in Nederland en dat vind ik zéér positief. Soorteigen gedrag kunnen vertonen is toch wel het minste dat je dieren moet gunnen.

Blijkbaar moeten mensen gedwongen worden om dat voor hun dier te realiseren.
Nou dan moet dat maar :j

Uiteraard zal het binnen bepaalde kaders moeten zijn om het doenbaar te houden.
Maar dingen als konijnen / cavia's / kippen enzo uit die kleine rothokjes, vogeltjes uit die kleine rotkooitjes, vissen, paarden enz. : prima, doen!!! +:)+

Er moet goed over nagedacht worden wat de regels precies worden en wat de consequenties zijn, voorkomen dat mensen / winkels wat veehouderijen betreft dan massaal alsnog goedkoper zielig spul uit het buitenland halen enzo.

Puntje bij paaltje zullen het wel weer minimale verschuivingen zijn maar elk dingetje is meegenomen voor de meest sneu gehouden diertjes :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:29

KimD schreef:
Het veehouderij gedeelte laat ik er even buiten maar voor de huisdieren vind ik het top! Ik hoop dat mensen daardoor veel bewuster dieren gaan aanschaffen en houden.

Er is natuurlijk ook een tussenweg, een konijn hoeft niet los in de tuin maar ook niet meer in een kooi en vooral niet meer alleen. Katten hoeven niet los, ze moeten alleen een mogelijkheid hebben om naar buiten te komen. Het afzetten van de tuin of een ren is dan ook een mogelijkheid.
Precies. Bijzonder dat een forum met dierenhouders en -liefhebbers hier zo op tegen is. Ze komen in de praktijk ook echt niet aan je deur om dit te controleren, maar het is wel een goed signaal en als het betekent dat al die kleine frothokjes niet meer verkocht worden in dierenwinkels, alleen maar mooi toch?

Loretta schreef:
Je kan al wel voelen aankomen waar dit heen gaat. Wat er in 2023 op tafel ligt dat is deze veganisten iet naar de zin. En vervolgens worden er weer ellenlange rechtszaken gevoerd over elke punt en komma.

Nederland begint zo langzamerhand echt een ongelooflijk misselijk landje te worden.
En jij denkt dat ons rechtssysteem niets beters te doen heeft dan mensen dagvaarden die hun cavia in een te klein hok houden? Tijd om uit je sprookjeswereld te stappen, denk ik zo.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:30

mpc_rijder schreef:
De mijne staat ook 24/7 buiten in de groep, en fijn dat jouw paard dat ook mag :) Maar ik bedoelde meer de paardensector als sector in zijn geheel, want lang niet alle paarden mogen/ kunnen dat momenteel natuurlijk.

En inderdaad, met die wolf ernaast wordt de discussie nog ingewikkelder ;)


En daar ligt nu het grote probleem. Er worden an sich hele redelijke doelen gesteld mbt tot dierenwelzijn. Alleen wordt er over de mensen die er in de praktijk mee te maken hebben heen gewalst. Er wordt bepaald zo en zo moet het en dat mag je dan slikken. Vervolgens worden er allerlei hindernissen opgeworpen zoals in dit geval de wolf waardoor het een en ander nog moeilijker te realiseren wordt. Als burger op het platteland moet je maar gewoon gehoorzamen wat een stel stadsmensen dicteert die nog nooit een paard of ander dier van dichtbij hebben gezien. Probleem is vaak dat theorie en praktijk niet altijd hetzelfde zijn.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:31

Het verkopen van dieren in een dierenwinkel moet al helemaal gestopt worden. Daar begint het al dat mensen denken dat de kleine verblijven oke zijn

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:31

Mkango schreef:
KimD schreef:
Het veehouderij gedeelte laat ik er even buiten maar voor de huisdieren vind ik het top! Ik hoop dat mensen daardoor veel bewuster dieren gaan aanschaffen en houden.

Er is natuurlijk ook een tussenweg, een konijn hoeft niet los in de tuin maar ook niet meer in een kooi en vooral niet meer alleen. Katten hoeven niet los, ze moeten alleen een mogelijkheid hebben om naar buiten te komen. Het afzetten van de tuin of een ren is dan ook een mogelijkheid.
Precies. Bijzonder dat een forum met dierenhouders en -liefhebbers hier zo op tegen is. Ze komen in de praktijk ook echt niet aan je deur om dit te controleren, maar het is wel een goed signaal en als het betekent dat al die kleine frothokjes niet meer verkocht worden in dierenwinkels, alleen maar mooi toch?


Dat het niet gebruikt mag worden, betekent niet dat het niet verkocht mag worden.
Prikbanden zijn verboden, maar mogen wel verkocht worden.
Lijmplankjes zijn verboden, maar mogen wel verkocht worden.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:31

Loretta schreef:
mpc_rijder schreef:
De mijne staat ook 24/7 buiten in de groep, en fijn dat jouw paard dat ook mag :) Maar ik bedoelde meer de paardensector als sector in zijn geheel, want lang niet alle paarden mogen/ kunnen dat momenteel natuurlijk.

En inderdaad, met die wolf ernaast wordt de discussie nog ingewikkelder ;)


En daar ligt nu het grote probleem. Er worden an sich hele redelijke doelen gesteld mbt tot dierenwelzijn. Alleen wordt er over de mensen die er in de praktijk mee te maken hebben heen gewalst. Er wordt bepaald zo en zo moet het en dat mag je dan slikken. Vervolgens worden er allerlei hindernissen opgeworpen zoals in dit geval de wolf waardoor het een en ander nog moeilijker te realiseren wordt. Als burger op het platteland moet je maar gewoon gehoorzamen wat een stel stadsmensen dicteert die nog nooit een paard of ander dier van dichtbij hebben gezien. Probleem is vaak dat theorie en praktijk niet altijd hetzelfde zijn.


Maar geef eens een voorbeeld dan van een situatie?

mpc_rijder

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:32

Marjo schreef:
Loretta schreef:
Ga nu maar eerst eens kijken wat er straks in de invulling van de wet staat voor 2023. Daarna kunnen dierenrechtenorganisaties tot in lengte van dagen rechtszaken gaan voeren over elk klein detail. Dat is wat er staat te gebeuren. Niks gesprekken. Maar rechtszaak op rechtszaak op nog eens rechtszaak.


Voorbarige conclusie trek je hier. Waaruit maak je op dat dit gaat uitlopen op rechtzaken?


Nouja, neem bijvoorbeeld het stikstofdossier. Het vergelijkbare daarmee is dat er belangen lijnrecht tegenover elkaar staan. Wat dus inderdaad resulteert in eindeloze rechtzaken, omdat er geen oplossingen zijn waarmee je alle partijen tevreden kan stellen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:33

Zijn er nog steeds mensen die denken dat het allemaal niet zi'n vaart loopt? Wat schattig. :+

De pvdd is een eng extreem clubje dat niet stopt voor elk huisdier niet meer toegestaan is en er geen vee meer rondloopt.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:36

Sunnda schreef:
Zijn er nog steeds mensen die denken dat het allemaal niet zi'n vaart loopt? Wat schattig. :+

De pvdd is een eng extreem clubje dat niet stopt voor elk huisdier niet meer toegestaan is en er geen vee meer rondloopt.


Oh nee wat een enge mensen die niet meer willen dat er dieren worden mishandeld oehh :')

Je vergeet dat de meerderheid voor deze wet heeft gestemd, waarschijnlijk ook de partij waar je zelf op stemt

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:36

Mkango schreef:
KimD schreef:
En jij denkt dat ons rechtssysteem niets beters te doen heeft dan mensen dagvaarden die hun cavia in een te klein hok houden? Tijd om uit je sprookjeswereld te stappen, denk ik zo.


Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
Het gaat niet om civiele procedures. Maar het gaat om procedures van organisaties zoals dier en recht tegen de overheid. Dat kan dan gaan om ieder detail. Mag je een paard nog sederen voor de paardentandarts. Mag je nog met bit rijden. Mag je uberhaupt nog rijden. Zijn 2 paarden niet te weinig voor huisvesting. Mag een blindegeleidehond nog wel. Ellenlange rechtszaken over de invulling van de wet.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:36

Amber_anne schreef:
Het verkopen van dieren in een dierenwinkel moet al helemaal gestopt worden. Daar begint het al dat mensen denken dat de kleine verblijven oke zijn


Maar dat geldt net zo goed voor die ene 'hobby'fokker van bijvoorbeeld Cavia's thuis die geen juist voorbeeld meegeeft en verwacht.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:40

mpc_rijder schreef:
Marjo schreef:

Voorbarige conclusie trek je hier. Waaruit maak je op dat dit gaat uitlopen op rechtzaken?


Nouja, neem bijvoorbeeld het stikstofdossier. Het vergelijkbare daarmee is dat er belangen lijnrecht tegenover elkaar staan. Wat dus inderdaad resulteert in eindeloze rechtzaken, omdat er geen oplossingen zijn waarmee je alle partijen tevreden kan stellen.


Maar dan heb je het niet over rechtzaken tegen een individu die zijn cavia in een te klein hokje heeft zitten, maar in partijen die tegenover elkaar staan.

Ik krijg het idee van Loretta dat zij het heeft over individuele rechtzaken.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 02-06-21 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:40

xDenies schreef:
Amber_anne schreef:
Het verkopen van dieren in een dierenwinkel moet al helemaal gestopt worden. Daar begint het al dat mensen denken dat de kleine verblijven oke zijn


Maar dat geldt net zo goed voor die ene 'hobby'fokker van bijvoorbeeld Cavia's thuis die geen juist voorbeeld meegeeft en verwacht.


Zeker mee eens hoor! Dieren in dierenwinkels worden helaas vaak gekocht als impuls aankoop, dat bevordert het onderzoek doen naar een diersoort ook niet. Het is ook al jaren verboden om honden en katten in een dierenwinkel te verkopen dus waarom mogen de andere dieren nog wel

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:42

Leo schreef:
Lindor92 schreef:
Kalveren niet onthoornen, daar krijg je alleen maar ongelukken van.


Als ze niet de ruimte krijgen wel. Ligt het dan aan het onthoornen of de manier van houden?


Dat hoeft niet aan de manier van houden te liggen.