Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 23:59

Ik kon er geen recent topic over vinden, dus bij deze..

Waarom ik dit aanmaak; in mijn omgeving, niemand die zich er echt druk om maakt.. niemand die praat over de bosbranden, overstromingen, alle duidelijke tekenen van opwarming van de aarde. Ecologen zeggen dat de CO2 nu uitstoot zeer ernstig is.. giftige gassen.. ontzettend veel dieren die omkomen.. Maar ook mensen waarvan hun huis en leefomgeving wordt verwoest, mensen die overlijden of zoek zijn.

De aarde gaat letterlijk kapot :(

Het maakt mij zo verdrietig en ik snap niet dat het (in mijn omgeving althans) slechts een nieuwsbericht is op Facebook en dat het mensen verder niet echt lijkt te raken of bezig houdt. Alleen de mensen die als hulpverleners op de locaties aanwezig zijn of de mensen die middenin de ellende zitten.

Misschien doe ik maar wat assumpties maar dit is hoe ik het ervaar. Hoe is dit bij jullie?

En ja.. Ik weet dat alleen verdrietig erom zijn niet helpt. Ik zou graag iets doen om te helpen. En iedereen zou dat eigenlijk moeten doen..

Nou ja, wellicht kan het op deze manier toch wat meer bespreekbaar worden gemaakt, al dan niet in het echt maar toch.. :)

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:12

Heel eerlijk? Door de overbevolking en hang naar luxe en welvaart ga je dit niet meer oplossen. We gebruiken de aarde langzaam op en dat proces is onontbeerlijk en niet meer om te keren.
Accepteer dat de aarde uiteindelijk ophoudt te bestaan en maak daar geen probleem van.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:18

Wildgirl schreef:
Accepteer dat de aarde uiteindelijk ophoudt te bestaan en maak daar geen probleem van.

De aarde zal echt wel blijven bestaan hoor, die bestaat al vele miljarden jaren en zal rustig zijn rondjes door het heelal blijven draaien.
Zelfs toen er veel landdieren dood gingen, herstelde de boel weer.
Alleen zal dat weer in een andere vorm (lees: met andere dieren) zijn.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:26

Bosbranden en overstromingen zijn van alle tijden. Heel naar als het je raakt maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer/natuur. Dat gebeurde 1000 jaar geleden ook al.

Meestal gebeurd dit op plaatsen waar we er niet zoveel van zien en horen maar nu raakt het ons dichtbij.

Wateroverlast hebben we al vaker gehad en daar hebben we onze dijken en rivieren op aangepast. We hebben nu wel wat overlast gehad maar gelukkig niet zoals in Duitsland en België. Wellicht omdat hier al grote maatregelen zijn genomen in het verleden is het hier heel beperkt gebleven.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 00:27

Er zijn natuurlijk wel acties die kunnen worden ondernomen om het effect te vertragen/verminderen (zie de film van David Attenborough- A Life on our Planet), maar omkeren denk ik ook niet.

En dan nog, het zal dan globaal moeten gebeuren en in heel veel landen is ofwel niet de bereidheid ertoe om iets te veranderen, ofwel economisch gezien niet de mogelijkheid, ofwel dat mensen het probleem niet erkennen.. Ik denk dat dat het heel lastig en wellicht onmogelijk maakt..

Het is dan misschien ook wel een kwestie van accepteren (en ik geloof er ook in dat de aarde ooit zonder mensen verder zal gaan). Maar ik vind ook lastig bijvoorbeeld de vraag; wil je kinderen nemen in deze tijden, en weer kinderen na jouw kinderen, hoe laat je de aarde voor hen achter? Hoe lang kunnen mensen nog voortbestaan op aarde, hoe kunnen zij dan verder leven en hoe heftig worden alle natuurrampen over x aantal jaar..

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:30

De mens moet gewoon uitsterven, dan heeft de rest weer een normaal leven.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:36

Zolang het EU circus in Brussel en Straatsburg elke maand van standplaats wisselt en talloze van die ambtenaren de hele aardbol voor reisjes over vliegen die nutteloos zijn… nee dan heb ik wel andere dingen waar ik mij druk om moet maken.

Doe wat ik zeg maar doe niet wat ik doe. Die filosofie hanteren de meesten.

Het is nooit verkeerd om zuiniger te leven of minder energie te verbruiken. Wil je echt iets voor de planeet doen plant je dan niet voort. Dan is de toekomstige footprint 0.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:37

Klimaatverandering is een vreemd beestje, omdat klimaat een gemiddelde van 30 jaar is ben je al 'te laat' zodra het daadwerkelijk aantoonbaar is in de gegevens. In het geval van de overstromingen kun je namelijk stellen dat het een 'once in a century'-geval is, waarbij het gewoonweg volgens het schema abnormaal is. Mocht het echter over 5 jaar weer raak zijn en daarna weer, dan kan je het daadwerkelijk direct linken.

Op dit moment kun je eigenlijk vooral theorieën maken en extrapoleren op de kleine verschillen die nu duidelijker worden. In de Trouw stond onlangs een groot onderzoek hierover, waar grappig genoeg dus uitkwam dat onregelmatigheden qua weer de norm gaan worden in Nederland.

Afbeelding

Wat dat betreft passen de buien die zorgden voor extreme wateroverlast dus wel bij die grilligheid.

Ik maak me echt zorgen om de aarde, helemaal omdat 'earth overshoot day' steeds eerder valt. We gebruiken per jaar 1,7 aardes aan materiaal om ons te voorzien. Op die manier blijft er sowieso al niets over voor de generatie, zelfs al kunnen we natuurrampen inperken.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:46

IsaCalixa schreef:
Er zijn natuurlijk wel acties die kunnen worden ondernomen om het effect te vertragen/verminderen (zie de film van David Attenborough- A Life on our Planet), maar omkeren denk ik ook niet.

En dan nog, het zal dan globaal moeten gebeuren en in heel veel landen is ofwel niet de bereidheid ertoe om iets te veranderen, ofwel economisch gezien niet de mogelijkheid, ofwel dat mensen het probleem niet erkennen.. Ik denk dat dat het heel lastig en wellicht onmogelijk maakt..

Het is dan misschien ook wel een kwestie van accepteren (en ik geloof er ook in dat de aarde ooit zonder mensen verder zal gaan). Maar ik vind ook lastig bijvoorbeeld de vraag; wil je kinderen nemen in deze tijden, en weer kinderen na jouw kinderen, hoe laat je de aarde voor hen achter? Hoe lang kunnen mensen nog voortbestaan op aarde, hoe kunnen zij dan verder leven en hoe heftig worden alle natuurrampen over x aantal jaar..



Deze film van David A. zou iedereen moeten zien.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 01:00

Ik ben er ook vaak verdrietig om. Ik snap niet hoe mensen zo egoïstisch of dom kunnen zijn om het niet te zien
Ik doe zelf ook altijd mijn best om zo'n klein mogelijke voetafdruk te hebben

Er gaan ook veel klimaat vluchtelingen komen door deze verandering

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 01:00

Electra63 schreef:
IsaCalixa schreef:
Er zijn natuurlijk wel acties die kunnen worden ondernomen om het effect te vertragen/verminderen (zie de film van David Attenborough- A Life on our Planet), maar omkeren denk ik ook niet.

En dan nog, het zal dan globaal moeten gebeuren en in heel veel landen is ofwel niet de bereidheid ertoe om iets te veranderen, ofwel economisch gezien niet de mogelijkheid, ofwel dat mensen het probleem niet erkennen.. Ik denk dat dat het heel lastig en wellicht onmogelijk maakt..

Het is dan misschien ook wel een kwestie van accepteren (en ik geloof er ook in dat de aarde ooit zonder mensen verder zal gaan). Maar ik vind ook lastig bijvoorbeeld de vraag; wil je kinderen nemen in deze tijden, en weer kinderen na jouw kinderen, hoe laat je de aarde voor hen achter? Hoe lang kunnen mensen nog voortbestaan op aarde, hoe kunnen zij dan verder leven en hoe heftig worden alle natuurrampen over x aantal jaar..



Deze film van David A. zou iedereen moeten zien.


Mee eens. Zeer indrukwekkende, beangstigende maar ook zeer inzichtgevende film.

https://youtu.be/64R2MYUt394

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 01:22


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 05:09

Waarschijnlijk ben ik wat te oud en cynisch om me hier nog druk om te maken. Elke keer is er weer een nieuwe crisis, een crisis waar de media over kan rapporteren waardoor ze meer verkopen en een crisis waar de overheid mooi gebruik van kan maken om je rechten te beperken en je een grotere rekening aan het einde van het jaar te presenteren. Vervolgens nog een groep "wetenschappers" dat in ruil voor een mooie som geld wel onderzoek wil doen om bewijzen te zoeken bij welke claim je ook maakt. Dan zijn we weer een paar jaar verder, heeft het niets opgeleverd voor het doel waar het voor was, en komt de volgende crisis waardoor de belasting verder omhoog mag.

En maar lekker investeren in elektrische auto's en warmtepompen terwijl er miljarden mensen ter wereld geen voedselzekerheid hebben. Als je de wereld beter wilt maken dan kijk je eerst waar je investeringen het beste rendement hebben en niet wat dit jaar populair is op sociale media. En klimaatverandering is erg duur en "levert" weinig op, dus dat staat niet bovenaan de lijst.

Eerst was het de opwarming van de aarde, maar dat paste niet bij de data dus maakte we daar klimaatverandering van, toen was Trump een probleem en werd alles gericht op racisme, toen kwam covid, en zo snel dat geen heet onderwerp meer is komt de volgende crisis. Ik zet mijn geld op covid tot het weer gaat verbeteren in 2023 en BLM weer de straat op kan om de 2024 verkiezingen te beïnvloeden door te rellen. Mensen zullen daarna wel moe zijn van klimaatverandering dus komt er een nieuw onderwerp: een koude oorlog met China/Rusland (ook al tijden in de maak).

robert45 schreef:
Doe wat ik zeg maar doe niet wat ik doe. Die filosofie hanteren de meesten.

Ook ik heb Animal Farm wat te vaak gelezen (all animals are equal ... ). Had de EU laatst niet een voorstel om heffingen op kerosie in te voeren (of te verhogen)? Met twee uitzonderingen: vrachtverkeer (want dan telt de uitstoot niet) en privé vluchten (want anders schieten ze zichzelf en hun miljonair-aanhang in de voet).

Ik ga me pas zorgen maken als "de elite" woorden bij daden gaat voegen. Dus John Kerry niet meer met een privévliegtuig de wereld rond om te roepen dat vliegen zo slecht is en Obama niet meer aan de kust gaat wonen in een $15m huis in Martha's Vineyard terwijl hij roept dat de zeespiegels zo hard stijgen.


En ja TS, je paniek is begrijpelijk. Dat is het hele idee achter "alarmism". Je moet nu handelen, de hele aarde gaat kapot, niemand doet er wat aan, we zijn gedoemd. Maar misschien kunnen we het nog omkeren... stem op ons om je belasting te verhogen en alles komt goed. Nee, je mag dan niet meer je huis uit, maar denk eens aan die zielige diertjes en aan de bosbranden en alle onzichtbare gassen die er voor zorgen dat we allemaal dood gaan... kom op, nu beslissen of we gaan allemaal dood. Dit is je laatste kans!!!!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 06:50

Ik maak me ook ernstig zorgen en probeer mijn steentje bij te dragen door te letten op wat ik koop, wat ik verbruik etc. Ik heb geen kinderen dus dat is al zeer eco Maar indd....overbevolking.....

Maar zolang de gewone burger er wel op let maar de industrie niet, zie ik het niet veranderen. Dat heeft alles met $$$$ te maken.... zolang de economie en hebberige rijke landen belangrijker zijn dan natuur en dier, zal er niets veranderen vrees ik.

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:00

Als je wat wilt doen ipv jeremineren dat het allemaal zo erg is en cynisch denken dat de het toch allemaal niets helpt en de wereld naar z'n klote gaat, ga naar je gemeente, zoek uit wie daar 'de energietransitie' of 'de warmtetransitie' onder z'n hoede heeft en kijk of je wat kunt betekenen.

Zoek op wat in jouw RES-regio ('regionale energie strategie') in het 'bod' staat en kijk of je in het verdere traject wat kunt doen.

Sluit je aan bij de http://www.jongeklimaatbeweging.nl of als je wat ouder bent, bij http://www.grootoudersvoorhetklimaat.nl (en nee, daar hoef je geen opa of oma voor te zijn)

Kortom: DOE iets ipv achterover leunen. Zat mogelijkheden, zat kansen, maar niets doen helpt idd weinig mee.

Ik ben 60, heb geen kinderen en ik kan makkelijk denken: na mij de zondvloed, maar ik ben wél actief geweest in een burgerforum om mee te denken over de RES in onze regio. En weet je wat? Burgers hebben dmv dat forum daadwerkelijk invloed gehad...

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:05

Ik maak me eigenlijk niet direct zorgen dat de aarde kapot gaat. Het klimaat verandert voor zover ik weet al zolang de aarde bestaat.

Of het leefbaar blijft voor mensen, is een tweede.

Maar waar ik me echt zorgen om maak is de manier waarop het menselijk ras met elkaar om gaat.
Alle steekpartijen, schietpartijen en zinloos geweld zie ik eerder als reden van uitsterven van de mensen dan klimaatverandering

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:25

Er zijn gewoon veel te veel mensen. En toen kwam de natuur eindelijk in actie om een opruimactie te houden en de mens gaat zich massaal beschermen met vaccins en zich opsluiten. Om er maar weer zoveel mogelijk te redden. De natuur zal doorgaan met ingrijpen en ik denk dat we er beter aan doen om er in mee te gaan en op deze manier de wereld te redden. Is het niet dit virus, dan een volgende die nog dodelijker is. Of overstromingen, bosbranden, extreme hitte, tornado’s etc.

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:37

Ik heb geen kinderen, en dat is waar het probleem zit, overbevolking.
Elke groen linkser die iets over een ander durft te zeggen dat ze niet goed genoeg doen voor het milieu maar zelf meer dan 1 kind hebben neem ik niet serieus.

Daarnaast de aarde heeft altijd een veranderend klimaat gehad, of wij dat nu versnellen?
Kan, maar dat is niet zeker.
Neemt niet weg dat we er een bende van maken.
Zeker de wegwerpmaatschappij waar wij nu in leven.
Maar ook ben ik voorstander van alles op dit moment electrisch gaan verplichten, dat is nog te vroeg.
Er word door de elektriciteitscentrales meer gas verstookt dan wanneer we het zelf zouden doen.
Het net zit steeds vol. En kapotte zonnepanelen worden op dezelfde manier bestempeld als asbest als het om opslag gaat. Zonnevelden moet per direct verboden worden, genoeg andere opties nog om ze te leggen.
En in andere landen mogen de mensen voor onze accu auto in slechte omstandigheden werken.

Dus ja ik denk er wel over.
Maar ik lig er niet wakker van en de Nederlandse maatregelen slaan nergens op, hier als een gek betalen voor zogenaamd milieuvriendelijk aan de andere kant van de wereld zetten ze nog kolencentrales neer. en flikkeren ze nog alles in zee.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:41

Stoppen met maar aan blijven fokken, meer en meer mensen op een aarde plempen die het al veel te zwaar heeft. Wij mensen zijn een plaag, de aarde, natuur en de dieren die op uitsterven staan maken alleen een kans als ons aantal drastisch afneemt.

Buiten dat is het mij veruit een raadsel waarom je als weldenkend mens een kind zou willen uitpoepen met de staat van de wereld zoals deze nu is. Om maar te zwijgen over de onderlinge verhoudingen tussen al die mensen...

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:48

Mars schreef:
Stoppen met maar aan blijven fokken, meer en meer mensen op een aarde plempen die het al veel te zwaar heeft. Wij mensen zijn een plaag, de aarde, natuur en de dieren die op uitsterven staan maken alleen een kans als ons aantal drastisch afneemt.

Buiten dat is het mij veruit een raadsel waarom je als weldenkend mens een kind zou willen uitpoepen met de staat van de wereld zoals deze nu is. Om maar te zwijgen over de onderlinge verhoudingen tussen al die mensen...


Nou 1 kind is het probleem niet. Maar mensen willen vaak enorme gezinnen of krijgen gewoon enorme gezinnen omdat ze geen anticonceptie gebruiken. Er zou wereldwijd vrij anticonceptie verkrijgbaar moeten zijn.
En als er dan toch een virusje moet ontsnappen ergens uit een lab, dan graag eentje die zorgt voor onvruchtbaarheid.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:55

Op een bepaalde manier is overbevolking problematisch, maar vergeet niet dat de rijkste 10% van de wereld bijna 50% van de uitstoot op zich heeft. Ik denk dat velen hier ook onder die 10% vallen, en niet al die kindjes in India ;)
https://www.oxfam.org/en/press-releases ... on-account

Ik maak me ook gigantisch veel zorgen om het klimaat, tot het punt dat ik me er soms echt moedeloos over kan voelen. Hoe de wereld gewoon lekker doorgaat met de huidige overconsumptie en bijkomend egoisme vind ik zo ergelijk. Alleen maar snelle winsten om het jezelf in hele korte tijd comfortabel te maken, ten koste van bijna al het andere.

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:56

Eindelijk wordt hier eens genoemd wat het probleem; de mens en de overbevolking.

Er zouden veel minder kinderen geboren moeten worden, per direct.
Dat geeft meer lucht.

Word ook zo moe iver Aids in Afrika, voor maar een klein bedrag kunnen 2 miljoen kinderen overleven door medicatie.
Ja het is intriest, maar wie voedt die 2 miljoen kinderen?

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 09:00

Ibbel schreef:
Als je wat wilt doen ipv jeremineren dat het allemaal zo erg is en cynisch denken dat de het toch allemaal niets helpt en de wereld naar z'n klote gaat, ga naar je gemeente, zoek uit wie daar 'de energietransitie' of 'de warmtetransitie' onder z'n hoede heeft en kijk of je wat kunt betekenen.

Zoek op wat in jouw RES-regio ('regionale energie strategie') in het 'bod' staat en kijk of je in het verdere traject wat kunt doen.

Sluit je aan bij de http://www.jongeklimaatbeweging.nl of als je wat ouder bent, bij http://www.grootoudersvoorhetklimaat.nl (en nee, daar hoef je geen opa of oma voor te zijn)

Kortom: DOE iets ipv achterover leunen. Zat mogelijkheden, zat kansen, maar niets doen helpt idd weinig mee.

Ik ben 60, heb geen kinderen en ik kan makkelijk denken: na mij de zondvloed, maar ik ben wél actief geweest in een burgerforum om mee te denken over de RES in onze regio. En weet je wat? Burgers hebben dmv dat forum daadwerkelijk invloed gehad...


Dit klinkt als een mooie manier om iets bij te dragen :) (naast individuele vormen van energiebesparing).

IMANDRA

Berichten: 9806
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:01

DuoPenotti schreef:
Ik heb geen kinderen, en dat is waar het probleem zit, overbevolking.
Elke groen linkser die iets over een ander durft te zeggen dat ze niet goed genoeg doen voor het milieu maar zelf meer dan 1 kind hebben neem ik niet serieus.

Daarnaast de aarde heeft altijd een veranderend klimaat gehad, of wij dat nu versnellen?
Kan, maar dat is niet zeker.
Neemt niet weg dat we er een bende van maken.
Zeker de wegwerpmaatschappij waar wij nu in leven.
Maar ook ben ik voorstander van alles op dit moment electrisch gaan verplichten, dat is nog te vroeg.
Er word door de elektriciteitscentrales meer gas verstookt dan wanneer we het zelf zouden doen.
Het net zit steeds vol. En kapotte zonnepanelen worden op dezelfde manier bestempeld als asbest als het om opslag gaat. Zonnevelden moet per direct verboden worden, genoeg andere opties nog om ze te leggen.
En in andere landen mogen de mensen voor onze accu auto in slechte omstandigheden werken.

Dus ja ik denk er wel over.
Maar ik lig er niet wakker van en de Nederlandse maatregelen slaan nergens op, hier als een gek betalen voor zogenaamd milieuvriendelijk aan de andere kant van de wereld zetten ze nog kolencentrales neer. en flikkeren ze nog alles in zee.


De wetenschap is anders zeer zeker van het feit dat mensen de oorzaak zijn van een (veel te versnelde) klimaatverandering. Men wil het alleen niet onder ogen zien dus een argument dat ‘het klimaat uit zichzelf al verandert’ is lekker de kop in het zand steken, want je hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen. Dus die enkele wetenschapper die dat niet zo ziet krijgt veel aanhang, wánt dat “bewijst” dat wij de oorzaak niet zijn. Dat de consensus verder is dat wij wél de oorzaak zijn schuiven mensen dan maar opzij.

Elektrisch is een goede ontwikkeling. Het is nog niet perfect maar er zitten veel mogelijkheden tot verbetering. Als elektrisch verplicht wordt is er ook meer incentive én geld om die mogelijkheden sneller uit te zoeken. Zo ook zonnepanelen. Het alternatief is erger en alles wat we beter kunnen doen zullen we beter móéten doen.

Wij hebben sowieso al gekozen voor een NOM woning: nul op de meter, dus in theorie zo duurzaam dat we niet méér gebruiken dan we qua energie zelf opwekken & volledig gasloos. In de praktijk is dat verbruik waarschijnlijk niet 0, maar het is op individueel niveau een stap in de goede richting en we willen straks kijken in hoeverre we dat wél naar nul kunnen brengen met energiezuinige producten en/of extra panelen en/of levensstijl aanpassen. Zodra ons budget het toelaat kiezen we ook voor een elektrische auto.

Is het perfect? Nee. Is het een stap in de goede richting? Ja.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 09:04

Ik vraag mij ook af voor in hoeverre grote bedrijven invloed hebben t.o.v. individuele groepen.

Ik ga mij er nog meer in verdiepen (bedankt voor wie er informatie over deelt).

Maar het zou denk ik zeker helpen als er op grote schaal bijv. minder plastic werd geproduceerd. Zo veel onnodig plastic dat er nog wordt gebruikt..