Persoonsverheerlijking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2465
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:09

Ik heb een beetje de reacties doorgelezen (gescand) maar volgens mij gaat het hier nu steeds om twee extremen. Of je spreekt enkel over het goede, of je verwacht dat mensen bedoelen dat je hem nu een [insert belediging] wilt noemen. Maar volgens mij is er ook gewoon een middenweg. Het voelt altijd wel een beetje (voornamelijk met beroemdheden op het internet natuurlijk) dat je geen slecht woord meer mag of kunt zeggen als een persoon is overleden, maar je enkel positief uit mag laten. Ook al is het maar, 'ik keek eigenlijk nooit naar A of B zijn programma, maar wat erg en schokkend wat er is gebeurd'.

Nu vind ik Peter R. de Vries er niet helemaal in passen, ook ik ben van mening dat of je hem nu mocht of niet hij natuurlijk wel veel heeft bijgedragen en volgens mij waren er áltijd al veel mensen die hem wel graag mochten. Maar ik kan mij wel vinden in wat TS en Ayasha schrijven. Dat iemand dood is wilt niet zeggen dat je altijd maar positief moet zijn. Zo zijn er veel beroemdheden die slechte of gewoon verschrikkelijke dingen gedaan hebben. In vele gevallen wordt het vaak als respectloos gezien als iemand die dingen benoemt of bekritiseerd, maar dat iemand dood is wist niet ineens hun daden of uitspraken voor hun dood. Maar nogmaals: persoonlijk vind ik niet dat Peter R. de Vries daar bij hoort, maar ik zie het zeker wel vaak voorbij komen, dus ik snap wat TS schrijft eigenlijk. :j

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:26

Ik kan me vinden in de post van topicstarter. Niet op het stukje 'het is persoonsverheerlijking', maar wel op het stukje: 'het is groot nieuws dat een specifiek bekend persoon overdag op straat is vermoord. Mensen die de persoon niet konden zitten huilend voor de tv'.

Motoragent Arno is deze maand overleden. Ook op brute wijze... Een vrachtwagenchauffeur die al bekend stond om gevaarlijk rijgedrag en met anti-politie-ideeen heeft de motoragent bewust aangereden. (Althans, het onderzoek loopt nog. Maar het kan niet anders, of het was een bewuste actie.)

En daarbij is de motoragent, Arno, overleden. Ongetwijfeld heeft hij in zijn werk veel betekent voor mensen. Hij was het eerste aanspreekpunt van slachtoffers, het stukje rust als iemand in paniek 112 belt en even later de politie aan ziet komen.

Maar er is geen persconferentie geweest. Ik heb geen verhalen gehoord van gewone mensen die Arno niet kenden en huilend op de bank zaten. Alleen binnen de hulpverleningswereld heb ik volle aandacht gezien voor dit overlijden. In de gewone media maar een paar nieuwsberichten. En ja, niet alles kan voluit uitgemeten worden in het nieuws. Maar ook hier ging het om een doelbewuste actie op iemand die voor zijn werk voor rechtvaardigheid streed.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:32

Maar dat zal altijd zo blijven.
Bekend tegen niet bekend.
Van jou en mij komt ook geen vakantie kiekje, van het koningspaar en het gezin wel.
En eerlijk ben ik blij dat dat kiekje niet komt.
Het is net alleen met overlijden zo dat verschil, in leven ook.
En van dat vakantiekiekje gaan ook mensen helemaal los wat ze vinden van de jurk of de dit en dat.
Zouden ze dat ook doen over de foto van de buurvrouw? :D

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:54

Fitzroy schreef:
Ik ben het wel een beetje met je eens, 7ofhearts. Ik las in het topic ook dat mensen in tranen zijn en slik, dit, slik dat. Natuurlijk vind ik het vreselijk dat iemand in koelen bloede wordt neergeschoten, maar ik heb er geen traan om gelaten. Het was toch risico van het vak en hij koos er zelf voor niet beveiligd te willen doen
Persoonlijk raakt mij de vermoedelijk opzettelijke dood van de motorrijder van de Politie die in dezelfde week door een vrachtwagenchauffeur werd doodgereden veel meer.


@Kookaburra: zie mijn post op blz. 1. Ik heb dat dus ook.

Alja

Berichten: 25620
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:56

Zou daar ook niet meer aandacht voor zijn geweest als Peter de dag ervoor niet was neer geschoten?

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:59

Maar daar blijkt meteen duidelijk uit, dat een BN’er veel belangrijker is voor het nieuws dan een motoragent die ook zijn werk doet.

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:08

Alja schreef:
Zou daar ook niet meer aandacht voor zijn geweest als Peter de dag ervoor niet was neer geschoten?

Ja en nee.
Natuurlijk was er dan meer aandacht voor geweest. Maar het is bij eerdere overlijdens duidelijk geworden dat hier niet dusdanig wordt ingehaakt op een overlijden van een agent (met eventuele persco's), als dat er gebeurde met De Vries. En ik vind dat ergens logisch, maar ergens ook wrang.

Misschien ben ik ook wel te nuchter. Ik zat niet huilend op de bank bij De Vries. Ook niet huilend op de bank bij Arno. Het heeft me beiden aangegrepen, maar het zijn voor mij onbekenden. Beide daden, daar gruwel ik vam. Daarvan vind ik dat het niemand mag overkomen. Niet tijdens het werk. Ook zeker niet in privé-tijd. Maar toch vind ik het, gekeken naar beide incidenten, wrang dat incident 1 ontzettend veel teweeg brengt bij mensen... En incident 2 wat op de achtergrond hangt.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:51

Kookaburra schreef:
Ik kan me vinden in de post van topicstarter. Niet op het stukje 'het is persoonsverheerlijking', maar wel op het stukje: 'het is groot nieuws dat een specifiek bekend persoon overdag op straat is vermoord. Mensen die de persoon niet konden zitten huilend voor de tv'.

Motoragent Arno is deze maand overleden. Ook op brute wijze... Een vrachtwagenchauffeur die al bekend stond om gevaarlijk rijgedrag en met anti-politie-ideeen heeft de motoragent bewust aangereden. (Althans, het onderzoek loopt nog. Maar het kan niet anders, of het was een bewuste actie.)

En daarbij is de motoragent, Arno, overleden. Ongetwijfeld heeft hij in zijn werk veel betekent voor mensen. Hij was het eerste aanspreekpunt van slachtoffers, het stukje rust als iemand in paniek 112 belt en even later de politie aan ziet komen.

Maar er is geen persconferentie geweest. Ik heb geen verhalen gehoord van gewone mensen die Arno niet kenden en huilend op de bank zaten. Alleen binnen de hulpverleningswereld heb ik volle aandacht gezien voor dit overlijden. In de gewone media maar een paar nieuwsberichten. En ja, niet alles kan voluit uitgemeten worden in het nieuws. Maar ook hier ging het om een doelbewuste actie op iemand die voor zijn werk voor rechtvaardigheid streed.


Dan heb je wel wat gemist.
Er is hier op Flakkee, waar Arno tevens motorinstructeur was, heel erg gehuild.
Tevens is er een motorronde gereden als respect.
Ook in Rotterdam stonden mensen langs de weg om de laatste eer aan hem te bewijzen. En was er aandacht op de regionale TV en nieuwssites voor dit.
Het was hier echt het gesprek van de dag, zeker omdat de dader ook van hier komt.

Vorige week is een collega van mij doodgeschoten terwijl hij een behandelaar probeerde te beschermen.
Regionaal is daar ook aandacht voor geweest, landelijk amper.
Maar hij was niet landelijk bekend.

Ik vind het vreselijk,dat Arno en mijn collega zijn vermoord. Beiden goede, betrokken mensen.

Het verschil is dat Peter een nationale bekendheid was en dit een afrekening is geweest (waarschijnlijk) door een grote criminele organisatie die al meerdere onschuldige slachtoffers heeft gemaakt.

Bijna iedereen heeft een mening over Peter, omdat iedereen hem kende van TV.

Arno en mijn collega zijn maar bij een paar honderd mensen bekend.

Ik snap daarom die vergelijking niet met de moord of dood van een onbekende Nederlander.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:52

Motor agent Arno was nu eenmaal niet vaak op TV en had geen eigen programma en was daarom alleen maar bekend in zijn eigen kring.
Mensen die veel op TV zijn worden nu eenmaal meer eigen. Zelfs karakters in een TV serie, als er een uitgeschreven wordt, is half het land van slag. We wennen aan mensen die we vaak zien en dan voelt het alsof we ze kennen.
Dat is op zich wel een apart fenomeen, maar het is wel gewoon zo.

Overigens, wat het over doden niets dan goeds betreft, van de mensen die een hekel aan hem hadden, wat deed Peter R de Vries dan eigenlijk fout in de ogen van de haters?
Want meestal gaat het bij haters om pure projectie. Ze kunnen niet uitstaan bij een ander wat ze zelf doen.
En het is toch niet zo dat, omdat je iemand onuitstaanbaar vindt, je het dan meteen maar okee vindt dat hij vermoord wordt en daar geen gevoel bij hebt ofzo?
Iemand kan toch ook stilstaan bij de rest van die persoon en niet alleen de slechte eigenschap waar men zich aan ergert?

imaudy
Berichten: 5072
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:04

Ik vind dit een leuk topic :D. Denk dat Peter ook de hemel ingeprezen werd omdat hij durfde. Hij deed wat hij wilde en hij zei wat hij wilde. Ik vond hem zeker irritant, maar vind het goed dat hij zijn lijfspreuk volgde..Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:38

Lusitana schreef:
Overigens, wat het over doden niets dan goeds betreft, van de mensen die een hekel aan hem hadden, wat deed Peter R de Vries dan eigenlijk fout in de ogen van de haters?
Want meestal gaat het bij haters om pure projectie. Ze kunnen niet uitstaan bij een ander wat ze zelf doen.
En het is toch niet zo dat, omdat je iemand onuitstaanbaar vindt, je het dan meteen maar okee vindt dat hij vermoord wordt en daar geen gevoel bij hebt ofzo?
Iemand kan toch ook stilstaan bij de rest van die persoon en niet alleen de slechte eigenschap waar men zich aan ergert?


Hier ben ik het mee eens. Ik vind een Peter R de Vries niet te vergelijken met een (stief)ouder/familielid waardoor je mishandeld bent of iemand die gruweldaden heeft gepleegd. Tuurlijk kan je hem een vervelend persoon vinden om zijn maniertjes etc. maar dat vind ik niet te vergelijken met sommige iemand die daadwerkelijk een naar persoon was.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:52

luxx schreef:
nine1987 schreef:
En 't enige waar ik van overtuigd ben, is dat als de naam van deze meneer Peter r. was geweest, er (nog) meer uit de kast was getrokken..

Dan ben jij dus een complotdenker, of wat in de volksmond wappie genoemd wordt


Bijzonder, ik zie immers nergens een complot, ik heb enkel een andere mening..

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:04

Electra63 schreef:
Er is hier op Flakkee, waar Arno tevens motorinstructeur was, heel erg gehuild.
Tevens is er een motorronde gereden als respect.
Ook in Rotterdam stonden mensen langs de weg om de laatste eer aan hem te bewijzen. En was er aandacht op de regionale TV en nieuwssites voor dit.
Het was hier echt het gesprek van de dag, zeker omdat de dader ook van hier komt.

Vorige week is een collega van mij doodgeschoten terwijl hij een behandelaar probeerde te beschermen.
Regionaal is daar ook aandacht voor geweest, landelijk amper.
Maar hij was niet landelijk bekend.

Ik vind het vreselijk,dat Arno en mijn collega zijn vermoord. Beiden goede, betrokken mensen.
(...)
Arno en mijn collega zijn maar bij een paar honderd mensen bekend.

Ik snap daarom die vergelijking niet met de moord of dood van een onbekende Nederlander.


Meis, wat heb jij het voor de kiezen gehad de afgelopen weken.

Klap op klap.

Verschrikkelijk.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:15

Janneke2 schreef:
Electra63 schreef:
Er is hier op Flakkee, waar Arno tevens motorinstructeur was, heel erg gehuild.
Tevens is er een motorronde gereden als respect.
Ook in Rotterdam stonden mensen langs de weg om de laatste eer aan hem te bewijzen. En was er aandacht op de regionale TV en nieuwssites voor dit.
Het was hier echt het gesprek van de dag, zeker omdat de dader ook van hier komt.

Vorige week is een collega van mij doodgeschoten terwijl hij een behandelaar probeerde te beschermen.
Regionaal is daar ook aandacht voor geweest, landelijk amper.
Maar hij was niet landelijk bekend.

Ik vind het vreselijk,dat Arno en mijn collega zijn vermoord. Beiden goede, betrokken mensen.
(...)
Arno en mijn collega zijn maar bij een paar honderd mensen bekend.

Ik snap daarom die vergelijking niet met de moord of dood van een onbekende Nederlander.


Meis, wat heb jij het voor de kiezen gehad de afgelopen weken.

Klap op klap.

Verschrikkelijk.


Dank je wel!

Ik kende Arno niet persoonlijk, maar mijn schoonzoon en wat stalgenoten/bekenden hebben allemaal motorles van Arno gehad.

De beste vriend van mijn man is 2 maanden geleden overleden, 2 weken na de diagnose darmkanker en één van mijn beste vriendinnen heeft borstkanker met heftige complicaties.

Nadeel van ouder worden, je maakt k.ut-dingen mee, zoals iedereen.

Maar toch kan ik het verschil in aandacht voor de moord op Peter begriipen en heb ik daar geen moeite mee.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:13

Lusitana schreef:
Motor agent Arno was nu eenmaal niet vaak op TV en had geen eigen programma en was daarom alleen maar bekend in zijn eigen kring.
Mensen die veel op TV zijn worden nu eenmaal meer eigen. Zelfs karakters in een TV serie, als er een uitgeschreven wordt, is half het land van slag. We wennen aan mensen die we vaak zien en dan voelt het alsof we ze kennen.
Dat is op zich wel een apart fenomeen, maar het is wel gewoon zo.

Overigens, wat het over doden niets dan goeds betreft, van de mensen die een hekel aan hem hadden, wat deed Peter R de Vries dan eigenlijk fout in de ogen van de haters?
Want meestal gaat het bij haters om pure projectie. Ze kunnen niet uitstaan bij een ander wat ze zelf doen.
En het is toch niet zo dat, omdat je iemand onuitstaanbaar vindt, je het dan meteen maar okee vindt dat hij vermoord wordt en daar geen gevoel bij hebt ofzo?
Iemand kan toch ook stilstaan bij de rest van die persoon en niet alleen de slechte eigenschap waar men zich aan ergert?


Interessante post.

Daarnaast heb ik er ook moeite mee dat blijkbaar mensen emoties niet 'mogen' hebben van een aantal schrijvers hier. Dat als je iemand die dood geschoten wordt en niet kent, dat je daar geen verdriet van mag hebben? Dat vind ik persoonlijk een hele aparte denkwijze. Alhoewel ik niet huilend voor de tv zat, dacht ik wel oliebol ik hoop zo dat hij het gaat overleven en er goed uit gaat komen. Juist in de afgelopen periode met Tanja Groen en met Nicky Verstappen heeft hij met zijn team nog zoveel goeds gedaan. Goeds voor 'normale' mensen die in een abnormale situatie terecht zijn gekomen. Het is niet zo dat hij voor de bühne alleen maar zaken opknapte voor andere BN'ners. Het was juist zijn doortastendheid, medemenselijkheid en contact blijven houden met nabestaanden en al opgeloste zaken.

Daarbij is verdriet heel persoonlijk. Iemand mag bij het verliezen van z'n hond niet minder verlies hebben als een ander bij het verliezen van een ouder. Verdriet is niet meetbaar en iedereen gaat er anders mee om.

@nine1987 ik zie in je post alleen maar onderbuikgevoelens en insinuaties. Daardoor kan ik de inhoud van je post iets minder serieus nemen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:29

Ik heb niet gehuild om de dood van Peter, maar ik vind het vreselijk voor zijn familie en vrienden. En gelijk dacht ik aan de ouders/nabestaanden van alle vermisten en andere zaken waar hij nog mee bezig was, zoals Tanja Groen inderdaad.

Voor die mensen is hun laatste hoop misschien nu inderdaad weg. Wat zullen zij wanhopig en verdrietig zijn.
Daar kan je toch alleen maar mee meeleven?

7ofhearts

Berichten: 2828
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 10:00

Persoonlijk kan ik ook met het slachtoffer en zijn nabestaande meevoelen.
Natuurlijk.
Dit is zinloos en verdiend niemand.

Maar die behoefte om dat massaal te moeten doen, om de man op een voetstuk te willen zetten om wat hij gedaan en bereikt heeft, en opeens een standbeeld of straatnaam te willen gaat mij een beetje boven de pet.
Daar ben ik dan waarschijnlijk inderdaad zelf te nuchter voor.
Maar juist dat massale samenhorigheidsgevoel dat er na zo een drama ontstaat, en bij sommige zelfs behoorlijk “ extreeme vormen “ kan aannemen, dat is me nog niet duidelijk.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:11

7ofhearts schreef:
Persoonlijk kan ik ook met het slachtoffer en zijn nabestaande meevoelen.
Natuurlijk.
Dit is zinloos en verdiend niemand.

Maar die behoefte om dat massaal te moeten doen, om de man op een voetstuk te willen zetten om wat hij gedaan en bereikt heeft, en opeens een standbeeld of straatnaam te willen gaat mij een beetje boven de pet.
Daar ben ik dan waarschijnlijk inderdaad zelf te nuchter voor.
Maar juist dat massale samenhorigheidsgevoel dat er na zo een drama ontstaat, en bij sommige zelfs behoorlijk “ extreeme vormen “ kan aannemen, dat is me nog niet duidelijk.


Tot het jezelf betreft.

Je zal maar ouder zijn van Tanja Groen, de vrouw zijn van de veroordeelde in de Puttense moordzaak, de onterechte veroordeelde zelf, de asielzoekers in het AZC van Kollum in de jaren '99.

Het is niet zo dat hij niets betekend heeft. Hij heeft vele doorbraken tot stand laten komen die er anders nooit waren geweest. Nabestaanden antwoorden gegeven, maar ook de samenleving. Ik ben leeftijdsgenoot en buurtgenoot van Marianne Vaatstra. Het waren niet alleen haar nabestaanden die slachtoffer waren, maar zijdelings ook alle meiden van haar leeftijd die niet meer alleen over straat konden. Het waren ook de asielzoekers die, bij wijze van, aan de hoogste boom geknoopt werden.

Voor zo iemand heb ik veel respect, altijd ook gehad.

De vergelijking met Hazes, Brood en Fortuyn vind ik dan ook geen eerlijke in deze. Maar ook daar heeft men weer verdriet om hele andere redenen. Verdriet wat er ook mag zijn. Ook als het jezelf minder aan gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:28

Sakura789 schreef:
Interessante post.

Daarnaast heb ik er ook moeite mee dat blijkbaar mensen emoties niet 'mogen' hebben van een aantal schrijvers hier. Dat als je iemand die dood geschoten wordt en niet kent, dat je daar geen verdriet van mag hebben? Dat vind ik persoonlijk een hele aparte denkwijze. Alhoewel ik niet huilend voor de tv zat, dacht ik wel oliebol ik hoop zo dat hij het gaat overleven en er goed uit gaat komen. Juist in de afgelopen periode met Tanja Groen en met Nicky Verstappen heeft hij met zijn team nog zoveel goeds gedaan. Goeds voor 'normale' mensen die in een abnormale situatie terecht zijn gekomen. Het is niet zo dat hij voor de bühne alleen maar zaken opknapte voor andere BN'ners. Het was juist zijn doortastendheid, medemenselijkheid en contact blijven houden met nabestaanden en al opgeloste zaken.

Daarbij is verdriet heel persoonlijk. Iemand mag bij het verliezen van z'n hond niet minder verlies hebben als een ander bij het verliezen van een ouder. Verdriet is niet meetbaar en iedereen gaat er anders mee om.

@nine1987 ik zie in je post alleen maar onderbuikgevoelens en insinuaties. Daardoor kan ik de inhoud van je post iets minder serieus nemen.

Zegt iemand hier dat je die emoties niet mag hebben dan? Je mag ze zeker hebben, alleen heeft niet iedereen dat en dat is ook prima en men mag ook prima zeggen waarom men dat niet heeft.

Dat jij hem op een voetstuk zet is prima, maar als iemand dat niet doet dan is dat ook goed.
Ik krijg bij jouw posts het idee dat jij de mensen met een andere beleving van dit alles juist niet goed keurt.
Mensen hoeven iemand niet te verheerlijken om respect voor diens prestaties te hebben hoor.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:38

Wie krijgt er dan wel terecht een straatnaam of standbeeld, of is dat altijd onzin? (Serieuze vraag)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:50

Mindim schreef:
Dat jij hem op een voetstuk zet is prima, maar als iemand dat niet doet dan is dat ook goed.
Ik krijg bij jouw posts het idee dat jij de mensen met een andere beleving van dit alles juist niet goed keurt.
Mensen hoeven iemand niet te verheerlijken om respect voor diens prestaties te hebben hoor.


Volgens mij was de vraag waarom personen verheerlijkt worden (meestal na hun dood)? Volgens mij verheerlijk ik hem niet, maar geef ik wel aan dat ik het snap ihkv wat hij voor de maatschappij betekende. Een luis in de pels die ook de politie en het OM op scherp stelde. Ik denk dat we daar als maatschappij veel aan hebben, net als die politici die zaken aan de kaak stellen waardoor de maatschappij beter wordt (Omtzigt, Leijten, Azarkan). Daar heb ik mega veel respect voor, ondanks dat ze niet bij een partij horen waar ik op zou stemmen. Dat zie ik los van elkaar.

In dit geval lijkt mij het antwoord door hun prestaties, het is niet gek dat mensen dat waarderen. En ja, misschien meer na een dood dan bij leven. Ik kan me alleen niet in onderbuik posts vinden, dat er bij hem meer politie is ingezet dan bij Henk om de hoek. Dat is totaal ongefundeerd imo. Daar sla ik wel op aan.

Ik hoef ook niet afscheid te nemen of een bloem ergens te leggen, dat mensen dat wel willen doen, dat is aan hen. Net als dat het aan de mensen is om bloemen te leggen bij het standbeeld van Hazes, daar heb ik totaal niets mee, maar ik snap dat mensen troost uit zijn muziek halen en hem nu nog willen eren/bedanken voor wat hij voor ze gedaan heeft.

Ik vraag me af of er nog echt haters zijn, volgens mij vonden mensen hem lange tijd irritant omdat hij overal opdook. Alleen heb ik wel het gevoel dat het steeds minder werd, omdat het vaak inhoudelijk ging over zaken.

7ofhearts

Berichten: 2828
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 11:01

Zoals al eerder gezegd heeft het rijtje mensen wat ik opnoem in de openingspost niets / weinig met Peter R te maken.
Het ging mij om het massale “ ons “ gevoel dat al deze zaken opriep.
Er zijn er vast meer geweest, maar deze zaten nog in mijn geheugen.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:15

Even een heel andere insteek.

Ooit was ik studente, had net een nieuwe kamer (woonde in een nieuwe omgeving) waar ik nauwelijks iemand kende.
En op een zondagmiddag zag ik rook. Veel rook. In minder dan geen tijd hoorde ik sirenes, de brandweer was dus al onderweg.
... wat te doen?
Ik ben naar buiten gegaan en heb samen met mijn nieuwe buren naar de brand staan kijken.
Voor mij voelde het als 'wij houden de wacht'.
Waken, met elkaar een wake houden,
omdat hier iets gebeurt / gebeurd is wat we niet willen. (Lang leve de brandweer, dat staat beslist buiten kijf - dat moet eerst, maar werd kundig gedaan.)

Het kan lijken op ramptoerisme, maar is het niet. Ramptoerisme gaat over sensatie.
Waken gaat over menselijkheid.
Over letterlijk 'present zijn' als het noodlot (of....) toeslaat.

7ofhearts

Berichten: 2828
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 11:20

Dat mag hoor Janneke2. Maar aan de andere kant waarom zou je de wacht houden als de professionals er al zijn?

Als ik iemand zie die hulp nodig heeft zal ik die altijd aanbieden, maar als er al hulp is die actie onderneemt loop ik door.

Heb ook eens meegemaakt dat er heibel was in de trein, maar de conducteur en spoorwegpolitie hadden de situatie onder controle.

Toch was er een burgerman die schijnbaar zijn roeping gemist had en zelfstandig mensen aan het aanroepen was waar men wel of niet mocht zitten.
Zogenaamd om de conducteur zijn werk te kunnen laten doen.
Goed bedoeld maar vond het bloed irritant.
Er was meer dan genoeg personeel, de situatie is onder controle, wat wil hij dan nog?
In dit geval kon hij ook water op het vuur gooien door zich er mee te bemoeien en iemand aan te spreken die daar niet goed op reageert.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 26-07-21 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:28

Me dunkt dat het verschrikkelijk druk was in de Leidse Dwarsstraat na het hele gebeuren. Sommigen (sensatie zoekers) liepen wel 6x langs!
Over ramp toerisme gesproken....

Ik vind het heel erg wat hem is overkomen. Het is zo nutteloos en erg verdrietig voor zijn nabestaanden maar cru gezegd zat het er aan te komen. En dat wist hij en zijn familie ook. Ik heb het interview met zijn vriendin gelezen en die had er zo op gehamerd hij geen vertrouwens man moest worden in die verdoemde Marengo zaak. En dat hij beveiliging moest nemen.
Hij koos anders. Nu wil ik niet zeggen eigen schuld dikke ... maar is zijn enorme trots en hem niet uiteindelijk fataal geworden!?
Ik snap zowiezo niet dat mensen maar ,,uit de weg geruimd moeten worden,, om ze het eeuwige zwijgen op te leggen.

Ik vind het erg maar heb niet behoefte de plek te bezoeken of afscheid te nemen in Care bij iemand die ik niet persoonlijk ken. En al die programma’s op tv die over hem gingen heb ik ook op het laatst weg gezapt. Het werd wat vervelend vond ik.

Er gaat nu een petitie rond dat ze de Leidse dwarsstraat zijn naam moeten geven en daar zijn veel Amsterdammers op tegen.