Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:30

Als ze nu eens eerst die nieuwe vakbekwaamheidscertificaat onder de loep nemen. :+ Die is door de overheid bedacht en wat staat daar in... mits genoeg aandacht kan een konijn of cavia ALLEEN gehouden worden.... ;(
Begin eerst eens met minimale afmetingen van dierverblijven ipv ineens geen verblijf.. Of zie ik dat verkeerd?

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:30

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:
Katten op eigen erf houden en het probleem is van alle kanten opgelost toch?


Maar hoe houdt je ze op eigen erf? Mijn kat is een binnenkat, ik zou het echt niet veilig vinden die in de tuin los te laten, ook al zitten er kat-proof dingen op de schutting (dat beest is tegelijkertijd te slim en te dom voor zn eigen goed). Hij zou maar ontsnappen en onder een auto terecht komen, moet er niet aan denken...


Je kan natuurlijk altijd een tuin cat-proof maken. Desnoods met een net over de tuin.

De oplossingen die er zijn zijn niet per-sé mooi, of goedkoop, maar er is altijd iets mogelijk :)

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:33

Echt Nederland weer overal vooraan willen staan en maar roepen het moet beter met hun theorie maar in de praktijk is het totaal anders

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:34

_Mir schreef:
Paarden horen sowieso niet thuis in een stal. Die horen in een wei te lopen.


Tegen het eind van de zomer gaat die van mij toch echt voor de schemer naar binnen. Zomereczeem, met deken op, maar tegen die tijd wordt ze echt heel onrustig.
Echt zielig, een paard op stal. :+

En dat is het probleem met deze wet. Wie gaat bepalen wat van toepassing is op de situatie.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:34

anjali schreef:
Marjo schreef:

Dat heeft hier natuurlijk niets mee te maken :+

Juist wel,want door die foute stallingswijze konden ze geen kant op.


Wie zegt dat ze in een biologisch bedrijf (wat dan wellicht wel goede stallingswijze is in jouw ogen?) wel een kant op zouden kunnen? Als een stal afbrand, dan is dat tragisch. Stallingswijze lost dat zeker niet altijd op.

Wellicht moeten we deze discussie niet aangaan maar ik vind je conclusies veel te kort door de bocht.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:35

Ninette schreef:
Ben benieuwd hoe dit gaat uipakken zolang het maar ten goede komt van alle dieren ben ik voor. Denk alleen dat we nu een overschot gaan krijgen omdat de dierem gedumpt gaan worden ipv huisvesting aan te passen. En wat zijn de gevolgen in de paardensector? Zijn postzegel landjes genoeg? Hoe gaan grote pensionstallen zonder weide dit oplossen? Mag een hengst alleen in een weiland naast andere paarden? Vragen vragen vragen met hopelijk snel antwoorden.


En over elke vraag kan er weer een rechtszaak gevoerd gaan worden. Want deze wet is wel aangenomen maar tegelijkertijd is deze wet heel erg leeg en moet nog ingevuld worden. Om die reden vind ik het ook onbegrijpelijk dat senatoren dit zo makkelijk hebben doorgelaten.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:36

Kinke schreef:
_Mir schreef:
Paarden horen sowieso niet thuis in een stal. Die horen in een wei te lopen.


Tegen het eind van de zomer gaat die van mij toch echt voor de schemer naar binnen. Zomereczeem, met deken op, maar tegen die tijd wordt ze echt heel onrustig.
Echt zielig, een paard op stal. :+

En dat is het probleem met deze wet. Wie gaat bepalen wat van toepassing is op de situatie.


Dat gaat de wet maken of breken. Er zullen duidelijke richtlijnen moeten komen per diersoort wanneer iets ongemak of pijn is, anders kunnen agenten en inspecteurs ook niks natuurlijk.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:36

Het is natuurlijk wel een verschilletje of er in een 1 stal die afbrand, nu 200, 2000 of 20.000 dieren in 1 keer afgefakkeld worden.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:39

is dat zo? maakt voor het dier niet uit

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:41

Kinke schreef:
is dat zo? maakt voor het dier niet uit


Wel voor de impact bij het grote publiek. Krantenkoppen als "100 paarden omgekomen bij een stalbrand" hebben meer impact als "paard komt om bij stalbrand".

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:47

Kinke schreef:
is dat zo? maakt voor het dier niet uit


Voor de 200 dieren die ook wel doodgingen bij een brand als de stal minder dieren huisvestte, maakt het geen verschil nee.
Voor de 1800 of 19800 dieren die extra doodgaan doordat er dus zoveel van in een stal/groep op elkaar geplakte stallen zit, zal het redelijk wat uitmaken. Het is niet een geweldig fijne dood zegmaar.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:48

Vind het vooral lastig voor de intensieve vee teelt ( of je daar nu voor of tegen bent) Die hebben jaarlijks met nieuw regels te maken en moeten jaarlijks enorme investeringen doen om aan de regels te voldoen. Het is niet te doen. Het is ontmoedigend en ik denk dat dat het doel ook is. Het ontmoedigen dmv het mensen erg moeilijk te maken.
Het word ze zomaar op gelegd. Mensen die hard willen werken. Ze vertrekken uiteindelijk naar het buitenland........

Dat is ons overigens ook gebeurd maar dan in een andere branche.

In mijn ogen moet je als maatschappij juist blij zijn met deze hard werkende mensen. Zij zorgen ook dat het land op pootjes blijft door de enorme bedragen belasting die ze af staan.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:55

Ik denk dat het ook even niet alleen om die mensen gaat, maar om de dieren die er de dupe van zijn.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:56

Dorine92 schreef:
Ik hoor in de negatieve reacties alleen maar ik / ik / ik / ik / de mens / de mens / de mens.
En die intensieve veehouderij, dat is de oorzaak van bijna alle ellende in de wereld. Zou top zijn als dat eens stopt.

Weet je wanneer dat stopt? Wanneer de consument eindelijk eens een eerlijke prijs gaat betalen voor zijn stukje vlees. Want dat is wel het lastige van deze wet: de regels worden in Nederland strenger, maar alle vlees uit de hele wereld waar dierenwelzijn minder goed geregeld is dan hier mag hier gewoon verkocht worden. Wijzelf zijn de oorzaak van dierenleed, in al ons egoïsme. Maar dat zie ik voorlopig nog niet veranderen.

Sterker nog, ik sprak afgelopen weekend iemand die in slachthuizen over de hele wereld werkt, de manier waarop tegenwoordig wordt geslacht, een dier is letterlijk een product dat zo efficiënt mogelijk moet worden gedood en verwerkt, daar werd ik toch wel even koud van.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:00

Goede zaak.

Onze konijnen en vogels hebben een kooi als wc en om in te slapen ‘s nachts en verder hebben ze ons huis ter beschikking om te klimmen, spelen en rennen.
Als ik zie hoeveel beestjes er nog eenzaam in een minihokje zitten weg te kwijnen... triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:06

Leo schreef:
Lindor92 schreef:


Dat hoeft niet aan de manier van houden te liggen.


Waar liggen de problemen dan wel? Oprechte interesse, ik leer graag wat bij. :)

Rangorde bepaling. Hou je niet tegen, ook al heb je mega groot stuk land en en maar een paar koeien.

Alleen in het wild, hebben ze geen antibiotica etc. Bloeden ze dood, of gaan dood aan de ontstekingen.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:07

pmarena schreef:
Ik denk dat het ook even niet alleen om die mensen gaat, maar om de dieren die er de dupe van zijn.

Klopt, maar Het word vaak wel vergeten dat er hele gezinnen van moeten leven. Het hun levenswerk is wat ze 7 dagen in de week jaar rond doen.

Dorine92
Berichten: 5338
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:14

Achterom schreef:
Dorine92 schreef:
Ik hoor in de negatieve reacties alleen maar ik / ik / ik / ik / de mens / de mens / de mens.
En die intensieve veehouderij, dat is de oorzaak van bijna alle ellende in de wereld. Zou top zijn als dat eens stopt.

Weet je wanneer dat stopt? Wanneer de consument eindelijk eens een eerlijke prijs gaat betalen voor zijn stukje vlees. Want dat is wel het lastige van deze wet: de regels worden in Nederland strenger, maar alle vlees uit de hele wereld waar dierenwelzijn minder goed geregeld is dan hier mag hier gewoon verkocht worden. Wijzelf zijn de oorzaak van dierenleed, in al ons egoïsme. Maar dat zie ik voorlopig nog niet veranderen.

Sterker nog, ik sprak afgelopen weekend iemand die in slachthuizen over de hele wereld werkt, de manier waarop tegenwoordig wordt geslacht, een dier is letterlijk een product dat zo efficiënt mogelijk moet worden gedood en verwerkt, daar werd ik toch wel even koud van.

Als de overheid zo graag mensen wil betuttelen omdat ze zogenaamd niet zelf kunnen nadenken, denk ik dat daar nou een goed begin te maken valt. Toevallig stond er gister nog weer in het nieuws dat gezonde producten meer in prijs gestegen zijn dan ongezonde producten.
Ik denk dat je de consument niet zoveel kunt aanrekenen.. die gaat in zijn eentje het verschil niet maken. Bovendien is het leven al duur genoeg dus het is logisch dat de consument voor goedkoop gaat. Hier ligt een taak voor de overheid. Gewoon vastleggen dat gezonde en milieuvriendelijke voeding heel betaalbaar moet zijn, en rotzooi en milieubelastende voeding duur. Het vlees dus ook. En dan dus niet op een manier waarop die boeren stinkend rijk worden, maar op een manier waarbij het geld gebruikt wordt om betere alternatieven te subsidiëren bijvoorbeeld. Lokaal op een vriendelijke manier dieren houden en deze lokaal opeten bijvoorbeeld

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 11:17

Kijk, ik ben voor dat paarden minimaal 4 uur per dag op een minimaal 20x20 op een droog stuk, met ook schaduw moeten staan met minimaal 1 ander paard. Niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer.
Ja ook voor hengsten, ook voor sportpaarden, ook voor hobby paarden op de klei.

Toch ben ik tegen deze wet, want dat kan niet geregeld zijn voor 2023.

Dat er dierenwelzijn regels komen voor hobby dieren, ja graag.
Maar wel realistisch.
En dat ontbreekt nu.

Varkentjes in de modder, ja dat wil elke boer wel, maar wie betaald dat? Waar komt die grond vandaan?
Schoppen we dan eerst 7 miljoen mensen buiten? Wie geeft dat geld uit aan dat stukje vlees, of komt er dan goedkoop vlees uit het buitenland zonder dierenwelzijn?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:26

DuoPenotti schreef:
Kijk, ik ben voor dat paarden minimaal 4 uur per dag op een minimaal 20x20 op een droog stuk, met ook schaduw moeten staan met minimaal 1 ander paard. Niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer.
Ja ook voor hengsten, ook voor sportpaarden, ook voor hobby paarden op de klei.

Toch ben ik tegen deze wet, want dat kan niet geregeld zijn voor 2023.

Dat er dierenwelzijn regels komen voor hobby dieren, ja graag.
Maar wel realistisch.
En dat ontbreekt nu.

Varkentjes in de modder, ja dat wil elke boer wel, maar wie betaald dat? Waar komt die grond vandaan?
Schoppen we dan eerst 7 miljoen mensen buiten? Wie geeft dat geld uit aan dat stukje vlees, of komt er dan goedkoop vlees uit het buitenland zonder dierenwelzijn?



Het grootste probleem met deze wet is vooral dat het grotendeels een blanco cheque is die nog ingevuld moet worden.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 11:27

Maar moet wel voor 2023 ingevuld zijn.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:27

Dorine92 schreef:
En die intensieve veehouderij, dat is de oorzaak van bijna alle ellende in de wereld. Zou top zijn als dat eens stopt.


Heb je er wel eens aan gedacht dat die intensieve veehouderij er ook mee voor zorgt dat wij als ultraverwende Europeanen maar een fractie van ons inkomen kwijt zijn aan hoogwaardig voedsel en dat we niet eens meer weten wat voedselschaarste is?

Het zal mij nog eens benieuwen hoe jij piept in jouw droomwereld, eentje zonder intensieve veehouderij. Er zal veel meer grond nodig zijn voor voedselproductie ipv minder, en dus zal er minder ruimte zijn voor natuur. Mestoverschotten zullen verdwijnen, waardoor akkerbouwers moeten gaan betálen voor mest (ipv dat ze er geld voor krijgen). Lang verhaal kort: voedselprijzen gaan over de kop, maar dat lossen we hopelijk op met een veelvoud van de huidige landbouwsubsidies. Innoveren tbv dierenwelzijn, milieu en klimaat (dat nu nog hoog op ons lijstje staat) wordt overbodig, want het geld uit Brussel staat aan het eind van het jaar toch wel op de rekening *D

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:29

DuoPenotti schreef:
Maar moet wel voor 2023 ingevuld zijn.


En daarna beginnen de rechtszaken over de invulling.

Bedenk wel dat een aanzienlijk deel van de dierenrechtenactivisten hun brood verdienen met procederen.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:34

Dorine92 schreef:
Achterom schreef:

Weet je wanneer dat stopt? Wanneer de consument eindelijk eens een eerlijke prijs gaat betalen voor zijn stukje vlees. Want dat is wel het lastige van deze wet: de regels worden in Nederland strenger, maar alle vlees uit de hele wereld waar dierenwelzijn minder goed geregeld is dan hier mag hier gewoon verkocht worden. Wijzelf zijn de oorzaak van dierenleed, in al ons egoïsme. Maar dat zie ik voorlopig nog niet veranderen.

Sterker nog, ik sprak afgelopen weekend iemand die in slachthuizen over de hele wereld werkt, de manier waarop tegenwoordig wordt geslacht, een dier is letterlijk een product dat zo efficiënt mogelijk moet worden gedood en verwerkt, daar werd ik toch wel even koud van.

Als de overheid zo graag mensen wil betuttelen omdat ze zogenaamd niet zelf kunnen nadenken, denk ik dat daar nou een goed begin te maken valt. Toevallig stond er gister nog weer in het nieuws dat gezonde producten meer in prijs gestegen zijn dan ongezonde producten.
Ik denk dat je de consument niet zoveel kunt aanrekenen.. die gaat in zijn eentje het verschil niet maken. Bovendien is het leven al duur genoeg dus het is logisch dat de consument voor goedkoop gaat. Hier ligt een taak voor de overheid. Gewoon vastleggen dat gezonde en milieuvriendelijke voeding heel betaalbaar moet zijn, en rotzooi en milieubelastende voeding duur. Het vlees dus ook. En dan dus niet op een manier waarop die boeren stinkend rijk worden, maar op een manier waarbij het geld gebruikt wordt om betere alternatieven te subsidiëren bijvoorbeeld. Lokaal op een vriendelijke manier dieren houden en deze lokaal opeten bijvoorbeeld

Je kunt de consument juist heel veel aanrekenen, maar de meeste mensen kijken liever niet naar wat zij zelf kunnen doen, maar wijzen liever naar de overheid, de bio industrie, de boeren etc.
We leven hier in enorme welvaart, maar we besteden dat geld liever aan allerlei onzin, dan aan dierenwelzijn blijkbaar. Zo duur is het leven hier helemaal niet, de meeste mensen kunnen prima rondkomen voor hun eerste levensbehoeften. Maar "we" hebben blijkbaar geen zin om een eerlijke prijs te betalen voor een aantal zaken.
Van mij zouden ze de import van vlees dat niet minstens aan de Nederlandse standaard voor dierenwelzijn mogen verbieden, of op z'n minst zoveel belasten dat het binnenlands product niet meer duurder is. Dan kunnen we vervolgens weleens verder praten over het verhogen van het dierenwelzijn in de intensieve veehouderij.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:39

Ik snap gewoon de naieviteit niet van mensen.
Kijk wat er nu al gebeurd, de ene na de andere rechtszaak over stikstof. Kost klauwen met geld en levert vooral niets op, want je kunt simpelweg niet stellen dat mensen voortaan maar dakloos worden omdat er geen huizen komen en dat we de hele economie om zeep draaien ten behoeve van een paar ego's.

De wet dieren zal niet anders zijn. De grotere bedrijven (die niets hebben met dierenwelzijn) wijken direct uit naar oost-bloklanden waardoor je helemaal geen zicht meer hebt op welzijn. De gewone burger eordt weer gepakt en de staat kost het weer tonnen aan rechtzaken die door allehande clubjes worden aangespannen. Oftewel: niemand blij.

Behalve natuurlijk degene die procederen.