Overstromingen in Limburg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:54

't Is om te janken inderdaad.
Maar gelukkig laat de gemiddelde belg zich niet zo snel uit het lood slaan en gaan ze gewoon door, met of zonder open depots en cursussen }> :D

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:16

Haha inderdaad!
Wij durven alleen niet goed meer in te zamelen, omdat we bang zijn dat we de spullen nergens kwijt kunnen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:09

Geen idee of iemand nog geïnteresseerd is hierin, maar ik zag net dat Venhorst Fourage een grote inzamelactie gedaan heeft voor de getroffen diereneigenaren in Limburg. _/-\o_
Linkje naar FB van Natte Pootjes Antwerpen. Even scrollen en dan zie je een interview met Angelique van Verhorst en de vele vrachtwagens die vertrekken.
Prachtig initiatief !

https://www.facebook.com/groups/385839662884839/

Sansevieria
Berichten: 4196
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:55

In Duitsland gaat de officier van Justitie 2 mensen vervolgen voor dood door schuld, als ik de vertaling goed begrepen heb.
Men heeft daar verzuimd mensen te waarschuwen/evacueren, terwijl daar wel genoeg tijd voor was.
Er hadden dus minder dodelijke slachtoffers kunnen zijn.
Heb net de persconferentie gezien.

"SWR Aktuell was live.
Die Staatsanwaltschaft Koblenz hat nach der Flutkatastrophe im Ahrtal Ermittlungen aufgenommen. Im Raum stehen möglicherweise verspätete Warnungen und Evakuierungen beim Hochwasser an der Ahr. Die Pressekonferenz startet um 16 Uhr"

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:39

Hier in BE is er ook debat over o.a. die dingen. Met name ook over die stuwdam in Eupen.
Maar het fijne weet ik er niet van.

De hoge pieten van de waalse regering en de top van het waalse Rode Kruis zijn nog met vakantie in het buitenland en vinden het niet nodig om wat vroeger terug te keren trouwens.
Om moedeloos van te worden :x

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:15

Citaat:
Aannemer Luc koopt zelf vrachtwagen om Waalse gemeente Trooz uit de nood te helpen: “Je kan niet op de overheid blijven wachten”
MALDEGEMDe Maldegemse aannemer Luc Goeminne heeft uit eigen zak 19.500 euro neergeteld voor een vrachtwagen voor de zwaar getroffen Waalse gemeente Trooz. Hij ging er eerder al zelf puin ruimen en kon niet langer aanzien hoe de mensen er aan het sukkelen waren om de gigantische afvalberg opgeruimd te krijgen. “Als de overheid niet te hulp schiet, doen we het zelf.”

_/-\o_

Die overheid van ons ook alweer... :x :x :x

little_birdy
Berichten: 12226
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:51

Pandora2 schreef:
Hier in BE is er ook debat over o.a. die dingen. Met name ook over die stuwdam in Eupen.
Maar het fijne weet ik er niet van.

De hoge pieten van de waalse regering en de top van het waalse Rode Kruis zijn nog met vakantie in het buitenland en vinden het niet nodig om wat vroeger terug te keren trouwens.
Om moedeloos van te worden :x


Ik begrijp je frustratie maar ook die mensen moeten op vakantie om bij te komen van een behoorlijk belangrijke en verantwoordelijke baan.
Is niet niks wat mensen van de regering en rode kruis soms mee moeten maken

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:59

Nee, als regering hoor je in zulke omstandigheden gewoon terug te komen uit vakantie en actie te ondernemen. Punt.
Daarvoor word je ook dik betaald en heb je allerlei voordelen.
Het bestuur van de vlaamse tak van het Rode Kruis stond daags nadien weer in het land. De waalse kant daarentegen was niet beschikbaar.
Voor het goede begrip...ik heb het dus niet over de vrijwilligers uiteraard.

Maar defensie heeft de voedselbedeling sinds gisteren overgenomen van het Croix Rouge. Ik zou zeggen...eindelijk !
Dat zegt ook genoeg natuurlijk.
Meteen manschappen en materieel ter plaatse. Contactposten opgezet en structureren die handel.
Zodat de inwoners van de meest getroffen dorpen tenminste na 3 weken elke dag drinkbaar water en voedsel hebben.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:46

Tja Wallonië is vlaanderen niet en zeker de oudere generatie daar in Wallonië is nog van het principe niet te hard werken. Wallonië doet veel met de franse slag.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:53

Ik denk dat er nu gewoon ook niet veel te doen valt door sommige bewoners als je niet de middelen nog hebt. Het is inderdaad een oude bevolkingsgroep in de zwaarder getroffen gebieden. De auto's zijn daar zo goed als allemaal schroot, en de winkel is daar niet om de hoek. Ik vind het gewoon beetje beschamend en ik volg wat Pandora zegt, als land hoor je hier toch even wat te verzetten :( Maar we laten het liever over aan de vrijwilligers lijkt het

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:38

Di Rupo is geen harde werker hoor. Het is inderdaad best beschamend om te zien hoe de waalse regering alles maar op zijn beloop laat. Zeker de kleinere dorpen lijden hier onder. Snel een andere auto heb je ook niet zo maar en je moet nog maar de middelen hebben om je kapotte auto direct te vervangen door een andere. Ben curieus wat de verzekeringen gaan uitbetalen.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:42

Dat vraag ik me ook af…. En vrees daar drama’s, want laten we eerlijk zijn, als de verzekeringen al die dorpen compleet moeten vergoeden, zijn ze allemaal failliet vrees ik….

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:09

Dat vrees ik ook en het rampenfonds zal ook niet alles vergoeden want dan is hun pot ook leeg.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:15


besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:29

Rampenfonds is er net wel voor de niet verzekerden ,toch ?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:35

Nee, het rampenfonds betaalt wat de gewone brandverzekering niet dekt.

Hier zijn het vooral huurders die niet verzekerd zijn en dus hun inboedel ook niet terugbetaald kunnen krijgen.
Citaat:
Na het drama van de overstromingen, voltrekt zich nu mogelijk een tweede kleine ramp. Heel wat mensen blijken niet verzekerd, en zullen dus ook geen aanspraak kunnen doen op financiële steun van het Waals Rampenfonds. Dat blijkt alvast het geval in Verviers.

Er werd vorige week al even zenuwachtig geschuifeld op de persconferentie over de heropbouw na het noodweer. Het was een van de laatste vragen die Waals minister-president Elio Di Rupo (PS) voorgeschoteld kreeg: ‘Wat met de mensen die niet verzekerd zijn?’. Want het Waals Rampenfonds is momenteel niet voorzien om mensen die niet verzekerd zijn, terug te betalen. Het fonds betaalt sowieso niet terug wat onder een klassieke ‘brandverzekering’ van een huis valt. Die dekt ook een inboedel in geval van overstroming.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:41

Ik las dat Vlaanderen lege assistentiewoningen beschikbaar stelt voor mensen die geen dak boven hun kop meer hebben. Dat is dan weer positief natuurlijk.

En gister in het nieuws die mensen met hun crèmekarreke in Trooz en omstreken. Wat wordt dit toch zo enorm gewaardeerd door de inwoners. Om emotioneel van te worden, die beelden :')

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:49

Als huurder niet verzekeren kies je echt zélf voor.

Ik huur en heb óók geen inboedelverzekering. Puur omdat de kosten van een verzekering niet opwegen tegen wat je terug krijgt in mijn geval. Je krijgt namelijk alleen de dagwaarde van je spullen terug, niet de huidige nieuwwaarde. En met een inboedel die nieuw nog geen €4000 heeft gekost 6 jaar geleden (klein budget en IKEA is je beste vrien) krijg je daar gewoon bijna niets voor terug en een beetje inboedelverzekering kost €20 per maand...

Dit is een keuze die ik nu weloverwogen maak en ik wéét dat ik niet mag janken gebeurd er wél wat en ik krijg niets van de overheid oid.


Ik snap dan ook niet zo goed, waarom mensen NIET wilde verzekeren maar nu tóch lopen te piepen dat ze geen geld krijgen.......

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:53

tengeltje11 schreef:
Dat vraag ik me ook af…. En vrees daar drama’s, want laten we eerlijk zijn, als de verzekeringen al die dorpen compleet moeten vergoeden, zijn ze allemaal failliet vrees ik….



Nogmaals: verzekeringen in België zijn gewoon verplicht om reserves aan te leggen voor grote rampen. Verliezen doe je sowieso maar ze zijn er wel echt op voorzien. Daar betaalt iedereen aan mee.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:55

mvdende schreef:
Als huurder niet verzekeren kies je echt zélf voor.

Ik huur en heb óók geen inboedelverzekering. Puur omdat de kosten van een verzekering niet opwegen tegen wat je terug krijgt in mijn geval. Je krijgt namelijk alleen de dagwaarde van je spullen terug, niet de huidige nieuwwaarde. En met een inboedel die nieuw nog geen €4000 heeft gekost 6 jaar geleden (klein budget en IKEA is je beste vrien) krijg je daar gewoon bijna niets voor terug en een beetje inboedelverzekering kost €20 per maand...

Dit is een keuze die ik nu weloverwogen maak en ik wéét dat ik niet mag janken gebeurd er wél wat en ik krijg niets van de overheid oid.


Ik snap dan ook niet zo goed, waarom mensen NIET wilde verzekeren maar nu tóch lopen te piepen dat ze geen geld krijgen.......


Woon jij in België? Een brandverzekering, als huurder, is gewoon verplicht. Het gaat niet zo zeer om schade aan je inboedel wel om schade aan het gebouw. Daar ben je ook verantwoordelijk voor.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:19

poes schreef:
mvdende schreef:
Als huurder niet verzekeren kies je echt zélf voor.

Ik huur en heb óók geen inboedelverzekering. Puur omdat de kosten van een verzekering niet opwegen tegen wat je terug krijgt in mijn geval. Je krijgt namelijk alleen de dagwaarde van je spullen terug, niet de huidige nieuwwaarde. En met een inboedel die nieuw nog geen €4000 heeft gekost 6 jaar geleden (klein budget en IKEA is je beste vrien) krijg je daar gewoon bijna niets voor terug en een beetje inboedelverzekering kost €20 per maand...

Dit is een keuze die ik nu weloverwogen maak en ik wéét dat ik niet mag janken gebeurd er wél wat en ik krijg niets van de overheid oid.


Ik snap dan ook niet zo goed, waarom mensen NIET wilde verzekeren maar nu tóch lopen te piepen dat ze geen geld krijgen.......


Woon jij in België? Een brandverzekering, als huurder, is gewoon verplicht. Het gaat niet zo zeer om schade aan je inboedel wel om schade aan het gebouw. Daar ben je ook verantwoordelijk voor.


Nee, in Nederland.

Hier heeft de eigenaar van het huis een verplichte opstalverzekering. In mijn geval mijn ouders.

Ik huur en heb dus geen verplichte verzekering (behalve de ziektekosten)

In mijn geval zou het om een inboedelverzekering gaan, die dekt de inboedel. Maar deze verzekeringen zijn nogal prijzig. En dekken vaak niet de mobiele apparaten én geen overstromingen enz.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:33

Zo prijzig zijn ze niet en zat verzekeringen die wel mobiele apparaten dekken. Ik heb er nog nooit 1 gehad die dat niet deed en nog nooit meer dan 15 euro betaald voor inboedel en aansprakelijkheid. Met extra hoge waarde voor kostbare spullen. Ze vergoeden zelfs de verbeteringen aan het huis die ik aangebracht heb en bijvoorbeeld de schuur en schutting omdat dat van mij is en niet van de verhuurder.

Het is echt wel een ramp zeg, die nasleep ook nog... vreselijk

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:48

Ik betaal voor mijn woonverzekering 12,40.
Meestal heb je bij woonverzekeringen ook een stukje verzekerd tegen brand. Kan handig zijn.

Dus zoveel geld vind ik het niet

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:08

Ik betaal slechts 6,20 voor mijn inboedelverzekering. Niet de moeite om gedekt te zijn.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:58

590 miljoen mogen de verzekeraars uitkeren.

Citaat:
De verzekeringssector in ons land zal ruim 590 miljoen euro betalen van de schade die de waterramp in ons land veroorzaakte, nu bijna een maand geleden. Wettelijk gezien mochten de verzekeringen "maar" 320 miljoen euro uitbetalen, maar de Waalse regering en de verzekeringssector hebben een akkoord bereikt om dat bedrag op te trekken.