Frederique (14) zwaar mishandeld..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:44

Volgens mij kunnen we haar gerust als "haar" benoemen, aangezien haar vader dat ook doet. Waarschijnlijk weet hij wel hoe ze het liefst aangesproken wil worden.

Ook betwijfel ik of hangjongeren die heuptasje dragen en in groepjes mensen in elkaar slaan ooit in aanraking zullen komen met een genderstudie aan de UU of aan de Radboud universiteit. Het probleem ligt waarschijnlijk ergens anders (geloof, afwezige ouders, slechte rolmodellen, armoede, laag IQ, beperkte toekomstkansen).

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:45

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:
een watte?

eufemisme is een vervangend woord, zijn we heel goed in in nederland.
Want de ouderwetse woorden zijn tegenwoordig altijd beledigend.

Maar snap hem even niet in deze context.
"Er zijn nog meer dan genoeg mensen die zo'n godsgruwelijke hekel hebben aan non-binaire mensen of homoseksuele mensen dat ze ze het liefst meteen in elkaar timmeren, bij voorkeur tot ze voorgoed stoppen met ademen [...]" vond ik zo plat.

}> maar wel duidelijk.

Ja die zullen er zijn en daar moeten we wel aan werken.
Maar misschien is het belangrijk in kaart te brengen uit welke hoek dat komt.
Maar dat mag dan vaak weer niet.
Zijn de ouders van deze mensen overwegend extreem rechts, komen ze uit een laag milieu of juist uit de villa wijk, enz enz.
Dan kan er misschien gerichter onderwezen worden. En ja ook gestraft, pak daarbij de ouders ook maar eens flink aan.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:47

enzino schreef:
Volgens mij kunnen we haar gerust als "haar" benoemen, aangezien haar vader dat ook doet. Waarschijnlijk weet hij wel hoe ze het liefst aangesproken wil worden.

Ook betwijfel ik of hangjongeren die heuptasje dragen en in groepjes mensen in elkaar slaan ooit in aanraking zullen komen met een genderstudie aan de UU of aan de Radboud universiteit. Het probleem ligt waarschijnlijk ergens anders (geloof, afwezige ouders, slechte rolmodellen, armoede, laag IQ, beperkte toekomstkansen).

Ze is niet transgender dus haar is gewoon wie ze altijd is geweest.

Citaat:
De vader is verbijsterd. ‘Waarom zou je zoiets doen? Mijn dochter Frédérique is niet transgender, maar zegt gewoon dat ze is wie ze is. Dat zo’n zin zoveel boosheid en agressie heeft opgewekt. Hij slaat haar gewoon helemaal de paasei.’


Het is gewoon een verstandig meisje met wijze antwoorden en dat wilde deze stommelingen niet als antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:47

Cer schreef:
Ehm.. Vuurvleugels... helemaal prima dat die opleiding er is met genderstudies en alles, maar haar vader had het in het radiobericht ook over haar. Er is nergens gezegd dat dit alles te maken heeft met hoe Frederique aangesproken wilde worden.. meer dat zij een antwoord gaf wat voor de jongens niet afdoende was...

Deze kant hoeft dit topic niet op te gaan vind ik....

Citaat:
Door hier bijvoorbeeld Frederique als 'hen of diens' te bespreken, niet als 'haar'. In het artikel staat nergens dat het diens wens is, maar gezien de aanleiding van deze gebeurtenis lijkt het me eerlijk als we er uit voorzorg vanuit gaan dat de wens bij non-binaire voornaamwoorden ligt

...... ik snap deze niet...

maar, dit gaat meer over zinloos geweld, althans, zo stak ik hem in. Dit topic gaat wat mij betreft verder niet over gender... maar goed, ik snap dat het kan.
Maar om vooraf dingen te gaan doen, ik zie niet precies in waarom dat zou moeten... ? Aannames zijn nooit goed denk, welke kant op ook...
Naja, in essentie is ze natuurlijk in elkaar geslagen omdat die jongens niet makkelijk een labeltje 'man' of 'vrouw' op haar konden plakken en zij daar ook niet in meeging, dus dan heb je het wel over gender. Ik dacht naar aanleiding van je OP ook dat je het specifiek had over geweld tegen LGBTI+ mensen, niet over zinloos geweld an sich, ook omdat je het hebt over tolerantie. :)

purny schreef:
Ik snap niet wat een studie kan betekenen in het minder in elkaar slaan van mensen...
Hoe goed ik het ook vind dat die vakken/minoren/studies er zijn, je slaat inderdaad wel de spijker op z'n kop. Ik zie het ook in mijn omgeving met mijn universitair opgeleide vrienden die alleen Gymnasiasten in de klas hebben: die hebben soms echt geen flauw benul van wat Henk en Ingrid van bepaalde zaken vinden, die denken dat hun clubje met hoogopgeleide vrienden, en hoogopgeleide kinderen van hoogopgeleide ouders in hun klassen representatief is voor de rest van de samenleving. En dat is gewoon niet zo.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:48

De guppen die op vakantie "even" iemand doodtrappen komen uit een welgestelde klasse. Andere jonkies toen 10 en 11 bv in arnhem juist uit het afvoerputje van de stad. De grootste achterstandswijk. Maar meest zijn het mannen en jongens geen meisjes of vrouwen. Al wordt dat ook steeds meer helaas

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:50

50 jaar geleden helemaal in elkaar geslagen tot aan breuk schaambeen toe.
Is heus van alle tijden, alleen nu werd er gebruik gemaakt van allerhande media waardoor zaken veel meer bekendheid krijgen.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 09:56

Citaat:
Naja, in essentie is ze natuurlijk in elkaar geslagen omdat die jongens niet makkelijk een labeltje 'man' of 'vrouw' op haar konden plakken en zij daar ook niet in meeging, dus dan heb je het wel over gender.
wat dat betreft heb je zeker gelijk, ik vond het ook lastig om in te kleden..

Citaat:
Ik dacht naar aanleiding van je OP ook dat je het specifiek had over geweld tegen LGBTI+ mensen

Nu ik er zo over nadenk, ik denk het wel... wat ik daarbij ineens lastig vond is dat 'we' Frederique dan als 'hen' moesten gaan benoemen (alsof 'we' een tikje op de vingers kregen) en dat vond ik dan weer raar....

Citaat:
niet over zinloos geweld an sich, ook omdat je het hebt over tolerantie. :)

Ah, ik heb m even teruggelezen, maar de sneer over tolerantie was naar mij? :)
Het is inderdaad niet de juiste uitdrukking, nu ik jouw uitleg teruglees... Men zou niet 'tolerant' moeten zijn, maar er gewoon niks van moeten vinden.. eens :j
Aan de andere kant, als je er echt diepgeworteld iets tegen hebt omdat het ingaat tegen alles wat je denkt/gelooft, dan is tolerantie goed genoeg denk?

Citaat:
die hebben soms echt geen flauw benul van wat Henk en Ingrid van bepaalde zaken vinden, die denken dat hun clubje met hoogopgeleide vrienden, en hoogopgeleide kinderen van hoogopgeleide ouders in hun klassen representatief is voor de rest van de samenleving. En dat is gewoon niet zo.

Ik snap nooit helemaal wat bepaalde voornamen hiermee te maken hebben, maar het zou kunnen dat het zo is. ik zit niet in hoogopgeleide kringen, ik zou eigenlijk niet weten hoe ze daar over dingen denken...

Daarom kan ik sommige teksten ook niet goed verwoorden denk ik.. stukje opleiding gemist :j

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:11

Morganlefay schreef:
50 jaar geleden helemaal in elkaar geslagen tot aan breuk schaambeen toe.
Is heus van alle tijden, alleen nu werd er gebruik gemaakt van allerhande media waardoor zaken veel meer bekendheid krijgen.

Precies. Die "jeugd van tegenwoordig" uitspraken hebben geen waarde hier, dit soort praktijken zijn van alle tijden helaas.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 10:12

Citaat:
Precies. Die "jeugd van tegenwoordig" uitspraken hebben geen waarde hier, dit soort praktijken zijn van alle tijden helaas.

Maar het verandert dus ook niet... en dat vind ik zo jammer....

Dat het altijd al zo is / was geweest is niet het excuus om het dan maar zo te laten....
Maar een gedeelte van de mensen wil dan denk niet ontwikkelen ofzo...

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:25

Ik vindd de jeugd kei en keihard. Respect is ver te zoeken en de echt behulpzame respectvolle kinderen zijn moeilijk vindbaar. Het gros is echt ego gecentreerd.
Opvoeding en gezinnen draaien veel meer rond kinderen dan vroeger. Als kind moest je voorheen gewoon met het gezin meedraaien. Nu staan kinderen op een voetstuk.
Bovendien doet groepsdruk een hoop.

Ik vind het er echt niet gezelliger op worden voor de jeugd die wel spoort en hou mn hart vast voor alle kindjes die nu (of al een aantal jaar) ter wereld zijn.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:29

Cer schreef:
Dat is dan toch precies wat ik bedoel.. voor de 'jonge' jeugd is het geen 'aanpassing' of 'verandering' geweest waar ze aan hebben moeten wennen, maar is het gewoon zo. Dus daar moeilijk over doen snap ik al helemaal niet...

Dat ze mensen daarom in elkaar moet slaan, krijgen ze van anderen mee... Ouderen? Media? Iets?


Wat Frédérique is aangedaan valt niet goed te praten, punt.
Maar pubers zijn nu eenmaal bezig met zaken als 'identiteit'. Jongen/ meisje, he of ho, dat kwam niet ter sprake toen oma nog jong was, maar er is bloed gevloeid tussen Beatles en Stones aanhangers. Of 'soul' tegen de rest. Daarna kwam punk...

En een soort vriendschappelijk je tegen elkaar afzetten, prima.
Maar geweld - nee.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Frederique (14) zwaar mishandeld..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 10:31

Janneke2, ik snap je post niet? Praat ik iets goed?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:40

purny schreef:
De straffen in NL zijn te licht. De dadertjes zullen er wel vanaf komen met een aantal uurtjes schoffelen.
Geweld is van alle tijden.
Word tijd dat de straffen omhoog gaan


Doorgaans straffen we in Nederland tamelijk licht, omdat het niet helpt.
(De US of A straft zwaar en is een veel gewelddadiger en onveiliger maatschappij. We lijken een beetje op Skandinavie, waar men ook licht straft en het doorgaans veilig is.)

Schoffelen wordt wel eens opgelegd als taakstraf.
In principe ben ik er een voorstander van. (Een fiks aantal uren onder begeleiding van een stevige tuinman met je handen werken, misschien geen echte straf, maar het is voor velen wel een nuttige verruiming van de blik.)

Een van de andere maatregelen die de jeugdrechter ter beschikking staat is een fikse cursus/ therapie om agressie om te vormen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:42

Cer schreef:
Janneke2, ik snap je post niet? Praat ik iets goed?

Goede vraag, dank je wel.

Nu het antwoord nog: nee hoor, jij praat niets goed.
Ik dek(te) mezelf in.

Dat gedoe van alle tijden is, is geen excuus voor geweld
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-07-21 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Frederique (14) zwaar mishandeld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:46

Wat mij betreft komen jonge daders van zinloos geweld er niet zo gemakkelijk vanaf. Jeugd TBS , twee jaar schoffelen en verplicht wekelijks naar cursus. Zodat ze nog lang na kunnen denken hoe zinloos ze bezig zijn geweest. En een lange voorwaardelijke proeftijd, minimaal tot 21 jaar.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 10:47

@Janneke2; Ah zo, oke helder :j

Ik twijfel overigens of bij jonge kinderen het helpt om strenger t straffen... deze zijn niet eens meerderjarig (in tegenstelling tot die debielen in Mallorca)..

Wat dat betreft is denk ik goed te merken dat jeugdzorg, begeleiding, bijstand van probleemgezinnen etc niet werkt / er niet is / te ingewikkeld is e.d.
Kinderen verzinnen dit niet zelf, dit hebben ze ergens van meegekregen..

Aan de andere kant, als ergens heel consequent uitgevoerd zou worden dat als je dit soort dingen doet, dat je dan uit de maatschappij verwijdert wordt, zou dat werken? Het ruimt in ieder geval wel op... (even het probleem van 'waar laat je ze dan' compleet negerend hoor...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:50

Hutcherson schreef:
Ik vindd de jeugd kei en keihard. Respect is ver te zoeken en de echt behulpzame respectvolle kinderen zijn moeilijk vindbaar. Het gros is echt ego gecentreerd.
Opvoeding en gezinnen draaien veel meer rond kinderen dan vroeger. Als kind moest je voorheen gewoon met het gezin meedraaien. Nu staan kinderen op een voetstuk.
Bovendien doet groepsdruk een hoop.

Ik vind het er echt niet gezelliger op worden voor de jeugd die wel spoort en hou mn hart vast voor alle kindjes die nu (of al een aantal jaar) ter wereld zijn.


Dit. Kinderen mogen niet meer gecorrigeerd worden maar worden als prinsjes en prinsesjes behandeld. Wordt het imo niet beter op :n

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Frederique (14) zwaar mishandeld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:10

Ik herken het ook niet dat er nu meer of minder geweld is, maar soms denk ik wel dat het anders is.

Je kan van alles de schuld geven, maar jeugd op die leeftijd moet het toch ergens vandaan hebben?

Ik vind het te makkelijk gezegd dat ouders te weinig tijd hadden door werk en de kinderen teveel mochten of als prinsjes en prinsesjes behandeld worden. Dat is namelijk ook van alle tijden. En dat hoeft echt niet altijd negatief te zijn.
Veel mensen oordelen uit eigen ervaring vanuit hun eigen omgeving, maar overal zijn goede en slechte mensen.

Ik denk dat je echt een stap terug moet doen als je dit soort problemen wil aanpakken. Voor deze jeugd misschien wat laat, maar jeugd heeft goede voorbeelden nodig.

Op tv en social media kan je nog zoveel laten zien over acceptatie bijv, maar als dat onderling toch anders wordt opgepakt, is dat nog steeds een probleem.
En mensen zullen altijd een reden zoeken en of vinden om een ander te pesten, pijn te doen, te kwetsen etc.

Op scholen zijn er wel regels hoe we met elkaar omgaan, dus het gaat thuis en op straat mis.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Frederique (14) zwaar mishandeld..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 11:15

Ik denk dat juist social media niet altijd helpt en wellicht een katalysator is...

Ik hoorde laatst nog (in een historische podcast meen ik) dat mensen echt jaren nodig hadden om te wennen aan printed press (dus kranten enzo, waarmee het nieuws snel ging) en dat het internet wat dat betreft nog heel jong is, en dat digitaal pesten nog veel jonger is...

En als je nu ook ziet welke voorbeelden BN-ers geven, hoef je daar iig niet altijd wat van te verwachten... Ik heb ook begrepen dat het op scholen lastig is (de berichten dat leraren worden geintimideerd zijn er natuurlijk ook al een poosje..)..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Frederique (14) zwaar mishandeld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:28

Ja, ik vind internet en social media ook echt wel een serieus probleem.

Maar, problemen verplaatssen zich. Als we gewend zijn aan social media etc, komt er weer wat anders.

Leraren werden vroeger al gepest. Ik zat 2 jaar in een hele heftige klas en daar zijn leraren echt overspannen naar huis gegaan en zijn vervangers huilend de klas uit gelopen.

Volgens mij zijn mensen nu veel banger voor de gevolgen als je iets zegt of het voor iemand opneemt. Ik zat bij een meisje in de klas die gepest werd, waar ik ook samen mee in de bus zat naar school. Ik heb daar weleens wat van gezegd en dat stop gezet en was het klaar. Had geen gevolgen voor mij.

Nu durven mensen ook echt niks meer te zeggen. Dat is ook wat je hoort als mensen getuige zijn van geweld. Je kan niks zeggen, want dan ben je de volgende.

Maar agressie moet echt ergens vandaan komen. Onze zoon had op de creche een jongetje die heel agressief was. Dat vroeg veel van de leiding en door zijn agressie wilde kinderen niet meer met hem spelen.
Onze zoon is vrij nuchter en ben 1x met hem mee geweest dat hij bij dat jochie ging spelen en 1x met hem en zijn moeder op pad. Beide keren toch wel gezien waar het probleem zat. Helaas............Daarover toen contact gehad met de creche, maar die hadden ook al vaker hulp ingeschakeld en dat werd steeds weer afgewezen.

Maar.......wij werkten en onze zoon heeft daar geen last van gehad, functioneert goed, is sociaal etc. Dat jongetje ging naar de creche, moeder zat thuis, vader kwam en ging.

Op die leeftijd wist onze zoon nog niet eens wat agressie was in principe. Die kreeg geen klappen en of trappen, werd niet aan zijn arm of oor ergens heen gesleurd.
Die agressie krijg je ergens mee.

En dan ligt het daarnaast ook aan de rest van je omgeving. School, vrienden en sport kunnen wel een gunstige invloed hebben. Ook als het thuis mis gaat.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:36

Superpony ja klopt :j. Ik meen dat onderzoeken ook uitwijzen dat kinderen bij wie ‘corrigerende tikken’ (of erger) is toegepast ook leren dat geweld een prima manier is om te reageren op iets waar je het niet mee eens bent. Dat is het voorbeeld wat je als ouder namelijk meegeeft aan je kinderen: geweld gebruiken bij/door (een soort van) onmacht.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:52

Mkango schreef:
Er zijn nog meer dan genoeg mensen die het maar niets vinden, non-binaire mensen of homoseksuele mensen, en die groep is echt een heel stuk groter dan je denkt en bestaat uit mensen van alle generaties, rangen, standen en culturele achtergronden. Dat gedachtegoed blijft bestaan, want dat wordt immers van ouder op kind doorgegeven.


Maar waarom zou men het niet "niets" mogen vinden? Dat staat toch los van het respect dat je als mens voor elkaar zou moeten hebben? Dat maakt dat je niemand discrimineert of achterstelt als mens? Mensen die het "maar niets" vinden mogen er ook zijn.

Brainless

Berichten: 29728
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:21

S8903N schreef:
Hutcherson schreef:
Ik vindd de jeugd kei en keihard. Respect is ver te zoeken en de echt behulpzame respectvolle kinderen zijn moeilijk vindbaar. Het gros is echt ego gecentreerd.
Opvoeding en gezinnen draaien veel meer rond kinderen dan vroeger. Als kind moest je voorheen gewoon met het gezin meedraaien. Nu staan kinderen op een voetstuk.
Bovendien doet groepsdruk een hoop.

Ik vind het er echt niet gezelliger op worden voor de jeugd die wel spoort en hou mn hart vast voor alle kindjes die nu (of al een aantal jaar) ter wereld zijn.


Dit. Kinderen mogen niet meer gecorrigeerd worden maar worden als prinsjes en prinsesjes behandeld. Wordt het imo niet beter op :n

Vroeger werd er ook veel mishandeld en in elkaar geslagen.
Dus het is een drogreden om te zeggen dat het nu ineens komt omdat kinderen niet gecorrigeerd mogen worden.

Vroeger werd er ook al aan homomeppen gedaan, maar dat kwam niet in de krant.
Mijn opa (van voor de oorlog) zei ook al dat je toen niet door een bepaald buurtschap moest fietsen omdat je dan even de buurt uit werd geholpen (dat ging ook andersom hoor).
Het is echt niet de huidige generatie.

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:46

Gebeurde vroeger ook wel.

Maar dan nog zo jong en dan maar gaan slaan laat ze elkaar dan lekker slaan en niet een iemand die voorbij komt. ( of boksles of vechtsportgaan doen leer zé meteen wat fatsoen)...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:10

Babootje schreef:
Mkango schreef:
Er zijn nog meer dan genoeg mensen die het maar niets vinden, non-binaire mensen of homoseksuele mensen, en die groep is echt een heel stuk groter dan je denkt en bestaat uit mensen van alle generaties, rangen, standen en culturele achtergronden. Dat gedachtegoed blijft bestaan, want dat wordt immers van ouder op kind doorgegeven.


Maar waarom zou men het niet "niets" mogen vinden? Dat staat toch los van het respect dat je als mens voor elkaar zou moeten hebben? Dat maakt dat je niemand discrimineert of achterstelt als mens? Mensen die het "maar niets" vinden mogen er ook zijn.

Dan ga je er wel vanuit dat degenen die het 'niets" vinden daarbij daadwerkelijk onderscheid maken tussen gender en persoon. Ik betwijfel dat. 'Het niets vinden' heeft al snel een algemene strekking; het feit dat men zich er zélf niets bij voor kan stellen is voor een bepaalde groep reden genoeg om alles wat afwijkt van de heteroseksuele norm te wantrouwen, af te keuren of ronduit te verwerpen.
Daar zul je als samenleving toch iets mee moeten doen, wil je dit soort trieste agressie verminderen. Het geweld strenger straffen, en daarnaast uitzoeken hoe je die groep kunt bereiken met educatie en voorlichting om de angst en afkeer jegens LHBTI+ te doorbreken.

Ik denk persoonlijk dat je dit fenomeen ook moet zien in het licht van de maatschappelijke polarisatie. Er is een groeiend aantal mensen dat er nogal conservatieve, zoniet reactionaire ideeën op nahoudt.