Nieuwe wet in Hongarije

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 22:04

Ik hoorde het vandaag van mijn moeder tijdens het voetbal kijken. Ik zag iedereen met regenboog vlaggen etc. Ik vroeg, komt dat door Pride Month? En toen zei mijn moeder dat dat door de stomme nieuwe wet wat Orban… (Hongaarse premier ;) )

Dat raakt mij wel. Ik ben half Hongaars. En dat ze dan met zoiets komen… verschrikkelijk toch?! Voor wie het nog niet weet, ik zal even een link naar een artikel plaatsen! :)

https://www.nu.nl/buitenland/6141188/di ... arije.html


Ik vind het een gestoorde wet. Je moet vrij kunnen zijn in wie je bent. Maakt niet uit welke kleuren van de vlag je draagt.
Wie je ook bent. Welke afkomst je hebt. Wie je leuk vindt. Zwaai lekker rond met de regenboog vlag en promoot jonge mensen die de stap durven te zetten.
Eindelijk mag iedereen zichzelf zijn. Dus wees dat ook. Zelfs als een premier roept dat het niet kan, vecht iedereen harder. Dag vind ik mooi. Ik wil mee vechten voor mijn vrienden en voor de wereld. :knuffel:
Echt, maak je niet wijs om wat anderen zeggen. Doe lekker jezelf…


Disclaimer: ik ben er echt niet tegen. Echt niet. Alsjeblieft geef kinderen les om uit de kast te komen wanneer ze daar moeite mee hebben…
:)


Ik hoor graag jullie meningen
Laatst bijgewerkt door Appeltje_1 op 23-06-21 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:10

Kreeg een baan aangeboden bij een jeugdorganisatie hier in Duitsland. Was niet op zoek. Maar die zochten dringend begeleiders voor jongeren die transgender wilde worden. Ook een manier om de bevolking te reduceren:-) Jongeren die in hun groei zitten en dan juist moeite hebben met wie ze zijn en ze dan ook nog bevorderen dat ze uiteindelijk helemaal niet meer weten wat ze zijn.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:12

Dinopino hou je zever voor jezelf aub.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 22:13

Die wachtrijen voor de transities (zo willen ze dat het heet toch? Verbeter me als ik fout zit) zijn verschrikkelijk…
Hopelijk gaat dat nog veranderen en wordt iedereen geholpen als ze zichzelf gevonden hebben…
Laatst bijgewerkt door Appeltje_1 op 23-06-21 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:15

Het is hetero, niet hetro. Ik vind niet dat er ook aandacht moet zijn voor hetero omdat dat als normaal wordt gezien, en dan bedoel ik in landen zoals Hongarije etc. Zoiets als de pride is nodig om het normaal te laten zijn want ook al is Nederland grotendeels tolerant, nog hoor je dat 2 heren of 2 dames die hand in hand lopen in elkaar geslagen worden vanwege hun geaardheid. Eigenlijk zou het hele uit de kast komen gebeuren niet nodig moeten zijn maar het moet net zo normaal zijn als man-vrouw of hoe je je ook voelt of identificeert.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:15

Dinopino schreef:
Kreeg een baan aangeboden bij een jeugdorganisatie hier in Duitsland. Was niet op zoek. Maar die zochten dringend begeleiders voor jongeren die transgender wilde worden. Ook een manier om de bevolking te reduceren:-) Jongeren die in hun groei zitten en dan juist moeite hebben met wie ze zijn en ze dan ook nog bevorderen dat ze uiteindelijk helemaal niet meer weten wat ze zijn.


Transgender word je niet, dat ben je.

Belabberde wet, je ongelukkig voelen in je lijf is een drama en erachter komen wat er aan de hand is is zo fijn voor mensen die er mee te maken hebben. Dan begint de ellende van acceptatie van jezelf en een eventueel transitieproces nog.

Ik heb absoluut niet het idee dat er "druk" is om geen hetero te zijn, wel word het gevierd dat je mag uit komen voor het anders zijn en dat vind ik helemaal prima.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:20

'Jongeren die transgender wilden worden' vind ik wel een bijzondere benaming := Het is meestal niet iets waar ze zelf voor kiezen hè? Je bent trans of niet en het is niet iets 'dat je wilt worden'. Het geeft kinderen die daarmee worstelen echt een ontzettend zware taak om uit te zoeken wie ze zijn.

Ik ben het er op zich mee wel eens dat de huidige tijd wel snel zorgt voor verwarring. En dat zeg ik niet zomaar, maar heb ik van heel dichtbij gezien, zo dichtbij dat ik er anderhalf jaar slapeloze nachten van heb gehad. In het kort: mijn dochter kondigde aan dat ze mijn zoon was en ik had meteen het gevoel dat er iets niet klopte. Op de wachtlijst voor het genderteam dus, maar intussen wel ook gesprekken met een 'gewone' psycholoog, want ze zat zo in de knoop dat ze zichzelf pijn deed. Uiteindelijk is ze zelf tot de conclusie gekomen dat ze toch een meisje is en is ze van de wachtlijst voor het genderteam af gestapt ('Geef mijn plek maar aan iemand die hem wel nodig heeft'). De verwarrende gevoelens bleken veroorzaakt door een trauma waar ik de details hier niet van zal delen uit respect voor haar privacy én door het feit dat ze zich in de community van transgender tieners wel geaccepteerd voelde om wie ze was. Een community overigens die haar helaas meteen heeft uitgekotst toen ze toch niet trans bleek te zijn - toch niet zo heel erg geaccepteerd om wie ze was, dus. Dat heeft haar een flinke knauw gegeven.

Dat gezegd hebbende: iedereen moet mogen zijn wie hij is. Was zij wél trans geweest, dan was ze net zo veel mijn kind geweest als nu en had ik net zo veel van haar gehouden. Dat er wetten uitgevaardigd worden om kinderen te 'beschermen' tegen informatie over LBGTI+, is te bizar om los te lopen.

@Appeltje_1: transities, geen transacties ;)

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:30

Appeltje_1 schreef:
Maar toch vind ik dat 1 ding klopt…
Er wordt zoveel druk op jongeren gezet met Pride etc. Ik merk het ook. Zodra je hetro bent ben je raar, of mag het niet van je ouders. Iedereen is opeens tenminste Bi. En natuurlijk is een groot deel dat ook echt, maar kom op. Tegenwoordig word je eerder uitgescholden als Hetero dan als Homo.
Iedereen wil gelijk behandeld worden, moeten hetero’s dan niet ook bij de Pride horen?
Nogmaals. Ik heb er niks tegen. Ik ben hartstikke voor. Maar over druk onder jongeren als het gaat om Pride tegenwoordig, dat merk ik zelf.

Disclaimer: ik ben er echt niet tegen. Echt niet. Alsjeblieft geef kinderen les om uit de kast te komen wanneer ze daar moeite mee hebben…
:)


Ik hoor graag jullie meningen


Ik zie helemaal niet dat iedereen die hetero is raar aangekeken wordt ( ik woon in Amsterdam). Wat ik wel bijna dagelijks meemaak is mijn zoon die uitgescholden wordt voor poedersuiker homo.
Waar ze in app groepjes zeggen dat hij maar van een flat af moet springen, dan is er weer een homo minder.
Dat een mede leerling : "naam willekeurige god" Is tegen homo's en homo's moeten dood.

Maar ook de willekeurige opmerkingen. Ben jij het vrouwtje of het mannetje?, als je maar niet op mij valt hoor. Blijf uit m'n buurt straks besmet je me.

Mijn zoon is 13, een kind nog. En ik kan hem niet beschermen hiertegen. Ik kan niet voorkomen dat hij getraumatiseerd raakt.
Ik kan hem alleen maar troosten en voor hem vechten.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 23-06-21 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 22:31

fjordjes schreef:
Het is hetero, niet hetro. Ik vind niet dat er ook aandacht moet zijn voor hetero omdat dat als normaal wordt gezien, en dan bedoel ik in landen zoals Hongarije etc. Zoiets als de pride is nodig om het normaal te laten zijn want ook al is Nederland grotendeels tolerant, nog hoor je dat 2 heren of 2 dames die hand in hand lopen in elkaar geslagen worden vanwege hun geaardheid. Eigenlijk zou het hele uit de kast komen gebeuren niet nodig moeten zijn maar het moet net zo normaal zijn als man-vrouw of hoe je je ook voelt of identificeert.


Sorry, heb het verbeterd.
In Hongarije moet daar zeker niet meer aandacht naar komen. Maar ik merk het wel. Ligt vast aan mij, maar goed.

Je hebt wel gelijk. Eigenlijk zou je het niet eens nodig hoeven te hebben. "Oh de twee buurmannen hebben een relatie, so what? Het is normaal toch?" Gelukkig bouwen we daar nu al naar toe.
(onze buurmannen hebben een relatie samen, vandaar dit voorbeeld :D . Hartstikke leuk stel, zijn altijd leuk om op bezoek te krijgen)

Maar oh oh oh Orban, wat spookt er rond in zijn hoofd

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 22:39

Eleeke schreef:
Appeltje_1 schreef:
Maar toch vind ik dat 1 ding klopt…
Er wordt zoveel druk op jongeren gezet met Pride etc. Ik merk het ook. Zodra je hetro bent ben je raar, of mag het niet van je ouders. Iedereen is opeens tenminste Bi. En natuurlijk is een groot deel dat ook echt, maar kom op. Tegenwoordig word je eerder uitgescholden als Hetero dan als Homo.
Iedereen wil gelijk behandeld worden, moeten hetero’s dan niet ook bij de Pride horen?
Nogmaals. Ik heb er niks tegen. Ik ben hartstikke voor. Maar over druk onder jongeren als het gaat om Pride tegenwoordig, dat merk ik zelf.

Disclaimer: ik ben er echt niet tegen. Echt niet. Alsjeblieft geef kinderen les om uit de kast te komen wanneer ze daar moeite mee hebben…
:)


Ik hoor graag jullie meningen


Je klinkt wel als tegen. Ik zie helemaal niet dat iedereen die hetero is raar aangekeken wordt ( ik woon in Amsterdam). Wat ik wel bijna dagelijks meemaak is mijn zoon die uitgescholden wordt voor poedersuiker homo.
Waar ze in app groepjes zeggen dat hij maar van een flat af moet springen, dan is er weer een homo minder.
Dat een mede leerling : "naam willekeurige god" Is tegen homo's en homo's moeten dood.

Maar ook de willekeurige opmerkingen. Ben jij het vrouwtje of het mannetje?, als je maar niet op mij valt hoor. Blijf uit m'n buurt straks besmet je me.

Mijn zoon is 13, een kind nog. En ik kan hem niet beschermen hiertegen. Ik kan niet voorkomen dat hij getraumatiseerd raakt.
Ik kan hem alleen maar troosten en voor hem vechten.


Nogmaals. Ben verre van tegen :o
Ik maak het zo mee, op een pijnlijke manier. Ik zal je een pbtje sturen met mijn ervaring daarin omdat ik het liever niet deel openbaar :(

Ik krijg tranen bij jou bericht. Dat hij dit moet mee maken. :( Dikke knuffel aan jullie beide :knuffel: Je zoon heeft dik geluk met je :o
Is het met de school besproken?

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 22:40

Azmay schreef:
Dinopino schreef:
Kreeg een baan aangeboden bij een jeugdorganisatie hier in Duitsland. Was niet op zoek. Maar die zochten dringend begeleiders voor jongeren die transgender wilde worden. Ook een manier om de bevolking te reduceren:-) Jongeren die in hun groei zitten en dan juist moeite hebben met wie ze zijn en ze dan ook nog bevorderen dat ze uiteindelijk helemaal niet meer weten wat ze zijn.


Transgender word je niet, dat ben je.

Belabberde wet, je ongelukkig voelen in je lijf is een drama en erachter komen wat er aan de hand is is zo fijn voor mensen die er mee te maken hebben. Dan begint de ellende van acceptatie van jezelf en een eventueel transitieproces nog.

Ik heb absoluut niet het idee dat er "druk" is om geen hetero te zijn, wel word het gevierd dat je mag uit komen voor het anders zijn en dat vind ik helemaal prima.


Ik ook :o

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 22:41

Blue_Eyes schreef:
'Jongeren die transgender wilden worden' vind ik wel een bijzondere benaming := Het is meestal niet iets waar ze zelf voor kiezen hè? Je bent trans of niet en het is niet iets 'dat je wilt worden'. Het geeft kinderen die daarmee worstelen echt een ontzettend zware taak om uit te zoeken wie ze zijn.

Ik ben het er op zich mee wel eens dat de huidige tijd wel snel zorgt voor verwarring. En dat zeg ik niet zomaar, maar heb ik van heel dichtbij gezien, zo dichtbij dat ik er anderhalf jaar slapeloze nachten van heb gehad. In het kort: mijn dochter kondigde aan dat ze mijn zoon was en ik had meteen het gevoel dat er iets niet klopte. Op de wachtlijst voor het genderteam dus, maar intussen wel ook gesprekken met een 'gewone' psycholoog, want ze zat zo in de knoop dat ze zichzelf pijn deed. Uiteindelijk is ze zelf tot de conclusie gekomen dat ze toch een meisje is en is ze van de wachtlijst voor het genderteam af gestapt ('Geef mijn plek maar aan iemand die hem wel nodig heeft'). De verwarrende gevoelens bleken veroorzaakt door een trauma waar ik de details hier niet van zal delen uit respect voor haar privacy én door het feit dat ze zich in de community van transgender tieners wel geaccepteerd voelde om wie ze was. Een community overigens die haar helaas meteen heeft uitgekotst toen ze toch niet trans bleek te zijn - toch niet zo heel erg geaccepteerd om wie ze was, dus. Dat heeft haar een flinke knauw gegeven.

Dat gezegd hebbende: iedereen moet mogen zijn wie hij is. Was zij wél trans geweest, dan was ze net zo veel mijn kind geweest als nu en had ik net zo veel van haar gehouden. Dat er wetten uitgevaardigd worden om kinderen te 'beschermen' tegen informatie over LBGTI+, is te bizar om los te lopen.

@Appeltje_1: transities, geen transacties ;)


Knuffel, knuffel en nogmaals knuffel :knuffel:

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:45

Appeltje_1 schreef:
Maar oh oh oh Orban, wat spookt er rond in zijn hoofd

De Bijbel.

Gaat daarmee hard de andere relibasis landen achterna met afglijden naar honger, armoede en geweld. Want zonder heilig boek als "gids" geen normen en waarden (volg die van dat heilige boek en je beland terecht in de gevangenis in vrijwel elk land op deze wereld).

Die man denkt net als zovelen tegen alle bewijzen in dat alleen via religie welvaart kan komen. Alle statistieken tonen anders, juist meer tolerantie en minder religie geeft meer welvaart. Iets met zelf kritisch nadenken en vrij zijn om creativiteit te ontwikkelen en daardoor nieuwe uitvindingen te doen. Hij denkt ook dat ipv te gaan kijken naar een ander economisch model terug naar religie en grote gezinnen de welvaart zal aanzwengelen ivm voeden groeieconomie zoals die funest en wel nog steeds de standaard is.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 23:34

Jan is Jan en Patty is Patty. En of ze nu op hetzelfde geslacht vallen, juist geen seksuele aantrekkingskracht voelen of zich identificeren als queer... De persoon wordt er niet anders van.

Daarom vind ik de nieuwe wetgeving ook zo bijzonder. Alsof een homo een hetero 'is' als hij in zijn jeugd niet in aanraking komt met lhbti+-verhalen. -O- Dat slaat dus nergens op. Hoe verwarrend moet dat wel niet zijn als jongere. Dat je niet weet dat wat je voelt normaal is, want je hebt nooit geleerd dat het normaal is.



En ja. Helaas zijn er nog veel mensen met een andere mening. Even inhakend op de reden waarom Orban zo denkt.
Ik weet niet wat hij denkt, ik weet wel dat niet iedereen lhtbi+ ziet. In onderstaande filmpjes enkele denkwijzen/meningen:

Vanaf 2:00 (voornamelijk religie):


Vanaf 7:00:

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 23:57

Wanneer je in een kwetsbare leeftijd zit en dan een bepaalde richting wordt opgedwongen omdat je jezelf nog niet weet hoe je in de wereld staat. Dan is het toch niet een heel raar idee, om deze beslissing wat ouder te nemen. Een tegengeluid mag gewoon niet. Waarom lees ik hier niets van mensen die er spijt van hadden. Het enige wat ik zeg laat ze even de puberteit doorstaan en daarna een beslissing nemen. Ik ben niet ergens tegen waarom zou ik. Maar de puberteit is gewoon een hele kwetsbare leeftijd.

Waarom is het altijd zwart-wit. Je bent dit of dat. Je bent jezelf en je hebt je eigen keuzes en daar is niets mis mee. En wanneer je dan met mensen gesproken hebt, die er spijt van hebben en dan denk je misschien zou de keuze en de mogelijkheid iets later besloten mogen worden.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 00:33

Dinopino, je hebt nog niet eens half door wat je het over hebt. Helemaal in Nederland is het proces zo lang, mét psychologische hulp, dat je echt niet daar doorheen komt als je een onzekere puber bent.

Er is zeker een bepaalde groepsdrang aanwezig bij sommige pubers die graag onderdeel willen zijn van een, tegenwoordig duidelijk aanwezige, groep op bijvoorbeeld social media. Daar zijn de begeleidende doktors zich al lang van bewust en daar prikken ze wel doorheen.

En ach, mocht je toch nog twijfelen, dan hebben we het geluk dat we in een open minded land leven.

Ik ben blij dat Nederland de kans bied aan mensen om te zijn wie zijn, of om ten minste veilig onderzoek te kunnen doen naar hun identiteit.

Dat er dan landen zijn die zo mensonterend te werk gaan... Tja, dat vind ik ronduit schrijnend. Ik ben normaal gesproken niet eens een groot supporter van regenbogen tijdens Pride Month (iets met bedrijven die geld willen verdienen), maar de Duitse fans in het stadion vandaag emotioneerden me toch een beetje.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 04:04

Dinopino schreef:
Wanneer je in een kwetsbare leeftijd zit en dan een bepaalde richting wordt opgedwongen omdat je jezelf nog niet weet hoe je in de wereld staat. Dan is het toch niet een heel raar idee, om deze beslissing wat ouder te nemen. Een tegengeluid mag gewoon niet. Waarom lees ik hier niets van mensen die er spijt van hadden. Het enige wat ik zeg laat ze even de puberteit doorstaan en daarna een beslissing nemen. Ik ben niet ergens tegen waarom zou ik. Maar de puberteit is gewoon een hele kwetsbare leeftijd.

Waarom is het altijd zwart-wit. Je bent dit of dat. Je bent jezelf en je hebt je eigen keuzes en daar is niets mis mee. En wanneer je dan met mensen gesproken hebt, die er spijt van hebben en dan denk je misschien zou de keuze en de mogelijkheid iets later besloten mogen worden.


Hallo, door deze nieuwe wet wordt homoseksualiteit gelijk gesteld aan pedofilie. Dan hoef je de discussie wanneer een kind genderdysforie heeft en hoe je dan handelt nog niet eens te voeren. Laat dat lekker over aan de ervaringsdeskundigen en de mensen die er voor opgeleid zijn.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:00

Dinopino schreef:
Kreeg een baan aangeboden bij een jeugdorganisatie hier in Duitsland. Was niet op zoek. Maar die zochten dringend begeleiders voor jongeren die transgender wilde worden. Ook een manier om de bevolking te reduceren:-) Jongeren die in hun groei zitten en dan juist moeite hebben met wie ze zijn en ze dan ook nog bevorderen dat ze uiteindelijk helemaal niet meer weten wat ze zijn.


Hoppa, de eerste reactie in dit topic is meteen zwaar fiets up en laat precies zien wat er mis is met deze wereld. Hou gewoon je mond als je niet weet waar je het over hebt.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:06

Dinopino schreef:
Wanneer je in een kwetsbare leeftijd zit en dan een bepaalde richting wordt opgedwongen omdat je jezelf nog niet weet hoe je in de wereld staat. Dan is het toch niet een heel raar idee, om deze beslissing wat ouder te nemen. Een tegengeluid mag gewoon niet. Waarom lees ik hier niets van mensen die er spijt van hadden. Het enige wat ik zeg laat ze even de puberteit doorstaan en daarna een beslissing nemen. Ik ben niet ergens tegen waarom zou ik. Maar de puberteit is gewoon een hele kwetsbare leeftijd.

Waarom is het altijd zwart-wit. Je bent dit of dat. Je bent jezelf en je hebt je eigen keuzes en daar is niets mis mee. En wanneer je dan met mensen gesproken hebt, die er spijt van hebben en dan denk je misschien zou de keuze en de mogelijkheid iets later besloten mogen worden.

Ik snap je opmerking.
Wat mij in de wet opviel is dat Hongarije ook series/films wil verbieden waarin twee acteurs bijvoorbeeld een lesbisch koppel spelen. Dat stuit mij tegen de borst.
Dan is het voor jongeren die zich toch 'anders' voelen op relatiegebied veel lastiger om zich te identificeren in een bepaalde voorkeur. En mochten ze dan weten dat ze niet 'maar gewoon' op het andere geslacht vallen... Dan is de drempel om hun lhbti+-gevoelens aan de omgeving te vertellen waarschijnlijk erg hoog.

Qua leeftijdsgrens voor geslachtsverandering... Dat laat ik aan artsen en psychologen over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:16

Ik vind het een gevaarlijke wet. Terecht dat er vanuit andere landen kritiek komt, ik hoop dan ook van harte dat het Europese hof voor de rechten van de mens er uitspraak over doet.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:19

Op zich snap ik wel dat een regime met wat totalitaire trekjes het geen goed idee vindt om jongeren uit te laten leggen dat je ook 'anders' kunt zijn dan de gemiddelde meerderheid om je heen, of ze zelfs te vertellen dat dat oké zou zijn.
What's next? Voor je het weet gaan mensen die kwetsbare Hongaarse jongeren ook nog vertellen dat het geen probleem is als je een buitenlander bent, of Roma, of een afwijkend kleurtje hebt, of gekke dingen doet als vegetarisch eten, en dat je zelfs de oppositie zou mogen steunen.
Dat soort gevaarlijke propaganda moet je toch niet op gezonde Hongaarse jongens en meisjes willen loslaten?

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:59

_Reneee schreef:
Hoppa, de eerste reactie in dit topic is meteen zwaar fiets up en laat precies zien wat er mis is met deze wereld. Hou gewoon je mond als je niet weet waar je het over hebt.

Ga gewoon het gesprek aan anders? Ik denk dat je daarmee meer bereikt dan met dingen als "hoppa..etc".

Verder..Ik vond het op zn zachts gezegd bijzonder dat landen binnen de EU hiermee blijkbaar mogen doen wat ze willen. Vooral dit soort onderwerpen (veiligheid / vrijheid voor mensen) zou door de EU geborgen moeten worden. Ik vraag me af of de EU hier uberhaupt wat mee doet, mee kan doen..

Sowieso ben ik nog regelmatig verbaast dat mensen niet gewoon mensen kunnen zijn (neem ook die nederlandse politicus laatst, met zn 'genezing'.. )

NB: over de 'sociale druk' rond transgenders heb ik een docu / info stuk gezien, maar daar gaat dit niet om.

Hoe kan je in 2021 nog kunnen verbieden dat lhbti niet in een video of serie of film komt.. hoe dan?
Ook de uitspraak over Eurovisie was al zoiets..
Ik maak me dan echt wel een beetje zorgen over wat er nog meer uit die hoek kan komen, als er even niet opgelet wordt..

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:04

Hongarije lijkt inderdaad aan te sturen op totalitarisme. Voor zover ik weet wordt alles wat afwijkt binnen zo'n regime afgefakkeld dan wel onderdrukt. Rusland heeft al jaren zo'n wet, trouwens.

Religieuze regimes ook en de historie kent er ook vele. Denk bijvoorbeeld aan de roze driehoeken in de Nazi-concentratiekampen.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:13

Omdat dit topic daar beter past, verplaats ik het naar Nieuws en Maatschappij [NM]

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:18

Cer schreef:
Verder..Ik vond het op zn zachts gezegd bijzonder dat landen binnen de EU hiermee blijkbaar mogen doen wat ze willen. Vooral dit soort onderwerpen (veiligheid / vrijheid voor mensen) zou door de EU geborgen moeten worden. Ik vraag me af of de EU hier uberhaupt wat mee doet, mee kan doen..

Ik vind het juist bijzonder dat de EU zich daarmee meent te moeten bemoeien.
Zolang ze netjes meebetalen en aan hun gezamenlijke verplichtingen voldoen (meebetalen aan bewaking van de buitengrenzen bijvoorbeeld), producten produceren die aan gezamenlijke standaarden voldoen en die producten ook accepteren uit de overige lidstaten, dan zou het toch verder hun eigen zaak moeten zijn hoe vrij of onvrij ze hun samenleving intern verder inrichten?

Waarom menen we hier in het extreem vrije noordwesten van Europa altijd dat de hele wereld erop zit te wachten om net zo open, tolerant en accepterend naar minderheden te zijn als dat wij van onszelf willen geloven dat we zijn?
Als ze dat ergens anders niet zijn, of in meerderheid niet willen zijn, waarom moeten we ons daar dan zonodig mee bemoeien?
Laatst bijgewerkt door oomens op 24-06-21 08:21, in het totaal 2 keer bewerkt