Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:12

Telpeva schreef:
Dat roept bij mij vooral meer vragen op eigenlijk, want hoeveel Nederlanders hebben daadwerkelijk gasloze huizen in 2030, en hoeveel uitstoot is dat. Moet je die 2 dingen wel met elkaar vergelijken?

Ik ken zelf bijvoorbeeld helemaal niemand met een gasloos huis, met een huurhuis kan je dat doorgaans sowieso al shaken en voor mensen met een koopwoning is dat ook niet 123 gedaan.



Ik ken wel veel mensen met een nul-op-de-meter-woning.
Veel nieuwbouw-woningen zijn zo gebouwd de laatst jaren.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 23:41

8nnemiek schreef:
Accupakket omwisselen is een leuk idee, maar helemaal niet meer nodig in de toekomst (en momenteel ook al 9 van de 10 keer niet). Zo zou ik bijvoorbeeld veel liever 's nachts thuis mijn auto laden, dan dat ik er helemaal mee naar een accu-ruil-locatie zou moeten rijden. Als je weinig en 'korte' stukken rijdt tot zeg 200 km per keer dan kun je prima toe met een laadpaal aan huis of in je straat. En de nieuwe modellen hebben al een actieradius van 1000km met gunstige condities. Dat is sowieso genoeg om heel Nederland door te rijden, heen en terug, zonder te hoeven laden.
Ik kan me voorstellen dat het wisselen van een accupakket handig kan zijn voor bezorgdiensten, taxi's.. maar de gemiddelde Nederlander zal daar nooit gebruik van hoeven maken.

Thorium vind ik ook wel interessant ja. Wilden ze niet voor 2025 de eerste klaar hebben? Bizar snel als ze dat lukt.



Los van het technische gedeelte. Dit is al eens gepilot in Nederland, geloof in de nabijheid van Schiphol. Mensen voelen eigenaarschap over hun accu en wisselen hem om die reden liever niet.
Je moet niet het gedragscomonenr vergeten. Technisch gezien klopte alles maar toch waren de uitkomsten teleurstellend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:43

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/05/la ... t-a4064486


’’Klimaatbeschermer’ Von der Leyen pakt privéjet voor vlucht van 50 kilometer


kosten beter verdelen en verantwoordelijkheid nemen door verantwoordelijke,

je kunt niet van een ander vragen wat je zelf niet op kunt brengen, lijkt me duidelijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:47


Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:56

MCE schreef:
www.nrc.nl Laat de rijken betalen voor het klimaat


’’Klimaatbeschermer’ Von der Leyen pakt privéjet voor vlucht van 50 kilometer


kosten beter verdelen en verantwoordelijkheid nemen door verantwoordelijke,

je kunt niet van een ander vragen wat je zelf niet op kunt brengen, lijkt me duidelijk


Von der Leyen is voorzitter, niet degene die specifiek klimaat in de portefeuille heeft.
Ik vind het gedrag beneden peil, dat wel.

En wat mij betreft is haar gedrag van nul en generlei invloed op mijn gedrag.
"We hebben de aarde te leen van de volgende generaties", dus dat is bepalend.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 19:50

Dit topic was vorig jaar erg actief nog :) Ben benieuwd, hoe jullie er nu in staan..

https://nos.nl/artikel/2438282-bosbrand ... -heel-2021

Ik maak mij nog evenveel zorgen..

Heel Zuid-Europa is constant 35 graden of warmer.. :( en ook Yosemite National Park is aan het afbranden.. kan toch niet goed zijn.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:56

Ik heb het topic vorig jaar gemist. Maar ik maak mij ook - niet minder - zorgen.
Het laatste jaar laat zien wat 1 graad opwarming van de aarde al voor gevolgen heeft. Extreme temperaturen daar waar die voorheen maar uitzondering waren.
Het werkt cumulatief door. Smeltende ijsvelden op de polen, meer methaangassen die daardoor loskomen. Er is geen houden meer aan. Wat zijn de gevolgen van 2 graden opwarming van de aarde? 60 graden of meer op sommige delen van de aarde. Als we hier al 40+ graden beleven? Waar kunnen we straks nog leven?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:03

Ook zonder menselijke vervuiling verandert het klimaat dus denk dat we er niet zoveel aan kunnen veranderen eerlijk gezegd. Voordat mensen industrie bedreven groeiden er ooit palmbomen op Groenland. Soorten kwamen en soorten verdwenen, wellicht gaat dat met de huidige bewoners van de aarde ook gebeuren en ontstaan er weer nieuwe soorten. Zo gaat het al miljoenen jaren tenslotte.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:30

ik denk dat de mens een grote inbreng heeft. Vooral als je ziet hoe de natuur zich herstelde in de coronaperiode. Dat moet toch de ogen hebben geopend.
Maar dat "Wij" is vervolgens het probleem. Want "Wij" zijn niet alleen NL.

tamary

Berichten: 29181
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:36

elnienjo schreef:
Ook zonder menselijke vervuiling verandert het klimaat dus denk dat we er niet zoveel aan kunnen veranderen eerlijk gezegd. Voordat mensen industrie bedreven groeiden er ooit palmbomen op Groenland. Soorten kwamen en soorten verdwenen, wellicht gaat dat met de huidige bewoners van de aarde ook gebeuren en ontstaan er weer nieuwe soorten. Zo gaat het al miljoenen jaren tenslotte.

Niet binnen 200 jaar, daar ging eerder 10 tot 20.000 overheen. Komt ons gerommel met inrichting van de natuur nog boven op bv eucalyptus voor papier aanplanten, die bomen branden echter ook erg goed. Of eigenlijk geheel geen onderhoud plegen in de bossen en dus veel snel brandend kreupelhout zich laten opstapelen (iets met natuurlijk, daar doe je dus niks aan ... ). Vroeger zouden daar varkens lopen om de boel om te wroeten en compostering te versnellen, zouden er mensen gevallen hout rapen voor de kachel thuis ... Dat opschonen / gebruiken van de bossen als extensieve landbouw is verboden of niet meer nodig en nu inmiddels is er ook niet genoeg mankracht meer om als preventie onderhoud te plegen. Niet de enige reden, maar wel versterkende factor die aangepakt zou moeten worden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:43

Ik ben onverminderd jaloers op Elnienjo.

Heerlijk lijkt me dat, geloven dat er niets aan de hand is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:47

tamary schreef:
elnienjo schreef:
Ook zonder menselijke vervuiling verandert het klimaat dus denk dat we er niet zoveel aan kunnen veranderen eerlijk gezegd. Voordat mensen industrie bedreven groeiden er ooit palmbomen op Groenland. Soorten kwamen en soorten verdwenen, wellicht gaat dat met de huidige bewoners van de aarde ook gebeuren en ontstaan er weer nieuwe soorten. Zo gaat het al miljoenen jaren tenslotte.

Niet binnen 200 jaar, daar ging eerder 10 tot 20.000 overheen. Komt ons gerommel met inrichting van de natuur nog boven op bv eucalyptus voor papier aanplanten, die bomen branden echter ook erg goed. Of eigenlijk geheel geen onderhoud plegen in de bossen en dus veel snel brandend kreupelhout zich laten opstapelen (iets met natuurlijk, daar doe je dus niks aan ... ). Vroeger zouden daar varkens lopen om de boel om te wroeten en compostering te versnellen, zouden er mensen gevallen hout rapen voor de kachel thuis ... Dat opschonen / gebruiken van de bossen als extensieve landbouw is verboden of niet meer nodig en nu inmiddels is er ook niet genoeg mankracht meer om als preventie onderhoud te plegen. Niet de enige reden, maar wel versterkende factor die aangepakt zou moeten worden.

Klopt. Ook gecontroleerde branden helpen tegen bosbranden maar dat is op veel plaatsen verboden al komt men daar inmiddels in Australië gelukkig weer op terug.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:48

Janneke2 schreef:
Ik ben onverminderd jaloers op Elnienjo.

Heerlijk lijkt me dat, geloven dat er niets aan de hand is.

Ik geloof wel dat er wat aan de hand is hoor, ik geloof alleen niet dat de mens dat tegen kan houden al zouden we per direct alle industrie afschaffen.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:49

Janneke2 schreef:
Ik ben onverminderd jaloers op Elnienjo.

Heerlijk lijkt me dat, geloven dat er niets aan de hand is.

Ja heerlijk, gewoon je kop in het zand steken en lekker door blijven vervuilen zonder je ergens druk over te hoeven maken..

Nee, ik ben echt bezorgd over de toekomst. De vraag is niet meer óf de beschaving instort door klimaatverandering, maar wanneer. Ik hoop dat we het niet meer mee maken, maar ik vrees van wel. Als je ziet hoe snel de afgelopen 10 jaar in temperatuur zijn gestegen.. de bekende hockeystick.. en dat belooft niet veel goeds.

purny

Berichten: 27488
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:03

Afgelopen week is er een onderzoeksteam met allerlei onderzoekers op expeditie naar Spitsbergen geweest. Ze hebben daar onderzoek gedaan naar klimaatverandering.
Dit is de SEES expeditie

https://www.sees.nl/2022/index.php?nr=194

https://www.nwo.nl/nieuws/nieuwe-seesnl-expeditie-naar-spitsbergen-juli

https://nos.nl/collectie/13907/artikel/2437607-spitsbergen-expeditie-meet-luchtvervuiling-kwikvergiftiging-in-poolgebied

Dit werd gefinancierd door mijn werk.
Het is bizar om te zien dat er zelfs daar plastic gevonden is.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:04

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
Ik ben onverminderd jaloers op Elnienjo.

Heerlijk lijkt me dat, geloven dat er niets aan de hand is.

Ik geloof wel dat er wat aan de hand is hoor, ik geloof alleen niet dat de mens dat tegen kan houden al zouden we per direct alle industrie afschaffen.


Maar je praat wel alsof we met een normaal patroon te maken hebben.

Op zich is het waar dat klimaten altijd veranderen, maar niet in dit tempo.

En bedenk wel: 'dat wat er nu aan de hand is' kunnen wij nu nog stoppen.
Over 30 jaar nog eens beginnen werkt niet meer...

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:36

elnienjo schreef:
Ook zonder menselijke vervuiling verandert het klimaat dus denk dat we er niet zoveel aan kunnen veranderen eerlijk gezegd.


Dat klopt. Maar dat is wel afhankelijk van de oorzaak en de tijdschaal. Momenteel zitten wij in de zesde massa extinctie sinds de geschiedenis van de aarde


elnienjo schreef:
Voordat mensen industrie bedreven groeiden er ooit palmbomen op Groenland.


Deze twee argumenten hebben niets met elkaar te maken. Er groeiden inderdaad palmbomen daar. Maar dat was in de tijd dat we een super continent genaamd Pangea hadden, dat uiteindelijk door plaattektoniek uiteendreef tot Gondwana en Laurasie en uiteindelijk de moderne continenten. En zoals je leest, dit wordt gedreven door plaattektoniek. Over 200 miljoen jaar zullen wij weer een super continent hebben: Neo-Pangea. Klimaatverandering wordt hierdoor gedreven. Maar extreem langzaam. Daarnaast kan klimaatverandering ook plaatsvinden door een veranderend draaiing van de aarde. Ook dit duurt extreem lang. Zoals gezegd zitten we in een zesde massa extinctie. Door de mens gedreven. De emissies veroorzaakt door de mens hebben een vinger print. Het is dus vrij eenvoudig te herleiden dat wij dit hebben veroorzaakt. De twee zaken die je noemt hebben niets met elkaar te maken.

elnienjo schreef:
Soorten kwamen en soorten verdwenen, wellicht gaat dat met de huidige bewoners van de aarde ook gebeuren en ontstaan er weer nieuwe soorten. Zo gaat het al miljoenen jaren tenslotte.


Dat klopt. En ik denk dat het goed is dat je inziet dat wij onderdeel zijn van de evolutie en er niet boven staan. We zeggen vaak: we moeten de aarde redden. Nee. De aarde zal zo’n 200.000 jaar “lijden” door onze toedoen. Maar zal herstellen. Het is hetzelfde soort arrogantie waardoor we in eerste instantie in de problemen zijn gekomen. Maar je noemt het zelf. Over een periode van miljoenen jaren. Niet tientallen jaren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:39

Maar of de mensheid nu uitsterft over 100 jaar of over 1000 maakt voor ons persoonlijk toch geen drol uit?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:44

Na mij de zondvloed bedoel je?

Ik maak me ook zorgen maar maak me ook geen illusies dat er wat gaat veranderen eerlijk gezegd.
Italie staat momenteel kurkdroog en gaat deels letterlijk in flammen op maar ondertussen staat er toch ook gewoon al 2 weken non-stop vakantieverkeer voor de Gotthard richting Italie.
De hoge benzineprijs is duidelijk ook geen rem.

purny

Berichten: 27488
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:46

elnienjo schreef:
Maar of de mensheid nu uitsterft over 100 jaar of over 1000 maakt voor ons persoonlijk toch geen drol uit?

Voor jou misschien niet, maar voor je medemens wel

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:48

purny schreef:
elnienjo schreef:
Maar of de mensheid nu uitsterft over 100 jaar of over 1000 maakt voor ons persoonlijk toch geen drol uit?

Voor jou misschien niet, maar voor je medemens wel

Er komt altijd een moment dat het voor de dan levende populatie ophoudt natuurlijk.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:50

elnienjo schreef:
Maar of de mensheid nu uitsterft over 100 jaar of over 1000 maakt voor ons persoonlijk toch geen drol uit?


Dat is jouw mening en beleving. Daar kan ik niet over twisten

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:07

Mars schreef:
Ik ben zo stomverbaasd dat er dus echt mensen bestaan die niet zien hoe wij de aarde verwoesten. Of de invloed van de mens op t klimaat ontkennen. Niveau flat earth.
En dan blijken er dus zelfs op bokt mensen te zitten met die opvatting. Meh.

Maar de schuld wordt in de schoenen geschoven van de gewone burger.
En dat klopt niet.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:09

_Mir schreef:
Mars schreef:
Ik ben zo stomverbaasd dat er dus echt mensen bestaan die niet zien hoe wij de aarde verwoesten. Of de invloed van de mens op t klimaat ontkennen. Niveau flat earth.
En dan blijken er dus zelfs op bokt mensen te zitten met die opvatting. Meh.

Maar de schuld wordt in de schoenen geschoven van de gewone burger.
En dat klopt niet.



Waar wordt klimaatverandering door gedreven in jouw optiek?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:44

Klimaatproblematiek wordt gedreven door de consumptiemaatschappij en kapitalisme.

Er is een goede beweging gaande (EV’s, beter voedsel etc) maar wereldwijd nog veel te langzaam. We moeten echt een tandje bij gaan zetten. Niet alleen consumenten maar breder. Want verandering moet van beide kanten komen.