Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:56

Premium artikel in De Telegraaf (door Cindy Huijgen en Edwin Timmer)

"China geeft voorrang ana economische groei boven de impactt die dit heeft op het klimaat" , aldus Dieter Helm professor economie aan de Oxford universiteit en schrijver van het Recente boek Net Zero. HEt land oent sneller nieuwe kolencentrales dan dat de VS en Europa ze sluiten. Met als gevolg dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer net zo hard blijft groeien als ze elk jaar sinds 1990 heeft gedaan.

"Het is ridicuul" reageert emeritus professor Guus Berkhout van de stichting Clintel. "We jagen Nederlandse huishoudens de armoede in met onze energietransitie, maar door wat er in China allemaal gebeurt, levert het voor het wereldwijde klimaat geen bal op".

Alle signalen wijzen erop dat de huidige versnelling nog verder toe zal nemen. Naast gesloten kolenmijnen weer open te gooien, vraagt Peking de de bedrijven op volle capaciteit steenkool te produceren en versoepelt ook alle veiligheidsmaatregelen die eerder waren aangescherpt.

Wel moet daarbij worden opgemerkt dat wij dit zelf ook in de hand werken door de vervuilende productie van consumentengoederen naar China te hebben verhuisd.
Dus gewoon in Europa produceren en niet meer bij Alie bestellen lijkt me een goed idee. Dan worden producten ongetwijfeld duurder, maar gaat daarmee ook onze lifestyle aan banden. Dat is dan alleen maar weer goed voor het klimaat

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:03

Zeker, dat laatste!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:09

Dat laatste is inderdaad ook waar ik aan zat te denken. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor het stroomverbruik in China. Niet alleen door de bizarre hoeveelheden goederen van Ali, maar ook haast alle andere spullen worden daar geproduceerd, van telefoons en laptops tot kleding en decoratie. Kijk om je heen, en waarschijnlijk komt de helft van je inboedel uit China. En er is zo veel stroom nodig om een fabriek te runnen, laat staan duizenden..

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:12

8nnemiek schreef:
Dat laatste is inderdaad ook waar ik aan zat te denken. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor het stroomverbruik in China. Niet alleen door de bizarre hoeveelheden goederen van Ali, maar ook haast alle andere spullen worden daar geproduceerd, van telefoons en laptops tot kleding en decoratie. Kijk om je heen, en waarschijnlijk komt de helft van je inboedel uit China. En er is zo veel stroom nodig om een fabriek te runnen, laat staan duizenden..


Precies, ik ben alleen maar voor een verantwoorde productie dichterbij in EU of zelfs in NL. Levert ook weer banen op. We hebben deze situatie gewoon zelf veroorzaakt. Ook dat achterlijke gesleep met voedsel (importeren vanuit de andere kant van de wereld) en producten van onze bodem weer verslepen naar de andere kant van de wereld. Bizar toch?
Als we echt iets aan de klimaatcrisis willen doen, dan moet de oorzaak worden bestreden; niet de symptomen.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:15

8nnemiek schreef:
Dat laatste is inderdaad ook waar ik aan zat te denken. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor het stroomverbruik in China. Niet alleen door de bizarre hoeveelheden goederen van Ali, maar ook haast alle andere spullen worden daar geproduceerd, van telefoons en laptops tot kleding en decoratie. Kijk om je heen, en waarschijnlijk komt de helft van je inboedel uit China. En er is zo veel stroom nodig om een fabriek te runnen, laat staan duizenden..

Zoveel mensen vergeten dit. Ik wordt er soms triest van hoe ik mensen met een soort trots zie zeggen dat ze het nooit kunnen laten om bij de Action heel veel troep te kopen. Ook op Bokt :o Waarom zou je dat willen?

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:16

Omdat de action ook gewoon shampoo en tandpasta, schoonmaakmiddel enz heeft die het kruidvat/supermarkt ook heeft maar dan een stuk goedkoper?

Niet iedereen koopt daar alleen maar prul rommel.

Maar wij zijn een stipje op de aardbol, maar sommige denken dat we de wereld kunnen redden...

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:20

Het gaat Lynnepinny volgens mij niet om de Action en wat je daar kunt kopen, maar vooral omdat mensen daar veel kopen (ook dingen die ze niet nodig hebben) gewoon omdat het goedkoop is.
Ik geef toe, ik ben ook schuldig. Mijn huis ligt vol met spullen die ik eigenlijk niet nodig heb. Of die ik al heb. Of gewoon omdat ik wil kopen. En waarom iedere x weer wat nieuws.... Ik ga echt eerst 'ontspullen' en daarna houden we het zo. Met alles wat je in je handen pakt bedenken: heb ik het al? en heb ik het nodig? Verandering begint echt bij jezelf.

Ik besef ook wel dat we een stipje zijn op de aardbol. En dat onze benzine en dieselauto's naar ontwikkelingslanden (of naar China) gaan als hier alleen nog maar elektrisch of waterstof auto's worden verkocht. Maar als er niet ergens iets van een omslag begint, gebeurt er nooit wat.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:24

Die kolencentrales in China is ook een gevolg van een onhandige beslissing. Ik meen dat ze bepaalde beslissingsbevoegdheid over hadden gedragen van landelijk naar provinciaal, waardoor de provincies nieuwe kolencentrales gingen goedkeuren om meer werkgelegenheid te krijgen (terwijl het qua energie niet per de nodig was), terwijl er landelijk juist een programma was om dit te beperken. Meen dat dit inmiddels weer is teruggedraaid maar die goedkeuring voor de centrales was niet goed terug te draaien, en daar komen die nieuwe centrales voornamelijk door.

Volgens mij is China juist heel goed bezig met groene innovaties, doen het wat groei in groene energie beter dan mening ander land dacht ik.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:27

Dat zal we dat ze dat bedoeld, maar niet iedereen gaat daarom naar de action en dat wilde ik verduidelijken.

Ja het is toch idiot dat ik mijn super fijn dieseltje naar de sloop moet doen, want Nederland wil hem niet meer.
Over wegwerp maatschappij gesproken....
Maar BV nederland mag me wel 5000 euro geven, gaat hij vandaag wel, lap ik de rest wel bij naar een 2e handse bezine. Want elektrisch totaal niet haalbaar. Ze subsidieren daarmee al de rijke.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:33

Niks mis met kopen bij de Action.. Het concept erachter van vroeger uit was dat ze restpartijen en producten/labels met een foutje opkochten uit fabrieken in Europa, vandaar ook dat je op voedsel/drinken vaak stickers ziet staan met de aangepaste ingrediëntenlijst. Ze zijn alleen wat doorgeschoten met goedkope spullen uit China.
En dat is helaas hoe onze maatschappij werkt, we zijn koopverslaafd, overal wordt je gepushed om je huis mooi in te richten en die inrichting vooral 4x per jaar aan te passen op het jaargetijde.. Want dat is goed voor de economie. Ik denk dat we daar allemaal wel aan mee doen of hebben gedaan, want zo zijn we het gewend, zo zijn we opgegroeid, dat zit in ons instinct.. Je ziet iets leuks of lekkers en je eerste gedachte is 'dat wil ik hebben, en dan het liefst zo snel en makkelijk en goedkoop mogelijk'.
Het is hartstikke mooi dat er langzaamaan wat meer bewustzijn komt, wat meer aandacht voor consuminderen en nadenken over je aankopen, maar ik denk dat we nog een heel lange weg te gaan hebben voordat de hele westerse wereld zo denkt, als dat al ooit gaat gebeuren.. want 'dat is slecht voor de economie', dus zullen er altijd mensen zijn die een dergelijke gedachtengang/stroming proberen tegen te werken.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:39

Citaat:
k denk dat we daar allemaal wel aan mee doen of hebben gedaan, want zo zijn we het gewend, zo zijn we opgegroeid, dat zit in ons instinct..

nope
Ik lees dan ook met verbazing de topics van de mensen die van hun meuk af moeten.
Echt serieus denk ik dan, wat moet je met die zooi. Elke week afstoffen? :P

Hier hebben we nog spullen van begin samenwonen, 25 jaar geleden.
Bank die echt kapot is word vervangen.
Bureaustoel waar ik op zit als nieuw van marktplaats.
Ja er hangen een paar foto lijstjes, die ook al hangen sinds we hier kwamen wonen enz enz.

Niet iedereen heeft die drang voor meuk, nieuwe kleren terwijl andere nog goed zijn enz.

Ik weet dat er mensen zijn die dat wel hebben, maar voor het gemak aannemen dat iedereen dat wel doet of gedaan heeft, nope.
Kijk ik naar familieleden, ja sommige wel, maar daar trekken we dan toevallig (zal wel niet) ook het minste mee op.
Gewoon goed is goed en pas weg als het versleten is. En wat de buurman heeft of wie ook, boeiuh

Dus nu moet ik dure energie betalen, duur belasting op mijn diesel voor mensen die er op los kopen, op los vliegen, kinderen fokken...mooi.....

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:49

De oudere generatie heeft die behoefte aan kopen veel minder inderdaad. Vroeger bij mijn ouders werd er ook nauwelijks iets gekocht dat niet hard nodig was, daar hadden we gewoon geen geld voor.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:51

Mijn moeder is wel zo'n verzamelaar van rommel...om dan idd te klagen dat ze het zo slecht heeft omdat ze anders waarschijnlijk nog meer zooi en ongebruikte kleding kocht maar nu niet kan...tja...
Dus of dat aan de leeftijd ligt, ben nog niet bejaard hoor >;)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:54

Haha, ik ben ook nog niet bejaard gelukkig, maar zie wel echt een wereld van verschil als ik mijn generatie vergelijk met de millennials, de 20-ers.
Ooms en tantes in de familie, die zijn nogal zuinig.. maar neefjes/zusje, elk jaar een nieuwe mobiel, elke keer dat je ze tegen komt weer nieuwe kleding, nieuwe tassen, mijn zusje heeft elk half jaar een nieuw interieur.. En dan inderdaad klagen dat ze niet kunnen sparen :')

Die 'uitzonderingen die de regel bevestigen' daar ken ik er ook wel een paar van :))

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:07

En China wint, daar de mensen onze leefstyle, wij arm.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:08

Babootje schreef:
"Het is ridicuul" reageert emeritus professor Guus Berkhout van de stichting Clintel. "We jagen Nederlandse huishoudens de armoede in met onze energietransitie, maar door wat er in China allemaal gebeurt, levert het voor het wereldwijde klimaat geen bal op".
Lekker genuanceerd van deze gepensioneerde prof.
Maar o wacht even, geen wonder:
https://pointer.kro-ncrv.nl/klimaattwij ... ts-netwerk
Tja, het is wel de Telegraaf natuurlijk die deze beste man aan het woord laat.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:11

germie schreef:
En China wint, daar de mensen onze leefstyle, wij arm.

Deze snap ik even niet?

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:17

Askja schreef:
Babootje schreef:
"Het is ridicuul" reageert emeritus professor Guus Berkhout van de stichting Clintel. "We jagen Nederlandse huishoudens de armoede in met onze energietransitie, maar door wat er in China allemaal gebeurt, levert het voor het wereldwijde klimaat geen bal op".
Lekker genuanceerd van deze gepensioneerde prof.
Maar o wacht even, geen wonder:
https://pointer.kro-ncrv.nl/klimaattwij ... ts-netwerk
Tja, het is wel de Telegraaf natuurlijk die deze beste man aan het woord laat.


Welnee, het is maar een stukje uit een interview. Dat is gebalanceerd want er wordt ook wel even genoemd dat we het allemaal zelluf hebben veroorzaakt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:22

Germie, in China leven de arme mensen in onmenselijke omstandigheden. Zo lang wij producten uit China willen die aan bodemprijzen verkocht worden zal dat ook niet veranderen. Daar wil je écht niet mee ruilen, zelfs al zouden de arme mensen het daar in de nabije toekomst wat beter krijgen. Totaal niet te vergelijken met de 'armoede' die we hier kennen.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:23

DuoPenotti schreef:
Ja het is toch idiot dat ik mijn super fijn dieseltje naar de sloop moet doen, want Nederland wil hem niet meer.
Over wegwerp maatschappij gesproken.....


Je mag m oprijden hoor, ook hier. Maar de aardolieproducten worden hier zo duur en de wegenbelasting zo hoog dat het hele voordeel van diesel of gas verdwijnt.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:25

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja het is toch idiot dat ik mijn super fijn dieseltje naar de sloop moet doen, want Nederland wil hem niet meer.
Over wegwerp maatschappij gesproken.....


Je mag m oprijden hoor, ook hier. Maar de aardolieproducten worden hier zo duur en de wegenbelasting zo hoog dat het hele voordeel van diesel of gas verdwijnt.


je mag alleen met je fijne dieseltje sommige steden niet meer in. En vanaf 2030 mogen er geen benzine/dieselauto's meer worden geproduceerd.

Het elke 3 jaar een nieuwe (lease)auto begrijp ik ook nooit. zo'n auto kan toch prima veel langer mee.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:29

Volgens mij mogen ze nog wel geproduceerd worden, maar niet meer verkocht hier in NL (of Europa?). Maar de techniek gaat zo snel.. Een elektrische auto is goedkoper om te bouwen, dus de prijzen zullen zakken, en de accu's worden beter met veel meer bereik en sneller laden. Ik denk dat er tegen die tijd nog weinig redenen zijn om überhaupt nog een nieuwe diesel of benzinebak te kopen, op het sentiment na.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:50

Als die accu's snel geladen moeten kunnen worden is het simpeler om alle fabrikanten te dwingen dezelfde aansluitingen e.d. te gebruiken, dan kan je ipv aan de laadpaal gewoon een vers accupakket halen. Kan de lege opgeladen worden als de stroom goedkoop is en kan er langzaam geladen worden zodat accupakket langer mee gaat. Delen van Azie zijn al met zulke oplossingen bezig.

China heeft inderdaad op dit moment een flink tekort aan stroom incl. fabrieken dicht. Iets met ruzie met Australie dacht ik en dus verbod op import van hun steenkool (die per kg meer energie bevat dan de Chinese die nu gebruikt wordt). Aan de andere kant is China ook een stap dichterbij een werkende Thorium centrale.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:06

Accupakket omwisselen is een leuk idee, maar helemaal niet meer nodig in de toekomst (en momenteel ook al 9 van de 10 keer niet). Zo zou ik bijvoorbeeld veel liever 's nachts thuis mijn auto laden, dan dat ik er helemaal mee naar een accu-ruil-locatie zou moeten rijden. Als je weinig en 'korte' stukken rijdt tot zeg 200 km per keer dan kun je prima toe met een laadpaal aan huis of in je straat. En de nieuwe modellen hebben al een actieradius van 1000km met gunstige condities. Dat is sowieso genoeg om heel Nederland door te rijden, heen en terug, zonder te hoeven laden.
Ik kan me voorstellen dat het wisselen van een accupakket handig kan zijn voor bezorgdiensten, taxi's.. maar de gemiddelde Nederlander zal daar nooit gebruik van hoeven maken.

Thorium vind ik ook wel interessant ja. Wilden ze niet voor 2025 de eerste klaar hebben? Bizar snel als ze dat lukt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:30

Idd: dat zou bizar snel zijn, over 4 jaar al. (En echt koolstof neutraal is het niet, kernenergie - laat staan duurzaam.)