Mirranda schreef:Over de media gesproken dan. We zien vrijwel alleen maar code rood berichten over klimaat, maar is dat wel terecht? Ik zet er namelijk juist om onderstaande reden grote vraagtekens bij (er zijn namelijk ook veel wetenschappers die het van de andere zijde belichten, maar daar zie je vrijwel nooit iets van):
(...)
Maw: al het nieuws (of het nu klimaat betreft, Covid, of iets anders) wordt enorm gekleurd gebracht en alleen datgene waarvan men wil dat het ons bereikt of juist beïnvloed, zal ons ook bereiken.
Het andere geluid over klimaat van ook een enorme groep wetenschappers zal je dus alleen vinden op deze wijze
Deze wil ik toch nog even naar boven halen. Sommige mensen deden al een ongefundeerde poging de door Mirranda genoemde punten onderuit te halen (3 niet nader te benoemen bokkers), maar "toevallig" kwam ik kort geleden een artikel hierover tegen van "Swiss Policy Research":
https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/
Om het kort samen te vatten: bijna al het nieuws komt van slechts 3 organisaties vandaan: AP (Associated Press), AFP (Agence France-Presse) en Reuters. Enkele landen hebben wel een eigen news agency (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) maar in principe halen ook die hun informatie van de eerder genoemde 3 bedrijven.
Enkele quotes uit het stuk:
Citaat:
the typical correspondent is in general not able to do independent research, but rather deals with and reinforces those topics that are already prescribed by the news agencies – the notorious “mainstream effect”
Citaat:
Finally, the dominance of global agencies explains why certain geopolitical issues and events – which often do not fit very well into the US/NATO narrative or are too “unimportant” – are not mentioned in our media at all: if the agencies do not report on something, then most Western media will not be aware of it.
Citaat:
Several studies have shown that the mass media are predominantly determined by PR activities and that passive, receptive attitudes outweigh active-researching ones.” (Blum 1995, p. 16)
Citaat:
In that sense, it is logical that our traditional media – which are predominantly financed by advertising or the state – represent the geopolitical interests of the transatlantic alliance, given that both the advertising corporations as well as the states themselves are dependent on the transatlantic economic and security architecture led by the United States.
In addition, the key people of our leading media are – in the spirit of Chomsky’s “socialization system” – often themselves part of transatlantic elite networks. Some of the most important institutions in this regard include the US Council on Foreign Relations (CFR), the Bilderberg Group, and the Trilateral Commission, all of which feature many prominent journalists (see in-depth study of these groups).
En ze hebben nog een mooie analyse hoe de Syrische oorlog in de Europese media is gerapporteerd. Hoe dat allemaal in dit topic past? Als AP/AFP/Reuters beslissen dat code rood terecht is dan is dat wat je zal lezen in alle Nederlandse media. Zo goed als geen enkele journalist zal verder kijken of dieper graven: dit is het verhaal dus dit is wat ze navertellen.