De moord op Peter R. de Vries (e.a) en cocaïnegebruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:23

Tiggs schreef:
Overigens, als er zo veel georganiseerde misdaad rondom alcohol of tabak zou zijn, dan zou mijn mening precies hetzelfde zijn. Dat is dus een beetje een non-argument.

Wat is het argument?

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:23

Tuurlijk mag dat, dat is ook geen fijn idee. Ik denk alleen dat dit helemaal niet het geval gaat zijn bij legaliseren juist.

Niet om het een of ander, maar toen ik nog een badaap was, was het "niet mogen" , illegaal zijn , toch ook echt een reden om het dan juist wel allemaal te gaan proberen. Een soort van schoppen tegen de gevestigde garde. Ik gok dat dit dan voor een groot deel gaat wegvallen en dus juist minder verslaafden zal geven, want ja ik besef natuurlijk ook wel dat er een deel is wat zich niet kan beheersen en dus verslaafd raakt, maar die raken verslaafd aan alles, dus ook als er alleen maar alcohol zou zijn...

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:26

Ik denk dat het ooit bedacht is in een tijd waarop cocaïne enz nog niet zo'n grote rol speelden in de samenleving?

Ja ik vind het wel fijn beschermt te worden tegen idioten die drugs (dus ook drank) niet op een normaal level weten te gebruiken.
Want welke drugs zou dan legaal mogen worden volgens jullie?
Wiet, mee eens. Is nu al zo makkelijk aan te komen dat het zowat legaal is. En denk weinig slachtoffers met wiet.

Maar wat nog meer dan?



Maar met de stelling van ts over cocaïne ben ik het wel eens.
Cer schreef:
DuoPenotti schreef:
Cer, Wat ze met hun eigen lichaam doen maakt mij ook niet uit, thuis!!
Of met een taxi over straat als het niet thuis is.
Maar dat is het hem nu juist, het gaat ons ineens allemaal aan als we van de weg gereden worden door iemand met welke vorm van drugs dan ook in hun lijf.
Of dood geslagen.... denk niet dat die lui nuchter waren. Welke drugs dan ook. (ja tel ik alcohol ook bij)


Ik volg de samenhang niet helemaal...?

Maar goed, iemand heeft ooit een keer bedacht dat alcholol en nicotine wel mogen (met een sloot accijns erop) en andere soorten drugs niet... waarom zijn die beslissingen gemaakt. Zo bedoel ik het.

En inderdaad, rijden onder invloed is gevaarlijk.. rijden met slecht zicht ook, rijden als je reactievermogen op wat voor manier dan ook vermindert is, ook. (rijden als je al eens eerder opzettelijk iemand doodgereden hebt, mag dan weer wel gewoon, maar dit terzijde) .... Moeten we altijd iedereen overal tegen beschermen?

Enfin, dat is niet de hoofdvraag... De hoofdvraag is of iedereen die cocaine gebruikt, Peter R DV heeft vermoord.. (of daar verantwoordelijkj voor is iig)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 13:26

Cer schreef:
Tiggs schreef:
Overigens, als er zo veel georganiseerde misdaad rondom alcohol of tabak zou zijn, dan zou mijn mening precies hetzelfde zijn. Dat is dus een beetje een non-argument.

Wat is het argument?


Dat het hypocriet is dat alcohol wel legaal is.

Kookaburra

Berichten: 5399
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:31

Hoe zit het trouwens met het vervaardigen van tabak? Dat lijkt me gewoon legaal in Nederland. Net als het vervaardigen van alcoholische dranken. Buiten alle wetten waar je aan moet voldoen bij zo'n handeltje ;) Drugs vervaardigen is gewoon verboden momenteel. Als het in Nederland legaal wordt, komen alle bijzondere figuren ook naar Nederland om hier drugs te produceren. Met alle gevolgen van dien.

Nu zie ik zeker voordelen van legalisering, maar ik ben ook heel benieuwd wat het met de markt gaat doen. En met ondermijning vanuit het buitenland. Momenteel is het ook gewoon krom met wiet uit een coffeeshop. Plotseling is illegaal spul legaal... Als het de achterdeurdrempel van de shop over is gegaan.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:33

Tiggs schreef:
Overigens, als er zo veel georganiseerde misdaad rondom alcohol of tabak zou zijn, dan zou mijn mening precies hetzelfde zijn. Dat is dus een beetje een non-argument.

Dat zou er mogelijk wel zijn als deze producten niet meer legaal zijn. Ik weet dat eigenlijk wel zeker.

Ik ben verder overigens niet voor het legaliseren (ik heb zoveel narigheid met verslavingen gezien, niet te kort..). En als het wel gebeurt dan wereldwijd graag.

Ik vind het lastig te stellen dat gebruikers (al dan niet recreatief) medeschuldig zijn maar indirect is het natuurlijk inderdaad, zonder vraag geen aanbod.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:34

Tja, als alcohol niet legaal zou zijn, dan was die georganiseerde misdaad er zeker wel namelijk.

Dus non-argument is dat zeker niet.

Verder was er een tijd dat cocaïne legaal was, en zelfs medicinaal verkrijgbaar in drankjes etc.
Ook is er een periode geweest dat alcohol juist illegaal was, zeker wel dat de georganiseerde misdaad goud geld heeft verdiend aan alcohol toen.
En wat hiervoor al is aangegeven: Ritalin is gewoon amfetamine wat niets anders dan speed is.
Mdma en wiet wordt ook al medicinaal toegepast, dus waarom blijft dit dan allemaal erger dan alcohol?

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:36

Lau07 schreef:
Ik vind de war on drugs grote onzin. Zowel vanuit een sociaal, economisch als juridisch punt gezien.
Ik ben dan ook voor volledige legalisatie, net zoals MB.
Als jurist heb ik genoeg gevangenissen bezocht, gedetineerden en verslaafden gesproken om te zien dat als mensen echt graag high willen worden, ze dat toch wel doen. In het ergste geval worden ze creatief met markers en lijmstiften.

Als je drugs gebruikt, dan draag je inderdaad bij aan het instandhouden van criminele milieus. Zo simpel is het nu eenmaal want je bent gewoon een afnemer. Ik denk ook niet dat dit een discussie is, want mensen weten dat dondersgoed.
Cocaine wordt echt niet door schattige omaatjes geproduceerd. Het is gewoon keiharde criminaliteit.


:j


Net als heel veel dingen in het leven heeft iets waarmee iemand geld kan verdienen een duistere keerzijde.
Alleen merken we hier nu de gevolgen van in Nederland. Alles wat we niet zien is minder erg...

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:37

neetoch
Op recept is niet te vergelijken met vrij verkrijgbaar.
Waar een arts heeft onderzocht wat de juiste dosis is. Of een lichaam gezond is verder om daar tegen te kunnen enz. Waar ook tijdens gebruik controles zijn.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:38

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat het ooit bedacht is in een tijd waarop cocaïne enz nog niet zo'n grote rol speelden in de samenleving?
Ja ik vind het wel fijn beschermt te worden tegen idioten die drugs (dus ook drank) niet op een normaal level weten te gebruiken.
Want welke drugs zou dan legaal mogen worden volgens jullie?
Wiet, mee eens. Is nu al zo makkelijk aan te komen dat het zowat legaal is. En denk weinig slachtoffers met wiet.
Maar wat nog meer dan?


De opiumwet in de USA is uit 1914, die van NL uit 1928. Voor die tijd (tot 5000 geleden) mocht iedereen ermee doen wat ze wilden, en zat het zelfs in Cola .. Maar goed, dat is een ander verhaal..

Ik vind het fijn om tegen idioten beschermt te worden, niet perse alleen diegene die drank/drugs misbruiken.

Qua legalisering.. ik zou denken aan MDMA / LSD / XTC .. (ook vanwege de therapeutische werking ivm PTSS bijvoorbeeld), maar omdat ze in Zwitserland, ook hebben getest met Heroine (zo even uit mn hoofd) en daar goede resultaten mee kregen (niet dat het op straat verkrijgbaar is, maar dat mensen het op recept kunnen verkrijgen en er geen gevangenisstraf op bezit staat, ik weet niet helemaal precies wat het was) zou het wellicht met andere soorten drugs ook kunnen. Ook om veiligheid en afval etc beter in de hand te hebben. In Portugal hebben ze ook dingen vrijgegeven... Ik weet niet hoe dat voor die landen gaat mbt drugstourisme....?

Citaat:
Dat het hypocriet is dat alcohol wel legaal is.

Maar, het is heel verslavend en het is zeker niet goed voor je, maar omdat het legaal is, is er geen (denk ik?) interesse van georganiseerde misdaad voor alcohol.. dat is denk wat ermee bedoelt wordt.
Dus waarom wel alcohol legaal en geen coke, bijvoorbeeld?

Wiet is weer lastiger, want je mag het wel kweken voor eigen gebruik, het mag verkocht worden, maar niet vervoerd worden... :+

Edit: wat neetoch zegt eigenlijk..

DP: ten tijde dat dokters iets deden met coke voorschrijven, heb ik niet het idee dat de kennis er was dat die ook altijd wisten wat ze deden :j
En met andere zaken mag je ook zelf weten hoeveel je ervan in je eigen lichaam stopt...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:40

Tot het moment dat drugs gelegaliseerd worden (wat heel wenselijk zou zijn) draag je als gebruiker bij aan het instandhouden van de georganiseerde misdaad die het spul produceren, distribueren en aanleveren, zo simpel is het.
Maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe zwaar dat voor hem/haar weegt. Dan heb ik het puur over recreatief gebruik, en mensen die er verstandig mee om weten te gaan, dus geen anderen overlast of gevaar bezorgen door hun gebruik - net als met alcohol.
Mijn ding is het niet, drugs, maar dat doet niet terzake.

Feitelijk is recreatief drugsgebruik wat mij betreft vergelijkbaar met regelmatig op vliegvakantie gaan of dagelijks goedkoop vlees eten. Het is heel makkelijk om anderen daarom te veroordelen, maar daar los je het probleem niet mee op, en daarbij, niemand is 100% vrij van 'zonden'.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:41

Ik vergelijk het ook niet met recreatief gebruik DP. Ik vergelijk het met de ergste drugs, alcohol die wel legaal verkrijgbaar is , terwijl de rest wat ik noemde illegaal is maar dus medicinaal veel goed kan doen. Waarom die producten dan als illegaal beschouwen en de mensen wel de vrijheid geven zichzelf dood te zuipen of nog erger er een ander wat mee aan te doen. Alcohol wordt medicinaal toch nog steeds alleen maar gebruikt om dingen mee schoon te maken... ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:50

neetoch schreef:
Ik vergelijk het ook niet met recreatief gebruik DP. Ik vergelijk het met de ergste drugs, alcohol die wel legaal verkrijgbaar is , terwijl de rest wat ik noemde illegaal is maar dus medicinaal veel goed kan doen. Waarom die producten dan als illegaal beschouwen en de mensen wel de vrijheid geven zichzelf dood te zuipen of nog erger er een ander wat mee aan te doen. Alcohol wordt medicinaal toch nog steeds alleen maar gebruikt om dingen mee schoon te maken... ;)

Mensen die verslavingsgevoelig zijn zullen altijd wel iets vinden om zichzelf mee naar de klote te helpen. Ongeacht of het legaal of illegaal is.

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:51

Even voor de duidelijkheid, op recept mag van mij alles legaal worden.
Als het maar onder controle is en blijft van een arts. Pijnstillersop recept zijn ook grote zware drugs en mag ook. Dat is voor mij dus geen verschil.

Mij gaat het dus echt om het vrij verkrijgbare :j
En wat men dan allemaal nog meer vrij verkrijgbaar wil hebben in de toekomst.

Maar nu is dat niet, dus ja houd je het mee in stand bij gebruik.
Of iemand daarmee zijn lijf kapot maakt (tabak als voorbeeld) of niet heb ik het niet over.
Moet iedereen zelf weten, ook al is het niet verstandig.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:51

Daar schijnen bepaalde drugs dan weer bij te kunnen helpen, verslavingen ... :)

maar evengoed, ja, degene die de industrie in stand houden, werken eraan mee.... dat is met alles zo, toch? Degene die goedkope vliegtickets kopen, vervuilen de aarde.... dat is hoe het werkt...

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:53

DuoPenotti schreef:
Even voor de duidelijkheid, op recept mag van mij alles legaal worden.
Als het maar onder controle is en blijft van een arts. Pijnstillersop recept zijn ook grote zware drugs en mag ook. Dat is voor mij dus geen verschil.

Mij gaat het dus echt om het vrij verkrijgbare :j
En wat men dan allemaal nog meer vrij verkrijgbaar wil hebben in de toekomst.

Maar nu is dat niet, dus ja houd je het mee in stand bij gebruik.
Of iemand daarmee zijn lijf kapot maakt (tabak als voorbeeld) of niet heb ik het niet over.
Moet iedereen zelf weten, ook al is het niet verstandig.


Als in 'winkelverkoop' bedoel je?

Trouwens, ik denk dat als het op recept verkrijgbaar is, dat er weer een handel in illegale recepten komt, ofzo.... wat dat betreft is criminaliteit menseigen denk ik :j

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:54

Voor mij zit er wel een heel groot verschil tussen 'bijdragen aan' en 'verantwoordelijk zijn voor'. De vraag is natuurlijk wanneer je de grens over gaat en je ergens ook verantwoordelijk voor bent.

Met een lijntje of een pilletje houd je inderdaad de misdaad in stand, net als dat je met goedkope zooi kinderarbeid, en milieuvervuiling in stand houd en met het eten van dierlijke producten het dierenwelzijn en het milieu schaadt. Dat betekent niet direct dat je ook individueel verantwoordelijk bent voor de gevolgen van die acties. Ook niet nu het om 'ons' Peter gaat.

We zouden in het algemeen veel kritischer moeten kijken naar de 'hidden costs' die achter veel producten zitten en hoe we daar mee om gaan. Maar dat is niet alleen een individuele, maar ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. En er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Geen drugs gebruiken, of 'the war on drugs' voortzetten bijvoorbeeld. Maar ook legaliseren en het uit de criminaliteit halen. I.m.o. zou dàt de discussie moeten zijn.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 13:54

neetoch schreef:
Tja, als alcohol niet legaal zou zijn, dan was die georganiseerde misdaad er zeker wel namelijk.

Dus non-argument is dat zeker niet.

Verder was er een tijd dat cocaïne legaal was, en zelfs medicinaal verkrijgbaar in drankjes etc.
Ook is er een periode geweest dat alcohol juist illegaal was, zeker wel dat de georganiseerde misdaad goud geld heeft verdiend aan alcohol toen.
En wat hiervoor al is aangegeven: Ritalin is gewoon amfetamine wat niets anders dan speed is.
Mdma en wiet wordt ook al medicinaal toegepast, dus waarom blijft dit dan allemaal erger dan alcohol?


Ik snap je. Maar als alcohol illegaal zou zijn, met alle gevolgen van dien, dan is mijn mening hetzelfde als nu met coke. Ik denk dan dat ik ook geen alcohol meer zou drinken (en dat heb ik vooral als student veeeeel gedaan, dus nu mag ik een meningen hebben;) ).

Overigens moeten we verslavingen inderdaad niet onderschatten.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: De moord op Peter R. de Vries (e.a) en cocaïnegebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 13:55

En ik vind het inderdaad ook best vreemd dat alcohol, nicotine en suiker wel legaal zijn!

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:56

Ja klopt, zoals in de slijter met drank.
Ik ben dan wel benieuwd wat voorstanders van legale drugs daar dan te koop willen zien?

Ja uitroeien kun je het nooit, helaas.
Maar dat is nu al met pijnstillers enz. Als je wilt is alles te krijgen.


Cer schreef:
DuoPenotti schreef:
Even voor de duidelijkheid, op recept mag van mij alles legaal worden.
Als het maar onder controle is en blijft van een arts. Pijnstillersop recept zijn ook grote zware drugs en mag ook. Dat is voor mij dus geen verschil.

Mij gaat het dus echt om het vrij verkrijgbare :j
En wat men dan allemaal nog meer vrij verkrijgbaar wil hebben in de toekomst.

Maar nu is dat niet, dus ja houd je het mee in stand bij gebruik.
Of iemand daarmee zijn lijf kapot maakt (tabak als voorbeeld) of niet heb ik het niet over.
Moet iedereen zelf weten, ook al is het niet verstandig.


Als in 'winkelverkoop' bedoel je?

Trouwens, ik denk dat als het op recept verkrijgbaar is, dat er weer een handel in illegale recepten komt, ofzo.... wat dat betreft is criminaliteit menseigen denk ik :j

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:57

Ik denk dat als suiker verboden zou worden... dat daar uiteindelijk nog meer geld in te verdienen zou zijn als met de huidige drugs... gezien het aantal mensen wat daar verslaafd aan is.... (maar goed, dat geheel terzijde, en ik heb net chocola op)

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:58

Misschien is die vergelijking met alcohol inderdaad wel heel erg interessant. Denk aan de drooglegging in de VS. En bijvoorbeeld in Saoedi-Arabië is alcohol in zijn geheel verboden (dacht ik?). Ben eigenlijk wel benieuwd naar de alcohol-situatie daar. Is daar bijvoorbeeld een gehele illegale tak in alcohol ontstaan?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:59

Ik denk dat je wel onderscheid moet maken.

De georganiseerde misdaad die vooral rondom harddrugs bestaat is een wereld die voor veel mensen ver van hun bed staat.
Peter R de Vries heeft behoorlijk zijn nek uitgestoken, omdat er moorden worden gepleegd en daders, maar vooral opdrachtgevers ermee weg lijken te komen als men ze niet durft aan te pakken.

De gewone man heeft daar eigenlijk weinig last van en weinig mee te maken. Maar door deze moord, raakt men misschien iets meer bewust hoe ver dit allemaal gaat.

Ik gebruik zelf wel wiet, maar voor reuma. Op eigen houtje, want via artsen is het nog echt heel lastig. De wiet of thc olie die ik gebruik komt in principe niet uit een crimineel circuit.

Maar........ik kan er ook niet altijd open over zijn vanwege de vele vooroordelen van de mensen die alle drugs over 1 kam scheren.
Ik probeer weleens uit te leggen hoe heftig de medicatie is die ik krijg, maar dat is dan door een arts voorgeschreven, dus zal wel goed zijn....
Als ik net mezelf heb gespoten en 2 dagen zo duizelig ben, ben ik zelf zo wijs om niet in een auto te stappen.

Als gewone man heb ik veel meer problemen gezien door en om alcohol. Van nabij, maar ook later via werk. Het zijn geen moorden, maar als je ziet hoeveel effect verslaafden hebben op de omgeving en ons leven. Hun gedrag bijv, hun problemen en het aan geld komen om te kunnen kopen en gebruiken. Of dat nou drank is, coke of wiet, elke keer dat ze inbreken, iemand beroven lijdt daar iemand onder en dat voelen mensen zelf veel meer. Ook al is het geen moord, is het voor velen wel een traumatische ervaring.

Nu gaat het om veelal verslavende middelen, maar er zal altijd criminaliteit zijn. Er zullen altijd mensen zijn die ten koste van alles veel geld willen verdienen. En je ziet overal dat zodra het om geld gaat, mensen echt over lijken gaan.

Ik gebruik geen harddrugs en vind het vreselijk dat Peter R de Vries vermoord is, maar zou me niet direct verantwoordelijk voelen. Puur omdat ik denk dat de oorzaak van de drugs problemen veel verder weg ligt dan bij de gebruiker. Ja, je kan zeggen dat je de handel in stand houdt, maar je bent niet direct verantwoordelijk dat dit samen gaat met criminaliteit als jij voor een feest een pilletje wil nemen.
Dat zou dezelfde keus zijn, als dat je een wijntje neemt. Ja, dat is legaal en vrij te verkrijgen, maar wie dat verschil heeft gemaakt is niet de gebruiker.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:00

MarcoBorsato schreef:
Oh jeetje, krijg al weer een boel gezellige pb's. Topdiscussie zo :')


Wat belachelijk kinderachtig, dappere dodo's achter hun toetsenbordjes.

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:00

Tiggs schreef:
En ik vind het inderdaad ook best vreemd dat alcohol, nicotine en suiker wel legaal zijn!

suiker vind ik wel de ergste.
Nicotine en alcohol neem je nog bewust, apart.
Maar dat suiker in elk pakje zowat gestopt mag worden vind ik erg.
Mag van mij dus ook echt direct aan banden gelegd worden :j
Zoetstoffen idemdito.

En de pak suiker mag van mij dan nog steeds te koop zijn, voor de mensen die willen dat ze het zelf maar in hun eten gooien ipv standaard.

Ik kook dus ook zelden met pakjes, vooral daarom al.