Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:32

Ik snap dat ik mijzelf hier heel onpopulair mee maak: maar ik vind die zorgen over het klimaat echt iets voor de naieve gemiddelde nederlander die vanuit hun stadspark wat nederland heet wat roepen..

Als je de wereld bekijkt (en dan bedoel ik niet je all inclusive resort in Griekenland of je heerlijke hike vakantie in Oostenrijk) en je daadwerkelijk verdiept in de onderwerpen die samenhangen met klimaat en milieu blijkt de wereld ook op dit niveau nergens een liefdadigheidsinstelling. Geld en macht is altijd de oorzaak en het gevolg.

Maar het vraagt ook wel om een beetje kennis en imo is bokt daarin niet veel verder als facebook. Je leest dezelfde (onzin) verhalen die regelrecht van nu.nl of andere websites komen waarin je op zijn minst kunt twijfelen aan de wetenschappelijke onderbouwing.

Moeten we netter met het milieu omgaan! 100% eens.
Moeten we achter het zoveelste 'geloof in de ondergang' aanhobbelen? Denk het niet.
Maar imo is de mens altijd op zoek naar zingeving en blijkbaar is het zo dat als ze het niet meer in de kerk kunnen vinden er nieuwe 'geloven' opstaan.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:32

Mirranda schreef:
Ik maak er geen zorgen om.

Moeder aarde bestaat al miljoenen jaren en kent meerdere periodes van ijstijd en opwarming.
Een compleet normaal proces dus.

Binnen bepaalde grenzen is het nog waar ook.
Het tempo is echter ongekend.
En idd: de vraag of we ermee kunnen dealen (lees: kunnen we er onder alle omstandigheden overleven) is heel simpel:
nee.


De woestijnen rukken nu al op, zon 40 jaar.
De eerste klimaatoorlog is Darfur, de tweede Syrië.
Als de Nijl droogvalt, moeten we 80 miljoen Egyptenaren elders huisvesten - en de lijst is langer.
Citaat:
Wat mij er bovendien enorm aan stoort, is dat het letterlijk alles mag kosten. Voor de normale burger dan wel te verstaan


Dat heb je met neoliberalisme.

Staat er verder los van.

Er zijn gemeenten die besloten hebben 'dat we geen boze mensen in gele hesjes willen', werkende armen.
Dat als eerste de kleine luyden een gerenoveerde woning krijgen die budgettair en energie neutraal is.

"Maar dat moet je dus willen."
(Mark Rutte wil niet.)

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:35

Ik ben jaloers op onderstaande mening.

Sunnda schreef:
Maar het vraagt ook wel om een beetje kennis en imo is bokt daarin niet veel verder als facebook. Je leest dezelfde (onzin) verhalen die regelrecht van nu.nl of andere websites komen waarin je op zijn minst kunt twijfelen aan de wetenschappelijke onderbouwing.

Moeten we netter met het milieu omgaan! 100% eens.
Moeten we achter het zoveelste 'geloof in de ondergang' aanhobbelen? Denk het niet.
Maar imo is de mens altijd op zoek naar zingeving en blijkbaar is het zo dat als ze het niet meer in de kerk kunnen vinden er nieuwe 'geloven' opstaan.


Heerlijk lijkt mij dat, die hele batterij aan bewijs gewoon kunnen negeren.
Gewoon je korte termijn geheugen gebruiken (sprak oma, ik weet drommels goed DAT we een nieuw klimaat hebben) en de rest laten zitten.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:39

Ik heb me er een tijd helemaal niet druk om gemaakt, en een tijd heel erg. Hoofdpijn kreeg ik ervan.

En nu? Nu ben ik er daadwerkelijk iets mee aan het doen en verder maak ik me er zo min mogelijk druk om. Het heeft namelijk geen nut om dat te doen want meer ga /kan /wil ik niet doen.

Ik heb geen kinderen. Wat er na mij met de mensheid gebeurt (wanneer dat dan ook is) zal me werkelijk een rotzorg zijn. Er zijn er gewoon teveel. En er blijft vrolijk door gefokt worden.

We hebben zonnepanelen, een elektrische auto en een dikke diesel. Ik ga waarschijnlijk niet meer op vakantie, simpelweg omdat ik er steeds minder behoefte aan heb om van huis weg te gaan.

We doen in huis wat werkt voor ons qua ecologische schoonmaakmiddelen etc. Bouwen met hout uit ons eigen bos, gebruiken zand van ons eigen terrein.

We hebben een voedselbos aangeplant, en struwelen met inheems plantgoed, kruiden ingezaaid en laten het meeste staan wat er op komt. Poel aangelegd. In de 3 jaar dat we nu op onze plek wonen, hebben we zo'n 4.000 bomen en struiken geplant, op 2ha. Is het voldoende? Nee niet om de wereld te redden. Maar het helpt vast iets.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:45

_San87_ schreef:
Inferno *\o/*.




Ik dacht daar ook meteen aan....dan zou het probleem opgelost zijn....

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:49

Complexe technologie vraagt meer grondstoffen en die kosten aan milieuschade veel meer en veel langer dan de rotzooi die we al doen. Kernenergie = afval probleem, alles electrisch is dus ook geen optie. Terug naar een stuk simpelere samenleving die veel zelfredzamer is en een lokale economie heeft kom je stukken verder mee. Echter dan begin je al met het opheffen van de 100 meest vervuilende bedrijven (samen goed voor 71% van de wereldwijde uitstoot) en een geheel ander politiek en economisch systeem.

Technologische oplossingen zijn een leugen. Oplossing ligt niet in meer grondstoffen vretende technologien, het consuminderen/ontspullen/etc. omvat ook de gehele infrastructuur.

Askja schreef:
Misschien hebben Bezos, Musk en Branson dan toch gelijk met hun idiote, geldverslindende privé-ruimtemissies, conform het citaat uit Interstellar: 'We're not meant to save the world, we're meant to leave it'.

Zat wetenschappers die stellen dat als een beschaving eenmaal de kennis heeft om de ruimte in te gaan de energie er niet meer is. M.a.w. we kunnen deze aarde niet verlaten, we zijn hier voor eeuwig en dan zal je dus je rotzooi moeten opruimen of er mee leven. En dan nog, al zouden we weg kunnen, dan praat je over een paar duizend mensen, die andere 8+ miljard blijft nog steeds in de rotzooi achter. Ongeacht hoeveel van deze ellende onze fout is, het is absoluut in ons eigen belang om het goed op te ruimen en onze leefomgeving zo in te richten dat het de veerkracht heeft om die klappen zo goed mogelijk op te vangen. Dat begint bij het in stand houden van wat nog heel is ipv in de race naar een andere methode om de status qua te handhaven. Portugal willen ze al een aantal bergen afgraven voor lithium, de drinkwatervoorziening voor Jamaica willen ze afgraven en vervuilen voor bauxiet en in Zweden wordt ook al gezocht naar verschillende mineralen voor o.a. mobieltjes.


We zijn hard bezig met korte termijn wensen te vervullen zodat we de lange termijn noden onmogelijk maken. Echter weinig mensen geven er om, want de gebieden waar het over gaat wonen niet zoveel mensen, die ook nog eens vaak heel zelfstandig/zelfredzaam leven en dus hun overheid niet zo nodig hebben anders dan voor het beschermen van hun leefgebied. Laat de overheid dat met de dollartekens in de ogen juist verzaken. Groot deel van wat er mis gaat qua klimaatverandering komt mede doordat zoveel plekken waar de grondstoffen vandaan komen de overheden niet aan de remmen trekken en stellen : "nee, dat gaan ten koste van onze burgers, schoon drinkwater, enz." Die geloven de zak geld en de mooie blabla van een bedrijf, terwijl er geen enkel voorbeeld is over de gehele wereld waarbij de beloftes de waarheid geworden zijn. Niks scholen, klinieken of zelfs het schoon houden (laat staan maken) van de gebruikte gebieden. Wel veel leugens (dat is niet onze schuld, je kan niet bewijzen dat ons xyz proces de oorzaak is van meer ziektes, enz.), iemand zal altijd de werkelijke prijs betalen en we zijn inmiddels op een punt beland dat die aantallen mensen exponentieel gaat groeien. Maar ook dat die groei van de schade zichtbaar wordt, niet enkel door media, maar ook door de algemene gezondheid van de wereldbevolking die steeds duidelijker achteruit gaat ook al wonen die in de 1e wereld.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:57

Het is een ernstige zaak maar voor heel veel mensen een ver van mijn bed show.
Ik probeer er zeker aan te denken. Zo min mogelijk plastic, kan me ook echt wel druk maken om bedrijven die alles in plastic verpakken.
Afval scheiden, niet meer pakken dan je nodig hebt etc.
Als ik een eigen huis heb zal ik deze ook zeker goed isoleren, zonne-energie etc en liefst zelfs een eigen groentetuintje zodat je af en toe wat van eigen bodem kunt eten.

Vooral vlees weggooien vind ik zo zonder. Ben dol op vlees maar je moet me niet vragen een veertje van een kip te plukken.

Ik hou me jaarlijks op een kleine manier bezig met earth overshoot day, 29-7 dit jaar. De dag waarop wij mensen alle voedselreserves die de aarde ons in 1 jaar biedt, verbruiken en dus eigenlijk 'in de min' gaan.

We willen altijd maar meer, willen kinderen (nog meer mensen op de aarde, nogmeer mondjes te voeden) willen grotere autos willen op vakantie etc. En ikzelf ben daar ook deels schuldig aan (behalve de kinderen en vakanties :p). Maar dat is wel het grootste probleem.

Als de overheden nu meer geld laten betalen voor autos op benzine, diesel, grote fabrieken met veel uitstoot. Laat ze maar met oplossingen komen. Duurzaamheid klinkt nu nog in de oren als 'duur'... Maar dat moet anders. Fastfood moet duurder, groentes etc goedkoper. Roken en drank, nog duurder, water en fruit goedkoper zodat iedereen dat makkelijker pakt.
Dure auto? Prima, meer belasting zodat overheid kan investeren in duurzame dingen.

Als er straffen worden gelegd op niet duurzaam (meer betalen) en al he tgoede goedkoper wordt los je al een stukje op denk ik. En opzich een geboorterestrictie van max 2 kinderen is toch niet gek? Tuurlijk iedereen is vrij om te kiezen maar is het echt zo verstandig om 3-4-5 of meer kinderen op de wereld te zetten?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:58

Laten we beginnen met de kinderbijslag eruit....dat stamt uit tijden dat er te weinig kinderen kwamen.....

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:01

Kinderbijslag eruit en spendeer dat geld voor opleidingen.
Ook weer de oude Lts en dat soort praktische opleidingen.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:35

DuoPenotti schreef:
Kinderbijslag eruit en spendeer dat geld voor opleidingen.
Ook weer de oude Lts en dat soort praktische opleidingen.

Die bestaat nu nog steeds hoor, alleen de naam is veranderd en de beroepen zijn uitgebreid.
Het heet nu VMBO en daar worden alle praktische opleidingen gegeven; er zijn alleen minder leerlingen die bv automonteur willen worden vergeleken met vroeger.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:39

Nee vmbo is echt totaal anders. Is nog steeds theorie.
Lts was veel gerichter. Echt praktijk met diverse richtingen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:40

Er zijn nu ook te weinig kinderen.
Weet niet hoe het met de rekenvaardigheden zit, maar als 2 mensen gemiddeld 1,5 kind krijgen...juist.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:46

DuoPenotti schreef:
Nee vmbo is echt totaal anders. Is nog steeds theorie.
Lts was veel gerichter. Echt praktijk met diverse richtingen.

Kennisje van mij haar zoon doet brommer/scootertechniek en loopt vanaf jaar 1 al stage en ze hebben een garage op school.
Mijn man heeft LTS gedaan en dat was echt niet alleen maar praktijk, ook veel theorie over elektra.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:49

Natuurlijk was er ook theorie. Met ook de gewone vakken als Nederlands.
Maar toen gingen de mensen die de praktijk Lts hadden afgerond werken met 16.
Nu komt er een mbo achteraan.

Marjo

Berichten: 37246
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:50

Sunnda schreef:
Er zijn nu ook te weinig kinderen.
Weet niet hoe het met de rekenvaardigheden zit, maar als 2 mensen gemiddeld 1,5 kind krijgen...juist.


Waar baseer je dit op? In Nederland is het geboortecijfer wellicht aan het dalen, maar wereldwijd gezien is dat niet zo hoor. Dan zitten we alsnog op 2,4 kinderen per stel.

Er zijn momenteel veel te veel mensen op deze aarde, en de bevolking groeit alleen maar. Kijk hier maar eens naar: https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=xx&v=25&l=nl
De bevolkingsgroei neemt af, maar de bevolking ansich neemt alleen maar toe.

Ik vraag me dan ook af waar je op baseert dat er te weinig kinderen zijn?

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:55

Vervanging is 2.1 kind per vrouw. Bijna de gehele wereld zit daar inmiddels onder en dat is lastig met een groeieconomie als model. Echter we zijn veel sneller heel goed geworden in mensen in leven houden, we worden dus gemiddeld veel ouder, waardoor een flink stuk groei komt van minder sterfte, niet van meer geboortes.

Lynnepinny

Berichten: 2707
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:55

DuoPenotti schreef:
Nee vmbo is echt totaal anders. Is nog steeds theorie.
Lts was veel gerichter. Echt praktijk met diverse richtingen.

Onder vmbo vallen vier stromingen, waaronder theoretische leerweg de 'theoretische' variant is. De rest valt wel mee.
Maar wat heeft dat met het onderwerp te maken? :D

Ik vind het heel ergelijk dat zoveel mensen hier nog hun kop in het zand steken. Hier in Nederland zal het misschien meevallen als de dammen niet doorbreken, maar wat van alle landen waar door droogte geen druppel water meer zal vallen? Klimaatvluchtelingen zijn nu geloof ik al een ding, en reken er maar op dat dat alleen maar meer gaat worden de komende decennia.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:01

Voor mij had het met het onderwerp te maken dat ik kinderbijslag graag zie verdwijnen en het geld juist graag naar praktijk scholen zou zien gaan. Niet alleen voor studeren.
Want juist praktijk mensen zijn nodig en trekken we nu uit het buitenland.

Marjo

Berichten: 37246
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:07

DuoPenotti schreef:
Voor mij had het met het onderwerp te maken dat ik kinderbijslag graag zie verdwijnen en het geld juist graag naar praktijk scholen zou zien gaan. Niet alleen voor studeren.
Want juist praktijk mensen zijn nodig en trekken we nu uit het buitenland.


Ik denk alleen niet dat meer geld naar praktijkscholen gaat helpen. Dit gaat wss teveel offtopic, maar daarin zal er binnen de maatschappij ook het eea moeten gaan veranderen. HAVO is tegenwoordig de norm, en wie HAVO heeft gedaan, moet HBO gaan studeren. En HBO'ers zie je meer terug in managementslagen dan op de werkvloer.

Maar als je leest dat ouders rechtszaken kunnen aanspannen om hun kind op het HAVO te krijgen, we nog steeds naar VMBO/MBO geschoolde mensen refereren als 'laag-opgeleiden' dan kun je er geld in pompen wat je wil, daar gaan mensen niet voor kiezen. De maatschappij is gebrand op presteren, en het liefst op zo hoog mogelijk niveau.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:10

Klopt. En daar zie ik graag verandering.
Praktijk opgeleide mensen hebben we heel hard nodig en zijn niet minder dan theoretische opgeleid mensen.
De een kan niet zonder ander.

Nederland zou minder inwoners krijgen als we minder mensen binnen laten.

Daarom passend in het topic imo.
En natuurlijk zou het gewoon zou moeten zijn dat het neerkijken op mensen eens over is.

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:50

Neutrino energie lijkt me wat .
Kernenergie weer een stuk minder .Er zal maar een onverwachte overstroming,aardbeving,hack,aanval of iets anders waar we even geen rekening mee houden komen.De gevolgen zijn ronduit rampzalig.
Wat ik echt wel heel jammer vind is de enorme verspilling overal.Als je bijvoorbeeld soms ziet wat een bruikbare spullen mensen gewoon weggooien .

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:45

Ik weet dat een aantal bokkers in dit topic graag minder of geen kinderen wil, maar uiteindelijk hebben we gewoon kinderen nodig. Anders hebben we straks nog meer immigranten nodig om het werk hier te doen. En daar zijn de meesten dan ook weer geen voorstander van. ;)

Waar ik woon hebben we erg veel windmolens en velden vol zonnepanelen.
Dat vind ik jammer, beter kunnen ze daken volbouwen met zonnepanelen en de weilanden ongemoeid laten.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:59

Pas heb ik al een foto gedeeld van zonnepanelen als afdaken boven parkeerplaatsen.
Geniaal. Heeft dat beton een mooie dubbele functie.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:09

Fijn, een topic over klimaatverandering! Ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht om er een te openen, maar wordt zo moe van die eeuwige discussies met klimaatontkenners, al valt dat op bokt gelukkig nog redelijk mee.

Ik ben ook best bang voor de toekomst inderdaad, en dan niet de toekomst van de aarde, maar wel die van de mensen en vooral ook alle onschuldige dieren. Van de beelden van bosbranden en extreme droogte maar ook natuurlijk de overstromingen kan ik dagen wakker liggen. Het idee dat we dit meer en meer gaan zien is verschrikkelijk.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:53

Klimaatverandering heb ik zeker wel over nagedacht. Maar er spelen veel factoren mee. Sowieso als punt 1 de overbevolking. We zijn met te veel en vreten als een sprinkhanenplaag de aarde kaal van al zijn resources (voedsel, grondstoffen etc).

Punt 2 we zijn steeds meer afhankelijk van (nieuwe) technologie. Ook in de strijd tegen klimaatverandering. Voor het opwekken van 'groene stroom' heb je toch ook grondstoffen nodig als bijv. Koper. Kans is groot dat de wereld voorraad koper eerder op is dan dat het klimaat probleem echt een probleem voor ons is. Staat niemand bij stil dat al die zonnepanelen toch ergens van gemaakt worden (wat overigens ook nog eens energie kost, wanneer heb je nou eigenlijk echt pas energiewinst van een paneel? ).

Punt 3, de mens is geen leuke diersoort. Alles gaat om macht en geld. Hier gaan we niet uitkomen, blijkbaar vind de mensheid het niet belangrijk genoeg. Of we investeren in nepoplossingen die uiteindelijk maar een paar mensen wereldwijd schatrijk maken.