Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 23:47

Ik vind het een beetje een te simpele redenering dat er voor andere producten blijkbaar meer kobalt wordt gebruikt, "dus dan valt het bij de electrische auto's wel mee" :n -O-
Ik heb het toch niet over die andere producten?
En ik heb al gereageerd op het bericht van 8nnemiek: "als de auto's niet op humane wijze kunnen worden geproduceerd moet je ze niet promoten. Indien dit inmiddels wel kan is het een ander verhaal".

Ook echt zinvol om mij dan ter verantwoording te roepen of ik geen apparaten gebruik >;)
Niet bijster veel nee, en over het algemeen tweedehands. Maar als ik de kennis heb dat iets met oa kinderarbeid is vervaardigd, dan pas ik liever ja.
Helaas heb ik die kennis niet altijd.
Maar dan is dat nog iets anders dan iets promoten in de wetenschap dat... Dat is waar mijn bericht over gaat.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 00:26

MInder/geen kobalt = meer van iets anders (dacht zink in dit geval). Vraag is dan hoeveel je daar eigenlijk mee opschiet. Je kan nl of humaan of (semi)milieuvriendelijk mijnbouw bedrijven, beide lukt niet. Helaas is de manier van kobalt winnen qua milieu beter, al is er zat mogelijk om de veiligheid van de mensen te verbeteren. En wat die mensen zouden opschieten zonder de inkomens uit die mijnbouw is ook de vraag. Leefgebied is hoe dan ook inmiddels vergiftigd en lokale economie mede door globalisering en corruptie kapot.

Al met al sta je voor de keuze : of je accepteerd een stuk schade elders voor jouw product of je koopt het niet (meer). Maar qua welzijn voor mens/milieu is er geen groene/goede/betere optie qua productie, iemand betaald altijd ergens de werkelijke rekening. Dat wegschuiven of claimen dat het alternatieve product minder/geen nadelen heeft of dat die kunnen verdwijnen is een leugen. Er is geen duurzame optie op alle vlakken en zelfs de deels duurzame lopen spaak.
En dat gaat net zo goed op voor lithium trouwens, die andere olifant in de kamer waar iedereen graag omheen kijkt.

ER IS STOMWEG NIET GENOEG GRONDSTOF VOOR ZOVEEL ELECTRISCHE VERVOERSMIDDELEN! (en idem voor zat andere innovaties hoe creatief bedacht ook).

En dan vergeten we voor het gemak de beperkingen maar qua bv vrachtvervoer (gewicht lading is veel te laag, dus iets van 3-5x zoveel vrachtwagens nodig, Tesla bv zwijgt als het graf over het laadvermogen van hun vrachtwagens en dat is niet voor niets, en dan de brandveiligheid nog niet te vergeten ... ). Er op vliegen gaat hem ook niet worden, door constante compensatie voor gewicht om meer vermogen te krijgen en redelijke lading mee te kunnen nemen (meer gewicht = zwaardere constructie = meer accu nodig = meer gewicht = zwaardere constructie = ... ). Waterstof zou daarvoor een mogelijke optie zijn, maar dat is net zo goed een stroomvretende en complexe optie met nog een aardig ontwikkeltraject te gaan en weer grondstoffen waarvan de jaarproductie al op gaat aan andere essentiele zaken. Nog afgezien van de vraag of je daarvoor overdag stroomoverproductie voor mag inzetten ipv zoiets gebruiken voor een stabiel stroomnet en dus eigenlijk een dedicated eigen stroom voor electrolyse productie moet gaan opzetten incl. de ruimte en grondstoffen die dat inneemt. Fossiel is gewoon een heel geconcentreerde/compacte en multi-inzetbare energiebron die eigenlijk onvervangbaar is, zeker in de hoeveelheden die wij nu gebruiken. Wil je op dezelfde schaal doorgaan met business as usual, dan zal je moeten accepteren dat we geen leefbare habitat meer overhouden. We mijnen al ertsen met een lage concentratie die enkel "rendabel" is door de vraagprijs, maar die we juist daarom heel lang hebben laten zitten. We zijn aan het einde van alle belangrijke grondstoffen (incl. schoon drinkwater trouwens) aangeland en dat los je echt niet op met een "groene" optie, dat is enkel een kunstmatige groeimarkt zoals ons economisch model zijnde afhankelijk van groei ongeacht de kosten inmiddels ook wanhopig naar op zoek is, want daar zijn de mogelijkheden inmiddels eigenlijk ook op.

En voor de vega fans op dat punt : de gekte qua avocadoproductie is nu ook in Europa aangeland (zuid-portugal, wat een gebied is dat met verwoestijning te maken heeft).

en al eerder de ellende met leegtrekken grondwaterreserviours in Spanje
https://www.youtube.com/watch?v=uzFxe4UXRe0
en schade van mijnbouw voor lokale bevolking in zuid-amerika :
https://www.youtube.com/watch?v=Z8DRRkNRYW0

Jij ziet misschien vooruitgang, ik zie wanhoopspoging zoveel om door te kunnen blijven gaan als voorheen. Er is genoeg kennis beschikbaar om de keerzijde en valkuilen van al deze keuzes te zien. Net als de onmogelijkheden van veel claims over oplossingen (die uiteindelijk een heel dure versie van iets al bestaands blijken te zijn wat al uitontwikkeld en in gebruik is, altijd 40-50 jaar in de toekomst zal liggen, of om andere redenen geen productie buiten een lab van de grond krijgt).

Denk ik dat de gepromote stappen zullen werken, dat ze en genoeg zullen zijn en daadwerkelijk dat opleveren wat geclaimd wordt? NEE. Zelfs met de nadruk op de minst waarschijnlijke scenario's om mensen aan te zetten tot grote(re) stappen geloof ik dat niet. Daarvoor moet het gehele systeem op de schop en die druk is er niet (genoeg) vanuit de consument/burger. Capitalisme gaat dit niet oplossen, het zou dan zijn eigen graf graven.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 05:43

Wat hebben avocado’s met vega’s te maken?

Verder is er bij accu’s nog enorm veel ruimte voor innovatie. Bij een brandstofmotor niet, die is vrijwel volledig geperfectioneerd en blijft hartstikke vervuilend en het rendement blijft belachelijk laag. Ik weet zeker dat er in de nabije toekomst accu’s komen met een vele malen hogere energiedichtheid en sowieso razendsnel te laden, waarmee je zelfs vrachtwagens kan laten rijden, en uiteindelijk vast ook vliegtuigen.
Tot die tijd vind ik het geen verkeerd plan om bv alle overproductie van stroom door groene energie om te zetten in waterstof en daar vrachtwagens op te laten rijden.

Telpeva

Berichten: 14833
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:44

Hoe zit het eigenlijk momenteel met het verwerken van oude accu's zoals die in laptops, telefoons en dergelijke? Kan men dat al recyclen, ligt dat ergens op een grote hoop te wachten tot men het kan recyclen, of belanden die dingen momenteel nog ergens op de grote hoop tussen al het andere afval?

Ik geloof meteen dat er op gebied van accu's nog veel te verbeteren is, toch kmaagt er bij mij wel een beetje een rotgevoel van: waarom werken al onze batterijen dan niet simpelweg op van die hervulbare AA batterijen, net als vroeger. Hoezo is zoiets niet lekker simpel en universeel, zodat je het ook kan hergebruiken wanneer je een nieuw apparaat aanschaft. En zodra het te slecht wordt, weggooien in zo'n batterijenbox die in de winkels altijd wel te vinden zijn.

Maar ik denk ook dat veel mensen zulke dingen helemaal niet willen, omdat een telefoon er dan ook meteen uit zal zijn als een oude gameboy want die batterijen moeten toch ook weer ergens worden gelaten.

DuoPenotti

Berichten: 30124
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:50

Zonnepanelen zijn hier een paar jaar gelden toen er hier in de omgeving veel hagelschade was beland bij de containers asbest.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:11

8nnemiek schreef:
Wat hebben avocado’s met vega’s te maken?

Verder is er bij accu’s nog enorm veel ruimte voor innovatie. Bij een brandstofmotor niet, die is vrijwel volledig geperfectioneerd en blijft hartstikke vervuilend en het rendement blijft belachelijk laag. Ik weet zeker dat er in de nabije toekomst accu’s komen met een vele malen hogere energiedichtheid en sowieso razendsnel te laden, waarmee je zelfs vrachtwagens kan laten rijden, en uiteindelijk vast ook vliegtuigen.
Tot die tijd vind ik het geen verkeerd plan om bv alle overproductie van stroom door groene energie om te zetten in waterstof en daar vrachtwagens op te laten rijden.

Vetbron en "superfood".

Betere accu's ? De Tesla oplossing was 50% grotere accu. :n
Technologie gaat ons niet redden, zeker niet als panacea / God.
Er komen regelmatig mooie verhalen in het nieuws over uitvindingen, maar in productie ?

Komt bij dat er weer gigantische hoeveelheden grondstoffen voor nodig zijn. Je kan wel heel optimistisch naar recycling kijken, maar dan moet er eerst genoeg in het systeem zitten EN dat moet dan inderdaad op zijn zodat recycling zin heeft. Om over de energietoevoer daarvoor, de kosten en of het eigenlijk wel kan maar te zwijgen. Circulaire economie is geen perpetuum mobile, er zal altijd energie (en grondstoffen ivm verlies) bij moeten en de fossiele die we daar tot nu toe voor inzetten is qua kunnen winnen aardig richting op (andere ong. 50% kunnen we niet winnen om verschillende redenen), naast het CO2 verhaal.
Circulaire economie :
https://www.lowtechmagazine.be/2018/07/ ... fbouw.html

Vliegtuig op electrisch :
https://www.lowtechmagazine.be/2019/01/ ... gtuig.html

En een wat ouder artikel over en andere valkuil van meer (duurzame) energie gebruiken :
https://www.lowtechmagazine.be/2009/11/ ... ergie.html
Kort : we waren net zo ver geweest (in 2009) zonder windmolens, etc. als we een max. hadden gezet op hoeveelheid geproduceerde energie (en een stuk goedkoper ook).

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:16

tamary schreef:
MInder/geen kobalt = meer van iets anders (dacht zink in dit geval). Vraag is dan hoeveel je daar eigenlijk mee opschiet. Je kan nl of humaan of (semi)milieuvriendelijk mijnbouw bedrijven, beide lukt niet. Helaas is de manier van kobalt winnen qua milieu beter, al is er zat mogelijk om de veiligheid van de mensen te verbeteren. En wat die mensen zouden opschieten zonder de inkomens uit die mijnbouw is ook de vraag. Leefgebied is hoe dan ook inmiddels vergiftigd en lokale economie mede door globalisering en corruptie kapot.


Sommige mensen richten zich op meer Nikkel, wat blijkbaar ook niet al te oké is. Beter dan Kobalt though.
https://www.wired.com/story/this-cobalt ... lly-works/

Een ander alternatief, wat Tesla inzet, is ijzer.
https://www.cnbc.com/2020/06/30/tesla-a ... BqnPvF6iDw

Dus ja, het wordt vervangen door iets anders. Maar dat 'iets andere' is milieuvriendelijker en/of humaner gemijnd: daar is die innovatie/verandering immers op gericht.

Batterijen zitten op dit moment echt in een stroomversnelling qua innovatie. Ik weet dat men ook bezig is met een alternatief voor lithium, en bij al die research neemt men mee dat de batterij recyclebaar moet zijn, een flinke charge moet kunnen handelen (en snel op moet kunnen laden), én de sources humaan en milieuvriendelijk moeten worden kunnen geleverd. Ik maak me dus eigenlijk weinig zorgen dat we niet naar betere alternatieven gaan, op álle vlakken.

Wat die mensen bij de mijnen dan gaan doen? Geen idee. Hopelijk komt er hulp vanuit de rijkere landen zodat het land welvarender kan worden én hulp krijgt bij de milieuvervuiling. Wellicht zijn er alternatieven qua (nieuwe) industrieën die daar ingezet kunnen worden. Maar toch blijven mijnen 'want anders hebben zij geen inkomen' vind ik geen goed argument. Economieën veranderen nu eenmaal, en de mens kan zich best goed aanpassen. Dat zal daar ook gebeuren.

tamary schreef:
Al met al sta je voor de keuze : of je accepteerd een stuk schade elders voor jouw product of je koopt het niet (meer). Maar qua welzijn voor mens/milieu is er geen groene/goede/betere optie qua productie, iemand betaald altijd ergens de werkelijke rekening. Dat wegschuiven of claimen dat het alternatieve product minder/geen nadelen heeft of dat die kunnen verdwijnen is een leugen. Er is geen duurzame optie op alle vlakken en zelfs de deels duurzame lopen spaak.
En dat gaat net zo goed op voor lithium trouwens, die andere olifant in de kamer waar iedereen graag omheen kijkt.

Zoals ik al schreef zijn er wel betere opties, en wat er nu nog niet is gaat nog komen. Van de opties die we nu hebben kiezen we de beste optie waarin alle elementen worden meegenomen, en het vervangen van kobalt door ijzer is een goede. Is het 100% sustainable? Vast niet. Maar hetgene wat je er mee opschiet is al een stap in de goede richting, en die stap niet zetten omdat het nog niet perfect is, is belachelijk. Zo kom je nooit verder, want er zijn altijd wel verbeteringen te doen.

Voor lithium is men ook hard bezig om (duurzame) alternatieven te vinden. Lopen veel onderzoeken naar, en qua batterijen is nog veel innovatie te behalen.

tamary schreef:
ER IS STOMWEG NIET GENOEG GRONDSTOF VOOR ZOVEEL ELECTRISCHE VERVOERSMIDDELEN! (en idem voor zat andere innovaties hoe creatief bedacht ook).

Dit is onzin. De huidige metalen voor batterijen zijn voldoende voor de komende 150 jaar. Uit mijn hoofd kan zo'n 50% van batterij-metalen gerecycled worden (ik heb daar gister een bron over gelezen maar kan hem even niet meer terugvinden, excuses). Dat is ook iets waar men nu bij nieuwe producten heel erg op richt: de circulaire eocnomie. En waar er mogelijk wél tekorten zijn, worden oplossingen gevonden in de vorm van een ander materiaal.

Je kan simpelweg de huidige situatie niet doortrekken naar de toekomst, omdat er zo veel wordt ontdekt en uitgevonden. Andere materialen worden gebruikt die meer voorkomen. De batterij zelf wordt beter (en dus minder behoefte aan meer materialen omdat je met hetzelfde/minder verder kan rijden). etc.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... check-5886

tamary schreef:
En dan vergeten we voor het gemak de beperkingen maar qua bv vrachtvervoer (gewicht lading is veel te laag, dus iets van 3-5x zoveel vrachtwagens nodig, Tesla bv zwijgt als het graf over het laadvermogen van hun vrachtwagens en dat is niet voor niets, [knip]


Dankzij de innovatie op batterijgebied zijn er al elektrische vrachtwagens, maar wellicht is waterstofmotor voor zware vrachtwagens een betere optie. Daar heb ik me niet op ingelezen, maar ook daar maak ik me niet zo veel zorgen om.
https://www.mckinsey.com/industries/aut ... t-charging

Het McKinsey onderzoek noemt dat vrachtwagens in de regel 'maar' voor 70% van het maximumgewicht geladen worden, dus er is blijkbaar plaats voor batterijen. En hoewel ze wellicht nu nog niet ver genoeg zijn om goed en breed in te zetten, maakt de opkomende batterijtechnologie veel mogelijk. Batterijen worden namelijk beter –in de zin dat ze ongeveer dezelfde afmetingen/gewicht behouden maar meer laadcapaciteit krijgen. Dus kan je verder rijden op 1 batterij. En dus worden elektrische vrachtwagens in de toekomst een optie.

tamary schreef:
en dan de brandveiligheid nog niet te vergeten ... ).

Brandveiligheid? Elektrische auto's zijn net zo veilig al dan niet veiliger dan reguliere auto's. De manier om vuur bij een elektrische auto te bestrijden is anders ja, maar niet per se gevaarlijker.

We hebben de afgelopen decennia nota bene met een barrel van 40+ liter snel ontvlambare vloeistof in de auto gereden, die we er zelf in moesten gieten... die batterijen lopen wel los en er wordt ook veel gedaan om dat risico zo veel mogelijk in te perken (oa. speciale casings, speciale manier van plaatsen) Veiligheid staat vooraan bij het ontwikkelen van auto's, dus daar is veel regelgeving omheen. Een auto die gevaarlijk is zal dan ook niet op de markt komen.

tamary schreef:
Er op vliegen gaat hem ook niet worden, door constante compensatie voor gewicht om meer vermogen te krijgen en redelijke lading mee te kunnen nemen (meer gewicht = zwaardere constructie = meer accu nodig = meer gewicht = zwaardere constructie = ... ). Waterstof zou daarvoor een mogelijke optie zijn, maar dat is net zo goed een stroomvretende en complexe optie met nog een aardig ontwikkeltraject te gaan en weer grondstoffen waarvan de jaarproductie al op gaat aan andere essentiele zaken. Nog afgezien van de vraag of je daarvoor overdag stroomoverproductie voor mag inzetten ipv zoiets gebruiken voor een stabiel stroomnet en dus eigenlijk een dedicated eigen stroom voor electrolyse productie moet gaan opzetten incl. de ruimte en grondstoffen die dat inneemt.


Tja, vliegen is voor nu nog niet 'groen' te doen. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat in de toekomst niet kan. Misschien elektrisch, misschien waterstof, misschien iets anders. Claimen dat we niks meer met elektrische voertuigen moeten doen 'want vliegen kan niet' is ook een beetje gek, vind je niet?

Er staat nog zo veel innovatie voor de deur wbt. andere methoden van vervoeren. Ook vliegen zal aan de beurt komen. Meen dat o.a. KLM veel investeert in onderzoek hieromheen.

tamary schreef:
Fossiel is gewoon een heel geconcentreerde/compacte en multi-inzetbare energiebron die eigenlijk onvervangbaar is, zeker in de hoeveelheden die wij nu gebruiken. Wil je op dezelfde schaal doorgaan met business as usual, dan zal je moeten accepteren dat we geen leefbare habitat meer overhouden. We mijnen al ertsen met een lage concentratie die enkel "rendabel" is door de vraagprijs, maar die we juist daarom heel lang hebben laten zitten. We zijn aan het einde van alle belangrijke grondstoffen (incl. schoon drinkwater trouwens) aangeland en dat los je echt niet op met een "groene" optie, dat is enkel een kunstmatige groeimarkt zoals ons economisch model zijnde afhankelijk van groei ongeacht de kosten inmiddels ook wanhopig naar op zoek is, want daar zijn de mogelijkheden inmiddels eigenlijk ook op.

Fossiel is veel gebruikt, zeker. Maar allesbehalve efficiënt. Compact is ook niet bepaald waar als je kijkt hoe veel je eigenlijk in een auto moet stoppen en hoe groot de motor moet zijn. We hoeven dus zeker niet te accepteren dat fossiel moet blijven, er zijn genoeg promising alternatives.

Mogelijkheden te over. Ook qua water trouwens (water is er zat, het zit 'm in het schoon houden/krijgen van water en daar zijn óók veel ontwikkelingen op).

tamary schreef:
En voor de vega fans op dat punt : de gekte qua avocadoproductie is nu ook in Europa aangeland (zuid-portugal, wat een gebied is dat met verwoestijning te maken heeft).
[ Video ]
en al eerder de ellende met leegtrekken grondwaterreserviours in Spanje
https://www.youtube.com/watch?v=uzFxe4UXRe0
en schade van mijnbouw voor lokale bevolking in zuid-amerika :
https://www.youtube.com/watch?v=Z8DRRkNRYW0


Weet niet wat vegetariers/veganisten hiermee te maken hebben. Volgens mij is het alom bekend dat avocado's niet heel milieuvriendelijk zijn. Dus ik snap niet echt wat je argument hier is. Als dat is 'minder milieubelastend voedsel eten', dan is dat zeker een goede 'tip'.

tamary schreef:
Jij ziet misschien vooruitgang, ik zie wanhoopspoging zoveel om door te kunnen blijven gaan als voorheen. Er is genoeg kennis beschikbaar om de keerzijde en valkuilen van al deze keuzes te zien. Net als de onmogelijkheden van veel claims over oplossingen (die uiteindelijk een heel dure versie van iets al bestaands blijken te zijn wat al uitontwikkeld en in gebruik is, altijd 40-50 jaar in de toekomst zal liggen, of om andere redenen geen productie buiten een lab van de grond krijgt).


Ik zie zeker vooruitgang. Want die ís er ook. En het is allesbehalve een 'wanhoopspoging om door te kunnen gaan als voorheen', langzaam maar zeker wordt onze mentaliteit en ons gedrag anders. Zo ook de manier waarop we consumeren. De 'nieuwe' keuzes hebben zeker hun eigen valkuilen en keerzijdes, maar die wegen niet op tegen de valkuilen en keerzijdes van onze 'oude' keuzes.

En duur? Nieuwe innovaties beginnen duur ja, maar naarmate het verder ontwikkeld wordt, wordt het het goedkoper. Zie: batterijen in elektrische auto's.

tamary schreef:
Denk ik dat de gepromote stappen zullen werken, dat ze en genoeg zullen zijn en daadwerkelijk dat opleveren wat geclaimd wordt? NEE. Zelfs met de nadruk op de minst waarschijnlijke scenario's om mensen aan te zetten tot grote(re) stappen geloof ik dat niet. Daarvoor moet het gehele systeem op de schop en die druk is er niet (genoeg) vanuit de consument/burger. Capitalisme gaat dit niet oplossen, het zou dan zijn eigen graf graven.


Jammer dat je zo pessimistisch bent over de innovaties, want de innovatiestroom waar we nu inzitten is geweldig. Betere producten, maar ook milieuvriendelijker en duurzamer. Circulair.

Ik ben het met je eens dat mensen van gedrag en mentaliteit moeten veranderen, maar op zich zie je dat al gebeuren. Kijk alleen maar naar de heisa die AH had een paar jaar terug met de plastic kersthuisjes. Dat had een jaar of 20-30 geleden echt niet zo voorgekomen. Hier moet een versnelling inkomen, maar het feit dat er al stappen worden gezet door veel mensen is imo wel een goede voorbode.

DuoPenotti schreef:
Zonnepanelen zijn hier een paar jaar gelden toen er hier in de omgeving veel hagelschade was beland bij de containers asbest.


Vrij zeker dat zonnepanelen onder e-waste vallen, dus ik snap niet zo goed waarom ze bij jou op de asbeststapel komen. Bijzonder. Zou dat niet gewoon komen omdat ze op asbest-dakken zijn geplaatst en daardoor 'vervuild' zijn met asbest?

Ook qua zonnepanelen worden er grote stappen gemaakt qua levensduur, rendabele panelen en recycling.

Citaat:
And, according to Zeman, solar panels can actually be recycled. “As yet it is not commercially interesting, but there are many initiatives underway to push forward with recycling using thermal, mechanical and chemical separation methods. We expect considerable progress to be made here in the coming years. This is already being done on a small scale in Japan and Europe, for example, where 96% of silicon solar panels are recycled.”

https://www.tudelft.nl/en/delft-outlook ... lar-panels

Citaat:
EU regulations require 85% collection and 80% recycling of the materials used in PV panels, under the Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE) Directive, which was extended to solar products in 2012. At 94.7%, the recovery rate of a crystalline silicon-based PV module already exceeds those levels.

https://www.pv-magazine.com/2020/08/26/ ... e-hit-100/

Ik heb bij jou echt het idee dat je bij veel innovaties en claims (o.a. EV's, zonnepanelen en klimaatverandering door de mens) denkt 'ik heb het nog nooit gehoord / ik heb er geen kennis van, dus het zal wel niet goed zijn / niet kunnen". Terwijl er echt zo veel al mogelijk is, en dat trekt de komende jaren alleen nog maar meer aan!


Ik vind het bovendien echt ontzettend hypocriet, sommige statements. Bij duurzame oplossingen wordt echt met een vergrootglas gekeken of ze niet 100% recyclebaar zijn en absoluuuuuut niks vervuilen, want anders zijn ze niet goed. Maar heb je wel eens naar je wasmachine gekeken, of die duurzaam recycled kan worden? (spoiler: "A washing machine doesn’t come close to 70% recycling") Maar blijkbaar is dat minder belangrijk. Of smartphones, of je laptop, etc etc. Nee, het zijn de duurzame alternatieven die aaaaabsoluut niet mogen want ze zijn een beetje vervuilend. Dat dat een stuk minder vervuilend is dan de huidige alternatieven maakt blijkbaar niet uit.

Raineri
Berichten: 6304
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:02


Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:15

Danique_G schreef:
Ik vond dit filmpje zojuist op LinkedIn: erg interessant. Gaat over waarom de trein geen oplossing voor buitenlandse reizen

https://www.linkedin.com/posts/universi ... 67360-ny74



Eh, dit geloof je toch niet?

Ja, hij benoemt knelpunten.

Knelpunten kun je met politieke wil oplossen.

Een wetenschapper die stelt 'dat het geen oplossing is' LIJKT te suggereren
'dat het niet kan'.


Nou, het kan wel degelijk.
Trouwens, buitenlandse reizen zijn geen must.
Negen van de tien is luxe. Aangezien we code rood hebben hoort de luxe achterwege te blijven.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:21

Jouw voorstel is dat niemand meer reist? Tot wanneer? Of gewoon de komende generaties niet meer? Of ligt dat aan de rest van je carbon footprint.. of is daar een ander systeem voor?

Raineri
Berichten: 6304
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:25

Janneke ik begrijp eigenlijk je reactie niet. Welke knelpunten kun je politiek oplossen? Punt blijft toch gewoon dat het bouwen van sporen vs carbon neutral kerosine de kerosine wint qua impact.
Treinen zijn een tijdelijke oplossing volgens hem maar niet dé oplossing voor de toekomst

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:43

Danique_G schreef:
Janneke ik begrijp eigenlijk je reactie niet. Welke knelpunten kun je politiek oplossen? Punt blijft toch gewoon dat het bouwen van sporen vs carbon neutral kerosine de kerosine wint qua impact.
Treinen zijn een tijdelijke oplossing volgens hem maar niet dé oplossing voor de toekomst


Er lopen denk ik twee dingen door elkaar.
Ten eerste: we hebben NU code rood, wat te doen.
2e: wat zouden we met techniek op termijn allemaal kunnen.

Ten eerste:
... als altijd : geld.
De politiek kan het verdrag van Chicago of wat was het herzien :
btw op kerosine.
Verder een eerlijke prijs mbt vervuiling: lawaai, kooldioxide, global dimming.
(Schiphol staat / stond bijvoorbeeld boven de wet: tienduizend vluchten per jaar op momenten dat het niet mag.)

Als die subsidies op vliegen vervallen en naar treinreizen gaan, is de reis per trein goedkoper.

Qua tijd wordt er doorgaans met twee maten gemeten: vliegen naar bijv. Barcelona duurt langer dan alleen de tijd tussen take off en landing. Inchecken, controles, wachten op koffers en vervoer van en naar beide luchthavens.

Verder graag een goede website (etc. etc.) zodat je makkelijk tickets kunt kopen.
Herinvoering van het Europese nachtnet met slaaptreinen.

En qua vergelijken van vliegen en treinreizen : NU AL is het spoornet veel fijnmaziger dan het vliegverkeer.


En dit is gewoon "laaghangend fruit".
Ik geef toe: misschien denken technici niet zo. (Dat mag, maar laten we helder communiceten ipv dingen door elkaar te laten lopen.)

Natuurlijk is het leuk als de technici vliegtuigen kunnen maken zonder lawaai, uitstoot van broeikasgassen en zonder global dimming effect.
Aangezien we code rood hebben en de technici dit nog niet gerealiseerd hebben is het wat mij betreft enkel toekomstmuziek.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:18

Janneke2 schreef:
Ten eerste: we hebben NU code rood, wat te doen.

Klopt. En volgend jaar hebben we code roder, en over tien jaar nog veel roderder.
Dat gaat de eerste decennia ook niet veranderen, want de kans is nihil dat er wereldwijd op tijd genoeg, genoeg wordt gedaan.

De luxe die we van jou zouden moeten schrappen omdat de nood aan de man is, die komt met die redenering dan ook nooit meer terug. Dat is een stuk welvaart dat we dan permanent zouden moeten afstaan, terwijl de winst die we ermee behalen hoogst twijfelachtig is.

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:43

Cer schreef:
Jouw voorstel is dat niemand meer reist? Tot wanneer? Of gewoon de komende generaties niet meer? Of ligt dat aan de rest van je carbon footprint.. of is daar een ander systeem voor?


Reizen doen we al millennia te voet, zo'n 6000 jaar te paard, ik weet niet hoe oud het zeilen is, fietsen doen we zo'n honderd jaar en Nederlandse treinen rijden op windenergie.

Dus dat kan allemaal tijdens code rood.

Dingen regelen rond individuele fotoprint lijkt mij prima.
(Kleine waarschuwing: earth overshoot day was al in juli. En de fotoprints moeten wel eerlijk over mensen verdeeld worden - dus reken je niet te snel rijk.)

En verder ben ik voor drastische maatregelen.

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:46

Hier even een heel goed stuk over de andere kant van het verhaal. Altijd moeten tegenstanders onderuit gehaald worden, maar nu gaat het even andersom. Maar op bokt word je dan weer onderuit gehaald. Maar toch is het een belangrijk artikel wat precies de vinger op de zere plek legt.

https://www.fvd.nl/klimaatramp

En ondertussen maar doorgaan met plastic testverpakkingen en mondkapjes kopen, terwijl men wel moeilijk doet over wattenstaafjes om in oren te peuteren en rietjes ;)

Ik blijf het mooi vinden hoe sommigen hier reageren. Altijd wordt er in het eigen straatje gepraat (ja, doe ik zelf ook aan mee, dat ontken ik niet).
En overbevolking is gewoon de belangrijkste oorzaak.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-08-21 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:49

Forum van democratie als bron? Serieus? Die zijn al zo vaak door echte klimaatwetenschappers inhoudelijk helemaal onderuit gehaald… ook wat betreft Corona trouwens.

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:53

IMANDRA schreef:
Forum van democratie als bron? Serieus? Die zijn al zo vaak door echte klimaatwetenschappers inhoudelijk helemaal onderuit gehaald… ook wat betreft Corona trouwens.

Dat bedoel ik dus.
Grafieken manipuleren gebeurt veelvuldig (ook de andere kant op).
Ik geloof dus wel in het feit dat we het milieu moeten verbeteren (wat ik doe door plastic op te ruimen), maar nee, CO2 is absoluut geen oorzaak van opwarming (te klein promillage).
Maar door landbouwgronden te vervuilen maken we wel het milieu kapot.
Wetenschap heeft ook sponsoren en er wordt dan gepushed in een bepaalde richting.



En morgen ga ik weer 2 uurtjes met een rebreather duiken en dan stoot ik helemaal geen CO2 uit, want dat wordt geabsorbeerd in een filter. Dus dat is weer heel goed voor het milieu of klimaat of hoe je het maar noemen wilt. Ik zal mezelf alvast even op de borst kloppen. :P :Y)

robert45
Berichten: 2873
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:05

Een korte blik op het subsidie overzicht van het energieloket:

Je kan subsidies krijgen op glas,isolatie etc etc

Je krijgt dit alleen als je 2 maatregelen binnen een jaar laat uitvoeren.

Als je budget niet zo groot is en je wil toch wat doen dan heb je mooi het nakijken voor enige vorm van subsidie.

Helaas een voorbeeld dat het blijkbaar toch niet zo gestimuleerd word. Als je makkelijk in het geld zit en je kan alles prima betalen dan krijg je subsidie, heb je het minder breed jammer dan pech gehad. Je betaald de hoofdprijs.

Raineri
Berichten: 6304
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:10

germie schreef:
Hier even een heel goed stuk over de andere kant van het verhaal. Altijd moeten tegenstanders onderuit gehaald worden, maar nu gaat het even andersom. Maar op bokt word je dan weer onderuit gehaald. Maar toch is het een belangrijk artikel wat precies de vinger op de zere plek legt.

https://www.fvd.nl/klimaatramp

En ondertussen maar doorgaan met plastic testverpakkingen en mondkapjes kopen, terwijl men wel moeilijk doet over wattenstaafjes om in oren te peuteren en rietjes ;)

Ik blijf het mooi vinden hoe sommigen hier reageren. Altijd wordt er in het eigen straatje gepraat (ja, doe ik zelf ook aan mee, dat ontken ik niet).
En overbevolking is gewoon de belangrijkste oorzaak.



Nog maar eens dan
Danique_G schreef:
...

https://klimaatveranda.nl/2018/11/04/de ... #more-9494
INog even over Kees de lange. Deze meneer is geen klimaatwetenschapper. Bij Carbon brief zit een heel arsenaal aan klimaatwetenschappers. In bovenstaande link een uiteenzetting van een collega professor waarom prof dr Kees de lange geen gelijk heeft.
[/quote]

FVD quote de lange vaak. Vind fvd niet bepaald een betrouwbare bron. Geen enkele politieke partij overigens. Al helemaal niet als ze geen bronvermelding hebben :P

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:13

Die “tegenstander” wordt inhoudelijk grandioos onderuit gehaald. Hun argumenten kloppen niet. De cijfers die ze noemen ook niet.

Dat moet men niet op dezelfde waarde te schatten als échte wetenschappelijke inzichten, absoluut niet. Maar in plaats van dat te erkennen wordt er gelijk in de slachtofferrol gesprongen.

Het voordeel van wetenschappelijke onderzoeken is dat ze door onafhankelijke (volgens mij zelfs anonieme) mensen worden gereviewed en een consensus pas komt als er keer op keer hetzelfde uit onderzoeken komt die door wetenschappers onafhankelijk van elkaar gedaan worden (met een uitgebreide beschrijving van ieders cijfers methode resultaten en discussie [ie het proberen onderuit halen van eigen conclusies]).

Maar nee, wat politiek, geld gemotiveerde non-(klimaat)wetenschappers met het doel lekker veel zieltjes te winnen voor de volgende verkiezingen, ja daar moeten we echt van geloven dat ze het bij het bij het rechte eind hebben ondanks de 10.000en échte wetenschappers die ze voorgingen en iets anders hebben ondervonden. Ondanks dat deze politiek gemotiveerde FvD mensen keer op keer inhoudelijk door de mand vallen.

Echt, hou toch op.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:44

Janneke2 schreef:
Reizen doen we al millennia te voet, zo'n 6000 jaar te paard, ik weet niet hoe oud het zeilen is, fietsen doen we zo'n honderd jaar en Nederlandse treinen rijden op windenergie.

Dus dat kan allemaal tijdens code rood.

Wederom heb je het over 'tijdens code rood', alsof het om iets tijdelijks zou gaan.
Wat geeft jou het idee dat we binnen enkele jaren (of decennia) het tij dusdanig gekeerd hebben dat we niet meer in een 'code rood' zouden zitten?

De wereldbevolking groeit nog altijd en blijft dat voorlopig nog wel even doen.
Welvaart blijft wereldwijd gemiddeld nog altijd stijgen, en hoewel daarbij een dalend aantal kinderen per persoon hoort, zit er ook een groter en (dus) belastender consumptiepatroon aan gekoppeld.
Hoe compenseert het weggooien van een paar oude gloeilampen, het verkopen van een stel oude diesels en deze vervangen door stekkerauto's, en het toevoegen van sojaburgers aan het dieet in een klein clubje rijke landen in Europa daar ooit genoeg voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 03:33

Janneke2 schreef:
En verder ben ik voor drastische maatregelen.

Hoe gaan die drastische maatregelen jou persoonlijk treffen denk je?

Wat moet jij er zelf allemaal voor opgeven en hoe erg zou dat voor je zijn? Ga je nu veel op vliegvakanties die niet meer kunnen, woon je ver van familie vandaan die je niet meer kan zien, moet je flink inleveren op wat je nu koopt en straks niet meer, en zal je grote aanpassingen moeten maken met je dagelijks woon-werk verkeer dat je dan met het openbaar vervoer zal moeten doen zonder goede aansluiting?

Gewoon om even de smaak te krijgen hoeveel jij zelf bereid bent op te geven om die drastische maatregelen er doorheen te krijgen om dat akelige gevoel weg te halen dat mensen die het meest voor drastische maatregelen zijn er zelf nauwelijks door getroffen worden (al met pensioen zijn, de schaapjes op het droge hebben, in een landelijk gebied in Frankrijk wonend, met kinderen die de schoolleeftijd al voorbij zijn en al de kans hebben gehad wat van de wereld te zien, etc etc etc).

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 06:56

De mensen die roepen dat vliegen duurder moet worden raakt het zelf niet in de portemonnee, of omdat ze zwemmen in het geld, of omdat ze nooit vliegen. En zo is het met de meeste maatregelen. Ik zie nog altijd geen code rood. Zolang men niet inziet dat men gewoon het aantal kinderen en daarmee de wereldbevolking drastisch moet verminderen, en daar ook naar handelen gaat (extra belasting op meer dan 1 kind, bonus voor mensen zonder kinderen), is er niet veel aan de hand. En met deze maatregel wordt niemand geraakt, kan iedereen gewoon blijven genieten van het leven en het vliegtuig pakken.

Popstra
Berichten: 13856
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:04

8nnemiek schreef:
Wat hebben avocado’s met vega’s te maken?

Verder is er bij accu’s nog enorm veel ruimte voor innovatie. Bij een brandstofmotor niet, die is vrijwel volledig geperfectioneerd en blijft hartstikke vervuilend en het rendement blijft belachelijk laag. Ik weet zeker dat er in de nabije toekomst accu’s komen met een vele malen hogere energiedichtheid en sowieso razendsnel te laden, waarmee je zelfs vrachtwagens kan laten rijden, en uiteindelijk vast ook vliegtuigen.
Tot die tijd vind ik het geen verkeerd plan om bv alle overproductie van stroom door groene energie om te zetten in waterstof en daar vrachtwagens op te laten rijden.

Vliegtuigen....die accus die zoveel power moeten geven wegen zeker niks!?

En voor drastische maatregelen zijn, je gaat akkoord deze maatregelen jou zelf al minstens een halve ton aan investeringen in je huis gaan kosten? Denk dat je het daar trouwens geeneens mee red want veel mensen zaten al ver boven hun budget aan het verduurzamen van hun oudere huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:43

germie schreef:
En met deze maatregel wordt niemand geraakt,

Lol, behalve natuurlijk de mensen met kinderen of de mensen die kinderen willen. Of mensen die over 20 jaar werknemers nodig hebben, of verzorgers in een ziekenhuis of bejaardentehuis.

Eigenlijk raakt die maatregel heel veel mensen behalve .... jou.