Video van kabelbaanramp

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:02

Naar mijn idee is het klikken uit zogenaamde nieuwsgierigheid net zo respectloos als het plaatsen van het filmpje zelf. Vanwaar de nieuwsgierigheid om te zien hoe mensen doodsangsten hebben uit gestaan voordat ze neerstorten?

Echt onbegrijpelijk van alle kanten.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:03

Maureen95 schreef:
Het is geen leuke video om te bekijken inderdaad. Wel zijn de mensen die in de gondel zitten afgeschermd dus die zie je niet op beeld. Ik vind het wel een goede video om aan bedrijven te laten zien wat het doet als je je veiligheid niet op orde hebt. Onnodig op internet verspreiden is niet handig nee. Vooral niet omdat het ook gewoon op de NOS FB gezet is. Kinderen kunnen dit ook zien...

Hier ben ik het ook mee eens. Goede voor bedrijven om ze wakker te schudden, dus alleen bij dat soort bedrijven eventueel tonen, dat heeft meer effect dan er alleen over vertellen.
Het filmpje als 'nieuws' online zetten, vind ik ook niet nodig. Ik ben ook één van die velen die dan toch gaat kijken, zeker omdat het 'gewoon op AD' staat, want soms ben je nieuwsgieriger dan goed voor je is, maar ook spijt dat ik het gezien heb. Want het voelt heel ongemakkelijk. Echt vreselijk... En ik voel me ook slecht/schuldig dat ik het toch heb willen zien. Over het algemeen kijk ik ook niet naar filmpjes waarin ik weet dat mensen gaan overlijden of waarin overleden mensen te zien zijn, maar soms wint de nieuwsgierigheid. Een luguber soort nieuwsgierigheid.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:04

ingedebruijn schreef:
Naar mijn idee is het klikken uit zogenaamde nieuwsgierigheid net zo respectloos als het plaatsen van het filmpje zelf. Vanwaar de nieuwsgierigheid om te zien hoe mensen doodsangsten hebben uit gestaan voordat ze neerstorten?

Echt onbegrijpelijk van alle kanten.


Waarschijnlijk dezelfde reden waarom mensen zich moreel verheven willen voelen boven andere mensen. Psychologie.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:16

Waarom gaan mensen staan kijken bij een ongeluk? Waar iemand gereanimeerd wordt? Waarom kijken mensen naar films/series waarin gruwelijke beelden voorkomen (hetzij fictief)? Waarom staan er files op de andere baan als er een ongeluk gebeurd is? Waarom lezen we artikelen hierover?

De mens is een raar en ingewikkeld wezen, want niet altijd te begrijpen is.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:22

Cowgirl schreef:
IsaCalixa schreef:
Nouja, wisselende meningen dus..

Ik heb het filmpje idd gekeken en ik was wel geschrokken, dus hopelijk dient dit ook als extra waarschuwing.

Ook al zijn de personen op het filmpje onherkenbaar gemaakt, ik leef me gewoon heel erg in hoe erg dat moet zijn geweest en dan vooral met het idee wat de gevolgen zijn geweest (maar één overlevende).. ;(

Maar ik kijk dan over het algemeen ook geen andere foto's of video's van heftige ongelukken/rampen (althans ik probeer zoveel mogelijk van niet)



Hoe moet ik die waarschuwing zien dan. Het is alleen interessant voor monteurs, onderhouds mensen en lui dit dit bouwen.

Ben benieuwd hoeveel bokkers hun werk erin hebben.


Precies. En als het je werk is, dan komt dat filmpje eventueel wel voorbij. Daar heb je bokt niet voor nodig.
Echt, kansloos dit.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 12:25

Mijn excuses voor het plaatsen van dit topic. Ik begrijp dat het nieuwsgierigheid aanwakkert en verder niet veel oplevert. Was niet goed doordacht. Ik heb daarom gevraagd of het topic weggehaald kan worden.

Bij deze ook mijn vraag om evt verdere reacties vriendelijk te houden.. we zijn allemaal menselijk en maken fouten..

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:26

Zeker, fouten maken mag Fijn dat je dit herstelt.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 17-06-21 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:30

Jammer eigenlijk, dat dit toch nog zo een taboe is.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:30

Ik vond het filmpje minder choquerend dan een close-up foto van een auto die om een paal gevouwen zit of foto/filmpje van zwaar gewonden mensen na een aanval of (natuur)ramp.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:30

Gini schreef:
Jammer eigenlijk, dat dit toch nog zo een taboe is.

Taboe moet je niet verwarren met goed fatsoen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:32

rien10 schreef:
Gini schreef:
Jammer eigenlijk, dat dit toch nog zo een taboe is.

Taboe moet je niet verwarren met goed fatsoen.


De vraag was: wat vindt Bokt ervan dat dit soort video's gedeeld worden? Kan dat, mag dat, is dat wenselijk?
Dat was de openingsvraag en dat is een perfect legitieme vraag. Maar blijkbaar niet, blijkbaar kan daarover niet gepraat worden = taboe.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 12:38

Citaat:

De vraag was: wat vindt Bokt ervan dat dit soort video's gedeeld worden? Kan dat, mag dat, is dat wenselijk?
Dat was de openingsvraag en dat is een perfect legitieme vraag. Maar blijkbaar niet, blijkbaar kan daarover niet gepraat worden = taboe.


Nou ja, dat was inderdaad de insteek, maar achteraf gezien had ik misschien het topic algemeen moeten maken; dus niet specifiek over dit filmpje. Dat was niet handig en daar heeft rien ook gelijk in.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:40

Dan was het alsnog uiteindelijk over dit filmpje gegaan, want dat is nu een actueel voorbeeld van de algemene stelling.

Maar de discussie is juist mooi en interessant vind ik.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:42

Ik weet het niet, ik snapte de insteek van het topic meteen, dus ik kan verder niet zeggen wat je beter of handiger had moeten aanpakken.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:56

Gini schreef:
Ik weet het niet, ik snapte de insteek van het topic meteen, dus ik kan verder niet zeggen wat je beter of handiger had moeten aanpakken.


Bijvoorbeeld het topic benoemen als: Mening; plaatsen van gevoelige foto's en filmpjes op internet.

Dat is al veel neutraler en dekt meer de lading van de vraag van TS.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:00

Ah ok, dus de discussie op zich vind je niet kansloos?

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:03

Tsja ons Lugubertopic loopt ook prima.
Niemand in ons topic kickt op zulk soort beelden maar ergens is er een bepaald soort fascinatie wat wijzelf ook niet goed kunnen omschrijven.

Het is totaal niet respectloos bedoeld. Sommige mensen willen nu eenmaal weten hoe dingen in elkaar steken.

Een documentaire over de Titanic en het constant laten zien hoe het schip in tweeën brak en naar de zeebodem zinkt.
Is dit een documentaire of vinden jullie dit ook luguber?
Of is het te lang geleden, geen levende slachtoffers meer dus het maakt niet uit.

Aircrash Investigation op Discovery, nog zoiets. Vaak hoor je de echte recordings vanuit de cockpit, de rest is een toneelstukje van hoe het gegaan is.
Mag dit wel, is dit wel respectvol?


Waar zit de scheiding tussen een leerzame documentaire en een luguber filmpje?
Het tijdsbestek van het plaatsen? De hoeveelheid slachtoffers? Leeftijd van de slachtoffers?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:04

Goed dat gedeeld wordt. Zelf ben ik nog op zoek naar de beelden van churchill.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:04

Gini schreef:
Ah ok, dus de discussie op zich vind je niet kansloos?


Eigenlijk wel. Dat is overigens persoonlijk, ik vind het niet kunnen, een ander wel.
En als dat dus je vraag is; nee, wat mij betreft niet bespreekbaar. De kans dat er mensen linkjes gaan plaatsen of verwijzen naar iets is toch heel groot bij dit soort onderwerpen.

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1561
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:07

Interessante discussie. Ik denk dat het hier scheelt dat het van een afstand is gefilmd en dat je daadwerkelijk niemand ziet overlijden, je ziet alleen de aanleiding ertoe.
Ik had zelf wel grote moeite met alle foto's die op social media verschenen net na MH17. Die posts van Oekraïense mensen die spullen jatten die uit de koffers kwamen vond ik vele malen erger dan dit filmpje. Vrouwen die stonden te poseren met gevonden Chanel make-up %) . Maar misschien was dat ook omdat er toen nog helemaal niets bekend was over de ramp en de slachtoffers.

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:10

Ik vind het filmpje niet schokkend. De gebeurtenis op zich wel natuurlijk, echt vreselijk. Ik denk dat het goed is om zulke filmpjes wel naar buiten te brengen, misschien gaan zulke bedrijvendan eens nadenken voordat ze weer domme dingen doen. Ik vind het zelf geweldig, met een kabelbaan de berg op. Maar het moet wel goed onderhouden zijn en ze moeten er niet mee gaan knoeien zoals nu dus wel gebeurd is, om meer mensen te kunnen vervoeren. Maar om dus op de eigenlijke vraag in te gaan: ik vind dat dit moet kunnen. Wel zoals nu met de personen onherkenbaar natuurlijk.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:37

Ik vind niet dat dit topic weggehaald moet worden. Anders zal er een nieuwe aangemaakt worden met daarin het bespreken van het ongeluk i.c.m. het filmpje en wat er eventueel van te leren valt.
Deze discussie moet gevoerd kunnen en mogen worden.

De beelden van de ingestorte brug in Italie vond ik vele malen erger. Daar waren huizen verwoest. En dan die auto's die net waren blijven staan of hangen en de mensen die het net gehaald hadden.
Maar ook daarvan vind ik dat het getoond moet kunnen worden.
Al is het maar om een beter beeld van iets te kunnen vormen.
Er wordt hier niemand beledigd of zwart gemaakt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:55

Heeft iemand van jullie toevallig het Boekenweek geschenk gelezen? 'Wat wij zagen'

Ik werd een soort van naar van dat boek. Het gaat over het modereren op Social Media. De schrijfster heeft het werk en de voorbeelden van het modereren van Facebook. Deze moderators zien de hele dag de meest vreselijke beelden en moeten vervolgens beoordelen of het mag blijven staan of niet.

Volgens de regels van Facebook zou dit filmpje mogen blijven staan. Er is geen bloed te zien, het heeft nieuwswaarde.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:11

Ik had het filmpje gezien, voelde me echt een ramptoerist en achteraf dacht ik, over een paar jaar is dat vijfjarige jochie tien en komt hij dit tegen op internet. Voelde meteen plaatsvervangende schaamte dat ik het had aangeklikt.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:17

bigone schreef:
Ik had het filmpje gezien, voelde me echt een ramptoerist en achteraf dacht ik, over een paar jaar is dat vijfjarige jochie tien en komt hij dit tegen op internet. Voelde meteen plaatsvervangende schaamte dat ik het had aangeklikt.

Waarom zou je je moeten schamen? Ik hoop dat het jochie gezond oud wordt en nog kan genieten van het leven. Dat hij juist zulke filmpjes te zien krijgt om te weten wat er gebeurd is.

Ik heb er moeite mee dat je soms dingen niet mag schrijven terwijl de overledene gewoon een domme actie begaan heeft. Men mag wel over een alcomobilist schrijven, maar als een duiker zonder gidslijn een wrak in zwemt en omkomt of gewoon op een 11 liter flesje met perslucht naar 70m gaat en omkomt, dan mag je niet zeggen dat het gewoon dombo's zijn. Dan is dat opeens kwetsen voor nabestaanden. Nou, ik zie dat ook niet, want het is gewoon een domme actie geweest en er is geen verschil met het benoemen van die alcomobilist. Het is dan ook niet een mening hebben over, want het is gewoon een feit dat drank op en rijden of duiken in overhead zonder gidslijn of met een enkele fles en het verkeerde gas naar 70m gaan dom is. De kennis hoe het wel moet is er. Dan mag dat ook gezegd worden.

Dat jochie kan later de laatste seconden van de levens van zijn ouders en grootouders terugzien, kan zien hoe het geweest is. Ik vind dat juist wel goed. Ik weet het van mijn moeder helaas niet, en een obductie heeft het ook niet uitgewezen. Dus of ze nu eerst buiten bewustzijn geraakt is en toen in braaksel gestikt of andersom weten we niet. Ik had het graag geweten.

Overigens is er bij het jochie wat het overleefd heeft natuurlijk geen sprake van schuld van 1 van de familieleden. En ik vraag me zelfs af of je wel een onderhoudsmonteur de schuld mag gaan geven van zo'n ongeluk. Ik denk dat die het meest beroerde leven heeft vanaf nu. Niet de nabestaanden of het kind.