Nog niet eens zo heel lang geleden waren er genoeg sporten waar vrouwen überhaupt niet aan mee mochten doen.
Als er al vrouwen meededen, dan was de voorgeschreven kleding erg onpraktisch en voornamelijk gericht op verhullen en beschermen van de 'eerbaarheid' (denk aan dames die tennisten in lange kleding tot de grond).
Later kwam de nadruk natuurlijk veel meer op sportieve prestaties te liggen, maar er is één ding in de sportwereld dat minstens zo belangrijk is als de prestaties: commercie.
Sport moet bekeken en besproken worden, en sponsoruitingen en reclameblokken daaromheen evenzeer. Traditioneel is sport, en ook het kijken ernaar, voornamelijk een mannending. Ook tegenwoordig is de aandacht voor mannensporten veel groter, en zijn de reclame-uitingen rondom de sport grotendeels op mannen gericht. In Nederland begint daar misschien wat verandering in te komen, maar wereldwijd is dat nog veel minder het geval.
Als je kijkers wilt trekken voor een relatief kleine, onbekende sport, dan kun je beter zorgen dat je je richt op het makkelijkst te bereiken deel van het publiek dat toch al afstemt op sportzenders of sportevenementen.
Het helpt als de sport eenvoudig te begrijpen is (cricket is bijvoorbeeld niet heel gemakkelijk aan een nieuw publiek te helpen), veel actie en snelheid heeft (zie voorgaand voorbeeld, liever geen wegzapmomenten) en goed in beeld te brengen is op tv. Een bonus daarbij is als het ook blijft boeien als men de regels niet kent of als het eigen land niet tot de top behoort.
Stel, je moet als sportmarketeer één ingrediënt noemen dat de - zoals eerder gezegd veelal mannelijke - kijker naar jouw sport trekt. Wat zou dan het eerste zijn wat jw noemt? Precies!
En dan is het 2021 en is iedereen ineens woke geworden en dan mag dat plotseling niet meer