27 jarige Nederlander op Mallorca doodgeschopt door groep NL

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:53

Nee ik denk ik niet dat je dit altijd kunt voorkomen.
Soms natuurlijk wel dan zie je ouders kinderen krijgen omdat het hoort of zo?
Maar je ziet ook gezinnen waar er 2 kinderen hele leuke personen zijn en nummer 3 ontspoort met dezelfde ouders. Dat is dan toch het karakter denk ik dan.
Want bij goed karakter ga je ook niet zover in de groepsdruk.
Ik kan me voorstellen dat je uit groepsdruk gaat roken, misschien zelfs wat vernielt of steelt.
Maar mensen weerloos op de grond meppen, dan zit het ook in je karakter dat je zo ver gaat.

De ene jongen van de sleutel deed ook niet mee. Hadden andere ook bij aan kunnen sluiten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:55

fransje23 schreef:
Geloof niet dat ze het zo zeer met voorbedachte raden hebben gedaan. Gok meer op groepsdruk, veel alcohol, misschien drugs en testosteron waardoor het totaal uit de hand is gelopen. Daarna was er paniek en zijn ze heel laf gevlucht.
Denk dat ze zeker een goede opvoeding hebben gehad maar misschien een aantal vaardigheden niet hebben mee gekregen omdat hun ouders ze teveel hebben beschermd voor tegenslag etc.


Ik ben daar niet helemaal zeker van. Al denk ik niet dat het "plan" was iemand dood te schoppen.
Maar ik denk dat er juist veel jeugd is dat rottigheid uithaalt in een ander land en dan veilig terug gaan naar hun eigen land en denken dat er verder geen/weinig gevolgen zullen zijn. En gezien de meeste gewoon nog rond lopen of zelfs op vakantie zijn. En zo zijn er vast genoeg voorbeelden van minder heftige gebeurtenissen. Samen werking tussen landen is niet voldoende. Uitlevering zou zonder twijfel moeten gebeuren in deze situatie.

sasja0705
Berichten: 1964
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:59

Electra63 schreef:
Ik weet niet of je als ouder dit altijd kan voorkomen.
Overmatig drank- en drugsgebruik en groepsdruk kan een hoop doen.


Maar als je jouw kind behoorlijk en veranwoordingsbewust opvoed , met normen en waarden, met het uitleggen van gevaren qua alcohol en drugs gebruik, het respect voor een ander leven en levend wezen - dan kan je dit WEL voorkomen... op een miniuitzondering na gelaten .

En groepsdruk ?
Als 1 van de stelletjes Mallorca-Idioten het zich un zijn hoofd had gehaald : ik ga nu van een cliff springen en jullie moeten mee...
Waren de anderen dan ook vanwege "groepsdruk" mee gesprongen ?
Nee, echt niet.

Dus voor mij is nog het ene nog het andere een reden.

Als een kind/teenie/ jeudige al overmatig drugs en alcohol gebruikt, dan is er deftig wat mis met de opvoeding.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 13:59

Maar het kan ook dat iemand uit groepsdruk gaat drinken terwijl diegene een kwade dronk heeft.
Je moet als mens, zeker als jongere, sterk in je schoenen staan om je niet te laten beïnvloeden.
Neemt niet weg dat ze ook de consequenties moeten dragen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 14:05

sasja0705 schreef:
Als een kind/teenie/ jeudige al overmatig drugs en alcohol gebruikt, dan is er deftig wat mis met de opvoeding.


Haha, experimenteren hoort ook wel bij jeugd. Grenzen opzoeken en er soms overheen gaan.
Denk dat heel veel mensen weleens dronken en/of stoned zijn geweest. Die hebben echt niet allemaal iets gemist qua opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:26

_San87_ schreef:
Dat staat toch in mijn post? Voor mij maakt intentie een verschil. Voor de wetgever ook.


Nou, niet zo aangebrand zeg, ik vraag het toch netjes? Ik lees dat intentie het verschil maakt voor je, ik bedoel hoe uit zich dat voor je, heb je voor b dan meer begrip dan voor a, moet ik dat zo zien?

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:30

sasja0705 schreef:
Electra63 schreef:
Ik weet niet of je als ouder dit altijd kan voorkomen.
Overmatig drank- en drugsgebruik en groepsdruk kan een hoop doen.


Maar als je jouw kind behoorlijk en veranwoordingsbewust opvoed , met normen en waarden, met het uitleggen van gevaren qua alcohol en drugs gebruik, het respect voor een ander leven en levend wezen - dan kan je dit WEL voorkomen... op een miniuitzondering na gelaten .

En groepsdruk ?
Als 1 van de stelletjes Mallorca-Idioten het zich un zijn hoofd had gehaald : ik ga nu van een cliff springen en jullie moeten mee...
Waren de anderen dan ook vanwege "groepsdruk" mee gesprongen ?
Nee, echt niet.

Dus voor mij is nog het ene nog het andere een reden.

Als een kind/teenie/ jeudige al overmatig drugs en alcohol gebruikt, dan is er deftig wat mis met de opvoeding.


Ik ken genoeg mensen die drugs gebruiken en een prima opvoeding hebben gehad.

Ik ken ook veel ouders die zeggen: dat doet mijn kind niet.

Dream on, hele afkickklinieken zitten vol met (ex-)verslaafden, niet allemaal criminelen en ook vaak goed opgevoed.
Sommigen hebben een goede opleiding en (hadden) een goede baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:30

DuoPenotti schreef:
Helaas voor de wet is er verschil.

Gaan ze thuis al bedenken we gaan iemand dood maken, is het moord.
Gaan ze bedenken we gaan vechten, dus niet de intentie vooraf tot doden, is het geen moord.
En zou minder zwaar zijn in de uiteindelijke straf.

Belachelijk uiteraard want je weet dat als je gaat vechten dit de uitkomst kan zijn.

Ik bedoelde de vraag niet zo, want ik snap ook prima dat de wet daar een verschil in maakt.
Ik kreeg echter door de post van San87 het idee dat het voor haar persoonlijk ook een verschil maakt of het met voorbedachten rade is gebeurd ja of nee. En mijn vraag was hoe dat voor haar dan een verschil maakt. Of het voor haar gevoel een verschil maakt of dat ze dat alleen bedoeld als het op de wet aan komt.

Voor mijn gevoel persoonlijk vind ik er geen verschil.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:30

Hier de ervaring dat je er bij kleuters al met open mond van staat te kijken hoe die zich met vriendjes / in een bepaalde setting ineens kunnen ontpoppen tot iets dat normaal gesproken totaal niet bij ze past, en al helemaal als je weet hoe die ouders er altijd fatsoenlijk gedrag in proberen te trainen op een hele goede manier :j

Laat staan hoe dat met tieners gaat als er hormonen, meer geldingsdrang en meer "er bij willen horen" en drank bij komen kijken.... ik hou mijn hart echt vast hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:35

fransje23 schreef:
Maar het kan ook dat iemand uit groepsdruk gaat drinken terwijl diegene een kwade dronk heeft.
Je moet als mens, zeker als jongere, sterk in je schoenen staan om je niet te laten beïnvloeden.
Neemt niet weg dat ze ook de consequenties moeten dragen.


Groepsdruk om te gaan drinken of roken of een joint te roken snap ik, groepsdruk om iemand dood te schoppen, dan is er iets behoorlijk mis met de bedrading. Dan zijn je normen en waarden sowieso al niet zo goed afgesteld, als je er zo gemakkelijk over heen stapt.

sasja0705
Berichten: 1964
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:42

fransje23 schreef:
sasja0705 schreef:
Als een kind/teenie/ jeudige al overmatig drugs en alcohol gebruikt, dan is er deftig wat mis met de opvoeding.


Haha, experimenteren hoort ook wel bij jeugd. Grenzen opzoeken en er soms overheen gaan.
Denk dat heel veel mensen weleens dronken en/of stoned zijn geweest. Die hebben echt niet allemaal iets gemist qua opvoeding.


Ze hebben wel degelijk iets gemist in de opvoeding als ze dan zinloos geweld toepassen.
Dit heeft absoluut niets met grenzen opzoeken of experimenteren te maken.
Hier mist gewoon deftig respect voor het leven en gezondheid van een ander.
Zoals ik schreef, er zijn uitzonderingen... dus dat er daadwerkelijk een steekje los zit en dan door drugs en drank het fout gaat - bij een individuum... maar een gehele groep ?
En dan niet een keer maar meerdere keren.

Nee ,dat gaat bij mij niet in.
Dat is doelbewust en dus misgegaan in de opvoeding.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:46

Mindim schreef:
_San87_ schreef:
Dat staat toch in mijn post? Voor mij maakt intentie een verschil. Voor de wetgever ook.


Nou, niet zo aangebrand zeg, ik vraag het toch netjes? Ik lees dat intentie het verschil maakt voor je, ik bedoel hoe uit zich dat voor je, heb je voor b dan meer begrip dan voor a, moet ik dat zo zien?

Ik heb er niet meer begrip voor, dit had nooit mogen gebeuren en er is geen enkel excuus dat dergelijk gedrag ook maar een beetje goed praat, dus nee, ik begrijp dit gedrag absoluut niet.

Deze jongens zijn in essentie geen moordenaars, hebben zich niet vooraf bedacht dat ze even iemand gingen vermoorden, ze zijn niet koel en berekenend te werk gegaan in het uitkiezen van een slachtoffer om diegene van het leven te beroven. Dat maakt voor mij gevoelsmatig een verschil, het verschil tussen onbewust/niet expres en geheel bewust iemand zijn leven nemem.

Ik ben trouwens niet aangebrand, ik dacht dat ik het in mijn eerste post duidelijk had uitgelegd, thats all :j.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:48

Mindim schreef:
fransje23 schreef:
Maar het kan ook dat iemand uit groepsdruk gaat drinken terwijl diegene een kwade dronk heeft.
Je moet als mens, zeker als jongere, sterk in je schoenen staan om je niet te laten beïnvloeden.
Neemt niet weg dat ze ook de consequenties moeten dragen.


Groepsdruk om te gaan drinken of roken of een joint te roken snap ik, groepsdruk om iemand dood te schoppen, dan is er iets behoorlijk mis met de bedrading. Dan zijn je normen en waarden sowieso al niet zo goed afgesteld, als je er zo gemakkelijk over heen stapt.

Ik denk niet dat doodschoppen het doel was, enkel het trieste resultaat.

Onder groepsdruk gevechten uitlokken gebeurt best heel vaak, helaas. Onder sommige hooligans is het zelfs een sport, die spreken ergens af en gaan dan vechten.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Re: 27 jarige Nederlander op Mallorca doodgeschopt door groep NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:06

Die hooligans zitten ook vaak onder de speed of cocaïne.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:26

_San87_ schreef:
Dat staat toch in mijn post? Voor mij maakt intentie een verschil. Voor de wetgever ook.


Dat het voor jou verschil maakt, is prima. Hebben de nabestaanden verder niks aan, maar mag je zelf weten.

De wet maakt verschil, dus we zullen zien hoe dat loopt.

Als mijn zoon het slachtoffer was, zou het me geen donder kunnen schelen of ze het van tevoren hebben bedacht of stomdronken waren.

En je zou me de namen echt niet moeten geven, want ik ga er echt voor zitten. Meld me graag daarna zelf met handboeien al om. Jammer wat de rest van de wereld daarvan denkt.

Dit is precies wat mensen zo boos maakt. Er is GVD iemand dood. Oorzaak kan nooit zo erg zijn dat je daarvoor iemand dood schopt. Heb echt nare mensen ontmoet, vreselijke dingen meegemaakt en tot nu toe iedereen laten leven.

En de discussie overal op internet maakt al heel goed duidelijk dat dit leeft en veel doet met mensen. Ook als ze daders en slachtoffer niet kennen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:30

_San87_ schreef:
Ik denk niet dat doodschoppen het doel was, enkel het trieste resultaat.

Onder groepsdruk gevechten uitlokken gebeurt best heel vaak, helaas. Onder sommige hooligans is het zelfs een sport, die spreken ergens af en gaan dan vechten.


Ja, en ook dat is weleens mis gegaan. En waren zelfs BEIDEN partijen het eens dat je nooit doortrapt als iemand al op de grond ligt en toen is dat ook gebeurt.

Je mist er echt een paar als je zoveel agressie hebt dat je zo op iemand slaat en trapt. Dan pas je niet in een samenleving.

En op iemand in trappen en door trappen vraagt echt wat van je. Ik, mijn man en onze zoon hebben aan KB gedaan. Zelfs bij sparren heb je je grenzen en hou je je ergens in of behoud je techniek. Het is als je gezond verstand hebt echt niet zo makkelijk om vol op iemand te stoten of te trappen.
Dat leer je vanwege de sport gaande weg, maar het is echt tegen je natuur.

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:36

sasja0705 schreef:
Nee ,dat gaat bij mij niet in.
Dat is doelbewust en dus misgegaan in de opvoeding.

Dit is zo verkeerd om te zeggen..
Ik weet van iemand, super netjes opgevoed; leuk gezin met meerdere kinderen.
1tje is flink ontspoort in een zeer korte tijd, iedereen die hem kende geloofde niet dat het zo mis had kunnen gaan.

Omdat dit dan toch indirect bij het gezin/opvoeding neer te leggen is zo fout.
Ouders (en de thuiswonende kinderen) hebben met spoed moeten verhuizen omdat ze werden aangevallen, want hun zouden wel iets fout hebben gedaan en werd ook schuldig bevonden.

Tuurlijk zorgt een bepaald gezin/opvoeding wel makkelijker voor asociaal gedrag als dat bij de kinderen al door ouders wordt goedgekeurd en/of ouders zeer negatief uiten over bepaalde type mensen.

Daarnaast heb je kinderen die op jonge leeftijd al ontsporen en moeilijk opvoedbaar zijn waar wel hulp voor is ingeroepen maar waar hulp faalt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 27 jarige Nederlander op Mallorca doodgeschopt door groep NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:39

En toch vindt iedereen zichzelf vaak een goede opvoeder, fijne ouders etc.

Buitenwereld kan het helemaal niet beoordelen wat er elders afspeelt. Niet eens binnen ene familie.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 27 jarige Nederlander op Mallorca doodgeschopt door groep NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:49

Persoonlijk vind ik het nogal wat om te stellen dat het aan de opvoeding ligt. Wat is er ooit gebeurd met even afwachten wat er uit het onderzoek komt voordat je conclusies trekt?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:52

De laatste jaren zie je dat ondanks landelijk dalende leerlingenaantallen het SBO en cluster 4 onderwijs alleen maar groeit. Er zijn steeds meer jongeren die niet meer plaatsbaar zijn in het regulier onderwijs. En dan vooral gedragsmatig problemen opleveren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:53

MarcoBorsato schreef:
Persoonlijk vind ik het nogal wat om te stellen dat het aan de opvoeding ligt. Wat is er ooit gebeurd met even afwachten wat er uit het onderzoek komt voordat je conclusies trekt?


Is geen conclusie trekken, is er iets van vinden...... Niemand begon erover tot de vader hard ging roepen dat zijn zoon zo goed opgevoed is. Dat is dan vragen om een reactie.

Daarbij kan je wel goed opvoeden, maar is er dus gemist dat er wat anders niet goed zit. Er hangt echt een steekje los bij je als je iemand doodschopt.

sasja0705
Berichten: 1964
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:54

Brainless schreef:
sasja0705 schreef:
Nee ,dat gaat bij mij niet in.
Dat is doelbewust en dus misgegaan in de opvoeding.

Dit is zo verkeerd om te zeggen..
Ik weet van iemand, super netjes opgevoed; leuk gezin met meerdere kinderen.
1tje is flink ontspoort in een zeer korte tijd, iedereen die hem kende geloofde niet dat het zo mis had kunnen gaan.

Omdat dit dan toch indirect bij het gezin/opvoeding neer te leggen is zo fout.
Ouders (en de thuiswonende kinderen) hebben met spoed moeten verhuizen omdat ze werden aangevallen, want hun zouden wel iets fout hebben gedaan en werd ook schuldig bevonden.

Tuurlijk zorgt een bepaald gezin/opvoeding wel makkelijker voor asociaal gedrag als dat bij de kinderen al door ouders wordt goedgekeurd en/of ouders zeer negatief uiten over bepaalde type mensen.


Daarnaast heb je kinderen die op jonge leeftijd al ontsporen en moeilijk opvoedbaar zijn waar wel hulp voor is ingeroepen maar waar hulp faalt.


Daarom schreef ik ook dat het er ook - wenige- uitzonderingen zijn. Dat het bij één wel kan mislopen, alle opvoeding ten spijt. Daar zit er dan weer een andere oorzaak achter.
Maar hier gaat het om een gehele groep die dus ontspoort .

Wat jij aanhaalt is dus een van de weinige uitzonderingen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:58

superpony schreef:
MarcoBorsato schreef:
Persoonlijk vind ik het nogal wat om te stellen dat het aan de opvoeding ligt. Wat is er ooit gebeurd met even afwachten wat er uit het onderzoek komt voordat je conclusies trekt?


Is geen conclusie trekken, is er iets van vinden...... Niemand begon erover tot de vader hard ging roepen dat zijn zoon zo goed opgevoed is. Dat is dan vragen om een reactie.

Daarbij kan je wel goed opvoeden, maar is er dus gemist dat er wat anders niet goed zit. Er hangt echt een steekje los bij je als je iemand doodschopt.


Maar je weet niet of deze jongen iemand heeft doodgeschopt toch? We weten alleen dat het een grote groep was, de waarheid moet nog boven water komen.

sasja0705
Berichten: 1964
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:04

Coby schreef:
De laatste jaren zie je dat ondanks landelijk dalende leerlingenaantallen het SBO en cluster 4 onderwijs alleen maar groeit. Er zijn steeds meer jongeren die niet meer plaatsbaar zijn in het regulier onderwijs. En dan vooral gedragsmatig problemen opleveren.


En dan stelt zich de vraag, waar komt dit vandaan ?
Na MIJN mening omdat sinds een aantal jaren alles sneller, alles maar meer moet worden.
Dingen die kapot zijn worden niet meer gerepareerd maar direct vervangen.
Ouders die beiden zich in slag in de ronde moeten werken om het (dure) huis te bekostigen, om mee te doen met het nog grotere auto, om mee te doen met de vakantie, en, en, en.
Dat gaat dan ten koste van de gedegen opvoeding van rijd met je kinderen doorbrengen ,hun leren, naar hun luisteren ,hun laten luisteren, hun ontwikkeling volgen...,
want kids zien er meer de oppas of opvang dan de ouders

Ik heb het niet over geldtechnisch arme gezinnen ,die alles moeten bolwerken om het hoofd boven water te houden... maar juist de middel en bovenklasse... daar gaat het fout... zo als nu hier te zien...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:07

Ik denk dat dat zeker een reden is. Samen met gamen en social media. Maar echt een enorme zorg.
En nog samen met een grenzeloze opvoeding die je steeds vaker tegenkomt.