Ggd schrapt belastende gegevens tata-steel uit rapport

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Ggd schrapt belastende gegevens tata-steel uit rapport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 10:34


DuoPenotti

Berichten: 29438
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:43

maar de boeren het land uit. Dat lezen we vandaag ook. Want elke ziekte word hen toebedeeld.

Schandalig wat daar is gebeurt met Tata steel.
En als het daar gebeurt, hoe zit dat dan met andere grote industriële vervuilers?
Wat is er nog meer onder het matje geveegd?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:46

Dubbel. Dit wordt nu breed gedeeld, maar is in de regio echt geen nieuws. Bij uitkomen van het rapport is hier in de regionale media allang discussie over geweest. Ik ben de 1e om toe te geven dat Tata een van de belangrijkste redenen is geweest om uit de regio te verhuizen naar een plek met schonere lucht. Maar alleen naar Tata wijzen is, ook van mij, niet eerlijk omdat er in de IJmond meer zware industrie staat die ook effecten hebben op de luchtkwaliteit. Ik denk dat het tactischer was geweest als de GGD niet alleen Tata, maar ook andere vervuilers in de regio genoemd had in plaats van geen van alle te noemen.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 05-07-21 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:48

DuoPenotti schreef:
maar de boeren het land uit. Dat lezen we vandaag ook. Want elke ziekte word hen toebedeeld.

Schandalig wat daar is gebeurt met Tata steel.
En als het daar gebeurt, hoe zit dat dan met andere grote industriële vervuilers?
Wat is er nog meer onder het matje geveegd?


Nou inderdaad, lekker dan.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:49

Ik ben wel blij met de WOB en het feit dat er gelukkig nog steeds journalisten zijn die zich in dit soort dingen vastbijten.
Er is een cultuur van dingen onder het tapijt vegen, alleen komen ze nu vroeg of laat gelukkig boven water. 100 jaar geleden gebeurde het ook, 50 jaar geleden ook, maar dat bleef verborgen. De WOB zorgt er in ieder geval voor dat dat niet meer kan.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:03

Ik ben er absoluut voorstander van om man en paard te noemen. Maar wel alleen als man en paard zonder twijfel bekend zijn.

In het artikel staat ook vermeld "Tata als vermoedelijke oorzaak". Het woordje "vermoedelijk" is hierbij leidend wat mij betreft. Er is kennelijk (nog) geen onderzoek die de incidentie van longkanker zonder twijfel bij Tata neerlegt.
Een aanbeveling in het rapport zou dan kunnen (moeten) zijn om dit verder uit te zoeken.

Waarmee ik zeker Tata niet wil goedpraten, voor heel Bokt over mij heen valt. De grafietregens die recentelijk in het nieuws waren geven al wel aan dat er daar wel e.e.a. mis gaat. En dat toezicht en handhaving ook falen.

@Duopenotti: toezicht en handhaving is regionaal geregeld via de Omgevingsdiensten. Er zit duidelijk verschil in de kwaliteit van de diverse Omgevingsdiensten.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:10

Het 'excuus' van de GGD-directeur was dat het een tekstuele kwestie was. De ene keer stond er Tata, de andere keer 'metaalindustrie'. Ipv dat er dan consistent gekozen werd voor 'metaalindustrie' is alles maar geschrapt. En dat werd dan óók gedaan 'omdat men bang was voor koppen in de krant'.

Dan mag het nog zo 'vermoedelijk' Tata zijn, als je dit soort dingen doet ben je bewust bezig om 'heisa' te voorkomen. Die heisa kan je ook voorkomen door een transparant rapport waar dat 'vermoedelijk' goed in wordt uitgelegd/wordt benadrukt. Maar nee, we schrappen gewoon iedere verwijzing naar de industrie.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:20

Dat industrie gevaarlijk is voor de gezondheid, is al zo oud als de mensheid. Dingen als brons gieten was ook niet zonder risico en zeker niet in het begin van de bronstijd.
Zeker meer recent met de grotere fabrieken, is het over de gehele wereld ook heel duidelijk aan het worden dat verantwoord produceren meer kost dan de maximale verkoopprijs. We zien dat net zo goed met fabrieken in India die zonder zuivering resten farmaceutica lozen (incl. de nieuwe antibiotica die daarom al resistentie kennen bijna voordat ze in Europa aangekomen zijn) als hier bij bv Tata en overal worden die fabrieken en bedrijven de hand boven het hoofd gehouden en kunnen ze glashard ontkennen dat ze (deels) de oorzaak zijn van het hogere percentage gezondheidsproblemen onder de omwonenden.

Sarcastisch : immers aan zieke mensen verdien je ook geld en stijgende kosten gezondheidszorg zorgen nl net zo goed voor een hoger BBP.

Ja, economie gaat boven mensen en als dat komt vanuit onze volksvertegenwoordigers en mensen die met die verantwoordelijkheid zijn aangesteld, kan je dat gewoon crimineel noemen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:23

tamary schreef:
Dat industrie gevaarlijk is voor de gezondheid, is al zo oud als de mensheid. Dingen als brons gieten was ook niet zonder risico en zeker niet in het begin van de bronstijd.
Zeker meer recent met de grotere fabrieken, is het over de gehele wereld ook heel duidelijk aan het worden dat verantwoord produceren meer kost dan de maximale verkoopprijs. We zien dat net zo goed met fabrieken in India die zonder zuivering resten farmaceutica lozen (incl. de nieuwe antibiotica die daarom al resistentie kennen bijna voordat ze in Europa aangekomen zijn) als hier bij bv Tata en overal worden die fabrieken en bedrijven de hand boven het hoofd gehouden en kunnen ze glashard ontkennen dat ze (deels) de oorzaak zijn van het hogere percentage gezondheidsproblemen onder de omwonenden.

Sarcastisch : immers aan zieke mensen verdien je ook geld en stijgende kosten gezondheidszorg zorgen nl net zo goed voor een hoger BBP.


Mwa, aan zieke mensen verdient een selecte groep. De overheid heeft er niks aan, ze kosten geld, betalen minder belasting, krijgen uitkeringen, hebben een laag inkomen dus spenderen niet zoveel om de economie te doen groeien.

Ongelooflijk weer dit, zeker nu naar buiten is gekomen dat de boeren uit het groene hart en Gelderse vallei ook kunnen opzouten omdat dit slecht zou zijn voor milieu en gezondheid :\ Een steek in het hart dit.

Loretta
Berichten: 8740
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:04

Roodvos schreef:
Ik ben er absoluut voorstander van om man en paard te noemen. Maar wel alleen als man en paard zonder twijfel bekend zijn.

In het artikel staat ook vermeld "Tata als vermoedelijke oorzaak". Het woordje "vermoedelijk" is hierbij leidend wat mij betreft. Er is kennelijk (nog) geen onderzoek die de incidentie van longkanker zonder twijfel bij Tata neerlegt.
Een aanbeveling in het rapport zou dan kunnen (moeten) zijn om dit verder uit te zoeken.

Waarmee ik zeker Tata niet wil goedpraten, voor heel Bokt over mij heen valt. De grafietregens die recentelijk in het nieuws waren geven al wel aan dat er daar wel e.e.a. mis gaat. En dat toezicht en handhaving ook falen.

@Duopenotti: toezicht en handhaving is regionaal geregeld via de Omgevingsdiensten. Er zit duidelijk verschil in de kwaliteit van de diverse Omgevingsdiensten.


Dat in de buurt wonen van een dergelijke industrie schadelijk is dat is al wel 100 jaar bekend. En over een incidentiele longkanker zeg je. Je zou het maar hebben met dank aan zo'n groot vervuiler.