Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:59

enzino schreef:
germie schreef:
En met deze maatregel wordt niemand geraakt,

Lol, behalve natuurlijk de mensen met kinderen of de mensen die kinderen willen. Of mensen die over 20 jaar werknemers nodig hebben, of verzorgers in een ziekenhuis of bejaardentehuis.

Eigenlijk raakt die maatregel heel veel mensen behalve .... jou.

JE kunt de mensne die nu zwanger zijn of al kinderen hebben niet straffen. Je kunt het ook met beleid doen het minderen van het aantal kinderen. Dan is het niet zo dat je dus over 10 jaar al geen mensen meer hebt die het werk willen doen. Het moet een plan worden om bijvoorbeeld per 10 jaar een minimale reductie te krijgen, maar genoeg om normaal verder te leven. En zo moet je het aanpakken.

Electra63

Berichten: 17881
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:48

germie schreef:
enzino schreef:

Lol, behalve natuurlijk de mensen met kinderen of de mensen die kinderen willen. Of mensen die over 20 jaar werknemers nodig hebben, of verzorgers in een ziekenhuis of bejaardentehuis.

Eigenlijk raakt die maatregel heel veel mensen behalve .... jou.

JE kunt de mensne die nu zwanger zijn of al kinderen hebben niet straffen. Je kunt het ook met beleid doen het minderen van het aantal kinderen. Dan is het niet zo dat je dus over 10 jaar al geen mensen meer hebt die het werk willen doen. Het moet een plan worden om bijvoorbeeld per 10 jaar een minimale reductie te krijgen, maar genoeg om normaal verder te leven. En zo moet je het aanpakken.


En na 10 jaar?
Nog meer arbeidsmigranten halen om het werk hier te doen?
Dat is nu al voor sommige functies nodig.
En wie gaat dat betalen?

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:50

Popstra schreef:
Vliegtuigen....die accus die zoveel power moeten geven wegen zeker niks!?

En voor drastische maatregelen zijn, je gaat akkoord deze maatregelen jou zelf al minstens een halve ton aan investeringen in je huis gaan kosten? Denk dat je het daar trouwens geeneens mee red want veel mensen zaten al ver boven hun budget aan het verduurzamen van hun oudere huis.

Daar zijn ze al volop mee bezig, er bestaan nu al kleinere elektrische vliegtuigen, dus zo gek is dat echt niet.
En als er accu’s komen met een hogere energiedichtheid dan zijn die dus kleiner en lichter, en daar valt nog heel veel winst te behalen.
De huidige stand van zaken bij Airbus: https://www.airbus.com/innovation/zero- ... light.html

Verder hoeft verduurzamen echt niet zo duur te zijn, en uiteindelijk verdien je een groot deel terug op je energierekening.
Ik was vroeger 150 euro per maand kwijt aan gas, nu 5 euro per maand, en als we een simpele boiler aanschaffen kan dat terug naar 0, terwijl we dankzij de zonnepanelen van 5000 euro ook al alle stroom ‘gratis’ krijgen. Reken uit je winst.

IMANDRA

Berichten: 9820
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:08

Popstra schreef:
8nnemiek schreef:
Wat hebben avocado’s met vega’s te maken?

Verder is er bij accu’s nog enorm veel ruimte voor innovatie. Bij een brandstofmotor niet, die is vrijwel volledig geperfectioneerd en blijft hartstikke vervuilend en het rendement blijft belachelijk laag. Ik weet zeker dat er in de nabije toekomst accu’s komen met een vele malen hogere energiedichtheid en sowieso razendsnel te laden, waarmee je zelfs vrachtwagens kan laten rijden, en uiteindelijk vast ook vliegtuigen.
Tot die tijd vind ik het geen verkeerd plan om bv alle overproductie van stroom door groene energie om te zetten in waterstof en daar vrachtwagens op te laten rijden.

Vliegtuigen....die accus die zoveel power moeten geven wegen zeker niks!?

En voor drastische maatregelen zijn, je gaat akkoord deze maatregelen jou zelf al minstens een halve ton aan investeringen in je huis gaan kosten? Denk dat je het daar trouwens geeneens mee red want veel mensen zaten al ver boven hun budget aan het verduurzamen van hun oudere huis.


Ik heb het voor een project ooit uit moeten zoeken.

Zonder van het gas af te gaan (immers nog niet nodig) kost dit voor een gemiddelde tussenwoning €22.900. Zonder subsidies, en te financieren met een hypotheek. (Dit bespaart je overigens gemiddeld €136 per maand). Dit is als je alles samen pakt. Doe je dat niet en doe je alles apart, dan zijn het investeringen van gemiddeld €1000 tot zo’n €5800. Verrekend met de kosten bespaar je dan €96 per maand gedurende een hypotheeklooptijd. En aardgasvrij? Voor een gemiddelde tussenwoning (met zonnepanelen) 11.000€. Dan ben je in totaal dus 33.900€ kwijt om je tussenwoning helemaal te verduurzamen.

Gemiddelde vrijstaande woning (ik pak even de twee uitersten hier) is €36.800 aan verduurzamen afgezien van aardgasvrij (besparing van €229 per maand, kost je zo’n €2900-8600 per verbetering). Verrekend met de kosten komt dit op zo’n €136 per maand besparen over de looptijd van een hypotheek. Aardgasvrij maken brengt dat naar zo’n €48.300. Dan zit je aan de halve ton, maar dat is álles bij elkaar gedaan én geen subsidies.

Subsidies kunnen je toch al snel 5000-10.000€ schelen. Al verwacht ik dat voor gasvrij etc. nog wel meer subsidies komen indien dit straks verplicht wordt. Bovendien hoef je het in principe niet direct uit eigen zak te betalen, je kan er ook een speciale hypotheek voor afsluiten. Én is op dit moment gasvrij nog niet nodig (maar men raadt aan dat als je bijv toch verhuist of verbouwt je dit wel overweegt, scheelt namelijk in de kosten als je toch al eea aanpakt).

Dus als je een beetje kan sparen kan je best een paar stappen zetten. Lijkt me voor de meeste mensen wel haalbaar om iig een paar stappen te zetten als je dit verspreidt over lagere tijd. En bovendien: je bespaart er onder aan de streep geld mee, het is sowieso rendabel. Zelfs als je alles meepakt.


germie schreef:
De mensen die roepen dat vliegen duurder moet worden raakt het zelf niet in de portemonnee, of omdat ze zwemmen in het geld, of omdat ze nooit vliegen. En zo is het met de meeste maatregelen. Ik zie nog altijd geen code rood. Zolang men niet inziet dat men gewoon het aantal kinderen en daarmee de wereldbevolking drastisch moet verminderen, en daar ook naar handelen gaat (extra belasting op meer dan 1 kind, bonus voor mensen zonder kinderen), is er niet veel aan de hand. En met deze maatregel wordt niemand geraakt, kan iedereen gewoon blijven genieten van het leven en het vliegtuig pakken.

Vliegen is in veruit de meeste gevallen een luxe. Een keuze. Dus waarom zou vliegen geen consequenties moeten hebben? Gezien vliegen zo vervuilend is mag daar best een carbon tax overheen imo. En zoals al eerder gezegd zal gaan minderen met kinderen niet snel zoden aan de dijk zetten én is minder kinderen sowieso al een trend die zich voortzet dus gebeurt het al op ‘natuurlijke’ wijze. Er moeten uiteindelijk diverse maatregelen ingezet worden, dus het is niet of-of maar en-en.

Carbon tax. Lokale producten lager btw. Vlees duurder. Vervuilende auto’s meer belasten (zodra [tweedehands] EV’s beschikbaar & betaalbaar worden voor Jan modaal). Huizen verduurzamen. Minder kinderen (gebeurde dus al). Etc etc. Iedereen zal dingen in moeten leveren en gedrag moeten veranderen.

En ik ben het in deze met enzino eens, jij kijkt echt puur naar jezelf zodat JIJ zo min mogelijk last hebt. Best een egoïstische manier van denken. Realistisch is anders. Maar ik snap wel dat je graag je hoofd in het zand wil steken, dat voelt prettiger gezien je zo jezelf kan overtuigen dat je zo goed bezig bent.

Popstra
Berichten: 13832
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:13

Dan hebben al die mensen die dus geen rendement halen uit hun dure warmte pompen en te oud zijn om er überhaupt nog aan terug te verdienen het zeker allemaal verkeerd gedaan? Je hebt zeker ook wel gezien toch dat ze in de winter hun huis niet warm krijgen?
En waar subsidie halen als die pot leeg is zoals nu het geval is?

IMANDRA

Berichten: 9820
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:21

Popstra schreef:
Dan hebben al die mensen die dus geen rendement halen uit hun dure warmte pompen en te oud zijn om er überhaupt nog aan terug te verdienen het zeker allemaal verkeerd gedaan?
En waar subsidie halen als die pot leeg is zoals nu het geval is?


Er zijn vast redenen waarom zij geen rendement behalen. Verduurzamen moet je eigenlijk in een bepaalde volgorde doen wil je slim werken (beginnend met isolatie en eindigend met een warmtepomp) en als je daarvan afwijkt kan het zijn dat je minder rendabel bent, in ieder geval totdat je alles hebt aangepakt.

Ik kan niks zeggen van individuele hypothetische gevallen, zeker als je er niet meer van weet. Persoonlijk lijkt het me dat je die kosten-baten analyse van tevoren doet gezien het nog niet verplicht is en het in sommige gevallen inderdaad nog niet voordelig uit kan vallen. En bovendien is verduurzamen vooralsnog een keuze die je maakt. Dus die oudere mensen hoeven het niet te doen als ze dat niet willen. Dat gezegd hebbende maakt het buiten de besparingen je huis meer waard (paar jaar terug kom dat oplopen tot 14% meer waarde, inmiddels zal dat hoger liggen), daarmee kan je het ook terugverdienen als zo’n ouder koppel dat zou willen.

Maar dat het in uitzonderingsgevallen misschien niet aan te raden is verandert niks aan het feit dat het voor de gemiddelde persoon die nog 20 jaar moet wonen best verstandig is, al is het maar door de geldbesparing die je krijgt in plaats van enkel goed doen voor het milieu.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:40

enzino schreef:
germie schreef:
En met deze maatregel wordt niemand geraakt,

Lol, behalve natuurlijk de mensen met kinderen of de mensen die kinderen willen. Of mensen die over 20 jaar werknemers nodig hebben, of verzorgers in een ziekenhuis of bejaardentehuis.

Eigenlijk raakt die maatregel heel veel mensen behalve .... jou.

Een aantal mensen benadert deze discussie sowieso nogal nadrukkelijk puur vanuit het eigen perspectief
Dat is deels onvermijdelijk, want je eigen dagelijks leven is je belangrijkste referentiekader. Maar het zou wel een hoop schelen als er wat breder gekeken zou worden, in plaats van alleen maar met de vinger te wijzen naar anderen. Of dat nu de progressieve elite is, de vleesetende gewone burger, de boeren, mensen met kinderen, of wie dan ook.

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:58


Popstra
Berichten: 13832
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:17

IMANDRA schreef:
Popstra schreef:
Dan hebben al die mensen die dus geen rendement halen uit hun dure warmte pompen en te oud zijn om er überhaupt nog aan terug te verdienen het zeker allemaal verkeerd gedaan?
En waar subsidie halen als die pot leeg is zoals nu het geval is?


Er zijn vast redenen waarom zij geen rendement behalen. Verduurzamen moet je eigenlijk in een bepaalde volgorde doen wil je slim werken (beginnend met isolatie en eindigend met een warmtepomp) en als je daarvan afwijkt kan het zijn dat je minder rendabel bent, in ieder geval totdat je alles hebt aangepakt.

Ik kan niks zeggen van individuele hypothetische gevallen, zeker als je er niet meer van weet. Persoonlijk lijkt het me dat je die kosten-baten analyse van tevoren doet gezien het nog niet verplicht is en het in sommige gevallen inderdaad nog niet voordelig uit kan vallen. En bovendien is verduurzamen vooralsnog een keuze die je maakt. Dus die oudere mensen hoeven het niet te doen als ze dat niet willen. Dat gezegd hebbende maakt het buiten de besparingen je huis meer waard (paar jaar terug kom dat oplopen tot 14% meer waarde, inmiddels zal dat hoger liggen), daarmee kan je het ook terugverdienen als zo’n ouder koppel dat zou willen.

Maar dat het in uitzonderingsgevallen misschien niet aan te raden is verandert niks aan het feit dat het voor de gemiddelde persoon die nog 20 jaar moet wonen best verstandig is, al is het maar door de geldbesparing die je krijgt in plaats van enkel goed doen voor het milieu.
ik denk dat vele huizen gewoonweg te oud zijn om fatsoenlijk te verduurzamen voor de energie. Dubbel glas en dan houd het zo een beetje op.
Wil je meer dan ben je echt een godsvermogen kwijt.

Voor Corona waren er veel items over de warmte rondpompen op tv.
Mensen zaten serieus in de kou swinters omdat het niet voldoende verwarmde. En dat waren niet bepaald oude krotten waar zij in woonden. Van ellende gingen ze electrische kachels aan schaffen. Ook zo zuinig...not!
En dan heb je buiten ook nog eens een enorme ventilator die constant een vervelend brom geluid geeft..
Mensen waren er echt niet over te spreken. Veelal zestigers die al hun spaarcenten er in gestopt hadden.

Dan de keuze electrisch rijden. Ik meen eens een onderzoek gelezen te hebben waarom men dat koos. Ja dat het belastingvoordeel hen toch wel over de streep trok. Niet zo zeer de milieu vriendelijkheid.

Electra63

Berichten: 17881
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:28

Mensen moeten bijna altijd over de streep worden gehaald met een positieve beloning :D

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:45

Een paar ‘dingetjes’ volgens mij:

Alle huizen isoleren = er verdwijnen veel verblijfplaatsen van vleermuizen en gierzwaluwen. Met mogelijk (stads)ecologische onbalans tot gevolg.

Meer datagebruik = meer stroom nodig, nog meer dan nu.

Als ieder mens naar behoefte en gezond zou eten, dan scheelt dat misschien al wel de helft van de voedselproductie zoals we die in huidige vorm kennen. Zelfde geldt voor aanschaf van spullen vs grondstoffen en vervuiling.

En ik hoorde eens een filosoof over overpopulatie, die zei hoe meer mensen hoe meer denkkracht dus meer mensen is beter.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:19

@popstra

Ze trekken je wel over de streep om gasloos te worden. Ze maken het zo duur (dat gas) dat isoleren vanzelf aantrekkelijk begint te worden.

Een nieuwbouwwoning kan je makkelijk isoleren en laten voldoen aan de normen met de beste technieken. Heb je een oude woning dan is het isoleren en alternatief verwarmen zo enorm kostbaar dat het niet te doen is.

Ik denk dat energie armoede nog eens groot gaat worden.

Popstra
Berichten: 13832
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:44

Ik denk het ook ja

IMANDRA

Berichten: 9820
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:20

Popstra schreef:
IMANDRA schreef:
Er zijn vast redenen waarom zij geen rendement behalen. Verduurzamen moet je eigenlijk in een bepaalde volgorde doen wil je slim werken (beginnend met isolatie en eindigend met een warmtepomp) en als je daarvan afwijkt kan het zijn dat je minder rendabel bent, in ieder geval totdat je alles hebt aangepakt.

Ik kan niks zeggen van individuele hypothetische gevallen, zeker als je er niet meer van weet. Persoonlijk lijkt het me dat je die kosten-baten analyse van tevoren doet gezien het nog niet verplicht is en het in sommige gevallen inderdaad nog niet voordelig uit kan vallen. En bovendien is verduurzamen vooralsnog een keuze die je maakt. Dus die oudere mensen hoeven het niet te doen als ze dat niet willen. Dat gezegd hebbende maakt het buiten de besparingen je huis meer waard (paar jaar terug kom dat oplopen tot 14% meer waarde, inmiddels zal dat hoger liggen), daarmee kan je het ook terugverdienen als zo’n ouder koppel dat zou willen.

Maar dat het in uitzonderingsgevallen misschien niet aan te raden is verandert niks aan het feit dat het voor de gemiddelde persoon die nog 20 jaar moet wonen best verstandig is, al is het maar door de geldbesparing die je krijgt in plaats van enkel goed doen voor het milieu.
ik denk dat vele huizen gewoonweg te oud zijn om fatsoenlijk te verduurzamen voor de energie. Dubbel glas en dan houd het zo een beetje op.
Wil je meer dan ben je echt een godsvermogen kwijt.

Voor Corona waren er veel items over de warmte rondpompen op tv.
Mensen zaten serieus in de kou swinters omdat het niet voldoende verwarmde. En dat waren niet bepaald oude krotten waar zij in woonden. Van ellende gingen ze electrische kachels aan schaffen. Ook zo zuinig...not!
En dan heb je buiten ook nog eens een enorme ventilator die constant een vervelend brom geluid geeft..
Mensen waren er echt niet over te spreken. Veelal zestigers die al hun spaarcenten er in gestopt hadden.

Dan de keuze electrisch rijden. Ik meen eens een onderzoek gelezen te hebben waarom men dat koos. Ja dat het belastingvoordeel hen toch wel over de streep trok. Niet zo zeer de milieu vriendelijkheid.



Je snapt dat die uitzonderingsgevallen juist in het nieuws komen en dat dit geen afspiegeling is van de werkelijkheid? Het zegt zo ook niet zo veel. Misschien hebben die mensen een warmtepomp geïnstalleerd terwijl de isolatie nog niet op orde was. Ja, dan kan het ‘s winters koud zijn ja. Maar dat is een gebruikers- of bouwfout, niet die van de duurzame oplossing zelf.

Zeker met de vele tegenstrijdige meningen nu zijn dit soort nieuwsberichten interessant. Wil niet zeggen dat ze kloppen voor de meerderheid van mensen.

En wbt elektrisch: dus? Alleen maar goed dat mensen voor duurzamer kiezen dankzij de beloning. Mensen zijn egoïstisch dus als dat helpt.

Popstra
Berichten: 13832
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:13

Dat het door slechte isolatie komt ja, maar wat jij ook vergeet is dat het enkel werkt met daarvoor speciale radiatoren en vloer verwarming wil je het warm krijgen. Oftewel, dat kun je ook nog eens allemaal gaan vervangen.
Zal een leuk kostenplaatje met zich mee brengen! Even vloer verwarming moeten aanleggen plus een nieuwe vloer....
Mag je allemaal zelf ophoesten dat geld!

Oh en het mooiste is hun energie rekening ook geeneens lager is!

IMANDRA

Berichten: 9820
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:22

Popstra schreef:
Dat het door slechte isolatie komt ja, maar wat jij ook vergeet is dat het enkel werkt met daarvoor speciale radiatoren en vloer verwarming wil je het warm krijgen. Oftewel, dat kun je ook nog eens allemaal gaan vervangen.
Zal een leuk kostenplaatje met zich mee brengen! Even vloer verwarming moeten aanleggen plus een nieuwe vloer....
Mag je allemaal zelf ophoesten dat geld!

Oh en het mooiste is hun energie rekening ook geeneens lager is!


Ja, dat zit bij die kosten & stappen inbegrepen die ik noemde.. de verwarming aanpassen in ieder geval. En je hoeft het ook nog niet ala minute te doen, je zou met vloerverwarming kunnen wachten tot je toch je vloer wil gaan vernieuwen. En volgens mij zijn er ook alternatieve radiatoren die je dan kan plaatsen, dus misschien hoeft je vloer er niet eens meteen uit. Maar als je je isolatie nog niet op orde hebt moet je geen warmtepomp pakken. Dat is gewoon gebruikersfout…

En normaliter moet je wel gewoon geld gaan besparen, en de meeste mensen zullen dat gewoon doen. Nogmaals: uitzonderingen zijn er, maar laten we daar niet op focussen.

DuoPenotti

Berichten: 29955
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:23

Gastank voor in de tuin is goedkoper.

8nnemiek

Berichten: 43461
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:51

Wij verwarmen het hele huis met een airco, dat rendement is behoorlijk hoog. Alleen als het héél koud is, als in 10 graden vorst, werkt ie niet meer goed en stookt een simpel elektrisch kacheltje bij. Werkt perfect.
En dat is een huis uit de 19e eeuw, enkele muren, enkel glas.. we hebben overal simpel dubbel glas in gedaan en bij de muren op het noorden een binnenmuur ervoor gezet. De prijs viel enorm mee, en het is er erg goed geïsoleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:54

Mirranda schreef:
Over de media gesproken dan. We zien vrijwel alleen maar code rood berichten over klimaat, maar is dat wel terecht? Ik zet er namelijk juist om onderstaande reden grote vraagtekens bij (er zijn namelijk ook veel wetenschappers die het van de andere zijde belichten, maar daar zie je vrijwel nooit iets van):

(...)


Maw: al het nieuws (of het nu klimaat betreft, Covid, of iets anders) wordt enorm gekleurd gebracht en alleen datgene waarvan men wil dat het ons bereikt of juist beïnvloed, zal ons ook bereiken.
Het andere geluid over klimaat van ook een enorme groep wetenschappers zal je dus alleen vinden op deze wijze ;)

Deze wil ik toch nog even naar boven halen. Sommige mensen deden al een ongefundeerde poging de door Mirranda genoemde punten onderuit te halen (3 niet nader te benoemen bokkers), maar "toevallig" kwam ik kort geleden een artikel hierover tegen van "Swiss Policy Research":

https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/

Om het kort samen te vatten: bijna al het nieuws komt van slechts 3 organisaties vandaan: AP (Associated Press), AFP (Agence France-Presse) en Reuters. Enkele landen hebben wel een eigen news agency (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) maar in principe halen ook die hun informatie van de eerder genoemde 3 bedrijven.

Enkele quotes uit het stuk:

Citaat:
the typical correspondent is in general not able to do independent research, but rather deals with and reinforces those topics that are already prescribed by the news agencies – the notorious “mainstream effect”


Citaat:
Finally, the dominance of global agencies explains why certain geopolitical issues and events – which often do not fit very well into the US/NATO narrative or are too “unimportant” – are not mentioned in our media at all: if the agencies do not report on something, then most Western media will not be aware of it.


Citaat:
Several studies have shown that the mass media are predominantly determined by PR activities and that passive, receptive attitudes outweigh active-researching ones.” (Blum 1995, p. 16)


Citaat:
In that sense, it is logical that our traditional media – which are predominantly financed by advertising or the state – represent the geopolitical interests of the transatlantic alliance, given that both the advertising corporations as well as the states themselves are dependent on the transatlantic economic and security architecture led by the United States.

In addition, the key people of our leading media are – in the spirit of Chomsky’s “socialization system” – often themselves part of transatlantic elite networks. Some of the most important institutions in this regard include the US Council on Foreign Relations (CFR), the Bilderberg Group, and the Trilateral Commission, all of which feature many prominent journalists (see in-depth study of these groups).


En ze hebben nog een mooie analyse hoe de Syrische oorlog in de Europese media is gerapporteerd. Hoe dat allemaal in dit topic past? Als AP/AFP/Reuters beslissen dat code rood terecht is dan is dat wat je zal lezen in alle Nederlandse media. Zo goed als geen enkele journalist zal verder kijken of dieper graven: dit is het verhaal dus dit is wat ze navertellen.

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:08

Oneens. Ik lees zo veel tegenovergestelde meningen in de krant, dat ik juist vaak niet meer weet wat ik moet geloven. En journalisten.. Ik ken er een paar. Die laten zich echt de wet niet voorschrijven en zijn intelligent genoeg om hun eigen onderzoek te doen. En daar ongehinderd over te schrijven.

Janneke2

Berichten: 22857
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:40

Enzino, was het maar waar.

En dit gezeur irrteert mij.

Er ligt een keihard rapport. Guttierez heeft dit gezegd dat heeft AFP oid niet uit een duim gezogen.
... en jij maar proberen de feiten te ontkennen. Nu ja, ontkrachten.

Sorry, we leven niet meer in 1970, toen was het nog nieuws.
Wat jij ont... is al jaaaren bekend.

Was het maar een verzinsel van de grote persbureaus.

Overigens: het feit dat - ondanks het statuut dat onafhankelijke journalistiek garandeert - erg veel media eigendom zijn van een paar magnaten etc IS zorgelijk.
(Maar off topic.)

... echter een persbureau is iets totaal anders dan een conglomeraat dat - tig kranten 'bezit'.
FYI: een persbureau deelt informatie uit.

Anoniem

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:45

Janneke, ik merk dat je de link niet gelezen hebt.

IMANDRA

Berichten: 9820
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:10

enzino schreef:
Om het kort samen te vatten: bijna al het nieuws komt van slechts 3 organisaties vandaan: AP (Associated Press), AFP (Agence France-Presse) en Reuters. Enkele landen hebben wel een eigen news agency (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) maar in principe halen ook die hun informatie van de eerder genoemde 3 bedrijven.

En ze hebben nog een mooie analyse hoe de Syrische oorlog in de Europese media is gerapporteerd. Hoe dat allemaal in dit topic past? Als AP/AFP/Reuters beslissen dat code rood terecht is dan is dat wat je zal lezen in alle Nederlandse media. Zo goed als geen enkele journalist zal verder kijken of dieper graven: dit is het verhaal dus dit is wat ze navertellen.


Nee. Je bent statements aan het maken zonder de hele context te weten.

De meeste nieuwsmedia kunnen zich niet veroorloven om overal ter wereld aanwezig te zijn. Ze moeten dus veel van hun wereldwijde berichtgeving krijgen van een paar bedrijven die uitgebreide wereldwijde netwerken van verslaggevers hebben, zoals Reuters en Associated Press. Een doorsnee krant heeft bijvoorbeeld het grootste deel van het jaar geen verslaggever in een random land in bijv. Azië nodig. Maar als daar iets nieuwswaardigs gebeurt, willen ze dat natuurlijk wél melden. Dus ze krijgen het verhaal van de Reuters-reporter die daar is en schrijven ze vanuit daar een nieuwsbericht.

Reuters/AF/AFP zijn subscription-based services. Nieuwsmedia moeten dus betalen om daar verhalen 'vanaf' te mogen halen.

Syrië is qua framing & locatie misschien een ander verhaal: weet ik niet, niet ingedoken dus kan daar niks over zeggen. Maar denk je niet dat een openbaar online IPCC rapport waarvan IPCC in Geneva en dus midden in Europa zit, niet gewoon goed doorgelezen/geresearched wordt door al die journalisten van de talloze nieuwsmedia? Dat er bij zo'n groot onderwerp niet gewoon eigen journalisten gestuurd worden door de grotere nieuwsmedia in elk land?

Als er ook maar enig credible report zou zijn dat de code rood vreselijk overdreven was, of klimaatverandering niet bestond, of het alleen maar vanuit winstoogmerk verspreid zou worden, of hell, dat Reuters/AFP/AP helemaal niet betrouwbaar zou zijn... dan waren de journalisten van nieuwsmedia daar wel als de kippen bij geweest. De nieuwsmedia zijn via via misschien verbonden aan grote conglomeraten, maar dat wil niet zeggen dat deze 'eind'eigenaars al het nieuws bepalen. Nieuwsmedia én hun journalisten mogen prima individueel aan opdrachten werken en schrijven.

Echt Enzino, je moet niet alles direct geloven wat je leest. Verder kijken dan je neus lang is zou je sieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 02:23

IMANDRA schreef:
Nee. Je bent statements aan het maken zonder de hele context te weten.

Nee hoor, ik geef een link naar een rapport waar het onderzocht is en met een voorbeeld verbind ik dat aan dit onderwerp. Blijkbaar vind jij het niet toepasbaar voor dit onderwerp, maar de enige onderbouwing die je daar voor geeft is een serie retorische vragen.

IMANDRA

Berichten: 9820
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:56

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Nee. Je bent statements aan het maken zonder de hele context te weten.

Nee hoor, ik geef een link naar een rapport waar het onderzocht is en met een voorbeeld verbind ik dat aan dit onderwerp. Blijkbaar vind jij het niet toepasbaar voor dit onderwerp, maar de enige onderbouwing die je daar voor geeft is een serie retorische vragen.


Je mag daar best antwoord op geven hoor, daar ben ik wel benieuwd naar. En ik geef wel meer dan alleen retorische vragen terug.

Maar je vind de publisher van dit rapport dus betrouwbaar? Onderzocht is imo een groot woord in deze…